موضوعات: اخبار مدرسه
   یکشنبه 19 آذر 1391

فضا سازی موسسه آموزش عالی زینبیه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس

یاد شهدا و امام شهدا گرامی و راهشان پر رهرو باد

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 9 مهر 1401نظر دهید »

شهیدان از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم
 
حضور طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در گلزار شهدای امامزاده محمد ع مورخ ۷ مهر ماه ۱۴۰۱ به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   جمعه 8 مهر 1401نظر دهید »

 معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین جلسه دوره مهارت افزایی امام شناسی با موضوع «کرامت و صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در تعامل با دوستان و دشمنان» با حضور دکتر باقی زاده به صورت مجازی در سامانه سیما مورخ 3/7/1401 خبر داد.

دکتر باقی زاده در ابتدای بحث خود گفتند: امام حسن  مجتبی (ع) کریم اهل بیت هستند. چرا به ایشان کریم می‌گویند: در روایتی خود امام حسن (ع) پاسخ دادند. از ایشان  سوال شد کریم به چه کسی گویند؟ پاسخ دادند: کریم کسی است که قبل از اینکه دیگران درخواستی داشته باشند، مورد اجابت قرار گیرد. امام به مردم اطعام می کردند قبل از اینکه آنها از امام درخواست کنند. سیوطی درباره شخصیت امام حسن (ع) می گوید: امام آرام، با وقار، متین،کریم و بخشنده بودند. سیوطی در ادامه می گوید به فقیران رسیدگی می کردند، معمولاً بیش از درخواستشان، رسیدگی می کرد تا زندگی آنان را تامین کند. امام روا نمی دید که سائلی بیش از یکباردرخواست کند تا موجب شرمساریش شود. در طول عمر مبارک خود دو بار تمام ثروت خود را بخشیدند و این معنای صحیح کریم اهل بیت (ع) بودن است. باید گفت امامان معصوم از ما انتظار ندارند که تمام ثروت خود را ببخشیم، اما در حد توان می توانیم به دیگران کمک کنیم.

 در ادامه استاد بیان کردند: آنچه در زندگی امام حسن مجتبی  برجسته می باشد مسئله صلح ایشان با معاویه است. چرا امام حسن (ع) صلح کرد ولی امام حسین (ع) با یزید وارد جنگ شد؟  امامان با توجه به شرایطی که داشتند هر کدام شیوه ای را انتخاب نمودند. امام حسن (ع) اگر در زمان یزید بود قطعا با یزید جنگ می کرد همان طور که امام حسین (ع)در زمان معاویه انجام داد. زیرا شرایط کاملا متفاوت بود. استاد مطهری می گوید معاویه علناً فساد نمی کرد ولی یزید در ملأ عام مرتکب فساد می شد و مسائل را رعایت نمی کرد و شرایط کاملا فرق داشت و امام حسن (ع) مجبور به صلح شد .                                   

 استاد حوزه علمیه مفاد صلح نامه  امام حسن علیه السلام  را بدین گونه بیان کردند:  معاویه باید به کتاب خدا، سنت رسول و سیره‌یخلفای صالح عمل کند، معاویه جانشین انتخاب نکند، مردم در امان باشند، معاویه در علیه ما و یاران ما نهان و آشکارا آشوب نکند. در نهایت معاویه این صلح نامه را امضاءکرد ولی به هیچ کدام عمل نکرد.                                                                                                             

آقای دکتر باقی زاده عوامل صلح امام حسن را چنین برشمردند :

1-ناهمگونی سپاه امام حسن (ع)، زیرا  سپاه امام پنج گروه بودند: شیعیان امام علی (ع) که هیچ گونه کوتاهی نکردند؛ خوارج؛ کسانی که به دنبال غنیمت بودند؛ شکاکان  و قومیت گرایان.  و این سپاه ناهمگون طوری رفتار کرد که امام مجبور به صلح شد.

2-دنیا گرایی و سستی کوفیان

3-نقش منفی اشرافی قبیله گری

4-حفظ تشیع

5-عبیدالله یکی از فرماندهان سپاه امام به علت اینکه فرزندانش کشته شدند، ترسو و دنیا طلب بود و تسلیم معاویه شد و باعث فروپاشی سپاه گردید. 

در پایان نیز گفتند:  امام حسن (علیه السلام) برای حفظ جان و مال و امنیت مسلمانان مجبور به پذیریش صلح شدند.

 

   دوشنبه 4 مهر 1401نظر دهید »

برگزاری اردوی زیارتی قم جمکران طلیعه حضور ویژه طلاب اول، دوم و سوم مدرسه علمیه زینبیه

 

 
اردوی زیارتی روز پنجشنبه مورخ سی و یکم شهریور ماه ۱۴۰۱ با همراهی همکاران واحد فرهنگی و پژوهش برگزار گردید.

 
برنامه های اردوی طلیعه حضور بدین شرح است:
 
 
زیارت حرم معصومه سلام الله علیها
 
بازدید از کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها
 
برگزاری مسابقه 
 
بازدید از موزه حرم مطهر 
 
حضور در مسجد مقدس جمکران
 
مناجات و میثاق با امام زمان(عج) 
 
قرائت دعای عهد در مسجد مقدس جمکران و نماز امام زمان(عج)
 
بازدید از کتابخانه مسجد مقدس جمکران 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   جمعه 1 مهر 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری اردوی پژوهشی شهر مقدس قم –جمکران در تاریخ 31/6/1401 خبر داد.
 
 

این اردو با هدف آشنایی طلاب با کتابخانه حضرت معصومه سلام الله علیها  ، آثار علمی بزرگان و نسخه های خطی، سنگی و چاپی؛ گسترش و اشاعه‌ی فرهنگ تحقیق و پژوهش ، تشویق طلاب برای انجام امور پژوهشی برگزار گردید.  در این اردو از مخازن باز کتابخانه، تالار های مختلف پژوهشی و گنجینه حضرت معصومه  سلام الله علیها  دیدار صورت گرفت و مسئول کتابخانه توضیحات کامل و جامعی را بیان نمودند.

در ادامه‌ی اردوی پژوهشی، بازدید از موزه‌ی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها صورت گرفت که در این بازدید سیر تاریخی سفر حضرت معصومه از مدینه به شهر قم توسط مسئول موزه بیان گردید  

در پایان این اردو  نیز از نمایشگاه کتاب جمکران  بازدید شد و طلاب کتاب های مورد نیاز خود را تهیه نمودند.

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   جمعه 1 مهر 1401نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست بصیرتی در خصوص سواد رسانه روز سه شنبه مورخ 29 شهریور ماه 1401 با حضور جناب آقای دکتر محسن رضایی اصل و کادر، اساتید و طلاب برگزار گردید.

آقای رضایی اصل در ابتدای بحث خود گفت: علوم انسانی مخصوصا در حوزه عرفان و شناخت ارتباط تنگاتنگ با فضای مجازی و رسانه دارد. فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید.

کارشناس فضای مجازی افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری بی عقلی است اگر از این فضا استفاده نکنیم. اگر لازم هست باید جاده بکشیم و در این عرصه با  بصیرت کامل، فعالیت پویا داشته باشیم.

استاد مربوطه در ادامه مباحثی در خصوص سیر تاریخی شخصیت ابلیس ارائه کرد و خاطر نشان کرد : ابلیس نمی خواهد انسان به صلاح و فلاح برسد. در  طول تاریخ پیامبران و امامان مبعوث شدند تا مسیر را هموار کنند که انسان به خداوند متعال برسد.

وی اذعان کرد: پیامبران هر زمانی یک معجزه ای داشتند که ویژه مردم آن عصر بود. هر پیامبری سبک و سیاق مخصوص به آن زمان را داشت. به عنوان مثال مردم دوران حضرت محمد ص به بلوغ فکری رسیده بودند که ادبیات حرف اول را می زد.کتاب الهی نیز بر همین وضع نازل شد. بهترین و کامل ترین کتاب که در حوزه رسانه می توان اشاره قرآن مجید است که کتاب فوق العاده عجیبی است. فوق العاده رسانه ای است. به وسیله داستان ها به  شدت اقناعی است.

استاد رضایی افزود: در عصر جامعه کنونی به این صورت است که ما اشراف کامل به جبهه دشمن نداریم. دلیل اینکه ما کنش مناسب نمی توانیم داشته باشیم، دیگر  این که شناخت کافی نسبت به جبهه مقابل خود نداریم. وقتی دشمن هجمه ای وارد می کند، ما نمی توانیم عمل کنیم. فقط نظاره گر هستیم و این آسیب جدی محسوب می شود.

کارشناس سواد رسانه تاکید کرد: شما طلاب خواهر جزء افراد خاص جامعه هستید چرا که در خیمه امام زمان عج به سر می برید. لازم به ذکر است وارد خیمه امام زمان شدن راحت و آسان است ولی ماندن در این خیمه سخت است. شما طلاب خواهر به عنوان خواص جامعه می بایست کنش داشته باشید، زمینه سازی و جهاد کنید. نقش اساسی را  نقش آفرینی کنید.

وی در ادامه گفت: ما خواص جامعه چطور و چگونه واکنش نشان دهیم؟ عده ما کم است و به وحدت هم نمی رسیم. جریانات متعدد خوب داریم ولی متحد نیستیم به خاطر رذایل اخلاقی . یکپارچه نمی شویم.

استاد مربوطه افزود: از حوزه های علمیه خواهران انتظاراتی هست این  که در حوزه علمی و فرهنگی قوی ورود کنند. نقش  مهم  زن در جامعه این است که  باید کنش کنند و گفتمان سازی را رواج دهند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: شما طلاب بزگوار در پی کسب مهارت های رسانه ای باشید. حداقل بتوانید خود و خانواده خود را از آسیب های متعدد زمانه حفظ کنید، در زمینه های مختلف تخصصی عمل کنید به عنوان مثال در حوزه تربیت فرزند مهارت های لازم را کسب کنید چرا که در گام نخست حفظ بنیان خانواده حرف اول را می زند. در مباحث و مسائل عمیق شوید و به صورت تخصصی کار کنید سپس  می توانید با مهارت های رسانه ای که دارید تلفیق کنید.  

 

 


 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 30 شهریور 1401نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی نشست چهارم همایش طلیعه با عنوان « طلبه و مدیریت خانواده» با دعوت از سرکارخانم فرهادکیایی و حضور طلاب جدید الورود سطح دو برگزار گردید. 

خانم فرهادکیایی ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت:  چند نوع طلبه وجود دارد، دسته اول  در درسخواندنجدی هستند، دسته دوم عوامی بودن آنها قوی است به این معنی که زبانی  عامیانه دارند، دسته سوم  رنگ مومنی و مقدسی دارند و دسته چهارم  توسل به اهل بیت(ع) بسیار بالاست. طلبه ای که  این چهار ویژگی را داشته باشد  طلبه تراز محسوب می‌شود.

 خطیب توانمند افزود: برخی از طلاب جزء دسته ای هستند که فقط درس می خوانند، این افراد استاد حوزه و دانشگاه موفقی خواهند شد. برخی دیگر جنبه عوامی بودن و توسل  آنها بیشتر نمایان هست، این افراد خطیب موفقی خواهند شد، دسته سوم رگ مومنی و مقدسی ندارند فقط به خاطر گرفتن مدرک وارد حوزه می شوند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: در هر سطحی که قرار دارید سعی کنید  تلاش مضاعف داشته باشید چرا که به شدت تاثیر گذار در خانواده هستید، اگردر خانواده قدر علم را بدانند به ارزش و اهمیت شما به علم آموزی بر می گردد.

سخنران مذهبی تاکید کرد:  اگر می خواهید روحیه معنوی خانواده رشد کند اول باید شخص شما به این مقوله توجه ویژه داشته باشید تا تاثیر بیشتری بگذارید چرا که شما الگو هستید با این روش می توانید مدیریت خوبی در خانواده داشته باشید.

خانم فرهادکیایی اذعان کرد:  علما و بزرگان دین از توسل به اهل بیت(ع) به مقامی رسیدند، انسان تحصیلکرده باعث رشد خانواده می شود.

وی در خاتمه گفت:  در حوزه علمیه  بصیرتی به شما به شما می‌دهند که در جای دیگری یافت نمی شود ماچهار نوع بصیرت داریم، سیرت اعتقادی، بصیرت اخلاقی، بصیرت سیاسی و بصیرت اجتماعی، به گونه ای بصیرت داشته باشید که قادر باشیم به شبهات و سوالات اطرافیان پاسخ کامل،متقن و مستدل ارائه دهید تا طرف مقابل به طور کامل قانع شود، همچنین برای این که بخواهید مبلغ موفق باشید اطلاعات خود را بروز نمایید.

 

   چهارشنبه 30 شهریور 1401نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست سوم با عنوان هویت طلبگی و سخنرانی سرکار خانم عظیمی و حضور طلاب پایه اول سطح دو برگزار گردید.

خانم عظیمی ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: این را بدانید  سربازی امام زمان(عج) اعتباری نیست بلکه  امری حقیقی ست. خوب بودن، دنبال سعادت بودن، وظیفه همه انسان هاست، در هر صنفی باشید به خاطر انسانیت باید راه کمال را طی کنید.

کارشناس ارشد علوم حوزوی خاطر نشان کرد: اکنون که  جز یاران امام زمان(عج) هستید و در این مسیر قدم گذاشتید می بایست زمینه ساز ظهور باشید.

 خطیب محترم افزود: علم‌آموزی وسیله است کسی که سرباز امام زمان می شود سلاح او علم است، این نکته مد نظرتان باشد که  از روز اول نگاه خود را اصلاح کنید و همچنین هدف خود را مشخص کنید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در امتداد رسالت انبیاء (ع) طلاب وظیفه مهمی را ایفا می کنند، مهمترین هدف در حوزه علمیه سربازی امام زمان (عج) است، در مسیر پیش رو ممکن است با موانعی روبه رو شوید. برای این که بر موانع درونی و بیرونی غلبه کنید باید به سوالات اساسی که در ابتدای راه با آن مواجه هستید پاسخ دهید اگر کسی جواب متقن و محکم داشته باشد در ادامه راه موفق تر خواهد بود.

 خانم عظیمی افزود: هر طلبه ای که در مکتب  امامزمان(عج)ثبتنامکردهباشدلحظه‌ یناکارآمدی را تجربه نمی‌کند چون داخل این صف و لشکر بودن پشیمانی ندارد، نه در دنیا و نه در آخرت.

وی در خاتمه گفت: زهد در بین دو عبارت قرآن « لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ »آمده است یعنی با  فرازونشیب دنیا تحت تاثیر قرار نگیرید این کاستی‌ها شما را افسرده نکند و نعمت های که به شما عطا می شود، شما را شاد نکند.

 

 

   سه شنبه 29 شهریور 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دوره مهارت افزایی« جهاد تبیین» با موضوع «اربعین و آینده جهان تشیع » با حضور حجت الاسلام و المسلمین ناصر مظلوم مورخ 27/6/1401 خبر داد.

استاد مظلوم در ابتدای بحث گفتند: عاشورا دو فصل دارد : شهادت و دوم اسارت که  یکی از ابزارهای جهاد تبیین است.  می توان عوامل ماندگاری حماسه حسینی را در چند مورد بیان کرد از جمله مهمترین این عوامل:

 1. اراده الهی؛ در روایت داریم «ان القتل الحسین علیه السلام حرارة فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا » پس اراده الهی بوده است تا امروزه قیام امام حسین علیه السلام ماندگار باقی بماند.

  2. رهبر این قیام، امام معصوم باشد. در طول تاریخ قیام هایی بعد از عاشورا شکل گرفته است  از جمله : قیام توابین سال 64-65 که رهبر آن سلیمان بن سرد می باشد که در این قیام  4000 نفر شهید شدند اما هیچ اثری از آنها نیست، دومین قیام، قیام مختار ثقفی سال 66 الی 67 هجری؛ قیام بعدی، قیام زید بن علی بن حسین سال 122قمری که به خونخواهی امام حسین (ع) بود و این قیام به شکست منتهی شد. از علل پایدار نبودن این قیام ها،  معصوم نبودن رهبران این قیام می باشد.

 3. اخلاص امام حسین (ع)  سومین عامل ماندگاری این حماسه می باشد. در روایت داریم :« من کان لله کان الله له»

4. حق محوری امام حسین (ع) ؛ زیرا عامل حق محوری باعث ماندگاری  قیام می شود.

 5. جامعیت قیام امام حسین(ع)  از دیگر عوامل ماندگاری این حماسه می باشد.

6.  ششمین عامل اصحاب امام حسین (ع) است که  در روز عاشورا 72 نفر شهید شدند .در کتاب شیدایی امام حسین از آقاتهرانی که 18شهید پیش گام داریم . مانند مسلم بن عقیل ،هانی،میثم تمار،…و همچنین  شهدایی داریم که بعد از عاشورا شهید شدند مانند .عبدالله بن عفیف و همچنین پیرمردی که در کوفه دفاع کرد از قیام امام حسین  وشهید شد اصحاب امام حسین علیه السلام  علت ماندگاری هستند.

7. از دیگر  عامل ماندگاری  این قیام را استاد مظلوم سیره اهل بیت دانستند و گفتند در سیره اهل بیت 1.استفاده از تربت 2.صله دادن به شعراء  3.روضه، بوده است .

  استاد مظلوم تاکید کردند:

8. علت مهم دیگر ماندگاری حماسه حسینی اسرای کربلا هستند چون حضرت زینب سلام الله علیها 40 منزل جهاد تبیین کرد .

بحث ضرورت جهاد تبیین مهم است.اینکه امروزه حضرت اقا ضرورت جهاد تبیین را بیان می کنند بدین دلیل می باشد  که امروزه جنگ ، جنگ نرم هست .جنگ امروز جنگ روایت هاست، شما نمی گوید دشمن هر طور بخواهد تفسیر می کند دشمن کارش دشمنی است. جنگ امروز جنگ رسانه ای است. امروزه دچار جنگ نرمی هستیم که دشمن ادعای دوستی می کند این دشمن گرگی است که لباس میش بر تن کرده است. در جنگ نرم هزینه کمتر از جنگ سخت می باشد و کاملا تشکیلاتی ، تدریجی و زیر سطحی و بدون صدا انجام می شود و استاد در خاتمه بیان کردند : وظیفه‌ی ما طلاب این است که  عرصه و ضرورت جهاد تبیین را بخوبی بشناسیم  تا بتوانیم در مقابله با جنگ نرم تجهیزات لازم را داشته باشیم. 

 

 

 

   دوشنبه 28 شهریور 1401نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی زینبیه نشست دوم همایش طلیعه حضور با عنوان «چشم اندازطلبگی» و سخنرانی سرکارخانم حاتمی و حضور طلاب پایه اول سطح دو برگزار گردید.

خانم حاتمی ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: چشم انداز طلبگی و  حوزه این است که تا زمانی که قادر هستند می بایست به مردم و جامعه خدمت کنند. شما که راه طلبگی را انتخاب کردید، یک لطف و عنایت حضرت صاحب الزمان(عج) بدانید.

وی افزود: در طول دوران تحصیل سعی کنید نهایت استفاده را ببرید، کسی که راه علم و دانش را انتخاب کرده  بهترین مسیر را برگزیده است.

معاون پژوهش تاکید کرد: اولین فایده طلبه بودن، خودسازی است که اگر در این مسیر موفق باشید می توانید گام دوم را بردارید و آن  تاثیر بر روی افراد خانواده است تا بتوانید مادر موفق یا فرزند موفق باشید چرا که  شما نماینده حوزه در خانواده و در جامعه هستید.

 خانم حاتمی گفت: در دوران تحصیل باید مهارت هایی را کسب کنید تا بتوانید در جامعه موثر واقع شوید. خوب درس بخوانید، علاقه خود را شناسایی کنید تا در عرصه خدمت موفق باشید.

وی اذعان کرد: به درس های دوران تحصیل خود  اکتفا نکنید مطالعه غیر درسی داشته باشید چشم انداز طلبگی سه مورد است : تدریس پژوهش تبلیغ از ابتدای طلبگی هدف خود را شناسایی کنید، حتماً برنامه‌ریزی داشته و همچنین  در همه موارد مطالعه زیاد داشته باشید و  اطلاعات خود را به روز کنید.

خانم حاتمی افزود: اکنون عرصه  دیجیتالی ست باید کار با نرم‌افزار را بدانید در دوران تحصیل حتماً شما به منابع تفسیر نیاز پیدا خواهید کرد و از نرم افزارهای مختلف می توانید به کتب تفسیری دسترسی پیدا کنید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: افراد موفق خدمات شایانی به اسلام کردند، خلا هایی که در آموزش و پرورش وجود دارد طلاب می توانند آن را تکمیل کنند چرا که طلاب از لحاظ علمی طلاب قوی تر از دانشجویان هستند. طلاب همچنین می توانند وارد طرح امین مدارس، ارگان دولتی مثل سپاه، دفاتر حقوقی و ثبت اسناد رسمی، وکالت و دادگاه ها شوند.

خانم حاتمی در خاتمه گفت: سعی کنید رزومه پژوهشی خود را بالا ببرید، طلبه ای موفق خواهد بود که  قدرت بیان خود را بالا و از فرصت ها نهایت استفاده را ببرد.

 

 

   دوشنبه 28 شهریور 1401نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی زینبیه اولین نشست همایش طلیعه حضور با موضوع «اخلاق، معنویت و دعا» و دعوت از سرکار خانم اسماعیلی و حضور طلاب جدید الورود سطح دو برگزار گردید.

خانم اسماعیلی در ابتدای سخنرانی خود گفت: شما طلاب عزیزی که در اوایل مسیر هستید  خوب درس بخوانید، چرا که انسان به اندازه تلاش و کوشش ارزش پیدا می کند.

سخنرانی مذهبی افزود: این مطلب مد نظرتان باشد که  اول تفقه در دین داشته باشید، حبیب بن مظاهر وقتی به کربلا رسید حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: فقیه آمد! اگر می خواهید کنار اهل بیت و امام زمان قرار بگیرید تفقه در دین داشته باشید، دوم عمل به آن است که هر چه یاد گرفتید عمل کنید.

وی در ادامه تاکید کرد:  اگر می‌خواهیم روی دیگران تاثیر گذار باشید اول باید روی رفتارتان کار کنید،این را بدانید شما الگوی جامعه هستید، زمانی وجودتان تطهیر شود دیگران هم جذب می شوند.

 خانم اسماعیلی اذعان کرد: روش تبلیغ و ترویج دین را یاد بگیرید، اگر احترام به اساتید را سرلوحه زندگی طلبگی خود قرار ندهید، هیچ پیشرفتی نخواهید کرد.

خطیب گرانقدر گفت: چیزی که مردم را جذب شما می کند آداب و معاشرت شماست،       می بایست مخاطب شناسی داشته باشید، اخلاق از اهمیت بالایی برخوردار است، همه را باید دوست داشته باشید، همین باعث موفقیت شما در تبلیغ خواهد بود.

 وی خاطر نشان کرد: میزان اسلام، حضرت علی علیه السلام است، نه رفتار مردم جامعه، اگر می خواهید اسلام را معرفی کنید حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را معرفی کنید امام خمینی می فرمایند هر فکری هر رفتاری هر گفتاری هر کرداری ممکن است خطایی در آن را بدهد معصومین فقط عصمت دارند و عاری از خطا هستند.

خانم اسماعیلی گفت:  امیرالمومنین(ع) به کمیل فرمودند: مردم سه دسته هستند، گروهی به قله می‌رسند که عالم ربانی می شوند، دسته دیگر برای نجات خود تلاش می کنند، دسته سوم پشه های ریزی هستند که اسیر باد هستند. ارزش هر انسانی به محبوب هایش است، محبوب طلبه باید امام زمانش باشد.

سخنران مذهبی در خاتمه نشست خاطر نشان کرد: شما طلاب عزیز حتما آداب طلبگی را یاد بگیرید، کم همتی نکنید چرا که این خصلت ناپسند باعث می شود انسان به درجات عالی نرسد، همچنین تنبلی و کم همتی مانع رشد انسان می شود. نداشتن برنامه ریزی نیز یکی دیگر از موانع رشد محسوب می شود. نکته دیگر اینکه  از چیزهایی که عقل را کم می کند تکبر است. سعی کنید در اوایل طلبگی زیاد سکوت کنید، همدیگر را به تقوا و رشد دعوت کنید.
 

 

 

 

 

   یکشنبه 27 شهریور 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دوره امام شناسی، نشست اول با عنوان « امام حسین و تحلیل واقعه عاشورا و اربعین از منظر آیات و روایات » با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر جبرئیلی در سامانه کوثر نت به صورت مجازی خبر داد.

دکتر جبرئیلی در ابتدای بحث گفتند : یکی از دغدغه های مهم امروز، قرار دادن قرآن کریم به عنوان محور اصلی تمام مباحث می باشد. زیرا پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام همه در محضر قرآن هستند . بر این اساس با محوریت دادن آیاتی از قرآن کریم به تحلیل واقعه  عاشورا و اربعین حسینی می پردازیم.

ایشان ابتدا به سوره انبیا آیه 73  اشاره نمودند و گفتند: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ» که این آیه شریفه در زیارت نامه ها به صورت صریح آمده است . به واسطه این آیه می توانیم به شبهات نیز  پاسخ بدهیم . به طور نمونه  یکی از شبهات  مطرح شده توسط  فرقه وهابیت  این است که چرا به زیارت می روید؟ در قرآن کریم از دو واژه‌ی «اوحینا» و «وصینا» استفاده شده است. یکی از ویژگی های انبیا مطیع امر الهی بودن است  و رسالت انبیا هدایت افراد می باشد .

 آیه دوم سوره سجده آیه 24 «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ» طبق این آیه، وظیفه و رسالت انبیاء علیهم السلام، هدایت است.  اما در آیه آخر که سوره قصص آیه 41 «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُونَ» در آیه هم از هدایت صحبت شده است اما هدایتی که باعث گمراهی و ضلالت هست .

طبق دو آیه اول امامان معصوم علیهم السلام وظیفه و رسالتشان هدایت مردم به راه راست است اما در آیه آخر مانند فرعون و یزید یا در زمان حاضر اسرائیل و آمریکا مردم را به گمراهی دعوت می کنند.

در ادامه استاد جبرئیلی واقعه اربعین را از منظر قرآن مورد تحلیل قرار دادند و گفتند : امام صادق علیه السلام در تفسر آیات فرمودند: امام معصوم علیهم السلام امر خدا را بر امر خود  و همچنین حکم الهی را بر حکم خود مقدم می شمارنند و امامان معصوم علیهم السلام تمام تلاش خود را می کنند تا مردم را به قرب الهی نزدیک سازند و موانع را از بین ببرند و لوازم را محیا کنند تا مردم را هدایت کنند . امامی که هادی است در تمامی ابعاد مختلف آنچه که لازمه حکومت الهی است را اجرا می کند و مصلحت و حکم خدا را در نظر می گیرد نه منافع و مصلحت خویش را . امام غیر هادی امر خود را بر امر خدا مقدم می داند و در طول تاریخ هم کم ندیده ایم که حاکمانی که امیال و اغراض خود را بر مصالح اسلام مقدم شمرده اند .

استاد جبرئیلی بیان کرد: رسالت امام هدایت است و هدایت دو گونه می باشد : 1-ارائه طریق که امام راه را نشان می دهد و انسان چون دارای اختیار است خود با اراده و اختیار خود مسیر را برمی گزیند2- ایصال الی المطلوب : افرادای که استحقاق دارند امام آن ها را به گونه ای خاص پرورش می دهند که به مدارج عالی برسند . هدایت هم در تکوین هست هم در تشریع . امام به عنوان رهبر و مدیر جامعه وظیفه اش هدایت است .

دکتر جبرئیلی اذعان کردند : ما در روایت هم می توانیم هادی بودن امام را تحلیل کنیم به طوری که در این فراز از زیارت اربعین آمده است : «وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ ، وَمَنَحَ النُّصْحَ ،وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، …… او را از میان جانشینان، حجّت بر بندگانت قرار دادی و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت و از خیرخواهی دریغ نورزید .و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، » طبق همین فراز از زیارت اربعین  وظیفه امامت تصریح شده که رسالت امام هدایت هست و مردم را از گمراهی و ضلالت نجات دهند.

 در خاتمه بیان کردند : مهمترین مسئولیت امام هدایت جامعه هست و در کربلا و عاشورا این بُعد از ابعاد دیگر مهم تر است . زیرا آیات قرآن و زیارت اربعین به طور صریح بر همین بعد هدایتی امام تاکید می کند زیرا امام حسین علیه السلام  فرمودند : من برای احیا سنت ، دین و راه و روش جدم قیام کردم  . بنابراین امام حسین علیه السلام هادی و احیاگر بودند.

 

   جمعه 25 شهریور 1401نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه و موسسه آوزش عالی حوزوی زینبیه مراسم آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدارس علمیه همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی با حضور مدیر، اساتید، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

این مراسم در تاریخ 23 شهریور ماه 1401 و با سخنرانی سرکار خانم عظیمی با موضوع « اربعین تا ظهور» آغاز و با مداحی سرکار خانم محمدزاده ادامه یافت.

عظیمی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: پیدایش پیاده روی اربعین آن هم با این سیل جمعیت مردم از سراسر جهان با توجه به اینکه کشور عراق سراسر کشور جنگزده و به لحاظ امکانات شهری ضعیف است اما ما شاهد حضور عظیم مردم از سراسر جهان و با عقاید مختلف هستیم. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که دشمن با آن همه تدابیری که علیه اسلام و مسلمین اندیشیده با یک حرکت تمام نقشه های آن ها نقش بر آب شده است.

کارشناس ارشد علوم دینی در ادامه افزود:  این همان وعده ای است که حضرت زینب علیها السلام در مجلس یزید فرمودند: «هر چه در توان دارید انجام دهید (خطاب به طاغوت زمان (یزید)) هرگز نمی توانید ذکر ما و یاد ما را از بین ببرید، این وعده خداست».

وی خاطر نشان کرد:  اما نکته دیگر اینکه منظور ما از تقرب جستن در حقیقت قرب مکانی و یا همان حضور فیزیکی در زیارت اربعین نیست بلکه قرب  ما  از جنس سنخیت داشتن است.

خانم عظیمی اذعان کرد: آنچه اربعین را می تواند زمینه ساز ظهور کند آن است که شیعیان علی الخصوص طلاب که خود را  سرباز امام زمان (عج) می دانند بیشترین شباهت به لحاظ فکری و عملی با امام زمان داشته باشند و در واقع سنخیت داشتن با مولای خود می تواند ما را به سمت ظهور نزدیک کند.‌

مشاور مذهبی افزود: حالا چگونه می توانیم با مولای خود سنخیت داشته باشیم؟  تقوا داشته باشیم، از گناه دور باشیم زیرا گناه کردن و عقلانیت سنخیت ندارد پس کسی که گناه می کند عاقل نیست و امام چون عقل محض است و کسی که عاقل نیست پس نمی تواند به امام خود سنخیت داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: انشاالله با تقوا سرباز حقیقی امام زمان باشیم و با مولای خود بیشتر این سنخیت را داشته باشید و با این راهپیمایی عظیم اربعین جان خود را همراه کنیم و به آن قرب مکانی که جنس سنخیت با صاحب اصلی این سیل عظیم است برسیم تا زمان زمینه ظهور حضرت را فراهم کنیم.

لازم به ذکر است در پایان مراسم پس از مداحی  و ذکر مصیبت توسط مداح محترم ، اساتید، کادر و طلاب با غذای نذری پذیرایی شدند.


 

 

 

 

   پنجشنبه 24 شهریور 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری سمینار علمی پژوهشی در راستای کنگره بین المللی علامه طاطبایی مورخ 22/6/1401 ، با موضوعات « تبيين مراتب قرآني شعور كائنات در هستي از ديدگاه علامه طباطبايي » و « نقش سیاق درتعیین نسخ آیات سوره بقره از منظر علامه طباطبایی »در مدرسه زینبیه خبر داد.

در اولین نشست سرکار خانم نهایت بین با موضوع «تبيين مراتب قرآني شعوركائنات درهستي ازديدگاه علامه طباطبايي(ره)» بیان کردند : جهان هستي مجموعه اي ازموجودات و مخلوقاتي است كه از آنها تعبير به كائنات مي شود.شعور معناي عامي دارد كه شامل اموري مثل ادراك، علم، معرفت، احساس، فهم و امثال آن ميگردد كه مراتب آن در مخلوقات با يكديگر متفاوت است. درك اين مطلب علاوه بر تغيير نگرش انسانها نسبت به هستي، او را به تدبر و تفكر در قرآن كريم هدايت ميكند؛ زيرا در آيات قرآني به خوبي ميتوان دريافت كه علاوه بر انسانها، حيوانات، زمين، آسمان و نيز ساير پديدههاي جمادي در هستي نيز داراي مرتبهاي از شعور و ادراك هستند. روشن است كه در ميان مخلوقات دنيوي خداوند، ادراك و شعور در انسان به عنوان اشرف مخلوقات قويتر و آشكارتر از حيوانات و در حيوانات روشنتر از نباتات و در نباتات قويتر و واضحتر از جمادات است كه همگي دلالت بر اين امر مينمايد كه خداوند به هر يك از مخلوقات هستي بنابر حكمت خويش، مرتبه اي از شعور را عطا نموده است.

در ادامه بیان کردند :آيات و رواياتي وجود دارد كه بر شعورمندي كائنات دلالت دارند. لازم به ذكر است كه زبان عالم هستي با زبان قرآن و روايات يكي است و با اين زبان است كه ميتوان ذيشعور بودن موجودات هستي را توجيه و اثبات نمود؛ زيرا همه عالم در مقام عبادت، تسبيح خداوند را به جاميآورند. اين تسبيح موجودات در عالم هستي مستلزم شعور، علم و معرفت نسبت به حق تعالي مي باشد؛ زيرا بدون معرفت و شعور، تسبيح معنا و مفهومي ندارد.

خانم نهایت بین تاکید کردند : انسان موجودي است كه خلقت و سرشت او در دو مرتبه تكوين و تشريع تكامل يافته است. از منظر علامه طباطبايي (ره) انسان در مرتبه تكوين ماهيتي جسماني و روحاني دارد كه حقيقت باطني او را روحي شكل مي دهد كه فطرت الهي بر آن سرشته شده است كه دلالت برنحوه ي خاص آفرينش او در ميان ساير مخلوقات خداوند مي كند. همين مسئله سبب گرديد داراي كرامتي در نزد خداوند شود كه شايسته مقام خليفه الهي، عرضه امانت و هدايت الهي گردد. در مرتبه تشريع نيز به واسطه نعمت عقل، اراده و اختياري كه به او اعطا گرديد داراي وظايف و مسئوليتي است كه عمل به آنها او را در مراتبي قرار ميدهد كه ملائكه بر آن راهي ندارد. از اين رو كافي است كه استعدادهاي فطري خويش را به فعليت رسانده و در مسير هدايت الهي گام بردارد.

در خاتمه درباره مراتب دیگر هستی صحبت کردند و گفتند :قرآن كريم در آيات متعددي به تسبيح همه موجودات از جمله حيوانات مي پردازد كه دراين ميان تسبيح پرندگان از اختصاص بالايي برخوردار است به گونهاي كه در چندين آيه به تسبيح آنها اشاره شده است كه نشان از درك و شعورمندي آنها در هستي مينمايد. همچنين انتساب نطق به پرندگان و مورچگان و حشر حيوانات از ديگري مواردي است كه اين درك و فهم را قويتر مي نمايد. در اثبات شعورمندي نباتات نيز ميتوان به آياتي از قرآن كريم كه به سجده گياهان و درختان و حشر همه آنها اشاره مينمايد، استناد نمود.

 در پایان نشست اول  دبیر علمی سرکار خانم محمدی به جمع بندی مباحث خانم نهایت بین پرداخت و گفت :  از منظر علامه طباطبايي (ره) هر يك از موجودات اعم از  انسان ها ،حيوانات و نباتات به مقدار وسعت وجودي خود بهره اي از شعور و آگاهي دارند و به ميزان آن خداوند را تسبيح و سجده مي كنند و در نهايت در روز قيامت در پيشگاه الهي محشور مي شوند.

 در دومین نشست با موضوع« نقش سیاق درتعیین  نسخ آیات سوره بقره  از منظر علامه طباطبایی» سرکار خانم رفسنجانی گفتند :  در جهت تبیین مفاد کلام الهی در امر تفسیر، استناد به قرائن کلام برای فهم مقصود خداوند یکی از موانع مهم تفسیر قران محسوب میشود. سیاق سخن به عنوان یک قرینه لفظی متصل در کشف معنای صحیح آیات و نقد دیدگاه های مفسران کاربرد وسیعی دارد. علامه طباطبایی در لسان  تفسیری خود با تکیه بر قرینه سیاق در کنار ارائه تفسیر صحیح، درصدد نقد و پاسخ به دیدگاه های نادرست و همچنین تعیین نسخ در آیات پرداختنده اند. از آنجا که آیات قرآن کریم نیز کلام خداونداست.  البته پر واضح است که گوینده این کلام دانا و عالم هست و کلام بدون هیچ اشتباه و خالی از هرگونه هزلی است  پس بر هر مفسری لازم است در راستای رسیدن به مفاد آیات  و مدلول  کلام الهی از این  قرائن غافل نبوده و نسبت به آنها اهتمام جدی داشته باشد.

 در ادامه بیان کردند :  وجود اشتباهات تفسیری نشان می دهد که مستندی برای ایراد اشکالاتی در ساحت مقدس قرآن کریم می شوند و قرآن را دست خوش  چنین تعابیری بیماری می کنند علامه طباطبایی( ره) از مفسرین بزرگ و دانشمندان مطرح در عرصه علوم قرآنی است که در تفسیر معروف خود المیزان با مستند به قرینه سیاق بسیاری از این اشکالات و ادعاها اشتباه را پاسخ داده است. اولین مورد ادعای  نسخ  در سوره بقره آیه مربوط به عهد شکنی یهودیان است. علامه با تکیه بر قرینه سیاق پاسخ ادعای نسخ را داده است. خداوند می فرماید:«و  اخذنا میثاق  بنی اسرائیل و لا تعبدون الا الله وبالوالدین   احساناو ذی القربی والیتامی وقولو للناس حسنا…» در این آیه خداوند از عهد شکنی که بنی اسرائیل داشت نام می‌برد که فقط تعداد کمی از آن پایبند بوده به باقی از آنها از عهد خود اعراض کردنداند.در روایتی از معصومین درزیل عبارت«… و قولوا للناس حسنا» معانی مختلفی برای کلمه( حسن) آمده است از جمله اینکه همانطور که دوست دارید با شما سخن بگویند سخن بگویید و یا اینکه آن طور که صلاح است  سخن بگویید ودر واقع این معانی مختلف برخاسته از اطلاق کلمه ی (حسن) است.

در تفسیر عیاشی از امام صادق (ع) روایت آمده است که با توجه به معنای( حسن) که نیکوسخن گفتن است و در اینجا منظور سخن گفتن با اهل ذمه است، این آیه مورد نظر منسوخ به عبارت…"قاتلو الذین لا یومنون است با این توضیح که خداوند ابتدا در مورد اهل ذمه حکم دادند که با ایشان صحبت  نیکو داشته باشید و بعد در مورد ایشان حکم شمشیر و قتال داده‌اند و نسخ واقع شده.

 خانم رفسنجانی تاکید کردند : علامه  طباطبایی در رد ادعای  ایشان واژه نسخ در کلام معصوم را متوجه اطلاق عبارت( قولوا) دانسته اند که ابتدا خداوند به طور مطلق گفتن با اهل ذمه هم در کلام و هم در تعارض  به خوبی و نیکویی رفتار کنید ولی بعد آن را از جهت تعرض متوجه قتل کرده و این در صورتی است که معنای نسخه همان معنای خاص کلمه نسخ باشد. ولی با توجه تعریفی که علامه از تعریف نسخ داشتند از جهت امور تکوینی و تشریحی نظرشان بر این است که مراد امام از نسخ همین معنای عام است این آیه از یک جهت آیت  بودنش برداشته شده ولی جهاد دیگر آیت بودنش و مطالب دیگر باقی باشد و این دلیلی بر ادعای نسخ نیست و همچنین بیان داشتند که مورد هر دو آیه با هم مخالف است و در واقع ادعای نسخ با سیاق و ارتباط موضوعی آیه مورد نظر ارتباطی ندارد روایت را رد نکردند بلکه توضیح و توجیه و تفسیر کردند.

در خاتمه دبیر علمی به جمع بندی مباحث خانم رفسنجانی پرداختند و گفتند :از مطالعه کلام علامه در ذیل آیات سوره بقره در جهت تعیین نسخ با تکیه بر سیاق ،  اغلب ادعا های نسخ که متوجه آیات است ، به علت بی توجهی مفسر از قرائن کلام علی الخصوص سیاق است .برای پاسخ به این ادعاهای نادرست نسخ که در آیات مطرح شده است ، میتوان از مفهوم نسخ از منظر مفسران و همچنین قرائن دیگر از قبیل ویژگی های گوینده سخن یا مقام ولحن سخن و …. استفاده کرد.علامه طباطبایی با استفاده از قرینه سیاق دراکثر موارد ادعای نسخ متوجه به آیه را رد کرده و آن را با توجیهاتی از قبیل اینکه ، موضوع و مفاد دوطرف ادعا شده واحد نیستند و یا اینکه یکی از آن ها درمقام تشریح و تفسیر آیه مقابل است و یا اینکه ادعای نسخ با توجه به مفهوم آن از منظر علامه محل اجرایی در آیه مورد نظر نداشته و آیه از مصدایق تخصیص و تقیید است ، پاسخ داده اند. البته علامه طباطبایی در این سوره با تکیه بر سیاق در یک مورد وجود نسخ را ثابت کرده و با استفاده از همان سیاق پاسخ منکرین نسخ در آن آیه را نیز داده است. 

 

   سه شنبه 22 شهریور 1401نظر دهید »

جلسات هم اندیشی انجمن پژوهشی معارف شیعی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با راهنمایی استاد محترم حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر باقی زاده و با حضور چند نفر از طلاب سطح 3 رشته کلام اسلامی برگزار گردید.
 

جلسه اول در تاریخ 4/31/ 1401در تاریخ با عنوان  تدوین کتاب معارف شیعی دربرنامه قرار بصورت مجازی برگزارگردید.

در این جلسه استاد در رابطه با ساختار کتاب توضیحاتی را ارائه نمودند  که باید در ایتدای هر فصل مقدمه چند سطری در رابطه با موضوع آن فصل آورده شود و در آخر هر فصل نیز جمع بندی داشته باشند.

همچنین استاد در رابطه با نحوه ارجاع دهی و ذکر منابع در آخر نیز توضیحاتی را بصورت عملی بیان نمودند.در پایان جلسه نیز استاد باقی زاده به سوالات متفرقه طلاب از جمله تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقالات علمی تخصصی پاسخ دادند.

دومین جلسه انجمن پژوهشی در تاریخ1401/5/14 بصورت مجازی برگزار گردید.

دراین جلسه همانند جلسه قبل شرکت کنندگان گزارشی ازفعالیت های انجام شده‌ی خودارائه نمودند سپس استاد جناب دکتر باقی زاده تذکرات لازم درخصوص هریک ازفعالیتهای طلاب  رابه صورت جداگانه بررسی و بیان کردند.

سپس نکاتی را در خصوص یکی از فعالیت های انجام شده بیان نمودند که به شرح ذیل می باشد:

 

۱-  در نگارش مقدمه، مطالب باید به قلم نویسنده باشد.

۲–علائم نگارشی و ویرایشی در متن رعایت شود.

۳-نوشتن متن عربی وفارسی در متن بصورت همزمان نیازینیست، و تنها نگارش متن فارسی کفایت می کند مگر در آیات و روایات.

۴–به اصل مطلب اشاره صریح شود و به حاشیه کشیده نشود.

۵- مقدمات بحث در قسمت مبادی آورده می شود و نباید زیاد طولانی شود.

۶–دربحث اصلی متن باید اقوال  و دلایل مستدل آورده شود.

۷- فصول براساس سرفصلهای درس معارف شیعی نوشته شود.

۸- اشکالات نیزجزومتن اصلی است و باید مطرح  شود.

درپایان نیز از طلاب خواسته شد تا تحقیقات خود را بر اساس راهنمایی های استاد ویرایش نمایند.

 

   یکشنبه 20 شهریور 1401نظر دهید »

مدرسه و موسسه اموزش عالی زینبیه در ماه محرم، موفق به اعزام بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب و خانواده های ایشان در قالب ۶ گروه کاروانی در تاریخ های ۲۵، ۲۸، ۳۱ مرداد و ۵ شهریور به اردوی زیارتی عتبات عالیات گردید.
 
 
اهم برنامه های  این سفر معنوی زیارتی به شرح ذیل می باشد: 
 
زیارت حرم مطهر امیرالمومنین، امام‌حسین و حضرت اباالفضل علیهم السلام و شهدای کربلا، حرمین عسکریین و امام کاظم و امام جواد علیهما السلام
 
زیارت وادی السلام
 
حضور در  مسجد کوفه و مسجد سهله و  انجام اعمال مربوطه ، مسجد حنانه(محل قرار گرفتن راس مبارک امام حسین علیه السلام)
 
زیارت مزار کمیل بن زیاد، میثم تمار، هانی بن عروه، حبیب بن مظاهر، مختار ثقفی
 
 زیارت مزار  علمای عظام: شیخ طوسی، آیت الله خویی، آیت الله وحید بهبهانی، آیت الله خراسانی
 
بازدید از موزه حرم حسینی، خیمه گاه حسینی، تل زینبیه، نهر علقمه
 
زیارت مزار حکیمه خاتون(عمه بزرگوار امام حسن عسکری ع) و نرجس خاتون (مادر بزرگوار امام زمان عج)
 
 زیارت سرداب امام زمان(عج)
 
 زیارت امامزاده سید محمد 
 
زیارت مزار شیخ مفید، خواجه  نصیرالدین طوسی، سید رضی و سید مرتضی
 
شرکت در مراسم معنوی  ویژه بعثه مقام معظم رهبری
 
برگزاری مسابقه فرهنگی و اهداء جوایز نفیس به برگزیدگان
 
ختم صلوات، ختم ذکر شریف لا اله الا الله ، ختم قران کریم و …
 

 
 

 


 

 

 

   یکشنبه 13 شهریور 1401نظر دهید »

نشست بصیرتی در تاریخ سوم خرداد1401 با موضوع «جهاد و مقاومت عناصر هویت ساز انقلاب اسلامی» و حضور خادم الشهدا و راوی دفاع مقدس سرکارخانم خمسه و طلاب وکادر سطح دو و سه برگزار گردید .
 
برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت سوم خرداد در مدرسه علمیه وموسسه آموزش عالی زینبیه

خانم خمسه ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در ابتدای نشست درباره حدیث شریف «ان الحیات عقیده و الجهاد» نکاتی را ارائه کرده و فرمودند: زندگی حقیقی همان عقیده و جهاد است و جهاد یعنی تلاش و کوشش. ایشان در شرح واژگان این روایت به توضیح واژه های فعل و عمل پرداخته و فرمودند: فعل یعنی کار و فرق آن با عمل اینست که عمل، کاری است که به صورت مستمر انجام می‌شود و فعل به کارهای محدود و مقطعی نیز گفته می‌شود و کار و تکلیف غالباً  انجام دادن همراه با زحمت است.

ایشان افزودند: کار و تلاش باید صرفاً برای خدا باشد تا جهاد حقیقی شکل بگیرد و ثمرات جهاد یعنی حیات حقیقی را به همراه داشه باشد و این کار سخت بوده و لازم است با توسل به خداوند متعال و ذوات مقدس اهل بیت و شهدا، محقق شود. به طور مثال تلاش کنیم در تمام امور حتی کارهای روزمره خود از شهدا کمک و یاری بگیریم. مثلا اعمال مستحب خود را روزانه به شهیدی هدیه کنیم.

راوی دفاع مقدس خاطر نشان کرد: وقتی کار برای خدا شد از این عمل جهاد برمی‌آید. کاری فراتر از تکلیف، کار جهادی است، تکلیف متضمن سختی و زحمت است. بالاتر از آن کار اجتهادی است که کاری طاقت فرساست.

ایشان ادامه دادند: باید در تمام مراحل زندگی خود را محک بزنیم و حساب و کتاب کنیم. مثلا ببینیم چند در ساعت در هفته کارهای اجباری و چند ساعت در هفته کارهای غیر اجباری انجام داده‌ایم.

خادم الشهدا افزودند: دشمنان تمام انرژی و وقت خود را صرف تولید محتوا می‌کنند.  یکی از عرصه‌هایی که دشمن فعالانه کار می‌کند تلاش در راستای سرگرم کردن ما به کارهای بیهوده است؛ مثلا شبهه مطرح می‌کند تا ما به دنبال پاسخ آن بگردیم و این کاردر بُعد کلان فایده‌ی چندانی ندارد و وقتمان بیهوده می‌گذرد. در این موارد خود را محک بزنیم چقدر وقت خود را به شیطان دادیم؟ خروجی اعمال ما باید با پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و شهدا سنجیده شوند. عقایدمان را عمق ببخشیم تا در جان بنشیند.

همچنین ایشان در تبیین عرصه های دیگر جهاد فرمودند: از جمله عرصه های  مهم و حیاتی جهاد، امر به معروف و نهی از منکر است که  باید مورد توجه داشته باشیم و نا امید از اثرگذاری نباشیم چرا که قطعا  بدون تاثیر و فایده نیست و به هرحال تاثیر کوتاه مدت یا بلند مدت یا میان مدت خواهد داشت.

 

 

   چهارشنبه 4 خرداد 1401نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج در تاریخ سه‌شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 نشست تخصصی با موضوع «الزامات جهاد تبیین در فضای مجازی» با حضور کارشناس با سابقه‌ی فضای مجازی استاد روح الله مومن نسب بصورت حضوری در محل مدرسه و همزمان با پخش در سامانه سیما برگزار گردید.

استاد مومن نسب ابتدا درباره‌ی اهمیت پرداختن به فضای مجازی فرمودند این مسئله پدیده‌ای است که امروز همگان و در همه‌جا با آن مواجهند از طرفی رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر جهاد تبیین داشته‌اند. بنابراین در کنار هم قرار دادن این دو جنبه مسئولیت خطیر ما را در شناخت این فضا به جهت تبیین‌گری می‌رساند و پیش از پرداختن به موضوعات مختلف فضای مجازی باید خود این فضا تا حد امکان شناخته و تبیین شود؛ از جمله اینکه صاحبان و ارائه دهندگان سرویس و چرایی آن برای ما به عنوان کاربر فعال معلوم گردد؛ زیرا موضوع جنگ در فضای مجازی از قبیل جنگ‌های هیبریدی و ترکیبی است که در آن حتما باید جبهه خودی و جبهه دشمن شناخته شوند. باید در این عملیات دشمن، میدان مین، اهداف، برنامه‌های عملیاتی، مخاطبان، چگونگی تاثیرگذاری و … را کاملا بشناسیم. جنگ نرم در فضای مجازی علیرغم آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، سخت‌تر از جنگ سخت است.

کارشناس ارشد فضای مجازی فرمودند: حیطه فضای مجازی بسیار گسترده و متنوع است و فقط ایشان ۲۸۰۰ عنوان مسئله‌ی که نیاز به تببیین دارد، احصا نموده‌اند. چراکه گستره‌ی فضای مجازی به وسعت فضای حقیقی است و همه‌ی حوزه‌های زیستی، سیاسی، اجتماعی، هنری، اعتقادی و …. در آن معادل دارد. مانند جغرافیای سایبری، هویت مجازی، جنگ مجازی، ایجاد شناخت، تغییر رفتار و عقیده، اقتصاد و تجارت مجازی، فرهنگ مجازی، بهداشت و سلامت و… بطور مثال فقط 1200 عنوان مشکل در بررسی صورت گرفته در ایالات متحده  آمریکا درباره مضرات گوشی موبایل بر سلامت انسان  برشمرده شده است.

استاد مومن نسب افزودند: حضرت آقا می‌فرمایند جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهن‌ها. برنامه‌ی دشمن این است که مردم به همه چیز شک داشته باشند و ایجاد تردید بسیار ساده است. هنر ایجاد تردید در جنگ نرم از طرف ما بسیار مهم است. همچنین مصرف کننده‌ی صرف نبودن و تجزیه و تحلیل و داشتن تفکر درباره اطلاعات موجود در آن بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال باید از خودمان سوال کنیم: چرا با وجود اینکه مرکز وب جهان آمریکاست ولی هرچه تحریم‌ها بر علیه ایران تشدید می‌شود سرعت اینترنت بیشتر می‌شود و دسترسی به اینترنت آسان‌تر؟چرا گوگل اندروید ما را تحریم نمی‌کند؟ چرا اکانت بعضی‌ها را می‌بندد و برخی را نمی‌بندد؟ و دهها پرسش از این قبیل. پاسخ به این پرسش‌ها اهتمام دشمن به نفوذ بر افکار مردم را بوسیله تسلط بر فضای مجازی به روشنی می‌رساند بنابراین باید هوشیار بود و در زمین دشمن بازی نکرد. ایشان ضمن بیان فتوای مقام معظم رهبری مدظله العالی در حرمت استفاده از نرم افزارهای خارجی که معادل داخلی دارند و حضور و عضویت در آنها اعانه ظالم به شمار می‌رود؛ فرمودند بجز کسانی‌که اجازه خاص از ولی‌فقیه برای عملیات‌های هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده در این فضا دارند، حضور بقیه صرفا توهم تاثیرگذاری برای آنان ایجاد می‌کند و در حقیقت چنین نیست.

ایشان به نقل از مرحوم آیت الله حائری شیرازی فرمودند: استعمار جدید استعمار فکر است. به این معنا که استعمارگران می‌خواهند به جای مردم فکر ‌کنند و هر چیز که مردم به آن نیاز دارند قبل از اینکه بخواهند، به آنان، آن طور که خودشان اراده دارند، می‌دهند تا دیگر حتی به خواستنش هم فکر نکنند. دشمن سرویس می‌دهد ولی این سرویس دهی را آن طور که می‌خواهد و تا آن جایی که می‌خواهد، انجام می‌دهد تا وابستگی به او وجود داشته باشد و این وابستگی، به مرور دلبستگی ایجاد می‌نماید. آنها در کلیه‌ی نرم‌افزارها با مدل قورباغه پخته و با صبر زیاد، مخاطبان خود را شکار می‌کنند.

استاد مومن نسب ادامه دادند تحقیقات نشان می‌دهد افراد غالبا بیش از سه تا پنج برابر مدت زمانی که تصور می‌کنند، از گوشی خود استفاده می‌کنند در حالی‌که اگر این زمان خود را محاسبه نمایند خواهند دید که وقت مفید زیادی را از دست داده‌اند. اطلاعاتی که تصور می‌شود از این فضا به دست می‌آید اغلب بسیار گذراست و ماندگاری در ذهن ندارد.

ایشان افزودند: اصلی‌ترین حرکت ولایتمداران می‌بایست، حفظ جایگاه ولایت و جلوگیری از بی‌اثر نشدن او باشد؛ بنابراین امروز مهمترین وظیفه‌ی ما اینست که حرف رهبری را تبدیل به مطالبه از مسئولان نماییم. مهمترین مطالبه رهبری درخصوص فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات است. ایشان تصریح کردند با وجود پیامرسان‌های داخلی مطلوب، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی که سرورهای آن‌ها خارج از کشور بوده و اطلاعات مردم (که مهمترین سرمایه امنیتی کشور است) در بیش از ده نقطه خارج از ایران، کپی و نگهداری می‌شود؛ خطای راهبردی بزرگی خصوصا برای افراد مومن انقلابی و دغدغه‌مند است. و باید تلاش نمود تا استفاده مردم روز به روز از نرم افزارهای خارجی کمتر شود. البته اقناع دیگران نوعی جهاد است و واقعا سخت است و نیاز به دانش زیاد دارد. بنابراین یکی از ضرورت های امروز کسب دانش مورد نیاز فضای مجازی ست. فضایی که هویت و فرهنگ و دین و باور انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ابعاد مختلف آن شناخته شود.

ایشان در انتها یکی از دوره‌های مفید تربیت مربی فضای مجازی را معرفی نموده و نیز به سوالات و ابهامات طلاب در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته جمعیت جهت مطالعه طلاب در مدرسه خبر داد. این نمایشگاه از تاریخ 24/2/1401 آغاز گردیده و به مدت یک هفته در مدرسه و موسسه آموزش عالی دایر می باشد .

 

 

   چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش و فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست با عنوان «پیامدها و مشکلات تک فرزندی » به مناسبت هفته جمعیت با حضور سرکار خانم عاشری خبر داد.
 

خانم عاشری در ابتدای بحث به عواملی که باعث تک فرزندی می شود پرداخت و گفت : تک‌فرزندی یکی از مسائل آسیب‌زای دهه‌های اخیر است که اکثر خانواده‌های ایرانی بدان گرایش پیدا کرده‌اند. تک‌فرزندی موضوعی است که در سه سطح، فرزندان، خانواده‌های تک‌فرزند و جامعه، آثار مهمی از خود باقی می‌گذارد. عوامل مختلفی برای گرایش خانواده‌ها به تک‌فرزندی شناسایی شده است. برخی خانواده‌ها به دلیل سختی کشیدن در برخورد با فرزند اول، تمایلی به داشتن فرزندان بیشتر ندارند. برخی دیگر از خانواده‌ها به دلیل شرایط جدید در سبک‌های زندگی، پس از تولد فرزندشان دیگر نمی‌توانند بچه‌دار شوند. برخی از خانواده‌ها نیز تحت تأثیر محیط قرار گرفته، تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند. برخی دیگر به دلیل مشکلاتی همچون مشکل اقتصادی، تربیتی و امکانات رفاهی، به تک‌فرزندی رو می‌آورند.

در ادامه گفتند : از آموزه‌های دینی استفاده می‌شود که داشتن فرزند، آثار متعددی دارد؛ از جمله موجب اقتدار والدین می‌شود؛ چنان‌که روایات و سبک زندگی ایرانی نشان می‌دهد که فرزند، بازوی توانایِ والدین در شرایط سخت زندگی است. امام رضا علیه السلام  فرمود: «… تَوْفِیرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ‏ الدَّهْرِ وَ حَوَادِثِ‏ الْأُمُور:  [از برکات ازدواج] اندوختن فرزند برای (رویارویی با) سختی‌های روزگار است».یکی از پایه‌های اصلی قدرتمندی والدین، فرزند است. طبیعی است که اگر تعداد فرزندان بیشتر باشد، والدین قدرتمندتر خواهند بود.

در خاتمه گفتند : ما به عنوان یک طلبه وظیفه داریم که علاوه بر علم آموزوی در رابطه با فرزندان خودمان مهارت های لازم را کسب کنیم زیرا به عنوان مادر اولویت این است  که الگوی فرزند خود باشیم  .

 در پایان جلسه به سوالات طلاب پاسخ داده شد .

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   یکشنبه 25 اردیبهشت 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست علمی با عنوان «مدیریت زمان با تاکید بر فعالیت های پژوهشی» در تاریخ 20/2/1401 خبر داد.
 

سر کار خانم حاتمی در ابتدای به بحث به اهمیت فعالیت های پژوهشی پرداختند و گفتند : پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است.

در ادامه استاد حوزه جهت ایجاد انگیزه طلاب، برای شرکت در جشنواره علامه حلی گفت: اگر می بینید کسی به کار پژوهشی علاقه ای ندارد به این دلیل است که ضرورت های پژوهش خوب تبیین نشده است و مهارت و آموزش های لازم برای نوشتن مقاله را کسب نکرده است. با آموزش و بهره بردن از اساتید می توانید به راحتی  استعداد خود را کشف نمایید. جشنواره علامه حلی فرصت مناسبی است تا استعداد خود را شناسایی کنیم و به عرصه ظهور درآوریم.

خانم حاتمی تاکید کرد : همه می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می‌تواند مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد کند؛ البته گاهی هم به اشتباه، چالش‌ها و مسائل دیگر خود را به ضعف در مدیریت زمان نسبت می‌دهیم. یکی از راه های مدیریت زمان خالی نمودن ذهن از مسائل حاشیه ای و غیر ضروری می باشد.  همچنین مدیریت زمان، یعنی زمان خود را به‌طور مؤثر به فعالیت‌های مناسب اختصاص دهیم. مدیریت مؤثر زمان، به افراد اجازه می‌دهد تا بر اساس اولویت‌های خود، فاصله‌های زمانی خاصی را به فعالیت‌های خاصی اختصاص دهند. به‌عبارت دیگر، اینکه چگونه زمان را مدیریت کنیم یعنی از وقت خود، به بهترین شکل استفاده کنیم، زیرا وقت همیشه محدود است.

در خاتمه گفتند: در مدیریت زمان مشخص می‌کنید که کدام فعالیت مهم‌تر است و چه مدت زمانی را باید به آن اختصاص دهید، کدام کار را باید زودتر انجام دهید و کدام کار را بعدا نیز می‌توان انجام داد. پس برنامه ریزی داشتن،  نقش مهمی را  در زندگی ایفا می‌کند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401نظر دهید »

پذیرش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در سال تحصیلی 1402-1401
 
مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)
استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست.

 پذیرش مقطع عمومی سطح۲ و مقطع ‌عالی ‌سطح۳


به اطلاع علاقه‌مندان تحصیل در مقاطع حوزوی می‌رساند:

#موسسه_آموزش_عالی_حوزوی_زینبیه در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱در دو مقطع سطح ۲(کارشناسی) و سطح۳ (کارشناسی ارشد) از میان واجدین شرایط دانش ‌پژوه می‌پذیرد.

متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ بصورت #حضوری روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳.۳۰ بجز ایام تعطیل  و مجازی نسبت به #ثبت‌نام اقدام نمایند.

——————————————-
 با کانال پذیرش و صفحه اینستاگرام با ما همراه باشید


پذیرش سطح ۳:


@paziresh3


پذیرش سطح ۲:


@paziresh2


آدرس صفحه اینستاگرام:
zeynabiye.h


آدرس: کرج-چهارراه مصباح- کوچه شهید نجاری- موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه
۰۲۶-۳۲۷۰۶۱۲۸  

 


 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   یکشنبه 4 اردیبهشت 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه اعلام کرد : کارگاه پژوهشی با محوریت «طرح نامه نویسی و انتخاب عنوان» در موسسه اموزش عالی زینبیه به صورت حضوری و با حضور طلاب سطح 2و 3 طی سه جلسه برگزار خواهد شد.
 

ایشان بیان کرد:  در اولین جلسه این کارگاه سرکار خانم حاتمی ،هدف از برگزاری این کارگاه آشنا نمودن طلاب برای  انتخاب عنوان مناسب جهت رفع نیازهای جامعه، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش و تدوین مقالات پایانی و پایان نامه ها  … بود.

وی در ادامه افزود: محورهای آموزش داده شده توسط استاد خانم حاتمی در این کارگاه *تعیین موضوع یا عنوان*تبدیل موضوع به عنوان*مراحل عملیاتی مقاله نویسی*تبیین مسئله * اهمیت و ضرورت… بود.  

ایشان تاکید کرد: در جلسه دوم کارگاه ،اقسام پیشینه ( عام ، خاص ، اخص ) و جستجو در منابع الکترونیکی .. به صورت

کارگاهی برگزار گردید.

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   یکشنبه 4 اردیبهشت 1401نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه جلسه ژورنال کلاب در تاریخ 30/1/1401روز سه شنبه با حضور طلاب سطح2 و 3 برگزار گردید.
 

در این جلسه سرکار خانم حاتمی به عنوان استاد ارائه کننده مقاله « راهکارهای مقابله با جنگ نرم فرهنگی در حیطه خانواده از منظر آیات و روایات  » را مورد نقد و بررسی قرار دادند

سرکار خانم حاتمی به تعریف ژورنال کلاب که برنامه ای آموزشی است که با تعدادی از اساتید و دانش پژوهان جهت فهم و درک اصول کلی عملکردها بر پایه شواهد و افزایش مهارتهای ارزیابی نقادانه است پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین جلساتی آگاهی از جدیدترین و مهم ترین دستاوردهای علمی و همچنین ارتقاء مهارت های ارزیابی نقادانه مقالات می باشد.

استاد حوزه  در ادامه به ویژگی های عنوان مقاله مطلوب از جمله: جزئی بودن عنوان تحقیق؛ حاوی متغییرهای اصلی پژوهشی، جدید و نو بودن، مورد نیاز جامعه بودن و … اشاره نمودند.

در خاتمه به  روش شناسی  مقاله از جمله بررسی چکیده و کلیدواژه های تحقیق، مقدمه، بررسی ساختار مقاله مورد نظر، نتیجه و فهرست منابع پرداختند .و نیز ایرادات کار را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 31 فروردین 1401نظر دهید »

به گزارش واحد فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه، جشن میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام با سخنرانی سرکارخانم اسماعیلی و مولودی خوانی سرکار خانم قاسمی و با حضور اساتید، کادر و طلاب سطح 2 و 3 برگزار گردید. 
 
خانم اسماعیلی با تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: از محضر امام حسن علیه السلام می بایست کسب معرفت نمود و از مکتب ایشان درس گرفت و رفتارها و منش این شخصیت والامقام را سرلوحه زندگی قرار داد. از ویژگی های بارز امام حسن علیه السلام می‌توان به مهربان بودن، گذشت و مدارای ایشان، بخشندگی و مدارا با همسایه اشاره کرد.

کارشناس امور مذهبی اذعان کرد: برای اینکه مزاج ها به تعادل برسد اولین گام این است که همت را بلند کنیم چرا که خداوند متعال صاحبان همت های بلند را دوست دارد. دومین گام جهت رسیدن به مزاج متعادل، حضور در محضر حلقه های ذکر و بندگی است. آنجاکه یاد خدا همواره جریان دارد.

ایشان افزودند: مردم جامعه، طلاب را به نام اسلام می‌شناسند،  بنابراین مسئولیت طلاب در حفظ شأن اسلام بسیار مهم و خطیر است و آنان علاوه بر علم آموزی باید اهتمام جدی برای کسب فضایل اخلاقی و خودسازی داشته و برای آن برنامه ریزی نمایند و لازمه‌‌ی این کار، ایجاد تغییر است. برای خوب بودن و تغییر کردن باید زحمت کشید. مومنان حقیقی برای داشتن زیستِ مومنانه تلاش کرده و رنج هایی را متحمل می‌شوند. تاریخ اسلام مشحون از ایثارها و تحمل رنج‌هایی است که بزرگان دین و اولیا آنان در جهت تعالی فرد و اجتماع داشته‌اند.  

استاد اخلاق در ادامه نشست  درباره شأن و آداب طلبگی فرمودند: مطالعه کتاب منیه المرید و داشتن اهتمام جدی برای عمل به دستورالعمل‌های آن، در آغاز طلبگی ضروریست چرا که به طور مثال طلبه اگر حق استاد خویش را رعایت نکند و با رفتار و منش خود باعث آزار استاد شود، رشد روحی و معنوی نخواهد کرد؛ چراکه کوچکترین اعمال و نیات سوء، در برهم خوردن تعادل روحی مومن موثر است.

خانم اسماعیلی خاطرنشان کرد: طلبه باید به زهد و ورع اهتمام ویژه‌ای داشته و در نیمه های  شب مناجات و خلوتی با خالق خود داشته باشد. اهل نماز شب باشد. حتما سحرهای ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه ثمالی خوانده شود چراکه فرصت ماه مبارک زمان فرصت مغتنم و زودگذری است که باید برای رشد روح و کسب آرامش روان از آن نهایت استفاده را کرد.

          خانم اسماعیلی افزود: طلبه نباید اضطراب و افسردگی داشته باشد. کسی که اهل مناجات و دعا و ذکر نیست زندگی سالمی نخواهد داشت. فردی که خلوت با خدا نداشته باشد بیمار است. علت اصلی بیماری مردم امروز خلوت نداشتن با خداست. امروزه در آکادمی علمی لندن، یکی از محققین عالی رتبه اذعان کرده‌اند که در جامعه جهان امروزی نجات بخش مردم، نیایش و دعا  است.

وی در ادامه فرمودند: انس دائمی با قرآن و تدبر در آن و مراجعه به تفاسیر آیات، از امور مهمه برای طلاب است.

این استاد اخلاق تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های استاد و معلم خوب این است که وقتی شاگردش برای تربیت به او سپرده می‌شود موارد و مسائلی را برای ایشان تبیین کند. مثلا یادآوری نماید چیزهایی که برای مردم عرف است نباید برای طلبه هم معمول و عرف تلقی شود بلکه طلبه باید در ترازی بالاتر، مُبادی اخلاق باشد و حتی ظاهر و جرئیات پوشش را نیز رعایت کند چرا که طلبه، خاص است چون داخل حوزه در حال تحصیل و تهذیب است.

استاد اخلاق گفت: به محض اینکه در راه مباحث دینی قدم برداشته می‌شود، شیطان بیشتر به فرد رو می‌آورد چون سوگند یاد کرده و به خدا گفته است به عزتت قسم سر صراط مستقیم قرار می‌گیرم. شیطان از طریق وساوس، عادات، خیالات فاسد و اوهام کاذبه به سراغ انسان می‌آید.

ایشان در خاتمه خاطر نشان کردند: هرکاری که قصد انجام آن را دارید، اگر به آن عشق داشته باشید کل آن حسنه است و تمام حسنات عالم نشأت گرفته از امام حسن علیه السلام است و در آخر دعا می‌کنیم و از وجود مقدس آن حضرت می‌خواهیم حسنات وجودی ما را زیاد بفرماید.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 29 فروردین 1401نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج نشست فرهنگی به مناسبت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها در روز سه‌شنبه 23 فروردین ماه 1401 برگزار شد.
 
در این نشست معاون فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه، خانم عظیمی، با موضوع «خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن معاصر» به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا با اشاره به مظلومیت این بانوی بزرگوار، تلاش در جهت شناساندن و الگوگیری از این شخصیت ممتاز تاریخ اسلام را لازم و ضروری و از مصادیق جهاد تبیین دانستند. خانم عظیمی فرمودند این بانوی بزرگوار نمونه‌ی عالی از برترین فضایل اخلاقی بوده و توجه به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت، خط روشنی برای زن امروز در به عینیت رسانیدن توحیدباوری ترسیم می‌نماید.

حضرت خدیجه سلام الله علیها پیش از اسلام نیز از نظر کمالات و فضایل اخلاقی، سرآمد زنان بودند و هرگز گرد جاهلیت بر دامن  مبارک آن حضرت ننشست. ایشان از آن جهت که مدافع سرسخت و خستگی‌ناپذیر رسول اکرم بودند همواره مورد حسد و غضب دشمنان و منافقان واقع می‌شدند و پنهان کردن مناقب آن حضرت در گذر تاریخ از آثار این دشمنی‌هاست.

خانم عظیمی به وصیت حضرت خدیجه  سلام الله علیها و آمدن کفن از بهشت برای آن حضرت به عنوان شاهدی برای عظمت جایگاه این بانوی مکرمه اشاره نمودند.

ایشان ادامه دادند: حضرت خدیجه سلام الله علیها به شدت مورد توجه پیامبر اکرم و محبوبه‌ی آن حضرت بودند. رسول خدا تا آخرین روزهای عمر مبارک خود، همواره از خدیجه سلام علیها به نیکی یاد می‌کردند و می‌فرمودند: « انی قد رزقت حب خدیجه».

برای الگوگیری از این بانوی بزرگوار لازم است با تتبع در تاریخ زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ملاکات اصلی در حب و بغض های حضرت را به دست آوریم.

حضرت خدیجه سلام الله علیها دارای ثروت قابل توجهی بودند که تاجران مکه به صورت مضاربه‌ای با اموال آن حضرت کار می‌کردند. بعد از ازدواج با پیامبر اکرم این بانوی فداکار اختیار همه اموال خود را به پیامبر بخشیدند که در راه اسلام هزینه شد. اگر ثروت این بانوی بزرگ نبود در سالهای اول بعد از بعثت، مسلمانان با چالش‌های سخت مواجه می‌شدند؛ خصوصاً در سال‌های سخت محاصره اقتصادی، ثروت حضرت خدیجه مسلمانان را از گرسنگی نجات می‌داد و یا امکانات واسباب مهاجرت آنان را فراهم می‌آورد. بنابراین چشم‌پوشی از مال دنیا وایثار آن در راه خدا که همراه با استقامت و پایداری در مسیر حق باشد صفت بسیار ارزنده‌ی این بانوی بزرگ است.

از دیگر خصوصیات بارزاخلاقی این بانو ادب و عاطفه ایشان است که احترام و صمیمیت دلنشینی را در خانه ایجاد کرده بود. خدیجه سلام الله علیها التیام بخش درد و رنج های پیامبر در سال های اول بعثت بودند و پیامبر در مورد ایشان فرموده است:« او زنی بود که وقتی همه از من رویگردان بودند و از من می‌گریختند او به من مهربانی و محبت می کرد و وقتی همه مرا تکذیب می‌کردند او مرا تصدیق کرد و او بود که غم و اندوه را از قلبم می‌زدود.

ایشان از دیگر مولفه های شخصیتی حضرت خدیجه به عاقل بودن و مدیریت صحیح خانواده خصوصاً در شرایط بحرانی اشاره کردند و فرمودند ایشان الگوی کاملی از این جهت است و زن مسلمان به تأسی از این بانوی بزگ در سختی ها متزلزل نمی‌شود و با ناملایمات فرو نمی‌ریزد بلکه با صبر و درایت تکیه گاه سایر اعضا خانواده می شود.

خانم عظیمی در ادامه به شباهت‌های حضرت زینب کبری و حضرت خدیجه کبری سلام الله علیهما اشاره کرده و فرمودند: حضرت زینب سلام الله علیها از لحاظ صورت و سیرت شبیه جده مکرمه خود بودند. همان‌طور که حضرت خدیجه مونس و انیس و پشتیبان پیامبر اکرم بودند حضرت زینب سلام الله علیها هم مونس و همراه همیشگی برادر بزرگوار خود امام حسین علیه السلام بودند. این دو بانو در عقل و درایت هم شبیه یکدیگر بودند؛ چنانچه در مورد حضرت خدیجه آمده است « اکملهن عقلا و أتمهن رایا» و در تاریخ گفته شده که خطبه حضرت زینب « یدل علی عقل و قوه جنان».

ایشان افزودند: نقش زن در اجتماع بسیار مهم  بوده و می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد و حرکت‌های بزرگ را شکل دهد. ایشان به عنوان نمونه به شهیده بنت الهدی صدر اشاره کردند که از جمله زنان تاثیرگذار معاصر هستند که همراه برادر بزرگوارشان منشأ بیداری در عراق شدند.

خانم عظیمی در انتها یادآور شدند دشمنان اسلام همواره تلاش نموده‌اند، چهره‌ی الگوهای بی‌بدیل زن کامل و تمام عیار را مخفی نگه دارند. روش استکبار جهانی در این راستا، به انحراف کشاندن و بی‌اثر کردن حضور زنان و جریان سازی های مصلحانه آنان است و در هر عصر و زمان با شیوه‌های مختلف به این امر می‌پردازند. از جمله هویت زدایی از زن مسلمان، بی‌اهمیت جلوه دادن جایگاه و کرامت زن و نقش ارزنده‌ی او در خانواده و اجتماع،  تقلیل دادن افق نگاه زنان و سرگرم کردن آنان با مسائل کم اهمیت، ترویج بی حیایی و بی حجابی و ده‌ها راهبرد دیگر. بنابراین نگاه هستی شناسانه و کلان زنان مورد هدف قرار گرفته است که یکی از راههای مقابله با این ترفندهای دنیای استکبار، معرفی زنان نمونه از گذشته تا امروز است.
 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 24 فروردین 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان «اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی» با حضور سرکار خانم دکتر علیزاده خبر داد.

خانم علیزاده در ابتدا بحث خود را با حدیثی از امیر المومنین علی (علیه السلام) آغاز نمودند و گفتند: درباره «هر تلاشی که در آن پژوهش و تحقیق نباشد فایده ای نخواهد داشت.» وائمه معصومین (علیهم السلام) نیز بسیار به امر تحقیق اهتمام ورزیده اند. و ضروری زندگی هر مسلمانی است که برای کارهای روزانه خود تحقیق نماید. و ما به عنوان یک طلبه تحقیق و پژوهش را باید تکلیف لازم برای خود بدانیم. زیرا امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «هیچ حرکتی نیست مگر اینکه نیاز به معرفت دارد»  یعنی در هر کاری می خواهید وارد شوید یا هر فعالیتی که خواسته یا ناخواسته انجام می دهید نیاز به امر تحقیق و پژوهش است.

یک مبلغ موفق کسی است که بتواند یافته های تحقیق خود را به دیگران ارائه کند. مثلا یک استاد زمانی ارزش علمی خود را می تواند مطرح کند که اولویت او، کارهای علمی -پژوهشی باشد.

 در ادامه استاد پژوهشگر حوزه و دانشگاه جهت ایجاد انگیزه طلاب جهت شرکت در جشنواره علامه حلی گفت: جشنواره علامه حلی فرصت مناسبی است تا استعداد خود را شناسایی کنیم و به عرصه ظهور درآوریم. اگر می بینید کسی به کار پژوهشی علاقه ای ندارد به این دلیل است که ضرورت های پژوهش خوب تبیین نشده است و مهارت و آموزش های لازم برای نوشتن مقاله را کسب نکرده است. با آموزش و بهره بردن از اساتید می توانی استعداد خود را کشف نمایید. همچنین یکی از اهمیت های جشنواره علامه حلی این است که باعث شناسایی طلاب پژوهشگر می شود.

 خانم دکتر علیزاده تاکید کردند: علم به دو گونه هست یا علم حضوری است یا حصولی. درس هایی که در حوزه می خوانید همه علم حصولی و عاریتی هستند زیرا بعد از مدتی از ذهن ها دور می شود اما علمی راسخ و حقیقی است که با تحقیق و پژوهش بدان رسیده باشیم. امام صادق (علیه السلام) می فرماید «علمی مقید و ثابت قدم است که از طریق کتابت بدست آمده باشد». مهم این است که در هر مسئله ای به چیزی که گفته شده اکتفا نکنیم بلکه پیرو آن  تحقیق و پژوهش کنیم.

ایشان اذعان کردند: در بحث مطالعات قرآنی، قرآن پایه و اساس هر علمی می باشد و مرجعیت علمی در اسلام به قرآن باز می گردد و همچنین مطالعات قرآنی پایه دیگر علوم هستند. زمانی که در مقالات جستجو می کنید مشاهده می شود از بحث های گستره سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … صحبت شده است اما مهم این است که شما از طریق پژوهش به مطالب، عمق و غنا ببخشید و از حالت گستردگی خارج کنید. مطالعات قرانی دو جنبه دارد: 1- معارف قرآن کریم: یعنی اموری که در قرآن به عنوان معرفت استخراج شده است و برای عملی و تحقیقی کردن آن الگوسازی و نظام سازی می کنیم و از مفاهیم قرآن کریم فرهنگ سازی کنیم. زیرا ما تحقیقات بسیاری داریم که همه آن ها سطحی است اما کسی که ذهن پرسشگر دارد می تواند این معارف قرآنی را مدل سازی کرده و الگو سازی نماید.

2- تخصصی کار کردن مباحث قرآنی که به این واسطه می توان مباحث نو و جدیدی را بررسی نمود. از معارف قرآن کریم برای رشته تخصصی خود با رویکرد قرآنی تحقیق و پژوهش نماید.

در خاتمه بیان کردند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «وقتی کسی بمیرد میراث او دفترها و قلم ها باشد بهشت جایگاه اوست». تنها علم راسخ این است که با تحقیق بدان رسیده باشیم و تحقیق و پژوهشی از خود به جا بگذاریم تا دیگران از آن استفاده کنند و مسیر برای آن ها مشخص گردد و باعث هدایت افراد شویم.

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   پنجشنبه 18 فروردین 1401نظر دهید »

مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه به مناسبت اعیاد شعبانیه و در آستانه‌ی ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان نشست برخط با عنوان «فن خطابه و روش تبلیغ» با حضور ارزشمند مداح و شاعر آیینی استاد حاج رحمان نوازنی برگزار نمود.

استاد نوازنی در ابتدا به آسیب‌شناسی در حوزه تبلیغ پرداخته و یکی از مهم‌ترین مشکلات مبلغان را عدم‌بهره‌مندی کافی از دانش لازم متناسب با نیاز مخاطب امروز دانسته و فرمودند برای این منظور لازم است، طلاب با جدیت از ابتدای تحصیل نسبت به تعمق در معارف، اهتمام داشته باشند.

ایشان تسلط به ادبیات عرب و علوم بلاغی را که از لوازم اصلی توانمندشدن هستند، ضروری قلمداد کرده و فرمودند برای اینکه یک خطیب و مبلّغ بتواند از منابع دست اول و از متون اصلی که به زبان عربی هستند، استفاده کند، باید با ادبیات عرب کاملاً آشنا باشد.

استاد نوازنی همچنین اهتمام به مباحث معناشناسی را از ضروریات تبلیغ دانستند و افزودند با ورود به حوزه معناشناسی، معانی ژرف‌تر و بدیع‌تری از کلام معصوم بدست می‌آید که می‌تواند کاملاً مخاطب را مجذوب نماید.

ایشان در ادامه به بیان مثالی در حوزه معناشناسی پرداختند و نمونه‌هایی از متن نهج‌البلاغه و خصوصاً صحیفه سجادیه بیان کردند.

ایشان در آخر برنامه به سوالات طلاب پاسخ داده و کتابهایی برای مطالعه بیشتر پیشنهاد دادند.

استاد نوازنی در انتها یکی از اشعار خود در مدح امام چهارم حضرت زین العابدین را قرائت نمودند.

 
 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 18 اسفند 1400نظر دهید »

برگزاری نشست فرهنگی با موضوع بازخوانی اهداف رسالتی پیامبر اعظم در امتداد افق تمدن سازی نوین اسلامی

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج جشن مبعث نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در تاریخ 9/12/1400 با حضور ارزشمند خطیب محترم حجه الاسلام ناصر مظلوم با موضوع« بازخوانی اهداف رسالتی پیامبر اعظم در امتداد افق تمدن سازی نوین اسلامی» به صورت برخط در بستر اسکای روم برگزار گردید.
 

در این نشست حجه‌الاسلام مظلوم فرمودند برای دست‌یابی به تمدن اسلامی که قله‌ی رفیع آرمان‌های انقلاب اسلامی و گام نهایی چشم‌انداز جمهوری اسلامی است، لازم است گام‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تحقق دولت اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی برداشته شود. که ما در مرحله‌ی سوم از این گام‌ها هستیم.

ایشان فرمودند برای جامعه سازی لازم است به انسان‌سازی توجه شود. در قرآن کریم تزکیه و تعلیم نفوس انسانی را هدف بعثت انبیا معرفی نموده است. بنابراین بحث تزکیه پایه اصلی است که پیامبر اکرم این کار تربیتی را در جامعه دنبال نمودند. چراکه نقش تزکیه و خودسازی در تربیت انسان‌ها بسیار مهم است همان طور که مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب به خودسازی و جامعه سازی به عنوان دو مقدمه اصلی برای تمدن سازی اشاره فرموده‌اند.

حجه الاسلام مظلوم  سپس به شاخصه‌های ایمان و معنویت، قسط و عدل،علم و معرفت،صفا و اخوت، صلاح اخلاقی، اقتدار و عزت، کار و حرکت و پیشرفت دائمی  به عنوان مهم‌ترین  ویژگی‌های  حکومت نبوی  پرداختند.

ایشان درباره ویژگی‌های نظام اسلامی فرمودند، جامعه اسلامی باید مقتدر بوده و نیازمند و وابسته ودنباله‌رو دیگران نباشد بلکه عزیز، مقتدر، مستقل و تصمیم‌گیر باشد همان‌طور که مقام معظم رهبری به سه مولفه حکمت، مصلحت و عزت در سیاست خارجی تاکید دارند و الگوی ما در این شیوه، روش عزت‌مندانه نبی مکرم اسلام در بحث حکومت داری در مدینه است. ایشان فرمودند در نظام اسلامی کار و تلاش و حرکت جایگاه مهمی دارد همان‌طور که نظام حکومت نبوی استوار و پیش رونده و پیش برنده است.

ایشان تاکید کردند باید تمام این مسائل برای مردم تبیین شود. و ما موظفیم به عنوان سربازان ولایت در تمام ابعاد به تبیین مسائل بپردازیم. ایشان شناخت و تحلیل تاریخ خصوصاً تاریخ دوران حکومت پیامبر اکرم در مدینه را بسیار مهم دانسته و مطالعه کتاب هایی نظیر انسان 250 ساله را ضروری دانستند.

ایشان جهاد تبیین را وظیفه همه بویژه خواص دانسته و فرمودند باید حتما بیانیه گام دوم را خوب و دقیق مطالعه کرده و گذشته انقلاب و آینده‌ای که حضرت آقا برای انقلاب ترسیم کرده‌اند به خوبی بشناسیم و در این راستا جهاد روشنگری و امیدآفرنی داشته باشیم. چراکه دشمن این روزها با تمام هیمنه‌ای خود برای مبارزه با آرمان‌های انقلاب و امامین انقلاب به میدان آمده و از انواع و اقسام شیوه‌های پیچیده برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می‌کند و ما به عنوان مخاطبان اصلی فرمان جهاد تبیین حضرت آقا موظفیم با تجهیز به سلاح علم و تقوا در این جهاد سعی حداکثری داشته باشیم.

حجه الاسلام مظلوم به دشمن شناسی به عنوان یکی از موضوعات مهم در جهاد تبیین تاکید کرده و با استناد به روایتی معصوم علیه السلام فرمودند:

دشمنان ما: اولا مومنان حسود هستند. که با خوشحالی شما ناراحت و با ناراحتی شما خوشحال می‌شود و در مقابل تملق می‍گوید و در پشت سر خیانت می‌کند.

دومین دشمن مومن منافقان هستند. در قرآن کریم حدود سیصد آیه درباره منافقان است که باید ویژگی‌های آنان را شناخت و به جامعه معرفی نمود. چراکه ضربه‌ای که اسلام از ناحیه منافقان خورده بیش از ضربه‌ای است که از ناحیه کفار خورده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقابل با کفار موفق شد ولی بعد از نبی مکرم اسلام جریان نفاق با تشکیل سقیفه جامعه را به گمراهی کشاندند و «ارتد الناس بعد النبی إلا ثلاث» که این ارتداد سیاسی است که با وجود اینکه اعمال عبادی ظاهری را انجام می‌دادند امیرالمومنین را ترک کردند. در روایات بیش از هفت نفر گفته نشده است. که ظاهرا همان ها بودند که در دفن شبانه حضرت زهرا حضور داشتند.

ایشان ادامه دادند در نمازجمعه خطبه اول عبادی و خطبه دوم سیاسی است که در حکم دو رکعت نمازند و مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون قرائت شود. که هر دو 11 آیه دارند. سوره جمعه کاملا عبادی و سوره منافقون کاملا سیاسی است. اینکه «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» در نمازجمعه کاملا جلوه‌گر است.

استاد مظلوم فرمودند شناخت جریان نفاق با دشواری‌هایی همراه است و نیاز به بصیرت دارد. همان‌طور که شناخت ناکثین و قاسطین و مارقین در تاریخ خلافت امیرالمومنین بعضاً برای خواص جامعه با سابقه‌های طولانی که در اسلام داشتند، نیز مشکل بود. امروز هم دقیقاً این‌طور است و سختی‌های حال حاضر در زیر پرچم مقام معظم رهبری حفظه الله بیشتر و پیچیده‌تر از سختی‌های زمان امام راحل است و متاسفانه خواص زیادی در این زمان ریزش داشتند. البته رویش‌های زیادی امثال شهید حججی، شهید صدرزاده، شهید آسمیه و … داشته است.

ایشان درباره‌ ویژگی‌های منافقان که در روایت آمده فرمودند آنان دروغ می‌گویند و در امانت‌ خیانت می‌کنند و اگر وعده‌ای می‌دهند، خلف وعده می‌کنند. امروز گرفتاری‌های که در زمینه‌های مختلف خصوصاً بحث های اقتصادی و فرهنگی داریم به خاطر نفوذ جریان منافق است. و ما شاهد فعالیت نفوذی‌هایی هستیم که منویات دشمنان را دنبال می‌کنند و همان حرفی را در تریبون جمهوری اسلامی می‌زنند که دشمنان ما در سازمان سیا و امثال آن می‌زنند و لازم است رسوا شوند.

ایشان نفس اماره را دشمن دیگر انسان معرفی کردند که در این روایت بیان شده است و اهمیت خودسازی را دوباره مورد تاکید قرار می‌دهد.

ایشان در انتها به آیاتی از قرآن که دشمنان شدید مسلمانان را یهود معرفی می‌کنند هم اشاره کردند و کتابی در این زمینه معرفی نمودند. که یهود برای ضربه زدن به مسلمانان، ترور، ایجاد مانع و نفوذ را در دستورکار خود دارند. بنابراین دشمن شناسی از لوازم اصلی جهاد تبیین است و یهود شناسی در این موضوع بحث اولویت داری است. ایشان مجدداً مطالعه‌ی کتابهای زیر را  برای توانمندی در حوزه جهاد تبیین ضروری دانستند:

- انسان 250 ساله مقام معظم رهبری

- دشمن شدید شیخ مهدی طائب

- چهل تدبیر محمدعلی اوسط‌پور که 52 کودتایی که از اول انقلاب تاکنون از طرف دشمنان بر ضد نظام اسلامی طراحی شده را معرفی کرده است.

 

 

 

 


 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 11 اسفند 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج نشست برخط با موضوع جریان شناسی رسانه‌های فمنیستی در تاریخ سه‌شنبه 3 اسفندماه 1400 با حضور استاد ارجمند جناب آقای رضایی‌اصل در بستر اسکای روم برگزار گردید.
 
 

در این نشست ابتدا ایشان به اهمیت رسانه و لزوم بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته و فرمودند که این مسئله رویکرد تبیینی دارد و از مصادیق جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند.

ایشان ادامه دادند برای شناخت ماهیت جریانی این رسانه‌ها و کنشگری فعالانه لازم است اولاً  در مقام مصرف کننده، این جریانات را بشناسیم و ثانیاً در مقام تبیین‌کننده بتوانیم بهترین و کارآمدترین نقش‌آفرینی را در این فضا داشته باشیم.

آقای رضایی اصل سپس ویژگی‌های قائلان به فمنیست را از منظر منظومه فکری رهبری بیان نمودند که مهمترین آن عبارتند از:

آزادی از قیدوبندهای زندگی، آزادی از نفوذ مرد و حتی آزادی از قید ازدواج و پرورش فرزند، آزادی سقط جنین که بنا به فرمایش معظم له،( ظاهری ساده اما باطنی بسیار هولناک و سهمگین دارد)، ارزش تلقی کردن منکرات و اشاعه فحشا  و نقض قوانین شرعی و فقهی و معاشرت بی قید و شرط زن و مرد (که بنیان خانواده‌ها را متلاشی می‌کند.)

ایشان سپس به بررسی سیر تطور جریان فمنیستی در تولیدات رسانه‌ای ایران پرداختند و در ذیل آن به 4 موج که در فاصله سالهای 1364 تا 1396 در حوزه رسانه خصوصاً سینما شدیداً فعال بوده‌اند و تهاجم فرهنگی در این زمینه را رقم زده و یا بستر سازی کرده‌اند، اشاره نمودند. سپس نمونه‌هایی از سیاه‌نمایی‌ها و القائات ضد دینی که در شبکه‌های اجتماعی و  پیام رسان‌ها به فراوانی در حال فعالیت هستند، را معرفی کرده و  برخی شیوه‌های آنها را نمایش دادند.

ایشان ادامه دادند: وجه مشترک اکثرجریانات ضد دین و ضدخانواده عمدتاً روایتگری معضلات و آسیب‌های اجتماعی و سوءاستفاده از نارضایتی‌ها و مشکلات خانوادگی و اجتماعی است.

جناب آقای رضایی  در انتها وظیفه طلاب در روشنگری را بسیار مهم توصیف کردند  و تاکید کردند که  برای تقابل صحیح با این جریانات، کسب دید صحیح و  دانش کافی در این زمینه لازم و ضروری است.

 

 

 


 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 4 اسفند 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه کرج جشن میلاد امیرالمومنین علی علیه السلام در روز یکشنبه 24 بهمن به صورت حضوری در محل موسسه و پخش همزمان بصورت برخط در سامانه سیما با حضور موسس محترم مدرسه و موسسه، استاد محترم حوزه، حجه الاسلام و المسلمین الهی و با موضوع نقش مدیریت ولی فقیه در جامعه تمدنی برگزار گردید.
 
 

ایشان با توجه مناسبت ایام الله دهه فجر بخشی از خاطرات خود از زمان انقلاب را بیان فرمودند و در خلال آن به نقش و تأثیر رهبری ولی فقیه در شکل گیری انقلاب به عنوان اولین برگ از تمدن اسلامی در دوران معاصر اشاره نمودند.

ایشان که در تحصن‌ها و تظاهرات‌های پیش از انقلاب حضور فعالانه داشته‌اند و از نزدیک شاهد حوادث بوده‌اند، نقش رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله علیه را بسیار موثر و چشمگیر توصیف کردند که در بزنگاه‌های حساس با  قاطعانه‌ترین تصمیمات، به بهترین شکل، روند پیروزی انقلاب را راهبری نمودند.

ایشان سپس به مقایسه دوران حاکمیت طاغوت و دوران بعد از انقلاب پرداختند تا جایگاه رهبری ولی فقیه در مدیریت جامعه روشن گردد. جامعه‌ای که تحت هدایت ولایت فقیه قرار می‌گیرد طبق قاعده نفی سبیل زیر بار زورگویی های طواغیت عالم نمی‌رود و اقتدار و استقلال می‌یابد. در حالی‌که پیش از انقلاب و در دوران منحوس پهلوی عزت ایرانیان پایمال درخواست‌های مستکبرانه آمریکا و اذنابش بود. به طور مثال، آنان نفت ایران را به ثمن بخس و قیمتی که خودشان تعیین می‌کردند، می‌خریدند  و در مقابل آن تسلیحات نظامی به ایران می‌فروختند و خودشان با اختیار خود، آن‌ها را در جنگ‌هایشان به کار می‌بردند، مثلا هواپیماهای جنگی ایران در جنگ ویتنام در اختیار ارتش آمریکا بود بدون اینکه حتی از شاه ایران اجازه بگیرند. میزان فروش نفت ما امروز حدود یک میلیون بشکه است درحالی‌که در سال های پیش از انقلاب  روزانه بیش از 6 میلیون بشکه نفت از مخازن نفتی ما به غارت می‌رفت البته این مقدار هم فقط مربوط به استخراج نفت در روز بود در حالی‌که پمپ‌های استخراج نفت حتی شبها هم در حال کار کردن و استخراج بودند. و این تنها یک نمونه از غارتگری های آمریکایی ها در ایران بود. و در غالب مسائل در اجتماع  و مسائل مربوط به اداره جامعه وضع به همین منوال بود مثلاً برای کلیه انتصابات مهم و کلیدی باید حتما با مقامات آمریکایی هماهنگ می‌شد و آنها بودد که اجازه عزل و نصب ها را می‌دادند.

در حالی که پس از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی که شعار استقلال و آزادی اصلی‌ترین شعار بود، عزت و اقتدار به ملت و این مرزوبوم بازگشت و دست اجانب قطع شد و به همین جهت امروز تمام دشمنی‌ها از تحریم‌های شدید اقتصادی و تهدید و جنگ گرفته تا تهدیدات فرهنگی از جانب آنان به این ملت تحمیل می‌شود.

ایشان در انتها به خاطره مادر فرح در آخرین روزهای زندگیش اشاره کردند که می‌نویسد شاه در حضور من به کسینجر زنگ زد و گلایه کرد که چرا در هیچ کشوری او را راه نمی دهند  در حالی‌که قبلا خدمات زیادی به آنان کرده و حتی هزینه های هنگفت ساخت بیمارستان هایی در آمریکا را از پول ملت ایران پرداخت کرده ولی اکنون برای درمان جایی در آن بیمارستان‌ها ندارد و گفت اگر روزی به کشور بازگردد بجای نوکری غرب که جز به منافع خودشان نمی‌اندیشند دست آنان را از منافع ملت کوتاه خواهد کرد. حقیقتی که دیر فهمید و بخاطر ماهیت ضعیف النفس خود هرگز نمی‌توانست به این حرفش جامه عمل بپوشد.

سپس ایشان از مقام شامخ شهیدان انقلاب  تجلیل کرده و فرمودند: ان شا الله بتوانیم راه امام و شهدا را طی کنیم و قدر جایگاه رفیع ولایت فقیه که به فضل خداوند دست هدایتگرش بر سرماست را بدانیم و برای شکل گیری و تقویت بنیانهای تمدن نوین اسلامی اطاعت محض از ایشان داشته باشیم.

در ادامه برنامه سرکارخانم طالقانی مداح اهل بیت علیهم السلام به مولودی خوانی پرداختند.

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 25 بهمن 1400نظر دهید »

 

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج در تاریخ یکشنبه 17 بهمن ماه 1400 و در آغاز نیمسال تحصیلی جدید نشست با موضوع « طلبگی امتداد رسالت انبیاء» با سخنرانی خانم عظیمی برگزار گردید.
 
 این نشست که به علت شیوع کرونا و تعطیلی حوزه‌های علمیه به صورت مجازی و در سامانه سیما برگزار شد. خانم عظیمی فرمودند: لازم است برای اینکه موقعیت و مختصات خود به عنوان یک طلبه را بفهمیم و بدانیم که چه انتظاراتی از ما می‌رود و چه چیزی از ما طلب شده، لازم است ابتدا نگاهی به سیر تاریخی انسان داشته باشیم تا احساس هدف‌مندی و انگیزه بیشتری نماییم چراکه  اگر بخواهیم بفهمیم طلبه کیست لازم است جریان خلقت انسان از آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) تا امروز را مرور نماییم.

ایشان فرمودند: خداوند متعال با خلقت انسان، عالم را متلاطم نمود؛در حالی که پیش از آن همه مخلوقات هستی با یکدیگر متلائم بودند و اختلافی وجود نداشت. با خلقت انسان، وقتی به ملائکه دستور داده شد که بر او سجده کنند، هستی مورد ابتلا قرارگرفت و برخی تمرد کردند و مخلوقات دو دسته شدند.

ملائکه کارگزاران الهی و فرماندهان و کار به دستان و مدبرات امور عالم هستند و با دقت در مسئله سجود که به معنای خضوع و اطاعت ملائکه نسبت به انسان است معلوم می‌شود که مأموریت آدم علیه السلام خلیفه اللهی و سرپرستی همه عالم است و بر همه هستی ولایت دارد. همین حقیقت در سلسله  فرزندان آدم  که پیامبران الهی بودند نیز نسلی بعد از نسلی دیگر ادامه پیدا کرد و ایشان مسئولیت سرپرستی و هدایت بشر را بر عهده داشتند. بنابراین خداوند متعال بهترین بندگان خود را که برتر از ملائکه بودند به عنوان هدایتگران هستی انتخاب نمود. تا این که پس از گذشت یک دوره‌ی هفت هزار تا ده هزار ساله به دوران نبوت حضرت ختمی مرتب رسید. نقش انبیا در طول تاریخ رشد دادن استعدادها و بالا بردن ظرفیت‌ها بود و در این مقطع بشریت در اخذ دین به بلوغ نهایی رسیده بود. دین نبی ختمی مرتبت اوج بلوغ بشریت را ایجاد کرد.  در جریان غدیر ولایت بعد از انبیا بر عهده‌ی اوصیاء الهی قرار گرفت و در یک دوره 250 ساله با حضور امامان یکی پس از دیگری، استعدادی که بشریت برای دین ختمی پیدا کرده بود، تثبیت شد.

حدود سال 260 هجری و با آغاز غیبت صغری، دوران انتقال نقش به علما با نصب خاص معصوم شکل گرفت.  تا این زمان هدایت بشر فقط بر عهده انبیا و اوصیا بود که معصوم بودند اما دوران غیبت صغری عالمانی که معصوم نیستند اما وارثان انبیا هستند با نصب خاص امام معصوم مسئولیت هدایت بشر و ارتباط و واسطه‌گری بین مردم را به عهده گرفتند. این کار بسیار عظیمی است که تثبیتش 70 سال طول کشید.

ده هزار سال طول کشید تا مردم نقش انبیاء را به عنوان هدایتگر کامل بپذیرند.( البته نه همه مردم همان تعدادی که مومن شدند). بعد از آن دوران وصایت می‌شود یعنی دیگر نبی ایی که مستقیماً وحی الهی را از جانب خداوند بگیرد در کار نیست و دوران تبیینِ دین خاتم است که 250 سال طول کشید. تا زمان غیبت صغری که برخی علما با وجود عدم عصمت، شایستگی پیدا کردند با تحقق معیارها به امام معصوم متصل بشوند و هدایت‌گری شان محقق شود. وساطت در دوران 70 ساله غیبت صغری وساطتی تام و کامل بود.

بعد از این هفتاد سال غیبت کبری آغاز می‌شود. در اینجا تازه وظیفه‌ی ما آشکار می‌شود. در دوران غیبت کبری امام معصوم ملاکات عامی را بیان فرمودند که طبق این ملاکات و شرایط عام، علما و کسانی که حاملان احادیث  و آشنا به علم آنها هستند  به صورت عام و با ذکر خصوصیات -نه بصورت خاص- هدایت انسان‌ها را بر عهده می‌گیرند و مردم موظفند با رجوع به خبرگان از بین علما آن عالمی را که به این خصوصیات نزدیکتر است به عنوان اطاعت از او و وجوب اطاعت از او برای حرکت به سوی خدا انتخاب کنند.

ایشان در ادامه افزودند: وظیفه عالمان این است که همه به آن افقی که نیابت عامه است برسند و مردم از میان این سبقت در فضایل وکمالاتی که در بین عالمان ایجاد شده،  با تطبیق ملاکات و صفات یکی را به عنوان بهترین کشف کنند تا هدایت انسا‌ها را بر عهده بگیرد. پس کاری که عالِم می‌خواهد انجام دهد کار امام و کار پیغمبران یعنی همان خلیفه اللهی است و همان‌طور که گفته شده کار خلیفه خدا که همه هستی بر او سجده کردند این بود که همه هستی را با خودشان به سمت خدا و قرب الهی ببرند. پس معلوم می‌شودکه خداوند چه قدرت و قوتی در انسان قرار داده است که می‌تواند همه هستی با همه کمالاتش را با خود همراه کند. اگر ما  این‌چنین نگاهی نسبت به خود داشته باشیم استعدادها و ظرفیت‌های خود را به نحو شایسته به کار خواهیم بست.

خانم عظیمی در ادامه به حدیثی درباره انتقال امامت از بصائر الدرجات اشاره کرده و فرمودند: هارون بن فضل گفت حضرت امام علی النقی را در همان روز که امام جواد علیه‌السلام به شهادت رسیده بود دیدم. فرمود انا لله و انا الیه راجعون پدرم از دنیا رفتند. عرض کردم آقا از کجا دانستید فرمود چنان ذلت و خواری و خشوعی نسبت به پروردگار مرا فرا گرفت که قبل ازآن چنین معرفت سنگینی نداشتم. ان شا الله ما هم در حد خودمان احساس سنگینی بر روی دوش خود احساس کنیم  و این باور در ما شکل بگیرد که رهبری و قافله سالاری را بر عهده داریم، در آن صورت آدمی که انگیزه دارد دیگر وقتش راحت به بطالت نمی‌گذرد و انگیزه جدی دارد. طلبه یعنی کسی که خودش را اختیارا در مرحله‌ای قرار داده است که اثرش هدایت‌گری است بنابراین به دنبال تحصیل خصوصیاتی می‌رود که در افق نیابت عامه مدنظر است. عالمان نسبت به امام مثل یک شبکه هرمی می‌باشند و هریک به دنبال این هستند که بالا و بالاتر رفته و به امام نزدیک‌تر شوند و بار مسئولیت بیشتری به دوش بگیرند. ما باید خود را در این مراتب قرار داده و روز به روز این عهد و مسئولیت در وجود ما شدیدتر شود. البته در میان راه و برای تکمیل هرم هدایتی، هریک به مباحثی می‌پردازیم و مولف شدن، مدرس شدن، مبلغ شدن، هم‌نشینی با مردم، تمام اینها در این مسیر تابع تکلیف می‌شود. در این هرم هر فعلی چون به تابعیت از امام و با تشخیص وظیفه است همه فعل امام است.  لذا به این جهت است که امام زمان (عج) فرموده اند تکیه ما و نیروهای ما این طلبه ها هستند و ما غیر اینها کسی را نداریم.

ایشان در انتها به فرازی از دعای ندبه اشاره کردند که خصوصیت اولیا  الهی را این چنین بیان می‌کند.

اللهم لک الحمد علی ما جری به قضائک فی اولیائک الذین استخلصتهم لنفسک  اذ اخترت لهم جزیل ما عندک من النعیم المقیم الذی لازوال له و لااضمحلال بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیه

این قاعده «بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا» قاعده کلی در تمام انتخاب های الهی است. اینکه شرط کردی که در درجات این دنیا و مراتب این عالم و هستی دنیا زهد را انتخاب کنند. یعنی اگر کسی برای خدا انتخاب شده است می‌خواهد خودش را وقف خدا بکند. عالم باید فوق دنیا باشد. نه اینکه از دنیا بهره‌مند نباشد اما رفت و آمد دنیا در وجودش اثر نمی‌گذارد و با بالا و پایین شدن فرو نمی‌ریزد و دچار دلهره نمی‌گردد. همان طور که مولی الموحدین فرموده است که معنای زهد در بین دو کلمه قرآن است که فرمود لکیلا تاسوا علی مافاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم.

ایشان سپس طلاب محترم را به جدیت در درس و تحقیق و رعایت کلیه شئونات طلبگی دعوت کردند تا ان شا الله شاهد بالندگی علمی و اخلاقی طلاب عزیز باشیم.

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 20 بهمن 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه زینبیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست بصیرتی به مناسبت دهه مبارک فجر در تاریخ 19 بهمن ماه 1400 با موضوع انقلاب اسلامی از دیروز تا چشم انداز فردا با حضور سخنران محترم مدرس دانشگاه جناب آقای گودینی به صورت مجازی در سامانه سیما برگزار گردید.
 
 

در این نشست جناب آقای گودینی ابتدا فرمودند انقلاب ما یک انقلاب بی نظیر در عالم است و به همین جهت دشمنان آن تمام تلاش خود را می‌کنند تا دوستداران این انقلاب را مایوس نمایند و ضربه نهایی را از این طریق وارد کنند. بنابراین لازم است مردم فهیم و انقلابی قدر این انقلاب ارزشمند خود را دانسته و به فرموده مقام معظم رهبری به تبیین دستاوردهای آن بپردازند.

ایشان سپس به بیان چند نکته درباره تاریخ ایران پرداختندو فرمودند در تاریخ معاصر ما پادشاهان قاجار بسیار ضعیف و ناتوان و بی بندوبار بودند و در حالی‌که دنیا داشت با سرعت به سمت پیشرفت و علم می‌رفت آنان در سیاست خارجی شیوه ذلت‌بار موازنه مثبت را برای ماندگاری خود در قدرت اتخاذ کرده بودند. یعنی به دو ابرقدرت جهانی یعنی روسیه و انگلیس همزمان و دائماً امتیاز می‌دادند. مثل نفت و توتون و تنباکو و… پس از آن دوران قاجار با توطئه‌ها و زمینه‌چینی‌های صهیونیسم جهانی جای خود را به حکومت دست نشانده پهلوی داد تا زمینه برای حضور انگلیس بیش از پیش در ایران فراهم شود.  

ایشان ادامه دادند: در دوران دکتر مصدق، ایشان در سیاست خارجی شیوه موازنه منفی را اتخاذ کرد. یعنی تلاش می‌کرد به انگلیس و روس امتیاز نداده و منافع مملکت را به ثمن بخس به تاراج بیگانگان ندهد. به همین دلیل غربی‌ها و در راس آن‌ها  آمریکا کودتای 28 مرداد 1332 را رقم زدند و دولت ملی دکتر مصدق را سرنگون نمودند.

وقتی انقلاب اسلامی با شعار بنیادین نه شرقی نه غربی به پیروزی رسید تمام منافع بیگانگان در ایران و منطقه به خطر افتاد در حالی که پیش از آن ایران جزیره امن غربی‌ها بود. انقلاب باعث عزت و اقتدار ملت ایران شد. دموکراسی که سایرین فقط ادعا می‌نمایند در ایران به تمامه و در بالاترین سطح اجرایی شد. یکی دیگر از امتیازات انقلاب ایران اینست که یک فقیه مومن به تمام معنا در راس آن است که به وسیله ابزار درونی ایمان و تقوی و اتصال به خداوند و دیگر بوسیله نظارت قانونی صیانت می‌شود.

آقای گودینی افزودند: آمریکا به دنبال برگشتن به ایران است و انواع دشمنی‌ها را نسبت به این ملت و نظام می‌کند.  از جنگ و ترور گرفته تا تحریم و تلاش برای فروپاشی اقتصادی. چراکه مدیریت ایران برای آنان به منزله سیطره بر خاورمیانه است. در حالی که این خیالی خام است و انقلاب اسلامی پوسته خود را شکسته و در حال گسترش به سایر کشورهاست. امروز تمام آزادی‌خواهان جهان و جبهه مقاومت به ایران تکیه دارند.

ایشان فرمودند: از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که غرب را با اصطحلاک و مواجه کرد و زمینه اضمحلال ابرقدرتها را فراهم کرد. پیش از این هیچ کشوری نتوانسته بود مستقیما منافع آمریکار را هدف قرار دهد در حالی که جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند اعلام کرد که اصلی‌ترین پایگاه آمریکا در منطقه را هدف موشک قرار داده است  و تفکر  مقاومت در برابر قدرت های بزرگ  را به همه جهان القا کرده است.

دوران 43 بعد از انقلاب اسلامی مشحون از افتخارات زیادی است که جوانان این مرز و بوم با تکیه بر توانمندی های خود و اتصال به امداد الهی به دست آورده‌اند ولی آنچه بیش از دستاوردهای مکانیکی اهمیت دارد تربیت نفوس انسانی مستعد و با ایمانی مانند حاج قاسم است که جهانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

ایشان در ا نتها توصیه اکید به مطالعه تاریخ معاصر نمودند و تعدادی از کتابهای مفید در این زمینه را معرفی کردند.


 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 20 بهمن 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه جشن میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در روزیکشنبه سوم بهمن ماه 1400 به صورت حضوری در محل موسسه و همزمان به صورت مجازی با پخش در سامانه سیما برگزار شد.
 

در این نشست سرکار خانم عظیمی با موضوع « تجلی توحید در زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها» به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا به مقام لیله القدری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و جایگاه وجودی ایشان در عالم هستی اشاره کرده و سپس فرمودند برای الگوگیری از حضرت لازم است به ظواهر رفتار و کردار آن حضرت بسنده نکرده بلکه روح حاکم بر زندگی و سیره آن حضرت را مورد توجه قرار داده و تلاش حداکثری برای تحقق آن در زندگی  امروز نمود.

ایشان در ادامه فرمودند برای این منظور و برای مدیریت و برنامه‌ریزی زندگی ابتدائاً می بایست به پرسش‌های بنیادینی که روشن کننده هدف غائی خلقت است، پاسخ داد چراکه اگر پاسخ این سوالات روشن نشود بقیه‌ی زندگی هیچگاه معنادار نمی‌شود.

خانم عظیمی با این سوال به طرح بحث پرداختند که چه چیزی مایه‌ی خوشبختی و سعادتمندی است؟

 در جوامع و افرادی که از تربیت الهی برخوردار نیستند پاسخ کاملاً مادی است و شامل درآمد بیشتر، محبوبیت، نفوذ و جایگاه اجتماعی بالاتر و امور این چنینی می‌شود. اما در مورد کسانی که باورهای مکتبی دارند  و از منظر معنویت و اخلاق به عالم نگاه می‌کنند، ممکن است در ابتدا اصلاح رفتار به عنوان مایه سعادت‌مندی معرفی شود. البته اصلاح رفتار وکسب فضائل اخلاقی خوب است ولی هدف نهایی نیست و نباید تمام ذهن در لایه‌ی رفتار خلاصه شود.

برخی که عمیق‌تر می‌اندیشند معتقدند تغییر در رفتار خوب است ولی باید ریشه رفتار تغییر کند یعنی به اصلاح درون را به عنوان هدف قرار داده‌اند. البته ما معتقدیم که بسیاری مواقع ظاهر رفتار دو نفر ممکن است یکسان باشد ولی ارزش عمل آنها متفاوت است. بنابراین حالات درونی و نیت‌ها مهم‌اند و انسان برای تغییر آن‌ها باید سرمایه‌گذاری کند اما بازهم نمی‌توان آن را هدف نهایی قلمداد کرد.

عده‌ای دیگر معنویت گرا شده و به دنبال ماوراءالطبیعه می‌روند و کمال و سعادت را در رسیدن به علوم یا قدرت‌های غیرعادی مانند شفا دادن یا خبرهای غیبی دادن یا تشریح مسائل آینده، می‌دانند. در حالی که وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم مومن با این‌چنین ویژگی‌هایی توصیف نشده است. البته در خلال برخی آیات به کارهای خارق العاده اهل ایمان اشاره شده است مانند مومن زمان حضرت سلیمان ولی هیچگاه به عنوان فضیلت مومن بیان نشده و داشتن چنین قابلیت‌ها و رفتارهایی را نمی‌توان شاخص ارزیابی انسان قرار داد و هدف گذاری نباید این باشد که طوری زندگی کنیم که پرده‌ها از جلو چشمان ما کنار برود.

از نگاه قرآن کریم هدف نهایی انسان، توحید است. آیه شریفه‌ی «قل إنما یوحی إلی أنما الهکم إله واحد»  و مانند آن نشان می‌دهد که تمام دستورات شریعت که برنامه زندگی در اختیار انسان قرار می‌دهد، زیر چتر توحید و مقدمه‌ای برای رسیدن به این حقیقت عالی است. قرآن درباره‌ی کسی که به بالاترین مقامات رسیده می‌فرماید که پاک و مخلص شده یعنی از الودگی‌ها مبرا گشته است.

ایشان در انتها فرمودند آنچه در شئونات مختلف زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی کامل دارد همان کلمه‌ی توحید است و باید تلاش نمود کلیه‌ی مظاهر شرک را از سبک زندگی پاک نمود که فوز و فلاح حقیقی صرفاً در نتیجه‌ی آن حاصل می‌شود.

در ادامه‌ی برنامه از برندگان مسابقه‌ی نقاشی  سردار دلها و جشنواره مقاومت  تقدیر به عمل آمد و هدایایی تقدیم شد همچنین کلیپ‌هایی از سخنرانی مقام معظم رهبری درباره هویت زن مسلمان پخش شد. سپس مولودی خوانی به مناسبت جشن میلاد توسط خانم قاسمی انجام گرفت. در انتها از مهمانان حضوری با چای و شیرینی و آش پذیرایی به عمل آمد.

 


 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 4 بهمن 1400نظر دهید »

 

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه از برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان«جنبش نخبگانی،طلبگی و چالش های پیش رو در تمدن نوین اسلامی با رویکرد آینده پژوهی»با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مظاهری ،به مناسبت هفته پژوهش در فضای اسکای روم خبر داد.
 
 

جناب دکتر آقای مظاهری در ابتدای بحث خود تعریفی از نخبه ارائه  داده و گفتند  تکلیف خودمان را بدانیم که آیا ما حوزوی ها جزء نخبگان محسوب می‌شویم یا خیر ؟اساساً نخبگان چه ماموریت‌ها و وظایفی را به عهده دارند ؟ این روشن است که حوزه علمیه از گذشته تا به حال دارای یک بستر نخبگانی بوده اند، شاید حتی بتوان گفت نخبگان حوزوی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی ، سهم زیادی دارند در مجموعه نخبگان کشور در طول تاریخ و لذا طلاب و روحانیان علما جزء نخبگان کشور محسوب می‌شوند. نکته‌ای که باید بدان توجه کنید در دسته بندی نخبه ها  است :یک قشری از نخبگان بر بستر شهرت, رسانه در زمره نخبگان قرار گرفته اند که در اصطلاح به آنان نخبگان سمبلیک گفته می‌شود مانند سلبریتی ها ،هنرپیشه ها که  در بر بستر رسانه شهرت و جایگاه  خود را به دست آورده‌اند. اما به نظر می رسد  در بستر تمدن نوین اسلامی روی این قشر نخبگی نمی‌توانیم به عنوان یک قشری که  مسئولیتی به دوش می گیرد در قبال تمدن سازی حساب کرد .  مقام معظم رهبری افق تمدن اسلامی را مطرح می‌کند و جلوی روی مردم می‌گشایند اعم از نخبه و غیر نخبه و پای این می ایستد سختی‌ها را تحمل می کند افق ها را روشن می کند و تا  جایی  که می تواند  مسئولیت آن را به دوش می‌کشند تا   مردم ایران را به سمت این افق حرکت بدهند و دائماً این افق را گشوده نگه می دارند شفاف می کنند تا افرادی که در این مسیر حرکت می‌کنند دچار سردرگمی نشوند و فکر نکنند که در واقع سردرگم هستند یا آینده تیره و تار شده است. در واقع نخبه کسی هست که این مسئولیت را به عهده دارد در یک سطح بالاتر رهبر انقلاب این کار را انجام  می دهد و در سطوح پایین تر نخبگان باید بار این مسئولیت را به عهده بگیرند،.

 ایشان تأکید کردند:نکته مهم این است اساساً نخبه به معنای شهرت نیست در صدر رسانه بودن نیست عافیت طلبی نیست. نکته  مهمی  که باید توجه کنیم در بحث تمدن‌سازی بیش از هر اقدامی این است  نیاز به مجاهدت دارد در گمنامی باید کار کرد تا یک افق پیش روی مردم بگشایی مانند حاج قاسم سلیمانی که تا زمان شهادت یک فرد ناشناخته بود و در سختی ها مجاهدت کشیدن تا توانست یک حرکتی را ایجاد کند شهادت مزد گمنامی و تلاش او بود.این تعریف از نخبه است نخبه ای که تمدن نوین اسلامی را می تواند بسازد .گاهی اوقاتبین طلبه‌ها جلوه‌های شهرت نیز دیده می‌شود دنبال این هستند که یک چهره‌های رسانه‌ای تبدیل شوند یا به یک سخنران مشهور در تلویزیون این انسان نخبه ای نیست که بتواند تمدن نوین اسلامی را بسازد که اگر افق نگاهش این  باشد باید فاتحه این تمدن را بخوانیم. مقام معظم رهبری در بحث مهاجرت نخبگان این بحث را مطرح کردند و فرمودند دشمن کاری می‌کند با نخبگان ما که حتی  استعداد خود را انکار می‌کنند افتخارات خود را انکار می کنند پس ما چه انتظاری از این نخبه هاا داریم این نخبهحال حوزوی باشد یا دانشگاهی،حوزوی استعدادها امکانات افتخارات ملی را اگر فراموش کند همین اتفاق خواهد افتاد

در ادامه جناب دکتر فرمودند :مقام معظم رهبری  می فرمایند:مشکل اصلی یک کشور و هر جامعه ای این است که هویت و تمدن خود را فراموش کند اگر ملتی در مسیر تمدن سازی حرکت کند هویت و تمدن خود را فراموش کند نمیشود  این جامعه را به سمت جلو حرکت داد ،درجا می‌زند از گردانه تاریخ به بیرون می‌افتد و تبدیل به یک مصرف‌کننده صرفمی‌شود و هیچ اثرگذاری در دنیا ندارد .حال کاری که ما نخبگان باید انجام دهیم این است که ملت ایران  را نسبت به هویت و تمدن  خودشان ،خود باور کنیم این حرکت و فعالیت ها را در تمدن نوین اسلامی قرار دهیم .افق‌ها را در تمدن نوین اسلامی متذکر شویم همه فعالیت‌ها را با آن تراز کنیم نگاه تمدنی به فعالیت ها ،اقتصاد،علم داشته باشیم این اتفاق است که ما را به هدف اصلی می رساند چنانکه مقام معظم رهبری می گویند هدف اصلی  تمدن نوین اسلامی ، زمینه سازی ظهور است . اگر این افق محقق شود و این آرمان کمرنگ نشود باید  دائماً خودمان را با آن بسنجیم  ،باید دانشگاه و حوزه و علم و اقتصاد تمدنی داشته باشیم گاهی اوقات دانشگاه باید اسلامی شود ولی صرفاسلامی بودن اقتصاد و علم کافی نیست،اسلام را باید در افق تمدن دید بعد گفت حوزه دانشگاه علم اقتصاد باید اسلامی شود.اینافق در مرحله اول نباید کمرنگ شود رهبر انقلاب می‌فرماید انقلابی باید بود یعنی در همه مراحل باید انقلابی باشیم و این روحیه انقلابی را نباید از دست داد و این روحیه انقلابی یعنی برجسته کردن افق تمدنی .

ایشان فرمودند:ما نباید هویت خود را فراموش کنیم هویت به‌چه‌معناست ما چه تعریفی از هویت خودمان داریم ما خود را شیعه می دانیم ما شیعیان ایرانی با تعریفی که از هویت خودمان داریم منجر شد که انقلاب اسلامی را به وجود بیاوریم در واقع انقلابی که دنبال رو در مسیر تمدن سازی اسلامی است . تاریخ مجالی نداده به کشورهایی که هویت خودشان را در راه ها ی کم دردسر گذاشته اند یعنی اگر سختی‌های تمدن‌سازی باعث شود راه را کوتاه‌تر و هدف کوتاه را اتخاذ کنیم این یعنی هویت را فراموش کردن قوم و ملتی که هویت خود را فراموش کند تاریخ آن مجال نمی دهد تاریخ آن را کنار می‌گذارد و اجازه ادامه حیات نمی‌دهد ملتی میتواند جلو برود که هویت خود را فراموش نکند هویت ما چیست ما نباید دچار بحران هویت شویم اگر جامعه ما اگر جوانان ما نخبه ما دچار بحران هویت شود منظور همان هویت ملی است هشداری که مقام معظم رهبری داده است ملتی که افتخارات استعدادهای خود را انکار کند و فراموش کند دچار بحران هویت می شود آینده پیش روی خود را نمی بیند دیگر چه انتظاری از این ملت هست

در پایان خاطر نشان شدند: قدم اول این است که افق تمدن نوین اسلامی را باز نگه داریم ترویج کنیم مسیر حرکت را به سمت آن مشخص کنیم قدم دوم این است که هویت را برجسته کنیم و در تراز تمدن نوین اسلامی ارائه کنیم و از بحران هویت به دور باشیم . در  آخر باید از روشی استفاده کنیم تا بتوانیم آینده را بسازیم  یکی از این روش ها ،  روششناسی تاریخی ملت ایران  است . نتیجه ای که می توانیم بگیریم  این است که 1-  افق تمدن نوین اسلامی دائماً برجسته و روشن و شفاف باشد. ۲_هویت ایرانی اسلامی را برجسته و پویا کند از بحران هویت به دور باشد سه حرکت تاریخی ملت ایران را توصیف و تحلیل کند و این در واقع نهضت تبیین است . در پایان با دو جمله از رهبری به پایان می‌بریم رسالت ۱۹ به نهضت تبیین و جهاد امیدبخشی راهکاری بسیار اساسی است به طوری که حضرت آقا گفتند برداشتن قدم ها را استان قدم‌ها را استوار در آینده جز با شناخت گذشته امکان پذیر نیست اگر به راهبرد فکری نمی‌کنید دروغ جای حقیقت می نشیند پس این الگوهایی که مطرح شد ملاک قرار دهید و این رسالت طلبگی ما فراتر از علم آموزی است.

 

 

 

   چهارشنبه 24 آذر 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج به مناسبت هفته کتاب تا پژوهش از برگزاری کارگاه پژوهشی با عنوان « برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبه (تحصیل، اشتغال و تربیت فرزند) »به صورت مجازی دراسکای روم ، خبر داد.
 
 

به  گزارش معاون پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کارگاه پژوهشی با عنوان « برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبه (تحصیل، اشتغال و تربیت فرزند) مورخ 3 آذر ماه 1400 با سخنرانی  سرکار خانم دکتر داروغه و با حضور اساتید، کادر و طلاب در بستر فضای اسکای روم برگزار گردید.

سرکار خانم دکتر داروغه در ابتدای نشست به اهمیت برنامه ریزی از نگاه امام علی (ع) اشاره کردند که: بهره گیری از فرصت ها به ویژه جهت توشه اندوزی برای آخرت، شیوه متقین و نشانه عقل و تدبیر است و از دست دادن فرصت یا عجله در کاری که هنوز موعد آن فرا نرسیده نشانه بی خردی و نادانی است. همچنین استاد گفتند. امام علی (ع) عقلی بودن مسئله برنامه ریزی را این چنین بیان نموده اند که: «لا عقل کالتدبیر» و در جای دیگر می فرمایند: دوری از تبذیر و برنامه ریزی خوب، نشانه خردمندی است.

استاد داروغه در ادامه گفتند: اگر برنامه‌ریز توانایی لازم رابرای برنامه‌ریزی پیدا کند، بی تردید ضریب موفقیت او در امور و در نتیجه رضایتمندی او از خود و زندگیش به شدت بالا می‌رود. پر واضح است که برنامه ریزی فقط نوشتن و زمانبندی نیست، بلکه عوامل متعددی در یک برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش دخیل است که ما آنها را مهارت‌های برنامه‌ریزی می نامیم.

ایشان در تعاریف متعددی از برنامه ریزی بیان کردند و گفتند:

 برنامه ریزی فعالیتی است که هدف آن ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار است.
برنامه ریزی طرح و نقشه ای است که ما را به هدف یا هدف هایمان می رساند.
برنامه ریزی روشی است که طی آن از منابع و امکانات موجود برای رسیدن به اهداف مان استفاده می کنیم.
برنامه ریزی فعالیتی مستمر و منطقی است که در آن هم مقصد (هدف) و هم بهترین راه رسیدن به هدف تبیین شده است.
خانم داروغه فرمودند برنامه‌ریزی:

روشی مناسب برای پاسخ به نیاز شما است.
موجب افزایش تمرکز می شود.
کاهش اضطراب و فشار روانی می‌شود.
 باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود.
 موجب خوش‌بینی به آینده و امیدواری است.
 موجب خود نظم بخشی می‌شود.
 خود ارزیابی را تسهیل می کند.
 مدیریت زمان را در پی دارد.
همچنین ایشان اذعان داشتند، تعیین هدف در برنامه ریزی نقش کلیدی دارد. هدف مقصد برنامه‌ریزی است. اول باید هدفمان را از برنامه ریزی معلوم کنیم.  انسان بی هدف همانند کشتی بی بادبان است.

 اگر هدف داشته باشیم، سختی‌ها را بهتر تحمل می‌کنیم و در برابر مشکلات مقاومت می‌کنیم. اگر هدف داشته باشیم، جهت فعالیت های مان مشخص است و لذا سردرگم نمی شویم همچنین انگیزه ما برای رسیدن به آن افزایش می‌یابد و فعال تر می‌شویم.  به عنوان مثال اگر هدف داشته باشیم، علاقه ما به تحصیل زیاد می‌شود و قدرت یادگیری افزایش می‌یابد.

استاد داروغه در پایان اشاره کردند که چهار عامل مهم در تبیین هدف وجود دارد که عبارتند از: توانایی های خود را در نظر بگیرید؛ در تعیین هدف علاقه و رغبت ؛امکانات و شرایط را در نظر بگیرید و اهداف کلی و بزرگ را به اهداف جزئی و کوچک تقسیم کنید.

خانم داروغه از طلاب خواستند تا برنامه ریزی دو روز تحصیلی و یک روز تعطیل خود را بطور کامل یادداشت کنند تا در جلسه بعدی که در تاریخ 10 آذر ماه می باشد مدیریت زمان را بصورت کارگاهی ادامه دهند.

 

 

   شنبه 6 آذر 1400نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست فرهنگی با موضوع «بازنمایی هویت طلبگی در ساحت علمی و ضرورت مطالعات دین پژوهی» برگزار گردید.
 
 

این نشست روز یکشنبه مورخ 23 آبان ماه با  دعوت از استاد گرامی سرکارخانم دکتر مرضیه عبدلی  استاد حوزه و دانشگاه،  با حضور اساتید، معاونین و طلاب مدارس علمیه استان البرز در سامانه اسکای روم برگزار گردید.

استاد محترم در ابتدای نشست ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام گفت: هر فردی، هویتی، یک خود فردی، یک هویت متمایز از هویت فردی دارد. هویت مجموعه ای از مختصات، ویژگی ها، علاقه مندی ها و یک شناسنامه ای که فرد برای خودش دارد.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: هویت وقتی مضاف واقع می شود با توجه به مضاف الیه خودش، یک معنای خاص پیدا می کند. به طور مثال هویت صنفی، هویت اجتماعی، هویت سیاسی و بحث امروز ما هویت طلبگی که هر کدام به طور جداگانه معنای ویژه خود را دارد. طلبگی چیست؟ چه ویژگی هایی و چه عوارضی دارد که طلبه را از غیرطلبه تمییز می دهد. هویت طلبگی برای ما  وظایف، رسالت ها، فعالیت ها، شاخصه ها را روشن می کند.

وی در ادامه گفت: طبق آیه 122 سوره توبه که خداوند  می فرماید: « وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً  فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ» طلبگی حامل سه رسالت مهم است که عبارتند از تفقه در دین، انذار و رجوع به مردم. اگر طلبه این سه رسالت را مد نظر قرار دهد، هیچ وقت از تلاش و کوشش احساس خستگی نمی کند. در همه مواقع در حال آموختن است به طوری که فارغ التحصیلی ندارد. وظیفه و رسالتی که خداوند به عهده وی گذاشته به بهترین و احسن وجه آن را انجام می دهد.

دکتر عبدلی افزود: اولین رسالت طلبه، دریافت آموزه های دینی، تفقه در دین (لیتفقهوا)، دومین وظیفه، انذار دین (لینذروا) و سومین وظیفه که در آیه بیان می کند غایت طلبه و هدفمندی تبلیغ  و انذار را می رساند این است که به سمت مردم برگردد، آرمانهای دین را تحقق بخشد و مولفه های دین را در سطح جامعه توسعه دهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اضلاع سه گانه هویت طبگی،  ساحت معنوی و اخلاقی ، ساحت علمی و  وپژوهشی، ساحت تبلیغی می باشد که طلاب عزیز باید به هر سه مطلب ذکر شده اهتمام ویژه داشته  تا بتوانند طلبه کارآمد و پویا در عرصه علم، پژوهش و فرهنگ  و در پی آن در جامعه فردی مثمر ثمر باشند.

دکتر عبدلی در خصوص ساحت علمی طلبگی گفت: طلبه می بایست خوب درس بخواند، خوب تامل کند، خوب تفکر کند و این ساحت علمی طلبگی با مطالعات دین می تواند رسالت سوم خود که در بین مردم باشد به نحو احسن ایفاء نماید.

وی اذعان کرد: طلبه امروز عالم فرداست، عالم دین است، وارث انبیاء و اولیاء ست، مامور تعلیم و تربیت جامعه ست. هویت طلبگی با دین گره خورده است، طلبه می بایست بیشترین وقت خود را صرف دین نماید. صرف تفقه در دین، دین شناسی، دین پژوهی تا به نحو اکمل و اتم قادر باشد انذار نماید، دین را در بطن جامعه عینیت بخشی کند.

 استاد دانشگاه افزود: اکنون وارد بحث اصول در ساحت علمی می شویم، اگر بخواهیم در ساحت علمی موفق باشیم اولین اصل، علم گرایی عمل محور است که  به عنوان مولفه و اصل مهم محسوب می شود. اسلام طرفدار تحصیل علم است به طور مطلق، برخی از علوم واجب عینی، برخی واجب کفایی و بعضی هم مستحب می داند. تاکید می کند هیچ وقت از فراگیری علم غافل نشوید. تحصیل علم در تمام جهات واجب است. چرا که علم جزء صفات ذاتی ذات اقدس الله است و ذات خداوند لایتناهی است و علم هم لایتناهی. دانش نقطه پایان ندارد. حضور در مجلس علم به مثل راه بهشت است.دومین اصل از اصول در ساحت علمی این است که در تمام طول زندگی خود از طلبه بودن خسته نشوید، جهاد علمی از جهاد نظامی بالاتر است. سنخ دانش علوم دینی « لا یمسه الا المطهرون » است. برای اینکه علممان رشد کند باید علم را به مرحله عمل برسانیم.اگر می خواهید رشد کنید و احساس خستگی نکنید، خوب درس بخوانید چرا که خستگی ناپذیری رمز موفقیت یک طلبه ست. در مسیر طلبگی یک سری انگیزه های درونی و یک سری انگیزه های بیرونی وجو دارد که برای حفظ نشاط و رشد علمی به سرمایه های درونی خود تکیه کنید.

دکتر عبدلی خاطر نشان کرد: علم مانند آب است، رفع عطش می نماید، وقتی عطش داشته باشید هیچ گاه احساس خستگی نمی کنید. در تحصیل علم اخلاص داشت باشید تا بتوانید آن را حفظ کنید. خود را به حدیث عنوان بصری که از امام صادق علیه السلام روایت شده است ملتزم نمایید.

وی گفت: از جمله راه های تقویت تفکر گرایی و خلاقیت که در بحث اصول مطرح است تقویت اندیشیدن است نظام اموزش ما گفتار محور و نریشن محور است ماباید  رابطه و تعامل با استاد را بازسازی کنیم و از رابطه منولوگی به سمت رابطه دیالکتیکی قدم برداریم از نظام گفتار محور به نظام گفتگو محور از نظام حافظه محور بر نظام اندیشه و دانایی محور.  طلبه باید خود را به اندیشیدن وادار کند. اگر طلبه بخواهد از تفکر به خلاقیت برسد به این موارد توجه ویژه داشته باشد: داشتن برداشت نو، جولان ذهنی، فرهنگ سازی، رها شدن از قید و زنجیرها.

استاد حوزه بیان کرد: آخرین بحث پیرامون اصول در ساحت علمی آزاداندیشی است یعنی اینکه جرات علمی پیدا کنید. جرات شکستن حصارها را پیدا کنید. عوامل درونی مثل استکبار و غرور را دور بریز. طلبه ای که آزاد اندیش و نو اندیش شد طالب تغییر و تحول مطلوب است، وقتی به رسالت ها رسیدیم این شخص مولد علم می شود.

دکتر عبدلی تاکید کرد: وقتی اصول را رعایت کردیم به شاخص ها می رسیم. تخصص گرایی مهم ترین خصلت حیات علمی امروز ماست. تک بعدی نباشیم. از علوم دیگر بهره ببریم چرا که علوم در هم تنیده شده اند. خودتان را در یک چیز محصور نکنید. اصالت اندیشه را به معنای حصرگرایی تلقی نکنیم. به مباحث رایج در حوزه بسنده نکنیم.  به نیازهای معرفتی جامعه اسلامی توجه داشته باشیم.

استاد دانشگاه پیرامون شاخص  ها خاطر نشان کرد: از جمله مواردی که می توان درباره شاخص ها اشاره نمود، مسئولیت پذیری، جامعیت توام با ژرف نگری، مدیریت ذائقه در رسیدن به هدف، احساس گرایی عقل محور، توجه به نیازهای معرفتی است و از جمله مباحث درباره رسالت ها می توان به مولد علم و بسط دهنده معرفت،  فرا زمانی بودن،  ورود به عرصه مطالعات دین پژوهی  و مطالعات میان رشته ای،  ساختار شکنی هوشمندانه و روشمندانه  ، پرهیز از انزوا طلبی اشاره نمود.

وی پیرامون  رشته ها و شاخه های مختلف دین پژوهی مطالبی را ارائه نمود و در پایان نشست منابعی جهت مطالعات تکمیلی  در حوزه مطالعات دین پژوهی ، آسیب شناسی دین پژوهی، هویت طلبگی، راه و رسم طلبگی به طلاب معرفی کرد.
 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 24 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری کارگاه پژوهشی با عنوان «ویراستاری و درست نویسی » به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در فضای اسکای روم به صورت مجازی خبر داد.
 
 

خانم ترابی در ابتدای بحث به تعریف ویرایش اشاره کردند و گفتند: ویرایش یعنی کم یا زیاد کردن، تصحیح کلمات، جملات، عبارات متنی، اصلاح اشتباهات علمی (در حوزه تخصصی که ویراستاری انجام می‌شود). اصلاحات ظاهری مربوطه و همچنین اصلاح علائم و نشانه‌گذاری‌های نگارشی یک متن می‌باشد.  ایشان اشاره نمودند  ویراستاری متن یک امر مهم در تمامی کشورهای جهان شناخته شده است بصورتی‌که اغلب ویراستاران جایگاهی هم تراز با نویسندگان یا مترجمان اثر دارند.

در ادامه تاکید کردند: انواع خدمات ویرایشی به اعتبارات مختلف، متفاوت می شوند از جمله:1. به اعتبار  نوع ویرایش که خود شامل تخصصی، محتوایی، ساختاری، زبانی و فنی می باشد؛ 2. به اعتبار نوع اثر که شامل: ترجمه، تالیف و تصحیح می باشد؛ 3. به اعتبار محتوای اثرکه شامل: علمی، تحقیقی و مطبوعاتی است؛ 4. کاربرد اثر که نیز شامل مرجع و درسی است و 5. خدمات ویرایشی به اعتبار حجم اثرکه شامل: مقاله، کتاب و مجموعه است.

ایشان اذعان کردند:به طور كلی ویراستاری متن بر سه وجه است:

الف) ویرایش ادبی (زبانی): درست‌نویسی و اصلاح غلط‌های املایی و انشایی، واژه‌گزینی، رعایت قواعد رسم‌الخط و نشانه‌گذاری

ب) ویرایش فنی: تنظیم و ترتیب فهرست‌ها، جداول، تصاویر، ‌شكل ظاهری،‌ آرایش متن و شماره حروف، حذف مطالب زاید ابتدا و انتهای پیام در صورت أخذ خبر از تلكسخبرگزاری، ذکر مبدأ و منبع خبر در ابتدای خبر، (لید) و یا بلافاصله پس از لید خبر.

ج) ویرایش محتوایی: در ویرایش محتوایی معمولاكارهایی مانند : كنترل صحت مطالب و اصلاح اغلاط؛  اصلاح ناهماهنگی‌ها؛ تناسب در مفاهیم متشكل پیام؛ حذف، تقلیل و تلخیص مطالب و یا افزایش در صورت نیاز؛ جابه‌جایی و برقرار ساختن نظم، ترتیب و اسلوب؛ تلفیق خبر دریافت شده از کانال‌های گوناگون و در بازآفرینی  صورت می گیرد.

برخی از اخبار علی‌رغم آنکه به عناصر خبر، پاسخ می‌گویند، اما در عرف روزنامه‌نگاری پیشرفته به اخبار خنثی معروفند. پرداخت اطلاعات درست در این‌گونه اخبار نه‌تنها به نیاز خبری مخاطبان پاسخ می‌گوید، بلکه تصویری تازه از خبر پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. بدین منظور می‌توان از اطلاعات آرشیوی، محفوظات خبری که بر اثر استمرار کار روزنامه‌نگاری در ذهن خبرنگار جمع شده و سایر منابع برای تکمیل خبر سود جست و با استفاده از این اطلاعات به بازآفرینی خبر پرداخت و خبری با توجه به مشی روزنامه به خوانندگان ارائه کرد.لازم به ذکر است که در روزنامه‌های علمی و مجلات پژوهشی، علاوه بر سه ویرایش‌ مذكور، نوعی دیگر از ویراستاری لازم است که می‌توان از آن به عنوان “ویرایش تخصصی” نام برد. این ویرایش عبارت است از: «بازبینی و وارسی مضامین تخصصی و اصطلاحات و واژگان تخصصی. در این نوع ویرایش نقل قول‌ها و زیرنویس‌ها به دقت مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا هیچ نوع ایرادی از لحاظ امانتداری و فنی به متن وارد نباشد.»

سپس در پایان به علائم نگارشی از جمله نقطه، ویرگول، قلاب و …  پرداخته شد و در  جلسه بعد کارگاه، با توجه به  متنی که از طرف استاد ارائه داده شده است طلاب به صورت عملی ویراستاری انجام خواهند داد.

 

 

   شنبه 22 آبان 1400نظر دهید »

این نشست با موضوع « انگیزه های مبارزه با استکبار جهانی » مورخ 12 آبان به مناسبت گرمیداشت شهدای دانش آموز و یوم الله 13 آبان با دعوت از جناب آقای امیدیان کارشناس امور سیاسی و با حضور کادر، اساتید و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.
 
 

امیدیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز گفت: در ابتدا پیرامون مبحث استکبار و استکباری ستیزی نکاتی را بیان می کنیم و سپس در خصوص اینکه وظیفه ما در قبال آن چیست، مباحثی ارائه خواهیم کرد. موضوع استکبار در قرآن نیز مطرح شده است. اولین مستکبر جهان هستی، شیطان است که در نتیجه برتری طلبی شکل گرفته است، برتری در مقابل خداوند که این توهمی بیش نیست.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: در برابر استکبار و مستکبر حتما مستضعفی هم وجود دارد. اگر فرد مستکبر فقط منحصر به خودش بود و به شخص یا جامعه ای کار نداشت در نتیجه کسی با او کاری ندارد با ارائه این مباحث به این نتیجه می رسیم که رفتار شخص مستکبر در جامعه و همچنین جهان هستی تاثیر گذار است.

وی افزود: در آیه قران آمده است در همه عمر خود با ظالم مبارزه کنید و یاور و پشتیبان مظلوم باشید. استکبار در کشور ما سالهاست که ما را اذیت می کند. در طول تاریخ از سال 1332 به طور مکرر با این قضیه استکبار جهانی مواجه هستیم.

امیدیان خاطر نشان کرد: استکبار می گوید هر چه در دنیاست برای او باشد، کسی هم حق اعتراض نداشته باشد، به کشورهای دیگر متعرض می گردد و منافع آنها را به غارت می برند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: ما موظفیم در مقابل استکبار بایستیم. در فرهنگ دینی ما ظالم و مظلوم هر دو در جهنم هستند مگر اینکه مظلوم برای احقاق حق خودش تلاش کرده باشد. یعنی اگر ظلم پذیرها نباشند ظالم ها نمی توانند کاری از پیش ببرند و لذا کسی که مستضعف است افرادی باید در این تلاش باشند که از یوغ استکبار بیرون بیاید.

وی در ادامه گفت: استکبار ستیزی را اگر از دین بگیریم اصل دین را از بین بردیم. ما دو جریان حق و باطل داریم که تمام منش و رفتار باطل این است که گامهایی علیه حق برمی دارد و این همان معنای اسکتبار است.

امیدیان افزود: ماجرای نامه پیامبر (ص) که به خسرو پرویز می نویسد این است که وی از نماینده پیامبر (ص) می پرسد که به چه انگیزه ای اینجا آمده ای؟ در جواب می گوید: ما آمده ایم تا انسان ها را از عبادت بندگان رها کرده و به عبادت خدا برسانیم. این همان مبارزه با استکبار است. کسانی که مستکبرند می خواهند که مردم آنها را بندگی و بردگی کنند و اسلام آمده است تا مردم را از بندگی بندگان رها کند.

امیدیان در خاتمه نشست بصیرتی بیان کرد: در استکبار نوین دشمن دیگر سرزمین نمی خواهد می خواهد کاری کند که کشور مورد نظرش خودش سرزمینش، منافعش را در اختیار قرار بدهد. دراین  نوع  استکبار، دشمن سوار بر عنصر شناخت  مردم شد، باورهای آنان را تغییر داد و اینگونه القاء کرد که شما نمی توانید مستقل زندگی کنید و زندگی مستقل شما به منزله نابودی شماست. کار دشمن روی ذهن های مردم شکل می گیرد. مانند فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و امثال اینها اصلی ترین ابزار جنگ تمدنی است. باورهای مردم را می خواهد تغییر دهد.

لازم به ذکر است در پایان نشست کلیپی از وقایع اتفاقات 13 آبان و همچنین بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت روز 13 آبان ، به سمع و نظرحضار رسید. 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   پنجشنبه 13 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نمایشگاه نرم افزارهای اسلامی نور در رشته های تخصصی کلام ، تفسیر ، اخلاق و فقه به منظور ارتقاء توان طلاب جهت نگارش مقالات ، تحقیقات کلاسی و هم چنین نگارش پایان نامه خبر داد.

 معاونت پژوهش مدرسه و  موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه  از برگزاری نمایشگاه نرم افزارهای اسلامی نور در رشته های تخصصی کلام ، تفسیر ، اخلاق و فقه به منظور ارتقاء توان طلاب  جهت نگارش مقالات ، تحقیقات کلاسی و هم چنین نگارش پایان نامه خبر داد. این نمایشگاه از تاریخ 8/8/1400 آغاز گردیده و به مدت یک هفته در مدرسه و موسسه آموزش عالی دایر می باشد.

 


 

 

   چهارشنبه 12 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش و فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست پزوهشی فرهنگی با عنوان « اصول و روش های شکل گیری جامعه اخلاقی از منظر امام صادقر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای باقی زاده به صورت مجازی در اسکای روم خبر داد .

 

آقای باقی زاده گفتند : در ابتدای هر بحثی نیاز است که ابتدا اخلاق و جامعه اخلاقی تعریف شود و بیان کردند اخلاق به معنای علمی که صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آن‌ها را معرفی می‌کند و شیوه تحصیل صفات خوب نفسانی و انجام دادن اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می‌دهد. و همچنین در تعریف جامعه اخلاقی گفتند :اجتماع مطلوب اخلاقی اجتماعی است که در آن حق‌مداری و فضایل اخلاقی حاکمیت تام دارد و مقررات اخلاقی برای تمییز حق و باطل و تعیین مرزهای فضیلت و رذیلت وضع شده است و بر اثر اجرای این مقررات تعادل و موازنه اجتماعی برقرار می‌گردد و بین اعضای آن روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز ایجاد می‌شود. و سومین نکته ورود به بحث هدف بعثت انبیا را گفتند پیامبر اکرم فرمودند :«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » به‌راستی که من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را کامل و تمام کنم.

ایشان در ادامه تاکید کردند :اولین اصول اخلاقی خداباوری (پیوند توحید و نظام اخلاقی) می باشد که مهمترین اصول اخلاقی است زیراانسان خدا باور تلاش می‌کند در حد توان خود به خوبی‌ها و فضایل رو بیاورد و پیلدی ها و زذائل را از خود دور کند چون می داند خداوند ناظر اعمال اوست و پاداش و جزا می دهد .اصل دوم: خدمت به مردم است و این بدان معنی است که ایثار داشته باشد وایثار  از خودگذشتگی، است یعنی  دیگران را بر خود مقدم بدارند. و در خدمت به مردم باید تعاون را رعایت نمود و تعاون بدین معنا است که مؤمنان دست به دست هم داده هماهنگ و هم‌دل کارها را انجام دهند و مشکلات یکدیگر را حل کنند. امام صادق علیه السلام می فرمایند :  بر شماست که برای خدا، در میان خلق خدا خیرخواهی کنید و هرگز به عملی بهتر از آن خدا را ملاقات نمی‌کنید» اصل سوم وفای به عهد می باشد به طوری که  ضامن نظم و ثبات و بقای حیات اجتماعی انسان‌هاست..

علامه طباطبایی در این زمینه می‌گوید:عهد شامل تمام وعده‌های انسان و قول‌هایی که به اشخاص می‌دهد و نیز شامل هر عقد و معامله، معاشرت و امثال آن می‌شود.همچنین می گوید :کسانی که ناقض عهد و پیمان‌ها هستند:آنان با حضورشان در اجتماع، جامعه مطلوب اخلاقی را به جامعه‌ای غیر مطلوب مبدل ساخته و در ترویج ضد ارزش‌ها اصرار می‌ورزند.

در ادامه دکتر باقی زاده به اصل چهارم پرداختند و گفتند :از مصادیق عهد و پیمان: امانت‌داری است وامانت‌داری در استوارسازی جامعه نقش مهمی دارد .امانت‌داری اعتماد دوسویه را فزونی می‌بخشد. در نتیجه روابط انسان‌ها نیکو و مستحکم می‌گردد و به دنبال آن جامعه اخلاقی شکل می‌گیرد. و بزرگترین هدف انبیا امانت داری است در این زمینه امام صلدق علیه السلام می فرمایند :خدا هرگز پیامبری نفرستاد جز برای تبلیغ راست‌گویی و ادای امانت. و امانت داری در شئون مختلفی قابل بحث است از حمله در محیط خانواده ،در محیط کار و قبول مسئولیت و خمچنین در هنگام حرف نیاز باید امانت دار باشیم  و اخرین مورد در وقت و عمر دیگران امانت داری کنیم . امام صادق علیه السلام می فرمایند :بر شما باد به صداقت در گفتار و پاس داشتن امانت که در این صورت شریک مال مردم می‌شوید..

ایشان اذعان داشتند : اصل پنجم اصول اخلاقی محیط زیست می بلشد و شورای اقتصادی در اروپا در تعریف محیط زیست آورده است: محیط زیست شامل آب، هوا، خاک و عوامل درونی و بیرونی مربوط به حیات هر موجود زنده.و از مصادیق محیط زیست می توان گفت :محیط زندگی آدمی و هر موجود زنده دیگر از فضای خانه گرفته تا فضای کوچه‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، توقف‌گاه‌ها، جنگل‌ها، حاشیه نهرها، مراکز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، خدماتی، اداری، عبادی و… محیط زیست به شمار می‌آید. امام صادق علیه السلام فرمودند :از داشتن نعمت‌های خدایی به صورت بهینه بهره‌برداری کنید و بهراسید از این که از دست شما بیرون رود و به دیگران برسد. بدانید که هیچ‌گاه کسی نعمتی را از کف نداد که دیگر بار امید بازگشت آن باشد.

در خاتمه به روش های شکل گیری جامعه اخلاقی پرداختند و گفتند : لازم است برنامه ریزی صورت پذیرد و  این کار توسط مسئولین فرهنگی جامعه و با استفاده از فعالان و نخبگان فرهنگی باشد  سپس کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام بگیرد  که چگونه جامعه را با توجه به آموزه‌های دینی می توانیم  اخلاقی کنیم. و در قسمت آموزشی به افرادی که در این زمینه استعداد دارند، آموزش داده شود.تا جامعه را به سمت و سویی پیش بریم که زمینه ساز ظهور امام زمان علیه السلام باشد .

 
 

 

   یکشنبه 2 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرس و موسسه اموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست علمی با عنوان «مانع زدایی از نهضت تولید علم با محوریت راه کارهای بنیادی در نوآوری فعالیت های پژوهشی در حوزه خواهران» با حضور سرکار خانم ابوالقاسمی بصورت مجازی در اسکای روم خبر داد.
 
 

خانم ابوالقاسمی بحث خود را از اهمیت تحقیق و پژوهش شروع کردند و گفتند :  تحقیق در حوزه های علمیه نیاز است زیرا مقام معظم رهبری فرموده : ضامن تولید دو چیز است : 1مانع زدایی 2 پشتیبانی . برای شناخت موانع  گام اساسی، مانع زدایی است و چون انسان دارای حس کنجکاوی می باشد و حس کنجکاوی امری فطری است و همین حس باعث رشد و بالندگی می گردد زیرا حقایق پنهان در جهان هستی به واسطه همین حس آشکار می گردند و آن چه به عنوان پیشرفت در تمام زمینه ها ی علمی است همه به خاطر همین حس کنجکاوی می باشد و آن چیزی که حیات علم را تضمین می کند تحقیق و پژوهش است و در سایه تحقیق است که علوم مختلف رشد و توسعه پیدا می کنند به طوری که با  تحقیق زمینه رشد و توسعه پایدار هر جامعه فراهم می گردد.  وظیفه تحقیق در تمام دنیا به عهده مراکز علمی می باشد و در حال حاضر  در تمام نقاط دنیا با گسترش علم و تکنولوژوی روبرو هستیم و این پیشرفت تک بعدی نیست بلکه در تمام ابعاد فرهنگی ،د اقتصادی ، سیاسی … مطرح است از سوی دیگر در سند بیست ساله ایران مقام معظم رهبری وظایفی را  برای مراکز آموزش عالی اعم از حوزه و دانشگاه که مراکز توسعه علمی هستند برشمردند  از جمله : توسعه پایدار به عهده آن هاست ، توسعه همه جانبه در تمام ابعاد ساسی ، فرهنگی ، احتماعی .. ، و این مراکز باید پاسخ گو و کار آمد باشند تا نهضت تولید علم به صورت فعال باشد . همچنین رسالت و نقش آفرینی این مراکز در سه حیطه می باشد: 1 نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت گنند 2 ارتقا و ترویح دانش به گونه ای که دانش را از سطح آموزش به پژوهش و تولید علم برسانند 3 گسترش پژوهش زیرا با پژوهش زمینه رشد و بالندگی کشور فراهم می گردد .

در ادامه ایشان اذعان کردند : نهضت تولید علم یک فرآیند خاصی است که نظام آموزش و پژوهشی را در مجامع علمی به گونه ای عالمانه تغییر می دهد و سیر مثبت و صعودی دارد و این سیر ما را از مصرف کنندگی به تولید علم می رساند . تولیدات علمی کشور ما  نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین است  اما در حال حاضر پیشرفت های قابل توجه ای صورت گرفته است . ما برای آسیب شناسی تولید علم در کشور خودمان حتما باید تفاوت ها و مشکلات را مطرح کنیم ، اهداف را مشخص کنیم و این شکاف هایی را موجود است بررسی کنیم تا راه کارها مشخص شوند . حوزه های علمیه بزرگترین مراکزی هستند که متولی آموزش علوم دینی هستند بلاخص تولید علوم دینی شیعی  و از طرف دیگر حوزه های علمیه با نهادهای سیاست ، فرهنگ ، اقتصاد در ارتباط است پس حوزه ها باید بررسی کنند چه عواملی باعث می گردد ما به رشد علمی برسیم و چه عواملی باعث مانع می شود . یعنی باید آسیب شناسی صورت پذیرد و راه کارها بیان شود زیرا تا زمانی آسیب شناساایی نشود عملا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و همچنین عدم توجه به آسیب باعث نهادینه شدن آن می گردد که بزرگترین مانع رشد و بالندگی است . با توجه به اینکه در کشور ایران حوزه های علمیه  باید پاسخ گوی نیازها باشند اما این مراکز بدین گونه عمل نمی کنند دلسوزان آگاه دغدغه مند هستند اما هیچ کار همه جانبه ای انجام نشده است و تمامی کارهای صورت گرفته در  حد نظریه پردازی باقی مانده است و چون به صورت بنیادی کار نشده است هیچ نتیحه عملی هم دیده نمی شود.

خانم ابوالقاسمی تاکید کردند : موانعی که در نهضت تولید هست به هفت دسته تقسیم می شود : 1 مانع فرهنگی  : ما در کشور ایران با فقدان فرهنگ پژوهش روبرو هستیم زیرا ما را دچار سختی می کند در حالی که با توجه به گسترش علم کار بسیار سهل گردیده است . در حوزه های علمیه مانع فرهنگی سلطه سنت گذشتگان هست که چهار چوبی که متکلمان بزرگ ما را محکوم می کنند که در این سلطه حرکت کنیم ، و در مانع فرهنگی درگیر کارهای بیهوده شدن و عدم مدیریت زمان است و چون فرهنگ تقلید بر ما حاکم است هیچ پیشرفتی نخواهیم نداشت .2 موانع سازمانی : به شدت در سازمان ها در مورد تحقیقات تمرکز گرایی هست ، موانع اداری و مالی ، همچنین تحقیقاتی که انجام شده عملا کارایی ندارد و چون کاربست صحیح تحقیقاتی اتفاق نیفتاده  ، تصمیم سازان شجاعت تغییر را ندارند و هیچ سیاست گذاری صحیحی برای اینکه از کار تکراری حلوگیری شود وجود ندارد 3 موانع علمی : میزان آشنایی طلاب با متدهای تحقیق بسیار کم است و اصلا روش شناسی تحقیق را بلد نیستند و در حوزه ها به علوم دیگر اهمیت داده نمی شود و چون در حوزه ها فقه محوری است تمام ابعاد دیگر را تحت پوشش خود قرار داده است در حالی که باید متناسب سازی صورت بگیرد .4 موانع فردی : گاها طلاب خواهرفرصت کافی برای پژوهش ندارند به خاطر جایگاه مادری ، همسری .. و چون آشنایی کمی با تحقیق و پژوهش دارند و فقدان انگیزه مادی و معنوی باعث می گردد فرد گرایی حاکم شود و چون از تخصص دیگران اطلاعی نداریم باعث می گردد فضای نا امنی و عئم اعتماد ایجاد گردد 5 موانع ساختار تحقیقاتی: چون در حوزه های علمیه به تحقیقات بنیادی توجه نمی شود موازی کاری بسیار دیده می شود در حالی که دانستن و پژوهش کردن حق انسان است . 6موانع اقتصادی تامین هزینه دشوار است .منابع مالی ، مادی ، علمی ، منابع انسانی دسترسی نداریم وضغیت نابسمانی در بین بخش های مختلف کشور وجود دارد زیرا در کشور های پیشرفته مبالغ بسیاری را هزینه پزوهش می کنند در حالی که در ایران چهل و پنج صدم درصد تولید ناخالص ملی فقط به پژوهش و تحقیق صورت می پذیرد که عملا باعث دلسردی می گردد . 7موانع اجتماعی:پژوهشگر حایگاه خاصی ندارد و در حال حاضر به پژوهشگران معاصر توجه خاصی نمی شود و از انان تقدیر به عمل نمی آید که همین باعث بی انگیزگی می گردد.

و در خاتمه ایشان به بیان راهکارها پرداختند و گفتند : اولین راهکار این است که آموزش پژوهشگر داشته باشیم به گونه ای که بتواند پژوهش را آموزش دهد . راهکار بعدی حمایت از حلقه های تحقیاتی و حلقه های تشکلاتی که امکان چاپ آثر آنان فراهم شود .خلاقیت و کار آفرینی و نو آوری علمی در حوزه و دانشگاه انجام شود که باعث  تقویت روحیه اخلاق حستحو گری شود . راه کار بعدی اصلاح سیاست های آموزشی و پژوهشی است . متولیان آگاه و مستقل روی کار بیایند که توجه بهجایگاه علم و دانش داشته باشند که تداراکاتی بیندیشند که تحقیقات را هدفمند کنند و چالش های پیش رو را کم کنند تا پژوهشگرانی که صلاحیت کافی دارند زمینه رشد و بالندگی کشور را فراهم کنند . 

 

 

 

 

   پنجشنبه 29 مهر 1400نظر دهید »

مراسم در روز یکشنبه 12 مهر ماه مصادف با شب بیست و هشتم با سخنرانی سرکارخانم فرهادکیایی مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه مبحث در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در تعلیم و تربیت و با حضور مدیر محترم، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

فرهادکیایی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام گفت: مبحث نشست  در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم (ص) در تعلیم و تربیت است، سیره در کل به معنای روش و رفتار ویژه ای است که در اجتماع فرد را به این ویژگی  می شناسند. هدف از  مبعوث شدن پیامبر انسان سازی می باشد. در حدیثی آمده است مردم مثل معادن هستند زمانی که این معادن ارزش پیدا می کند که  استخراج شود.

مدرس حوزه و دانشگاه اذعان کرد:  خداوند متعال در قرآن کریم، سوره احزاب آیه  21  پیغمبر اکرم (ص) را اسوه حسنه معرفی می نماید که به عنوان الگوی خوب و مناسب برای مسلمانان محسوب می شود.

وی افزود:  سیره پیامبر(ص)  در دو محور قابل بررسی است،  محور نظری و  محور عملی. محور نظری به وفور بررسی شده، آنچه مهم و کاربردی است محور عملی می باشد که در این نشست اشاره خواهیم کرد.

فرهادکیایی تاکید کرد: اولین نکته مهم و اساسی در  تعلیم و تربیت داشتن فضای مناسب است که خانواده ها باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند که فرزند را به سمت و سوی تربیت دینی سوق دهند.

مبلغ امور دینی خاطر نشان کرد: نکته دیگر تربیت حضوری و چهره به چهره است که می بایست این نکته مهم  مد نظر قرار گیرد و مسئله اساسی و اصلی تربیت این است که خود والدین، مربی و استاد در وهله اول اهل عمل باشد و خود را مورد تعلیم قرار دهد بعد به فکر تعلیم دیگران باشد، آنچه پیغمبر ص در زندگی و سیره شان به چشم می خورد  همین عامل بودنشان می باشد که نکته با ارزش و با اهمیت به حساب می آید.

مراسم در روز یکشنبه 12 مهر ماه مصادف با شب بیست و هشتم با سخنرانی سرکارخانم فرهادکیایی مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه مبحث در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در تعلیم و تربیت و با حضور مدیر محترم، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

فرهادکیایی در ادامه گفت: دستگیری از فقرا و نیازمندان، عدم افراط و تفریط، عدالت محوری، امانت داری، رفق و مدارا می توان از جمله سیره عملی تعلیم و تربیت پیغمبر اکرم(ص) برشمرد.

استاد حوزه تاکید کرد: از دیگر مباحثی  که می توان در خصوص سیره عملی رسول اکرم ص بیان کرد صفت تغافل و چشم پوشی از عیوب افراد جامعه ست چرا که دین اسلام دین دستگیری است نه مچ گیری.

مبلغ امور مذهبی گفت: آخرین مسئله در خصوص این موضوع اشاره نمود  مسئله محبت و مهرورزی  است که از جمله شیوه های مثمر ثمر در مبحث تعلیم و تربیت محسوب می شود. در احادیث آمده است که بچه ها را دوست داشته باشید و به آنها محبت کنید چرا که اگر والدین به این امر توجه ویژه داشته باشند فرزند محبت را در فرد دیگری جستجو  نمی کند.

لازم به ذکر است  کلیپ مداحی از طریق سامانه سیما به سمع و نظر حضار در نشست رسید.

 

 

   سه شنبه 13 مهر 1400نظر دهید »

همایش روز یکشنبه مورخ چهارم مهرماه با دعوت از حجه الاسلام جناب آقای ناصر مظلوم و با حضور مدیر محترم و معاونین مدرسه علمیه زینبیه و طلاب جدید الورود برگزار گردید.
 
برگزاری همایش نو ورودی های طلاب مدرسه علمیه زینبیه

این مراسم با  قرائت قرآن کریم  توسط قاری محترم آغاز و با سخنرانی مدیریت محترم ادامه یافت.

سرکارخانم دکتر عبدلی مدیر محترم مدرسه علمیه زینبیه ضمن تبریک  و خوش آمدگویی به طلاب گفت: خداوند متعال  در سوره آل عمران، آیه 18 می فرمایند سه گروه هستند که شاهد بر توحید هستند،  خود خدا، ملائکه و صاحبان علم. بنابراین کسی که صاحب علم می شود و در ردیف ملائکه و خود خداوند قرار می گیرند.  این یعنی ارزش والای علم آموزی و تحصیل علم.

مدیر مدرسه علمیه اذعان کرد: کسی که امروز ورود یه مکتب طلبگی پیدا کرد  این افتخار سربازی مکتب  امام زمان عج را پیدا کرده و توانسته به این سعادت و کسب این فیض برسد.

وی افزود: یقین بدانید با اراده خود اینجا نیامده اید،  این را یقین بدانید  میزبان کس دیگری است و صاحب اصلی وجود مقدس اهل بیت علیهم السلام هستند. مکتب طلبگی یک مکتب رسالت الهی است شما در واقع وارد یک نعمت و خیر کثیر شده اید.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد:  تنها نهادی که خداوند برای تکمیل دینش فرمان داده است همین نهاد طلبگی است. وقتی طلبه شدید خداوند و ائمه علیهم السلام به شما نگاه ویژه ای دارند. علم الهیات علم خاصی است که نصیب هر کس نمی شود.

خانم دکتر عبدلی با بیان حدیثی از امام صادق ادامه داد:  امام صادق علیه السلام می فرمایند: لَو عَلِمَ النّاسُ ما في طَلَبِ العِلمِ لَطَلَبوهُ ولَو بِسَفكِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ؛ اگر مردم مى دانستند كه علم چه فوايدى دارد، هر آينه در جستجوى آن بر مى آمدند گرچه در راه آن خون بريزند و در ژرفاى درياها فرو روند.  علمی علم واقعی است که توام با عمل باشد و اگر غیر این باشد باعث سعه وجودی انسان نمی شود  و باعث عروج وی به مراتب بالاتر نمی شود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: طلبه باید کارآمد، عالمه، مهذبه باشد . هر چه یادگرفت باید کنشگری داشته باشد و بین خانواده و جامعه  آن مطالب و مباحث را ارائه نماید. با  نماز شب و تلاوت قرآنانس پیدا کند چرا که این ابزاری است که سختیهای پیش رو را برای شما طلاب عزیز سهل تر می کند. به عنوان طلبه موفق باید رفتار و منش خود را با رعایت شئون طلبگی مزین کنید. مکتب طلبگی مکتبی است که پایانی و  فارغ التحصیلی ندارد.

در ادامه همایش حجه الاسلام  جناب آقای ناصر مظلوم واعظ محترم استان البرز سخنانی ایراد نمودند.

حجه الاسلام مظلوم در آغاز سخنان خود گفت: شروع کار  و آغاز طلبگی مرحله بسیار مهمی است. اگر پایه و اساس محکم و استوار باشد تا سال های متمادی اثر خود را خواهد گذاشت.

وی افزود: اولین توصیه به شما طلاب بزرگوار این است که همیشه قلم و کاغذ همراه خود داشته باشید و  در مواقع مختلف برای شما مفید خواهد بود. به طور مثال در مکانی یا موقعیتی هستید سریع نکات مهم را یادداشت برداری کنید. بنابر روایات ائمه معصومین علیهم السلام که  فرمودند بنویسید، تا ننویسید چیزی حفظ نمی شوید.

حجه الاسلام مظلوم اذعان کرد: از همین اوایل طلبگی حتما سخنرانی کردن را آغاز نمایید. حتی برای خانواده، دوستان و آشنایان سخنرانی هر چند کوتاه انجام دهید.

واعظ محترم استان البرز تاکید کرد: قبل از سخنرانی می بایست  فیش برداری و سخنرانی خود را با این روش مجهز نمایید. وظیفه اصلی طلبه تبلیغ است. باید هر چه آموخت به دیگر افراد جامعه انتقال دهد.

در خاتمه گفت: طلبه باید تسلط به آیات و تدبر در قرآن داشته باشد. روایات و احادیث را بداند و در جای مناسب از ان استفاده کند. 

لازم به ذکر است حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای الهی، موسس و عضو هیئت امنا نکات تفسیری از سوره فجر ارائه نمودند.

گفتنی ست مشاور محترم و  هر کدام از معاونین  ، مباحثی پیرامون واحد مربوطه به سمع و نظر طلاب جدید الورود رساندند.

در خاتمه مراسم نماز جماعت به امام جماعت حجه الاسلام و المسلمین آقای الهی و با حضور کادر و طلاب  اقامه گردید.

 
 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 5 مهر 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری سومین روز کارگاه «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» با عنوان « رویا انگاری وحی ، قرآن و فرهنگ زمانه و سکولاریسم و …» مورخ 14/05/1400 خبر داد.
 
 

ایشان بیان کرد: این کارگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر خسرو پناه (استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.

دکتر خسرو پناه در ابتدای نشست گفتند : بحث این جلسه در مورد کلام جدید می باشد و مقصود از آن، الهیات مدرن در مقابل سنت و در اصطلاح معرفتی است. همان گونه که در دنیا سنت برقرار است مدرن نیز بعد از گذشت 500 سال کهنه نشده است. سوالی که مطرح می شود این است که ماهیت مدرن چیست؟ فلسفه مدرن کدام است؟ ایدئولوژی مدرن، سبک زندگی مدرن، چیست؟

یک تعریفی وجود دارد که دارای سه اصطلاح می باشد: 1. اومانیسیم ( انسان محوری ) 2. سابژکتیویست (عقلانیت خود بنیان) و 3. سکولاریسم ( جدایی دین از دنیا و جدایی دنیا از آخرت) . این سه اصطلاح در مقابل چه نظراتی در مسیحیت به وجود آمد؟ آقایان کانت و هگل، گوهر مدرن را سابژکتویسیم می دانند. در غرب عقلانیت یک اصطلاح رایج است و نظریات مختلفی در مورد آن وجود دارد. اما بنده اعتقاد دارم گوهر مدرن، اومانیسیم می‌باشد. به دلیل این که یک انشعاب معرفتی از آن پدید آمده است و باعث جدایی دین از سیاست شد و دیگری انشعاب بسندگی ادراک بشری است. در قرن 16 گوهر مدرن، اومانیسیم بود. از قرن 17 به بعد عقلانیت خود باوری، مطرح شد. حدود 150 سال پیش وقتی برای بار اول دانشجویان ایرانی به فرانسه رفتند مدرنتیته را برای ایران به ارمغان آوردند.

خسروپناه در ادامه گفت: اولین شخصیت هایی که از گوهر مدرن در ایران سخن گفتند میرزا ملکم خان … تا سروش همه از مدرنیته فقط سکولار را فهمیده اند، غافل از اینکه عقبه آن اومانیسیم می باشد. روشنفکران ایرانی همگی غرب زده بودند چرا که خودشان صاحب نظریه نیستند.

استاد اشاره داشتند اومانیسیم یعنی انسان محوری و انسان در بینش، کنش و منش دارای استقلال باشد. بینش در مقابل وحی و منابع معرفتی؛ منش در برابر خواسته های درونی استقلال دارد و درکنش چیزی به عنوان ادراک بشری وجود ندارد. مسیحیت در قرن چهارم در روم شکل گرفت و تا قبل از آن مسیحیت جرم بود. کلیسای مسیحیان در آن زمان در زیرزمین ها بصورت مخفی بود. از قرن پنجم به بعد؛ ظهور در معماری و هنر داشتند و در آغاز قرن نهم مسیحیت وارد سیاست شد.

 

آقای دکتر خسرو پناه به نقاشی میکلانژ اشاره داشتند و گفتند این فرد در سقف کلیسا واتیکان نقاشی حضرت آمدم با خدا را کشید و چهره حضرت آدم را بر اساس چهره هایی که در دوره سکولار در روم بوده است پیکر تراشی کرده است. در این نقاشی نمی خواهند نشان داده شود که انسان برهنه است، در واقع گفته می شود انسان این مدل از سبک زندگی را پذیرفته و می خواهد مستقل باشد و دست خود را به خدا نمی دهد و این همان انسان محوری است.

در عصر رنسانس ایمان به خدا و حضرت مسیح  مطرح بوده است اما بر مدار انسان محوری. در قرن هجدهم فرباخ می‌گوید: «من عقلانیتی را می پذیرم که منتهی به ایمان نشود». راسل و … ایمانشان اومانیستی بود یعنی ایمان آن ها به خدا، در توحید، در خالقیت یا توحیدی که در ذات قبول داشتند، ولی توحید ربوبی را خیر. کانت هم در قرن نوزدهم علوم انسانی را مطرح نمود که ربوبیت تکوینی را نفی می کرد. در قرن نوزدهم علوم انسانی مدرن شکل گرفت، کشف انسان و تصرف انسان. علوم انسانی امروزه از علوم طبیعی تجاوز بر انسان می کند مانند سینما، فیلم و … . همه ی این موارد در تغییر انسان نقش بسزایی دارند. انسان توانست شناخت روابط انسان ها را کشف کند و این یک امتیاز است اما چون اعتقاد داشت انسان می اندیشد دیگر به خداوند نیاز ندارد اگر خدایی هم باشد فقط خالق است.

ایشان تاکید کردند: آیا عقل نظری بر عقل عملی ارجحیت دارد؟ آنچه خداوند انجام می دهد حسن است. اگر بخواهد می تواند همه شیعیان را به جهنم بیندارد؟ می گوییم آنچه احسن است خداوند انجام می دهد و ادامه داد ما دو حجت داریم یکی عقل و دیگری پیامبر . ما قائل به اومانیسیم و عقل گرایی نیستیم، بلکه قائل بر خدا محوری هستیم و اعتقاد داریم عقل با ایمان بالنده می شود. چنین انسانی خدایی را توحید در ذات و خالقیت و ربوبیت قبول می کند . شخصیتی مثل باسکار اعقتاد دارد غیر از چیزهایی که می بینید، چیزهای دیگری هم هست که امکان دیدن آن وجود ندارد. عقلِ خودبنیاد، عقل و وحی را با هم قبول دارد اما علاوه بر آن ها حس و تجربه را نیز پذیرفته است. از پرتو وحی چهار بحث مطرح می شود: 1. اثبات پذیری وحی، 2. چیستی پذیری وحی ، 3.فهم پذیری وحی و 4. کاربرد پذیری وحی .

تجربه دینی اولین بار توسط ویلیام جیمز مطرح شد. آنچه در بین روشنفکران داخلی از تجربه دینی مطرح می شود حالت معنوی است . حالات روانی که بر نورانیت اثری می گذارد. این امر متاثر از سه امر است: 1. نور الهی؛ 2. حالات روانی و 3. عوامل اجتماعی . یعنی وحی در کنار عقل که تجربه دینی است. نظر دیگری نیز وجود دارد که  قرآن متاثیر از فرهنگ جامعه است  و نظر سوم را سروش مطرح کرده است که وحی رویای پیغمبر است. پیامبر خوابی دیده در عالم خیال و ممکن است این حقایقی که می گوید درست نباشند.

در ادامه گفتند: تجربه دینی غیر از وحی است و محال است این دو یکی باشند چون منافات با حکمت خدای متعال دارد.

در اثبات وحی با برهان عقلی باید گفت اگر خداوند توحید در خالقیت دارد باید وحی را بفرستد تا وحی الهی باشد. استاد سوالی پرسیدند که از کجا تشخیص دهیم وحی است یا خیر  در فهم پذیری وحی باید بگویم هر فهمی هرمنوتیک می خواهد یعنی قواعدی را باید استفاده کنیم مثل صرف، نحو و … دوباره سوال مطرح می شود که آیا در دوران مدرن، وحی می تواند پاسخ گوی انسان باشد؟ نیاز انسان هم ثابت است و هم متغییر؛ از طرفی آموزه های قرآن هم ثابت نیستند.

دکتر خسروپناه در خاتمه گفتند: در تولید علوم انسانی اسلامی با استفاده از مبنای هستی شناسی، به اسلام شناسی اسلامی دست می یابیم که از آن به استراتژیک تعبیر نمودند، و افزودند به  این معنا نیست که از آیات استفاده کنیم و عقل را کنار بگذاریم. در اسلام چند نوع رابطه داریم رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود ، انسان با طبیعت و انسان با دیگران. و در آخر هم یک نقد به آقای سروش واردنمودند که چگونه آموزه های دینی را عرفی می پندارند؟ اسلام دین جامعی است و جامعیت اسلام مانع نمی شود تا به ایدئولوزی اسلامی تبدیل کنیم. سکولار یک باور است که می گوید دین از دنیا جداست.

در پایان جلسه نیز به سوالات اساتید و طلاب پاسخ داده شد.

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری چهارمین کارگاه «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» با عنوان« چالش ها در اصالت و مولفه های تشیع » مورخ 14/05/1400 خبر داد.
 
 

ایشان بیان کرد: این کارگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر جبرئیلی (مدیر مرکز شیعه‌شناسی استان البرز) به صورت مجازی در فضای اسکای روم  برگزار شد.

دکتر جبرئیلی در مقدمه سخنان خود به معرفی چندین کتاب در باب اصالت تشیع پرداختند: از جمله کتاب «نشأة التشیع و الشیعه» تالیف شهید محمد باقر صدر و کتاب «تاریخ تشیع در ایران» تألیف رسول جعفریان که از پیدایش تشیع تا زمان دولت صفوی و همچنین مستنداتی در باب خاستگاه تشیع و انواع شیعه در این کتاب بیان شده است و کتاب دیگر «دانشنامه جهان اسلام» که حدود 300 صفحه از این دانشنامه اطلاعات مورد نیاز لازم یک شیعه‌پژوه را بیان کرده است. استاد در ادامه کتاب مقام معظم رهبری (زیده عزه) که قبل از انقلاب در سال 52 بر اساس دغدغه مندی خود مطالعه و تحقیقاتی در عصر حضور و حیات ائمه علیهم السلام انجام داده است را بیان کردند، از حمله کتاب: انسان 250 ساله، همرزمان حسین علیه السلام، دو امام مجاهد، که این کتاب ها، با زندگانی ائمه  علیهم السلام آشنا می کند و تحلیل های بسیار جامعی که ترکیبی از تاریخ و روایت هست را بیان نموده اند.

ایشان اذعان کردند: بحث اصالت، پیدایش و خاستگاه تشیع به این معنا است که شیعه از چه زمانی بوجود آمد؟ مولود کجاست؟ ظهور و بروزش از کجاست؟

استاد جبرئیلی گفتند: در باب اینکه خاستگاه تشیع از کجاست سه دیدگاه عمده جود دارد: نظر اول: تشیع برخاسته از فرهنگ و مولود طبیعی اسلام است و محل اصلی آن مدینه است و نظریه صحیح نیز همین می باشد. نظر دوم: تشیع زایده تحولات و حوادث فکری و سیاسی مسلمانان است و نظر سوم: تشیع نه مولود طبیعی اسلام است و نه زایده حوادث، بلکه محصول کار فرهنگی است، که این نظریه خود به سه قسم قابل تبدیل است: 1-روابط اجتماعی و تعامل سیاسی با ایرانیان؛ 2. یهودیان و 3. مسیحیان. نظریه سوم  یک نظر انحرافی است که در بین مخالفان امروزه مطرح می‌شود.

آقای جبرئیلی در ادامه بیان نمودند: ظهور و بروز تشیع از جریان سقیفه می باشد و اصالت تشیع از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد و تشیع در واقع ادامه اسلام است. در زمان امام علی علیه السلام تشیّع هیچ گونه تشکلی نداشت و اولین تشکل بعد از صلح امام حسن مجتبی علیه السلام شکل گرفت و در زمان امام صادق علیه السلام به طور رسمی شکل جامعی به خود گرفت.

در ادامه مولفه های تشیع را بیان کردند و گفتند: ارکان اصلی تشیع عبارتند از نصب ، عصمت و علم ویژه  و از آموزه های شیعه: تشیع به عنوان یک مذهب می باشد و در حال حاضر در جهان اسلام سه مکتب وجود دارد  1. مکتب خلفا ؛ 2. مکتب اهل بیت و 3. اباضیه که در عمان زندگی می کنند  که عقاید خاص خود را دارند. ما پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام هستیم و از آموزه های تشیع که می توان نام ببریم از جمله در حوزه کلام، بحث رجعت، بداء و تقیّه می باشد. در حوزه اصول فقه برخی از آموزه ها سلبی  است بدین معنا که بعضی از آموزه‌های اهل سنت را سلب می کنیم.

دکتر جبرئیلی بیان کردند: برخی از مخالفان تشیع می گویند شیعیان در مذهب خود صب دارند در حالی که این طور نیست، بین لعن و صب تفاوت وجود دارد: صب جایز نیست اما لعن جایز است و در روایات و ادعیه به آن اشاره شده است  از جمله تفات آن این است که: لعن یعنی شخص از رحمت الهی به دور شود و صب به معنای ناسزا گفتن است که در روایات اهل بیت علیهم السلام به ما اجازه صب داده نشده است. یکی دیگر از آموزه های مهم تشیع تقیّه می باشد و مقام معظم رهبری در کتاب های خود به این مسئله به خوبی پرداخته است.  استاد اشاره داشتند که تقیه یک عمل فردی نیست بلکه یک عمل اعتقادی و سیاسی است که به معنای سپر می باشد یعنی کاری را انجام دهد و ترک نکند. نگاه به تقیه باید یک نگاه درست باشد. ائمه علیهم السلام برای تحقق تقیه چندین کار انجام می دادند از جمله: 1. از افراد جاسوس بهره  می بردند؛  2. یار مخفی داشتند؛ 3. پاسخ های متفاوت و  4. نامه نگاری می کردند.

استاد در خاتمه بیان کردند: ما دو منبع داریم یکی قرآن و دیگری هم سنت پیامبر (ص) و آموزه های تخصصی شیعه ریشه در قرآن دارد زیرا ائمه در بحث رجعت، بداء و تقیه به قرآن رجوع می کردند. در پایان جلسه به سوالات اساتید و طلاب پاسخ داده شد.

 

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

به گزارش معاون پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه سومین نشست «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» تحت عنوان «شبهه پژوهی و تولید علوم انسانی اسلامی» مورخ 13 مرداد ماه 1400 با سخنرانی سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی و با حضور اساتید، کادر و طلاب در بستر فضای اسکای روم برگزار گردید.
 

سرکار خانم دکتر عبدلی ضمن خوش آمدگویی به اساتید و طلاب در ابتدای نشست گفت: علت پرداختن به این موضوع این است که علوم انسانی یکی از مهمترین مولفه های نرم افزاری فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب می شود، از منویات مقام معظم رهبری است  که مکررا تاکید دارند که  علوم انسانی  ما اسلامی نیست.

 

ایشان تاکید کردند: امروزه جامعه در شرایطی قرار دارد که باعلوم اسلامی سکولار که عمدتاً در یک فضای فکری ضد دینی غرب شکل گرفته است مواجه است که به دنبال آن شاهد آسیب های اجتماعی و فرهنگی  و اقتصادی آن هستیم.

سرکار خانم دکتر عبدلی در خصوص چیستی دین ، تعریف لغوی و اصطلاحی دین، همچنین چیستی، تعریف لغوی و اصطلاحی علم مباحثی را ارائه نمودند. سپس در ادامه پیرامون هویت دین به تبیین نظریه گزیده گویی، نظریه دایره المعارفی دین(دین حداکثری)، نظریه دین حداقلی (معرفت دینی تابعی) پرداختند. نظریه دایره المعارفی دین معتقد است دین متشکل از اصول و کلیات علوم، نظریه دین حداقلی شامل نظریه هرمنوتیکی و نظریه قبض و بسط می باشد،  نظریه  هرمنوتیکی عبارتند از فهم هرمنوتیکی از متون دینی .

در ادامه  به سه مرحله از هویت علم در دوران مدرن ، عصر انقلاب علمی، علم مدرن در عصر پوزیتیویسم، علم مدرن در عصر پسا پوزیتویسم اشاره نمودند.


ایشان در مورد جایگاه بحث علم ودین مسئله ای را بیان کردند که  امروزه مطالعه دین با عنوان عام به نام «دین پژوهی» مطرح می شود، عنوان «دین پژوهی» به دانش هایی اطلاق می شود که با رویکردی رئالیستی و پراگماتیستی به مطالعه دین می پردازد. رویکرد رئالیستی به اثبات واقع نمایی یا عدم واقع نمایی مدعیات دینی می انجامد .در این رویکرد از صدق و کذب دعاوی دین و حقانیت نظری گزاره های دین سخن به میان می آید؛ برای مثال بحث ازصدق یا کذب زندگی جاودانه انسان ما را در رویکرد رئالیستی قرار می دهد دانش هایی که با این رویکرد به مطالعه دین می پردازند، فلسفه دین و الهیات (کلام) می باشد.
استاد حوزه تاکید کرد: نوع دوم پژوهش هایی که بدون دغدغه در باب حقانیت دین و صرف نظر از صدق و کذب گزاره های دینی آثار و لوازم آن را در مقام تحقق و خارج بررسی می کند «روان شناسی» و«جامعه شناسی» است. مسئله تعارص علم ودین از مسائل مشترک «فلسفه دین» و «کلام» است که رابطه علم و دین عبارتند از رویکرد تمایز انگارانه، رویکرد وحدت انگارانه، رویکرد تعامل انگارانه، رویکرد تمایز انگارانه. که در خصوص هر کدام از این مباحث مطرح شده  به صورت مفصل مطالبی را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.

 

در ادامه نشست افزودند  در باب   مواجهه با علوم انسانی غربی( اهمیت و آسیب های کنونی ( اشاره کردند؛ نقش بنیادین علوم انسانی در تحقق یک نظام فکری منسجم و تمدن ساز ، تعارض های بنیادی علوم انسانی سکولار با مبانی و بنیادهای اسلام، ناکارآمدی علوم انسانی غربی در تحلیل حیات انسان مسلمان و حل مشکلات و چالش های آن، آسیب های معرفتی اعتقادی فرهنگی و اخلاقی علوم انسانی غربی از مهمترین آسیب های این علوم است . و از سوی دیگر  آسیب تحقیقات در این حوزه شامل عدم خروج از مباحث انتزاعی و فلسفی،  ابهام روش شناختی، عدم اجماع اندیشمندان داخلی بر یک چارچوب فکری و نظری تولید علم می باشد.

 

استاد دانشگاه خاطر نشان کردند: تعاریف مربوط به علوم انسانی از جهات مختلفی قابل تقسیم و دسته بندی می‌باشد؛ تعاریف ناظر به موضوع، غایت، روش؛ تعاریف حقیقی و یا تعاریف لفظی مانند تعاریف ناظر به مصادیق رشته‌های موجود و… همچنین می‌توان تعاریف علوم انسانی را از منظری دیگر به اعم، عام، خاص و اخص تقسیم نمود. علوم انسانی، منظومه وسیعی از اصول و مسائلی است که انسان به عنوان موضوع کلی در مرکز آن‌ها قرار دارد. این علوم با روش‌های مختلف عقلی، نقلی، شهودی و تجربی و با هدف رشد و تکامل انسان به توصیف، تبیین، پیش بینی، تغییر و اصلاح اندیشه و کنش‌های انسان و جوامع انسانی می‌پردازد.

ایشان یکی از کلیدی‌ترین مناقشات نظری متداول در میان معتقدان به امکان و معقولیت علوم انسانی اسلامی را «معنا» و «تعریف» آن دانست. تعاریف عرضه شده درباره‌ی ماهیت علوم انسانی اسلامی را می‌توان به تعاریف «فرضیه محور»، «مبانی محور»، «موضوع و مسأله محور»، «منبع محور »، «روش محور»، «غایت محور»، «عالِم محور » و «ترکیبی» تقسیم نمود. با این اوصاف در یک تعریف تلفیقی و با ملاحظه همه‌ی این ملاک‌ها می‌توان علوم انسانی اسلامی را علومی دانست که مبتنی برمبادی و مبانی دینی و اسلامی بوده و با استفاده از روش‌ها و منابع مورد تأیید دین و با هدف رشد و تکامل انسان به تغییر واصلاح اندیشه و کنش‌های انسانی بپردازد. به عبارتی دیگر مدیریت بهینه انسان و جوامع انسانی را در مسیر قرب الهی به عهده بگیرد.

سرکار خانم دکتر عبدلی در خاتمه  پس از تبیین دیدگاه مخالفان علم دینی از جمله دیدگاه دکتر سروش ، مجتهد شبستری و دکتر ملکیان به رویکر های تولیدی علم دینی اشاره نمود و پس از ان به مهم ترین محل های نزاع در علم دینی از جمله جایگاه تجربه درعلم دینی ، ارزش مداری نظام علم ، عینیت گرایی یا ذهنیت گرایی و همینطور مهم ترین محل های نزاع در بحث اسلامیت علم از جمله  تبیین فرآیند  اجتهاد و مراحل آن و اعتبار یابی ان و و مناسبات ان با فراورده های تجربه و… اشاره نمودند.

 

 

 

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین روزکارگاه «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» با محوریت شبهه پژوهی و خانواده با عنوان « عدالت جنسیتی، آسیب های اجتماعی و …» با حضور سر کار خانم دکتر خزعلی (رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) همزمان با روز خانواده و روز مباهله مورخ 13/05/1400 در بستر اسکای روم خبر داد .

خانم دکتر خزعلی در ابتدای سخنانشان فرمودند: خانواده از ابتداي تاريخ تاكنون در بين تمامي جوامع بشري، به عنوان اصلي‌ترين نهاد اجتماعي، زيربناي جوامع و منشأ فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاريخ بشر بوده است، پرداختن به اين بناي مقدس و بنيادين و حمايت و هدايت آن به جايگاه واقعي و متعالي‌اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انساني و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حيات حقيقي و سقوط به ورطه هلاكت و ضلالت بوده است.اسلام به عنوان مكتبي انسان‌ساز بيشترين عنايت را به تكريم، تنزيه و تعالي خانواده دارد و اين نهاد مقدس را كانون تربيت و مهد مودت و رحمت مي‌شمرد و سعادت و شقاوت جامعه انساني را منوط به صلاح و فساد اين بنا مي‌داند و هدف از تشكيل خانواده را تأمين نيازهاي مادي، عاطفي و معنوي انسان از جمله دستيابي به سكون و آرامش برمي‌شمارد.

ایشان در ادامه به تعریف خانواده پرداختند و گفتند: خانواده گروهي است متشكل از افرادي كه از طريق نسب يا سبب و رضاع با يكديگر به عنوان شوهر، زن، فرزندان، مادر، پدر، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشتركي پديد آورده و در واحد خاصي به نام خانواده زندگي مي‌كنند.

همچنین ا به یک سری اصول و مبانی خانواده اشاره نمودند از جمله:

 1- نظام زوجيت از اركان عالم خلقت و از آيات و نشانه‌هاي الهي است و وحدت زن و مرد در ابعاد انساني و اختلاف آنها در بعد بشري از شاهكارهاي خلقت و موجب تداوم و تكامل حيات آنان مي‌باشد؛

2- زن و مرد بر اساس حكمت الهي با لحاظ تفاوت‌هاي طبيعي آنها بايد از حقوق انساني، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي عادلانه برخوردار شوند؛

3- خانواده واحد بنيادين جامعه و كانون اصلي رشد و تعالي انسان است، قوانين و مقررات و برنامه‌هاي كشور بايد در جهت آسان كردن تشكيل خانواده، حمايت و پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي باشد؛

4- نتايج ازدواج ايجاد مودت، رحمت و آرامش ميان زن و شوهر است و با تكريم و احسان توسط فرزندان و رحمت و تربيت توسط والدين تداوم و تكامل مي يابد؛

5- اعضاي خانواده به‌ويژه والدين نسبت به حفظ حرمت و صيانت خانواده از آفات و آسيب‌ها و توانا نمودن اعضا در ابعاد شناختي و رفتاري جهت هدايت آنها در مسير الي الله و حصول به حيات طيبه مسئول مي‌باشند؛

 6- تربيت و عواطف اجتماعي به عنوان مهم‌ترين ويژگي‌هاي نظام انساني از خانواده نشأت مي‌گيرد و توجه به نقش محوري زن به عنوان محور عاطفه و تربيت و نقش محوري مرد در امر تربيت و تأمين معيشت و اداره زندگي، امري ضروري است.

خانم دکتر خزعلی به نظام کلی خانواده مطلوب از جمله: نظام اعتقادی؛ نظام مدیریتی؛ نظام تعلیم و تربیت؛ نظام معیشتی و اقتصادی و نظام ارتباطی اشاره نمودند و هر یک از این نظام ها را توضیح دادند.

خزعلی  نظام ارتباطی میان اعضای خانواده را بسیار مهم دانستند و  روابط همسران با یکدیگر مانند روابط مشترک میان همسران، رابطه زن با همسر و رابطه مرد با همسر  را تشریح نمودند و در ادامه روابط والدین نسبت به فرزندان، روابط فرزندان نسبت به والدین و رابطه با بستگان را نیز توضیح دادند.

در ادامه نشست به یکی از آسیب های اجتماعی اشاره کردند و گفتند : با وجود آنکه در دهه های اخیر بر ضرورت کنترل ایدز در کشور بسیار سخن گفته شده است، اما هنوز هیچ گزارش جامعی در مورد برنامه های کنترل ایدز و اقدامات کشوری ارائه نشده و تاثیرات اجرای  این برنامه ها از منظر فرهنگی- اجتماعی مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است . در این مجموعه با مرور فعالیت ها و  اقدامات انجام شده،  تلاش گردید تا ضمن طرح اقدامات و نکات قابل تامل در این زمینه ، با هم افزایی فکری، در خصوص محو و ریشه کنی ایدز در کشور، مدل بومی و اسلامی  ارائه شود .

ایشان نکاتی را در مورد ایدز فرمودند از جمله:در برنامه چهارم استراتژیک 66 کارشناس کشوری و مجامع بین المللی در محورهای آموزش و اطلاع رسانی –پیشگیری از انتقال جنسی –مراقبت و درمان اچ آی وی و بیماری های مقاربتی –کاهش آسیب –مراقبت کودکان خیابانی و پایش و ارزشیابی مشارکت کرده اند.همچنین نهمورد مداخله پیش بینی شده از جمله: توجه ویژه به سلامت جنسی در گروه های پرخطر و جوانان و افزایش برنامه های انگ زدایی به منظور کاهش تبعیض و تسهیل دسترسی به خدمات  و … سپس شاخص هایی جهت سنجش دستیابی به اهداف پیش بینی شده از جمله تا پایان سال 1398 درصد افراد در معرض بیشترین خطر انتقال جنسی که در آخرین تماس جنسی خود از وسایل جلوگیری نیز استفاده کرده اند 20 % افزایش یابد. (عدد پایه،  شریک جنسی غیرپولی در نظر گرفته شده است)

خانم دکتر اذعان کردند : اقدامات انجام شده برای بیماری ایدز عبارت از : ایجاد مراکز و سازمانهای مرتبطمانند شورای عالی ایدز، مراکز مشاوره بیماری های رفتاری یا کلینیک های مثلثی، باشگاه های یاران مثبت، مراكز دوستدار نوجوانان باشگاه های سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانانALL IN ، مراکز گذری کاهش آسیب(DIC)مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب‌پذیر، مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر، راه اندازی کلینیک سیار ایدز، تاسیس دو مرکز ویژه مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، تاسیس کلینیک زنان آسیب پذیر برنامه آتی می‌باشد.

دکتر خزعلی گفتند: باید تاملی بر برنامه های کنترل ایدز  داشته باشیم به ویژه برنامه چهارم مهم ترین استراتژی برنامه کنترل ایدز بوده است

در خاتمه پیشنهاداتی دادند از جمله:

آموزش های جنسی خانواده با توانمندسازی خانواده در مباحث سلامت جنسی
بررسی امکان سنجی قانونی کردن آزمایش تشخیص ابتلا بهHIV  قبل از عقد نکاح
پایش اثربخشی برنامه ها و اقدامات کنترل ایدز در ایران در پیشگیری و کاهش ابتلا بهHIV  ایدز
تهیه الگو و مدل بومی اسلامی –ایرانی در کنترل ایدز
تهیه و تدوین پیوست فرهنگی کنترلHIV  ایدز در کشور
بررسی برنامه های کنترل ایدز از منظر نقش آژانس های سازمان ملل در تدوین برنامه های ایدز ( به ویژه 4و 5)
مطالعه تاثیرات فرهنگی –اجتماعی اقدامات و برنامه های کنترل ایدز در کشور را بیان نمودند و در پایان جلسه به سوالات اساتید و طلاب پاسخ داده شد.

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری کارگاه شبهه پژوهی و مطالعات زنان با عنوان « فرزند‌آوری، اشتغال، تحصیل» با حضور سر کار خانم دکترعاشری مورخ 12/5/1400 در بستر اسکای روم خبر داد .
 
 

خانم دکترعاشری مباحث خود را از بحران جمعیت آغاز نمودند و گفتند نیروی جوان انسانی جزء سرمایه های اصلی یک کشور محسوب می شود و هرقدر یک کشور امکانات داشته باشد، ولی نیروی جوان نداشته باشد که از این امکانات استفاده کند و به عرصه تولید در بیاورند، فایده ای نخواهد داشت و در سال های آینده کشور دچار پیری خواهد شد. جامعه و ما طلاب وظیفه دارند به عنوان افراد متدین به دنبال راه کارهایی باشند که یکی از این راه کارها فرزندآوری است.

ایشان اذعان کردند: ما قشر مذهبی با وجود اعتقاد به رزاقیت خداوند معتقد هستیم آیا فرزندی آوری جزء اولویت های ما می باشد یا خیر؟ برای فرزند آوری چه استدلالی داریم و تا چه اندازه ما را قانع می کند؟ قسمت اعظم عدم فرزند آوری به زنان بازمی گردد به دو دلیل:اول بحث 1بحث تحصیل و دوم بحث اشتغال و فعالیت های اجتماعی.  ما در زندگی باید الویت بندی داشته باشیم  اشتغال و تحصیل نباید مانعی برای فرزندآوری باشد و باید  برای تربیت صحیح  فرزند بستر مناسب فراهم نمائیم. ایشان مسئله را با یک مثال بیان نمودند: وقتی گلخانه ای طراحی می کنیم مسئول هستیم که فضا ، نور ، آب و کود … تهییه کنیم و بعد از مراقبت دیگر ما تلاش خودر ا کرده ایم ممکن است برخی از گل ها بارور نشوند و من مادر با برنامه ریزی و اولویت بندی می توانیم فرزتد آوری داشته باشیم.

استاد گفتند: از موانع فرزند آوری جدای از مباحث اقتصادی کامل گرایی  است؛ زیرا انسان ذاتاً موجودی است که به دنبال سعادت و رسیدن به کمال می باشد به عنوان مثال: یک خانم انتظار دارد خانه اش به بهترین شکل ممکن تمییز باشد و همراه با آن تمام نمرات  هم بیست باشد …. البته همه این ها با برنامه ریزی ممکن خواهد بود. معمولا افراد کمال گرا یا صفر هستند یا صد و مابین نمی باشند. چرا  دائما به دنبال این هستیم  که کاری بی عیب و نقص انجام بدهیم؟ یکی از این دلایل، رقابت می باشد و اگر رقابت به معنای حذف دیگری باشد در دین اسلام به هیج وجه پذیرفته نیست. ما در دین اسلام بحث همکاری، مشارکت و تعاون داریم و نباید خود را با دیگران مقایسه کنیم، بلکه باید تلاش کنیم از وضعیت موجودی به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم. بحث کمال گرایی ریشه در دوران کودکی انسان ها دارد و علت آن نتیجه محوری می باشد. به عنوان مثال یک طلبه در طول ترم تحصیلی تلاش کرده اما زمان امتحان فرزندش مریض شده است و نتوانسته امتحان دهد یا نمره مطلوب بکسب کند . این فرایندی که در طی سال داشته است متاسفانه  دیده نمی شود، ما باید بتوانیم نتیجه را تغییر بدهیم و فرآیند محور باشیم.

در ادامه بیان کردند: یکی دیگر از موانع قرزندآوری، فعالیت های احتماعی می باشد. رهبر معظمانقلاب(زید عزه)  می فرمایند: الویت با مادری می باشد اما خانه و خانواده نباید مانع فعالیت اجتماعی باشد، بلکه باید تعادل برقرار شود بین شرایط خانه و فعالیت های اجتماعی. فعالیت اجتماعی عام است و می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد و حتی فعالیت احتماعی می تواند درآمد زا نباشد و این خود ما هستیم که باید بتوانیم بین خود و فعالیت احتماعی تعادل برقرار کنیم .

ایشان تاکید کردند : یکی از عوامل فرهنگی کاهش فرزند آوری این است که به افراد القا کردنه اند: فرزند کمتر، زندگی بهتر و یا دوتا فرزند کافی است . وقتی این تفکر برای انسان ملکه شد دیگر نمی توان کاری کرد و ما طلاب با نقش های مختلف همسری، مادری و فرزندی باید در زندگی برنامه ریزی کنیم و اولویت را با فرزندآوری قرار دهیم.

 یکی از راه کارها این است که برای خود اهدافی را مشخص کنیم و این اهداف کلی را به اهداف جزئی تر تبدیل کنیم. باید سعی کنیم از اولویت ها و برنامه ریزی انجام شده، خارج نشویم . چرا در زندگی خود فردگرایی، لذت گرایی را حاکم کرده ایم؟ مصرف گرایی و تجمل گرایی ها باعث عقب افتادن در زندگی شده است و باید تفکر را عوض کنیم تا دچار مصرف گرایی نشویم. وقتی ما دچار فردگرایی شویم، فرزند را مانع می بنیم در حالی که برای این افراد نیاز هست الگو سازی شود.

در خاتمه خانم دکتر عاشری بیان کردند: باید باور دینی افراد رشد پیدا کند.  زیرا ضعف باور دینی مانعی است برای فرزند آوری . در ارزش های دینی عمل خوب همیشه در جریان هست . باید بزرگان دین خود را الگو و سرمشق در زندگی خود قرار دهیم تا به هدف اصلی که عبد و بندگی است، دست یابیم.

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، نشست بصیرتی- سیاسی در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و در دهه‌ی کرامت، بصورت برخط در تاریخ 24/3/1400 با حضور استاد محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر محمدعلی صادق زاده و با موضوع « نقش بانوان در ارتقاء بینش سیاسی جامعه» برگزار گردید.
 
 

ایشان به عنوان مقدمه فرمودند انقلاب اسلامی تحول بزرگی در کلیه عرصه ها و در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی پدید آورد. و مردم ایران با انقلاب اسلامی با نفی وضعیت موجود حرکت به سمت وضعیت مطلوب را آغاز نمودند. امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جداست. هم در پیدایش هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه و نیات. مقام معظم رهبری (مدظله) هم در بیانیه گام دوم، پیروزی انقلاب اسلامی را آغازگر عصرجدیدی در عالم دانسته اند که اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. لذا صیانت از اهداف انقلاب و کرامت افراد و ارزش ها و انتقال این مفاهیم از یک نسل به نسل دیگر ضروری است.

دکتر صادق زاده در ادامه فرمودند:  با فروپاشی شوروی سابق نوعی تقابل بین اسلام و استکبار در صحنه جهانی پدید آمد. بر این اساس جمهوری اسلامی با تاکید بر استقلال و عزت و اقتدار و امنیت، نفی سلطه گری و سلطه پذیری و  با رویکرد حمایت از ملت های مظلوم و ستمدیده و جریان مقاومت در جهان معرفی شد. و  تضاد ماهوی گفتمان اسلام شیعی و سلطه جویی غرب آشکارتر از همیشه گردید.

سیاست آمریکا در برابر ایران پس از انقلاب اسلامی رویکردی کاملا تهاجمی و تقابلی و جنگ طلبانه گردید و به دنبال آن  با استفاده از تبلیغات و هجمه های گسترده ی رسانه‌ای، اسلام هراسی و شیعه هراسی و نیز  ایران هراسی و مخدوش کردن چهره ایران در جهان را بطور جدی پیگیری نمود.

ایشان در ادامه فرمودند یکی از موثرترین اقشار و نیروهایی که می توانند نقش راهبردی در پیشرفت و توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان جامعه ای الگو و نمونه با معرفی تمدن اسلامی و ایرانی و مبلغ و مروج گفتمان انقلاب اسلامی در سطح داخل و خارج داشته باشند،  قشر بانوان فرهیخته است.

ایشان در ادامه به تعریف برخی مفاهیم سیاسی در این زمینه از جمله محیط اجتماعی، مشارکت سیاسی و مشارکت سیاسی اسلامی پرداختند.

 مشارکت سیاسی عبارتست از شرکت و فعالیت فرد در سطوح مختلف در نظام سیاسی و از این رو با اجتماعی شدن رابطه دارد و عاملی مهم در توزیع قدرت و تعیین سیاست ها ست.

مشارکت سیاسی اسلامی شرکت و حضور مسئولانه با هدف ارتقاء سطح مشارکت و ارتقاء کارآمدی نظام به عنوان یک تکلیف شرعی و دینی و یک نوع احساس مسئولیت در برابر خداوند در برابر خویشتن و در برابر جامعه است. لذا چنانچه در اصول فقه هم آمده است که مقدمه واجب واجب است بر این اساس توسعه و پیشرفت مادی و کمال  و تعالی معنوی، نیازمند کسب آگاهی‌های لازم شناخت احکام الهی ، قانون مدون و  مسئولیت پذیری و ایفای نقش‌های مربوطه می باشد.

دکتر صادق زاده در ادامه به تعریف فرهنگ سیاسی پرداخته و فرمودند: فرهنگ سیاسی یک جامعه،  مجموعه جهت گیری های سیاسی یک ملت نسبت به نظام سیاسی، نخبگان سیاسی و قدرت سیاسی است  که در طول زمان و در ارتباط با رویدادهای مختلف در درون یک جامعه شکل می‌گیرد و نوع و میزان رابطه‌ی  میان قدرت سیاسی(دولت) و قدرت اجتماعی( ملت) را تبیین می نماید.

ایشان تاکید کردند، امروزه توجه به منابع و نیروهای انسانی و آموزش و جهت دهی به نیروهای انسانی نقش مهمی در رشد یک جامعه دارد . به گونه ای که دانش و ظرفیت های علمی و فرهنگی یک جامعه مهم ترین عامل شکوفایی استعدادها و توانمندی ها و همچنین بهره مندی از منابع مادی و معنوی است و در این میان حضور بانوان در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از پیش نیازهای توسعه یافتگی سیاسی است.

ایشان در ادامه به جایگاه زن در قانون اساسی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری اشاره کردند و فرمودند  در اندیشه امام خمینی (ره) دخالت و مشارکت در تعیین سرنوشت و حضور فعال زنان هم حق و هم تکلیف آنان است. چنانچه حمایت بالای آنان در پیروزی انقلاب اسلامی دارای اهمیت بسزایی بوده است.امام (ره) علاوه بر حفظ شأن وکرامت زنان بر حقوق سیاسی اجتماعی  آنان  تاکید فراوان کرده اند.

رهبر معظم انقلاب هم بر اهمیت بانوان در نظام اسلامی همواره تاکید داشته اند و نقش آنان در ترویج الگوی زن مسلمان را بسیار با اهمیت می دانندو آنان را قشری فعال و تاثیرگذار و دارای نقش راهبردی در عرصه اجتماع معرفی می نمایند.

ایشان در انتها به تعدادی از  راهکارها و پیشنهاداتی که منجر به ارتقای بینش سیاسی اجتماعی بانوان می‌گردد اشاره نمودند و فرمودند در بعد فرهنگی توجه این عوامل لازم است:

1- تلاش در جهت تحقق ارزش ها و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی

2- الگوسازی  از زن ایرانی در مکتب فاطمی

3- تبیین ویژگی های سیمای زن در اسلام

4- ترویج مکارم اخلاقی در جامعه

5-  فراهم کردن فضای مساعد در خانواده برای رشد اعضای خانواده براساس معیارهای اسلامی

6- ترویج  سبک زندگی ایرانی اسلامی در سطح جامعه

7- شرکت در دوره ها و نشست های فرهنگی

8- ایجاد مراکز فرهنگی در جهت جذب، تربیت و ساماندهی نیروهای انسانی کارآمد

9- انتشار و تولید آثار مرتبط با معیارهای اسلامی ایرانی و نهضت نرم افزار

10- شناخت نظام سلطه فرهنگی غرب و نقد بر آن

ودر  بعد سیاسی،  ولایت مداری در تمام ساحت ها برای تحقق جامعه مهدوی، بصیرت افزایی در فضای جامعه، شرکت در فعالیت های انتخاباتی،  ایجاد تعامل سازنده و همکاری موثر بین حوزه های علمیه خواهران با انجمن ها و تشکل های دانشجویی،  جهت دهی به پایان نامه های بانوان در مقطع سطح 3 و 4 و کارشناسی ارشد و دکتری در جهت بررسی نقش زنان در تحولات آینده،  حمایت های مادی و معنوی از پژوهش های علمی و فعالیت های هنری و ورزشی بانوان ارزشی و فرهنگ ساز، راه اندازی شبکه های فرهنگی و سیاسی در فضاهای مجازی و حضور فعال در بسیج خواهران و… را از فعالیت هایی برشمردند که می تواند نقش بسزایی در ارتقاء بینش سیاسی بانوان داشته باشد.

دکتر صادق زاده در انتها به مناسبت نزدیکی به انتخابات به این سوال پاسخ دادند که چرا باید انتخابات شرکت کنیم؟

 ایشان در پاسخ به قانون اساسی استناد کرده و فرمودند مردم بر طبق تصریح قانون دارای سه نقش اساسی هستند. اولا  برخورداری از حق انتخاب که همه‌ی مسئولان نظام بطور مستقیم و غیر مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند. دوم نقش مردم در تعیین قانون اساسی سوم نقش نظارتی که بر اصل نظارت مردم بر دولت و دولت بر ملت تاکید دارد. بر این اساس انتخابات مظهر حضور مردم بوده و هم حق و هم تکلیف آنان است.

دکتر صادق زاده در جمع بندی فرمایشات خود فرمودند: با ارتقاء بینش سیاسی و مشارکت مردم، در عمل، زمینه های ثبات اجتماعی نظام اسلامی و سیاسی فراهم می‌گردد. در مقابل اگر در جامعه، افراد به بلوغ سیاسی و بصیرت لازم نرسیده باشند به همان میزان نقش مخرب خواهند داشت. جهت دهی ها و درگیر کردن افکار عمومی  دشمنان به بعضی پدیده ها در انتخابات نشانگر کم بودن بصیرت در این زمینه هاست. و لازمه ورود به این مسائل و آگاهی بخشی در جامعه و مجاب کردن مردم با استدلال های قوی است.

ایشان در انتها منابعی برای مطالعه بیشتر به طلاب علاقه مند معرفی نمودند.

 


 

   سه شنبه 25 خرداد 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست بصیرتی برخط در تاریخ سوم خرداد ماه در آستانه‌ی انتخابات و همزمان با سالروز فتح افتخارآمیز خرمشهر، با موضوع «نقش رسانه و ابزارهای تبلیغاتی در انتخاب اصلح» با حضور کارشناس فضای مجازی حجه الاسلام و المسلمین محمد کهوند برگزار گردید.
 
استاد کهوند در ابتدا به دسترسی‌های بسیار زیاد سازندگان پیامرسان‌ها و مهندسی محتواها توسط دشمنان و بازیگری مهم فضای مجازی در انتخابات ها و سایر جهت گیری‌های اجتماعی اشاره کردند و تاکید کردند طلاب باید به صورت تخصصی در این مسئله وارد شده و مهارت‌های لازم را کسب نمایند.

ایشان فرمودند: یکی از بدیهی ترین نکات در بحث تبلیغ در فضای مجازی اینست که بسته‌های محتوایی متناسب با اقتضائات محیطی و همراه با شناخت شرایط و ضوابط این فضاها باشد و طلبه متناسب با نیازهای انتخاباتی آماده شود.

ایشان در ادامه به یادآوری برخی کم کاری‌های صورت گرفته در انجام مطالبات مقام معظم رهبری مدظله پرداختند که از جمله مهمترین آنها آینده پژوهی در حوزه فضای مجازی است که در دنیای امروز به شدت حائز اهمیت است و رهبری در سال 1386 در دیدار با طلاب و نخبگان مطرح و از حوزه و طلاب این امر را مطالبه می نمایند.

مطالبه‌ی دیگر حضرت آقا از طلاب و نخبگان جامعه، گفتمان سازی و نحوه مواجهه با فضای مجازی و مطالبه گری از مسئولان از جمله مطالبه‌ی شبکه ملی اطلاعات است که بارها در دیدارها و بیانات مختلف بر آن تاکید ورزیده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه فرمودند: ایجاد دوقطبی های کاذب از کارهایی است که دشمن در آستانه انتخابات به آن متوسل می شود و باید با روشنگری از اثرات منفی آن جلوگیری کرد. مانند دوقطبی کاذب فیلترینگ و عدم فیلترینگ که خصوصا در آستانه انتخابات ها زیاد مطرح می شود و اساساً کذب است و اینطور نیست که یا لازم باشد فیلترینگ را اعمال نمود یا عدم فیلترینگ و شق سومی درکار نباشد (به خلاف دوقطبی های حقیقی مانند پذیرش ولایت الله یا پذیرش ولایت طاغوت ) بلکه راهکار صحیح در مواجهه با فضای مجازی، مدیریت آن است ، نه فیلترینگ مطلق و نه ولنگاری مطلق.

ایشان تاکید کردند این وظیفه ما حوزویان است که مردم را با خطرات فضای مجازی آشنا کرده و سواد رسانه مردم را ارتقا دهیم و خطرات شبکه‌های اجتماعی غیربومی را گوشزد نماییم و نسبت به حقایق موجود در مدیریت فضای مجازی روشنگری نماییم و برای این منظور باید آمادگی‌های مهارتی لازم از مدت‌ها قبل کسب شود.

استاد کهوند به نقش مهم تبلیغ چهره به چهره و محدود نشدن و اعتماد نکردن به شبکه های اجتماعی خارجی را در ایام انتخابات بسیار ضروری و مهم برشمردند و تاکید کردند با توجه به دسترسی‌هایی که صاحبان این شبکه ها دارند در فرایند انتقال پیام کاملا تصرف کرده و فیلترینگ حبابی برای اقشار مختلف ایجاد می نمایند بنابراین لازم است فرصت تبلیغات حضوری که متاسفانه به علت کرونا به شدت محدود شده است را از دست نداد حتی در محدوده‌‌ی بستگان و آشنایان.

ایشان در خاتمه تاکید کردند باید به مردم امید بدهیم و آنان را دعوت به مشاهده مناظرات و بررسی برنامه های کاندیداها بنماییم و از تخریب کاندیداهای انقلابی و غیر انقلابی جدا پرهیز شود و بنا گذاشته شود بر نقد لیبرال ها و ارائه برنامه های کاندیدهای انقلابی.
و همچنین از فرصت پیام رسان های داخلی مانند ایتا و شاد هم که مخاطبان بالایی دارند، غفلت ننمود.

ایشان در انتها کانالی برای استفاده به عنوان محتوای انتخاباتی معرفی نمودند که در آن محتواهای امیدآفرین از دستاوردهای نظام اسلامی به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

همچنین ایشان دوره های تخصصی تبلیغ در حوزه رسانه را به علاقه مندان کار تبلیغی در این زمینه، معرفی کردند.
 

 

   سه شنبه 4 خرداد 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی زینبیه کرج، نشست سوم از سلسله نشست های« خانواده تراز در حکمرانی اسلامی» با موضوع «بررسی تطبیقی اصول و مبانی نظام خانواده در اسلام و غرب و کاربست آن در سبک زندگی» در تاریخ 15/1/1400 و با حضور استاد پژوهشگر، سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی در بستر سامانه سیما برگزار گردید.
 
 

در این نشست سرکار خانم دکتر عبدلی ابتدا به تبیین موضوع و واژگان کلیدی از جمله خانواده و سبک زندگی پرداختند و فرمودند طبق یک تعریف، خانواده، گروهی متشکل از افرادی است که به خاطر نسب یا سبب در ارتباط متقابلی با همدیگر قرار دارند و فرهنگ مشترکی پدید می‌آورند و در یک واحد مشترک به نام خانواده زندگی می‌کنند. اعضای خانواده با هم پیوستگی دارند  و افراد و نقش ها بر هم تاثیر دارند بنابراین نهاد خانواده به مثابه یک نظام اجتماعی تلقی می‌شود. و سبک زندگی همان شیوه ، روش و اسلوب زندگی است. رویکردهای مختلفی در حوزه سبک زندگی مطرح می‌شود. برخی  با رویکرد جامعه شناسانه سبک زندگی را  هویت جمعی و طبقه اجتماعی تعریف می نمایند و گاهی رویکرد روانشناسانه است که مبتنی بر ارزش ها و هنجارهاست و ریشه در رفتارها دارد. تعریفی دیگر، از سبک زندگی هم مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. آنچه مهم است اینست که سبک زندگی هیچگاه منفک از مبانی و اندیشه های فکری نیست و غرب تلاش دارد سبک زندگی مدنظر خود را بر جهان غالب نماید.

ایشان سپس درباره اهمیت بحث فرمودند: تأمل در مبانی فلسفی و ایدئولوژیک خانواده به ما کمک می‌کند که تبیین صحیحی از مباحث خانواده داشته باشیم و مبانی فلسفی غرب در حوزه خانواده ( مانند نظریات فمنیستی و نظریات کارکرد گرایی و …) را کشف و آسیب شناسی نماییم. بنابراین این بحث بسیار ضرورت دارد.سپس ایشان به بیان مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و ارزش شناسی در حوزه خانواده که تاثیر مستقیم در سبک زندگی دارد اشاره نمودند.

در نگاه هستی شناسانه توحیدی، خانواده در یک مسیر واحد و یگانه حرکت می‌کند وهمسرانی که هر دو، خود را مخلوق و فقیر نزد خالق خود می‌بینند و همواره خود را در محضر خداوند دانسته وهمسری را همسفری برای تعالی و تقرب به خداوند می انگارند و هر عمل صالح و اخلاق محورانه را یک گام برای رسیدن به مرکز و قطب عالم هستی تلقی می نمایند. اگر همه اعضای خانواده با تمام وجود اعتقاد به خداوند یکتا داشته باشند   در روح و فکر و گفتار و عملکردشان بازتاب خواهد داشت. و این اعتقاد به شکل یک اخلاق عالیه و فاضله‌ی انسانی نمود پیدا می‌کند. اعتقاد به وحدت و پذیرفتن منبع غیبی برای شریعت، عامل وحدت برای کل اعضای خانواده و سبب الفت و نزدیکی قلبها  خواهد بود. و اعضای خانواده به منزله‌ی یک بدن و تحت فرمان یک روح واحد، یک اراده واحد، و یک فکر واحد قرار می‌دهد.

ایشان در ادامه به آثار و نتایج  تفکر مادی گرایانه  که در مقابل تفکر و جهان بینی توحیدی قرار دارد اشاره کرده و فرمودند: مادی گرایی و تضعیف ایمان ، تجمل گرایی و فزون طلبی و خودآرایی از کاربست های این نوع نگاه در زندگی است و خانواده را بجای تعالی به انحطاط می کشاند.

خانم دکتر عبدلی در ادامه به مبنای  انسان شناختی پرداخته و فرمودند: آنچه موجب ارزش  انسان می‌شود، و به وی کرامت می‌بخشد، تقواست و سایر ملاکات در جهان بینی الهی جایگاهی ندارد. همچنین در نظام فکری اسلامی، خانواده،  خاستگاه فطری دارد؛ (به خلاف دیدگاه غربی که خاستگاه آن را، صرفا نیاز جنسی می‌داند) و هر گونه انحراف انسان از تشکیل خانواده که منطوی در فطرت اوست،  را موجب انحراف او از قوانین آفرینش و  گرفتار شدن در عکس العمل های منفی شدید دانستند.

ایشان در مورد کاربست‌ها و آثار و نتایج  جهان بینی مادی که نقطه مقابل نگاه انسان شناسانه توحیدی ست، به  آزادی مطلق، حق طلبی و تکلیف گریزی، فردگرایی و سکولاریسم اشاره کردند. که متاسفانه امروزه بطور محسوسی خانواده ها تحت تاثیر این حق طلبی و تکلیف گریزی و فرد گرایی ها متزلزل شده و آمار بالای طلاق ناشی از همین نوع نگاه تحت تاثیر تهاجمات فرهنگی است.

خانم دکتر عبدلی در انتها به مبنای سوم یعنی مبنای ارزشی و اخلاقی اشاره کردند که بر طبق این مبنا، تعاملات درون خانواده بر اساس یک غایت مشترک اخلاقی و براساس ملاک حیات طیبه و هدف آفرینش که همان قرب الی الله است تعریف  می‌شود و در دیدگاه اسلام نسبی گرایی کاملا طرد می‌شود و  اسلام قائل به واقع گرایی و ثبات ارزش هاست.  در مقابل کسی که قائل به نسبی بودن ارزش‌هاست هر بیماری اخلاقی را با توجیهات مختلف،  فضیلت تلقی می‌کند. و اخلاق در چنین خانواده‌ای بجای اینکه ابزار سالم سازی باشد، عامل فرار از مسئولیت هاست. و روز به روز خانواده به فروپاشی نزدیک‌تر می‌شود. و دگرگونی و عدم ثبات ارزش ها و تکیه بر لذت جویی های آنی از آثار این مبنای ارزشی و اخلاقی است.

ایشان در آخر ابراز امیدواری کردند با شناخت ریشه های مشکلات و گرفتاری اخلاقی در خانواده‌ها بتوان به راهکارهای مناسبی دست یافت و رفع موانع فرهنگی را از رسالت های مهم حوزه‌های علمیه دانستند.

 

   دوشنبه 16 فروردین 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با همکاری مدرسه علمیه کوثردومین نشست فرهنگی- پژوهشی از سلسله نشست های «خانواده تراز در حکمرانی اسلامی » با حضور خانم دکتر خزعلی با موضوع «سیاست های جمعیتی و سقط جنین» در تاریخ 19/12/99 در سامانه سیما بصورت مجازی برگزار گردید.
 
در این جلسه سرکار خانم دکتر خزعلی  شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت گفته و بحث خود را  به شرح ذیل بیان نمودند:

مجموعه آیات «هل اتی»، «آیه مباهله» و «آیه تطهیر» که در شأن خانواده حضرت زهرا س می باشد نشان دهندة این است که کل خانواده در عرصه های فرهنگی و اجتماعی حضور فعال داشته اند و چیزی را که اسلام به عنوان زن مطرح می کند این نیست که زن در منشأ قدرت، ثروت، پست و مقام و ریاست باشد بلکه حضرت فاطمه زهرا س به گونه ای دیگر رفتار می کند. طوری که تا پای جان می ایستد و از امامت دفاع می کنند. کاری که یاران برجسته امام علی ع مانند: مقداد و اباذر و … نتوانستند انجام دهند.

الگویی که اسلام از خانواده معرفی می کند فاطمی بودن است ولی آن چه سکولار غربی با اسم فمنیسم بیان می کند زن رئیس جمهور، وزیر و … باشد و این موارد را ارزش یک زن تلقی می کند در حالیکه فقط ایده می باشند و هر کس بر اساس لیاقت و  شایستگی خود کاری ر ابه عهده می گیرد.

دکتر خزعلی در ادامه بیان داشتند که بحث انسان سازی کار انبیاء علیهم السلام می باشد و پیامبران چون مربی عالمیان هستند، انسان پروری می کنند و زن نیز همانند انبیاء نقش انسان پروری را به عهده دراد. زن به عنوان کانون اصلی خانواده، ابتدا باید به رشد و تعالی رسیده باشد تا بتواند آموخته های خود را به فرزندان انتقال دهد و بعد از آن به اصلاح جامعه بپردازد.

با توجه به این موارد باید از زن حمایت شود زیرا نقش اصلی زن فرزندآوری و فرزندپروری است و دولت در این زمینه سیاست هایی را اتخاذ نموده و در قانون اساسی تسهیل تشکیل و تحکیم خانواده لحاظ شده است.

بر اساس آماری که در کنترل جمعیت وجود دارد آمار جمعیتی از سال 92 با برنامه ای به نام غربالگری و اجباری شدن آن در سال 95 برای مادران باردار آمار جمعیتی با کاهش روبرو شد اما بعد از صحبت های حضرت آقا (زیده عزه)  که تاکیر بر تسهیل امر ازدواج و فرزندپروری بود موفق به افزایش آمار جمعیتی شد.

با توجه به عادی شدن سقط جنین در جامعه با استناد به  قرآن  که می فرماید: «فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزى مى دهیم. یقیناً کشتن آنان گناهى است بزرگ!» از این امر جلوگیری به عمل آمد.

در بهداشت و حقوق باروری در سند توسعه پایدار30 20؛ رفع خشونت را اینگونه معنی کردند که: زن هر کاری می تواند با بدن خود انجام دهد مانند انجام فحشا، سقط جنین و … انجام دهد و رفع تبعیض را که هیچ گونه فرقی بین آدم سالم و فاسق وجود ندارد معنا کردند و اصرار بر آموزش های جنسی در دوران کودکی داشتند و والدین ناآگاه نیز آن را عملی کردند در صورتی که در آمریکا کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده بود آن را فاجعه بزرگ و ممنوع اعلام کردند در حالی که در ایران این تفکرات القاء شده بود و خیلی از موسسات آن را اجرایی نمودند تا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی  دستور جمع آور کتب را اعلام کردند. زیرا این سند باعث متلاشی شدن کانون خانواده ها می شد.

برای جلوگیری از سقط های غیرقانونی و افزایش جمعیت و کنترل آن، دولت تدابیری از جمله مجازات پزشک و مادررا مطرح کرد. مواردی که با تشخیص پزشک قانونی حرج و خطر جانی برای مادر وجود داشته باشد دولت دستور به سقط داده است.

استاد خزعلی درباره اسقاط جنین غیرقانونی(جنایی) مواردی را بیان نمودند:

1. در سال 1392 با حذف قصاص از مجازا تهای قتل جنین، مقرر شده بود تعزیر اسقاط جنین که تا قبل از این متناسب قصاص داشتن این عمل بعد از ولوج روح بود، اصلاح شود اما هنوز هم این اصلاح صورت نگرفته است. به نظر میرسد لازم است پیشنهاد لایحه از سوی قوه قضائیه به سرعت دنبال شود.

2. لازم است تبلیغات و اقدام به اسقاط جنین غیرقانونی هم، (برای مباشری که به صورت حرفه ای اقدام می کند)جر م انگاری شود تا امکان اثبات جرم قبل از لحظه وقوع وجود داشته باشد.

3. سهل انگاری کلان، تحت تاثیر شیء انگاری وارداتی از غرب است. متأسفانه بسیاری از فضلا نیز جنین قبل از ولوج روح را موجودی غیرانسان می پندارند که گاهی ناشی از کژفهمی نسبت به دیدگا ههای فلسفی اسلامی و فقهی است درحالی که نه منظر صدرایی و نه منظر فقهی چنین دلالتی ندارد.

در خاتمه بحث دکتر خزعلی در رابطه با اسقاط جنین غیرقانونی پیشنهاداتی بیان نمودند: اولین پیشنهاد ایشان ایجاد نظام آماری دقیق و متقن و محرمانه در قوه قضائیه با همکاری دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت بهداشت، نظام پزشکی قانونی و دستگاه های امنیتی و انتظامی، انجمن های علمی و صنفی برای شناسایی باندها و همکاران خائن یا غافل وغیرمسئول در توسعه و تشدید سقط جنایی می باشد. همچنین بازنگری و تشدید مجازات ها و جرم انگاری فعالیت های مجازی و حقیقی و تبلیغاتی در فضای مجازی و خدمات در منزل؛ سپس تشدید مجازات باندهای تشکیلاتی و شبکه ای سقط که با همکاری کادر درمان و یا متخلفین که به نام کادر پزشکی در این عرصه فعالند و آخرین پیشنهاد گزارش ماهانه سازمان بازرسی کل کشور به ریاست محترم قوه از نظارت بر وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و مراکز خصوصی و دولتی فعال در امر سقط می باشد.
 

 

 

 

   چهارشنبه 20 اسفند 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه جلسه ژورنال کلاب در تاریخ 12/12/99روزسه شنبه با حضور طلاب سطح 2 و 3 در سامانه سیما برگزار شد.
 
 

در این جلسه سرکار خانم علیزاده به عنوان دبیر جلسه به ضرورت پرداختن طلاب به مسئله تحقیق و پژوهش پرداختند و مقاله « بررسی تطبیقی معنای تاویل از منظر علامه طباطبایی و معتزله » را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدا دبیر جلسه به تعریف ژورنال کلاب که برنامه آموزشی جهت فهم و درک اصولی کلی عملکرد بر پایه شواهد و افزایش مهارتهای ارزیابی نقادانه است پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین جلساتی در حوزه علمیه بررسی  ساختار مقاله ، روش و شیوه های نگارش است و نقد محتوا در درجه دوم قرار می گیرد اما در سطح کشور هدف از ژورنال کلاب این است که مقاله را از نظر محتوایی مورد نقد و بررسی قرار می دهند .

خانم علیزاده  در ادامه به ویژگی های عنوان مقاله از جمله: جزئی بودن عنوان تحقیق؛  مسئله محور بودن ، حاوی متغییرهای اصلی پژوهشی، تکراری نبودن، مورد علاقه بودن پژوهشگر و … اشاره نمودند.سپس نکاتی را در مورد چکیده بیان نمودند از جمله : چکیده بیان مختصری از ساختار و نتایج مقاله است که باید محتوای نهایی مقاله در آن به نمایش گذارده شود ، در چکیده هدف مقاله ، روش پژوهش و همچنین نتیجه گیری و دستاوردهای تحقیق قرار می گیرد .

خانم علیزاده در ادامه به روش های نگارش مقاله ، مقدمه  ، بدنه اصلی و منابع اشاره نمودند .

 

 

   چهارشنبه 13 اسفند 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست بصیرتی با موضوع نقش انتخاب اصلح در نظام مردم سالاری دینی و با حضور استاد ارجمند حجه الاسلام و المسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع موسس نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در تاریخ 5 اسفندماه 1399 و در آستانه میلاد مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام به‌صورت مجازی و در سامانه سیما برگزار گردید.
 
حجه الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع بعد از تبریک میلاد با سعادت امیرالمومنین و ایام ماه رجب فرمودند:

امیرالمومنین در نظام اندیشه سیاسی اجتماعی خود بر این باورند که امور رعیت و مردم و جامعه اصلاح نمی شود مگر اینکه کارگزاران جامعه صالح باشند. حضرت در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه این‌گونه می‌فرمایند: فلیس تصلح رعیه الا بصلاح الولاه این‌گونه نیست که امور رعیت اصلاح بشود مگر با صالح بودن والیان و کارگزاران. البته در ادامه تکمیل می فرمایند که ولاتصلح الولاه الا بالاستقامه الرعیه کارگزاران حتی اگر اصلح هم باشند نمی‌توانند اصلاحات واقعی در جامعه ایجاد کنند، مگر این‌که رعیت و امت در گفتمان آن حاکمان صالح و اصلح، استقامت داشته باشند.

ایشان فرمودند: شرط اصلی و اساسی و بی‌جایگزین اصلاح جامعه، کارگزاران اصلح هستند. کارگزارانی که خودشان صلاحیت های درجه یک دارند و نسبت به ارزش ها و مبانی و… اهتمام عملی دارند. چرا کارگزار اصلح جامعه را به سمت تعالی و تحقق آرمان های الهی می‌برد. دلیلش هم اینست که مردم همان آیین و روشی را در زندگی انتخاب می کنند که ملوک و کارگزارانشان انتخاب می کنند. (الناس علی دین ملوکهم).

موسس نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی فرمودند:

 نقش این ارتباط و تاثیر و تاثر بطور خیلی خلاصه اینچنین است که:

وقتی تفکری و اندیشه و فرهنگی حکومت و قدرت را به دست می‌گیرد، طبیعی است که در صدد اینست که اندیشه و مرام و گفتمان خود و ارزش های مورد قبول خود را در جامعه تثبیت کند. مثلا وقتی حکومت سکولار بر جامعه حاکم شود قطعا تلاش می کند که ارزش های سکولاریته را در جامعه محقق کند.

بنابراین اگر قرار باشد که جامعه به سمت صلاح حقیقی برود پس اول باید به این اصل  ملتزم شد که باید قدرت دست صالحان باشد. الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر

قرآن کریم می فرماید صالحان کسانی هستند که وقتی قدرت را در زمین به آنها بدهیم نماز حقیقی اقامه می‌شود. زکات حقیقی ادا می شود. امر به معروف  و نهی از منکر اقامه خواهد شد.

 امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه شقشقیه که رنج نامه مولا علی علیه السلام است سه خلیفه قبل از خود را نقد می کنند و این نقد تماما مبتنی بر عدم صلاحیت آنها در رهبری جامعه است.

درباره خلیفه اول می فرماید با اینکه می‌دانست دریای علم از کوهسار من جاری می شود و به بشریت می‌رسد و می‌دانست که علم مدیریت جامعه را ندارد؛ با این حال این مسند را غصب کرد و پیراهن خلافت را بر تن کرد در حالی که خودش هم بارها و بارها روی منبر گفت من را حلال کنید من شایسته این مقام نبودم.

درباره خلیفه دوم می‌فرماید رهبر جامعه باید انسانی باشد که نه افراط داشته باشد و نه تفریط بلکه  باید همه چیز را در جای خود به کار ببرد؛ حضرت در خطبه سوم می فرماید زمامدار مانند کسی است که بر شتری سرکش سوار است اگر افسار  آن را محکم بکشد پرده بینی حیوان پاره می شود و اگر آزادش بگذارد در پرتگاه سقوط می‌ کند. سپس می‌فرماید مردم در دوران خلیفه دوم دچار رنج و گرفتاری مهمی شده بودند. دومی سعه صدر و اعتدال منطقی را نداشت. سومی هم دنبال شکم بارگی و رانت خواری و فساد مالی و امثال این بود.

لذا امیرالمومنین علی علیه السلام حتی در قالب نقد خلفای گذشته این حقیقت را به ما القا می‌فرمایند که حاکم باید اصلح باشد از نظر علمی از نظر مدیریتی و از نظر تقوایی.

چون هر کدام از اینها نباشد حتما حکومت به انحراف کشیده می شود. اگر دانش کافی و صحیح نداشته باشد با جهل نمی‌تواند حکومت‌داری کند. اگر تقوا نداشته باشد رانت خواری و فساد و امثال آن کشور را برمی دارد. اگر سعه صدر نداشته باشد با خشونت با مردم رفتار می‌کند و مردم به نفاق و چاپلوسی و در نهایت به تراکم اعتراض ها و فروپاشی نظام فکر می‌کنند.

استاد نهج البلاغه در ادامه فرمودند: در انتخابات چند نکته مهم باید یادآوری شود.

اولین نکتهاینکه انتخاب اصلح تکلیف است نه حق. هنوز در جامعه ما خیلی ها خیال می کنند که شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح یک حق است که اگر دوست داشتند از آن بهره ببرند و اگر دوست نداشتند از آن استفاده نکنند. در حالیکه اینطور نیست انتخاب اصلح به خاطر نقش مستقیم فوق العاده ای که در صلاحیت و عدم صلاحیت جامعه دارد تکلیف ماست.

به عبارت دیگر انتخاب از دو جهت قابل بررسی است از این جهت که حق من است اگر حکومتی مانع حق من باشد و مردم سالاری را نپذیرد ظلم کرده است و از این جهت تکلیف من است که اگر من این حق خود را درست ادا نکنم یا اساسا شرکت نکنم من به کل جامعه ظلم کرده ام. پس شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح هم حق است و هم تکلیف.

نکته دوم اینست که ما برای همه رفتارهای خود باید برای قیامت حجت شرعی داشته باشیم. چطور ممکن است برای انتخاب اصلح که می‌تواند تمام جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد حجت شرعی نداشته باشیم؟ بلکه همگان مکلف ایم و درباره‌ی انتخاب های خورد مورد سوال واقع خواهیم شد.

اولین مسئله در باره داشتن حجت مسئله‌ی اصلح است. متاسفانه امروز فضایی مثل همه انتخاب ها در حال شکل گیری است که معتقد است بجای اینکه به اصلح نامقبول رای بدهیم  باید به صالح مقبول رای بدهیم درحالیکه ما حجت شرعی برای عدول از اصلح به صالح نداریم. و حجت شرعی فقط در انتخاب اصلح است.

ایشان در بیان نکته سوم فرمودند:

نکته سوم شناخت فرد اصلح است. اگر انتخاب اصلح تکلیف ماست مقدمه اش هم که شناخت است بر ما لازم و واجب است. نمی توانیم به چیزی ملتزم باشیم و به لوازم آن ملتزم نباشیم. پس ماجرای حجت شرعی به انتخاب اصلح هم سرایت می کند و نمی‌توانیم بگوییم چون نمی‌شناختیم اشتباه رای دادیم. چون تکلیف داشتیم که بشناسیم. اینهمه ابزار و امکانات و فرصت برای شناخت وجود دارد. به عبارت دیگر: انتخاب اصلح پشت سر خود لوازمی دارد که اولی اش شناخت است.

به شناخت که رسیدیم باید ببینیم معیارهای این شناخت چیست؟ بنابراین مقدمه شناخت دستگاه ارزیابی است. با چه نگاهی این فرد را اصلح ارزیابی می کنید؟

مثلا شخصی قابلیت های مدیریتی خوبی دارد اما آیا مبانی گفتمانی‌اش هم صحیح است؟ بنابراین دستگاهی که منجر بشود به شناخت هم بسیار مهم است و حجت و تکلیف بعدی ماست.

بنابراین ما باید از اینجا شروع کنیم و حداقل ما اهل علم باید ابتدا دستگاهی که مجموعه‌ای از شاخص‌ها را ارائه داده و به این شاخص ها به ترتیب اولویت ضریب می دهد، بشناسیم.

          ایشان در ادامه افزودند: اگر کسی اولین شاخص را داشت  لازم است به سراغ دومین شاخص برویم. داشتن شناخت عمیق و صحیح انقلاب از اصلی ترین شاخص‌های انتخاب فرد اصلح است. کسی باید رئیس جمهور بشود که گفتمان انقلاب را کامل فهمیده باشد و ولایت مدار باشد.

ایشان در ادامه بیان شاخص های فرد اصلح فرمودند:

بعد از آن باید شخصیت فردی آن فرد مورد بررسی قرار بگیرد که از روی سوابق می توان به آن پی برد. میزان پاک دستی و امانتداری، ساده زیستی و درک محرومین و مراقبت در مسئولیت های باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. نکته سوم توانمندی فرد است. داشتن قدرت تیم سازی و سازماندهی و توانایی مدیریت و تدبیر امور.

 ایشان در انتها با معرفی نهضت نهج البلاغه خوانی به نشر گفتمان اسلام ناب به وسیله نشر معارف نهج البلاغه تاکید نمودند و فرمودند نباید فرصت ها را از دست بدهیم بلکه تلاش نماییم که گفتمان اسلام ناب و انقلاب را ترویج نماییم چراکه اگر ما فرصت ها را از دست بدهیم  جریانات بیمار افکار مردم را به دست می گیرند.

 

 

   چهارشنبه 6 اسفند 1399نظر دهید »


┄┄┄✧?﷽?✧┄┄┄

?آغاز پذیرش مقطع عمومی سطح۲ و مقطع ‌عالی ‌سطح۳

 به اطلاع علاقه‌مندان تحصیل در مقاطع حوزوی می‌رساند:

#موسسه_آموزش_عالی_حوزوی_زینبیه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در دو مقطع سطح ۲(کارشناسی) و سطح۳ (کارشناسی ارشد) از میان واجدین شرایط دانش‌پژوه می‌پذیرد.

 متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۲۵ بهمن ماه بصورت #حضوری (روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ بجز ایام تعطیل)، و مجازی نسبت به #ثبت‌نام اقدام نمایند.

علاقه‌مندان میتوانند سوالات خود را از طریق پیامرسان‌ ایتا به آیدی ذیل ارسال نمایند.

مشاور پذیرش سطح ۳
@paziresh_zeynabiye
مشاور پذیرش سطح ۲
@Zeinbieh2

——————————————-
?با کانال پذیرش همراه ما باشید:
پذیرش سطح ۳
? @paziresh3

پذیرش سطح ۲
? @paziresh2

?آدرس: کرج-چهارراه مصباح- کوچه شهید نجاری- موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه
☎️۰۲۶-۳۲۷۰۶۱۲۸
☎️۰۲۶-۳۲۷۰۸۵۹۸
?

www.zeynabiye.whc.ir

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 25 بهمن 1399نظر دهید »

 

به مناسبت آغاز پذیرش حوزه های علمیه خواهران برای سال تحصیلی 1401-1400 مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه خواهران کرج بیانیه زیر را صادر کرد:


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (آیه 122 سوره توبه)
پس چرا از هر فرقه‌اى از آنان، دسته‌اى كوچ نمى‌كنند تا دردين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را -وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان (از كيفر الهى)بترسند؟
دنیای غرب بیش از ۵ قرن است تلاش می کند تا فرهنگ و هویت دینی انسان‌ها را از آنان سلب نماید و با تمام قوا به میدان آمده تا شعار سکولاریسم و بی دینی را در عمق باور جهانیان نهادینه نماید. ولیکن انقلاب شکوهمند ایران، نقشه‌ی شوم جهان استکبار را نقش برآب کرد و با هویتی صددرصد دینی ظهور نمود و فطرت های خداجو را برای تحقق آرمان های گمشده‌ی انسان امیدوار کرد؛ و نه تنها فرهنگ غرب را که تلاش داشت بر کل عالم سیطره‌ی مادی و معنوی پیدا کند، با چالش های جدی روبرو کرد، بلکه زمینه های اضمحلال هیبت پوشالی آنان را نیز مهیا نمود و فرآیند افول آنها را تسریع کرد. وجدان های آگاه و ضمیرهای روشن را متوجه حقیقت انسانیت نموده و اصالت داشتن روح را تفسیر کرد و نشان داد انسان محوری واومانیسم فریبی برای به قهقرا کشاندن بشریت است درحالی‌که ارزش انسان به نوع رابطه‌اش با خالق هستی و نقش موثری است که در نظام عالم ایفا می نماید.
دشمن به سبب سیطره به بخش عمده‌ای از ثروت جهان ( که با غصب سرزمین بومیان و به خدمت گرفتن نیروی کار بردگان سیاه! و چپاول کشورها، آن را بدست آورده) همچنین با ابزار تسلط نظامی و سیاسی و اقتصادی به بیشتر کشورها، سال‌هاست به دنبال تسلط فرهنگی بر همه دنیاست و تمایل دارد در پروژه‌ی جهانی سازی کدخدای عالم شود و مردم دنیا را به آن جا ببرد که خاطرخواه اوست! در حالی‌که انقلاب اسلامی-که زیربنای آن، تفکرات ناب شیعی و ایدئولوژی اسلامی است- دم از استقلال همه جانبه، از جمله استقلال فرهنگی زد و زیر بار خفت تحمیلی و دنیاپرستانه‌ی غرب نرفت و عزت مسلمانی را به ثمن بخس مادیت و مادی گرایی نفروخت.
این اختلاف ذاتی بین دنیای پر مدعای غرب و انقلاب اسلامی ایران، باعث شد که دشمن از روز اول، تمام توان خود را برای مضمحل کردن و لااقل منزوی و کم اثرکردن این اندیشه‌ی متعالی به کار بندد و از هیچ تلاشی برای رسیدن به این هدف شوم فروگزار نکرد و انواع ابزارها را برای حصول نتیجه به کار بست. از تحمیل جنگ همه جانبه‌ی نظامی گرفته تا شدیدترین محاصره اقتصادی و به گروگان گرفتن زندگی و معیشت میلیون ها انسان …تا هجمه‌های شدید فرهنگی و اعتقادی؛ خصوصاً بوسیله‌ی ابزار رسانه که مهمترین نقش را در جهت دهی اذهان عمومی ملت ها دارد.
اما به یاری خداوند متعال و به برکت خون شهیدانی که برای اعتلای کلمه‌ی الله در روی زمین خالصانه جهاد کردند و به شهادت رسیدند، وعده‌ی الهی در نصرت مومنین محقق خواهد شد و قطعاً دنیا پس از گذر از گردنه‌های انسان ساز ابتلا، به وسیله‌ی انقلاب جهانی ولی عصر ارواحنا له الفداء به ساحل آرامش خواهد رسید و انسان‌ها طعم زندگی توحیدی را در زمین خواهند چشید.
تا آن روز، دین خدا امانتی در دست مردان و زنان مومن است تا با ایمان و علم وعمل و مجاهده‌ی خود، در مقابل این هجوم گسترده‌ی دشمنان، از مرزهای عقیده و اخلاق و انسانیت دفاع نمایند تا هنگامه‌ی طلوع فجر مهدوی سربلند و با عزت و از سربازان پا به رکاب حضرتش باشند.
سربازی امام زمان خلعتی است که خداوند آن را بر تن کسانی برازنده کرده است که گوهر علم و تقوا را در وجود خود بارور می‌نمایند. یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای خدمت خالصانه به ساحت قدسی آن حضرت علاوه بر آراستگی به اخلاق و معنویت، عالم ترین مردم زمان خود نیز هستند و علم و عمل را با هم توأم می‌کنند؛ و عمر خود را صرف بهره گیری از قرآن و سنت و تعلیم و تعلم آن می‌نمایند.
اکنون که آغاز پذیرش حوزه های علمیه خواهران فرارسیده است، خوبست دوستان قرآن و اهل بیت برای بهره مندی بیشتر از دریای معارف قرآن و ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام، خود را میهمان سفره‌ای نمایند که به برکت انقلاب اسلامی برای بانوان بیش از پیش گشوده شده است. عدم بهره‌مندی از این فرصت های ناب تحصیل علم و خوشه چینی از محضر اساتید مهذب، قطعاً خسرانی برای کسانی است که پیام دعوت الهی را بشنوند و به آن پاسخی ندهند.
والسلام علی من اتّبع الهدی
بهمن ماه 1399
✍️معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 25 بهمن 1399نظر دهید »

 

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، مراسم جشن میلاد صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز سه‌شنبه مورخ ۱۴ بهمن ماه با سخنرانی سرکار خانم فرهادکیایی مسئول اموربانوان نهضت تبلیغی سازمان تبلیغات استان البرز و با موضوع معاصرسازی الگوهای برتر زنان بویژه حضرت زهرا سلام الله علیها و با حضور مدیریت، کادر و جمعی از طلاب سطح ۲ و ۳ برگزار گردید.

برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله با حضور تعداد محدودی از طلاب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پخش همزمان در سامانه سیما

سرکارخانم فرهاد کیایی ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: در الگوگیری از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که وجود با برکت حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از ۱۴۰۰ سال غیر از بُعد قدسی آن حضرت، برای ما چقدر می‌تواند اهمیت و ارزش داشته و در نظام الگوگیری مفید و موثر باشد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که اصول ثابت در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها غیر از جریانات گذرا در زندگی ایشان است و آن اصول ثابت باید الگوی زندگی حال حاضر ما باشد و با اخذ معیارها و ملاکات حاکم در زندگی این بانوی یگانه می بایست آن را در زندگی خود به کار ببندیم.
به عبارت دیگر برای معاصر سازی حضرت زهرا سلام الله علیها از نظر الگویی، دو بحث مطرح می شود: یک بحث درباره‌ی آن بخش از زندگی ایشان است که در گذر زمان تغییر نکرده و مشمول مرور زمان نمی‌شود، که اصل هستند و بحث دیگر مربوط به بخش غیر اساسی زندگانی آن حضرت است که از نظر تاریخی بررسی می‌شود ولیکن بعلت شرایط و مقتضیات زمانه، دچار گذر زمان، می‌شود و نمی‌توان عینا آن رفتارها را در زندگی معاصر به کار بست.
مثلا شاخص حاکم در زندگی ایشان، ساده زیستی است ولی نوع ساده زیستی و مصادیق آن می بایست بر شرایط روز تطبیق داده شود. و مهم این است که در سبک زندگی زن فاطمی در همه اعصار این ساده زیستی حاکم باشد و در استفاده از ابزار و وسایل زندگی باید دید فرد در خدمت آن وسایل است یا اینکه شخص آن وسایل را در خدمت خود گرفته است؟ و آیا به جهت چشم و هم چشمی و تفاخر این وسایل تهیه می شود یا برای کاربرد صحیح و عقلانی؟
سرکار خانم فرهاد کیایی به جهت ملموس‌تر شدن بحث معاصرسازی الگوهای برتر به مثالی دیگر اشاره کرده و فرمودند: یکی دیگر از معیارهای حاکم بر زندگی خانوادگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنا نهادن خانواده بر اساس مودت و محبت است که خانواده را به بالاترین کارکردها می‌رساند. حسن معاشرت، مهربانی و فداکاری در زندگی آن حضرت بهترین الگویی است که زن و مرد مسلمان برای ساختن خانه ای که کانون آرامش باشد، باید آن را مدنظر قرار دهند. ولی متاسفانه در فرهنگ وارداتی غلطی که در آن، خودخواهی نقش پررنگی دارد و هر کدام از اعضا به دنبال تمایلات فردی است و خانواده به منزله‌ی یک پیکره واحد دیده نمی‌شود، ثمره‌ای جز جدال و نهایتا فروپاشی عاطفی مورد انتظار نیست.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کاملترین الگوی مدیریت عاطفی در خانواده است و نقش زن در مدیریت عاطفی بسیار مهم است و نتیجه‌ی آن به همه اجتماع سریان پیدا می کند. زنی که با تأسی از بانوی دو عالم بتواند بحران‌ها را مدیریت نماید منشأ خیرات زیادی برای خانواده و جامعه خواهد بود.
همچنین بینش و بصیرت سیاسی اجتماعی زن و مادر خانواده بسیار حائز اهمیت است و زنان باید در جهت کسب این بصیرت تلاش نمایند تا در مقاطع مختلف بتوانند موضع‌گیری های صحیح داشته و در خانواده نقش مثبت ایفا نمایند.
بنابراین همه ابعاد زندگی الگوهای برتر را می‌توان معاصرسازی کرد و با اخذ مناط و معیار از رفتارها و مواضع این الگوها، علاوه بر بهره مندی از آثار وجودی این ذوات مقدسه، از زندگی ایشان بطور عملی نیز بهره برداری الگویی نمود.
لازم به ذکر است در ادامه مراسم مولودی خوانی در مدح حضرت زهرا سلام الله علیها توسط استاد بزرگوار برگزار گردید.
در خاتمه مراسم از طلاب فعال آموزشی و برگزیدگان مسابقات فرهنگی تقدیر به عمل آمد. و کتابچه های فرهنگی شامل متن و شرح خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها به مهمانان اهدا گردید. همچنین مهمانان جشن میلاد حضرت زهرا س با غذای گرم پذیرایی شدند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 15 بهمن 1399نظر دهید »

مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین ام العباس سلام الله علیهما السلام و همزمان با هفته تکریم خانواده شهدا نشست فرهنگی با حضور خادم الشهدا حاجیه خانم خمسه و سرکار خانم نوری زاده همسر بزرگوار شهید عبدالله ابوطالبی برگزار نمود.

السلام علیکِ یا اُمَّ البُدور السَّواطع یا فاطمة بنت حِزام الکِلابیه المُکَنّاة باُمِّ البنین و رحمت الله و برکاته

در این نشست معنوی که در تاریخ چهارشنبه 8 بهمن 1399 به صورت مجازی و در سامانه سیما برگزار گردید، ابتدا سرکار خانم خمسه با تلاوت آیه شریفه‌ی «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» به زنده بودن شهدا اشاره کرده و عنایاتی که از شهدا بعد از شهادت آنان به فراوانی دیده شده است را، نشانه های روشنی از حیات موثر آنان در زندگی ما برشمردند و فرمودند، ما نیاز داریم تا از شهدا به عنوان چراغ های هدایت در پیچ و خم های گمراه کننده‌ی زندگی بهره مند شویم و از ارتباط موثر با ارواح طیبه ی شهدا برای راه یابی مسیر هدایت و تشخیص حق و باطل استفاده کنیم.

سرکار خانم خمسه در گفتگوی صمیمانه از سرکار خانم نوری زاده همسر بزرگوار شهید ابوطالبی از ویژگی های بارز شهید سوال کردند. سرکار خانم نوری زاده از میان ویژگی های خاص همسر شهیدشان فرمودند ایشان پس از شهادت برادر کوچکترش دائما به ایشان غبطه می خوردند و مشتاق شهادت بودند و دلبستگی خود را از دنیا بریده بودند. از دیگر ویژگی های شهید بزرگوار، آرامش درونی ایشان بود که نشان از طمأنینه حاصل از ایمان و باور قلبی آن شهید عزیز بود.

ایشان سپس چند نمونه از عنایات و توجهاتی که از طرف شهید پس از شهادت به فرزندان عزیزشان شده بود، نقل کردند.
حاجیه خانم خمسه درباره توقعی که قطعاً شهدا، امروز از ما دارند از همسر شهید پرسیدند و ایشان فرمودند ما باید حداقل وصیت نامه های شهدا را بخوانیم و ببینیم آنان در آخرین لحظات زندگی خود که کاملاً از دنیا و تعلقات آن بریده بودند چه توصیه ای کرده اند و با ملاحظه این وصیت نامه ها دیده می شود که کلیدواژه‌ی پر تکرار در غالب وصیت نامه ها توصیه اکید به پشتیبانی از ولایت فقیه است. بنابراین امروز وظیفه اصلی ما ولایتمداری در عمل است.

حاجیه خانم از راههای ارتباط گیری با شهدا سوال کردند و سرکار خانم نوری زاده فرمودند توجه به نوع زندگی آنان و اخلاص عجیب و تلاش فوق العاده آنان در زندگی برای کسب رضایت الهی باید الگو قرار گیرد و نیز می توان با هدیه های معنوی مانند هدیه صلوات به روح ایشان ارتباط عمیقی با آنان برقرار نمود و از عنایات ایشان در زندگی بهره جست.

خانم نوری زاده عواقب غفلت از نام و یاد شهدا را بسیار خطرناک توصیف کردند و فرمودند دشمنان ما می خواهند با کمرنگ کردن نام و یاد شهدا مردم را از مسیری که آنان طی نمودند غافل سازند که البته به حول و قوه الهی هرگز در این کار موفق نخواهند شد. و ما وظیفه داریم به عنوان ادامه دهندگان راه شهدا، زیست شهدایی داشته باشیم و آنان را الگوی خود در این مسیر قرار دهیم.

خانم خمسه نیز تاکید کردند دشمن به شدت از فرهنگ شهادت که شاخصه بارز نیروی مسلمان انقلابی است می ترسد چراکه ملتی که فرهنگ شهادت با تارو پودش گره خورده، دیگر زیربار ذلت نمی رود و نمی شود این چنین ملتی را از چیزی ترساند.

همچنین ایشان تاکید کردند، کسی لیاقت شهادت پیدا می کند که در زندگی شهیدوار زندگی کند.

در آخر برنامه زیاتنامه ام العباس خانم ام البنین سلام الله علیها زیارت شد.

 

   چهارشنبه 8 بهمن 1399نظر دهید »

السلام علیک یا ایتها الصدیقه الشهیده به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، در تاریخ 26 دی ماه 1399 مراسم عزاداری به مناسبت شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به صورت حضوری با شرکت تعداد محدودی از طلاب و با رعایت پروتکل های بهداشتی وهمچنین مراسم دیگری بصورت مجازی در سامانه سیما برگزار شد.
 
در مراسم حضوری که با استقبال طلاب مواجه شد، سرکار خانم باغی به ایراد سخنرانی پرداختند و در باره‌ی اهمیت معرفت به وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و لزوم تبعیت از آن بانوی بزرگوار، مطالبی را عنوان کردند.
در ادامه‌ی برنامه، سرکار خانم هادی به قرائت زیارتنامه و سپس به مرثیه خوانی و ذکر مصیبت شهادت مادرسادات پرداختند. در آخر از میهمانان بانوی دو عالم زهرای مرضیه  سلام الله علیها پذیرایی به عمل آمد.
در نشست مجازی که در سامانه سیما برگزار شد حجه الاسلام و المسلمین میلانی نژاد درباره مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها و لزوم الگوگیری زنان و مردان مومن از شیوه زندگی آن حضرت و استقامت این بانوی بزرگوار در مسیر ولایتمداری به ایراد سخنرانی پرداختند. مراسم با مرثیه خوانی و ذکر مصایب اهل بیت علیهم السلام ادامه یافت.
در آخر برنامه زیارتنامه حضرت فاطمه علیها سلام قرائت گردید.
 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 30 دی 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج  در آستانه‌ی یوم الله 9 دی ، نشست برخط بصیرتی- سیاسی با موضوع «پارادایم های انقلاب و پروژه نفوذ» با حضور استاد حسین امیدیان برگزار شد.

این نشست در سامانه سیما برگزار گردید و با استقبال طلاب روبرو شد.
استاد امیدیان به جهت بیان اهمیت بحث نفوذ، مطالب خود را با فرمایشی از مقام معظم رهبری آغاز کردند که فرموده‌اند: «من از روی اطلاع عرض می‌کنم که برنامه‌ی نفوذ در کشور یک برنامه‌ی جدی استکبار است؛ برنامه‌ی جدی آمریکایی‌ها است؛ دارند دنبال می‌کنند که نفوذ کنند»
ایشان سپس اشاره‌ای به ریشه‌ها و پیامدهای نفوذ داشتند و در ادامه، به تبیین پارادایم های انقلاب پرداخته و فرمودند: انقلاب اسلامی از آغاز مبارزات در سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ، در پارادایم پیروزی، فاصله‌ی سال های 1358 تا 1368 در پارادایم حفظ، دو دهه، از 1368 تا 1388 در پارادایم تثبیت و از 1388 تا کنون در پارادایم اقتدار قراردارد.
ایشان افزودند: اگر کشوری بتواند دوران حفظ و تثبیت را پشت سر بگذارد به دوران اقتدار می‌رسد که البته حفظ اقتدار هم بسیار مرحله سختی است و منجر به ابرقدرتی می‌شود. به عنوان نمونه اتحاد جماهیر شوروی در دوران تثبیت اقتدار شکست خورد.
استاد امیدیان در ادامه فرمودند در تخاصم بین دو کشور ۵ ابزار وجود دارد و هر کدام از این ابزارها در یکی از دوران‌ها و پارادایم هایی که گفته شد، به عنوان ابزار استراتژیک کاربرد دارد. جنگ سخت در پارادایم حفظ، تروریسم و تحریم، در طول انقلاب، فتنه سیاسی در پارادایم تثبیت و نفوذ در پارادایم اقتدار.
ایشان فرمودند اگر دشمن در ابتدای انقلاب اسلامی با فرهنگ اسلامی مردم ایران آشنایی داشت با ما وارد جنگ سخت نمیشد چراکه در این فرهنگ، شهادت وجود دارد و بر خلاف انتظار آنان،‌ با جنگ سخت، انقلاب مستحکم‌تر و ریشه دارتر شد.
البته در همان دورانِ جنگ سخت، هم تحریم، هم ترور و هم نفوذ وجود داشت. ما ۱۷۰۰۰ شهید ترور داریم که در سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ اتفاق افتاد و یا انواع تحریم ها را از زمان تسخیر لانه جاسوسی داشته ایم. یا جریان نفوذ از همان ابتدا فعال بوده اند مثلا کشمیری در کنار شهید بهشتی قرار می‌گیرد و او را ترور می‌کند.
ولی سلاح محوری در پارادایم حفظ، جنگ سخت بود و سایر ابزارها در خدمت جنگ سخت بودند، یعنی رئیس جمهوری را ترور می کنند که پایبند جنگ است. یا فرماندهان دفاع مقدس مورد ترور قرار می‌گیرند تا انقلاب اسلامی در جنگ سخت شکست بخورد.
دشمن پس از سال 1368 دیگر توان ادامه بیشتر این جنگ را نداشت و این مرحله تمام شد و انقلاب وارد مرحله بعدی شد که پارادایم تثبیت را شکل می دهد و سلاح محوری دشمن در این مقطع عمدتا فتنه های مختلف سیاسی است. مانند فتنه های سال 1378 و 1388 و فتنه های ریز و درشت دیگر. از جمله برای صدمه زدن به آرمان جمهوری اسلامی که ایجاد تمدن اسلامی است تلاش کردند بسیاری از نهادهای انقلابی که متولی این کار بودند را حذف نمایند. مانند جهاد سازندگی که با وزارت کشاورزی ادغام شد. و البته مقام معظم رهبری در برابر برخی از آنها مانند ادغام سپاه و ارتش با وجود فشارهای فراوان مقاومت نمودند.
در این سال ها، فتنه های کف خیابان هم انجام شد. قوی‌ترین فتنه ای که در دنیا وجود دارد فتنه انقلاب رنگین است و آمریکا تقریبا در هرجایی از دنیا که این فتنه، را برنامه ریزی کرده، موفق شده و به نتیجه رسیده است اما در فتنه سال 1378 که متاسفانه حتی تعدادی از وزرا پای کار فتنه بودند و با آن همراهی کردند ولی موفق نشدند چون مردم در 23 تیرماه 78 با راهپیمایی خود قائله را ختم نمودند.
ایشان به فتنه 88 هم اشاره کردند که بسیار فتنه‌ی عجیب و پیچیده ای بود. در این فتنه ها از مشهورین نظام استفاده می شود که به اندازه بقیه مسئولین پایبند آرمان های انقلاب نیستند. البته در ایام این فتنه ها سایر اشکال تخاصم مانند تحریم و نفوذ هم وجود داشت و البته نوعی از جنگ سخت هم در حال طراحی و شکل گیری بود این بار نه بر علیه جمهوری اسلامی بلکه بر علیه انقلاب اسلامی. چون هدف دشمن انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی فقط بخشی از انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.
استاد امیدیان به پروژه کسینجر درباره انقلاب اسلامی اشاره کردند که می گوید در آینده پژوهی با سه آینده داریم: آینده مطلوب که فروپاشی نظام اسلامی در ایران بود که امکان ندارد، آینده ممکن که محدود کردن و منزوی کردن انقلاب اسلامی که آن هم امکانپذیر نیست و آینده محتمل که کند کردن سرعت انتشار است. بخاطر همین جنگ سخت در منطقه را رقم می زنند. بنابراین سلاح محوری در پارادایم تثبیت فتنه‌های سیاسی است و بقیه ابزارها در حال کمک کردن به این فتنه‌ها است.

اگر کشوری پارادایم اقتدار را طی کند به ابر قدرت تبدیل می شود. ما نمی دانیم که پارادایم اقتدار تا چه زمانی طول خواهد کشید ولی از نظر علمی به این می رسیم که اگر دولت و مجلس و قوه قضاییه دست جریان های موافق انقلاب بیفتد پارادایم انقلاب پایان می پذیرد.
اصطلاح ابرقدرت به کشور و نظامی گفته می‌شود که جغرافیای گسترده،‌ جمعیت بالا ( پنتاگون به فرانسه تذکر می دهد که اگر دقت نکنیم بیشترین جمعیت مسلمان خواهد بود) و سلاح بازدارنده داشته باشد و انقلاب اسلامی در حال حاضر این ویژگی ها را داراست. اما این پارادایم به اقتدار مطلوب خود نرسیده چراکه جریان نفوذ اجازه این کار را نمی دهد.
استاد امیدیان هدف کلان و نهایی پروژه نفوذ را نابودی انقلاب اسلامی دانستند که تلاش می کند با تغییر باورها، ارزشها و آرمانها آن را محقق کند. هدف نفوذ در خارج از ایران با ایران اسلامی هراسی و شکستن اقتدار الگویی ایران اسلامی رقم می خورد. جریان نفوذ در داخل کشور به دنبال تغییر رفتار بر اساس تغییر باورها در مردم (در جهت تغییر باورها، پروژه نفرت را با جدیت دنبال می‌نمایند و هدفشان اینست که مردم از چند چیز متنفر شوند ( دین- ولایت فقیه- مسئولین(با کارهایی از قبیل پررنگ کردن حقوق های نجومی که تعداد زیادی از مسئولان را شامل نمیشد) و نفرت مردم از یکدیگر) و تغییر محاسبات و تصمیم گیری ها در مسئولین. (مسئولی که آمریکا را دشمن می‌داند و مسئولی که دشمن را کدخدا می داند)
ایشان در تعریف نفوذ گفتند این کلمه برگرفته از اصطلاحات نظامی و به معنای ورود نیروی اطلاعاتی دشمن در بین نیروهای خودی (ستون پنجم) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم است. و مفهوم آن شکست در سایر وضعیت هاست. انواع نفوذ هم یا مربوط به قبل از پارادایم اقتدار (از ابتدای مبارزه تا سال 88) که نفوذ، کمک کننده بر سایر ابزارها بود. یا بعد از پارادایم اقتدار ( از سال 88 به بعد) که نفوذ، محور است و سایر ابزارها مثلا تحریم در خدمت جریان نفوذ و رشد نفوذی ها قرار می‌گیرد.
استاد امیدیان ابزارهای کلان جریان نفوذ را پول و جاذبه های جنسی (پروژه اندلسی کردن) بر شمردند و از ابزارهای میدانی به اینترنت و شبکه های مجازی- سازماندهی ها ( موسسات و سمن ها )- اقلام فرهنگی : کتاب ، مجله و نشریات و…- ماهواره - اندیشه سازی ( استحکام نهضت ترجمه) - اطرافیان علما و مسئولین اشاره نمودند.
ایشان به عنوان راهکارهای مقابله با جریان نفوذ به موارد زیر اشاره کردند:
تقویت ایمان فردی (مومن انقلابی )- تقویت بنیه‌ی معرفتی و بینه‌های فکری- تقویت ایمان اجتماعی- مطالبه گری از مسئولین - بصیرت در تشخیص نفوذ- بصیرت در اقدام طبق نظر ولی( به موقع و دقیق)
همچنین برای شناخت نفوذ به دو نشانه مهم اشاره کردند که باید نسبت به آنها خصوصا در انتخابات پیش رو حساس بود. اولا نفوذی ها اعمال شان مخالف اقتدار در عرصه های مختلف است و همچنین منویات رهبری را بر نمی تابند.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 8 دی 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج مراسم جشن مجازی به مناسبت میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شب میلاد این بانوی اسوه صبر و صلابت در تاریخ 29/9/1399 برگزار گردید.
 
این مراسم با تلاوت قرآن توسط قاری بین المللی جناب آقای آقایی آغاز شد. سپس ایشان به مولودی خوانی در این شب عزیز پرداختند .
سپس حجه الاسلام و المسلمین میلانی نژاد پس از توسل به ساحت مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به ایراد سخنرانی با موضوع مقامات و کرامات حضرت زینب کبری سلام الله علیها و شخصیت بزرگ این بانو و نیز نقش وجایگاه پرستاران پرداختند.
ایشان فرمودند: همه مستحضرند که حضرت زینب سلام الله علیها معروف به صبر هستند. صبر تقسیم بندی های متداولی دارد مثل صبر بر معصیت، صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت. ولی موضوع بحث امشب ما صبر در قرآن است. صبر فقط در این موارد نیست بلکه صبر در حوزه سیاسی همان جبهه مقاومت است و در حوزه اجتماعی از آن تعبیر به ظرفیت می‌شود. و در همه موارد صبر مثبت، موضوع مورد توجه ما خواهد بود نه صبر از روی ناچاری و …
در آیه 7 سوره مدثر خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، می فرماید« به خاطر خدا صبر کن». چراکه پیامبر اکرم در معرض انواع آزارهای زبانی و بدنی و… قرار داشتند و خداوند به پیامبر اکرم امر می‌کند که به خاطر خدا صبر نماید.
ایشان به عنوان نمونه ای از صبر در دوران معاصر به سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کردند و فرمودند: این همه نیرویی که فردی مثل حاج قاسم سلیمانی دارد یک جهتش بخاطر صبر و تحمل بالا ی او همچنین بخاطر الهی بودن مقاومت او بود.
ایشان در ادامه افزودند: یکی دیگر از صبرها، صبر بر حکم خداست. ( فاصبر لحکم ربک) خداوند دستور داده است بر صبر براحکام الهی مانند صبر درکسب حلال. اگر انسان مومن برای خدا صبر کند، مشمول وعده های بسیارعجیبی به صابران خواهد بود که خداوند در قرآن به صابران داده است.
ایشان ضمن اشاره به آیه 128سوره اعراف فرمودند برای ایجاد صبر در وجودمان باید از خداوند کمک بخواهیم. وقتی امیرالمومنین در نیمه های شب می خواست بدن مطهر صدیقه طاهره را به خاک بسپارد، پس از اقامه نماز از خداوند طلب صبر نمود.
«فاصبر ان وعد الله حق» آدم های ضعیف و دنیاپرست باعث نشوند که تو مسیرت را گم کنی.کثرت جبهه باطل باعث نشود که تو صبرت را از دست بدهی.چراکه وعده خداوند در اجر به صابران وعده حق است. «ان العاقبه للمتقین» صبر کن که عاقبت با پرهیزکاران است. نمونه روشن آن صبر حضرت یوسف علیه السلام بر مصائب فراوانش است که او را در دنیا و آخرت به مقامات بالا رسانید و او را عزیز کرد.
در ادامه استاد میلانی نژاد به جایگاه پرستاری اشاره کرده و فرمودند: در کتاب ثواب الاعمال صفحه 289 از پیامبر اکرم نقل شده است که :«هرکس از یک بیماری یک شبانه روز پرستاری کند با ابراهیم خلیل محشور می شودو از پل صراط به آسانی عبور می کند». کسی که در رفع مشکلات بیمار و رفع حاجت بیماری بکوشد، حتی اگر از خویشان و افراد خانواده خودش باشد، شامل این مقامات می شود.
در روایت هست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در زمانی که امیرالمومنین بیمار و تب دار بودند، شب تا صبح بر بالین آن حضرت به پرستاری و دعا پرداختند. امام سجاد می فرماید عمه ام زینب از من پرستاری کرد.، در شبی که فردای آن روز پدرم به شهادت رسید، در حالی که در تب می سوختم، عمه ام از من پرستاری کرد. جایگاه حضرت زینب آنچنان بالاست که امام معصوم به ایشان التماس دعا می گوید.
استاد میلانی نژاد در انتها از خداوند متعال برای همه خواهران خواستار زندگی مجاهدانه و صبورانه در همه عرصه ها شدند.
پس از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین میلانی نژاد زیارتنامه حضرت زینب علیها سلام قرائت گردید و بعد از آن اهدا صلوات به وجود مبارک دخت امیرالمومنین زینب کبری صورت گرفت.
در برنامه از بین شرکت کنندگان دو نفر هم به قید قرعه انتخاب شدند که شرکت کنندگان برای برآورده شدن حاجات قلبی ایشان، 100 صلوات هدیه نمایند. در آخر برنامه خانم دکتر عبدلی مدیر محترم مدرسه و موسسه زینبیه به قرائت شعری در مدح حضرت زینب پرداختند. و در خاتمه برنامه هم به دو نفر از شرکت کنندگان که نام زینب داشتند هدیه ای تقدیم شد.در این برنامه، برنده مسابقه دلنوشته مربوط به هفته بسیج نیز اعلام گردید.

 

 

   یکشنبه 30 آذر 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان «اخلاقی سازی جامعه؛ وظیفه حکومت یا فرد» با حضور جناب آقای دکتر گل محمدی به عنوان استاد ارائه کننده بحث و حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محدر به عنوان استاد منتقد و سرکار خانم علیزاده به عنوان دبیر علمی خبر داد.
 

 

استاد گل محمدی در ابتدا چنین بیان داشتند: علیرغم گذشت بیش از 40 سال از تشکیل جمهوری انقلاب اسلامی  همچنان شاهد حجم وسیعی از بداخلاقی در بین اقشار مختلف مردم هستیم و در این بین هیچکس خود را مسئول این وضع نمی‌داند و اگر به همین منوال پیش رود، جامعه از درون دچار فروپاشی خواهد شد. مسئله ما این است که متولی اخلاق جامعه کیست؟

ایشان با این فرضیه که متولی این امر حکومت می باشد، دلایل خود را در سه محور ادله عقلی، ادله نقلی و ادله قانونی ارائه نمودند.

استاد در بیان دلایل عقلی به موارد ذیل اشاره نمودند:

ایشان اولین دلیل عقلی را این چنین بیان نمودند که بسیاری از رفتارهای مردم معلول فرهنگ، پایگاه و نقش، عوامل اقتصادی، سیاسی، قوانین و مقررات، وسایل ارتباط جمعی،رفتارحاکمان و … است و چون این عوامل در دست حکومت است و یا حکومت بازیگر نقش اول آنهاست، پس تنظیم آنها در جهت اخلاقی سازی جامعه نیز برعهده دولت است.

 همچنین  اخلاقی سازی جامعه نیازمند برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج امکانات، هدایت، حمایت و نظارت است و این امور جز از طریق حکومت محقق نمی شود.

 دلیل سوم ایشان این بود که وظیفه حکومت، تامین و مدیریت نیازهای مردم است، اخلاق یکی از نیازهای مهم و اساسی مردم است. استاد گل محمدی وظیفه حکومت را، رساندن مردم به سعادت حقیقی و خیر اعلا دانست و گفت این هدف جز با زندگی اخلاقی میسر نمی شود و این مورد هم برعهده حکومت است. آخرین دلیل عقلی نیز این می باشد که دین، دارای سه جزء، اعتقادات، احکام و اخلاق است. وظیفه حکومت دینی، تحقق و اجرایی کردن دین در جامعه است. پس می توان نتیجه گرفت حکومت دینی موظف به اخلاقی سازی جامعه است.

ایشان بعد از بیان دلایل عقلی به سوره حج، آیه 44؛ سوره جمعه آیه2؛ سوره حدید، آیه  25؛ سوره آل عمران آیه 104 به عنوان مستندات نقلی اشاره نمودند و در ادامه به خطبه هایی از  نهج البلاغه از جمله  خطبه 3 و 164 پرداختند که در آنها به نقش مستقیم و غیر مستقیم حکومت ها و رسالت پیامبران به عنوان حاکمان الهی در زمین در جهت تزکیه نفوس و اخلاقی سازی جامعه اشاره شده است.

 استاد گل محمدی در ادامه به دلایل قانونی از جمله، اصل سوم قانون اساسی که تصریح می‌کند: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای اموری همچون ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی به کار برد».

همچنین اصل هشتم قانون اساسی که می‌گوید: در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می کند. «والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».

ایشان در ادامه به بخش هایی از بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری در زمینه وظیفه و نقش مهم دولت ها در اخلاقی سازی اشاره کردند. از جمله:

حضرت امام خمینی (ره) در این رابطه چنین می‌فرمایند:

«همه باهم دنبال این باشند که این کشور را به راه مستقیم هدایت کنند و این کشور را آباد کنند؛ و اخلاق اسلامى- انسانى را در تمام قشرها توسعه بدهند». همچنین در جلد 17 کتاب صحیفه چنین می‌فرمایند:  «یك مسئله که در رأس همه امور است مسئله معنویات است. ما باید کوشش کنیم که معنویات را در بین این ملت عزیز و در بین مسلمین پیاده کنیم، مردم را دعوت به معنویات و دعوت به اخلاق اسلامى و آداب فرهنگ اسلامى کنیم».

 و نیز در جای دیگر بیان می‌دارند مجلسى که اساس یك کشور است باید محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد.

استاد گل محمدی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله) اشاره نمودند:

در یك جامعه؛ اگر مردم از اخلاق خوب برخوردار نبودند، اگر فساد در میان مردم رواج داشت. اگر مردم تعلیم و تربیت را درک نکردند، اگر سطح سواد در میان مردم پایین بود … اگر رشد و آگاهی سیاسی به قدر لازم در مردم نبود، مردم آن جامعه را نمی‌شود ملامت کرد. حکومت‌های آن جامعه را باید ملامت کرد. زمامدارانی که سررشته ثروتهای مادی و معنوی دست آنهاست باید مورد شماتت؛ مواخذه، و عقوبت قرار بگیرند.

 «سازندگى باید در تمام ابعاد مادّى و معنوى آن صورت گیرد. هم باید چرخهای اقتصاد به حرکت درآید و هم باید روحیه معنوى و اخلاق و رابطه با خدا در ما تقویت شود. همه ما در قبال این وظیفه بزرگ مسئولیم.»

حضرت آقا در بیانات سال 1372 چنین فرمودند: «امروز در جامعه ما، یکى از تلاش های اساسى، باید تغییر اخلاق باشد».

 و نیز در جای دیگر  می فرمایند: «حکومت اسلامى براى این است که انسان ها در این فضا تربیت شوند، اخلاق آنها تعالى پیدا کند، به خدا نزدیكتر شوند و قصد قربت کنند».

 و همچنین ایشان فلسفه نظام اسلامی را برقراری اخلاق و معنویت دانسته و فرموده‌اند: «فلسفه نظام جمهورى اسلامى این است که بتواند همچنان که اسلام از مسئولان، انسان‌ها و ملت ها خواسته است، در میان مردم، هم عدالت، هم اخلاق، هم معنویت و هم رفاه مادّى را به وجود آورد».

 همچنین  ایشان به عدالت و اخلاق به عنوان شاخصه‌های مهم جامعه اسلامی اشاره کرده و می‌فرمایند: «جامعه اسلامى آن جامعه‌اى است که در او عدالت به نحو کامل استقرار داشته باشد؛ اخلاق اسلامى به صورت گسترده در میان مردم وجود داشته باشد». و «چهره‌ی فرهنگی کشور باید چهره نورانی، اسلامی و کاملاً منطبق با فضیلت های اخلاق اسلامی باشد؛  این یکی از خلأهای ماست».

در ادامه استادگل محمدی به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404اشاره نمودند و گفتند: جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز ویژگی‌هایی از جمله: توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی،آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسا نها و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه ی کارآمد، جامعه ی اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی ومنطق های بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) خواهد داشت.

همچنین در بند 24 اصول سیاست فرهنگی کشور نیز به «توسعه و اعتلای تبلیغات فرهنگی و هنری به نحو مناسب به منظور ترویج و تحکیم فضایل اخلاقی» اشاره شده است.

استاد گل محمدی در آخر چنین نتیجه گرفتند که اخلاقی سازی جامعه جزو وظایف ذاتی حکومت است و در صورت عدم اقدام لازم، وظیفه مردم مطالبه‌گری و وظیفه نهادهای ناظر و بازرسی، مجازات مقصران است. همچنین مسئول بودن حکومت نسبت به اخلاقی سازی جامعه، رافع تکلیف افراد و اشخاص نیست، بلکه هر کس به اندازه توان و مقدورات خود، باید در جهت اخلاقی سازی خود، خانواده و جامعه تلاش کند.

در ادامه کرسی آزاد اندیشی حجت الاسلام و المسلمین به عنوان استاد منتقد چنین بیان نمودند:

اهمیت اخلاق و تزکیه نفس بر کسی پوشیده نیست و تهذیب نفوس انسانی همواره یکی از دل ‌مشغولی‌های انسان بوده و است. بشر امروز با وجود پیشرفت‌های علمی شگرف نتوانسته بر مشکلات خویش فائق آید. بدون شک یکی از دلایل معناداری زندگی، اخلاق است و زندگی بدون اخلاق به حیات مردگان شباهت بیشتری دارد تا زندگان. این فضایل و ارزش‌های اخلاقی هستند که با اتکا بر جهان‌بینی و مسائل اعتقادی اهداف انسانی را تعیین می‌کنند و به زندگی انسان معنا می‌بخشند و انسان را به عالم ملکوت متصل می‌کنند. رسول گرامی اسلام چه زیبا می‌فرمایند: «خداوند اخلاق پاك را وسيله‏ى پيوند خود قرارداده، اين (فضيلت) براى شما بس كه به يك خوبى كه متصل به خداست تمسك جوييد.»  به همین دلیل پرورش ارزش‌های اخلاقی مردمان و تزکیه و تهذیب آنان از جمله اصلی‌ترین اهداف برانگیختن پیامبران و فرستادن پیام‌های آسمانی است. «اوست آن‌کس كه در ميان درس نا‌خوانده فرستاده‏اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان‏] قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.»

        قرآن کریم نیز فلاح و رستگاری انسان را در تزکیه نفس و متخلق شدن به ارزش‌های اخلاقی می‌داند: «كه هر كس نفس خود را پاك و تزكيه كرده، رستگار شده.»  در عظمت اخلاق همین بس که خداوند پیامبر خود را به عظمت اخلاقی می‌ستاید: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ» (قلم/4).

بر این اساس اگر در جامعه فردی دست به انجام عملی غیراخلاقی بزند، افزون بر برخوردي كه دستگاه‌هاي انتظامي با او مي‌كنند، مردم نيز حساسيت نشان مي‏دهند؛ به عنوان مثال اگر کسی ماشینش را در جای نامناسب پارک کرده باشد، همه مردم واکنش نشان می‌دهند و ماشين‏هاي مجاور بوق مي‏زنند و متخلف را تحت فشار قرار مي‏دهند. پس از آن جایی که مصالح و مفاسد افراد جامعه در هم تنیده شده است و افراد در جامعه همانند کسانی هستند که در یک کشتی نشسته‌اند، حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی در همه جوامع بشري وجود دارد. دليل آن نيز اين است كه همه مردم متوجه شده‌اند كه اگر بنا باشد در يك زندگي اجتماعي كساني از قانون تخلف كنند، سنگ بر روي سنگ بند نمي‌شود و دودش به چشم همه مردم خواهد رفت. بنابراين كسي كه در جامعه زندگي مي‌كند، نمي‌تواند بگويد من يك چهارديواري دارم و خودم صاحب‌اختيار آن‌ام. پس اين امري عقلي است كه اگر در جامعه‏اي، مقرراتي كه به نفع جامعه است، رعايت نشود، ديگران بايد حساسيت نشان دهند؛ نه آنكه منتظر شوند تا پليس يا مأموران دولتي جلوي آن عمل را بگيرند.

بنابراین به ضرورت عقلی تلاش برای اخلاقی کردن فضای جامعه وظیفه هر فردی می‌باشد. آیات و روایات فراوانی نیز در این زمینه وجود دارد. وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِك سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكيمٌ؛ «مردان و زنان مؤمن دوست‏دار يكديگرند. مردم را به كار نيك امر مي‏كنند و از كار زشت باز مي‏دارند و نماز به پا مي‌دارند و زكات مي‏پردازند و خدا و پيامبرش را اطاعت مي‏كنند. البته خدا آنان را مشمول رحمت خود گرداند، و خدا صاحب اقتدار و درست‏كردار است». یا در آیه دیگر می‌فرماید: فَلَمّا نَسُوا ما ذُكرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا؛ «پس چون پندي كه به ايشان داده بودند، از ياد بردند، كساني را كه ناهيان از منكر بودند، نجات داديم و ستمكاران را به عذاب گرفتار كرديم». بايد توجه داشت با رواج بداخلاقی در جامعه، قبحش ريخته مي‏شود و ديگران هم مرتكب آن مي‏شوند. ارتكاب آن معصيت، آثار اجتماعي زيان‌باري را نيز در پي دارد. بنابراین به ضرورت عقلی برای دفاع از حقوق خود فرد و همچنین برای دفاع از حقوق دیگر افراد جامعه و همچنین برای دفاع از حقوق فردی که مرتکب خطا می‌شود حساسیت تمام افراد جامعه و جلوگیری از ترویج منکرات در جامعه لازم است. همان‌گونه که انسان‌ها نسبت به خطرات مادی مثل سیل، زلزله، بیماری و … احساس مسولیت می‌کنند.

البته علاوه بر مسئولیت فردی، برخی به شكل گروهي نيز در زمینه مسائل اخلاقی احساس مسئولیت می‌کنند. براي نمونه، سازمان‌هايي همچون طرف‌داران حقوق بشر، ديده ‏بان حقوق بشر، عفو بين ‏الملل، حمايت از حيوانات، هم‌اكنون به شكلي نسبت به منکران اخلاقی واکنش نشان می‌دهند. بنابراين واکنش به ناهنجاریهای اخلاقی، در ميان عقلا نیز توجيه‌پذير است و نهادهای حاکمیتی نیز در این زمینه وظیفه دارند. قرآن در این زمینه می فرماید: وَلْتَكن مِّنكمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكرِ وَأُوْلَـئِك هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛(2)«و بايد از ميان شما گروهي باشند دعوتگر به خير كه به نيكي فرمان دهند و از ناشايستي باز دارند و اينان رستگارند».

بنابراین اصل مبارزه با كار ناشايست و ناروا نه‌تنها در جامعه اسلامي، بلكه در همه جوامع مطرح است. به‌عبارت‌ديگر، عقل هر انساني حكم مي‌كند كه بايد با منكرات، كارهاي زشت، و هر عملي كه حقوق انسان را از بين مي‏برد، مبارزه كرد؛ اما اينكه مصداق اين منكرات كدام است، اختلاف نظر وجود دارد. حاصل آنكه، انسان بايد در قبال رفتار ديگران احساس مسئوليت كند، اما مراتب چنين احساس مسئوليت و مصاديق كار خوب و بد در جوامع گوناگون، بر اساس نظام ارزشي حاكم بر آنها، متفاوت است. مرتبه حساسيت مردم در قبال رفتار ديگران، به نوع جهان‏بيني و نگرش آنان درباره انسان و جامعه انساني بستگي دارد. بر همین اساس دیدگاه حاكم بر جوامع را درباره انسان‌ها، مي‏توان به دو دسته كلي تقسيم كرد: فردگرايي(1) و جامعه ‏گرايي.(2) بر اساس نگاه لیبرالیستی که فردگرایی از ارکان آن است دخالت افراد در مورد ناهنجاری‌های اخلاقی حداقلی است و بیشتر توصیه به تساهل و تسامح اخلاقی دارند مگر در مواردی که منافع خودشان در خطر باشد. اما مكتب انبياي الهي و به‌ويژه دين مقدس اسلام، نگرش جامعه‏گرايي را تقويت مي‏كند؛ بدون اينكه حقوق فردي را ناديده بگيرد. دين اسلام مي‏كوشد به‌گونه‏اي انسان را تربيت كند كه در همه مراحل زندگي، به كل انسان‌ها به‌ويژه اعضاي جامعه اسلامي‌ـ نظر داشته باشد. تفاوت دیگر آن است که در غرب و تفکرات لیبرال واکنش‌ها عمدتا به ناهنجاری‌هایی است که ضرر مادی برای فرد یا جامعه دارد اما در نگاه دینی علاوه بر ضررهای مادی، به ناهنجاری‌هایی که جنبه معنوی و اخروی دارد نیز توجه شده است و اهمیت این قسم از قسم اول به مراتب بیشتر است.

بر این اساس در نگاه دینی احساس قلبی و ناراحتی از منکرات، اظهار ناراحتی و هم‌چنین نهی لسانی از مهم‌ترین وظیفه افراد در مقابل ناهنجاری‌های اخلاقی است. در مقابل نهادهای حاکمیتی و دولت نیز با امکانات فراوانی که در اختیار دارد، وظیفه دارد ضمن تاسیس نهادهای مختلف آموزشی و تربیتی افراد جامعه را به وظایف اخلاقی‌شان آشنا کند و در جهت تربیت اخلاقی افراد جامعه تلاش کند. « هُوَ الَّذِى بَعَث فى الأُمِّيِّينَ رَسولاً مِّنهُمْ يَتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايَتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحْكْمَةَ وَ إِن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِى ضلَلٍ مُّبِينٍ؛ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‏كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند.»

 وظیفه دیگر حکومت این است که با متخلفین و کسانی که با انجام ناهنجاری‌های اخلاقی به حقوق دیگران تعدی می‌کنند برخورد قاطع و بازدارنده داشته باشد. در سوره حدید این دو وظیفه حاکمیت به زیبایی بیان شده است.« لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلَنَا بِالْبَيِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَب وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاس بِالْقِسطِ  وَ أَنزَلْنَا الحْدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شدِيدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصرُهُ وَ رُسلَهُ بِالْغَيْبِ  إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ؛ ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت عمل كنند. و آهن را كه در آن نيرويى سخت و منافعى براى مردم است فروفرستاديم، تا خدا بداند چه كسى به ناديده، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. زيرا خدا توانا و پيروزمند است.» تعبیر به کتاب و میزان در آیه شریفه، اشاره به دو مسئولیت حکومت دارد.

بنابراین فرمایش جناب دکتر گل محمدی که اخلاقی کردن جامعه را وظیفه حاکمیت می‌داند صحیح به نظر نمی‌رسد. با توجه به ضرورت حیات اجتماعی وجود قوانینی که وظیفه هر شخص را تعیین کند و هم‌چنین برای تخلفات احتمالی مجازات‌هایی را تعیین کند ضروری می‌باشد. این هدف زمانی محقق می‌شود که قوه مجریه از جرم اطلاع و بر مجرم تسلط داشته باشد. بنابراین اگر جرمی در خلوت صورت بگیرد و قوه مجریه از آن اطلاع نداشته باشد در این صورت جلوی جرم گرفته نمی‌شود. هم‌چنین اگر قوه مجریه ضعیف باشد یا در برخورد با مجرمین سهل‌انگاری کند و یا اگر مجرمین در بدنه خود قوه مجریه باشند در این صورت هم قوانین موضوعه بی‌ثمر و بی‌نتیجه خواهند بود. بنابراین تا زمانی که مردم احساس مسولیت نکنند و مردم به ملکات فاضله انسانی از قبیل پیروی حق، احترام انسانیت، عدالت و کرامت پایبند نباشند جلوی تخلفات گرفته نخواهد شد. ضمن آنکه مسئولیت اخلاقی کردن جامعه را بر گردن حکومت انداختن در حقیقت سبب می‌شود قوانین اخلاقی همانند قوانین حقوقی فقط از پشتوانه دولتی برخوردار شوند و این نظریه در حقیقت خوانشی از قراردادگرایی توماس هابز می‌باشد.

در انتها  دکتر گل محمدی اشاره کردند که بر طبق دلایل عقلی، روایی و قانونی وظیفه حکومت به عنوان یک نهاد بزرگ اجتماعی این است که از طریق امکانات، سازمان ها و ارگان های مختلفی که در اختیار دارد و همچنین با وضع قوانین متعدد می تواند مانع بروز بی اخلاقی ها شوند این امر به خصوص در باره حکومت اسلامی امری ضروری تر به نظر می‌رسد. چرا که یکی از اهداف مهم  انقلاب اسلامی اخلاقی کردن جامعه است با توجه به این امر که مردم پیش از انقلاب نیز مناسک دینی و مذهبی خود را نیز اجرا می کردند.

دبیر جلسه سرکار خانم علیزاده در جمع بندی نظرات فرمودند:

با توجه به فرمایشات دکتر گل محمدی و دکتر محدر می توان این طور نتیجه گیری کرد که اخلاقی کردن جامعه، هم وظیفه حکومت است به دلیل داشتن امکانات و مسئولیت بیشتر و هم وظیفه مردم است که  با یکدیگر در یک جامعه زندگی می کنند و در سود و زیان جامعه با هم اشتراک دارند به عبارت دیگر وظیفه حکومت در اخلاقی کردن جامعه به معنای سلب مسئولیت از مردم نیست و هر کس در هر موقعیتی که قرار دارد چه به عنوان شهروند عادی و چه به عنوان یک مسئول در یک ارگان و نهاد دولتی باید در جهت اخلاقی کردن جامعه تلاش کند و نقش مؤثری داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

   جمعه 28 آذر 1399نظر دهید »

 

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری کارگاه پژوهشی با محوریت «مقاله نویسی» بصورت مجازی در سامانه سیما با حضور سرکار خانم حاتمی خبر داد.
 
خانم حاتمی در آغاز تعریفی از پژوهش کردند و گفتند : پژوهش، فرآيند پردازش اطلاعات است؛ پردازشي  برخوردار از انتظام؛ متعلّق به گستره خاصي از علــوم و داراي هويـت جمعي كه به نوآوري مي‌انجامد.

در ادامه به تعریف مقاله پرداختند و تاکید کردند: در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه تعیین می‌شود و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

علمی پژوهشی  

علمی ترویجی

علمی تخصصی

در ادامه مراحل ابتدایی نگارش مقاله را خاطر نشان شدند و گفتند: انتخاب موضوع مقاله اولین  و مهمترین گام در نگارش مقاله، انتخاب موضوع است. با توجه به سطح دانش نویسنده، مرتبه علمی، علاقه، و سایر امکانات و توانمندی ها موضوع  یا مسئله محور بودن مقاله تعیین می شود.

خانم حاتمی نمای کلی مقاله را این‌گونه بیان نمودند: 1 - عنوان مقاله2- نام نویسنده3- چکیده 4- واژگان کلیدی5- مقدّمه 6- بدنۀ اصلی مقاله (متن اصلی)6- نتیجه‌گیری 7 - منابع تحقیق (کتاب‌نامه). سپس نکاتی در مورد چکیده بیان کردند.

ایشان اذعان کردند: مقدمه مقاله در حکم  فصل کلیات پایان نامه یا تحقیق پایانی می باشد. رعایت مولفه هایی در آن الزامی است از جمله: نباید بیش از یک پنجم مقاله باشد. در آن به صورت مختصر هر مطلب مهم و مفیدی که مخاطب را با مسأله تحقیق آشنا ‌کند، در چارچوب زیر توضیح داده ‌شود.از چند بخش و یا از چند پاراگراف تشکیل شود. در بخش اوّل یا در پاراگراف اوّل آن به ترتیب، مسألۀ تحقیق، تعریف و محدودۀ آن مشخّص شود، تبارشناسی آن بیان شود، رویکرد پژوهش و علّت انتخاب آن توضیح داده شود، همچنین به سیر تحوّل تاریخی موضوع تحقیق، اشاره شود.در بخش دوّم یا در پاراگراف دوّم آن به ترتیب، ضرورت و اهمّیّت پژوهش، پیشینۀ تحقیق و وجه تمایز آن با تحقیقات قبلی بیان شود، همچنین جهت جدید مسألۀ پژوهش برای مخاطب توضیح داده شود.

خانم حاتمی گفتند:  در بدنه اصلی مقاله رعایت این موارد الزامی است: شرح مفاهیم و متن اصلی.

سپس به ویژگی های نتیجه گیری پرداختند و گفتند: نباید مباحثی که در مقاله هیچ اشاره‌ای بدان‌ها نشده است، در نتیجه‌گیری ذکر شوند. از آنجا که ارجاعات در متن مقاله جای دارند، در نتیجه‌گیری هیچ‌گونه ارجاعی داده نمی‌شود. بعد از نتیجه‌گیری، به تعداد منابعی که در مقاله مورد استفاده قرار گرفته است، «فهرست منابع» تنظیم می‌گردد. و در خاتمه شیوه های ارجاع دهی را بیان نمودند.

 

 

 


 

   سه شنبه 25 آذر 1399نظر دهید »

 

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

بار دیگر صهیونیست جنایتکار و حامیان مستکبرش، چهره‌ی پست و پلید خود را نمایان کرده و با به شهادت رسانیدن دانشمند هسته ای و موشکی عزیز ما، شهید محسن فخری زاده، آشکارتر از هر زمان، ذات پلید و شیطانی خود را به نمایش گذاشتند.

خون پاک شهید فخری زاده در امتداد خون مجاهدان فی سبیل الله همچون سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمندان هسته‌ای، نثار آرمان‌های اسلام ناب و انقلاب شد.

بی تردید، این ترورهای مذبوحانه، نشان از عجز دشمن در برابر قدرت و عزتِ مردان و زنان با ایمان ایرانِ اسلامی است.

صهیونیست پلید و آمریکای جنایتکار گمان نکنند که با کشتن دانشمندان ایرانِ عزیز به هدف شوم خود می‌رسند، و حرکت روبه جلوی ملت ایران در زمینه های علمی و دفاعی، متوقف و یا کند می‌شود؛ بلکه به فضل خدا، خونِ مظلوم، نهالِ ایمان را در وجود هزاران هزار جوان انقلابی، بارورتر می‌کند تا راه شهید را با قدرت و اقتدار بیشتری نسبت به قبل ادامه دهند؛ و این وعده‌ی خدا و سنت تخلف ناپذیر الهی است و قطعاً این خون ها به ثمر خواهد نشست و غده‌ی سرطانی رژیم صهیونیستی، بزودی از صحنه‌ی روزگار محو خواهد شد.

مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، این اقدام رذیلانه را شدیداً محکوم نموده و خواستار انتقام سخت از جنایتکاران است تا دشمنان بدانند حریم امنیت کشور اسلامی ما خط قرمزمان بوده و هر متجاوزی را به سزای عملش خواهیم رساند و به کسانی که هنوز به سراب مذاکره دلبستگی دارند، یادآوری می‌کنیم وقتی دشمن، آشکارا، در حال ضربه زدن به ملت ماست، فقط و فقط، ایستادگی و عدمِ کرنش در برابر دشمن و به فرموده‌ی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، بی‌اثر کردن تحریم ها با تکیه بر توان داخلی، راهِ چاره است.

شهادت جانسوز این دلاور مرد عرصه‌ی علم و تقوی و دانشمند عزیز و انقلابی را به محضر ولی عصر ارواحنا له الفداه و مقام معظم رهبری مدظله العالی و ملت شریف ایران، تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم و علو درجات و همنشینی با سید و سالار شهیدان أباعبدالله الحسین علیه السلام و صبر و اجر برای خاندان مکرم آن شهید را، از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم.

۸آذرماه ۱۳۹۹- مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج

 

   یکشنبه 9 آذر 1399نظر دهید »

معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه از برگزاری معرفی کتاب توسط طلاب در سامانه مدرس خبر داد.
 
 خانم مهرزاد گفت : سه دقیقه در قیامت عنوان کتابی از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی است که توسط نشر ابراهیم هادی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است. داستان این کتاب درباره‌ خاطرات یکی از مدافعان حرم است که در طول عمل جراحی برای چند لحظه‌ای از دنیا رفته و سپس با شوک قلبی احیا می‌گردد. داستان بر محور تجربیات، دیده‌ها و شنیده‌های او در این چند لحظه است که به برزخ می‌رود. این کتاب که در مدت کوتاهی در لیست پرفروش‌ترین‌های سال قرار گرفت، حاصل چندین مصاحبه با شخصیت اصلی می‌باشد که به اصرار خودشان نامشان در کتاب ذکر نشده است. در ادامه خلاصه‌ای از کتاب سه دقیقه در قیامت را می‌خوانید:

فصل اول:روایت تجربه نزدیک به مرگ

فصل اول به روایت افرادی می‌پردازد که تجربه نزدیک به مرگ داشته‌اند. در مصاحبه با افراد مختلف در کشورهای متفاوت، چندین مورد به صورت مشترک شناسایی شد، آنها عبارتند از: احساس مردن (مانند تماشای جسم خود از یک فاصله)، آرامش و نبودن درد (احساس تسکین آنی دردها)، تجربه خروج از بدن (خارج شدن از جسم و نگاه کردن به آن از ارتفاعی بالا)، تجربه گذر از تونل یا انتقال (احساس گذر از یک تونل یا گذرگاه تاریک که در انتهای آن نوری درخشان است)، رویت افراد نورانی (ملاقات با افراد ناشناس نورانی و یا درگذشتگان آشنا)، رویت موجود نورانی برتر (برخی افراد موجودی نورانی و برتر را می‌بینند که گذشته‌شان را به یادشان می‌آورد و می‌خواهند که کنار آن موجود بمانند ولی نمی‌‎توانند).

فصل دوم:ورود به عالمی دگر

از فصل دوم داستان آن مدافع حرم آغاز می‌شود. در ابتدا از دوران کودکی او توضیح داده که در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده و با چنان عقایدی رشد کرده است. وقتی ۱۷ ساله بوده بارها از عزرائیل می‌خواهد که پیش از الوده شدن به گناهان این دنیا، جانش را بگیرد، تا اینکه یک شب ایشان را در خواب با ظاهری بسیار زیبا ملاقات می‌کند که به او می‌گوید هنوز زمان مرگش فرا نرسیده است. فردای آن روز تصادفی شدید می‌کند ولی آسیبی نمی‌بیند و چنین برداشت می‌کند که تعبیر همان خواب اوست، زیرا هم در خواب، و هم در لحظه بیداری و هم بعد از تصادف نیمه چپ بدنش درد شدیدی داشته است. بعدها به سپاه پاسداران می‌پیوندد و سالها در آن مشغول به کار بوده تا اینکه در سال ۱۳۹۰ در ماموریتی برای مقابله با مزدوران آمریکایی در شمال غرب کشور عازم حوالی پیرانشهر می‌شود. در آن عملیات چشمانش آسیب می‌بیند که تا سه سال با وجود مراجعه به دکترهای مختلف، درمان نمی‌شود. تا اینکه یک روز متوجه میشود غده‌ای در پشت چشمانش قرار دارد که به چشم فشار می‌آورد، اما چون این غده به مغز چسبیده، امکان موفقیت عمل کم بوده و ممکن است بینایی خود را از دست داده و یا آسیب مغزی جدی ببیند. در نهایت با اصرار خود او عمل صورت گرفته و ۶ ساعت به طول می‌انجامد.

آخرین مرحله

 از تاثیر موارد مختلفی چون حق‌الناس، صدقه، نماز و .. بر کتاب اعمالش توضیح می‌دهد. در نهایت وقتی از کتاب اعمال خود ناامید می‌شود، از حضرت زهرا طلب شفاعت می‌کند تا بازگردد، ایشان نیز اجابت کردند. در یک لحظه احساس کرد که زیر پایش خالی شده و سقوط می‌کند. پزشکان موفق به احیای او می‌شوند. تا مدتی پس از هوشیاری، همچنان تاثیراتی چون دیدن باطن افراد، شنیدن ذکر خدا و … را احساس می‌کند و به همین علت می‌خواهد که تنها باشد. حتی متوجه شد برخی افرادی را که در عالم برزخ دیده بود و گمان میکرد مرده‌اند، هنوز زنده‌اند، یعنی در آن عالم برخی موارد مربوط به آینده را هم مشاهده کرده بود. ترسناک‌ترین بخش این تجربه برایش این بود که تا سالها وقتی به قبرستان می‌رفت صداهای وحشتناکی می‌شنیده است. در آخر بیان می‌کند که تمامی دوستانش که شهادتشان را دیده بود یکی یکی شهید شدند و خود او نیز همچنان آرزوی شهادت دارد.

 

 

   سه شنبه 4 آذر 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه از میزگرد علمی با عنوان « اهمیت والای کتاب » در هفته کتاب خوانی به صورت مجازی خبر داد.

 سرکار خانم ایزدی ضمن تبریک  هفته کتاب و کتاب خوانی گفتند: موضوع کتاب وکتابت در رشد حیات فردی واجتماعی تاثیر بسزایی دارد روح فرد واجتماع در پرتو این مهم بارور می شود وبه همین دلیل میراث فرهنگی وتمدن اسلامی همیشه سرشار  از کتابهای بزرگانی است که افتخار جامعه بشری هستند وهمه همت اولیای دین اسلام بر این است که بندگان خدا را به سوی روشنایی کتاب رهنمون سازند .

ایشان اذعان داشتند : ارزیابی شرایط وامکانات موجود فرهنگی آشکار کننده این نکته است که امروزه کتاب می تواند به عنوان یک وسیله مطمئن وکارآمد در بهینه سازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرد. تجربه جهانی حاکی از آن است  که رشد وتوسعه تمدن ها ریشه در رشد فکری وفرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع ، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد. و نیز باید بدانیم که علی رغم رشد رسانه های جمعی گوناگون  تاکنون هیچ رسانه ای نتو انسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدن ها داشته است، ایفا نماید.

در ادامه خانم ایزدی خاطر نشان کردند : نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد بسیار سازنده است از این رو کتابخانه را می توان به عنوان کانون همایش صاحبنظران وموزه پر طراوت اندیشمندان در نظر گرفت. کتابخانه کانون بالندگی وشکو فایی استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان و طلاب رابه ارمغان می آورد و در نهایت به تولید اندیشه ،دانش ورشد فرهنگ ،مطالعاتی جامعه منجر می شود.

 کتابدار مدرسه زینبیه بیان کردند : خوشبختانه فرهنگ ارزشمند ما از ریشه های قوی ونگرش ها و پویش های فرهنگی باعث فدرتمند شدن ما شده است زیرا که ما با فرهنگی رشد کرده ایم که تمامی جلوه های  افتخارآفرینش، نمونه های راستین فرهنگی اند.

در ادامه افزودند: نخستین جلوه با شکوه چنین ارزشی را می توان در ابتدای برنامه های پیامبر  اکرم ص یافت. ایشان با فرمان « اقر ا» بخوان، از سوی خداوند آغاز وپی گیری می شود. همین فرهنگ مقدس است که خداوند یگانه به قلم وحرمت آن سوگند یاد می کند و معجزه آخرین سفیر هدایت را یک کتاب آسمانی تشکیل می دهد. وقتی جهل وبی خبری وناآگاهی جامعه ای را از پا در می آورد یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج می کند بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را از بین ببرد مطالعه است و آنچه می تو اند شبه های ذهنی را دفع کند و ایمان اطمینان را به قلب ها باز کند، کتاب خوانی است. گرفتاران در پرسش ها ومحاصره شدگان در میان انبوه شبهه ها می توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند واز انجا نیرو بگیرند..

خانم ایزدی در خاتمه  تاکید کردند : وظیفه ما طلاب این است که جایگاه کتاب وکتابت در اموزه های دینی ،  دانش اندوزی وکتاب خوانی در اسلام را ملاحظه کنند تا بتوانند راه حقیقت را هموار سازند و باعث رشد و ارتقا خود و جامعه باشند .

   سه شنبه 4 آذر 1399نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری وبینار «در آمدی بر دین و سینما» با حضور کارشناسان رسانه، جناب آقای مهندس داود نوری و سرکار خانم بیات  در فضای اسکای روم خبر داد.

 


مهندس نوری با معرفی اجمالی رسانه و فضای حاکم بر آن از گذشته تاکنون، فرمودند در دنیای امروز اقتدار و ضریب نفوذ بیشتر  در سایه‌ی تعلیم و تربیت غیر رسمی صورت می پذیرد تا با تعلیم و تربیت از کانال های رسمی مثل مدارس و آموزش و پرورش و فرهنگ خانواده.

ایشان درباره الگوهای افراد در اعصار مختلف از قبل از مدرنیته تا پس از مدرنیته فرمودند، انسان در پسامدرنیسم گرفتار اسطوره ها و الگوهای پراکنده اما پرتوان شده است و الگوهای بسیاری برای تقلید در اختیار دارد.

انسان پس از مدرنیته آرمان سازی و الگوگیری را با قهرمانان تخیلی و شخصیت های پرماجرا، ستارگان سینما، موسیقی، خشونت و غیره تجربه می کند.

ایشان درباره‌ی نهادینه شدن فیلمنامه نویسی اسطوره ای در سینما، گفتند، اسطوره ها در سینمای هالیود بسیار پررنگ بوده و نظام صهیونیستی حاکم بر سینما به دنبال اسطوره سازی  و ترویج اسطوره های مختلف در تولیدات سینمایی هستند.

ایشان ضمن واژه شناسی و دسته بندی قهرمان ها در فیلم های هالیوودی و معرفی برخی تولیدکنندگان فیلم‌های متأثر از تفکرصهیونیستی از گذشته تا امروز به تعامل صهیونیست ها با سینمای کشورهای مختلف از جمله سینمای ژاپن پرداختند.

مهندس نوری در تقسیم بندی اسطوره ها بر اساس اعصار مختلف فرمودند: اسطوره های باستانی، غالبا التقاطی و شرک آمیز بودند. در دوران مدرن غالبا لیبرال، سکولار و علم زده اند. و در پست مدرن، اومانیستی، یهودی و صهیونیستی بودند. و امروز پر از اباحی گری و شکاکیت پیچیده و سود محور است.

ایشان درباره آرمان ها و الگوهای انسان پسامدرنیته در سینمای صهیودی به ویژگی های مشترک و مفاهیم پرتکرار در تولیدات هالیود اشاره کرده و گفتند:

لزوم مهاجرت یهودیان به ارض موعود و تاسیس کشور اسرائیل، اندیشه برتری قوم یهود، مظلوم نمایی از یهودیان در جنگ جهانی (هولوکاست)، قرائت صهیونیستی از زندگی حضرت موسی، انسجام بخشی به تمدن اومانیستی سکولاریستی و ماده محور غرب و … از مفاهیم پر بسامد در سینمای تحت تاثیر از فرهنگ صهیونیستی است.

در ادامه سرکار خانم بیات در خصوص  مفهوم بازنمایی و هرم سواد رسانه که شامل تولید رسانه ای، رفتار رسانه ای، سواد رسانه ای و سواد دیجیتال می شود توضیحاتی ارائه دادند.

در خاتمه  نشست کارشناس سواد رسانه خانم بیات اذعان کرد: استراتژی های بازنمایی ، کلیشه سازی و طبیعی سازی می باشد و در فیلم های ساخته شده توسط برخی کارگردانان تقابل لبیرال و سنت دیده می شود که افراد فرهیخته باید هوشمندانه با این قضیه برخورد نمایند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 17 آبان 1399نظر دهید »

برگزاری سلسله وبینارهای (جلسات آنلاین) آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و جلسات مشاوره‌ای در بستر اسکای روم
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۴:۵۴سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی مدیر مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری سلسله وبینارهای (جلسات آنلاین) آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و جلسات مشاوره‌ای در بستر اسکای روم در هر ماه خبر داد.

 

 

ایشان فرمودند این سلسله وبینارها به دلیل عدم دسترسی به طلاب به شیوه حضوری و با هدف بالابردن ضریب تاثیر گذاری آموزشی ،فرهنگی و تربیتی در بستر فضای مجازی و تعامل بیشتر با طلاب و کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی، فرهنگی- تهذیبی ، پژوهشی و خدمات مشاوره‌ای برنامه‌ریزی و برگزار می‌گردند.
ایشان اضافه کردند که وبینارهای آموزشی در دوبخش مجزا ویژه طلاب و اساتیدبرگزار می گردد . ایشان هدف از برگزاری وبینارهم اندیشی آموزشی با اساتید را، تعامل بهتر با اساتید ؛آسیب شناسی تحصیل مجازی؛کیفیت بخشی به تدریس در سامانه مدرس؛راهکارهای جذاب سازی تدریس مجازی؛ ارائه بهتر خدمات آموزشی و… برشمرد.

ایشان افزودند وبینارهای فرهنگی به دلیل عدم حضور طلاب در مدرسه و عدم بهره مندی از ساعات فرهنگی حضوری و با هدف اهتمام ویژه به امر تربیت و تهذیب ، هدایت فکری ،اعتقادی وبصیرتی طلاب طراحی شده است. توجه به هویت یابی فردی و صنفی طلبگی خصوصا برای طلاب جدیدالورود و نیز شناسایی، رشد و شکوفایی استعداد طلاب بویژه به دلیل عدم برگزاری طلیعه حضور ویژه طلاب نو ورود، اهمیت برگزاری این جلسات را دوچندان می کند
خانم دکتر عبدلی، تقویت بنیه‌های فرهنگی و کسب مهارت های تبلیغی و توانمندسازی طلاب در تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و پاسخگویی به شبهات و حوادث مختلف فرهنگی- اجتماعی و عمل به اقتضائات طلبگی را نیازهای مهمی دانستند که باید بصورت مستمر به آن پاسخ داده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، هدف از طراحی جلسات مشاوره ای آنلاین عمومی و خصوصی را نیازمندی طلاب به یک مشاور امین و متخصص که جوابگوی نیازهای روانشناسی و مشاوره ای طلاب در شرایط فعلی باشد ، دانست.
همچنین ایشان فرمودند، لازم است اصول ، روش ها و راهکارهای ملموس و کاربردی در مدیریت زمان و برنامه ریزی صحیح با ارائه الگوهای واقعی در اختیار طلاب قرار گیرد تا بتوانند با برنامه ریزی بهتر و هوشمندانه تر بین وظایف همسری و مادری و طلبگی جمع نموده و در تحصیل مجازی موفق تر عمل نمایند و با چالش هایی که این روزها، خانواده ها بخاطر تحصیل مجازی اعضای خانواده با آن روبرو هستند، مواجه نشوند.

بخشی از زمان وبینار فرهنگی به برگزاری جلسات اخلاق با بهره مندی از اساتید حوزه اخلاق اختصاص دارد تا طلاب با منابع حدیثی اخلاق شیعه مثل صحیفه سجادیه و ادعیه مأثوره انس بیشتر یافته و از دریای بیکران معارف اهل بیت که در این دعاها نهفته است به جهت تهذیب نفس و سیر و سلوک بهره مند گردند.
مدیر مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه فرمودند با اینکه محدودیت های ناشی از شیوع بیماری، امکان بسیاری از فعالیت های حضوری را سلب نموده است ولیکن لحظه ای حوزه علمیه را از تلاش برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی خود بازنداشته و از کلیه امکانات موجود در فضای مجازی برای ارتباط مستمر با طلاب استفاده می‌شود.

برخی از سلسله وبینارها ی پژوهشی نیز نشست های تعاملی آنلاین بین اساتید راهنما با طلاب در حال تدوین پایان نامه و نیز جلسه ای مجزا برای طلاب در حال انتخاب موضوع است.

تسهیل در امر پایان نامه نویسی و پژوهش، جهت دهی طلاب برای انتخاب موضوعات پژوهشی متناسب با نیازهای روز و ارتقاء سطح کیفی فعالیت های پژوهشی از چشم اندازهای مطرح در برگزاری این وبینارها خواهد بود.

تاکنون دوازده جلسه از این وبینارها در دو مقطع سطح دو و سه طراحی و اقدامات ان صورت گرفته و دو جلسه از این سلسله وبینارها در تاریخ 24 و 25 مهرماه برگزار گردیده است و با استقبال بسیار خوبی از ناحیه اساتید و طلاب شرکت کننده روبرو بوده است.

سایر برنامه ها هم هدف گذاری و برنامه ریزی شده است که با جدیت توسط مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج و با همکاری معاونت های آموزش، فرهنگی، پژوهش و مشاور مدرسه دنبال می شود.

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 6 آبان 1399نظر دهید »

بیانیه مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج در محکومیت اقدام نشریه‌ی فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

 

اساتید، طلاب و کارکنان مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج در محکومیت اقدام نشریه‌ی فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، بیانیه زیر را صادر کرد.
 
بسم الله الرحمن الرحیم
بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ تمام نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ
خداوند، محمّد- درود خدا بر او و خاندان مطهرش باد- را به رسالت برانگيخت، و نويد او به ظهور خاتم تحقّق يافت، و نبوّت به اوج كمال نشست. محمّد (ص) آخرين حلقه رسالت بود و رسولان پيشاهنگ، طليعه طلوع او بودند. سيماي محمّد (ص) زبانزد بود و انسان چشم انتظار او.در هنگامه‌ی طلوع اسلام، پريشاني و نابساماني همه جا سايه‏ گستر بود، و ملّتهاي روي زمين در اسارت تفرقه، آرزوهاي پراكنده، و آيينهاي ياوه‏ بودند: گاه خداي را به آفريدگانش مانند كرده، و يا صفاتي دور از ساحت قدسش بدو نسبت داده، و يا بر آستان غیرخدا سر نهاده بودند. پس خداي عزيز به نور خاتم، آنان را به راه آورد و به بركت او از ناداني رهاند.
(نهج البلاغه- خطبه یک)

خدای متعال را شاکریم که ما را از امت رسول گرامیش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم که سرور رسل و برترین انبیاست، قرار داد و محبت اهل بیت معصومش علیهم آلاف التحیه و الثناء را با گل وجودی ما سرشت.
از این که بعد از بیش از ۱۴۰۰سال از طلوع اسلام ،وجود مقدس پیامبر اکرم مورد هجمه‌‌ی بی دینان و یاوه گویان است، نشان ازعجز دشمنان اسلام در برابر شخصیت بی بدیل آن یگانه‌ی عالم است.
تجربه‌ی ۱۴ قرن نشان داده است که هرچه طواغیت عالم و ایادی شیطان تلاش کردند حجابی بر چهره‌ی نورانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بیفکنند جز رسوایی شان، ثمری نبردند و بیش از پیش، این آفتاب روشن در عالم درخشید و محبت و ارادت انسان های آزاده‌ی جهان جذب مغناطیس وجود مبارکش شد.
اقدام موهن و نفرت انگیز نشریه فرانسوی در اهانت به این وجود مقدس که با حمایت طاغوت و سردمداران مستکبر عالم و بالاخص دولت فرانسه و با بهانه‌ی واهی و عوام فریب آزادی بیان، صورت گرفته است، از طرف عموم انسان های حقیقت جوی عالم به اقتضای فطرت پاکشان، محکوم است؛ تا چه رسد به مسلمانان عالم و پیروان و عاشقانش در ایران اسلامی.
طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج همصدا با مسلمانان جهان ،این اقدام شنیع را به شدت محکوم نموده و خواستار مجازات مسببان آن است تا دیگر دنیا ،شاهد این اقدامات رذیلانه نباشد. و از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه می‌خواهیم مراتب اعتراض شدید ملت ایران را در این خصوص به دولت فرانسه ابلاغ نمایند.


اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
۲۰شهریور ۱۳۹۹

   یکشنبه 23 شهریور 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج مراسم آغاز سال تحصیلی جدید برگزار گردید.
 
این مراسم با رعایت دقیق کلیه پروتکل های بهداشتی و فقط با حضور طلاب جدید الورود سطح 2 و به منظور آشنایی ایشان با حوزه و معارفه با کادر مدرسه و اطلاع از قوانین و آیین نامه ها برگزار شد.
این جلسه با تلاوت قران کریم توسط طلبه‌ی قاری، سرکار خانم رودمقدس آغاز گردید. در ادامه پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا علیه السلام، سرکار خانم دکتر عبدلی مدیرمحترم مجموعه به ایراد سخنرانی پرداختند.
ایشان فرمودند ورود به مکتب طلبگی یعنی مکتب سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاقی نیست. و بدون دعوت و صرفا بخاطر اراده خود فرد، این نعمت به او داده نمی شود و کسی که گام در این مسیر می گذارد،حتما مورد عنایت اهل بیت علیهم السلام بوده است. و باید قدر این نعمت دانسته شود. چراکه نعمت های الهی، ذو مراتب اند و با شکر نعمت می توان به مراتب بالاتری از آن نعمت دست یافت.
ایشان فرمودند اصل وجود و حدوث ما و استدامه و بقاء ما، طفیل وجود ائمه اطهار و گل سر سبد آنان امام زمان است. و این نعمت عامی است که از ناحیه خداوند متعال به بندگان عنایت شده است. ولی کسی که وارد این مکتب می شود از یک نعمت خاص تر و ویژه تری برخوردارمی شود. همچنین عنوان طلبگی یک عنوان موقتی و عرضی مثل دانشجو بودن نیست که فقط تا مدتی، شخص آن عنوان را داشته باشد. بلکه یک طلبه تا آخر عمر خود، یک طلبه است. و این از طرفی باعث افتخار فرد است و از طرف دیگر رسالت ها و وظایفی را بر دوش طلبه می گذارد. و فرد هرگز نباید شئون طلبگی را رها کند.
ایشان در ادامه درباره‌ی جایگاه علم آموزی از لسان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند برتری عالم بر عابد مثل برتری ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان است. و بیش از 700 بار علم و مشتقات آن در قرآن آمده است و و دراولین آیاتی که بر پیامبر اکرم نازل شده است، سخن از علم است. و امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند حضور در مجلس علم، ولو برای لحظاتی، ارزشمندتر از حضور برای تشییع هزار شهید است.
بنابراین باید قدر نعمت ورود به عرصه علم و دانش را به شایستگی دانست.
ایشان در نکته سوم به اهمیت علم توأم با عمل اشاره کردند و فرمودند عالم بی عمل مثل تیراندازی است که تیری در کمان ندارد. یا کسی که علم را بخواند و لی علمش توأم با عمل نباشد مانند حماری است که فقط دور خود می چرخد.
مدیر حوزه علمیه زینبیه کرج اقفزودند، چند چیز از لوازم طلبگی است. انجام واجبات و ترک محرمات که خط قرمز طلبه است و ان شا الله همه عامل به آن باشیم. اما مستحبات در این مسیر بالاخص نمازشب و خواندن قرآن بویژه در دل شب، مرکب راهوار فرد خواهد بود. ایشان فرمودند علم، یا کسبی است یا موهبتی. و این علمی که ما می خوانیم و سر تاسر قیل و قال است علم رسمی کسبی است ولی علم بالاتری است که خدا عنایت می کند و طبق روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‌ ؛ کسی که چهل روز خود و همه کارهايش (حتی مباحات) را برای خداوند خالص کند، خدای متعال سرچشمه های حکمت را از قلب به زبان او جاری می کند. یعنی این سلوک مخلصانه در قلب فرد تاثير گذاشته و سبب درک معارف باطنی می شود و حکمت، که همان علم نافع است را به او عنایت می کند.
بنابراین مستحبات از چاشنی های طلبگی است و طلبه باید قلب خود را با قرآن و مناجات مأنوس کند. حتی اگر فرد خواندن دو رکعت نماز در دل شب را آغاز کند، ان شا الله خداوند مسیر را برایش هموارتر خواهد نمود.
ایشان به عنوان نکته بعدی به وظایف و رسالت های طلبگی اشاره کردند. خانم دکتر عبدلی با اشاره به حدیث امیرالمومنین در نهج البلاغه که می فرماید«ألا و لایحمل هذا العَلَم إلّا اهل البصر و الصّبر« فرمودند، درس های سطح 2 مانند خشت های اولیه‌ی بنا است. که باید به درستی پایه ریزی شود. و ممکن است در مواجهه ابتدایی برای طلبه سخت بنظر برسد، ولی همانطور که فرد، نفس خود را با رنجِ عبادت تربیت می کند، باید در عرصه علمی هم به خود سختی بدهد تا به موقفقیت نائل شود و کسی که چشم اندازخود را پیشرفت علمی قرار داده، و زمان قابل اعتنایی از خود و خانواده اش را صرف تحصیل می کند، باید اهتمام جدی در درس خواندن داشته باشد.
ایشان فرمودند امروز جهاد علمی بسیار ضرورت دارد و اگر امروز سلاح علم در دست نداشته باشیم، کسی حرف ما را قبول نخواهد کرد. بنابراین طلبه نباید رویکرد منفعلانه نسبت به درس خواندن داشته باشد و بلکه باید با تلاش مضاعف و فعالانه با درس برخورد کند و حتما با پیش مطالعه وارد کلاس شود و وقت کافی برای مطالعه دروس اختصاص دهد.
خانم دکتر عبدلی فرمودند بهت

 
رین مصداق رسالت طلبگی در آیه‌ی «نفر» آمده که همان تفقه در دین است. تفقه یعنی موشکافی و دریافت و فهم عمیق دین. بنابرای اولین وظیفه، علم آموزی و سپس تبلیغ دین است. و اولین جای تحقق دین در عرصه‌ی اجتماع، کانون خانواده است. و البته باید رشد دادن به خانواده ، بصورت غیر مستقیم و با منش عالی فرد صورت بگیرد. و این کار نیاز به برنامه ریزی دقیق و مدیریت امور خانه و روانشناسی اعضا خانواده دارد. طلبه موفق باید بتواند همه امور خانه و خانواده و همسر و فرزند را با درس خواندن بتواند جمع کند نه اینکه چالش هایی بخاطر درس خواندن در خانه ایجاد کند.
روحانیت نهادی است که خداوند متعال برای تکمیل آن مستقیما ورود کرده و ارسال رسل و برای روحانی شدن، برنامه ریزی شده است. و طلبه هم می تواند با مدیریت و برنامه ریزی دقیق به اهداف عالی در تحصیل علم دست یابد.
سرکار خانم دکتر عبدلی در ادامه به انتظاراتی که از طلبه می رود، اشاره کردند. ایشان فرمودند طلبه باید در ظاهر و پوشش شأن طلبگی را حفظ نماید. چرا که هر طلبه نماینده حوزه علمیه است. همچنین اخلاق طلبگی بسیار مهم است و باید رفتار و اخلاق مناسب داشته باشد و سبک زندگی اسلامی را الگو و روش زندگی خود قرار دهد.
ایشان در انتها ضمن آرزوی موفقیت برای همه طلاب باز هم بر جهاد علمی تاکید کردند و فرمودند بخش زیادی از مسئولیت جهش علمی که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده، برعهده‌ی طلاب است تا ان شا الله بتوانند از مرزهای علمی و عقیدتی دین اسلام و معارف انبیا و اولیا به شایستگی پاسداری نمایند.
در ادامه‌ی برنامه، مشاور مدرسه، معاونان آموزش، فرهنگی، پژوهش، و کتابدار مدرسه نکاتی را مطرح کردند . در میان برنامه های این مراسم، کلیپ هایی از سخنرانی مقام معظم رهبری درباره اهمیت علم و انتظارات از طلبه به نمایش در آمد.
در انتهای مراسم، مرثیه خوانی توسط مداح اهل بیت سرکار خانم رودمقدس انجام پذیرفت.
در این جلسه از طلاب، پذیرایی و بسته های فرهنگی به ایشان اهداشد و میثاق نامه طلبگی قرائت گردید.

 

 

 

 

 

 

 

   چهارشنبه 19 شهریور 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع بررسی نقش مولفه های اعتبار و تورم در ربوی شدن عقود در فقه امامیه با حضور سرکار خانم دکتر سیدبحری به عنوان استاد ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر الماسی به عنوان استاد منتقد خبر داد.
 
سرکار خانم سید بحری در ابتدای جلسه فرمودند : در آیات و روایات تاکید فراوانی به بحث ربا شده است و حرمت آن مورد اجماع همه فقها می باشد. ولیکن امروز مصادیق ربا تغییر کرده و از شکل ساده‌ی اولیه خارج شده و در فقه پویا باید مصادیق جدید آن کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

ایشان افزودند ربا بر دوشکل قرضی و معاملی مفروض است و ربای قرضی که بیشتر متداول است همان ربای نقدی است. از آنجاکه پشتوانه‌ی پول در غالب موارد، طلا می باشد، دریافت هر نوع زیاده از پول قرض داده شده، ربا محسوب می شود. ولی اگر چنانچه پشتوانه پول، بجای طلا، اعتبار (کردیت) باشد، شکل قرض تغییر خواهد نمود.

از آنجا که در بسیاری از کشورها و بویژه کشور ما تورم قابل توجهی در اقتصاد وجود دارد و در بعضی مقاطع میزان این تورم بسیار زیاد است، فرض قرض دادن بدون افزایش مبلغی در هنگام بازپرداخت، وام دهنده را متضرر خواهد نمود چون ارزش پول دریافتی او ، بعد از گذشت مدت وام، به اندازه‌ی تورم، کاهش پیدا کرده است. و اگر این مسئله ثابت باشد، فرهنگ قرض الحسنه به مرور از بین خواهد رفت.

 بنابراین در چنین شرایطی بایستی راهکاری برای حل این مسئله جستجو نمود و آن قرار دادن اعتبارات ( به جای طلا) به عنوان پشتوانه‌ی پول است. که بسیاری کشورها مانند امارات و مالزی مسئله را بدین نحو حل نموده اند.

زمانی که پشتوانه پول اعتبار باشد از بحث ربا خارج می گردد و می توان مبتنی بر ضابطه و ملاک  و با توجه به نرخ تورم سود پرداخت کرد .

استاد الماسی به عنوان استاد منتقد گفتند: ربا در پول و سود پول ناظر به ربای قرضی است و اگر کسی سود بگیرد ربا محسوب می‌گردد و این سخن لاخلاف است و اجماع نیز بر حرمت اصل ربا وجود دارد پس چطور می توان با این لاخلاف مخالفت نمود ؟

خانم سید بحری در پاسخ گفت: اینجا صحبت در این است که این مسئله مصداق ربای قرضی نیست لذا سود پول در جایی که پشتوانه اش اعتبار باشد از مقوله ربا، از نظر موضوعی خارج می‌گردد.

در ادامه آقای الماسی سوال دیگری مطرح نمودند : قبلا زیاده در نقدین، ربا بوده است و حال شک می کنیم که پول جزء نقدین است یا خیر ، استصحاب می‌کنیم که رباست تا یقینا از ربا با دلیل خارج شود.

سید بحری گفت : استصحاب بحثی است که دارای ارکان متعددی است و طبق نظر همه اساتید فن، استصحاب در این جا دارای یکی از ارکان اساسی نمی باشد. در این مسئله ذات متیقن با ذات مورد شک یکی نیست. پس رکن استصحاب وجود ندارد و اصل استصحاب جاری نمی‌گردد .

دکتر الماسی گفتند : همه فقها فتوا می دهند که گرفتن سود برای پول حرام است این توافق مراجع به فتوای ربوی بودن سود را چگونه پاسخ  می دهید ؟

سید بحری گفت : در این مسئله اجماع وجود ندارد بلکه فقط توافق وجود دارد و نکته ای که مطرح می‌گردد این است که آیا اساسا امکان دارد خلاف نظر مرجعی صحبت کرد یا خیر ؟ پویایی فقه به این است که نظرات کارشناسی در دادن فتوا اعمال شود و نظر مراجع هم قابل تغییر است.

دکتر الماسی فرمودند : در ربای قرضی اگر سود پول را به عنوان ربا بر داریم در این صورت چیزی به عنوان ربای قرضی نخواهیم داشت پس اصل معاملات ربوی قرضی، حذف می شود .

خانم سید بحری در پاسخ گفت : الزامی وجود ندارد که احکام هیچگاه تغییر نکند بلکه بسیاری از مسائل فقهی که در گذشته موضوعیت داشت، امروز موضوعیت خود را از دست داده اند. در عین حال اینطور نیست که بالکل ربای قرضی حذف شده باشد.

الماسی گفت : پول نقدین نیست بلکه کالاست و تورم باعث می شود ارزش پول به عنوان یک کالا پایین بیاید و اگر بخواهیم قرض دهیم باید ارزش آن لحاظ شود برای تامین این کاهش ارزش ، دست به دامن اعتبار شویم. ولی این ملاک ناقص است. در کشورهایی که اعتبار جا افتاده است اعتبار را در همه جا وسعت نداده اند، در حالی که شما همه پول را اعتبار قلمداد می‌کنید ؟

سید بحری گفت : اعتبار دارای چنان ظرفیتی است که می تواند در معاملات فراگیر بشود و اساسا اعتبار به دو بخش اعتبارات متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌گردد. در پایان نامه‌ای که با این عنوان تحقیق شده است، صحبت از اعتبارات متمرکز است که پشتوانه آن حکومت و سیاست می‌باشد و مبتنی بر فرد نیست. مواردی که استاد اشاره فرمودند در اعتبارات غیر دولتی است که افراد تصمیم گیرنده اند نه دولت .

الماسی گفت : هر بانکی می تواند به دلخواه خود سود بگیرد و ملاکی برای آن بیان نشده است  و نگرانی افتادن در مهلکه‌ی بی ضابطه شدن سود در اینجا وجود دارد.

سید بحری گفت : باید ضابطه‌ای با حرکت علمی فقها تعیین شود و پیدا کردن ملاک و ضابطه نیازمند کار دقیق کارشناسی است و به هیچ وجه لاینحل نمی باشد.

در آخر جلسه سرکار خانم حاتمی معاونت پژوهش به عنوان دبیر جلسه گفت : با توجه به اینکه پشتوانه پول در حال تغییر از طلا به اعتبار است و نیز بخاطر اینکه در جامعه شاهد تورم هستیم لازم است ضابطه ای برای دریافت سود مشخص مبتنی بر میزان تورم و با توجه  محاسبه تورم نقطه به نقطه تعیین شود.

 

 

 

 

 

 

   دوشنبه 30 تیر 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه به مناسبت میلاد با سعادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء، جلسه سخنرانی مجازی با موضوع اندیشه و سیره سیاسی حضرت امام رضا علیه السلام با سخنرانی معاونت فرهنگی مدرسه، سرکار خانم عظیمی، در روز شنبه 14 تیرماه 1399 برگزار گردید.
 
سرکار خانم عظیمی در ابتدای بحث، تعریفی از سیره سیاسی و اهمیت پرداختن به اندیشه و سیره سیاسی امامان علیهم السلام را ارائه نموده و فرمودند یکی از نکات مهم در تاریخ و اندیشه سیاسی، کشف و شناسایی اندیشه و رفتار سیاسی افراد شاخص بویژه ائمه اطهار علیهم السلام است. و این فهم علاوه بر تقویت نظام فکری، کمک می کند تا مسلمانان بر پایه این اندیشه و رفتار، ساختار جامعه را تنظیم کنند.
ایشان سپس به بیان اوضاع و شرایط سیاسی-اجتماعی عصر امام رضا علیه السلام پرداختند؛ چرا که اندیشه‌ی سیاسی بر پایه همین رویدادها و شرایط سیاسی- اجتماعی، بروز و ظهور پیدا می کند.
خانم عظیمی ادامه دادند، پس از شهادت امام کاظم علیه السلام،هارون تلاش داشت تا امام رضا علیه السلام را نیز از سر راه خود بردارد اما به خاطر ترس از عواقب آن، کمتر متعرض امام بود. پس از هارون، فرزندش محمد امین به خلافت رسید که مردی ضعیف الرأی و کم عقل بود. وی برادرش مأمون را از ولایتعهدی عزل کرد و این کار او، منجر به جنگ و درگیری شدید بین دو برادر شد و سرانجام امین کشته شد و مأمون به خلافت رسید. اشتغال مأمون به سامان دهی حکومت و نیز مبارزه با قیامهای علویان، باعث گردید تا حدودی فضای باز سیاسی برای ترویج شریعت نبوی و تربیت شاگرد توسط امام علیه السلام فراهم ترشود.
امام علیه السلام برای ارتباط با شیعیان، وکلایی را انتخاب کرده بود و حتی برخی وکلای حضرت در دستگاه حکومت عباسی هم مشغول به کار بودند. آن حضرت در این دوران تلاش می کرد تا شیعه را از بحران های سیاسی نجات دهد و در سایه آن عقاید شیعی را منتشر نماید.
در این زمان ، به خاطر دور بودن خلافت عباسی از جزیره العرب و ضعف حاکمیت ناشی از درگیری امین و مأمون، قیام های مختلفی از سوی علویان هم شکل می گرفت؛ که موضع‌گیری امام نسبت به این قیام ها حائز اهمیت است.
خانم عظیمی افزودند اهداف این قیام ها با اهداف امام رضا علیه السلام یکسان نبود، چراکه آنان در مبارزات خود، به دنبال تغییردر ساختار بودند ولی تغییر محتوایی از قیام آنان احساس نمیشد و بعضا این تحرکات، مسیر و شتاب حرکت شیعه را نیز کند نمود. چرا که غالبا مبتنی بر اندیشه‌ی زیدیه بود. آنان دررفتار هم، خشونت های زیادی را مرتکب می شدند که منجر به سرزنش ایشان توسط امام می گشت.
در حالیکه امام علیه السلام شرایط را برای قیام مسلحانه مساعد نمی دید بلکه به دنبال تقویت مبانی اندیشه ولایی شیعه و تربیت شاگرد بود. ساختار کلی نظام سیاسی شیعه، نظام ولایی و بر محور امامت است. بنابراین امام تلاش می‌کرد تا ترسیم و تبیین علمی و عملی از این نظام را در قالب اندیشه و رفتار ارائه نماید. حضرت در فرمایشات و مناظرات شان بر ولایت و حاکمیت خدا و رسول خدا و ائمه اطهار تاکید می کردند و ولایت را منصبی الهی برشمرده و ضمن بیان مراتب و شئون ولایت، نامشروع بودن حکومت خلفاء عباسی و نیز عدم مشروعیت قیام هایی که رهبرانشان خود را امیرالمومنین می خواندند، را آشکار می کردند. و در واقع حضرت به دنبال تبیین گفتمان اصلاحی درزمینه حکومت و ولایت در جامعه بودند. و در این راستا با روش های مختلف به نقد روش سیاسی انتخاب خلیفه و عملکرد خلفاء نیزمی پرداختند که موجبات غضب و عداوت بیش از پیش مأمون می گشت.
ایشان ادامه دادند، از دیگر فعالیت های امام، مبارزه با افکار و تبلیغات ضدشیعی و منحرف از جمله غلات بود.
و نیز از دیگر اتفاقات ویژه‌ی دوران امام رضا، بحث ولایتعهدی ایشان در دستگاه خلافت مأمون بود.خانم عظیمی در آخر به اهداف مأمون از این کار و همچنین تصمیمات امام برای خنثی کردن نقشه های موذیانه او اشاره نمودند.

 

   یکشنبه 15 تیر 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری سلسله نشست های فقه نظام ولایی بصورت مجازی با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرو پناه خبر داد.
 
استاد خسروپناه محقق و پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدا فرمودند: برای اینکه عنوان «فقه نظام ولایی» تبیین شود، لازم است توضیحی درباره‌ی فقه در مقام تعریف و فقه در مقام تحقق داده شود تا معلوم شود فقها، فقه را چطور تعریف کرده و چطور تحقق بخشیده اند؛ سپس فقه در مقام بایسته را که همان فقه نظام ولایی است تبیین نماییم.

فقها در مقام تعریف فقه فرموده اند: فقه، علم به احکام افعال مکلفین در حوزه احکام تکلیفی خمسه یا احکام وضعی است.

احکامی که در کتاب های فقه آمده، مثل «شرایع الاسلام» محقق اول یا «مستمسک» آیت الله حکیم، هم ناظر به افعال مکلفین است و هم ناظر به پدیده‌هاست و این همان فقه در مقام تحقق است. مثلاً در فقه گفته می شود خون یا خوک نجس است. خون یا خوک که افعال مکلف نیست بلکه یک پدیده است. بنابراین فقه در مقام تحقق به احکام اشیاء نیز پرداخته است و روشن است که بین فقه در مقام تعریف و فقه در مقام تحقق تفاوت‌هایی وجود دارد.

ایشان افزودند: نهادها، ساختارها و سازمان هایی که در جامعه وجود دارند نیز، علاوه بر افراد و اشیاء، نیازمند احکام خاص خود هستند.

 یعنی فقه علاوه بر فعل مکلف ( چه در عرصه افعال فردی مانند نماز فرادا یا افعال اجتماعی مانند نماز جماعت یا جهاد) و احکام اشیاء باید مشتمل بر احکام این نهادها(مثل نهاد تعلیم و تربیت و خانواده)  و ساختارها و سازمان ها نیز باشد.

 اینها مجموعه‌ای از مباحثی هستند که احکام خاص خود را می طلبند و سه واقعیت دیگراند که فقیه باید درباره آنها نظر دهد و یکی از احکام تکلیفی یا وضعی را بر آن بار نماید. مثلاً نهاد تعلیم و تربیت در جامعه ایران متناسب است با حکم وجوب شرعی.

استاد و پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: مقصود از نهاد، عبارت است از تلقی عمومی و مقبول جامعه نسبت به یک امر کلان. آن نهاد توسط تقنیق (قانون گذاری) تبدیل به ساختار می‌شود و آن ساختار به سازمان تبدیل می شود. بطور مثال، سازمان تعلیم و تربیت در کشور، آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه هستند.

در ادامه، استاد خسروپناه  فرمودند این مسئله باید به صورت سیستماتیک و نظام مند مورد توجه قرار گیرد و سیستم عبارتست از دال مرکزی یا محوری که بقیه مفاهیم بصورت ساختارمند و نظام مند دور آن محور قرار می گیرند.

بنابراین در فقه ولایی، احکام در شش حوزه مورد بررسی قرار می گیرند که عبارتند از:1. احکام اشیاء؛ 2. احکام فعل رفتاری؛ 3. احکام فعل اجتماعی؛ 4. احکام نهاد؛ 5. احکام ساختار و6. احکام سازمان.

ایشان در ادامه‌ی تبیین عنوان فقه ولایی، درباره واژه‌ی « ولایی» فرمودند: ولایی همان عنصر ولایت است که در روایت متعدد آمده از جمله امام باقر (علیه السلام) فرموده اند: بنی الاسلام علی خمس که آخرین آن ولایت است. که محور اصلی تمام احکام -از طهارت تا دیات- از امر ولایت است که در کلّ افعال سریان دارد.  به همین جهت است که گفته می شود کسی که ولایت امیرالمؤمنین را نپذیرد صوم و صلاة اوپذیرفته نیست.»

استاد خسروپناه ادامه دادند: در ذیل نظام ولایی، فقه های نظام اجتماعی قرار می گیرد. مثل فقه نظام سیاسی، فقه نظام اقتصادی، فقه نظام فرهنگ، فقه نظام هنر، فقه نظام حکمرانی و سیاسی  و سایرعرصه ها.

و تاکید کردند  قبل از بیان احکام، در فقه نظام ولایی،  باید به اصول و مبانی آن توجه نمود.  مثل اصل عدالت، اصل آزادی و اصولی از این قبیل که مکتب فقه نظام ولایی را تعیین می کند. شبیه کاری که شهید صدر در «اقتصادنا» انجام داد.

 و  پیش از مکتب فقه نظام ولایی، باید به جهان بینی فقه نظام ولایی که به آن مبانی فقه نظام ولایی نیز گفته می شود، پرداخته شود. که عبارتند از مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، مبانی ارزش شناختی، مبانی انسان شناختی و مبانی دین شناختی. همچنین این فقه، روش شناسی خاصی دارد که از آن تعبیر به روش علمی- اجتهادی می شود. معنی و روش اجتهاد متعارف در اینجا کافی نبوده و اجتهاد قسم اول و دوم و سوم لازم است تا این فقه نظام ولایی که همان فقه بایسته است تحقق  یافته و تدوین شود.

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 27 خرداد 1399نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج تهیه «ویژه نامه ایام کرونا» را خبر داد .
 

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با توجه به شرایط بوجود آمده در اثر بیماری کووید -19 ، فعالیت پژوهشی با عنوان «ویژه نامه کرونا» را تهیه نمودند . این ویژه نامه به برخی ابهامات و اشکالات مطرح شده در روزهای اخیر پرداخته است.

بعنوان نمونه، در پاسخ به شبهات مطرح شده در رابطه با ناسازگاری بین علم و دین، به احادیثی در رابطه با بهداشت و سلامت اشاره شده است. همچنین بجهت توجه دادن به اینکه کرونا و سایر بلایا شر مطلق نبوده و در عین حال که ظاهر آن تلخ و رنج آور است ولی خیرات زیادی با خود به همراه دارد و از جمله آنها همدلی‌هایی است که در ذیل این بحران خلق شد و در این نشریه گزارشی از این همدلی آمده است.

از بعد فقهی، به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان، به دلایل فقهی و احکام روزه داری در ایام کرونا پرداخته شد.

همچنین بحث های اخلاقی در ارتباط با این بیماری در این ویژه نامه مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این ویژه نامه به برخی شبهات، در حوزه کلام در مورد تفکرات التقاطی درباره‌ی باور به خدا که از طرف دکتر سروش مطرح شده بود با توجه به نظر حجت الاسلام جبرئیلی -عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه-پاسخ داده شد.

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 27 اردیبهشت 1399نظر دهید »

برگزاری سومین جلسه تهذیب و اخلاق در مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه


به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه سومین جلسه تهذیب و اخلاق با سخنرانی خانم باغی استاد و مشاور مدرسه علمیه و حضور کادر برگزار گردید.

خانم باغی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه میهمانی خدا گفت: طبق فرموده حجه الاسلام میرباقری در هر زمان و مکانی خداوند  رزق و روزی در آن قرار داده است. در ماه مبارک رمضان خداوند متعال  سفره رزق و روزی می گستراند. وظیفه ما این است که خود را به این رزق و روزی برسانیم تا بتوانیم به نحو احسن و اکمل از برکات آن بهره ببریم.

استاد حوزه اذعان کرد: باید قدر و ارزش هر زمان را بدانیم . به عنوان مثال  خداوند در ماه مبارک رمضان اعمال را مضاعف می کند، یکی از آن اعمال صلوات است به طوری که در روایات آمده است که هر کس یک صلوات در ماه مبارک رمان بفرستد و جزء اعمال روزانه اش قرار دهد ثواب کسی که تمام عمرش را مشغول عمره بوده است و هر ختم صلوات به اندازه ثواب لشکریانی است که در رکاب پیامبر اکرم (ص) جهاد کردند و شهید شدند و به اندازه تمام اعمال مسلمین که شیعه امیر المومنین بودند ثواب اعمال آنها به کسی می رسد که در ماه مبارک رمضان صلوات فرستاده است.
وی خاطر نشان کرد: عبادات دو جنبه ظاهری و باطنی دارد. باطن عبادات برای این است که ما را به قرب الهی می رساند. تمام اعمالی که خداوند واجب کرده انسان را به قرب الهی می رساند. ارزش گذاری عبادات بستگی به شناخت و معرفت به امام زمان دارد. هر چه توسلاتمان به امام زمان (عج) بیشتر باشد ارزش اعمال چند برابر می شود. امام زمان به خورشید تابان تشبیه شده که ما را از تاریکی ها وارد نور می کند.


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 22 اردیبهشت 1399نظر دهید »

برگزاری دومین جلسه تهذیب و اخلاق ویژه کادر مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه


به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه دومین جلسه تهذیب و اخلاق در ماه مبارک رمضان با سخنرانی خانم عبدلی مدیریت محترم و حضور کادر برگزار گردید.

مدیریت محترم سرکار خانم دکتر عبدلی ضمن قرائت فراز اول دعای ابوحمزه ثمالی که به مبحث خداشناسی اشاره دارد گفت: راههای مختلفی برای شناخت خداوند متعال وجود دارد که قرآن کریم از این راهها به راه آفاقی و راه انفسی تعبیر نموده است.

دکتر عبدلی فرمودند: راه آفاقی روشی است که انسان بوسیله‌ی آیه‌ها و نشانه‌ها خداوند را می‌شناسد به طور مثال با دقت در عالم هستی، مخلوقات، آسمان و زمین و  نیز از جمله‌ی راه‌های شناخت خداوند، مراجعه به وجود خود است که همان راه انفسی می باشد.

مدیریت محترم افزود: همه عالم هستی در وجود انسان جمع شده با این توضیح که انسان دارای حس می باشد پس عالم ماده در وجودش هست. انسان به خودی خود می تواند ماهیتی را داخل ذهن خود تصور و خلق کند، پس عالم مثال (عالم برزخ) در ذات انسان وجود دارد.

 دکتر عبدلی در ادامه  گفت: انسان در وجودش مرتبه ای از عقل هست همچنین دلی دارد که با فطرت الهی سرشته شده است. که همان درون مایه انسان است که  با خداشناسی و خدایاری عجین شده است.و در دل  حرمی هست  به نام حرم خدا پس عالم لاهوت در وجود انسان می باشد. با این اوصاف انسان همه ابعاد و عوالم هستی در وجود انسان، هست.

ایشان تاکید کردند دلی که حرم خداست باید از غیر خدا خالی شود.و ادعیه مأثور تجلی این سوز عارفانه اولیا خداست وتاکید کردند: تا دل آدم گداخته نشود حرم خداوند نمی شود.

چون خدا خواهد که مان یاری کند / میل مارا جانب زاری کند /

ای خنک چشمی که گریان اوست / وی همایون دل که آن بریان اوست

ایشان در شرح بند اول از دعای ابوحمزه به برهان صدیقین برای اثبات وجود خدا نیز اشاره کردند که در آن خدای سبحان، بی هیچ واسطه‌ای و با خود خدا شناخته می شود، نه به واسطه‌ی مخلوقات خدا و برهان صدیقین بالاتر از براهینی چون نظم، علیت، حدوث و … است.

ایشان در انتها توفیق فهم و درک عارفانه خصوصا در شبهای ماه مبارک رمضان را مسئلت داشتند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 22 اردیبهشت 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه جلسات مستمر با حضور مدیریت و کادر و موضوع شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.


 
در اولین جلسه خانم عظیمی ضمن قرائت  آیه 186 سوره بقره ، وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا گفت: دعا زمانی دعا، محسوب می شود که در آن اخلاص وجود داشته باشد، یعنی فقط و فقط از خداوند متعال درخواست کنیم و بدون نادیده گرفتن سلسله اسباب و علت ها که امور عالم در آن جریان دارد، امید و تکیه گاه اصلی صرفاً به پروردگار باشد.

معاون فرهنگی اذعان کرد:  زمانیکه دعا حقیقتاً محقق شود و البته موانع استجابت دعا در میان نباشد، حتماً استجابت صورت خواهد گرفت. دقیقا همانگونه که درباره‌ی توبه گفته می شود که تنها وقتی می توان گفت که توبه محقق شده است که دو شرط اصلی داشته باشد: پشیمانی جدی از انجام گناه و عزم جدی در ترک گناه و سایر شروط، برای قبولی توبه یا کمال آن است.

در ادامه وی افزود: زمانی که آیه شریفه « أَمَّنْ یجِیبُالْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ » را قرائت می کنیم به معنای این است که شخصی که دعا می کند حتما اضطرار داشته باشد و ذره ای به غیر خدا امید نداشته و در دعای خود اخلاص داشته باشد.

خانم عظیمی در خاتمه جلسه خاطر نشان کرد: بالاترین دعا استغفار است، ماه رمضان فرصت دعا و استغفار است. و لازم است با درک این موضوع، تلاش نماییم تا از لحظه لحظه این ماه مبارک بهره کافی و وافی را ببریم.

لازم به ذکر است در این جلسه زیارت آل یس و زیارت امین الله قرائت گردید.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 16 اردیبهشت 1399نظر دهید »

بسیج همدلی طلاب، کادر و اساتید مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برای غلبه بر مشکلات ناشی از کرونا

 

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه زینبیه کرج، طلاب، کادر و اساتید این مرکز حوزوی با تمام توان و با روحیه‌ی تحسین برانگیز، برای مقابله با بیماری کرونا و کاستن از عوارض آن و ترمیم آلام ناشی از این بیماری بر پیکره‌ی اجتماع، صحنه های زیبایی از جهاد و همدلی را به تصویر کشیدند.
 
طلاب و کادر این مرکز، در همکاری و تعامل با گروه‌ جهادی مشکات، تاکنون دوخت حدود 8000 ماسک را به عهده گرفته‌اند.

 به منظور جلوگیری از تجمع افراد و رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک های آماده دوخت و سایر وسایل مورد نیاز توسط معاونت فرهنگی مدرسه به دست عزیزان داوطلب رسید، تا در منزل، به کار دوخت ماسک ها بپردازند. بیش از 20 نفر از طلاب در این امر مهم، مشارکت دارند.

از دیگر فعالیت های این مرکز، معرفی طلاب داوطلب جهت تطهیر و تغسیل اموات می‌باشد، که با وجود مخاطرات این کار، خواهران جهادگر این مدرسه، در این کار پیشقدم بودند و حدود 7 نفر از آنها برای آموزش و انجام مأموریت در این زمینه، معرفی شدند.

از دیگر کارهای ضروری، توجه به معیشت افراد نیازمندی است که در این ایام به سبب تعطیلی کسب و کارها، متضرر شده و در تنگنای اقتصادی قرار گرفته‌اند. تهیه ارزاق و بسته های غذایی و نیزتوزیع گوشت قربانی، و نیز کمک‌های نقدی، از دیگر فعالیت های این مدرسه در این راستا، می‌باشد.

تعدادی دیگر از طلاب نیز، در همکاری با پایگاه‌های سلامت در امر غربالگری تلفنی وزارت بهداشت،مشارکت نموده‌اند.

مدیریت فضای مجازی، تقویت روحیه و عمق بخشی به باورهای دینی، خصوصا در ماههای با فضیلت رجب و شعبان نیز، بسیار مورد توجه و اهتمام بوده است، تا در گذر از این ابتلاء الهی، پایه های ایمانی تقویت شده و توجهات حقیقی به محضر باریتعالی و نیز توسل به ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر شود. در این راستا از سخنرانی ها، کلیپ‌ها، متن ها و سایر محتواهای مرتبط و اثرگذار، استفاده شده و نیز در صیانت از باورهای دینی مردم که وظیفه‌ی اصلی حوزه‌های علمیه است، مشاوران و مبلغان توانمند به پاسخگویی شبهات اهتمام ویژه داشته‌اند.و برخی دیگر در گردان های سایبری، به مقابله با جریانات انحرافی و مخرب افکار عمومی پرداخته‌اند.

همچنین در راستای پویش #در-خانه-بمانیم-کتاب-بخوانیم، کتابهای مفید، با توجه به مناسبت‌ها معرفی شده و طلاب تشویق به مطالعه شده‌اند. شروع سیر مطالعاتی نهج البلاغه خوانی با عنوان در سایه سار نهج البلاغه از جمله این فعالیت هاست.

شفای عاجل بیماران و شادی ارواح درگذشتگان را از درگاه الهی مسئلت می نمائیم و امید آن داریم که این فعالیت ها، مورد رضایت ولی الله الاعظم ارواحناله الفداه قرار گیرد و هرچه زودتر این بیماری از جامعه‌ی بشریت رخت بربندد.

 

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399نظر دهید »

 

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرج، دکتر مرضیه عبدلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «کوثر» با اشاره به اینکه در طی روز‌های اخیر و در خلال شیوع ویروس منحوس کرونا برنامه‌های مشاوره  عمومی، با پرسش‌های مردمی فراوان در خصوص بیماری کووید ۱۹ و نیز سلامت روان مواجه بود که در همین راستا، برنامه ریزی‌ها برای پاسخگویی و مشاوره به این مطالبه مردمی، صورت گرفته است، اظهار داشت: ارائه خدمات مشاوره تلفنی و پایش سلامت شهروندان استان البرز توسط طلاب خواهر مدرسه علمیه خوهران زینبیه سطح 2 و 3 در راستای مدیریت بحران کرونا انجام می‌شود.

وی افزود: کادر و اساتید این مرکز حوزوی با تمام توان و با روحیه‌ی تحسین برانگیز، برای مقابله با  بیماری کرونا و کاستن از عوارض آن و ترمیم آلام ناشی از این بیماری بر پیکره‌ی اجتماع، صحنه های زیبایی از جهاد و همدلی را به تصویر کشیدند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج با بیان اینکه طلاب و کادر این مرکز، در همکاری و تعامل با گروه‌ جهادی مشکات، تاکنون دوخت حدود 8000 ماسک را به عهده گرفته‌اند، افزود: به منظور جلوگیری از تجمع افراد و رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک های آماده دوخت و سایر وسایل مورد نیاز توسط معاونت فرهنگی مدرسه به دست عزیزان داوطلب رسید، تا در منزل به کار دوخت ماسک ها بپردازند.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت های این مرکز معرفی طلاب داوطلب جهت تطهیر و تغسیل اموات بود که با وجود مخاطرات این کار خواهران جهادگر این مدرسه در این کار پیش‌قدم و حدود 7 نفر از آنها برای آموزش و انجام مأموریت در این زمینه، معرفی شدند.

دکتر عبدلی از دیگر کارهای ضروری در این ایام را  توجه به معیشت نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا دانست و اظهار داشت: تهیه ارزاق، بسته های غذایی، کمک‌های نقدی و توزیع آن بین نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا از دیگر فعالیت های این مدرسه بوده است.

وی بیان کرد: مدیریت فضای مجازی، تقویت روحیه و عمق بخشی به باورهای دینی خصوصا در ماه‌های با فضیلت رجب و شعبان نیز بسیار مورد توجه و اهتمام بوده است، تا در گذر از این ابتلاء الهی، پایه های ایمانی تقویت شده و توجهات حقیقی به محضر باریتعالی و نیز توسل به ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این راستا از سخنرانی ها، کلیپ‌ها، متن ها و سایر محتواهای مرتبط و اثرگذار، استفاده و نیز در صیانت از باورهای دینی مردم که وظیفه‌ی اصلی حوزه‌های علمیه است مشاوران و مبلغان توانمند به پاسخگویی شبهات اهتمام ویژه داشته‌اند.

دکتر عبدلی با اشاره به معرفی کتاب‌های مفید در راستای پویش #در-خانه-بمانیم-کتاب-بخوانیم،گفت: شروع سیر مطالعاتی نهج البلاغه خوانی با عنوان در سایه سار نهج البلاغه از جمله این فعالیت هاست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شفای عاجل بیماران و شادی ارواح درگذشتگان را از درگاه الهی مسئلت می نمائیم و امید آن داریم که این فعالیت ها، مورد رضایت ولی الله الاعظم ارواحناله الفداه قرار گرفته و هرچه زودتر این بیماری از جامعه‌ی بشریت رخت بربندد.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 23 فروردین 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه، نشست با موضوع بهداشت و سلامت و با عنوان « سیاست‌های جمعیتی و ناباروری و روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا» در تاریخ 98/12/3 در محل مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با حضور سرکار خانم واثقی از مرکز خدمات حوزه های علمیه، برگزار گردید.
 
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه، نشست با موضوع  بهداشت و سلامت و با عنوان « سیاست‌های جمعیتی و ناباروری و روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا» در تاریخ 3/12/98 در محل مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با حضور سرکار خانم واثقی از مرکز خدمات حوزه های علمیه، برگزار گردید.
ایشان در ابتدای نشست، به اهمیت سرمایه‌ی انسانی در هر کشور اشاره کرده و فرمودند، مهم‌ترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی جوان و کارآمد آن است که نقش فعالی در پیشرفت و بالندگی هر کشور دارد. و خوشبختانه امروز کشور ما از حیث نیروی جوان، در وضعیت مطلوب است. ولی کاهش شدید رشد جمعیت در سالهای اخیر این نگرانی را برای سال های بعد بوجود آورده است که جمعیت کشور رو به سالمندی برود. ایشان  در ادامه گفتند، کارشناسان، جمعیت سالمند نسبت به کل جمعیت، با همین روند کاهشی را در سالهای بین 2040-2050 حدود 21 درصد، پیش بینی کرده اند که درصد بسیار بالایی است.
ایشان به برخی از عوامل کاهش رشد جمعیت از جمله، افزایش سن ازدواج، تمایل به تجرد و داشتن استقلال و اشتغال بیرون از منزل برای خانم‌ها و بالتبع از دست دادن فرصت باروری، تمایل به تک فرزندی، دغدغه های معیشتی و … اشاره کردند.
سرکار خانم واثقی در ادامه به تعدادی از بیماری‌های زمینه‌ساز ناباروری از جمله آندومتریوز، و راه‌های پیشگیری و درمان آنها پرداخته و خدمات مراکز بهداشت در زمینه خانواده و بارداری را معرفی نمودند.
ایشان در انتها توصیه‌های مهمی درباره‌ی پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید 19 ( یا کرونا) نموده و آموزش های لازم را دادند.
در انتها بروشور و کتابچه‌های آموزشی بین طلاب توزیع گردید.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 3 اسفند 1398نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری چهارمین جلسه از سلسله جلسات تهذیب و اخلاق کادر در محل دفتر مدیریت مدرسه خبر داد.
 
معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری چهارمین جلسه از سلسله جلسات تهذیب و اخلاق کادر در تاریخ 28 بهمن 1398 در محل دفتر مدیریت مدرسه خبر داد.

در این نشست سومین جلسه از سلسله مباحث با محوریت نهج البلاغه توسط سرکار خانم عظیمی پیگیری شد.

ایشان  پس از مرور روش مطالعه‌ی نهج البلاغه با رویکرد استخراج نظام فکری، به نظام موضوعی نامه 1 که حول محور جریانات اجتماعی دوران خلیفه سوم است، پرداختند.

ایشان فرمودند، مباحث این نامه بیشتر رویکرد تاریخی دارد و جریانات سالهای 23 تا 35 هجری را مورد بررسی قرار می دهد.

اولین بخش از سرفصلهای مورد اشاره در این نامه شامل شخصیت عثمان بن عفان، و ویژگی‌های حکومت‌داری اوست که سرکار خانم عظیمی در فرصت این جلسه، به مبحث شخصیت فردی عثمان و ظلم و بدعت گذاری و فساد حکومتی او اشاره نمودند.

ایشان در ادامه فرمودند: شخصیت عثمان در بند 5 از خطبه 3 نهج البلاغه، به خوبی شناسانده می‌شود و در پاورقی خطبه 43 نمونه هایی از فساد خاندان بنی امیه خصوصاً در عصر عثمان، ذکر شده است که شاهد گویای اینست که در این زمان ظلم و فساد به اوج خود بعد از رحلت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می‌رسد.

خانم عظیمی در ادامه برای شناخت عثمان از لابلای کلمات امیرالمومنین علیه السلام، در نهج البلاغه به برخوردهای خلیفه سوم با بزرگان صحابه و از جمله خود حضرت، اشاره نمودند که تبعید اباذر نمونه‌ی بارز آن است  و ماجرای تبعید وی و فرمایشاتی که حضرت در ضمن مشایعت او بیان می فرمایند، در خطبه 130 آمده است.

همچنین رفتار عثمان با حضرت در روزهای پایانی حکومتش که منجر به کشته شدن وی شد، در خطبه 240 از لسان امیرالمومنین خطاب به ابن عباس بیان شده است.

بررسی سایر مباحث مربوط به این بخش مهم از تاریخ اسلام به جلسات آتی موکول شد.


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 28 بهمن 1398نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، جشن میلاد بی بی دو عالم، صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها با دعوت از سرکار خانم دکتر عبدلی و با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.
 
 

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، جشن میلاد بی بی دو عالم، صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها روز شنبه مورخ 26 بهمن با دعوت از سرکار خانم دکتر عبدلی و با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

دکتر عبدلی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، از قول آیت الله جوادی آملی فرمودند: « زنان مسیری را که مردان با سختی و صعوبت بیشتری طی می کنند، راحتتر طی می نمایند».

سپس ایشان افزودند اکتناه و احاطه وجودی بر ولایت عظمای حضرت زهرا سلام الله علیها بر غیرمعصوم، امکانپذیر نیست و معرفت ایشان از نوع سهل ممتنع است. چراکه خلقت وجود نازنین بی بی دو عالم پیش از وجود کائنات بوده و بر همه عالم مخلوقات، ترتّب وجودی دارد و درک مرتبه آن حضرت برای ما که از نظر وجودی در مراتب پایین‌تر بوده و ظرفیتی محدود داریم، ممکن نیست. ولیکن از جهت کثرت فضایل و کمالات وجودی حضرت، شناخت ایشان سهل است و دوران کوتاه زندگی ایشان سرشار از درس‌ بندگی خالصانه است.

ایشان به مقامات حجت اللهی بودن، همتای امیر المومنین، مقام ولایت کبری و مقام کوثر بودن حضرت اشاره نمودند.  و یکی از مهم ترین پایه های سلوک را مقام عبادت و ذکر بدوام شمرده و افزودند:

عبادت آن حضرت از مهمترین خصایص آن بانوی بزرگوار است. و عبادت و دعا یعنی اظهار عجز بنده‎ای که فقیر مطلق است به درگاه غنی علی الاطلاق و طبق روایاتی که از دعا و عبادتِ آن حضرت رسیده، بالاترین درجه معرفت و خلوص در عبادت را جلوه گر می شود.

 عبادتی انسان را به سر منزل مقصود می رساند که حبی باشد نه از روی طمع یا خوف و عبادت حضرت زهرا سلام الله علیها حُبی بوده است و سّر عبادت رسیدن به قله هدایت است که ایشان به این مقام رسیده بودند.

خانم عبدلی استاد حوزه و دانشگاه سپس به مقام لیله‌القدری آن حضرت و برخی وجوه شباهت این وجود مقدس و شب قدر اشاره کرده و تصریح کردند که تأمل در این روایات بخاطر معارف عمیق نهفته در آنها مجال گسترده‌ای می‌طلبد.

از جمله مهمترین روایاتی که درباره‌ی آن حضرت وارد شده، روایتی است که می‌فرماید: همانا غضب فاطمه غضب خداوند است و خشنودی وی خشنودی خداوند است. یعنی غضب و خشنودی فاطمه سلام الله علیها معیار حق است. همچنین «در حدیثی از امام صادق آمده است جدم پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: من از نور آفریده شدم و امامان از نور من و مومنان از نور امامان. و وجود حضرت زهرا سلام الله علیها نور علی نور است. حضرت فاطمه س مشکات است و ائمه مصباح هستند. ایشان حجت خدا بر روی زمین هستند.

ایشان در خاتمه افزودند یکی از مهمترین ابعاد وجودی آن بانوی بزرگوار در صحنه فعالیت های اجتماعی-سیاسی شکل گرفته است و دوران پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، دوران بسیار مهمی بوده و دفاع ایشان از حریم ولایت نشان دهنده‌ی این درس است که عبادت صرفاً در بعد فردی نیست بلکه بعد اجتماعی- سیاسی باید مورد توجه باشد. و نیز فرمودند: حضور بانوان در صحنه‌های اجتماعی و حساس بودن به مسائل سیاسی و کنشگری فعالانه دردفاع از حق و عدالت از ویژگی‌های بارز آن وجود مقدس است.

لازم به ذکر است مولودی خوانی توسط خانم طالقانی برگزار شد و از طلاب ممتاز تقدیر به عمل آمد و به طلاب و اساتیدی که مزین به نام  حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند، هدایایی اهدا گردید.

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 26 بهمن 1398نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، در آغاز سال تحصیلی جدید از رونمایی میثاق نامه با شهدا و برگزاری نشست تکریم خانواده شهدا به مناسبت سالروز وفات شهادت گونه‌ی حضرت ام البنین سلام الله علیها خبر داد.

این نشست با حضور دکترعزیزی در تاریخ 21 بهمن 1398 در محل مدرسه زینبیه و با حضور مدیریت، کادر و طلاب این مدرسه و جمعی از خانواده های شهدا برگزار گردید. 

در این نشست دکتر عزیزی در بیام مقام و جایگاه شهید و شهادت فرمودند: منزلت شهید و مقام شهادت مانند مقامات اعتباری دنیایی نبوده و مقامی حقیقی است که خداوند آن را به بندگان خاص خود عطا می‌کند . و این تفضل الهی بی‌حکمت نبوده و بر اساس شایستگی ها و نوع زیستن آنها به ایشان تعلق می‌گیرد. در حقیقت کسی که به جایگاه شهادت می‌رسد، در حیات دنیایی نیز به برکت حس حضور دائمی، در زمره‌ی شهیدان است. چرا که داشتن حس حضور در محضر خداوند متعال و اولیای الهی، خود، مهمترین عامل تربیتی انسان است.

ایشان به عنوان تمرین بهره مندی از حس حضور، به طلاب توصیه کردند در همه‌ی کارها و اعمال خود، شخصی را که به او ارادت دارند و در نظر خود بزرگ می‌شمرند را ناظر بر خود ببینند  تا این حس کم کم پررنگ تر گردد و انسان همواره خود را در محضر اولیا  خدا و ملائکه ببیند و تلاشش مصروف کسب رضایت الهی گردد.

دکتر عزیزی در ادامه به برخی ویژگی‌های شهدا از جمله توجه و اهتمام به کسب فضل و عنایت خدا، اشاره کردند. و عواملی را که از علما و بزرگان برای درک تفضلات الهی معرفی شده؛  از جمله احترام به پدر و مادر، نماز اول وقت، قرض دادن، رعایت حق الناس، محبت به اهل بیت علیهم السلام خصوصا صدیقه طاهره سلام الله علیها و…  اجمالا مورد اشاره قرار دادند.

گفتنی است در این مراسم از خانواده شهدا، با اهدای هدایا،  تقدیر به عمل آمد و  سپس کلیپ با موضوع شهید سردار قاسم سلیمانی پخش گردید و در انتهای مراسم، میثاق نامه توسط مجری برنامه قرائت گردید و مدیریت، اساتید و طلاب مدرسه آن را  امضاء نمودند.

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   پنجشنبه 24 بهمن 1398نظر دهید »

کادر و طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در راهپیمایی 22 بهمن جهت تجدید میثاق با امام خمینی و آرمان شهدا، حضور پر شور داشتند.
 
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه،  در مراسم با شکوه راهپیمایی 22 بهمن سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایراد سخنرانی نمودند.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی مراسم راهپیمایی 22 بهمن کرج ضمن اشاره به شکوه

حضور مردم سربلند ایران اسلامی در این آئین، گفت: مصادف شدن 22 بهمن و چهلمین روز شهادت سردار قاسم سلیمانی را به فال نیک می‌گیریم.
سرلشکر امیر موسوی ضمن تشکر از مردم برای حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن  علیرغم شرایط آب و هوایی سخت ، گفت: این اتحاد و انسجام مشت محکم دیگری در دهان یاوه‌گویان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چهل روز از داغ حق طلبان و همه‌ی مبارزان مقابل رژیم نحس و نجس صهیونیستی، می‌گذرد، افزود: عروج خونین سرباز ولایت از یاد ملت‌های انقلابی پاک نخواهد شد.

سرلشگر موسوی گفت، تروریست‌های آمریکایی ضربه عین الاسد را فقط یک سیلی تلقی کنند و دشمن از تأخیر اقدام جمهوری اسلامی ایران برای انتقام سخت خوشحال نباشد، چراکه هرچه دست را برای زدن سیلی بعدی بالاتر ببریم ضربه محکم‌تری را به دشمن خواهیم زد.

راهپیمایان در مسیر  با سر دادن شعارهای استکبارستیزانه، وفاداری خود به انقلاب اسلامی را به اثبات رسانده و خواهان خروج کشورهای استکباری بویژه آمریکای جنایتکار از منطقه هستند.

تاکید بر استقلال و آزادی که جزو شعارهای کلیدی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است از خواسته‌ها و شعارهای محوری راهپیمایان است.

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   پنجشنبه 24 بهمن 1398نظر دهید »

سلسله نشست‌های گفتمان تخصصی انقلاب اسلامی با موضوع فقه سیاسی شیعه ، ساز و کارهای تحول در دوران معاصر به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، مورخ 20 بهمن ماه 1398  با دعوت از حجه الاسلام آقای سید کاظم سید باقری و با حضور مدیریت، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

حجه الاسلام سید باقری در ابتدای جلسه فرمودند: از مباحث جدی و اساسی در هر گفتمانی تحول در آن دانش است چراکه تحول، امری گریزناپذیر است. و باید به این سوال پاسخ گفت که فقه  سیاسی شیعه که نرم افزار نظام جمهوری اسلامی است بر مبنای چه منطقی و با چه سازوکاری متحول می شود؟

فقه سیاسی، مسائل سیاسی و اجتماعی و بایدها و نبایدهای مکلفین و نوع روابط آنها را بیان می کند. و بنابراین با دو دانش فقه و سیاست ارتباط دارد و دانشی میان رشته ای است.

ایشان افزودند تحول از حالی به حال دیگر درآمدن است و اگر الف به ب تبدیل شود در حالیکه نشانه هایی از الف در ب نباشد، دیگر به آن تحول گفته نمی شود بلکه گسست اتفاق افتاده است.

نویسنده ی کتاب فقه سیاسی شیعه اذعان داشت: پیش فرض ما در مباحث این کتاب اینست که تحول اتفاق افتاده است و نه گسست.

استاد سیدباقری افزودند: دنیای مدرن، انسان را محق می‌داند و هسته مرکزی در دوران جدید حق مدار بودن است. در حالیکه در فقه اسلامی مبنا بر اساس تکلیف مدار بودن است. البته در دانش سیاسی که زیر مجموعه‌ای از دانش فقه است، مکلف محض نداریم.

 ایشان افزودند مبانی فقه سیاسی همانند مبانی فقه در دانش کلام است و روش آن نیز مانند فقه، روش اجتهادی است. و اجتهاد ابزاری برای فهم متن است و  فهم مجتهد تا اطلاع ثانوی ( تغییر مبانی فکری یا حصول منابع دیگر) معتبر است.

بنابراین، فهم اجتهادی رو به تکامل است و سیر تحولی دارد. فقه قبل از انقلاب، فردی بود و ناظر به جامعه، حکومت، سیاست، قانون‎‌گذاری و … نبود. و فقیه فقط تکلیف شخص مکلف را روشن می‌کرد و دانشی کنشی بوده و فقیه منتظر بود که اتفاقی بیفتد و سپس تکلیف افراد را در آن موضوع روشن می‌کرد.

اما بعد از انقلاب، فقه وارد عرصه‌ی سیاسی اجتماعی و قانون گذاری شد. و فقهی که امام معرفی کرد به دنبال گزینه ی بدیلِ قدرت بود ( نظام شاهنشاهی را بردارد و بجایش حکومت اسلامی را بگذارد).

با این نگاه فقه توانایی تحول را دارا خواهد بود.  بعضی اوقات گفته می شود که این تغییر و تحولات درون زا نیست بلکه برون زاست و ناچارا بخاطر شرایط، تغییراتی در آن صورت گرفته است و فقه در برابر مصلحت ناچار به خالی کردن عرصه شده است.

ایشان به شبهه اینگونه پاسخ دادند که مصلحت خود از بستر عدالت برخاسته و مصلحت اندیشی غیر از عدالت نیست و اگر روش اجتهادی معقول و منطقی باشد، نه گرفتار تجدد خواهد شد و نه تحجر.

ایشان در انتها به سوالات حاضرین در باب انواع نگرش ها به موضوع ولایت فقیه و شبهات روز در باب نفی مرجعیت دینی در عرصه سیاست و … پاسخ دادند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   یکشنبه 20 بهمن 1398نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری میز گرد علمی –پژوهشی با عنوان تحلیل و ارزیابی راه‌کارهای علم دینی از منظر استاد مصباح یزدی در تاریخ 98/11/19 با حضور سرکار خانم دکتر عبدلی، خبر داد.

استاد عبدلی به عنوان مقدمه فرمودند: تولید علوم انسانی یکی از مهمترین مولفه های نرم افزاری تمدن علوم اسلامی است . در ضرورت بحث علم دینی همین بس که علوم انسانی که در دانشگاه تدریس می گردد، غالباً بومی نبوده و بعضاً مبانی غیرتوحیدی در آن‌ها اشراب شده است.

ایشان در ادامه افزودند :  در بحث علوم دینی ، ابتدا درباره‌ی امکان و ضرورت آن بحث می ‌شود. و اندیشمندانی که به امکان و ضرورت آن معتقد شده‌اند خود به دو دسته تقسیم می شوند :1- کسانیکه رویکرد تاسیسی(تولیدی ) دارند 2-  کسانیکه رویکرد تهذیبی (پالایش) دارند. در رویکرد تهذیبی یا پالایشی به اسلامی سازی علوم غربی اکتفا می شود که نگاهی حداقلی به علم دینی است. اما کسانیکه رویکرد تاسیسی دارند معتقدند باید علم دینی از مبنا با اصول و روش های اسلامی پایه ریزی و تأسیس شود.

اندیشمندان با رویکرد تاسیسی، نیز خود به سه گروه تقسیم می شوند :1- با رویکرد فلسفی 2- بارویکرد اجتهادی محض 3-  با رویکرد فلسفی اجتهادی

شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی و استاد مصباح یزدی، رویکرد فلسفی اجتهادی دارند، که در آن از منابع دین یعنی قرآن و سنت توسط اجتهاد، علم دینی استخراج می‌گردد و در کنار آن به مبانی عقلی و فلسفی هم توجه می‌شود.

مهمترین آثار استاد مصباح در این زمینه کتاب «رابطه علم و دین» می باشد. که در این کتاب 9 تعریف درباره علم و 7 تعریف درباره دین آورده‌اند. استاد در این کتاب درباره  قلمرو علم و دین می فرمایند: همه رفتارهای اختیاری انسان در سعادت و شقاوت او تاثیر گذار است.

ایشان معتقد است، که نمی توان گزاره های توصیفی را در تولید علم دینی استفاده کرد و صرفاً باید از گزاره های توصیه ای برای علوم دینی استفاده نمود.

استاد مصباح در تولید علم دینی به سه راهکار  معتقد است 1- در علوم دینی باید به مبنا توجه نمود 2- توجه به نظام ارزشی که همان گزاره های توصیه‌ای می باشد و3- سپس از طریق اجتهاد است که می توان تولید علم دینی داشت.

نقدی که به نظرات استاد می توان وارد ساخت عبارت از: در بحث معرفت شناسی، استاد مصباح قائل به صدق تطابقی است در حالی که  در بحث از علم دینی، رئالیسیم خام به تنهایی کفایت نمی کند . نقد دیگر این است که استاد مصباح از لحاظ قلمرو، یک قلمرو حداقلی را ترسیم نموده است، زیرا ایشان قائل است که فقط گزاره های ارزشی در علم دینی نقش دارد و نقد دیگر این که استاد به لحاظ روش شناسی چگونگی روش شناسی فقاهتی را تبیین نکرده اند.

در آخر خانم دکتر عبدلی منابعی را برای مطالعه‌ی بیشتر در این زمینه به علاقه مندان معرفی کردند.

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 19 بهمن 1398نظر دهید »

 

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری اردوی پژوهشی در تاریخ 98/11/15  به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد.

در این بازدید مدیریت کتابخانه با  معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه و طلاب سطح دو و سه، نشستی برگزار نمودندو به معرفی کتابخانه شخصی آیت الله بروجردی و تعداد جلدهای کتاب و … پرداختند. همچنین به معرفی منابع دیجیتالی و نحوه استفاده از کتب خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی و پایان نامه‌ها و دیگر منابع انحصاری کتابخانه پرداخته شد.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 16 بهمن 1398نظر دهید »

اردوی زیارتی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

واحد فرهنگی مدرسه و  موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه به مناسبت دهه مبارکه فجر از برگزاری اردوی فرهنگی زیارتی قم- جمکران خبر داد.

در این اردو طلاب بعد از زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر  با حضور در مزار علما واقع در حرم مطهر با نثار فاتحه ای به ارواح مطهر ایشان یاد و خاطرشان را گرامی داشتند.

در پایان، طلاب عازم مسجد مقدس جمکران شدند.  

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 16 بهمن 1398نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه دومین جلسه از سلسله نشست های اخلاق، معرفتی و نهج البلاغه ویژه کادر مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه برگزار گردید.
 
 

دومین جلسه از سلسله نشست های اخلاق، معرفتی و نهج البلاغه ویژه کادر مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه مورخ 14 بهمن ماه روز دوشنبه توسط خانم داج استاد و معاونت فرهنگی مدرسه علمیه زینبیه و با حضور کادر با ارائه مبحث سیره حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار گردید.

داج در ابتدای جلسه با قرائت آیه 30 سوره فصلت گفت: کسانی که در راه خدا استقامت داشته اند فرشتگان بر آنها نازل می شوند و به آنها  وعده بهشت داده خواهد شد.

معاون فرهنگی اذعان کرد:  حضرت زهرا سلام الله علیها سه روش  ابداعی از ولایت امیر المومنین حمایت کردند که در طول تاریخ به صورت خاص و ویژه استخراج شده است. نخستین روش گریه و بکاء حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، دوم ، روشنگری در بستر بیماری داشتند، و سوم اینکه مکان دفن حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی است.

در  ادامه داج افزود: طبق منش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتراض باید به گوش همگان برسد و در روش حضرت با پنهان بودن مزار ایشان این حرکت جهادی در تاریخ ثبت گردیده است.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: استقامت ما باید جهادی باشد و نباید از حق کوتاهی کنیم.بایستی در این زمینه از حضرت زهرا سلام الله علیها الگو بگیریم تا این حد که استقامت ایشان در طول تاریخ زبانزد خاص و عام می باشد.

در خاتمه خانم عبدلی مدیریت محترم مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه به عنوان تکمله بحث گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها سرّ مستودع و مستتر خداوند بر روی زمین هستند و به خاطر همین ولادت، شهادت و قدرشان مخفی است. اگر بتوانیم شب قدر را درک کنیم به طور اکمل مقام و منزلت ایشان را درک خواهیم کرد.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 15 بهمن 1398نظر دهید »

مصاحبه مدیریت محترم مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با خبرگزاری کوثر :

 

اهتمام به پژوهش بر اساس منابع دینی و فرهنگی/ حوزه نباید از تحولات جامعه عقب بماند.

 

نفر برگزیده همایش کتاب سال حوزه گفت: متولیان و تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه به خصوص مسئولان و معاونان پژوهشی باید پژوهش ها و تحقیقات طلاب را با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی خاصی که در آن قرار داریم، هر چه بهتر و بیشتر به سمت نیازهای اصلی جامعه سوق دهند.
 
 
دکتر مرضیه عبدلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «کوثر»، با اشاره به این که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با کتاب «استخراج، تحلیل و ارزیابی مدل‌های اجتهادی در روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» به عنوان نفر برگزیده مورد تجلیل قرار گرفته است، اظهار داشت: بی شک برگزاری جشنواره هایی چون کتاب سال حوزه و علامه حلی در فضای حوزوی بسیار مفید و موثر است و باید این برنامه ها با قوت بیشتر تداوم یابد.

وی افزود: از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی- پژوهشی بنده در مقطع کارشناسی ارشد و سطح 3، کاربردی کردن اعتقادات و باورهای دینی در متن زندگی اجتماعی و تلاش برای فهم اجتهادی از دین و پویایی هرچه بیشتر فقهی و اجتهادی در کشف و استنباط گزاره‌های اجتماعی از متون دینی بود.

استاد پژوهشی برتر استان البرز گفت: از آنجاکه تولید علوم انسانی اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه های نرم‌افزاری تمدن نوین اسلامی در منظومه‌ی فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) واز ضروری ترین نیازها و اقتضائات جامعه‌ی دانشگاهی بود، انگیزه من برای نوشتن رساله‌ی دکتری در این حوزه مضاعف گردید. چراکه علوم انسانی که اکنون در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، بومی و متناسب با نیازهای جامعه‌ی مسلمان ما نیست و بعضاً مبانی غیردینی و الحادی در آن اشراب گردیده است. لذا با همین دغدغه رساله‌ی دکتری را که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه شایسته تقدیرگردید را تألیف کردم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اهمیت علوم انسانی و اجتماعی و نقش بنیادین آن در فرهنگ‌سازی و تحقق یک نظام فکری منسجم و تمدن‌ساز با توجه به چالش‌ها و تعارض‌های جدی علوم سکولار غربی با مبانی دینی و اسلامی، بر هیچکس پوشیده نیست و به نظر عمده ترین ضعف علم دینی در داخل کشور، ابهام روش شناختی و عدم تبیین مدلی جامع بر پایه تمام مولفه های بایسته‌ی تکوین معرفت است.

وی افزود: از این رو طراحی مدل و مدل‌سازی گامی مهم در پیشبرد ادبیات علم دینی و تحقق عملی پروژه علوم انسانی اسلامی می‌باشد که در این رساله با واکاوی مفهوم مدل و مولفه‌های مدل شناختی با تأکید بر روش شناسی تولید علم به تحلیل و ارزیابی رویکردهای اجتهادی در تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته شد.

دکترمرضیه عبدلی، شایسته تقدیر در بخش مقالات علمی با تاکید بر اهمیت تحقیقات و پژوهش های کاربردی بیان داشت: متولیان و تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه به خصوص مسئولان و معاونان پژوهشی باید پژوهش ها و تحقیقات طلاب را با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی خاصی که در آن قرار داریم، هر چه بهتر و بیشتر به سمت نیازهای اصلی جامعه سوق دهند.

وی با بیان اینکه چشم‌اندازهای حوزه‌های علمیه خواهران بایستی، خروج از تحقیقات انتزاعی صِرف و بعضاً تکراری و کلیشه‌ای، ورود به عرصه‌ موضوعات کاربردی باشد، اظهار داشت: با توجه به نیازها و اقتضائات زمانی و مکانی طلاب، رویکرد فعالانه و نه منفعلانه در برخورد با تحقیقات علمی- پژوهشی، عدم تقلید و رسیدن به باور «ما می‌توانیم» ، ورود به تحقیقات میان رشته‌ای، رعایت اخلاق پژوهشی و پرورش طلاب محقق، فرزانه، صاحب رأی و اندیشه در تراز انقلاب اسلامی، پرهیز از کمیت گرایی و رویکرد کیفی به تحقیقات و… باشد.

برگزیده بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به اینکه نقش و مسئولیت های خانه و خانواده نمی‌تواند مانعی برای فعالیت‌های علمی- پژوهشی و اجرایی بانوان باشد، گفت: وظیفه‌ی اولی و ذاتی بانوان تربیت و پرورش نسلی مهذب و انسان‌سازی در قالب سبک زندگی اسلامی است با این وجود و در همین مسیرخطابات عام، فراگیر و فارغ از جنسیت قرآن و روایات در بیان فضیلت علم و اهل دانش، اثبات می‌کند که گرایش به علم و دانش‌اندوزی و پژوهش جنسیت نمی‌شناسد.

وی تصریح کرد: یک خانواده تراز اسلامی و الگو و نمونه، چنان همبستگی و تعاون قلبی ایجاد می نماید که خانه و خانواده و مسئولیت‌های زنانه نه تنها مانع نیست، بلکه محمل تولید علم و ارتقاء دانش برای فرد، فرد خانواده خواهد بود.

دکترمرضیه عبدلی در پایان با اشاره به ورود به گام دوم انقلاب و در لبیک به بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله) مبنی بر « قوی شدن در همه‌ی عرصه‌ها» خاطر نشان کرد: ان شاء الله ما  شاهد درخشش حوزه های علمیه خواهران و بانوان حوزوی به عنوان بازوان اجرایی توانمند در تحقق اهداف و آرمان‌های اسلام و انقلاب در چارچوب چشم‌انداز حوزه‌های علمیه خواهران باشیم.

منبع: سایت کوثر نیوز

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 12 بهمن 1398نظر دهید »

مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها روز سه شنبه مورخ 8/11/98 با دعوت از سرکار خانم هادی  و با حضور مدیریت ، کادر و طلاب مدرسه و  موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه و جمعی از بانوان محله، برگزار گردید.

سرکار خانم هادی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: در جامعه کنونی شبهات بسیاری در زمینه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در بین مردم رواج دارد. به عنوان نمونه می توان به شبهه‌ی  افسانه بودن نحوه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره نمود که در جواب این شبهه باید نقل های تاریخی که در این زمینه در خود منابع اهل سنت وجود دارد برای مردم بیان گردد. از جمله این شواهد نامه‌ی خلیفه‌ی دوم به معاویه است که در ضمن آن نامه،  صحنه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را به طور کامل تشریح کرده است و به جنایات خود در قبال خانه اهل بیت اعتراف نموده است.

وی افزود: در مقایسه حکومت حضرت علی علیه السلام  و حال حاضر نیز این مسئله مطرح است  و نباید اجازه داد آن غبار مظلومیتی که بخاطر جهل و نفاق مردم، بر خانه‌ی اهل بیت نشسته بود، امروز بر چهره‌ی نایب الامام و ولی فقیه بنشیند. و این حاصل نمی‌شود جز با روشنگری و بصیرت افزایی در همه‌ی زمینه‌ها.

در ادامه این سخنران مذهبی تأکید کرد: وظیفه طلاب این است که مباحث روز را برای آحاد مردم با شیواترین بیان‌ها و قوی ترین برهان‌ها، روشنگری نمایند. به طور مثال روشنگری و تحلیل مسائل پیرامون شهادت سردار سلیمانی و سیلی انتقام سپاه به آمریکای جنایتکار و یادآوری این یوم الله ها به مردم از جمله وظایف مهم طلاب، در کنار توجه دادن به مباحث اعتقادی و اخلاقی است.

ایشان در خاتمه فرمودند:  لازم است عوامل اجرایی حوزه و طلاب  بیش از پیش با انجمن مداحان استان تعامل و ارتباط تنگاتنگ داشته باشند تا بتوانند در سایه‌ی همکاری و همدلی، در جامعه ای که لبریز از شبهات و فتنه های دشمن است، منشأ ثمرات بیشتری باشند.

در انتهای مراسم، مدیحه سرایی و سینه زنی توسط خانم هادی مداح اهل بیت علیهم السلام برگزار گردید.


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 8 بهمن 1398نظر دهید »

پیرو سیاستهای معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه سلسله نشستهای اخلاقی، نهج البلاغه، عرفانی و معرفتی ویژه کادر به صورت هفتگی برگزار می گردد.

اولین جلسه سلسله نشستهای نهج البلاغه روز دوشنبه مورخ 7/11/98 با دعوت از خانم عظیمی ، کارشناس نهج البلاغه و حضور مدیر و  کادر مدرسه علمیه زینبیه تشکیل شد. 

عظیمی در ابتدای جلسه از ضرورت نهج البلاغه خوانی و مفاهیم نهج البلاغه و آشنایی با منظومه فکری امام علی علیه السلام مباحثی ارائه نمود.

کارشناس نهج البلاغه اذعان کرد: حضرت علی علیه السلام فرمودند: شخصیت هر انسان پشت زبانش محفوظ است. لذا با تمسک به سیره حضرت جهت شناخت شخصیت متعالی آن حضرت بایستی با سخنان ایشان و به طور شاخص با نهج البلاغه ارتباط مستحکمی برقرار نمود.

وی افزود: یکی از علل عمده عدم استقبال توده مردم از نهج البلاغه برخورداری این کتاب عظیم الشأن از متن عربی ثقیل می باشدکه البته برای دانش آموختگان حوزه های علمیه به دلیل آشنایی ایشان با متون عربی دلیل پذیرفته ای نمی باشد اما توده ی مردم می توانند از ترجمه های فاخری که در این زمینه به چاپ رسیده استفاده نمایند.

عظیمی خاطر نشان کرد: همانگونه که در تفسیر قران به صورت ترتیبی و موضوعی کار می شود در آموختن نهج البلاغه هم می توان از این روشها استفاده نمود که البته در تفسیر موضوعی از آنجا که سوال از خارج مطرح  می شود و در متن به دنبال شیوه ی فکری امام هستیم ارجحیت دارد.

وی در خاتمه جلسه گفت: رویکرد جلسات نهج البلاغه ی کادر به صورت موضوعی و در راستای کشف منظومه ی فکری امام علی علیه السلام می باشد.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 7 بهمن 1398نظر دهید »

معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی و مدرسه حوزوی زینبیه از کسب جایزه‌ی کتاب برگزیده سال با رتبه‌ی شایسته تقدیر ( رتبه دوم) از بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه توسط سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی خبر داد.
 
بسم الله الرحمن الرحیم

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

خداوند متعال را شاکریم که در آستانه‌ی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و  ورود به نخستین سال گام دوم انقلاب، سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی به کسب جایزه‌ی کتاب برگزیده سال با رتبه‌ی شایسته تقدیر ( رتبه دوم) از بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، که بزرگترین رویداد علمی فرهنگی حوزه های علمیه است، بجهت تألیف پایان‌نامه‌ی وزین دکتری با عنوان «استخراج، تحلیل و ارزیابی مدل‌های اجتهادی در روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» از دست مرجع عالیقدر عالم تشیع حضرت آیت الله سبحانی، مفتخر شدند.

کسب این افتخار توسط یک بانوی استاد پژوهشگر، لبیکی به ندای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر قوی شدن در تمامی عرصه هاست. اینکه یک خواهر حوزوی می تواند عرصه های تحقیق و پژوهش را درنوردد و در کنار اساتید برجسته کشوری در یک همایش ملی حائز رتبه شود، تحقق اندیشه‌ی والای  «ما می‌توانیم» است.

 امید است با همت و تلاش همه ی خواهران طلبه، بیش از این گام‌های بلندی را در راه اعتلای ایران اسلامی و تحقق آرمان های انقلاب برداریم.

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 5 بهمن 1398نظر دهید »

بیانیه موسسه آموزش عالی حوزوی و مدرسه زینبیه کرج

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛

به کسانى‌که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است چراکه مورد ظلم قرار گرفته‌‏اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست».

سوره حج آیه ۳۹

 

?سحرگاه امروز ، نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در راستای درخواست قاطبه ی ملت شریف ایران بر  #انتقام_سخت و در پاسخ به حمله ناجوانمردانه آمریکا در به شهادت رساندن سردارسپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در شهر ألانبار عراق را هدف موشک قرار داد.

 

…. تا دشمن قسم خورده ی این مرز و بوم، آمریکای جنایتکار، بداند که جنایاتش بی پاسخ نخواهد ماند و «دوران بزن در رو» به پایان رسیده است.

 

?ملت شریف ایران اسلامی قدردان فرزندان مجاهد خود در سپاه پاسداران، و همه نیروهای دفاعی کشور است و دعای خیر خود را بدرقه راهِ غیورمردان این سرزمین می نماید.

 

اما طلاب مجاهد و انقلابی ! شما نیز در بالابردن فهم و بصیرت افزایی آحاد ملت مسلمان، در راستای منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی»  و در پاسداری از مرزهای فکری و عقیدتی برادران و خواهران ایمانی خود، بیش از پیش، مصمم و استوار باشید. 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

معاونت پژوهش از کسب رتبه طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در «جشنواره استانی علامه حلی(ره)» خبر داد.

حائزین رتبه های برتر در «جشنواره استانی علامه حلی ره»

معاونت پژوهش از کسب رتبه طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در «جشنواره استانی علامه حلی(ره)» خبر داد.

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه  اعلام کرد: در «سومین جشنواره استانی علامه حلی(ره)» که در روز چهارشنبه مورخ 98/10/4 برگزار شد، خانم آیدا حسنی به عنوان برگزیده استان ، و خانم ها سارا کوهستانی نجفی و نسیم محمدزاده موفق به کسب  رتبــه سوم و خـانم زینب شکر پور از مدرسه علمیه زینبیه و خانم زهرا کردلو از موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه شایسته تقدیر شدند. و خانم ها لیلا اصغر لو، سمیرا علیپور، سحر یگانه صوفی، مینا مصطفوی و سمیرا مهدوی از موسسه آموزش عالی زینبیه و خانم ها الهه سیف الهی فرد، معصومه انصاری، سمیرا کریمی، سیده شبنم میر جلالی، سمانه مصعودی، عطیه دانش یار، ندا عبادی و  مهدیه آقا براری از مدرسه علمیه زینبیه آثارشان به مرحله تفصیلی یک راه یافته و از سوی جشنواره علامه حلی از آنها نیز تقدیر به عمل آمد.

 

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از شرکت جمعی از طلاب و کادر این مرکز در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان شهیدشان خبر داد.
 
 

 

 

 

وداع با سردار دلها

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از شرکت جمعی از طلاب و کادر این مرکز در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان شهیدشان خبر داد.

 فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفر کرده بود، در بامداد روز جمعه 13 دی ماه 1398 در نزدیکی فرودگاه بغداد، خودرو حامل ایشان و فرمانده حشدالشعبی عراق، ابومهدی المهندس، هدف موشک هلی کوپترهای آمریکایی قرار گرفت و این مجاهد خستگی ناپذیر که استکبار و صهیونیست و جریان تکفیری را در منطقه به زانو درآورده بود،  به آرزوی دیرینه‌ی خود در وصال به محبوب  رسید و امت اسلام و جبهه مقاومت در غم بزرگ از دست دادن این فرمانده مخلص و توانمند ماتم زده شد.

موسسه و مدرسه زینبیه همراه با مردم فهیم و انقلابی و برای عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر ارواحنا فداه و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ادای احترام به مقام والای این شهید بزرگوار و نیز تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و شهدا در مراسم تشییع این شهدای والامقام شرکت کردند.

ان شا الله شفاعت آنان شامل حال ما باشد و تلاش و خلوص آنان سرلوحه‌ی کار ما قرار گیرد.

 

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

به گزارش معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه جشن میلاد با سعادت عقیله‌ی بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیها با حضور استاد ارجمند، موسس محترم زینبیه، حجه الاسلام و المسلمین الهی برگزار گردید.
 
 

به گزارش معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه جشن میلاد با سعادت عقیله‌ی بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیها در روز سه شنبه 10/10/98 با حضور استاد ارجمند، موسس محترم زینبیه، حجه الاسلام و المسلمین الهی برگزار گردید.

در این نشست، استاد الهی با موضوع «زینب سلام الله علیها، اسطوره‌ی بصیرت و دشمن شناسی» به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در بخش اول فرمایشات خود، توصیه‌های اخلاقی برای طلاب خواهر داشتند. و با بیان روایاتی با موضوع، نتایج دنیوی و اخروی اعمال صالح و فاسد به آثار وضعی اعمال در دنیا، اشاره کردند.

در بخش دوم سخنرانی به بیان رابطه عمیق روحی حضرت زینب سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام و برخی ویژگی‌های خاص اخلاقی و مقام منزلت معنوی  حضرت زینب سلام الله علیها پرداختند و در ادامه به عمق بینش و بصیرت این بانوی بزرگ اشاره نمودند که در به ثمر نشستن و معرفی دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام،  نقش بسیار مهم و اساسی داشتند.

این بانوی بزرگوار با وجود تألمات روحی بسیار سنگین، در سخنرانی‌های خود در کاخ یزید و ابن زیاد به افشاگری های بی نظیر پرداختند و پیام عاشورا را با استواری و عزت به گوش مردم رساندند  بطوری که طنین صدای ایشان، هنوز از حنجره‌ی تاریخ به گوش می‌رسد.

نمونه‌ای از بصیرت آن حضرت ارجاع دادن مردم به ریشه‌ها و علل پدیدآورنده‌ی واقعه عاشوراست با این تعبیر در سخنانشان که «خیمه های حسین سلام الله علیه در روز دوشنبه به آتش کشیده شد!» در حالیکه، واقعه‌ی عاشورا در روز جمعه اتفاق افتاد و دوشنبه، روزِ برگزاری جلسه‌ی شوم سقیفه‌ پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم و غصب جایگاه ولایت اهل بیت علیهم السلام بود.

پس از روشنگری آن حضرت، این مطلب در آثار و اشعار بزرگان منعکس گردید. مثلاً مرحوم آیة الله غروی کمپانی اینچنین سروده است :

فَما رَماهُ اِذْ رَماهُ حَرمَلَه/ وَانما رَماهُ مَنْ مَهدَ لَه/ سَهمٌ اَتی مِن جانِبِ السقیفَةِ/ وَقَوسُهُ عَلی یدِ الخَلیفَة/ وَ ما أصابَ سَهْمُهُ نَحْرَ الصبِی/ بَل کبِدَ الدینِ وَ مُهجَةَ النبی

حرمله نبود که تیرانداخت ، بلکه کسی که زمینه ساز آن بود ، تیری از سوی سقیفه آمد که کمان آن به دست خلیفه بود و تیر او نه بر گلوی کودک ، بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست .

بنابراین روشنگری های این بانو باعث شد ریشه ها و اهداف فتنه ها شناخته شود. چرا که اگر واقعه شوم سقیفه نبود ، هرگز جنایتهای بعدی که اوج آن در عاشورا بود ، پیش نمی آمد و مسیر تاریخ اسلام و شیعه به گونه دیگری بود .

استاد الهی در آخر به درسی که ملت فهیم و انقلابی ایران،  از حضرت زینب سلام الله علیها گرفته اند اشاره کردند که با بصیرت خود دشمنان اسلام و انقلاب را تحقیر می‌کنند و با وجود هجمه‌های تمار عیار دشمن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی هرگز مرعوب دشمنان نشده‌اند.

ملت ایران ثابت کرده اند که با تأسی از زینب کبری سلام الله علیها هشیارانه در خط رهبری و ولایت هستند و نمونه‌ی این بصیرت مردم در یوم الله 9 دی متجلی شده است.

در ادامه‌ی برنامه سرکار خانم طالقانی به مولودی سرایی پرداختند و از مهمانان با شیرینی و شکلات و ناهار پذیرایی بعمل آمد.ه در خط رهبری و ولایت هستند و نمونه‌ی این بصیرت مردم در یوم الله 9 دی متجلی شده است.

در ادامه‌ی برنامه سرکار خانم طالقانی به مولودی سرایی پرداختند و از مهمانان با شیرینی و شکلات و ناهار پذیرایی بعمل آمد.

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   سه شنبه 10 دی 1398نظر دهید »

معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین نشست از سلسه نشست‌های تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی در تاریخ 98/9/27 در محل موسسه خبر داد.

در این نشست دکتر رضا عیسی‌نیا دکتری علوم سیاسی وهیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی به معرفی کتاب تألیفی خود با عنوان «درآمدی بر الزامات تحول در حوزه علمیه؛ روحانیت؛ تهدیدها و فرصت‌ها» پرداختند.

دکتر عیسی‌نیا ابتدائاً به معرفی اجمالی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداختند تا پژوهشگران علاقه مند از برنامه ها و آثار این مجموعه‌ی وزین استفاده نمایند.

این پژوهشگاه یکی از پژوهشگاه‌های اسلامی است که ده پژوهشکده دارد از جمله پژوهشکده فلسفه و کلام، فقه و حقوق، مهدویت،علوم اجتماعی تمدنی و…  و از نظر مطالعات اسلامی بسیار موفق است وآثار زیادی داشته است. بطور مثال تا پاییز 98، 250 کتاب چاپ کرده است. نشر دیجیتالی این پژوهشگاه نیز بسیار غنی است.

پژوهشگران این پژوهشگاه بصورت هدفمند در ذیل کلان پروژه‌های متنوع، در قالب نشست، همایش، تألیف کتاب و… در حال پژوهش هستند.

یکی از این برنامه‌های کلان، در حوزه روحانیت و سیاست است. دکتر عیسی نیا، چند کتاب در این حوزه دارند از جمله کتاب درآمدی بر الزامات تحول در حوزه علمیه (روحانیت، تهدیدها و فرصت ها) که در این نشست به معرفی اجمالی این اثر پرداختند.

سپس ایشان در معرفی کتاب خود به بررسی رفتار و ماهیت روحانیت به‌طور خلاصه به ویژگی‌ها و محورهای اساسی سه نظریه‌ی اراده‌گرایی، ساختارگرایی و نظریه‌ی ساخت‌بندی گیدنز از این کتاب  اشاره کردند.

 ایشان ادامه دادنددر ساخت بندی به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که نظم اجتماعی چگونه حاصل می‎شود؟ برای تحقق نظم اجتماعی هم مشوق و هم تنبیهاتی لازم است ولی از همه پایدارتر اینست که افراد به ارزش‌ها دست بیابند. نظم اجتماعی مبتنی بر کنشگری اجتماعی متداول و تکرار شونده حاصل می‌شود.

برای تسلط در دنیای امروز قطعاً به سه مولفه‌ی دانش، ثروت و رسانه نیاز است. بنابراین لازم است روحانیت در متن حقیقت مادی مردم هم نقش داشته باشند. و بتوانند این ارزشها را در جامعه رسوخ دهند.

بحث بعدی ایشان در این کتاب ایضاح مفهومی  و سپس تیپ شناسی و ویژگی های ساختاری و کارگزاری روحانیت است. ایشان در موضوع روحانیت؛ تهدیدها و فرصت ها به برخی از مولفه‌های جامعه‌ی امن که مولف محترم در کتاب مورد توجه قرار داده است، از جمله استقرار جامعه اسلامی، اتحاد مسلمانان ، استقلال سیاسی و حفظ امنیت و آزادی و عدم جدایی دین از سیاست و… پرداختند.

ایشان در ادامه به چرایی تهدیدات سیاسی اشاره نمودند.  ودر آخر تاکید کردند برای تاثیرگذاری باید تحمل پذیری در این قشر بالا باشد و با استناد به روایت کونوا دعاه الناس بغیرالسنتکم مهمترین وظیفه روحانیت را عمل به آموزه های والای دینی دانستند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 27 آذر 1398نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه کرسی آزاداندیشی با موضوع ” جامعه اسلامی ، ارزش ها و ضد ارزش ها ” برگزار گردید.
 

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه کرسی آزاداندیشی با موضوع ” جامعه اسلامی ، ارزش ها و ضد ارزش ها ” در تاریخ 98/9/23 با حضور سرکار خانم علیزاده ، سرکار خانم ابوالقاسمی و سرکار خانم  محمدی برگزار گردید.

استاد علیزاده به عنوان استاد ارائه کننده گفتند: حجاب در لغت به معنای ستر و پوشش و در اصطلاح پوشش خاص بانوان است .پیشینه بحث حجاب به آفرینش انسان برمی گرددو حجاب یک امر فطری می باشد و بر اساس مذهب یا تمدن ایجاد نشده است حجاب در بین تمام زنان در تمامی ادوار تاریخ معمول بوده است و در ایران باستان در کتاب اوستا در اشعار فردوسی نیز وجود داشته است . حکم و فلسفه حجاب از آیه 59 سوره احزاب بدست می آید که ملاک های رفتاری و گفتاری زنان برای حضور در عرصه اجتماع رابیان می کند . حجاب یک حکم است نه یک حق و چون حکم است اراده مکلف در آن تاثیر گذار نمی باشد . طبق تحقیقات انجام شده بیشترین فسادی که در جامعه ایجاد می گردد به خاطر بدحجابی می باشد و در جریان بی حجابی اولین کسی که آسیب می بیند بانوان هستند و از جمله آسیب ها : 1- از دست دادن امنیت روانی زن 2- از دست دادن امنیت جامعه 3- از بین رفتن  منزلت زن 4- از بین رفتن بنیان خانواده در حین ارائه مباحث از سوی استاد علیزاده سرکار خانم ابوالقاسمی به عنوان استاد منتقد مواردی را متذکر شدند  و شش شبهه مربوط به حجاب را بیان نمودند و برای هریک پاسخ قاطع ارائه نمودند. وایشان در ادامه به نتایجی که از بد حجابی بدست می آید نظیر :فروپاشی بنیاد خانواده .-هرج و مرج در کانون تصمیم گیری خانواده -عامل نهادینه شدن برخی از رذائل اخلاقی نظیر طمع ، حرص …-خروج از دائره تکلیف و عبودیت- مانع تحقق ازدواج و تشکیل خانواده- طغیانگری در جامعه گسترش فقر و فحشا در جامعه اشاره نمودند .

در پایان دبیر جلسه سرکار خانم محمدی به جمع بندی مباحث پرداختند .


موضوعات: اخبار مدرسه
   یکشنبه 24 آذر 1398نظر دهید »

1 3

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 486
  • دیروز: 135
  • 7 روز قبل: 1078
  • 1 ماه قبل: 3771
  • کل بازدیدها: 166460
نماز حاجت