دشمن غاصب رو به ضعف، و مقاومت فلسطین رو به قوت است.


 هر بخش از مجموعه مقاومت به‌تنهایی میتواند بینی دشمن را به خاک بساید.

امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین:

شما با مقاومت شجاعانه‌ی خود، سیاست خدعه‌آمیز رژیم غاصب را خنثی کردید. شما ثابت کردید که هر بخش از مجموعه‌ی مقاومت، به‌تنهائی هم می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید.

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ 

 

   دوشنبه 24 مرداد 1401نظر دهید »

مقام معظم رهبری:

زندگی امام هادی علیه السلام یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، خصوصیات این امام بزرگوار عبارت است از: مرگ در جوانی، جهاد در سراپای عمر، کوشش در راه خدا بی قید و شرط، نهراسیدن از مشکلات، نترسیدن از قدرتها و قدرتمندها، وقار و سکینه‌ی در راه خدا، عبودیت و خضوع در مقابل خدا.

 

۱۳۶۰/۲/۱۸

 

   شنبه 16 بهمن 1400نظر دهید »

 

 امام خامنه ای : مردم بدانند اثر انتخابات تا چند سال باقی خواهد ماند / کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج می کنند دلسوز مردم نیستند.

رهبر معظم انقلاب امروز در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی: به مردم عزیزمان عرض می کنم؛ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام میگیرد امّا اثر آن در چند سال باقی میماند.

 در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید.

 به حرف این کسانی که ترویج میکنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمیرویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمیکند.

 

۱۴۰۰/۰۳/۰۶



   دوشنبه 10 خرداد 1400نظر دهید »

 


 

سؤال: وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست ؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها هست؟

امام خامنه ای :
همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصـلح را با حجت شـرعی شـنـاسـایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است .

آیات و روایات:

«إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل إنّ الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيرا»

 «خدا قاطعانه به شـما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می کند؛ بی تردید خدا همواره شنوا و بیناست.» (نساء: ۵۸)

   شنبه 8 خرداد 1400نظر دهید »

 

امام خمینی(ره):

تا روحیه شما توجه به آن مبدا قدرت دارد پیروزید، از آن منفصل نشوید.

 

 

 


مقام معظم رهبری:

روز دوازدهم [بهمن‏] به یک معنا، روز شروع قدرت اسلام است.

 

 

 

   دوشنبه 13 بهمن 1399نظر دهید »

“بصیرت‌افزایی یک جهاد است”

مقام معظم رهبری

?آنچه وظیفه‌ی همه‌ی ملّت اسلام و همه‌ی امّت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است؛ این در درجه‌ی اوّل.

?هم علما مسئولند، هم روشنفکران مسئولند، هم تحصیل‌کرده‌ها مسئولند، هم همه‌ی کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که روشنگری کنند و حقایق‌دنیای‌اسلام را برای مردمی که نمی‌دانند بیان کنند؛ این روشنگری جهاد است.
?۱۳۹۵/۲/۲۹ 

 


   جمعه 10 بهمن 1399نظر دهید »

 

 

 

   سه شنبه 4 آذر 13991 نظر »


 رهبر انقلاب: مردم از نظر معیشت دچار مشکلات هستند اما همه این مشکلات قابل حل است

من عقیده ندارم که مسئولان در زمینه مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند. تلاش‌های زیاد و خوبی انجام شده است.

البته در برخی از بخش‌های اقتصادی اشکال وجود دارد و توان مدیریتی ضعیف است. 99/7/21

 

 

 

 

   سه شنبه 22 مهر 1399نظر دهید »


 گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم

 

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند

و شِکوه کنند پیش امام حسین(علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست

بیاییم، نشد.   ۹۹/۶/۳۱

   دوشنبه 14 مهر 1399نظر دهید »

 عرفه‌ای در کنار مادرم

 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از انجام اعمال روز عرفه در دوران نوجوانی‌شان در کنار خانواده
‌‌
رهبر انقلاب: یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز عرفه را بجا آوردم… مادرم خیلی اهل دعا و توجه و اعمال مستحبی بود.
می‌رفتیم یک گوشه حیاط که سایه بود - منزل ما حیاط کوچکی داشت آن‌جا فرش پهن می‌کردیم؛ چون مستحب است که زیر آسمان باشد. هوا گرم بود؛ آن سالهایی که الان در ذهنم مانده، یا تابستان بود، یا شاید پاییز بود، روزها نسبتاً بلند بود. در آن سایه می‌نشستیم و ساعتهای متمادی، اعمال روز عرفه را انجام می‌دادیم.
 هم دعا داشت، هم ذکر و هم نماز. مادرم می‌خواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، می‌خواندیم.
دوره جوانی و نوجوانی من این‌گونه بود؛ دوره اُنس با معنویات و با دعا و نیایش.

۱۳۷۶/۱۱/۱۴

‌‌‌

   پنجشنبه 9 مرداد 1399نظر دهید »

مقام معظم رهبری

?بدون تردید نقش حضرت معصومه “سلام الله علیها” در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش مالاکلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه “علیهم‌السّلام” و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت “علیهم‌السّلام” در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. ۸۹/۷/۲۹

 

   سه شنبه 3 تیر 13994 نظر »

 

 

کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند.

?رهبر انقلاب در ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا : من این را میخواهم عرض بکنم ــ که این هم یک مطالبه‌ی جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءاللّه این آرزو برآورده بشود ــ کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی روایت کنند این جهاد عظیم و عمومی را؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیانِ شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند، کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند، هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیده‌های هنری. ۹۹/۲/۲۱

   دوشنبه 22 اردیبهشت 13992 نظر »

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و به‌کارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزه‌های علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورای‌عالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخص‌تر باشد تا بازده کار چند برابر شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف از انقلاب اسلامی و جان‌فشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است.
ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونه‌هایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌بوشهری دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه نیز گزارشی از فعالیت‌های چهارساله شورای‌عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه بیان کردند.

   دوشنبه 14 بهمن 1398نظر دهید »

این وحدتی که در زیر تابوت پیکر مطهر شهید سلیمانی در بین مردم دیده شد، باید محفوظ بماند.

 

 

 

 

 

   شنبه 21 دی 1398نظر دهید »

این مرد بزرگ، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد و به آ‌ن‌ها جرأت و توان مبارزه داد

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

حاج قاسم با کمک به ملتها همه نقشه‌های نامشروع آمریکا در غرب آسیا را خنثی کرد

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال آوران و قهرمانان کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، ضمن تجلیل از افتخارآفرینی قهرمانان جانباز و معلول، این قهرمانی را نشان دهنده عزم راسخ و به‌کار انداختن ظرفیت های پنهان دانستند و خطاب به آنان گفتند: کار با ارزش شما این بود که نشان دادید اگر ظرفیت‌های مغفول در وجود انسان و یا در کشور به‌کار انداخته شود، قطعاً زمینه ساز پیشرفت و موفقیت‌های بزرگ خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه کاروان ورزشی جانبازان و معلولان در بازیهای پاراآسیایی، ملت ایران را روسفید کرد، افزودند: «ورزش قهرمانی» برای هر کشوری یک ارزش‌افزوده است، به‌گونه‌ای که برخی کشورها برای کسب عناوین قهرمانی، حتی با وجود شعار غیرسیاسی بودن ورزش، مسائل سیاسی را در چارچوب فضای مربوط به ورزشهای قهرمانی قرار می دهند، و در ورزش قهرمانی نیز کسب مقام به‌وسیله افراد جانباز یا معلول، بیانگر یک ارزش و عزم راسخِ مضاعف است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تقدیر از اقدام مدال آوران بازیهای پاراآسیایی در شکر این نعمت و لطف الهی، خاطرنشان کردند: مشکل اصلی انسانهای طغیانگر، غافل شدن از خدا است و اینکه قهرمانان کاروان ایران بعد از کسب مدال، برای شکرگزاری این افتخار، دست به آسمان بلند و یا سجده می کردند، اقدام ارزشمندی بود که قطعاً زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتر خواهد شد.
ایشان اعتماد به‌نفس ورزشکارانِ جانباز و معلول به‌ویژه بانوان ورزشکار را در دفاع از ارزشهای دینی و ملی خود، اقدامی بسیار برجسته و ستودنی خواندند و گفتند: پرچمداری کاروان ورزشی ایران به‌وسیله یک بانوی دارای حجاب چادر و یا اقامه نماز جماعت و حضور در نماز جمعه، به معنای ایستادن یک‌تنه در مقابل تهاجم بی‌بندوباری و ولنگاری روزافزون دنیا و کم نیاوردن در مقابل این هجوم است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در شرایطی که برخی در میادین جهانی توانایی مقاومت در مقابل هجوم توقعات بی‌پایان جبهه کفر و استکبار را ندارند و عقب‌نشینی می‌کنند، شما ایستادگی، و با «قدرت نمایی فرهنگی» از حجاب و عفاف و لباس ملی و دینی خود دفاع کردید که من به همین دلیل صمیمانه و عمیقاً از اعضای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم.
حضرت آیت الله خامنه ای جنگ کنونی در دنیا را «جنگ اراده ها» خواندند و تأکید کردند: شما با حرکت ارزشمند خود نشان دادید که از اقتدار و استقلال فرهنگی و اراده قوی برخوردار هستید.
ایشان یکی از نکات درس‌آموز در قهرمانی ورزشکاران جانباز و معلول را، به‌کارگیری ظرفیت های پنهان در وجود انسان برشمردند و تأکید کردند: یکی از مشکلات بزرگ کشور در شرایط کنونی، استفاده نکردن از ظرفیت های فراوان ملی همچون ظرفیت های جغرافیایی، فرهنگی، انسانی، منابع زیرزمینی، تجاری و رفت و آمدهای بین المللی است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر از این ظرفیت ها به‌درستی استفاده شود، قطعاً بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور حل خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: همه ما به‌ویژه جوانان باید از قهرمانی جانبازان و معلولان، درس بگیریم و از ظرفیت های پنهان خود استفاده کنیم تا بتوانیم به پیشرفت و سعادت دنیا و آخرت دست بیابیم.
ایشان، کسب شش مدال در رشته شنا به‌وسیله یکی از ورزشکاران معلول را الهام بخش و نمونه بارز به‌کار انداختن ظرفیت‌های درونی دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین ضمن تشکر از صرفه جویی های انجام شده در کاروان ورزشی جانبازان و معلولان، ورزش قهرمانی را همچون یک قله و انگیزه‌بخش برای ترویج ورزش در عموم مردم دانستند و گفتند: انگیزه ای که ورزشکاران جانباز و معلول به جامعه می‌دهند، دو برابر بیشتر از سایر قهرمانان ورزشی است.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان با اشاره به سخنان و درخواست های قهرمانان، از وزیر ورزش و جوانان خواستند این مطالبات را با جدیت در دولت پیگیری کند و به سرانجام برساند.
در این دیدار، آقای مهدی علیزاده جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس و دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی و خانم‌ها ساره جوانمردی، الناز دارابیان و عشرت کردستانی از مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا به بیان نکاتی پرداختند.

   یکشنبه 11 آذر 1397نظر دهید »

دستگاههای مسئول دنباله جنایتکاران را تعقیب وبه پنجه قضایی بسپارند

درپی حادثه تروریستی امروز صبح در اهواز که به شهادت و زخمی شدن جمعی از مردم عزیزمان منجر شد حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت به خانواده شهدای این حادثه تلخ و تأسفبار تأکید کردند: دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت دنباله‌های جنایتکاران را تعقیب و آنان را به سرپنجه‌ی مقتدر قضائی کشور بسپارند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

حادثه‌ی تلخ و تأسفبار شهادت جمعی از مردم عزیزمان در اهواز به دست تروریستهای مزدور، یک بار دیگر قساوت و خباثت دشمنان ملت ایران را آشکار ساخت. این مزدوران قسی‌القلب که به روی زن و کودک و مردم بیگناه آتش میگشایند وابسته به همان مدعیان دروغگو و ریاکارند که پیوسته دم از حقوق بشر میزنند. دلهای پرکینه‌ی آنان نمیتواند تجلّی اقتدار ملی در نمایش نیروهای مسلح را تحمل کند. جنایت اینها ادامه‌ی توطئه‌ی دولتهای دست‌نشانده‌ی آمریکا در منطقه است که هدف خود را ایجاد ناامنی در کشور عزیز ما قرار داده‌اند. به کوری چشم آنان ملت ایران راه شرافتمندانه و افتخارآمیز خود را ادامه خواهد داد و مانند گذشته بر همه‌ی دشمنی‌ها فائق خواهد آمد.

اینجانب تسلّا و همدردی خود را به خانواده‌های این شهیدان عزیز عرض میکنم و صبر و سکینه‌ی الهی را برای آنان و علوّ درجات برای شهیدان مسألت مینمایم. دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت دنباله‌های این جنایتکاران را تعقیب کنند و آنان را به سرپنجه‌ی مقتدر قضائی کشور بسپارند.

 

سیّدعلی خامنه‌ای

۳۱ شهریور ۱۳۹۷

   دوشنبه 9 مهر 1397نظر دهید »

دستگاههای مسئول دنباله جنایتکاران را تعقیب وبه پنجه قضایی بسپارند

درپی حادثه تروریستی امروز صبح در اهواز که به شهادت و زخمی شدن جمعی از مردم عزیزمان منجر شد حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت به خانواده شهدای این حادثه تلخ و تأسفبار تأکید کردند: دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت دنباله‌های جنایتکاران را تعقیب و آنان را به سرپنجه‌ی مقتدر قضائی کشور بسپارند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

حادثه‌ی تلخ و تأسفبار شهادت جمعی از مردم عزیزمان در اهواز به دست تروریستهای مزدور، یک بار دیگر قساوت و خباثت دشمنان ملت ایران را آشکار ساخت. این مزدوران قسی‌القلب که به روی زن و کودک و مردم بیگناه آتش میگشایند وابسته به همان مدعیان دروغگو و ریاکارند که پیوسته دم از حقوق بشر میزنند. دلهای پرکینه‌ی آنان نمیتواند تجلّی اقتدار ملی در نمایش نیروهای مسلح را تحمل کند. جنایت اینها ادامه‌ی توطئه‌ی دولتهای دست‌نشانده‌ی آمریکا در منطقه است که هدف خود را ایجاد ناامنی در کشور عزیز ما قرار داده‌اند. به کوری چشم آنان ملت ایران راه شرافتمندانه و افتخارآمیز خود را ادامه خواهد داد و مانند گذشته بر همه‌ی دشمنی‌ها فائق خواهد آمد.

اینجانب تسلّا و همدردی خود را به خانواده‌های این شهیدان عزیز عرض میکنم و صبر و سکینه‌ی الهی را برای آنان و علوّ درجات برای شهیدان مسألت مینمایم. دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت دنباله‌های این جنایتکاران را تعقیب کنند و آنان را به سرپنجه‌ی مقتدر قضائی کشور بسپارند.

 

سیّدعلی خامنه‌ای

۳۱ شهریور ۱۳۹۷

   یکشنبه 1 مهر 1397نظر دهید »

بایدها

 



* انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک باشد


 

ما هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است…
 
باید مدیرانمان ان‌شاءالله پُرانگیزه‌تر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بیشتری

 
را انجام بدهند، و به حول و قوّه‌ی الهی همین‌جور هم خواهد شد. من

 
به‌طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریّت در بخشهای مختلف کشور،

 
متدیّن باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همه‌ی مشکلات کشور
 
حل خواهد شد؛ ما مشکل غیرقابل حلّی در کشور نداریم.

 

 


* متعهّد، متدیّن و بانشاط و پرانگیزه باشد


 

ما بن‌بست نداریم؛ ما راهی که نتوانیم حرکت کنیم و پیش برویم نداریم؛

 
ما میتوانیم پیش برویم، یک خرده بایستی به خودمان تحرّک ببخشیم.
 
یکی از الزامات، مدیریّت کارآمد و متعهّد و متدیّن است. مسئولان بالای
 
کشور، برای بخشهایی که به تولید ارتباط پیدا میکند، مدیریّتهای کارآمد
 
بگذارند؛ مدیریّتهای بانشاط، با حال؛ مدیریّتهای علاقه‌مند، پُرانگیزه، قوی.

 

 


* کار را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند


 

یکی از مشکلات عمده‌ی ما در کشور پیگیری‌نکردن است؛ کار را خوب شروع

 
میکنیم [امّا] پیگیری لازم همیشه وجود ندارد؛ در بعضی از موارد چرا؛ هرجا
 
خوب پیگیری کردیم، به نتایج خیلی خوب رسیدیم، در بسیاری از جاها هم

 
کار، وسط کار متوقّف میشود، پیگیری نمیشود؛ این یکی از مشکلات اساسی

 
است. هرکدام از شماها در بخشهای مختلف، مدیریّتی دارید؛ مدیران کشور
 
باید به این مسئله توجّه کنند که پیگیری بسیار مهم است.

 

 

 
 
  بنده از ضعفهای فعّالیّتهای مسئولین کشور در سطح عموم ملّت ایران و
 
در طول سالها، آگاهم؛ ضعفهای زیادی وجود داشته که این مربوط به
 
مدیریّتهای ما است، مربوط به حرکت عمومی نظام اسلامی نیست…
 
ما هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته
 
است؛ هرجا مدیریّتهای ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک
 
داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است. این
 
مسئله‌ای است که وجود دارد؛ یک اشکالی و یک ضعفی است که وجود
 
دارد؛ باید مدیرانمان ان‌شاءالله پُرانگیزه‌تر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش
 
بیشتری را انجام بدهند.

 




e="text-align: right;"> 
 
سرگرم اختلافات داخل کشور نشود
 
چالشهاى درونى ما اینها است: سرگرم شدن به اختلافات در داخل کشور؛
 
اختلافات فرعى و اختلافات سطحى، ما را سرگرم بکند، در مقابل هم قرار
 
بدهد، تعارض به‌وجود بیاورد، ما را از مسائل اصلى و از خطوط اصلى
 
غافل بکند؛ این یکى از مصادیق آن چالش اصلى است که عرض شد.
 
از دست دادن انسجام ملت از چالشهاى ما است. دچار شدن به تنبلى
 
و بى‌روحیگى، دچار شدن به کم‌کارى، دچار شدن به یأس و ناامیدى،
 
تصور اینکه ما نمیتوانیم، تصور اینکه تا حالا نتوانستیم؛ نخیر، همان‌طور
 
که امام فرمودند ما میتوانیم، باید عزم داشته باشیم.

 



e="text-align: right;"> 
دارای انگیزه‌اى جز خدمت به کشور نباشد
 
مدیریت جهادى مخصوص دولت نیست، این مسئولیتها اگر به‌طور
 
جدى، به‌دور از انگیزه‌هاى شخصى، به‌دور از هرچیزى جز انگیزه‌ى
 
خدمت به مصالح کشور انجام بگیرد، بزرگ‌ترین کار جهادى است؛
 
کار جهادى یعنى این؛ انگیزه‌هاى گوناگون را نباید دخالت داد، اولویتها را باید نگاه کرد.

 

 
 
 
 
 
 
   شنبه 30 اردیبهشت 13961 نظر »

 

این دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه بحر موّاج معارف اسلامی است.
 
شما این دعای اوّل صحیفه‌ی سجّادیّه را که در[باره‌ی] توحید است نگاه کنید،

 
دعای دوّم را که درباره‌ی پیغمبر است نگاه کنید، دعای سوّم را که درباره‌ی

 
مؤمنین است نگاه کنید، ببینید اصلاً چه هست؛ دعای پنجم صحیفه‌ی سجّادیّه:

 
«اللَّهُمَّ أَغْنِنی عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک، وَ اکفِنی وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِک»

 
اینها حرفهای خیلی مهمّی است؛ قطع قاطعین شما را وحشت‌زده نکند وقتی

 
به خدا متّصلید. اینکه میگوید «وَ اکفِنی» این در واقع دارد درس میدهد به

 
ما؛ فقط خواستن از خدا نیست، خواستن از خدا هم هست امّا فقط آن نیست.

 
دارد به ما میگوید شما اکتفا کن به صله‌ی با پروردگار. بگذار همه‌ی دنیا

 
[ارتباطشان را] قطع کنند، به قول خودشان [تو را] منزوی کنند.
 
به درک! انزوای آنها چه ضرری به ما میزند؟ حالا از انزوا خارج شدیم،

 
چه خیری بردیم؟ حالا مثلاً از انزوا خارج شدیم، کجاست [آن منفعت]؟

 
چه فایده‌ای را از خروج از انزوا [بردیم]؟ اینها ببینید معارف اسلامی است.

 
«أَغْنِنی عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک» هبه‌ی تو مهم است، بخشش تو مهم است،
 
هبه‌ی وهّابین چه اهمّیّت دارد که به ما هبه کنند و بخشش کنند و کمک
 
کنند؟

بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) /  1395/12/5


 
 
 
   شنبه 30 اردیبهشت 1396نظر دهید »

گزیده ای از بیانات رهبری پیرامون حجاب و عفاف

 

*مردم ما چادر را انتخاب كرده‌اند. البته ما هيچ وقت نگفتيم كه «حتماً چادر

 

باشد، و غيرچادر نباشد.» گفتيم كه «چادر بهتر از حجابهاى ديگر است.»

 

ولى زنان ما مى‌خواهند حجاب خودشانرا حفظ كنند. چادر را هم دوست

 

دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پيش از آن‌كه يك حجاباسلامی

 

 باشد، يك حجاب ايرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.

(مهرماه 73)

 

*خانمها خيلى بايد مراقبت كنند مسئله‌ى حجاب را، مسئله‌ى عفاف

 

را؛ وظيفه‌ى آنهاست، افتخار آنهاست، شخصيت آنهاست.

 

(اردیبهشت ماه 91)

 

*حجاب مايه‌ى تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبليغات ابلهانه و

 

ظاهربينانه‌ى ماديگرايان، مايه‌ى اسارت زن نيست. زن با برداشتن

 

حجابهاى خود، با عريان كردن آن چيزى كه خداى متعال و طبيعت

 

پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را كوچك مي كند،خودش

 

را سبك ميكند، خودش را كم‌ارزش ميكند. حجاب وقار است، متانت

 

است، ارزشگذارى زن است، سنگين شدن كفه‌ىآبرو و احترام

 

اوست؛ اين را بايد خيلى قدر دانست و از اسلام بايد به خاطر

 

مسئله‌ى حجابتشكر كرد؛اين جزو نعمتهاى الهى است.

(اردیبهشت ماه 91)

 

*حجاب، ارزشى است منطبق با طبيعت انسان.(اسفندماه 77)

 

*مسأله‌ى حجاب، مسأله‌يى است كه اگرچه مقدمه‌يى است براى

 

چيزهاى بالاتر، اما خود يكمسأله‌ى ارزشى است. ما كه روى حجاب

 

اين‌قدر مقيديم، به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مى‌كند

 

تا بتواند به آن رتبه‌ى معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزشگاه هاى

 

بسيارلغزنده‌يى كه سر راهش قرار داده‌اند، نشود.(دی ماه 70)

 

*بايد توجه كنيد كه هيچ بحثى در اين زمينه‌هاى مربوط به پوشش زن،

 

از هجوم تبليغاتى غربمتأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد.

 

مثلاً بياييم با خودمان فكر كنيم كه حجابداشته باشيم، اما چادر نباشد؛

 

اين فكر غلطى است. نه اين‌كه من بخواهم بگويم چادر، نوع منحصر است؛

 

نه، من مى‌گويم چادر بهترين نوع حجاب است؛ يك نشانه‌ى ملى ماست؛

 

هيچاشكالى هم ندارد؛ هيچ منافاتى با هيچ نوع تحركى هم در زن ندارد.

 

اگر واقعاً بناى تحرك و كاراجتماعى و كار سياسى و كار فكرى باشد،

 

لباس رسمى زن مى‌تواند چادر باشد و - همان‌طوركه عرض كردم -

 

چادر بهترين نوع حجاب است.(دی ماه 70)

 

*مسأله‌ى حجاب، به معناى منزوى كردن زن نيست. اگر كسى چنين

 

برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتش كاملاً غلط و انحرافى

 

است.(دی ماه 68)

 

*مسأله‌ى حجاب، به معناى جلوگيرى از اختلاط و آميزش بى‌قيدوشرط

 

زن و مرد در جامعه است.(دی ماه 68)

 

*ما حجاب را لباس «مشاركت اجتماعى» زنان مى‌دانيم و اگر نباشد،

 

واقعاً در عرصه اجتماع،مشكل داريم و واقعاً هيچ‌وقت احساس نكرده‌ايم

 

كه اين براى ما سختى و مشكلى به وجودآورده است. ما با داشتن حجاب،

 

احساس راحتى خيلى بيشترى مى‌كنيم.(مهر ماه 77)

 

*حجاب، يكى از وسايل امنيت است. با حجاب زنِ مسلمان، هم خود زنِ

 

مسلمان امنيت پيدا مى‌كند و هم مردان مسلمان امنيت پيدا مى‌كنند.

 

(اسفند ماه 75)

 

 

   دوشنبه 2 اسفند 1395نظر دهید »

 

 

   چهارشنبه 8 دی 1395نظر دهید »

 تعریف فتنه، ریشه و آثارآن


فتنه معنایش این است که یک عده‌اى بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود

کنند؛ در این فضاى غبارآلود، دشمنِ صریح بتواند چهره‌ى خودش را پنهان کند ، وارد میدان شود و ضربه بزند.

فتنه‌گر یک تکه حق، یک تکه باطل را میگیرد، اینها را با هم مخلوط میکند، در کنار هم میگذارد؛ «فحینئذ

یشتبه الحقّ على اولیائه»؛ آن وقت کسانى که دنبال حقند، آنها هم برایشان امر مشتبه میشود. فتنه این است

دیگر. .(۱۳۸۸/۱۰/۲۹)

«و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»، (انفال: ۲۵) خیلى مهم است. ممکن است در یک ساختمان،

آن کسى که بنزین میریزد و بى‌احتیاطى میکند و کبریت میکشد، یک نفر باشد؛ اما کسى که میسوزد، فقط آن

یک نفر نیست. ممکن است یک نفر کشتى را سوراخ کند؛ اماکسى که غرق میشود، فقط آن یک نفر نیست.

قرآن میگوید از یک چنین فتنه‌اى پرهیز کنید؛ که وقتى آمد، فقط دامن آن کسى را که موجب فتنه است، دامن

آن کسى را که ظالم است،نمی گیرد؛ دامن بیگناه‌ها را هم میگیرد؛ دامن کسانى را هم که در ایجاد این فتنه تأثیر

نداشته‌اند، می گیرد. «و اتّقوا»؛ از یک چنین فتنه‌اى پرهیز کنید، مراقب باشید. لازمه‌ى این کار چیست؟

لازمه‌اش خودْنظارتى است؛ یعنى بر یکدیگر نظارت کنیم؛ «و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر»؛(عصر: ۳) دائم

تواصى کنیم. اینها نشانه‌هاى سلامت است.(24/3/91)

فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند براى فریب دادن مردم.

هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است. (8/10/89)

من در همین فتنه‌ى 88 به بعضى دوستان قرائن و شواهد را نشان دادم؛ حداقل از ده سال، پانزده سال قبل از

آن، برنامه‌ریزى وجود داشت. از بعد از رحلت امام برنامه‌ریزى وجود داشت؛ اثر آن برنامه‌ریزى در سال 78 ظاهر

شد؛ مسائل کوى دانشگاه و آن قضایائى که اغلب یادتان هست، بعضى هم شاید درست یادشان نباشد.

قضایائى که سال گذشته پیش آمد، یک تجدیدحیاتى بود براى آن برنامه‌ریزى‌ها.( ۱۳۸۹/۰۸/۰۴)

 حجت الهی در زمان فتنه

در شرائط فتنه، کار دشوارتر است؛ تشخیص دشوارتر است. البته خداى متعال حجت را همیشه تمام می کند؛

هیچ وقت نمیگذارد مردم از خداى متعال طلبگار باشند و بگویند تو حجت را براى ما تمام نکردى، راهنما

نفرستادى، ما از این جهت گمراه شدیم. در قرآن مکرر این معنا ذکر شده است. دست اشاره ى الهى همه جا

قابل دیدن است؛ منتها چشم باز میخواهد. اگر چشم را باز نکردیم، هلال شب اول ماه را هم نخواهیم دید؛

اما هلال هست.(۱۳۸۸/۱۰/۱۹)

 

   چهارشنبه 8 دی 1395نظر دهید »

1. برای حضور قلب در نماز تمرین کنیم

نماز قالبی دارد و مضمونی؛ جسمی دارد و روحی. مواظب باشیم جسم نماز از روح نماز

خالی نماند.

نمی گوییم جسم بیروح نماز هیچ اثری ندارد؛ چرا، بالاخره یک اثرکی دارد؛ اما آن نمازی که

اسلام و قرآن و شرع و پیغمبر و ائمه (ع) این همه روی آن تأکید کردند، نمازی است که

جسم و روحش هر دو کامل باشد. این جسم هم متناسب با همان روح فراهم شده؛ قرائت

دارد، رکوع دارد، سجود دارد، به خاک افتادن دارد، دست بلند کردن دارد، بلند حرف زدن دارد،

آهسته حرف زدن دارد. این تنوع برای پوشش دادن به همه آن نیازهائی است که به وسیله

نماز بایستی برآورده شود که هر کدام رازی در جای خود دارد و مجموعه اینها، قالب و شکل

نماز را به وجود می آورد. این شکل خیلی مهم است، لیکن روح این نماز توجه است؛ توجه.

بدانیم چه کار داریم می کنیم. نماز بیتوجه - همان طور که عرض کردم - اثرش کم است.

29/8/ 1387

انسان نماز را خوب بخواند، با توجه بخواند، حضور قلب داشته باشد. حضور قلب یعنی انسان

از آنچه که می گوید و آنچه که در ذهنش می گذرد و بر زبانش جاری می شود، غافل نباشد؛

اینجور نباشد که نفهمد. مثلاً من که حالا دارم با شما حرف میزنم، خب، شما مخاطبید. انسان

توجه دارد که یک مخاطبی دارد و دارد گوش می کند و دارد حرف میزند. در نماز هم همین جور

باشد؛ یک مخاطبی داشته باشیم، با او حرف بزنیم. من حتّی عرض می کنم اگر کسی معنای

نماز را هم نداند، اصلاً هیچ نداند معنای این عبارات چیست، اما همین قدر بداند دارد با یکی

حرف میزند، دارد با خدا حرف میزند، این قضیه انسان را نزدیک می کند - «قربان کلّ تقیّ»- این

خودش مقرب است؛ تا اینکه حالا مثل ماها که معنایش را می دانیم و تفسیرش را می دانیم و

چندین کتاب درباره اش خوانده ایم، اما وقتی که نماز می خوانیم، بالمرّه یادمان میرود که چه

کار داریم می کنیم.۲۳ /۰۱/ ۱۳۹۰

حضور قلب و توجه، کاری است که به تمرین احتیاج دارد. کسانی که این کارها را کرده اند و

بلدند، به ما یاد میدهند که انسان باید در حال نماز، خود را در حضور یک مخاطب عالیشأن و

عالی مقام که خالق هستی است و مالک همه وجود انسان است، احساس کند. هر مقدار از

نماز که توانست این حالت را داشته باشد، به تعبیر روایات این نماز، نمازِ مقبول است و آن

خاصیت و اثر را خواهد بخشید و دیگر آثار نماز - که نمی شود آثار نماز را در چند جمله یا در چند

فقره کوتاه خلاصه کرد - بر این مترتب می شود. 27 /6/ 1385

۲. معنای کلمات نماز را بدانیم

همه آحاد نمازگزار باید سعی کنند که نماز را با توجه به معانی کلمات بخوانند، یعنی در نماز

با خدای عزیز و رحیم سخن بگویند. این است آن سرچشمه فیضی که جان نمازگزار را

سیراب می کند. البته این حقیقت نباید دستاویزی برای نفس بهانه گیر باشد که اگر توفیق

چنین توجه و حضوری نیافت، نماز را ترک کنند. نماز در هر صورت واجب و فریضه است و تارکِ

نماز بزرگترین فرصت ارتباط با خداوند سبحان را از دست می دهد.

لازم است دست اندرکاران، اوراقی شامل ترجمه نماز در همه سطوح، فراهم و میلیونها

نسخه از آن را در همه جا منتشر کنند. به هر کسی باید این امکان را بدهید که معانی کلمات

نماز را بفهمد. 18 /6/ 1377

البته کسانی که عربی نخوانده اند و معنای این جملات را نمی دانند، اگر در حال نماز همین

اندازه توجه پیدا کنند که با خدا حرف می زنند و به یاد خدا باشند، این هم بهره خوبی است؛

ولی سعی کنید که معنای نماز را بدانید. یاد گرفتن معنای نماز، کار خیلی آسانی است؛

خیلی زود می توانید ترجمه این چند جمله را یاد بگیرید. نماز را با توجه به معنای آن بخوانید.

این نماز است که «قربان کلّ تقیّ» خواهد بود. نمازْ نزدیک کننده انسان به خداست اما

نزدیک کننده انسان باتقوا.6 /2/ 1369

۳. مستحبات نماز، حضور قلب را افزایش می دهد

در روایات برای حالات مختلف نماز یک خصوصیاتی را گذاشتند؛ واجب نیست، مستحب

است.

در وقت ایستادن به کجا نگاه کنید؛ در وقت سجده کردن به کجا نگاه کنید؛ در وقت رکوع،

بعضی از روایات دارد، چشمتان را ببندید؛ بعضی روایات دارد به جلو نگاه کنید؛ این

خصوصیات همه کمک می کند به آن حالت حضور و توجهی که برای انسان لازم است.

29 /8/ 1387

۴. نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا

نمازی که انسان می خواند، اگر به قصد تقرب به خدا بخواند، توجهش به خدا باشد، با

اخلاص نماز بخواند، این بالاترین عبادتهاست؛ اگر همین نماز را برای ریا بخواند، این نماز

می شود معصیت و خود آن نماز، می شود گناه. ریا، گناه کبیره است؛ مصداقش هم

می شود همان نمازی که از روی ریا خوانده شد. 5/6/1387

۵. مراقب باشیم نماز بی توجه قساوت قلب می آورد

رحمت خدا بر مرحوم شیخ محمد بهاری که در یکی از نوشته هایشان می گویند که دعا

و ذکر و شاید نماز، وقتی بی توجه تکرار می شود، قساوت می آورد! نماز می خوانیم،

نمازِ مایه قساوت.

چرا؟ چون در حال نماز حضور قلب نداریم، توجه نداریم. پس این نماز یا با توجه است، که

مایه رقت و قرب و لطافت و صفاست؛ یا نمازِ بی توجه است، که آن وقت به گفته ی ایشان

مایه ی قساوت قلب است. 15 /8/ 1387

۶. در جوانی خود را به خوب نماز خواندن عادت دهید

جوان ها اگر از حالا عادت کنند به نماز خوب، وقتی به سن ماها رسیدند، نماز خوب خواندن

برایشان دیگر مشکل نیست. در سنین ما آدمی که عادت نکرده باشد به نماز خوب، نماز

خوب خواندن ممکن است، اما مشکل است. برای آنکه از جوانی عادت کرده به اینکه خوب

نماز بخواند؛ یعنی نماز با توجه - نماز خوب معنایش نماز با صدای خوش و قرائت خوب

نیست؛ یعنی نمازِ با توجه، با حضور قلب؛ قلبش در محضر پروردگار حاضر باشد؛ از دل و با

دل حرف بزند - آن وقت این سجیه او میشود و دیگر برایش زحمت ندارد؛ تا آخر عمر همین

جور خوب نماز میخواند. 29 /8/ 1387

۷. نباید نماز را سبک بشماریم

امام صادق (ع) در بیماریِ رحلت به وصیّ شان می فرمایند که: «لیس منّی من استخفّ

بالصّلوة»؛

از ما نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. استخفاف یعنی سبک شمردن، کم اهمیت

شمردن.

حالا این نمازِ با همه این خصوصیات، با همه این فضائل، چقدر از انسان وقت می گیرد؟

نماز واجب ما - این هفده رکعت - اگر انسان بخواهد با دقت و با قدری ملاحظه بخواند، فرض

کنید سی و چهار دقیقه وقت میگیرد، والّا کمتر وقت خواهد گرفت. ما گاهی اوقات میشود

که پای تلویزیون در انتظار برنامه ای که مورد علاقه ماست نشسته ایم و قبل از آن، دائم

تبلیغات، تبلیغات، تبلیغات - بیست دقیقه، پانزده دقیقه - که هیچ کدام هم به درد ما نمی-

خورد، می نشینیم گوش می کنیم و بیست دقیقه وقتمان را از دست می دهیم، برای خاطر

آن برنامه ای که می خواهیم. بیست دقیقه های زندگی ما اینجوری است. منتظر تاکسی

می شویم، منتظر اتوبوس می شویم، منتظر رفیقمان می شویم که بیاید جائی برویم، منتظر

استاد می شویم که سر کلاس دیر کرده، منتظر منبری می شویم که دیر به مجلس رسیده؛

همه اینها - ده دقیقه، پانزده دقیقه، بیست دقیقه - به هدر میرود.

خوب، این بیست دقیقه و بیست و پنج دقیقه و سی دقیقه را برای نماز - این عمل راقی،

این عمل بزرگ - مصرف کردن مگر چقدر اهمیت دارد. 29 /8/ 1387

۸. نماز را اول وقت بخوانید

کار درست و نیک را باید هر چه زودتر انجام بدهیم؛ مثل عبادات، مثل نمازِ اولِ وقت و مثل

بقیه ی کارهایی که موقت است، هر چه انسان آن کار را در لحظات اول و نزدیکتر به آن

لحظات اول انجام بدهد، این فضیلت بیشتری دارد؛ چون انسان احساس می کند تکلیف را

انجام داد و در تأخیر آفاتی هست؛ انسان خود را از آن آفات برکنار می دارد. 24 /9/ 1385

مؤمن هیچ کار خیری را هم از روی خجالت و حیا ترک نمی کند. به بعضی ها می گویند:

آقا! چرا فلان جا نماز یا نافله یا نماز اوّل وقتتان را نخواندید؟ می گویند خجالت کشیدیم!

نه؛ از روی حیا، هیچ کار نیکی را ترک نکنید. خواهند گفت متظاهر است؟ بگویند. خواهند

گفت خودشیرینی میکند؟ بگویند. اگر حرفی حقّ است و اگر کاری خوب است، آن را به

خاطر ملاحظه دیگران ترک نکنید. 8 /5/ 1378

کار کردن در یک کارگاه علمی، کارگاه آموزشی، مرکز تحقیقات، فلان کلاس درس و فلان

دانشگاه،هیچ منافاتی با این ندارد که انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور

در مقابل خداوندبجا آورد. این، دل شما را شستشو میدهد. شماها جوانید و دلهای شما

نورانی است.

25 /6/ 1385

در محیط دانشجوییِ جوان، پرداختن به معارف دینی، پرداختن به الگوهای دینی، توسلات به

پروردگار، توسلات به ائمه (ع)، خواندن دعای عرفه، برگزاری مراسم اعتکاف و خواندن نماز

جماعت، بسیار خوب است. البته این را هم عرض بکنم؛ در مراسم مذهبی به روح مراسم

توجه کنید؛ فقط  صورت سازی نباشد؛ انسان شعری بخواند، اشکی بگیرد یا بریزد. روح دعا

و نماز عبارت است از ارتباط با خدا، آشنا شدن با خدا، بهره بردن از معنویت، پاکیزه کردن و

پیراستن روح، و پالایش کردن ذهن از وسوسه ها. نماز را با توجه و اول وقت بخوانید. تحجر

بد است؛ فکر نکردن در لایه های زیرین ظواهر، عیب بزرگی است؛ مواظب باشید به این عیب

دچار نشوید. 19 /2/ 1384

۹. نماز را به جماعت و در مسجد بخوانید

نشانه ی دیگر حق گزاری نماز، آبادی مساجد و افزایش نمازهای جماعت است، و این به

معنای بروز برکات نماز در سطح همکاری و همدلی اجتماعی است. بیشک این فریضه نیز

با همه ی اتکالش به عامل درونی یعنی توجه و ذکر و حضور، همچون دیگر واجبات دینی،

ناظر به همه ی عرصه زندگی انسان است و نه به بخشی از آن یعنی زندگی فردی و

شخصی هر کس. و آن جا که پای فعالیّت و نشاط دستجمعی افراد جامعه به میان میآید،

نماز همچون گرم ترین و پرشورترین عبادت دستجمعی، نقش بزرگی را بر عهده میگیرد.

مظهر این خصوصیت، همین نمازهای جماعت پنجگانه و نماز جمعه و نمازهای عید است.

10 /6 /1373

کیفیت یافتن نماز بدین معنی است که نماز، با حال و حضور ادا شود؛ نمازگزار به نماز با

چشمِ«میعاد ملاقات با خدا» بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او

ببیند؛ نماز را تا میتواند در مسجد و تا میتواند به جماعت بگزارد. 13 /6/ 1392

۱۰. تا می توانید نافله بخوانید!

توصیه مؤکد اینجانب به همه بویژه جوانان آن است که خود را با نماز مأنوس و از آن بهره مند

سازند. یعنی این که نماز را با توجه به معنی و با احساس حضور در محضر پروردگار متعال

جلت عظمته ، به جای آورند و این کار را با تمرین ، بر خود هموار و آسان سازند و تا بتوانند

نوافل ، مخصوصا نافله ی نمازهای صبح و مغرب را نیز ادا کنند. و اگر هنوز در میان کسان و

نزدیکان و دوستان آنان ، کسی هست که خود را از فیض نماز محروم کرده باشد، او را از

این گناه بزرگ و خسارت عظیم بازدارند و این کار را با زبان خوش و رفتار حکیمانه انجام

دهند، البته پدران و مادران نسبت به نماز فرزندان خود مخصوصا نوجوانان ، مسؤولیت

بیشتری دارند.




   جمعه 11 تیر 1395

مقام معظم رهبری « مد ظله العالی » :


 من تمام حوائج سالانه خود را


در ایام فاطمیه


از خداوند بزرگ طلب میکنم

 

   پنجشنبه 20 اسفند 1394نظر دهید »


دهه مبارکه فجر، حقیقتاً فجر سعادت این ملّت بزرگ و بلکه فجر سعادت ملّت‌های

اسلامی است.

دهه فجر برای کشور ما یک فرصت تاریخی بود و ملّت ما را از یک حصار بسیار خطرناک

خارج کرد. تا وقتی یک ملّت در حصار استبداد  یک حکومت وابسته و فاسد و ضدّ مردم

و ضدّ فرهنگ و دین قرار دارد، هیچ چیز زیبا و مطلوبی که زندگی آن‌ها را از لحاظ مادّی

و معنوی اعتلاء بخشد و پیش ببرد، نمی‌تواند در بین آن‌ها پا بگیرد.

دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست.

با شروع دهه فجر، خاطرات این ملّت از این بیست سال گذشته تکرار می‌شود و چقدر

خوب است که این خاطرات و این حوادث، به‌وسیله آگاهان، موبه‌مو به نسل جدید

منعکس‌ شود.

دهه فجر عيدی است كه يک تاريخ سر تا پا ظلم و طغيان را قطع كرد.


« مقام معظم رهبری مد ظله العالی»

   دوشنبه 12 بهمن 1394نظر دهید »

 

   پنجشنبه 5 آذر 1394نظر دهید »

 

لبخند فریب‌گرانه دشمن نباید کسی را دچار خطا کند/ ملت متکی به قدرت درونی از اخم و تحریم دشمن متلاطم نمی‌شود/ دولت و کنگره امریکا تحت تسلط سرمایه‌داران و کمپانی‌های رژیم نامشروع صهیونیستی هستند (۱۳۹۲/۰۸/۱۲ - ۱۱:۲۲)

s="contentLinks" style="padding-left: 5px;">


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار در دیدار پرشور هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان، با بیان تحلیلی مهم از ریشه های دشمنی استکبار با ملت ایران ضمن اعلام حمایت جدی و محکم از مسئولان پرتلاش مذاکرات جاری تأکید کردند: سوابق عملکرد امریکا نشان می دهد موضوع هسته ای تنها بهانه ای برای ادامه دشمنی با ایران است. لبخند فریب گرانه دشمن کسی را دچار خطا نکند. اگر از مذاکرات نتیجه گرفته شود چه بهتر اگر نه، اثبات این توصیه مکرر است که برای حل مشکلات باید نگاه به درون داشته باشیم.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سه حادثه تاریخی روز 13 آبان، گفتند: تبعید امام (ره) در سال 1343 به دلیل سخنرانی ایشان بر ضد کاپیتولاسیون که به مأموران و نظامیان امریکایی در ایران، مصونیت قضایی می بخشید، کشتار بیرحمانه دانش آموزان در تهران به دست مأموران رژیم دیکتاتورِ مورد حمایت امریکا در سال 1357 و حرکت متقابل و شجاعانه دانشجویان در تسخیر سفارت امریکا در سال 1358، هر سه، به نحوی به دولت امریکا مربوط است، و به همین علت روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار نامگذاری شده است.
ایشان سخنان خود را با تبیین واژه قرآنی استکبار ادامه دادند اما پیش از آن یک نکته را متذکر شدند و افزودند: جوانان مؤمن و شجاع دانشجو که در سال 1358، سفارت امریکا را تسخیر کردند، حقیقت و هویت واقعی این سفارتخانه را که در واقع لانه جاسوسی بود، کشف کردند و در مقابل دیدگان مردم دنیا قرار دادند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در آن روز، جوانان ما نام سفارت امریکا را لانه جاسوسی گذاشتند و امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه، سفارتخانه های امریکا در کشورهای اروپایی که شرکای امریکا هستند، لانه جاسوسی نامگذاری می شود که این موضوع نشان می دهد جوانان ما بیش از سی سال، از تقویم تاریخ دنیا جلوتر بودند.
رهبر انقلاب اسلامی، همه جوانان را به تحلیل صحیح و دقت در موضوع مبارزه با استکبار توصیه کردند و افزودند: جوانان اول انقلاب نیازی به تحلیل در مورد مبارزه با امریکا نداشتند زیرا ظلم و ستم امریکا و حمایت آن از رژیم بی رحم طاغوت را دیده بودند اما جوان امروز باید با تحقیق و تحلیل درست دریابد که چرا ملت ایران با استکبار و رویکردهای امریکا مخالف است و دلیل بیزاری ملت ایران از امریکا چیست؟
رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان چند نکته مهم و اساسی درباره مسائل جاری با امریکا، پرداختند. ایشان، ضمن حمایت از مجموعه مسئولان و مذاکره کنندگان با پنج به علاوه یک، تأکید کردند: اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند».
ایشان تفاوت وضع هسته ای امروز ایران با یک دهه قبل را تفاوت از زمین تا آسمان خواندند و ضمن اعلام حمایت جدی و محکم از مسئولان مسائل جاری با امریکا افزودند: به مذاکرات جاری خوش بین نیستم چرا که معلوم نیست نتایجی را که ملت انتظار دارد به همراه بیاورد اما معتقدیم این تجربه ایرادی ندارد به شرط اینکه ملت بیدار باشد و بداند چه اتفاقی دارد می افتد.
رهبر انقلاب با انتقاد شدید از برخی عناصر «تبلیغات چیِ ساده لوح یا مغرض» افزودند: بعضی با خط گیری از رسانه های بیگانه در تلاشند با گمراه کردن افکار عمومی، اینگونه القا کنند که اگر در مسئله هسته ای تسلیم شویم، همه مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی حل می شود.
ایشا
ن در اثبات بطلان این ترفند تبلیغاتی، به توطئه ها و طرحهای ضد ایرانی امریکا قبل از مطرح شدن بحث هسته ای ایران استناد کردند و از همه ملت بویژه جوانان دانشجو و دانش آموز خواستند که در این زمینه تفکر و تأمل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: دشمنی امریکایی ها با جمهوری اسلامی به این علت است که ملت ایران با رد خواستهای آنها، معتقد است امریکا علیه ایران هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ایشان افزودند: امریکا با موجودیت جمهوری اسلامی و با «نفوذ و اعتبار و اقتدار نظام منتخب ملت ایران»، مخالف است. همانگونه که اخیراً یکی از سیاستمداران و عناصر فکری امریکا به صراحت اعلام کرد ایران چه اتمی باشد چه نباشد خطرناک است چرا که دارای نفوذ و اقتدار است و به قول خودشان هژمونی ایران بر منطقه حاکم شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: مسئله هسته ای بهانه است و امریکاییها زمانی از خصومت دست بر می دارند که ملت ایران، به ملتی منزوی، بی اعتبار، و بی احترام تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی در عین حال گفتند: توصیه قبلی خود را یک بار دیگر تکرار می کنم؛ نباید به دشمنی که لبخند می زند، اعتماد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: توصیه من به مسئولین عرصه دیپلماسی و مذاکره این است که مراقب باشید، لبخند فریب گرانه دشمن، شما را دچار اشتباه و خطا نکند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: ما از روز اول گفتیم، اکنون هم می گوییم و در آینده نیز خواهیم گفت که ما رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع و حرام زاده می دانیم.
ایشان با اشاره به هوشیاری ملت و مسئولان خاطرنشان کردند: ما از هر اقدام مسئولان که در جهت مصلحت کشور باشد، حمایت می کنیم اما این توصیه را هم به مردم و مسئولان و بویژه جوانان، داریم که چشم های خود را کاملاً باز کنید زیرا تنها راه رسیدن به اهداف ملت، حفظ آگاهی و هوشیاری است.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان گفتند: امیدواریم با لطف و عنایت الهی، جوانان با روحیه شاداب خود، کشور را تحویل بگیرند و با ابتکارهای خود، آن را به قله ها برسانند.

   شنبه 11 آبان 13922 نظر »

شهیدان ستاره های درخشانی هستند که با نور خود، راه هدایت و کمال را روشن نگه می دارند. هر یک از این

ستارگان درخشان(شهدا)، می تواند عالمی را روشن کند. بنابراین، حقیقت شهادت حقیقت عظیمی است. اگر

این حقیقت، به وسیله کسانی که امروز در قبال شهیدان مسئولیت دارند، زنده بماند، حفظ و تقدیس گردد و بزرگ

نگاه داشته شود،همیشه تاریخ آینده ما،ازاین ایثار بزرگی که آنان کردند،بهره خواهدبرد.همچنان که تاریخ بشریّت،

هنوز از خون به ناحق ریخته سرور شهیدان تاریخ، حضرت ابی عبدالله الحسین علیه الصّلاه والسّلام بهره می

برد؛چون کسانی که وارث آن خون بودند، مدبّرانه ترین و شیواترین روش ها را برای زنده نگهداشتن این خون

به کاربردند.مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

«گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، ازخودشهادت کمتر نیست.»


   چهارشنبه 10 مهر 1392نظر دهید »

به لطافت گل
اسلام مرد را قوام و زن را ریحان می داند .این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد نه نادیده گرفتن حق زن است نه نادیده گرفتن حق مرد بلکه درست دیدن طبیعت آنهاست .ترازوی آنها هم اتفاقا برابراست .یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنی محیط زندگی را در یک کفه می گذاریم و این جنس مدیریت و کار کرد و محل اعتماد و برابر می شود نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن78/12/22

مراسم ازدواج,پله اول ساده زیستی
در همه امور زندگیتان سادگی را رعایت کنید .اولی هم از همین مراسم زندگی است . از اینجا شروع می شود . اگر ساده برگزار می گردید. قدم بعدی اش هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی مثل اعیان و اشرافهای زمان طاغوت را درست کردید.بعد دیگر نمی توانید بروید تو خانه کوچکی مثلا با وسایل مختصری زندگی کنید . این جور نمی شود دیگر چون خراب شده و از دست رفته است . از اول زندگی پایه اش را بر اساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان . بر کسانتان و بر مردم جامعه ان شا الله اسان شود.74/6/13

معنی همکاری زن و مرد چیست؟
مراد از همکاری، همکاری روحی است ,این که زن ضرورتهای مرد را درک کند,فشار اخلاقی روی او نیاورد،کاری نکند که او در امر زندگی مستاصل شود و خدای ناکرده به راههای نا درست متوسل شود .او را به ایستادگی و مقاومت در میدانها ی زندگی تشویق کند و تحریص نماید اگر چنانچه کار او مستلزم این است که یک مقداری به وضع خانوادگی مثلا رسیدگی کافی نداشته باشد این را به رخ او نکشد . از طرف مرد هم وظیفه است که ضرورتهای زن رادرک کند،احساسات او را بفهمد و نسبت به حال او غافل نباشد .75/2/10

دل آرامش باشید
زن مسلمان در محیط خانواده ,دل آرام شوهر و فرزندانش باشد مایه آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد,در دامن پر مهر و عطوفت و با سخنان پر نکته و مهر آمیزش فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت کند ,انسان های بی عقده انسان های خوش روحیه ,انسان های سالم از لحاظ روحیه و اعصاب در دامان او پرورش پیدا کنند و مردان و زنان و شخصیت های جامعه را به وجود آورد.71/9/25

ما با بیکاری خانم ها مخالفیم
بعضی ها از ما می پرسند . شما موافقید زنها بروند کار کنند؟البته ما با بیکاری خانمها مخالفیم,زن اصلا باید کار کند . البته کار دو جور است اگر کسی استعداد دارد در کار های مربوط به بیرون منزل باید انجام بدهد خیلی هم خوب است . منتها یک شرط دارد . باید جوری باشد که این اشتغال حتی در داخل خانه-به پیوند زن و شوهری لطمه نزند .بعضی از خانمها هستند که خودشان را صبح تا شب می کشند بعد که مرد به خانه می آیدحوصله ی یک لبخند زدن به او را هم ندارد این هم بد است.کار خانه را باید کرد اما نه آنقدری که این کار خانه به انهدام خانواده منتهی بشود.72/11/12


   جمعه 22 شهریور 13923 نظر »


اگر خدای ناکرده همگی تان یک وقت بگویید،ما می خواهیم این

کاررا ببوسیم وکناربرویم،عقیده ندارم که این میدان خالی خواهد

ماند؛نه،عقیده ی من این است که بارخدا،زمین نمی ماند.گردونه

ی الهی دارد روی غلتک می رود،ماعقب می مانیم،ما پرت می

شویم ازآن گردونه،از آن ارابه ی عظیمی که دارد می رود.بار

خدا زمین نمی ماند،این رابدانید.یک روزگاردیگراین باربه سر

منزل خواهد رسید.خوش به حال کسی که توفیق پیداکند این بار

را اوبکشد.اصلا بزرگترین افتخاراین است که خدا ما را بنده ی

خودش بداند واز ما بخواهد که این بار را برداریم.لذاست که من

عرض می کنم:شما باید تلاش کنید تا جبهه خودی وآن جمع سیصد

وسیزده نفری بدرکبرای امروز سایش پیدا نکند.

   سه شنبه 19 شهریور 13923 نظر »

 

آیا ما می خواهیم که این دین،کلمه ی«لا اله الا الله» ونظام اسلامی،در دنیا مایه ی غبطه ی

انسان ها باشد یا نه؟ اگر نمی خواهیم،پس چرا مبلغیم؟ برویم مشغول بقالی وکاسبی بشویم؟

ما که لباس تبلیغ رابه تنمان کرده ایم.هدفمان«کَلِمَة اللهِ هِیَ العلیا»است؛یعنی می خواهیم

کلمه ی خدا را برترین وبالاترین قراربدهیم.فرق اصلی ما با بقیه کسانی که مدعایی در عالم دارند،

درهمین هدف مقدس است.ما می خواهیم برای خدا،برای دین خدا،برای رضای خدا،برای اعتلای

کلمة الله تلاش کنیم،از آن وقتی که درس خواندن را شروع می کنیم،تا آن وقتی که تبلیغ می کنیم،تا

آن وقتی که تدریس می کنیم.هدفمان باید این باشد؛این،آن چیزی است که می تواند ما را موفق کند و

سخن ما را دل نشین ومؤثر نماید؛این را بایستی برای خودمان حتم وفرض بدانیم.

 

مقام معظم رهبری،درس خارج فقه،78/6/28

   دوشنبه 11 شهریور 13922 نظر »

 

من همیشه به دانشجوها وطلبه ها می گویم، به شما هم عرض می کنم،

واین به همه روحانیت مربوط می شود:باید سیاسی باشید؛منتها نه به

معنای ورود در باندها وجناح های سیاسی؛ نه به معنای ملعبه وآلت

دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسی،یا سیاست بازان حرفه ای؛

این مطلقا مورد نظرنیست؛بلکه به معنای آگاهی سیاسی،قدرت

تحلیل سیاسی،داشتن قطب نمای سالم سیاسی که جهت را درست

نشان بدهد.گاهی ما طلبه ها اشتباه می کنیم؛قطب نمای ما درست

کارنمی کند وجهت یابی سیاسی را درست نشان نمی دهد. این چیزی

نیست که به خودی خود ویک شبهه به وجود بیاید؛ نه، این مُزاولت در کار سیاست لازم دارد؛ باید با مسائل

سیاسی آشنا شوید،حوادث سیاسی کشوررا بدانیدوحوادث سیاسی دنیا را بدانید.طلبه ها امروز به این ها نیاز

دارند.یک گوشه نشستن،سر خود را پایین انداختن،به هیچ کارکشوروجامعه کار نداشتن وازهیچ حادثه ای،

پیش آمدی،اتفاق خوب یابدی خبر نداشتن،انسان را از جریان دور می کند.ما مرجع مردم هم هستیم؛یعنی

مورد مراجعه مردمیم واگرخدای نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم ،یا یک چیزی که مطلوب

دشمن است بر زبان ما جاری بشود،ببینید چقدر خسارت وارد می کند.


سخنان مقام معظم رهبری در جمع طلاب وروحانیون 88/9/22

   چهارشنبه 6 شهریور 13921 نظر »

 

مسأله فرهنگ ومسأله صف آرایی فرهنگی در مقابل    

دشمن را جدی بگیرید.این وظیفه ماست.این آن چیزی

است که بنده هم اگردر راه آن کشته شدم،احساس می

-کنم که در راه خدا کشته شده ام.هر کس دراین راه

کشته شود،در راه خدا کشته شده وهر کس در این راه،

زحمتی متحمّل شود،در راه خدا متحمّل شده است.

 

مقام معظم رهبری مد ظله العالی

   یکشنبه 3 شهریور 13922 نظر »

از دیدگاه مقام معظم رهبری ،حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) مقتدای بصیرت وصبر هستند.

 

به عقیده ایشان:عصمت امیرالمؤمنین (علیه السلام)قابل تقلیدنیست.شخصیّت امیرالمؤمنین علیه السلامقابل

 

مقایسه با هیچ کس نیست.هر کدام از انسان های بزرگی که ما درمحیط ویا در تاریخ خودمان هم مشاهده

 

کرده ایم،اگر بخواهند با امیرالمؤمنین(علیه السلام) مقایسه شوند، مثل مقایسه ذرّه باآفتاب است؛ قابل

 

مقایسه نیستند؛اما این دو خصوصیت در امیرالمؤمنین علی‌ (علیه السلام) قابل تقلید وپیروی است.کسی

 

نمی تواند بگوید که اگر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) صبر وبصیرت-یعنی بیداری و

 

پایداری-داشت به خاطر این بود که امیرالمؤمنین(علیه السلام) بود.نه این درست نیست.همه در این

 

خصوصیت بایدسعی کنند که خودشان را به امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)نزدیک کنند؛هر کس یه میزان

 

همّت واستعدادخودش باشد.

   شنبه 26 مرداد 1392نظر دهید »

زینب کبرى‌(س) نمونه‌ برجسته‌ تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکى از مهم‌ترین مسائل

تاریخ نشان می‌دهد.زهد، تقوا و پیروی از امام در کنار صبر و استقامت تنها گوشه ای از

دریای بی کران شخصیت حضرت زینب کبری(س) است. بی گمان هرگاه نام مبارک ایشان در

هر محفل و مکانی بتابد،دلها را به یاد حوادث عاشورا و کربلا، مصیبت های آن روز، اسارت

خاندان پیامبر اعظم(ص)و شجاعت ایشان در بیان حقایق می اندازد. به درستی که اگر زینب(س)

نبود، کربلا نبود. اگر رشادت های حضرت زینب(س) نبود، حادثه عاشورا این چنین گسترش پیدا

نمی کرد و اینچنین در تاریخ ماندگار نمی شد.هنگامی که حضرت زینب(س) تولّد یافت، مادرش

زهرا(س) او را نزد پدرش امیرالمؤمنین (ع) آورده وعرض کرد: نام این مولود را بگذار. حضرت

علی (ع) فرمودند: من بر پیغمبر (ص) سبقت نمی‌گیرم .

حضرت زهرا (س) طفل تازه به دنیا آمده را نزد پدر بردند که نام او را بگذارد. جبرئیل نازل شده،

سلام به رسول‌خدا (ص) رساند و گفت: نام این مولود را “زینب” بگذار و این نامی است که خدای

تبارک و تعالی اختیار فرموده. آن‌گاه پیغمبر(ص) را از مصائبی که بر حضرت زینب (س) وارد

می‌شود آگاه نمود. رسول خدا (ص) گریان شده و فرمودند: “هر کس بر زینب (س) گریه

کند اجروثوابش مانند کسی است که بر برادرانش حسن و حسین گریه نموده باشد”

مادران شهید

من مادران شهدائى را زیارت کردم که بجد و با صدق واقعى میگفتند اگر ما ده تا فرزند هم داشتیم،

حاضربودیم در راه خدا بدهیم؛ دروغ نمی گفتند. من مادران و پدرانى را ملاقات کردم که احساس

عزت وافتخارمیکردند، به خاطر اینکه فرزندانشان در راه خدا شهید شدند. البته حق هم با آنهاست،

عزت و افتخار است؛همان طورى که عمه‌ى ما زینب کبرى‌ (سلام الله علیها) فرمود: ما رأیت الّا

جمیلا؛ جز زیبائى ندیدم.حادثه‌ى کربلا چیز کوچکى است؟ این چشم خدابین، از این حادثه، از این

خونهاى ریخته شده، از این مصیبت سنگین، یک حقیقت زیبا مشاهده می کند؛ “ما رأیت الّا جمیلا”.

من خانواده‌هاى بسیارى را دیدم که همین احساس زینب کبرى‌ در آنها هم بود؛ آنها هم میگفتند: “ما

رأینا الّا جمیلا“. اینهاست که به یک ملت اقتدارمی دهد؛ اینهاست که اعتماد به نفس را در یک ملت

به وجود مى‌آورد؛ اینهاست که تهدیدهاى قدرت هاى مادى دنیا، عربده‌هاى مستانه‌ى دولتهاى متجاوز

و مستکبر دنیا دل آنها را نمی لرزاند.

مقام معظم رهبری

   شنبه 26 مرداد 13921 نظر »

الف) شاخصه های بسیج

۱-ميدان داري عرصه هاي حياتي و اساسي زندگي

«بسيج يعني به صحنه آمدن و به ميدان آمدن. چه ميداني؟ ميدان چالش هاي حياتي و اساسي(…). اين

ميدان ها،ميدان فکر و دانايي و توليد علم است. ميدان چالش هاي گوناگون براي جبران عقب ماندگي

است.(…) در اين چالش ها، چالش دانايي و علمي هست، چالش توليد فکر هست، چالش سازندگي و

خدمت رساني به مردم هست،چالش دفاع سياسي هست، چالش تهاجم سياسي هست، چالش دفاع نظامي

هست».

۲- پيشتازي

«بسيج بايد جلوتر از همه وارد علم بشود، شما بايد برويد عرصه هاي علمي را، عرصه هاي فن آوري را،

نوآوري هاي علمي و آفاق شناخته نشده علم را تصرف کنيد».

۳- عدالت طلبي

«بسيجي عدالت طلب است. عدالت طلبي به اين نيست که انسان رو در روي کسي بايستد و بگويد تو عدالت

طلب نيستي نه، اين ساز و کار دارد. بايد جامعه به نقطه اي برسد که سياست هاي عدالت طلبانه در آن طراحي

شود.»

۴- احساس «صاحب خانه» داشتن نسبت به کشور

«بسيج يعني آن عنصر دلسوزي که کشور را متعلق به خود و آينده را وابسته به تلاش خود مي داند، نگران است،

چون صاحب خانه است».

ب) بسيج  و نيازهاي اساسي آن

۱- فکر، تحليل و روشن بيني

«بسيجی نيازهايي دارد. نيازهاي اصلي و عنصري و اساسي. نياز اولش به فکر و تحليل و روشن بيني است.

فکر، تفکر و انديشه پردازي- يا به قول شماها کار تئوريک- در زمينه مسائل اسلام، در زمينه مسائل انقلاب،

در زمينه مسائل بين المللي و در زمينه مسائل جاري».

۲- جهاد علمي

«يک نياز ديگر عبارت است از جهاد علمي. جهاد علمي براي شما لازم است. بايد در ميدان هاي علم وارد شويد».

۳- اخلاق و معنويت‌

«يکي از نيازهاي عمده شما مسأله اخلاق و معنويت است.(…) سعي تان اين باشد که گناه نکنيد. فرائض را با شوق

و رغبت انجام بدهيد. از ياد خدا غفلت نکنيد. با قرآن انس پيدا کنيد. در محيط هاي گوناگون که با همديگر هستيد،

سعي کنيد به دينداري و معنويت يکديگر کمک کنيد. شما به يک معنا شبيه ما طلبه ها هستيد؛ مردم از طلبه ها انتظار

بيشتري دارند، از بسيج هم انتظار بيشتري دارند».

۴- اتاق فکر

«از جمله نيازهاي شما مجموعه انديشه ورز است. يک مجموعه فکري درست کنيد»

۵- مراقبت از نفوذي ها

«يکي از نيازها، گزينش افراد با صلاحيت در بخش هاي مختلف اين تشکيلات بزرگ است. امام (رضوان الله عليه)

هميشه به همه توصيه مي کردند از نفوذي ها بپرهيزيد.»

ج) بسيج و راهبردهاي آن

۱- هوشياري توأم با عدم محافظه کاري

«محافظه کار نشويد و همواره بسيجي- به همان معناي مثبت و پرخون و پرتپش- باقي بمانيد. البته دنباله اين که

مي گويم «محافظه کار نشويد»، اين است که «ولي هوشيار هم باشيد».(…) گاهي اوقات دشمن کار را به گونه اي

ترتيب مي دهد که حرف حقي از زبان يک نفر صادر شود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا مي خواهد اين حرف

حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون مي خواهد پازل خودش را کامل کند. اينجا حرف حق را نبايد زد. پازل

دشمن را نبايد کامل کرد».

۲- نگاه فراجناحي به پديده هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي

«مطالب را از بالا سر خطوط سياسي و جناح بازي ها ديدن، همان چيزي است که من از شما توقع دارم. بسيج

در عين آن که يک تشکل نظم يافته و برخوردار از سازماندهي است، نه در جناح هاي سياسي هضم و حل مي شود

و نه خود را رقيب سازمان هاي دیگر متعارف مي شمرد»

۳- توجه همزمان به ظاهر و باطن

«به عمق ها توجه کنيد و آن را بطلبيد. از ظواهر هم دست نکشيد. اين خطاست که کسي خيال کند يا توهم کند

که بايد باطن را درست کرد، ظاهر مهم نيست. نخير، همين ظاهر، انسان را به وادي هاي گوناگون مي کشاند. ظاهر

ديني، ظاهر اسلامي، پاي بندي به تعبد ديني، همين مجالس دعا، همين مجالس توسل به ائمه (عليهم السلام) لازم

است، منتها همه اين ها را با دانايي همراه کنيد.»

   جمعه 25 مرداد 1392نظر دهید »
 << < فروردین 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 82
  • دیروز: 189
  • 7 روز قبل: 999
  • 1 ماه قبل: 3701
  • کل بازدیدها: 166325
نماز حاجت