معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری تریبون آزاد با عنوان (طلبگی و چالش های پیش رو) مورخ 6/2/1401 خبر داد.
 
بعد از اطلاع رسانی به طلاب، چند نفر از افراد دغدغه مند مباحث خود را به شرح ذیل چنین بیان کردند:

زیاد بودن تعداد واحدهای درسی  به مدت پنج سال انگیزه برای ادامه تحصیل را از بین می برد. برخی از دروس پیش نیاز هستند و فقط در سال یک بار ارائه می شود و باعث می گردد طلبه یک سال عقب بیفتد و همین باعث بی انگیزگی طلاب در امر تحصیل می شود.
ضعیف بودن کار تشکیلاتی و گروهی در حوزه های علمیه سبب می شود طلاب مهارت و تخصص کافی پیدا نکنند.
در بحث ازدواج ، رفتار برخی از طلاب باعث  می شود دیدگاه خوبی نسبت به زندگی مشترک با طلاب نداشته باشند.
در بحث فرزندآوری و تحصیل همزمان،  مهدکودکی که کادر خبره داشته باشد تا بتواند فرزندان را با اصول و مبانی اسلامی آشنا سازند ایجاد شود.
 

در ادامه خانم ها عظیمی و حاتمی به سوالات طلاب پاسخ هایی را بیان نمودند که به شرح قسمتی از آن ها می پردازیم.

مدت زمان کارشناسی خارج از اختیارات مدرسه است چون تدوین دروس با شورای سیاست گذاری حوزه ای علمیه قم و مسئولین مربوطه می باشد.
بحث تشکیل کارگروه و انجام کارهای گروهی باید طلاب با توجه به استعدادهای خود مهارت های لازم را کسب نمایند تا بتوانند به مسائل و شبهات مطرح در سطح جامعه پاسخگو باشند.
در بحث ازدواح ، باید همگی به صورت مداوم، مراقبت و مراقبه  نسبت به اعمالمان داشته باشیم و به عنوان یک طلبه رسالت عظیمی دارا می باشیم و باید در هر لحظه خود را در محضر امام زمان عج ببینیم تا رفتار و سکنات اصلاح شود.
دورهایی برای طلابی که خواستار مربی گری در عرصه مهد کودک هستند از طرف مرکز مدیریت اعمال شده است.

 

 

 

 

   شنبه 10 اردیبهشت 1401نظر دهید »

مراسم در روز یکشنبه 12 مهر ماه مصادف با شب بیست و هشتم با سخنرانی سرکارخانم فرهادکیایی مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه مبحث در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در تعلیم و تربیت و با حضور مدیر محترم، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

فرهادکیایی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام گفت: مبحث نشست  در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم (ص) در تعلیم و تربیت است، سیره در کل به معنای روش و رفتار ویژه ای است که در اجتماع فرد را به این ویژگی  می شناسند. هدف از  مبعوث شدن پیامبر انسان سازی می باشد. در حدیثی آمده است مردم مثل معادن هستند زمانی که این معادن ارزش پیدا می کند که  استخراج شود.

مدرس حوزه و دانشگاه اذعان کرد:  خداوند متعال در قرآن کریم، سوره احزاب آیه  21  پیغمبر اکرم (ص) را اسوه حسنه معرفی می نماید که به عنوان الگوی خوب و مناسب برای مسلمانان محسوب می شود.

وی افزود:  سیره پیامبر(ص)  در دو محور قابل بررسی است،  محور نظری و  محور عملی. محور نظری به وفور بررسی شده، آنچه مهم و کاربردی است محور عملی می باشد که در این نشست اشاره خواهیم کرد.

فرهادکیایی تاکید کرد: اولین نکته مهم و اساسی در  تعلیم و تربیت داشتن فضای مناسب است که خانواده ها باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند که فرزند را به سمت و سوی تربیت دینی سوق دهند.

مبلغ امور دینی خاطر نشان کرد: نکته دیگر تربیت حضوری و چهره به چهره است که می بایست این نکته مهم  مد نظر قرار گیرد و مسئله اساسی و اصلی تربیت این است که خود والدین، مربی و استاد در وهله اول اهل عمل باشد و خود را مورد تعلیم قرار دهد بعد به فکر تعلیم دیگران باشد، آنچه پیغمبر ص در زندگی و سیره شان به چشم می خورد  همین عامل بودنشان می باشد که نکته با ارزش و با اهمیت به حساب می آید.

مراسم در روز یکشنبه 12 مهر ماه مصادف با شب بیست و هشتم با سخنرانی سرکارخانم فرهادکیایی مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه مبحث در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در تعلیم و تربیت و با حضور مدیر محترم، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

فرهادکیایی در ادامه گفت: دستگیری از فقرا و نیازمندان، عدم افراط و تفریط، عدالت محوری، امانت داری، رفق و مدارا می توان از جمله سیره عملی تعلیم و تربیت پیغمبر اکرم(ص) برشمرد.

استاد حوزه تاکید کرد: از دیگر مباحثی  که می توان در خصوص سیره عملی رسول اکرم ص بیان کرد صفت تغافل و چشم پوشی از عیوب افراد جامعه ست چرا که دین اسلام دین دستگیری است نه مچ گیری.

مبلغ امور مذهبی گفت: آخرین مسئله در خصوص این موضوع اشاره نمود  مسئله محبت و مهرورزی  است که از جمله شیوه های مثمر ثمر در مبحث تعلیم و تربیت محسوب می شود. در احادیث آمده است که بچه ها را دوست داشته باشید و به آنها محبت کنید چرا که اگر والدین به این امر توجه ویژه داشته باشند فرزند محبت را در فرد دیگری جستجو  نمی کند.

لازم به ذکر است  کلیپ مداحی از طریق سامانه سیما به سمع و نظر حضار در نشست رسید.

 

 

   سه شنبه 13 مهر 1400نظر دهید »

تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی از لسان مبارک آیت الله جوادی

 

 

گرچه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه مبارك رمضان كه عید اولیای الهی است ، فضیلت مخصوص است . در این فرصت كوتاه كه شرح اجمالی دعای نورانی ابوحمزة ثمالی به عرضتان می رسد ، متون و خطوط اصلی این دعا بازگو خواهد شد.
این دعائی است كه وجود مبارك امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارك رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی كنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت كنند. این دعا در جوامع روائی و حدیثی ما‌ آمده است. در مصباح كَفعَمی است، و در اقبال سیّدبن طاووس هست. مرحوم سیّدبن طاووس می‌گوید: با سند خاصی كه ما به هارون بن موسیِ طَلّ اُكبُری داریم، او از حسن بن محبوب ضَرّآء، و او از ابوحمزة ثمالی نقل می‌كند. این هارون بن موسیِ طَلّ اُكبُری كه ابن طاووس (رضوان الله علیه) سلسله سندش در نقل این دعای نورانی به او ختم می‌شود، از بزرگان حدیث است. مورد وثوق است.
دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات أقدس إله در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نكته اشاره كرد.

نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است.
اُكبُر از رجال به نام اسلام است . مكان و منطقة مخصوصی به عنوان طَلّ اُكبُری نام گذاری شده است كه این هارون بن موسی مال آن منطقه و محدوده خاص است. هارون بن موسیِ طَلّ اُكبُری! او از حسن بن محبوب كه هم به صَرّآء و هم به ضَرّآء ملقّب است نقل می‌كند كه او هم موثّق است .
حسن بن محبوب از ثابت بن دینار، مُكنّی به ابوحمزة ثمالی نقل می‌كند. ابوحمزة ثمالی طبق بیاناتی كه از ائمه علیهم‌السلام رسیده است از نظر زهد، سلمان عصر خود بود. از وجود مبارك امامِ رضا سلام الله علیه نقل شده است كه ابوحمزه ثمالی لقمان عصر خود بود. او چهار امام را اِدراك كرد. از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فرا گرفت. خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسید، شاگردی امام باقر سلام الله علیه افتخار او شد. تلمّذ محضر امام صادق سلام الله علیه بهره او شد.
و مقداری هم از عصر امام كاظم سلام الله علیه را درك كرده است. بنابراین این حدیث نورانی از نظر سند تام است. گذشته از این كه از جهت مضمون و محتوا بسیار بلند است. روایت را از دو جهت می‌توان معتبر دانست. یكی از نظر سند كه طریق، طریقیت دارد، نه موضوعیت. گاهی ممكن است روایت ضعیف باشد، ولی محتوای او بسیار عمیق و بلند باشد. با خطوط كلّی قرآن و روایات هماهنگ باشد. این هم یك تبیّن علمی است. یعنی انسان وثوق دارد، اطمینان دارد كه این مضمون از غیر خاندان عصمت و طهارت سلام الله علیهم أجمعین نمی‌رسد و نرسیده است. و این كه گفته شد: إنْ جآءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَاءٍ فَتَبَیَّنُوا (2)برای آن است كه انسان وثوق پیدا كند این مطلب رسیده است. وثوق به صحّت مطلب گاهی از راه طریق است و گاهی از نظر متن . ولی در اینجا جامع بین طریق و محتواست. یعنی هم سند معتبر است، و هم مضمون و محتوا.


مطلب دیگر آن است كه دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات أقدس إله در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نكته اشاره كرد. نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است. این بیان از امام سجاد سلام الله علیه در صحیفه سجادیه او نقل شده است.
مطلب سوم آن است كه همانطوری كه قرآن یُفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً، یَنْطِقُ بَعضُهُ بِبَعض، یَشهَدُ بَعضُهُ بِبَعض، آیات را باید با یكدیگر تفسیر كرد. ادعیه این چنین است، احادیث این چنین است، روایات دیگر این چنین است. اگر ما خواستیم دعاها را خوب تفسیر كنیم، باید از یكدیگر كمك بگیریم . برخی از دعاها شاهد و مفسّر دیگراند. مخصوصاً آنچه كه از امام سجاد سلام الله علیه در این زمینه رسیده است. یعنی صحیفه سجادیه یك شرح نورانی است برای دعای ابوحمزه ثمالی. این دعا كه امام سجاد را با سائر ادعیه آن وجود مبارك می‌توان به خوبی حل كرد.


مطلب بعدی آن است كه در غالب این ادعیه كلمه بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم در طلیعه و آغازش نیست. با این كه به ما دستور دادند هر كاری كه شروع می‌كنید اول نام ذات أقدس إله را ببرید. پاسخ این سئوال این است كه هر كاری را باید به نام خدا شروع كرد. نام خدا گاهی به صورت بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم است، گاهی به صورت اذكار و اُوراد دیگر . هیچ دعائی نیست كه بدون نام خدا شروع نشده باشد. همین دعای ابوحمزه ثمالی گرچه اولش بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ندارد، اما اول «الهی» و مانند آن است. إِلَهِي لا تُؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ پس به نام خدا شروع شده است. چون به نام شروع شده است، مشمول آن احادیثی نخواهد بود كه هر كاری كه به نام خدا شروع نشده است، ابتر و بی نتیجه است.

مطلب بعدی آن است كه این دعای نورانی، فرازهای گوناگون و جمله‌های متعددی دارد. همه اینها یك سطح نیست. چون همه دعا كنندگان یك سطح نیستند. بعضی مشكل خوف دارند، بعضی در مرحله رجاء مشكل دارند. بعضی دیگر مشكلات دیگر دامنگیر آنها شده است. لذا این دعای جامع برای همگان سودمند است. البته بحث‌های محوری این دعا همان مسئله توحید است كه در خِلال این مسائل بازگو می‌شود. اینها یك سلسله مسائل اجمالی است كه در دالان ورودی شرح كوتاه دعای سحر امام سجاد سلام الله علیه كه به وسیله ثابت بن دینار ابوحمزه ثمالی (رضوان الله علیه) نقل شده است، بازگو می‌شود. كه إن شآءَ الله اگر ذات أقدس إله توفیق داد در نوبت بعد آغاز این دعا شرح می‌شود تا در هر فرصت كوتاهی كه نصیب ما شد، با شما روزه‌داران الهی در میان خواهیم گذاشت.

غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیْكُمْ وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَكاتُه.

 

 

 

   یکشنبه 5 اردیبهشت 1400نظر دهید »

 ۲۱ بهمن ۱۳۵۷


صبح اسلحه‌خانه‌ی نيروی هوايی به همت مردم و كمك همافران فتح شد.
ساعاتي بعد كلانتري‌هاي 9، 10، 11، 12، 16، 26 و كلانتري نارمك به دست مردم افتاد.
مردم تانك‌ها و نفربرها را به خيابان‌ها آوردند و به يكديگر روحيه مي‌دهند. فرمانداري نظامي كه دست‌پاچه شده‌است، در آخرين اعلاميه‌اش كه بارها از راديو پخش شد، ساعت منع عبور و مرور را چهار و نيم عصر اعلام كرد.
امام خميني در پاسخ به دستور فرمانداری پيامی به اين شرح صادر فرمودند: «اعلاميه‌ امروز حكومت نظامي، خدعه و خلاف شرع است؛ مردم به هيچ وجه به آن اعتنا نكنند، برادران و خواهران عزيزم، هراسی به خود راه ندهيد كه به خواست خداوند تعالی، حق پيروز است.»

مردم خيابان‌ها را ترك نكردند.

 

   سه شنبه 21 بهمن 1399نظر دهید »

روز اول محرم

ماه محرم فرا رسید و روزهای عزاداری بر سالار شهیدان و یاران با وفایش پرشورتر شد.

با وقایعی که در دو روز اول محرم سال 61 هجری قمری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش اتفاق افتاد به طور مختصر آشنا می‌شویم.

امام حسین علیه‌السلام در روز اول محرم با سپاه حر دیدار کرد و حر و سپاه او توسط امام از آب سیراب شدند.

نقل شده که ظاهرا در اول محرم بوده که کاروان حسینی در حرکت بودند و امام علیه‌السلام در صبحگاه دستور دادند که ظروف و مشک‌ها را پر از آب کنید، حرکت کردند، ناگهان یکی از یاران امام با صدای بلند تکبیر گفت، و گفت از دور نخلستانی پیداست.

امام فرمود چه می‌بینید؟

عده‌ای گفتند نخلستان نیست گوش‌های اسب از دور چنان می‌نماید که نخل است. آنها نزدیک شدند تعداد هزار سواره نظام به فرماندهی حر، مأمور از طرف عبیدالله بن زیاد لعنة الله علیه.

امام به یارانش فرمود: از آنها پذیرایی و آن‌ها را که تشنه‌اند سیراب کنید. [1]

تا روز دوم، حر، اصرار داشت حضرت را همراه کاروان به سوی کوفه ببرد، بین امام و حر گفت‌وگوهایی صورت می‌گرفت و امام علیه‌السلام وقت نمازها، نماز را اقامه می‌کرد و سپاه حر نیز با حضرت و به اقتدا به امام، نماز جماعت می‌خواندند.

بدین ترتیب امام پس از نماز ظهر و عصر بر آنها موعظه و اتمام حجت می‌نمود. حر نیز به خواسته و مأموریت خود پافشاری می‌کرد اما امام علیه‌السلام از قبول درخواست او امتناع می‌کرد.

حر به امام عرض کرد که در این واقعه اگر بر مخالفت اصرار و پافشاری کنی، تو و همراهانت کشته می‌شوید.

حضرت در این حال به شعر یکی از صحابه استناد فرمود و گفت تو مرا از مرگ می‌ترسانی مرگ بر جوانمرد عار نیست، وقتی آرزوی حق و قصد دفاع از حق را داشته باشد و جهاد کند…

وقتی حر این اشعار را از امام شنید به کناری رفت و با سپاه خود حرکت کرد امام نیز با قافله خود در حرکت بودند تا به منزلگاه بیضه رسیدند.

امام برای اتمام حجت خطبه‌ای خواند و اهداف خویش را آشکار نمود و با استناد به سخنان پیامبر اکرم(ص) فرمود که هر کس سلطان ستمگری را بنگرد که حرام خدا را حلال می‌کند و عهد شکن است، بر مسلمانان است که در مقابل او اعتراض کند. [2]

در مسیری که امام از مکه حرکت کرد روز هشتم ذی حجه تا رسیدن به کربلا با افراد و کاروان‌های مختلفی دیدار و ملاقات داشت.

از جمله این دیداردها دیدار با عبدالرحمن حر بود که امام از او خواست به کاروان کربلا بپیوندند او امتناع کرد و اسب خود را به امام پیشکش نمود.

حضرت امتناع از قبول کرد.

در آخر شب جوانان را دستور داد تا مشک‌ها را پر از آب کنند، سپس دستور داد از منزل قصر بنی مقاتل حرکت کنند حرکت کردند، حضرت بر پشت اسب خود چرتی زد، و بیدار شد و فرمود «انا لله و انا الیه راجعون» دوبار کلمه استرجاع بر زبان آورد، در این حال فرزندش علی اکبر به پیش او آمد و علت را پرسید.

حضرت فرمود: فرزندم در عالم رویا دیدم که سواره‌ای ندا داد مرگ بر دیدار اهل کاروان می‌آید، و اهل کاروان به سوی مرگ در شتابند.

علی سئوال کرد: ای پدر آیا ما بر حق نیستیم، فرمود: فرزندم ما بر حقیم و بازگشت بندگان به سوی خداوند است،

اکبر عرضه داشت: پس ای پدر مهربانم چه باکی از مرگ داریم امام از کلام علی خوشحال شد و دعایش کرد. [3]

وقتی صبح شد کاروان حسین نماز صبح را خواندند و حرکت کردند. یاران حر، به سوی آنان آمده تا کاروان را به سوی کوفه بکشند، آنها امتناع کردند و زهیر گفت مولای من با همین سپاه کم، نبرد کنیم که شکست آنها برای ما سهل است.

امام فرمود: من هرگز آغازگر جنگ نخواهم بود.

در این روز پیکی از کوفه آمد و کاروان حسینی؛ با اصرار حر به سوی نینوا در حرکت بودند به شهر و یا آبادی غاضریه رسیدند.

پیک از سوی عبیدالله برای حر پیامی آورد، که حسین را یا وادار به بیعت کن یا در سرزمین بدون آب و علف و بدون قلعه و پناهگاه فرود آور و منتظر دستور بعدی باشد.

حر امام را از مضمون نامه آگاه کرد. امام فرمود ای حر ما را رها کن در این قریه اقامت کنیم، حر پاسخ داد این مرد جاسوس و پیک عبیدالله است که کارهای مرا زیر نظر دارد، من از خواسته تو معذورم.

امام و یارانشان، حرکت کردند و به دشتی بـی آب و علف رسیدند.

اسب امام ایستاد، امام فرمود نام این زمین چیست، زهیر گفت: نام‌های مختلف دارد، یکی از نام هایش عقر و نام دیگرش کربلا است.

امام فرمود: اینجا قافله را نگه دارید و خیمه‌ها را بپادارید این جا نامی است آشنا، وقتی با پدرم به سوی صفین می‌رفتیم اینجا استراحت کرد و از خواب بیدار شد و گفت در خواب دیدم این دشت پر از خون است و حسین در آن خون غوطه‌ور است.

شیخ عباس قمی از کتاب ملهوف نقل کرده در روز دوم سال 61 حضرت امام حسین علیه‌السلام به زمین کربلا ورود فرمود و چون به آن زمین رسید، پرسید که این زمین چه نام دارد؟ گفتند: کربلا مى‌‏نامندش. چون نام کربلا شنید گفت: «اللهُمَّ إنّی أعوذُبِک مِن الکَربِ وَالبَلاء».

پس فرمود: این موضع کرب و بلا و محل مِحنت و عنا است، فرود آیید که این ‏جا منزل و محل خیام ما است. این زمین جاى ریختن خون ما است و در این مکان قبرهاى ما واقع خواهد شد. [4]

روزی که کاروان امام حسین علیه‌السلام به کربلا رسید روز دوم محرم سال 61 هجری قمری بود. پس از این روز، کار بر آنان سخت شد و هر روز محاصره سپاه کوفه تنگ و تعداد آنان افزوده می‌شد به نحوی که امام علیه‌السلام جنگ را قطعی می‌دانست. [5]

 

 پاورقی:
[1]. شیخ مفید، الارشاد، چاپ اول، قم، آل البیت، 1414، ج2، ص 77 ـ 78.
[2]. شیخ مفید، همان، ص 82.
[3]. شیخ مفید، همان، ج2، ص 83 - 84.
[4]. شیخ عباس قمی، وقایع الایام، ص 222
[5]. مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم.

 

   شنبه 1 شهریور 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش از کسب رتبه طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در «جشنواره استانی علامه حلی(ره)» خبر داد.

حائزین رتبه های برتر در «جشنواره استانی علامه حلی ره»

معاونت پژوهش از کسب رتبه طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در «جشنواره استانی علامه حلی(ره)» خبر داد.

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه  اعلام کرد: در «سومین جشنواره استانی علامه حلی(ره)» که در روز چهارشنبه مورخ 98/10/4 برگزار شد، خانم آیدا حسنی به عنوان برگزیده استان ، و خانم ها سارا کوهستانی نجفی و نسیم محمدزاده موفق به کسب  رتبــه سوم و خـانم زینب شکر پور از مدرسه علمیه زینبیه و خانم زهرا کردلو از موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه شایسته تقدیر شدند. و خانم ها لیلا اصغر لو، سمیرا علیپور، سحر یگانه صوفی، مینا مصطفوی و سمیرا مهدوی از موسسه آموزش عالی زینبیه و خانم ها الهه سیف الهی فرد، معصومه انصاری، سمیرا کریمی، سیده شبنم میر جلالی، سمانه مصعودی، عطیه دانش یار، ندا عبادی و  مهدیه آقا براری از مدرسه علمیه زینبیه آثارشان به مرحله تفصیلی یک راه یافته و از سوی جشنواره علامه حلی از آنها نیز تقدیر به عمل آمد.

 

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از شرکت جمعی از طلاب و کادر این مرکز در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان شهیدشان خبر داد.
 
 

 

 

 

وداع با سردار دلها

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از شرکت جمعی از طلاب و کادر این مرکز در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان شهیدشان خبر داد.

 فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفر کرده بود، در بامداد روز جمعه 13 دی ماه 1398 در نزدیکی فرودگاه بغداد، خودرو حامل ایشان و فرمانده حشدالشعبی عراق، ابومهدی المهندس، هدف موشک هلی کوپترهای آمریکایی قرار گرفت و این مجاهد خستگی ناپذیر که استکبار و صهیونیست و جریان تکفیری را در منطقه به زانو درآورده بود،  به آرزوی دیرینه‌ی خود در وصال به محبوب  رسید و امت اسلام و جبهه مقاومت در غم بزرگ از دست دادن این فرمانده مخلص و توانمند ماتم زده شد.

موسسه و مدرسه زینبیه همراه با مردم فهیم و انقلابی و برای عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر ارواحنا فداه و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ادای احترام به مقام والای این شهید بزرگوار و نیز تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و شهدا در مراسم تشییع این شهدای والامقام شرکت کردند.

ان شا الله شفاعت آنان شامل حال ما باشد و تلاش و خلوص آنان سرلوحه‌ی کار ما قرار گیرد.

 

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه علمیه زینبیه جلسات اخلاق روزهای چهارشنبه هر هفته با حضور سرکار خانم اسماعیلی ، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه زینبیه برگزار می گردد.  

موضوعات سخنرانی در جلسات برگزار شده تا کنون به شرح ذیل می باشد:

*جلسه اول: هماهنگی بین عقل و دل  

*جلسه دوم:تفسیر حدیثی از امام رضا علیه السلام پیرامون آیه آخر «سوره حشر»

*جلسه سوم: بیان برخی از آداب طلبگی

 ***جهت دریافت متن کامل سخنرانی ها کلیک کنید.

   شنبه 12 آبان 1397نظر دهید »

جلسه دفاع پنج تن از طلاب سطح دو مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد.

 
معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه گفت: به یاری خداوند متعال پنج تن از طلاب سطح 2 موفق به دفاع از تحقیقات پایانی خود شدند.

وی افزود: در این جلسه از تحقیقات پایانی خانم ها: سیده فاطمه رئیسی و  اکرم تقی خانی با موضوع «ملاک های همسر شایسته و کارکردهای تربیت آن در زندگی انسان از منظر آیات و روایات»؛ «معناشناسی واژة شفا در قرآن» با راهنمایی سرکار خانم نجم الدینی و خانم مرضیه فتحی با عنوان «شیوه های عفاف آفرینی در برنامه های نمایشی تلویزیون» با راهنمایی سرکار خانم فاطمه سلیمانی پور و خانم اعظم سپهرنوش با موضوع «بررسی تطبیقی الهیات شیعی و مسیحیت با تأکید بر توحید نظری» با راهنمایی سرکار خانم عبدلی و خانم عزت معصومی با موضوع «مصادیق طیبات و خبیثات از منظر قرآن» با راهنمایی سرکار خانم حاتمی دفاع گردید.

گفتنی است، تمامی دفاعیه ها توسط داور محترم جناب آقای دکتر باقی زاده در این مدرسه علمیه برگزار گردید.
 

   شنبه 15 مهر 1396نظر دهید »

جمعی از طلاب مدرسه علمیه زینبیه در آخرین شب مراسم عزاداری حضرت

 

فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها واقع در حسینیه امام خمینی (قدس سره)

 

شرکت نمودند.
 


به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه زینبیه: مراسم حسینیه امام

 

خمینی (ره) به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با حضور

 

مقام معظم رهبری دام ظله العالی و مقامات دولتی ، کشوری و هزاران نفر

 

از قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

 

وی افزود: جمعی از طلاب مدرسه علمیه زینبیه نیز در این مراسم شرکت

 

نمودند.

 

این مسئول ادامه داد: در این مراسم حجه الاسلام سید احمد خاتمی ایراد

 

سخنرانی نمودند و مطالبی پیرامون فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها ارائه

 

کردند.

 

وی حضور «شجاعانه، روشنگرانه و عفیفانه» حضرت صدیقه کبری سلام‌الله‌

 

علیها در انجام وظیفه و دفاع از دین و ولایت را الگویی  بی‌بدیل دانست و

 

افزود: انقلاب اسلامی ایران نمونه‌ای از حضور بهنگام مردم در انجام وظیفه

 

و تکلیف است و در دفاع از انقلاب و ارزشهای دینی-مذهبی نیز باید همچون

 

ام‌الائمه‌ علیهاالسلام با بصیرت و بدون واهمه از تهدیدها و سرزنش‌ها، به

 

تکلیف عمل کرد.

 

  در پایان مداحی و سینه زنی توسط مداح اهلبیت علیهم السلام آقای

 

سعید حدادیان انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

   شنبه 14 اسفند 1395نظر دهید »

 

چکیده

 

اين تحقيق با موضوع جايگاه انتظار در اسلام مي باشد. بنا بر اعتقاد شيعه انتظار به

معناي چشم به راه آمدن واپسين ذخيره الهي و برپايي حكومت عدل و قسط در

سراسرگيتي است. نشاط و پويايي بشر در دوران زندگي فردي و اجتماعي، مرهون

نعمت انتظاراست كه در آن به همه­ي نياز هاي روحي و جسمي پاسخ داده مي شود.

مسئله­ي مهمي كه درطول تاريخ پر انتظار اسلام بوده است وعده هاي تخلف ناپذير

الهي در مورد آينده اسلام وپيروزي نهايي مومنان و مستضعفان مي باشد كه در قرآن كريم

و روايات به آن اشاره شده است.

انتظار موعود جهاني در همه­ي ابعاد زندگي منتظر و اجتماع تأثير مي گذارد، از جمله

آراستگي به عدالت و تقوا، آراستگي به بردباري و پايداري،حل نشدن در فساد محيط،

عمل به دستورات اسلام،اصلاح طلبي و ظلم ستيزي و … . بنابراين بايد فهم و تلقي صحيحي

انتظار داشته باشد تا دچارتحريف، تفسير يا انحراف از اصل انتظار نشود.


كليد واژه ها: انتظار، منتظر.

نام  و نام خانوادگی پژوهشگر سرکار خانم خراسانی/ استاد راهنما سرکار خانم فرهادکیایی




   پنجشنبه 28 اسفند 1393نظر دهید »


کلاس دوره پیشرفته  کامپیوتر ICDL در مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد.

اولین جلسه کلاس کامپیوتر با حضور طلاب  در روز یکشنبه تاریخ 26 مرداد ماه تشکیل شد.

سرکار خانم مشهد لو مدرس کامپیوتر اذعان داشتند که طلاب متقاضی جهت ثبت نام این دوره

از کلاسها به سایت مورد نظر مراجعه کنند.

لازم به ذکر است این دوره به مدت 7 هفته  و  با ارائه مدرک  معتبر فنی حرفه ای خواهد بود.

   دوشنبه 27 مرداد 1393نظر دهید »

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Hidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″>

“>

بسمه تعالی

دستورالعمل نگارش تحقیق پایانی از لحاظ شکلی

1- طرح کلی تحقیق پایانی

- جلد پایان­نامه: حتما به صورت گالینگور و مطالب روی جلد زرکوب شود، فونت آن مانند نمونه (1) و رنگ جلد تحقیقات پایانی سبز تیره باشد.

- صفحه سفید

- صفحه بسم الله: ساده و بدو ن کادر باشد

- صفحه عنوان: تمام مطالبی که روی جلد نوشته شده در اینجا عیناً ذکر شود. ذكرعناوين و القاب مانند دكتر، حجت الاسلام، آقاي، خانم و….اشكال ندارد.

- تصویر(کپی) نتیجه ارزیابی هیأت داوران مبنی بر قبول تحقیقات پایانی(پیوست شماره18)

- صفحه تحمیدیه: ساده و بدون کادر باشد.

- صفحه تقدیم: ساده و بدون کادر باشد.

- صفحه تقدیر و تشکر: ساده و بدون کادر باشد.

- چکیده: چکیده حداکثر 300 کلمه و یک صفحه A4 با فاصله خطوط یک سانتی­متر آورده شود. چكيده نبايد بيشتر از يك صفحه A4باشد. در انتهای چکیده حتماً کلید واژه­ها ذکر شوند.

- فهرست مطالب: عناوین مطالب در سمت راست و شماره صفحات مربوطه درست در مقابل آن در سمت چپ آورده شود (از تایپ فهرست مطالب به صورت دستی خودداری شود و بعد از تایپ از امکانات محیط Word برای ایجاد فهرست به صورت اتوماتیک- استفاده شود). در پایان فهرست مطالب، فهرست اشکال، جداول و پیوست­ها (در صورت نیاز) ذکر شود.

2- متن اصلی

شامل مقدمه (کلیات تحقیق)، فصول تحقیق­ پایانی و نتیجه­ گیری است. تعداد صفحات متن اصلی با احتساب فهرست منابع حداقل 60 صفحه و حداکثر 120 صفحه است.
- مطالب در برنامه (Word 2007) و یک رو تايپ شود.عناوين اصلی در هرفصل با (B Titr 14)و عناوين فرعي با قلم (B Titr 12)و زير عناوين فرعي با (B Titr 12) فاصله سطرها در تمامي متن فارسي 5/1 سانتي متر باشد. حاشيه از سمت راست صفحه 4 سانتي متر، از بالا 5/3 سانتي­متر، از پايين 3 سانتي­متر و از سمت چپ 5/2-3 سانتی­متر باشد. تعداد خطوط در هر صفحه (با احتساب پاورقی ها) بين 17 تا 22 خط باشد. عناوين فصل در وسط صفحه و با فونت (B Titr 28 بستگی به کوتاه و یا طولانی بودن عنوان متفاوت می­شود) آورده مي­شود. مانند نمونه عمل شود.(نمونه 2)
- در تايپ كلمات عربي از فونت بدر و انگليسي از فونتTimes new استفاده شود.

- مطالبي كه عيناً از يك منبع نقل مي­شوند (نقل قول هاي مستقيم) داخل گيومه نوشته شوند. بايد با دوفونت ريزتر از متن فارسي(B Lotus 12 يا B Nazanin 12) چپ­چين شود.

 

- در صورت نیاز به آیات و روایات درون متن، حتماً به صورت بولد و با فونت… و داخل گیومه « ….» نوشته شود و سند آن در پاورقی ذکر شود.

 

- مواردی مانند (ص)، (س)، (ع) و … باید در صفحه عنوان، فهرست مطالب، متن و … به صورت کامل نوشته شوند  مانند سلام الله علیها، عليه السلام و… .

شماره گذاری صفحات: شماره صفحات در پایین صفحه وسط قرار گیرد. فاصله شماره تا پایین صفحه1سانتی­متر باشد. صفحات قبل از مقدمه مانند صفحات آغازین(تحمیدیه، تقدیم و تشکر،

چكيده، فهرست مطالب و سایر فهرست ها با حروف ابجد شماره­گذاری می­شوند. از مقدمه تا آخرین صفحه پایان نامه با اعداد ترتیبی شماره­گذاری می­شوند. صفحات عناوين فصول نبايد شماره صفحه داشته باشد اما در شمارش صفحات لحاظ می­شوند.

3-    شماره­ گذاری موضوعات

عناوين اصلي در هر فصل به عناوين فرعي و زير عنوان­هاي فرعي­تر تقسيم وبه وسیله شماره مشخص می­شوند. شماره سمت راست نشان دهنده عنوان اصلی و عدد سمت چپ شماره عنوان فرعی مدنظر است. اگر عناوین فرعی نیز دارای زیر عنوان باشند، شماره آن در سمت چپ می­آید. مثال:

 

عنوان اصلی: 3- نقش معنویت در زندگی

عنوان فرعی: 3-1-ویژگی های زندگی معنوی در اسلام

زیر عنوان فرعی: 3-1-1- سعه صدر

زیر عنوان فرعی: 3-1-2- اعتدال


4- تنظیم فهرست منابع

- اگر از قرآن و يا نهج البلاغه در متن استفاده شده باشد، اول قرآن و بعد نهج البلاغه بدون ذكر مشخصات آورده مي­شود.

- در تنظیم فهرست منابع، ابتدا کتب به ترتيب حروف الفبای نام خانوادگی نویسنده مرتب می­شوند. در ابتدا کتابهای فارسی و بعد منابع عربی ، انگلیسی و… جداگانه ذکر می­شوند.

شیوه ارجاع كتب در فهرست منابع:

نام خانوادگی، نام، عنوان کتاب، (مترجم یا مصحح یا محقق)، جلد، چاپ چندم، محل نشر: انتشارات، سال نشر.


نکته:

ng>

- اگر از منابع مختلف یک نویسنده استفاده شود در فهرست منابع به جای تکرار نام نویسنده از خط تیره استفاده شود. به طور مثال:

مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.

__________، پیرامون انقلاب اسلامی، چاپ سوم، قم: انتشارات صدرا، 1375.

- اگر محل انتشار کتاب مشخص نباشد کلمه (بی جا) و اگر سال انتشار مشخص نباشد به جای آن کلمه (بی تا) می­آوریم.

- مثال: زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، ج2، چاپ سوم، بی جا، بی تا، 1390.

ly: arial,helvetica,sans-serif;">- بعد از کتب، فهرست مقالات پژوهشی و تخصصی ذکر می­شود.

شیوه ارجاع مقالات:

ly: arial,helvetica,sans-serif;">نام خانوادگی، نام، “عنوان مقاله"  داخل گیومه ، نام نشریه، شماره نشریه، سال انتشار. مثال:

- بعد از مقالات تخصصی و… فهرست مقالاتی که از روزنامه ها و نشریات عمومی استفاده شده است ذکر می­شود. شیوه ارجاع، مانند مقالات پژوهشی است.

5-  شیوه ارجاع در پاورقی

پاورقی­ها در زیر یک خط پررنگ و دو شماره ریزتر از قلم متن نوشته شود. پاورقی­های هر صفحه به طور جداگانه از عدد 1 شروع شود. فاصله آخرین خط پاورقی با لبه پایینی صفحه، 2 سانتی­متر باشد.


انواع پاورقی

1-       پاورقی توضیحی: اگر واژه­ای یا عبارتی در متن نیاز به توضیح خاص یا ترجمه داشته باشد توضیح یا ترجمه آن در پاورقی آورده می­شود.

2-       پاورقي ارجاعی

پاورقي ارجاعی بسته به نوع منبع ،اشکال مختلفی دارد :

1-2)کتاب

نام، نام خانوادگی، عنوان کتاب، نام(مترجم یا مصحح یا محقق)جلد، چاپ چندم، محل نشر: انتشارات، سال نشر. شماره صفحه

مثال: زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، ج2، چاپ سوم، تهران، نشر نی، 1390، ص35


نکته:

-   اگرهمان منبع بلافاصله بعد از منبع قبلی ذکر شد، به جای تکرار سند، کلمه «همان» آورده شود.

مثال: فرض کنید محقق از کتاب زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران،ج2، چاپ سوم، تهران، نشر نی، 1390، ص35 مطلبی را نقل کرده و نشانی آن را ذکر کرده است. اگر محقق بلافاصله در پاراگراف بعدی و یا در صفحه بعد دوباره از این کتاب استفاده کرد، بدون این­که از منبع دیگر استفاده کند، به جای نشانی  کلمه «همان» آورده می­شود.


مثال:

-        زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران،ج2، چاپ سوم، تهران، نشر نی، 1390، ص35

-        همان

-        اگر فقط شماره صفحه عوض شده بود. شماره صفحه ذکر می­شود. مثال: همان،ص40

-  اگر همان منبع با فاصله آورده شود، مثلا از کتاب «نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران» مطلبی ذکر شده و در صفحات یا فصل­های بعدی دوباره از این کتاب استفاده شود به اين صورت ارجاع داده می­شود:

نام، نام خانوادگی نویسنده، همان کتاب، شماره صفحه.

مثال: زهرا، فاطمی، همان کتاب، ص35

-  اگر از منابع مختلف یک نویسنده (در صورتی که نویسنده چند کتاب دارد) با فاصله استفاده شود، برای بار اول نشانی را کامل می­نویسیم، اما در استفاده­های بعدی  به اين صورت عمل شود:

نام، نام خانوادگی نویسنده، عنوان کتاب، همان، شماره صفحه.

-        مثال: زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران،همان، ص35

-        زهرا، فاطمی، مهدویت ومسأله مشروعیت سلطنت پهلوی،همان، ص65

 

-  اگر کتابی دو یا سه نویسنده داشته باشد به ترتیبی که نام آنها روی جلد کتاب درج شده، در پاورقی آورده می­شود .

مثال:

زهرا، فاطمی، فاطمه، مهدوی، فاطمه، علوی، مهدویت و مسأله مشروعیت سلطنت پهلوی،……

-   اما اگر بیشتر از سه نویسنده باشد: نام، نام خانوادگی اولین نویسنده به همراه کلمه (و دیگران) آورده می­شود.

به طور مثال: زهرا، فاطمی و دیگران، مهدویت و مسأله مشروعیت سلطنت پهلوی،……

 

-  اگر در ارجاع فقط از یک صفحه منبعی استفاده شود، علاوه بر اطلاعات دیگر  شماره صفحه به صورت ص 120 نوشته می­شود. اما اگر از چند صفحه متوالی استفاده شود به صورت ص 125-120 نوشته می­شود.

مثال:

زهرا، مهدوی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.ص18

مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.صص123-120

-   براي ارجاع آيات در پاورقي، نام سوره، شماره سوره داخل پرانتز و بعد شماره آيه مي­آيد:  سوره نمل(27) آيه 34

-   القاب و عناوين مانند دكتر، مهندس، آيت الله، حجت الاسلام، شهید و… در پاورقي و در فهرست منابع حذف مي­شوند.

مثال: مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.

 

2-2-) مجموعه مقالات

نام، نام خانوادگی نویسنده، “عنوان مقاله” داخل گیومه، عنوان کتاب مجموعه مقالات، شماره چاپ، نام، نام خانوادگی گردآورنده، نام ناشر، محل انتشار، سال نشر.

مثال:

زهرا، فاطمی، ” مهدویت و مسأله مشروعیت سلطنت پهلوی “، مجموعه مقالات انقلاب اسلامی،چاپ­سوم،فاطمه، مهدوی، نشر نی، تهران، 1358، ص88


3-2) مقالات علمی

نام، نام خانوادگی،عنوان مقاله، مترجم (اگر مقاله ترجمه شده باشد) نام نشریه، شماره نشریه، سال انتشار. شماره صفحه.

مثال:

زهرا، فاطمی، سيماي كلان آرمان­شهر مهدوي، فصلنامه شیعه شناسی، شماره38،1390، ص22


4-2) پایان نامه

نام، نام خانوادگی، عنوان پایان نامه، نام واحد آموزشی حوزوی یا دانشگاه، شهر محل واحد حوزوی یا دانشگاه، مقطع تحصیلی، سال. شماره صفحه

مثال پایان­نامه حوزه:

زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، مؤسسه آموزش عالی

حوزوی الزهرا(س)، قم، پایان نامه سطح 3 ، ص92

مثال پایان­نامه دانشگاه:

زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه مفید، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص142

 

5-2) کتابخانه دیجیتالی و …

در صورت ضرورت استناد به منابع دیجیتالی، همانند استناد به کتاب و مقالات، عمل می­شود. اما به جای مشخصات چاپ، نشانی دقیق سایت و تاریخ دسترسی به سایت حتما ذکر شود.


نمونه(1)

(آرم الله) (B Titr 12)

شورای عالی حوزه علمیه قم(B Titr 14)

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران(B Titr 16)

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان ……… ( B Titr 14)

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی) (B Titr 16)

عنوان (B Titr16)

سیره سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)(B Titr 26)

استاد راهنما(B Titr 12)

………………………………… (B Titr 14)

استاد داور(B Titr 12)

…………….. (B Titr 14)

پژوهشگر(B Titr 12)

………….. (B Titr 14)

مرداد  1390(B Titr 12)


(نمونه2)

فصل دوم (B Titr 22)

مبارزات سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

(رفتارهای سیاسی عملی)

(B Titr28 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 





   دوشنبه 7 بهمن 13921 نظر »
 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 37
  • دیروز: 158
  • 7 روز قبل: 1434
  • 1 ماه قبل: 4611
  • کل بازدیدها: 167759
نماز حاجت