معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین جلسه دوره مهارت افزایی امام شناسی با موضوع «کرامت و صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در تعامل با دوستان و دشمنان» با حضور دکتر باقی زاده به صورت مجازی در سامانه سیما مورخ 3/7/1401 خبر داد.

دکتر باقی زاده در ابتدای بحث خود گفتند: امام حسن  مجتبی (ع) کریم اهل بیت هستند. چرا به ایشان کریم می‌گویند: در روایتی خود امام حسن (ع) پاسخ دادند. از ایشان  سوال شد کریم به چه کسی گویند؟ پاسخ دادند: کریم کسی است که قبل از اینکه دیگران درخواستی داشته باشند، مورد اجابت قرار گیرد. امام به مردم اطعام می کردند قبل از اینکه آنها از امام درخواست کنند. سیوطی درباره شخصیت امام حسن (ع) می گوید: امام آرام، با وقار، متین،کریم و بخشنده بودند. سیوطی در ادامه می گوید به فقیران رسیدگی می کردند، معمولاً بیش از درخواستشان، رسیدگی می کرد تا زندگی آنان را تامین کند. امام روا نمی دید که سائلی بیش از یکباردرخواست کند تا موجب شرمساریش شود. در طول عمر مبارک خود دو بار تمام ثروت خود را بخشیدند و این معنای صحیح کریم اهل بیت (ع) بودن است. باید گفت امامان معصوم از ما انتظار ندارند که تمام ثروت خود را ببخشیم، اما در حد توان می توانیم به دیگران کمک کنیم.

 در ادامه استاد بیان کردند: آنچه در زندگی امام حسن مجتبی  برجسته می باشد مسئله صلح ایشان با معاویه است. چرا امام حسن (ع) صلح کرد ولی امام حسین (ع) با یزید وارد جنگ شد؟  امامان با توجه به شرایطی که داشتند هر کدام شیوه ای را انتخاب نمودند. امام حسن (ع) اگر در زمان یزید بود قطعا با یزید جنگ می کرد همان طور که امام حسین (ع)در زمان معاویه انجام داد. زیرا شرایط کاملا متفاوت بود. استاد مطهری می گوید معاویه علناً فساد نمی کرد ولی یزید در ملأ عام مرتکب فساد می شد و مسائل را رعایت نمی کرد و شرایط کاملا فرق داشت و امام حسن (ع) مجبور به صلح شد .                                   

 استاد حوزه علمیه مفاد صلح نامه  امام حسن علیه السلام  را بدین گونه بیان کردند:  معاویه باید به کتاب خدا، سنت رسول و سیره‌یخلفای صالح عمل کند، معاویه جانشین انتخاب نکند، مردم در امان باشند، معاویه در علیه ما و یاران ما نهان و آشکارا آشوب نکند. در نهایت معاویه این صلح نامه را امضاءکرد ولی به هیچ کدام عمل نکرد.                                                                                                             

آقای دکتر باقی زاده عوامل صلح امام حسن را چنین برشمردند :

1-ناهمگونی سپاه امام حسن (ع)، زیرا  سپاه امام پنج گروه بودند: شیعیان امام علی (ع) که هیچ گونه کوتاهی نکردند؛ خوارج؛ کسانی که به دنبال غنیمت بودند؛ شکاکان  و قومیت گرایان.  و این سپاه ناهمگون طوری رفتار کرد که امام مجبور به صلح شد.

2-دنیا گرایی و سستی کوفیان

3-نقش منفی اشرافی قبیله گری

4-حفظ تشیع

5-عبیدالله یکی از فرماندهان سپاه امام به علت اینکه فرزندانش کشته شدند، ترسو و دنیا طلب بود و تسلیم معاویه شد و باعث فروپاشی سپاه گردید. 

در پایان نیز گفتند:  امام حسن (علیه السلام) برای حفظ جان و مال و امنیت مسلمانان مجبور به پذیریش صلح شدند.

 

   دوشنبه 4 مهر 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دوره امام شناسی، نشست اول با عنوان « امام حسین و تحلیل واقعه عاشورا و اربعین از منظر آیات و روایات » با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر جبرئیلی در سامانه کوثر نت به صورت مجازی خبر داد.

دکتر جبرئیلی در ابتدای بحث گفتند : یکی از دغدغه های مهم امروز، قرار دادن قرآن کریم به عنوان محور اصلی تمام مباحث می باشد. زیرا پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام همه در محضر قرآن هستند . بر این اساس با محوریت دادن آیاتی از قرآن کریم به تحلیل واقعه  عاشورا و اربعین حسینی می پردازیم.

ایشان ابتدا به سوره انبیا آیه 73  اشاره نمودند و گفتند: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ» که این آیه شریفه در زیارت نامه ها به صورت صریح آمده است . به واسطه این آیه می توانیم به شبهات نیز  پاسخ بدهیم . به طور نمونه  یکی از شبهات  مطرح شده توسط  فرقه وهابیت  این است که چرا به زیارت می روید؟ در قرآن کریم از دو واژه‌ی «اوحینا» و «وصینا» استفاده شده است. یکی از ویژگی های انبیا مطیع امر الهی بودن است  و رسالت انبیا هدایت افراد می باشد .

 آیه دوم سوره سجده آیه 24 «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ» طبق این آیه، وظیفه و رسالت انبیاء علیهم السلام، هدایت است.  اما در آیه آخر که سوره قصص آیه 41 «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُونَ» در آیه هم از هدایت صحبت شده است اما هدایتی که باعث گمراهی و ضلالت هست .

طبق دو آیه اول امامان معصوم علیهم السلام وظیفه و رسالتشان هدایت مردم به راه راست است اما در آیه آخر مانند فرعون و یزید یا در زمان حاضر اسرائیل و آمریکا مردم را به گمراهی دعوت می کنند.

در ادامه استاد جبرئیلی واقعه اربعین را از منظر قرآن مورد تحلیل قرار دادند و گفتند : امام صادق علیه السلام در تفسر آیات فرمودند: امام معصوم علیهم السلام امر خدا را بر امر خود  و همچنین حکم الهی را بر حکم خود مقدم می شمارنند و امامان معصوم علیهم السلام تمام تلاش خود را می کنند تا مردم را به قرب الهی نزدیک سازند و موانع را از بین ببرند و لوازم را محیا کنند تا مردم را هدایت کنند . امامی که هادی است در تمامی ابعاد مختلف آنچه که لازمه حکومت الهی است را اجرا می کند و مصلحت و حکم خدا را در نظر می گیرد نه منافع و مصلحت خویش را . امام غیر هادی امر خود را بر امر خدا مقدم می داند و در طول تاریخ هم کم ندیده ایم که حاکمانی که امیال و اغراض خود را بر مصالح اسلام مقدم شمرده اند .

استاد جبرئیلی بیان کرد: رسالت امام هدایت است و هدایت دو گونه می باشد : 1-ارائه طریق که امام راه را نشان می دهد و انسان چون دارای اختیار است خود با اراده و اختیار خود مسیر را برمی گزیند2- ایصال الی المطلوب : افرادای که استحقاق دارند امام آن ها را به گونه ای خاص پرورش می دهند که به مدارج عالی برسند . هدایت هم در تکوین هست هم در تشریع . امام به عنوان رهبر و مدیر جامعه وظیفه اش هدایت است .

دکتر جبرئیلی اذعان کردند : ما در روایت هم می توانیم هادی بودن امام را تحلیل کنیم به طوری که در این فراز از زیارت اربعین آمده است : «وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ ، وَمَنَحَ النُّصْحَ ،وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، …… او را از میان جانشینان، حجّت بر بندگانت قرار دادی و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت و از خیرخواهی دریغ نورزید .و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، » طبق همین فراز از زیارت اربعین  وظیفه امامت تصریح شده که رسالت امام هدایت هست و مردم را از گمراهی و ضلالت نجات دهند.

 در خاتمه بیان کردند : مهمترین مسئولیت امام هدایت جامعه هست و در کربلا و عاشورا این بُعد از ابعاد دیگر مهم تر است . زیرا آیات قرآن و زیارت اربعین به طور صریح بر همین بعد هدایتی امام تاکید می کند زیرا امام حسین علیه السلام  فرمودند : من برای احیا سنت ، دین و راه و روش جدم قیام کردم  . بنابراین امام حسین علیه السلام هادی و احیاگر بودند.

 

   جمعه 25 شهریور 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری سمینار علمی پژوهشی در راستای کنگره بین المللی علامه طاطبایی مورخ 22/6/1401 ، با موضوعات « تبيين مراتب قرآني شعور كائنات در هستي از ديدگاه علامه طباطبايي » و « نقش سیاق درتعیین نسخ آیات سوره بقره از منظر علامه طباطبایی »در مدرسه زینبیه خبر داد.

در اولین نشست سرکار خانم نهایت بین با موضوع «تبيين مراتب قرآني شعوركائنات درهستي ازديدگاه علامه طباطبايي(ره)» بیان کردند : جهان هستي مجموعه اي ازموجودات و مخلوقاتي است كه از آنها تعبير به كائنات مي شود.شعور معناي عامي دارد كه شامل اموري مثل ادراك، علم، معرفت، احساس، فهم و امثال آن ميگردد كه مراتب آن در مخلوقات با يكديگر متفاوت است. درك اين مطلب علاوه بر تغيير نگرش انسانها نسبت به هستي، او را به تدبر و تفكر در قرآن كريم هدايت ميكند؛ زيرا در آيات قرآني به خوبي ميتوان دريافت كه علاوه بر انسانها، حيوانات، زمين، آسمان و نيز ساير پديدههاي جمادي در هستي نيز داراي مرتبهاي از شعور و ادراك هستند. روشن است كه در ميان مخلوقات دنيوي خداوند، ادراك و شعور در انسان به عنوان اشرف مخلوقات قويتر و آشكارتر از حيوانات و در حيوانات روشنتر از نباتات و در نباتات قويتر و واضحتر از جمادات است كه همگي دلالت بر اين امر مينمايد كه خداوند به هر يك از مخلوقات هستي بنابر حكمت خويش، مرتبه اي از شعور را عطا نموده است.

در ادامه بیان کردند :آيات و رواياتي وجود دارد كه بر شعورمندي كائنات دلالت دارند. لازم به ذكر است كه زبان عالم هستي با زبان قرآن و روايات يكي است و با اين زبان است كه ميتوان ذيشعور بودن موجودات هستي را توجيه و اثبات نمود؛ زيرا همه عالم در مقام عبادت، تسبيح خداوند را به جاميآورند. اين تسبيح موجودات در عالم هستي مستلزم شعور، علم و معرفت نسبت به حق تعالي مي باشد؛ زيرا بدون معرفت و شعور، تسبيح معنا و مفهومي ندارد.

خانم نهایت بین تاکید کردند : انسان موجودي است كه خلقت و سرشت او در دو مرتبه تكوين و تشريع تكامل يافته است. از منظر علامه طباطبايي (ره) انسان در مرتبه تكوين ماهيتي جسماني و روحاني دارد كه حقيقت باطني او را روحي شكل مي دهد كه فطرت الهي بر آن سرشته شده است كه دلالت برنحوه ي خاص آفرينش او در ميان ساير مخلوقات خداوند مي كند. همين مسئله سبب گرديد داراي كرامتي در نزد خداوند شود كه شايسته مقام خليفه الهي، عرضه امانت و هدايت الهي گردد. در مرتبه تشريع نيز به واسطه نعمت عقل، اراده و اختياري كه به او اعطا گرديد داراي وظايف و مسئوليتي است كه عمل به آنها او را در مراتبي قرار ميدهد كه ملائكه بر آن راهي ندارد. از اين رو كافي است كه استعدادهاي فطري خويش را به فعليت رسانده و در مسير هدايت الهي گام بردارد.

در خاتمه درباره مراتب دیگر هستی صحبت کردند و گفتند :قرآن كريم در آيات متعددي به تسبيح همه موجودات از جمله حيوانات مي پردازد كه دراين ميان تسبيح پرندگان از اختصاص بالايي برخوردار است به گونهاي كه در چندين آيه به تسبيح آنها اشاره شده است كه نشان از درك و شعورمندي آنها در هستي مينمايد. همچنين انتساب نطق به پرندگان و مورچگان و حشر حيوانات از ديگري مواردي است كه اين درك و فهم را قويتر مي نمايد. در اثبات شعورمندي نباتات نيز ميتوان به آياتي از قرآن كريم كه به سجده گياهان و درختان و حشر همه آنها اشاره مينمايد، استناد نمود.

 در پایان نشست اول  دبیر علمی سرکار خانم محمدی به جمع بندی مباحث خانم نهایت بین پرداخت و گفت :  از منظر علامه طباطبايي (ره) هر يك از موجودات اعم از  انسان ها ،حيوانات و نباتات به مقدار وسعت وجودي خود بهره اي از شعور و آگاهي دارند و به ميزان آن خداوند را تسبيح و سجده مي كنند و در نهايت در روز قيامت در پيشگاه الهي محشور مي شوند.

 در دومین نشست با موضوع« نقش سیاق درتعیین  نسخ آیات سوره بقره  از منظر علامه طباطبایی» سرکار خانم رفسنجانی گفتند :  در جهت تبیین مفاد کلام الهی در امر تفسیر، استناد به قرائن کلام برای فهم مقصود خداوند یکی از موانع مهم تفسیر قران محسوب میشود. سیاق سخن به عنوان یک قرینه لفظی متصل در کشف معنای صحیح آیات و نقد دیدگاه های مفسران کاربرد وسیعی دارد. علامه طباطبایی در لسان  تفسیری خود با تکیه بر قرینه سیاق در کنار ارائه تفسیر صحیح، درصدد نقد و پاسخ به دیدگاه های نادرست و همچنین تعیین نسخ در آیات پرداختنده اند. از آنجا که آیات قرآن کریم نیز کلام خداونداست.  البته پر واضح است که گوینده این کلام دانا و عالم هست و کلام بدون هیچ اشتباه و خالی از هرگونه هزلی است  پس بر هر مفسری لازم است در راستای رسیدن به مفاد آیات  و مدلول  کلام الهی از این  قرائن غافل نبوده و نسبت به آنها اهتمام جدی داشته باشد.

 در ادامه بیان کردند :  وجود اشتباهات تفسیری نشان می دهد که مستندی برای ایراد اشکالاتی در ساحت مقدس قرآن کریم می شوند و قرآن را دست خوش  چنین تعابیری بیماری می کنند علامه طباطبایی( ره) از مفسرین بزرگ و دانشمندان مطرح در عرصه علوم قرآنی است که در تفسیر معروف خود المیزان با مستند به قرینه سیاق بسیاری از این اشکالات و ادعاها اشتباه را پاسخ داده است. اولین مورد ادعای  نسخ  در سوره بقره آیه مربوط به عهد شکنی یهودیان است. علامه با تکیه بر قرینه سیاق پاسخ ادعای نسخ را داده است. خداوند می فرماید:«و  اخذنا میثاق  بنی اسرائیل و لا تعبدون الا الله وبالوالدین   احساناو ذی القربی والیتامی وقولو للناس حسنا…» در این آیه خداوند از عهد شکنی که بنی اسرائیل داشت نام می‌برد که فقط تعداد کمی از آن پایبند بوده به باقی از آنها از عهد خود اعراض کردنداند.در روایتی از معصومین درزیل عبارت«… و قولوا للناس حسنا» معانی مختلفی برای کلمه( حسن) آمده است از جمله اینکه همانطور که دوست دارید با شما سخن بگویند سخن بگویید و یا اینکه آن طور که صلاح است  سخن بگویید ودر واقع این معانی مختلف برخاسته از اطلاق کلمه ی (حسن) است.

در تفسیر عیاشی از امام صادق (ع) روایت آمده است که با توجه به معنای( حسن) که نیکوسخن گفتن است و در اینجا منظور سخن گفتن با اهل ذمه است، این آیه مورد نظر منسوخ به عبارت…"قاتلو الذین لا یومنون است با این توضیح که خداوند ابتدا در مورد اهل ذمه حکم دادند که با ایشان صحبت  نیکو داشته باشید و بعد در مورد ایشان حکم شمشیر و قتال داده‌اند و نسخ واقع شده.

 خانم رفسنجانی تاکید کردند : علامه  طباطبایی در رد ادعای  ایشان واژه نسخ در کلام معصوم را متوجه اطلاق عبارت( قولوا) دانسته اند که ابتدا خداوند به طور مطلق گفتن با اهل ذمه هم در کلام و هم در تعارض  به خوبی و نیکویی رفتار کنید ولی بعد آن را از جهت تعرض متوجه قتل کرده و این در صورتی است که معنای نسخه همان معنای خاص کلمه نسخ باشد. ولی با توجه تعریفی که علامه از تعریف نسخ داشتند از جهت امور تکوینی و تشریحی نظرشان بر این است که مراد امام از نسخ همین معنای عام است این آیه از یک جهت آیت  بودنش برداشته شده ولی جهاد دیگر آیت بودنش و مطالب دیگر باقی باشد و این دلیلی بر ادعای نسخ نیست و همچنین بیان داشتند که مورد هر دو آیه با هم مخالف است و در واقع ادعای نسخ با سیاق و ارتباط موضوعی آیه مورد نظر ارتباطی ندارد روایت را رد نکردند بلکه توضیح و توجیه و تفسیر کردند.

در خاتمه دبیر علمی به جمع بندی مباحث خانم رفسنجانی پرداختند و گفتند :از مطالعه کلام علامه در ذیل آیات سوره بقره در جهت تعیین نسخ با تکیه بر سیاق ،  اغلب ادعا های نسخ که متوجه آیات است ، به علت بی توجهی مفسر از قرائن کلام علی الخصوص سیاق است .برای پاسخ به این ادعاهای نادرست نسخ که در آیات مطرح شده است ، میتوان از مفهوم نسخ از منظر مفسران و همچنین قرائن دیگر از قبیل ویژگی های گوینده سخن یا مقام ولحن سخن و …. استفاده کرد.علامه طباطبایی با استفاده از قرینه سیاق دراکثر موارد ادعای نسخ متوجه به آیه را رد کرده و آن را با توجیهاتی از قبیل اینکه ، موضوع و مفاد دوطرف ادعا شده واحد نیستند و یا اینکه یکی از آن ها درمقام تشریح و تفسیر آیه مقابل است و یا اینکه ادعای نسخ با توجه به مفهوم آن از منظر علامه محل اجرایی در آیه مورد نظر نداشته و آیه از مصدایق تخصیص و تقیید است ، پاسخ داده اند. البته علامه طباطبایی در این سوره با تکیه بر سیاق در یک مورد وجود نسخ را ثابت کرده و با استفاده از همان سیاق پاسخ منکرین نسخ در آن آیه را نیز داده است. 

 

   سه شنبه 22 شهریور 1401نظر دهید »

جلسات هم اندیشی انجمن پژوهشی معارف شیعی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با راهنمایی استاد محترم حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر باقی زاده و با حضور چند نفر از طلاب سطح 3 رشته کلام اسلامی برگزار گردید.
 

جلسه اول در تاریخ 4/31/ 1401در تاریخ با عنوان  تدوین کتاب معارف شیعی دربرنامه قرار بصورت مجازی برگزارگردید.

در این جلسه استاد در رابطه با ساختار کتاب توضیحاتی را ارائه نمودند  که باید در ایتدای هر فصل مقدمه چند سطری در رابطه با موضوع آن فصل آورده شود و در آخر هر فصل نیز جمع بندی داشته باشند.

همچنین استاد در رابطه با نحوه ارجاع دهی و ذکر منابع در آخر نیز توضیحاتی را بصورت عملی بیان نمودند.در پایان جلسه نیز استاد باقی زاده به سوالات متفرقه طلاب از جمله تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقالات علمی تخصصی پاسخ دادند.

دومین جلسه انجمن پژوهشی در تاریخ1401/5/14 بصورت مجازی برگزار گردید.

دراین جلسه همانند جلسه قبل شرکت کنندگان گزارشی ازفعالیت های انجام شده‌ی خودارائه نمودند سپس استاد جناب دکتر باقی زاده تذکرات لازم درخصوص هریک ازفعالیتهای طلاب  رابه صورت جداگانه بررسی و بیان کردند.

سپس نکاتی را در خصوص یکی از فعالیت های انجام شده بیان نمودند که به شرح ذیل می باشد:

 

۱-  در نگارش مقدمه، مطالب باید به قلم نویسنده باشد.

۲–علائم نگارشی و ویرایشی در متن رعایت شود.

۳-نوشتن متن عربی وفارسی در متن بصورت همزمان نیازینیست، و تنها نگارش متن فارسی کفایت می کند مگر در آیات و روایات.

۴–به اصل مطلب اشاره صریح شود و به حاشیه کشیده نشود.

۵- مقدمات بحث در قسمت مبادی آورده می شود و نباید زیاد طولانی شود.

۶–دربحث اصلی متن باید اقوال  و دلایل مستدل آورده شود.

۷- فصول براساس سرفصلهای درس معارف شیعی نوشته شود.

۸- اشکالات نیزجزومتن اصلی است و باید مطرح  شود.

درپایان نیز از طلاب خواسته شد تا تحقیقات خود را بر اساس راهنمایی های استاد ویرایش نمایند.

 

   یکشنبه 20 شهریور 1401نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری تریبون آزاد با عنوان (طلبگی و چالش های پیش رو) مورخ 6/2/1401 خبر داد.
 
بعد از اطلاع رسانی به طلاب، چند نفر از افراد دغدغه مند مباحث خود را به شرح ذیل چنین بیان کردند:

زیاد بودن تعداد واحدهای درسی  به مدت پنج سال انگیزه برای ادامه تحصیل را از بین می برد. برخی از دروس پیش نیاز هستند و فقط در سال یک بار ارائه می شود و باعث می گردد طلبه یک سال عقب بیفتد و همین باعث بی انگیزگی طلاب در امر تحصیل می شود.
ضعیف بودن کار تشکیلاتی و گروهی در حوزه های علمیه سبب می شود طلاب مهارت و تخصص کافی پیدا نکنند.
در بحث ازدواج ، رفتار برخی از طلاب باعث  می شود دیدگاه خوبی نسبت به زندگی مشترک با طلاب نداشته باشند.
در بحث فرزندآوری و تحصیل همزمان،  مهدکودکی که کادر خبره داشته باشد تا بتواند فرزندان را با اصول و مبانی اسلامی آشنا سازند ایجاد شود.
 

در ادامه خانم ها عظیمی و حاتمی به سوالات طلاب پاسخ هایی را بیان نمودند که به شرح قسمتی از آن ها می پردازیم.

مدت زمان کارشناسی خارج از اختیارات مدرسه است چون تدوین دروس با شورای سیاست گذاری حوزه ای علمیه قم و مسئولین مربوطه می باشد.
بحث تشکیل کارگروه و انجام کارهای گروهی باید طلاب با توجه به استعدادهای خود مهارت های لازم را کسب نمایند تا بتوانند به مسائل و شبهات مطرح در سطح جامعه پاسخگو باشند.
در بحث ازدواح ، باید همگی به صورت مداوم، مراقبت و مراقبه  نسبت به اعمالمان داشته باشیم و به عنوان یک طلبه رسالت عظیمی دارا می باشیم و باید در هر لحظه خود را در محضر امام زمان عج ببینیم تا رفتار و سکنات اصلاح شود.
دورهایی برای طلابی که خواستار مربی گری در عرصه مهد کودک هستند از طرف مرکز مدیریت اعمال شده است.

 

 

 

 

   شنبه 10 اردیبهشت 1401نظر دهید »

 

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه از برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان«جنبش نخبگانی،طلبگی و چالش های پیش رو در تمدن نوین اسلامی با رویکرد آینده پژوهی»با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مظاهری ،به مناسبت هفته پژوهش در فضای اسکای روم خبر داد.
 
 

جناب دکتر آقای مظاهری در ابتدای بحث خود تعریفی از نخبه ارائه  داده و گفتند  تکلیف خودمان را بدانیم که آیا ما حوزوی ها جزء نخبگان محسوب می‌شویم یا خیر ؟اساساً نخبگان چه ماموریت‌ها و وظایفی را به عهده دارند ؟ این روشن است که حوزه علمیه از گذشته تا به حال دارای یک بستر نخبگانی بوده اند، شاید حتی بتوان گفت نخبگان حوزوی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی ، سهم زیادی دارند در مجموعه نخبگان کشور در طول تاریخ و لذا طلاب و روحانیان علما جزء نخبگان کشور محسوب می‌شوند. نکته‌ای که باید بدان توجه کنید در دسته بندی نخبه ها  است :یک قشری از نخبگان بر بستر شهرت, رسانه در زمره نخبگان قرار گرفته اند که در اصطلاح به آنان نخبگان سمبلیک گفته می‌شود مانند سلبریتی ها ،هنرپیشه ها که  در بر بستر رسانه شهرت و جایگاه  خود را به دست آورده‌اند. اما به نظر می رسد  در بستر تمدن نوین اسلامی روی این قشر نخبگی نمی‌توانیم به عنوان یک قشری که  مسئولیتی به دوش می گیرد در قبال تمدن سازی حساب کرد .  مقام معظم رهبری افق تمدن اسلامی را مطرح می‌کند و جلوی روی مردم می‌گشایند اعم از نخبه و غیر نخبه و پای این می ایستد سختی‌ها را تحمل می کند افق ها را روشن می کند و تا  جایی  که می تواند  مسئولیت آن را به دوش می‌کشند تا   مردم ایران را به سمت این افق حرکت بدهند و دائماً این افق را گشوده نگه می دارند شفاف می کنند تا افرادی که در این مسیر حرکت می‌کنند دچار سردرگمی نشوند و فکر نکنند که در واقع سردرگم هستند یا آینده تیره و تار شده است. در واقع نخبه کسی هست که این مسئولیت را به عهده دارد در یک سطح بالاتر رهبر انقلاب این کار را انجام  می دهد و در سطوح پایین تر نخبگان باید بار این مسئولیت را به عهده بگیرند،.

 ایشان تأکید کردند:نکته مهم این است اساساً نخبه به معنای شهرت نیست در صدر رسانه بودن نیست عافیت طلبی نیست. نکته  مهمی  که باید توجه کنیم در بحث تمدن‌سازی بیش از هر اقدامی این است  نیاز به مجاهدت دارد در گمنامی باید کار کرد تا یک افق پیش روی مردم بگشایی مانند حاج قاسم سلیمانی که تا زمان شهادت یک فرد ناشناخته بود و در سختی ها مجاهدت کشیدن تا توانست یک حرکتی را ایجاد کند شهادت مزد گمنامی و تلاش او بود.این تعریف از نخبه است نخبه ای که تمدن نوین اسلامی را می تواند بسازد .گاهی اوقاتبین طلبه‌ها جلوه‌های شهرت نیز دیده می‌شود دنبال این هستند که یک چهره‌های رسانه‌ای تبدیل شوند یا به یک سخنران مشهور در تلویزیون این انسان نخبه ای نیست که بتواند تمدن نوین اسلامی را بسازد که اگر افق نگاهش این  باشد باید فاتحه این تمدن را بخوانیم. مقام معظم رهبری در بحث مهاجرت نخبگان این بحث را مطرح کردند و فرمودند دشمن کاری می‌کند با نخبگان ما که حتی  استعداد خود را انکار می‌کنند افتخارات خود را انکار می کنند پس ما چه انتظاری از این نخبه هاا داریم این نخبهحال حوزوی باشد یا دانشگاهی،حوزوی استعدادها امکانات افتخارات ملی را اگر فراموش کند همین اتفاق خواهد افتاد

در ادامه جناب دکتر فرمودند :مقام معظم رهبری  می فرمایند:مشکل اصلی یک کشور و هر جامعه ای این است که هویت و تمدن خود را فراموش کند اگر ملتی در مسیر تمدن سازی حرکت کند هویت و تمدن خود را فراموش کند نمیشود  این جامعه را به سمت جلو حرکت داد ،درجا می‌زند از گردانه تاریخ به بیرون می‌افتد و تبدیل به یک مصرف‌کننده صرفمی‌شود و هیچ اثرگذاری در دنیا ندارد .حال کاری که ما نخبگان باید انجام دهیم این است که ملت ایران  را نسبت به هویت و تمدن  خودشان ،خود باور کنیم این حرکت و فعالیت ها را در تمدن نوین اسلامی قرار دهیم .افق‌ها را در تمدن نوین اسلامی متذکر شویم همه فعالیت‌ها را با آن تراز کنیم نگاه تمدنی به فعالیت ها ،اقتصاد،علم داشته باشیم این اتفاق است که ما را به هدف اصلی می رساند چنانکه مقام معظم رهبری می گویند هدف اصلی  تمدن نوین اسلامی ، زمینه سازی ظهور است . اگر این افق محقق شود و این آرمان کمرنگ نشود باید  دائماً خودمان را با آن بسنجیم  ،باید دانشگاه و حوزه و علم و اقتصاد تمدنی داشته باشیم گاهی اوقات دانشگاه باید اسلامی شود ولی صرفاسلامی بودن اقتصاد و علم کافی نیست،اسلام را باید در افق تمدن دید بعد گفت حوزه دانشگاه علم اقتصاد باید اسلامی شود.اینافق در مرحله اول نباید کمرنگ شود رهبر انقلاب می‌فرماید انقلابی باید بود یعنی در همه مراحل باید انقلابی باشیم و این روحیه انقلابی را نباید از دست داد و این روحیه انقلابی یعنی برجسته کردن افق تمدنی .

ایشان فرمودند:ما نباید هویت خود را فراموش کنیم هویت به‌چه‌معناست ما چه تعریفی از هویت خودمان داریم ما خود را شیعه می دانیم ما شیعیان ایرانی با تعریفی که از هویت خودمان داریم منجر شد که انقلاب اسلامی را به وجود بیاوریم در واقع انقلابی که دنبال رو در مسیر تمدن سازی اسلامی است . تاریخ مجالی نداده به کشورهایی که هویت خودشان را در راه ها ی کم دردسر گذاشته اند یعنی اگر سختی‌های تمدن‌سازی باعث شود راه را کوتاه‌تر و هدف کوتاه را اتخاذ کنیم این یعنی هویت را فراموش کردن قوم و ملتی که هویت خود را فراموش کند تاریخ آن مجال نمی دهد تاریخ آن را کنار می‌گذارد و اجازه ادامه حیات نمی‌دهد ملتی میتواند جلو برود که هویت خود را فراموش نکند هویت ما چیست ما نباید دچار بحران هویت شویم اگر جامعه ما اگر جوانان ما نخبه ما دچار بحران هویت شود منظور همان هویت ملی است هشداری که مقام معظم رهبری داده است ملتی که افتخارات استعدادهای خود را انکار کند و فراموش کند دچار بحران هویت می شود آینده پیش روی خود را نمی بیند دیگر چه انتظاری از این ملت هست

در پایان خاطر نشان شدند: قدم اول این است که افق تمدن نوین اسلامی را باز نگه داریم ترویج کنیم مسیر حرکت را به سمت آن مشخص کنیم قدم دوم این است که هویت را برجسته کنیم و در تراز تمدن نوین اسلامی ارائه کنیم و از بحران هویت به دور باشیم . در  آخر باید از روشی استفاده کنیم تا بتوانیم آینده را بسازیم  یکی از این روش ها ،  روششناسی تاریخی ملت ایران  است . نتیجه ای که می توانیم بگیریم  این است که 1-  افق تمدن نوین اسلامی دائماً برجسته و روشن و شفاف باشد. ۲_هویت ایرانی اسلامی را برجسته و پویا کند از بحران هویت به دور باشد سه حرکت تاریخی ملت ایران را توصیف و تحلیل کند و این در واقع نهضت تبیین است . در پایان با دو جمله از رهبری به پایان می‌بریم رسالت ۱۹ به نهضت تبیین و جهاد امیدبخشی راهکاری بسیار اساسی است به طوری که حضرت آقا گفتند برداشتن قدم ها را استان قدم‌ها را استوار در آینده جز با شناخت گذشته امکان پذیر نیست اگر به راهبرد فکری نمی‌کنید دروغ جای حقیقت می نشیند پس این الگوهایی که مطرح شد ملاک قرار دهید و این رسالت طلبگی ما فراتر از علم آموزی است.

 

 

 

   چهارشنبه 24 آذر 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج به مناسبت هفته کتاب تا پژوهش از برگزاری کارگاه پژوهشی با عنوان « برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبه (تحصیل، اشتغال و تربیت فرزند) »به صورت مجازی دراسکای روم ، خبر داد.
 
 

به  گزارش معاون پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کارگاه پژوهشی با عنوان « برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبه (تحصیل، اشتغال و تربیت فرزند) مورخ 3 آذر ماه 1400 با سخنرانی  سرکار خانم دکتر داروغه و با حضور اساتید، کادر و طلاب در بستر فضای اسکای روم برگزار گردید.

سرکار خانم دکتر داروغه در ابتدای نشست به اهمیت برنامه ریزی از نگاه امام علی (ع) اشاره کردند که: بهره گیری از فرصت ها به ویژه جهت توشه اندوزی برای آخرت، شیوه متقین و نشانه عقل و تدبیر است و از دست دادن فرصت یا عجله در کاری که هنوز موعد آن فرا نرسیده نشانه بی خردی و نادانی است. همچنین استاد گفتند. امام علی (ع) عقلی بودن مسئله برنامه ریزی را این چنین بیان نموده اند که: «لا عقل کالتدبیر» و در جای دیگر می فرمایند: دوری از تبذیر و برنامه ریزی خوب، نشانه خردمندی است.

استاد داروغه در ادامه گفتند: اگر برنامه‌ریز توانایی لازم رابرای برنامه‌ریزی پیدا کند، بی تردید ضریب موفقیت او در امور و در نتیجه رضایتمندی او از خود و زندگیش به شدت بالا می‌رود. پر واضح است که برنامه ریزی فقط نوشتن و زمانبندی نیست، بلکه عوامل متعددی در یک برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش دخیل است که ما آنها را مهارت‌های برنامه‌ریزی می نامیم.

ایشان در تعاریف متعددی از برنامه ریزی بیان کردند و گفتند:

 برنامه ریزی فعالیتی است که هدف آن ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار است.
برنامه ریزی طرح و نقشه ای است که ما را به هدف یا هدف هایمان می رساند.
برنامه ریزی روشی است که طی آن از منابع و امکانات موجود برای رسیدن به اهداف مان استفاده می کنیم.
برنامه ریزی فعالیتی مستمر و منطقی است که در آن هم مقصد (هدف) و هم بهترین راه رسیدن به هدف تبیین شده است.
خانم داروغه فرمودند برنامه‌ریزی:

روشی مناسب برای پاسخ به نیاز شما است.
موجب افزایش تمرکز می شود.
کاهش اضطراب و فشار روانی می‌شود.
 باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود.
 موجب خوش‌بینی به آینده و امیدواری است.
 موجب خود نظم بخشی می‌شود.
 خود ارزیابی را تسهیل می کند.
 مدیریت زمان را در پی دارد.
همچنین ایشان اذعان داشتند، تعیین هدف در برنامه ریزی نقش کلیدی دارد. هدف مقصد برنامه‌ریزی است. اول باید هدفمان را از برنامه ریزی معلوم کنیم.  انسان بی هدف همانند کشتی بی بادبان است.

 اگر هدف داشته باشیم، سختی‌ها را بهتر تحمل می‌کنیم و در برابر مشکلات مقاومت می‌کنیم. اگر هدف داشته باشیم، جهت فعالیت های مان مشخص است و لذا سردرگم نمی شویم همچنین انگیزه ما برای رسیدن به آن افزایش می‌یابد و فعال تر می‌شویم.  به عنوان مثال اگر هدف داشته باشیم، علاقه ما به تحصیل زیاد می‌شود و قدرت یادگیری افزایش می‌یابد.

استاد داروغه در پایان اشاره کردند که چهار عامل مهم در تبیین هدف وجود دارد که عبارتند از: توانایی های خود را در نظر بگیرید؛ در تعیین هدف علاقه و رغبت ؛امکانات و شرایط را در نظر بگیرید و اهداف کلی و بزرگ را به اهداف جزئی و کوچک تقسیم کنید.

خانم داروغه از طلاب خواستند تا برنامه ریزی دو روز تحصیلی و یک روز تعطیل خود را بطور کامل یادداشت کنند تا در جلسه بعدی که در تاریخ 10 آذر ماه می باشد مدیریت زمان را بصورت کارگاهی ادامه دهند.

 

 

   شنبه 6 آذر 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری کارگاه پژوهشی با عنوان «ویراستاری و درست نویسی » به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در فضای اسکای روم به صورت مجازی خبر داد.
 
 

خانم ترابی در ابتدای بحث به تعریف ویرایش اشاره کردند و گفتند: ویرایش یعنی کم یا زیاد کردن، تصحیح کلمات، جملات، عبارات متنی، اصلاح اشتباهات علمی (در حوزه تخصصی که ویراستاری انجام می‌شود). اصلاحات ظاهری مربوطه و همچنین اصلاح علائم و نشانه‌گذاری‌های نگارشی یک متن می‌باشد.  ایشان اشاره نمودند  ویراستاری متن یک امر مهم در تمامی کشورهای جهان شناخته شده است بصورتی‌که اغلب ویراستاران جایگاهی هم تراز با نویسندگان یا مترجمان اثر دارند.

در ادامه تاکید کردند: انواع خدمات ویرایشی به اعتبارات مختلف، متفاوت می شوند از جمله:1. به اعتبار  نوع ویرایش که خود شامل تخصصی، محتوایی، ساختاری، زبانی و فنی می باشد؛ 2. به اعتبار نوع اثر که شامل: ترجمه، تالیف و تصحیح می باشد؛ 3. به اعتبار محتوای اثرکه شامل: علمی، تحقیقی و مطبوعاتی است؛ 4. کاربرد اثر که نیز شامل مرجع و درسی است و 5. خدمات ویرایشی به اعتبار حجم اثرکه شامل: مقاله، کتاب و مجموعه است.

ایشان اذعان کردند:به طور كلی ویراستاری متن بر سه وجه است:

الف) ویرایش ادبی (زبانی): درست‌نویسی و اصلاح غلط‌های املایی و انشایی، واژه‌گزینی، رعایت قواعد رسم‌الخط و نشانه‌گذاری

ب) ویرایش فنی: تنظیم و ترتیب فهرست‌ها، جداول، تصاویر، ‌شكل ظاهری،‌ آرایش متن و شماره حروف، حذف مطالب زاید ابتدا و انتهای پیام در صورت أخذ خبر از تلكسخبرگزاری، ذکر مبدأ و منبع خبر در ابتدای خبر، (لید) و یا بلافاصله پس از لید خبر.

ج) ویرایش محتوایی: در ویرایش محتوایی معمولاكارهایی مانند : كنترل صحت مطالب و اصلاح اغلاط؛  اصلاح ناهماهنگی‌ها؛ تناسب در مفاهیم متشكل پیام؛ حذف، تقلیل و تلخیص مطالب و یا افزایش در صورت نیاز؛ جابه‌جایی و برقرار ساختن نظم، ترتیب و اسلوب؛ تلفیق خبر دریافت شده از کانال‌های گوناگون و در بازآفرینی  صورت می گیرد.

برخی از اخبار علی‌رغم آنکه به عناصر خبر، پاسخ می‌گویند، اما در عرف روزنامه‌نگاری پیشرفته به اخبار خنثی معروفند. پرداخت اطلاعات درست در این‌گونه اخبار نه‌تنها به نیاز خبری مخاطبان پاسخ می‌گوید، بلکه تصویری تازه از خبر پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. بدین منظور می‌توان از اطلاعات آرشیوی، محفوظات خبری که بر اثر استمرار کار روزنامه‌نگاری در ذهن خبرنگار جمع شده و سایر منابع برای تکمیل خبر سود جست و با استفاده از این اطلاعات به بازآفرینی خبر پرداخت و خبری با توجه به مشی روزنامه به خوانندگان ارائه کرد.لازم به ذکر است که در روزنامه‌های علمی و مجلات پژوهشی، علاوه بر سه ویرایش‌ مذكور، نوعی دیگر از ویراستاری لازم است که می‌توان از آن به عنوان “ویرایش تخصصی” نام برد. این ویرایش عبارت است از: «بازبینی و وارسی مضامین تخصصی و اصطلاحات و واژگان تخصصی. در این نوع ویرایش نقل قول‌ها و زیرنویس‌ها به دقت مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا هیچ نوع ایرادی از لحاظ امانتداری و فنی به متن وارد نباشد.»

سپس در پایان به علائم نگارشی از جمله نقطه، ویرگول، قلاب و …  پرداخته شد و در  جلسه بعد کارگاه، با توجه به  متنی که از طرف استاد ارائه داده شده است طلاب به صورت عملی ویراستاری انجام خواهند داد.

 

 

   شنبه 22 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نمایشگاه نرم افزارهای اسلامی نور در رشته های تخصصی کلام ، تفسیر ، اخلاق و فقه به منظور ارتقاء توان طلاب جهت نگارش مقالات ، تحقیقات کلاسی و هم چنین نگارش پایان نامه خبر داد.

 معاونت پژوهش مدرسه و  موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه  از برگزاری نمایشگاه نرم افزارهای اسلامی نور در رشته های تخصصی کلام ، تفسیر ، اخلاق و فقه به منظور ارتقاء توان طلاب  جهت نگارش مقالات ، تحقیقات کلاسی و هم چنین نگارش پایان نامه خبر داد. این نمایشگاه از تاریخ 8/8/1400 آغاز گردیده و به مدت یک هفته در مدرسه و موسسه آموزش عالی دایر می باشد.

 


 

 

   چهارشنبه 12 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش و فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست پزوهشی فرهنگی با عنوان « اصول و روش های شکل گیری جامعه اخلاقی از منظر امام صادقر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای باقی زاده به صورت مجازی در اسکای روم خبر داد .

 

آقای باقی زاده گفتند : در ابتدای هر بحثی نیاز است که ابتدا اخلاق و جامعه اخلاقی تعریف شود و بیان کردند اخلاق به معنای علمی که صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آن‌ها را معرفی می‌کند و شیوه تحصیل صفات خوب نفسانی و انجام دادن اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می‌دهد. و همچنین در تعریف جامعه اخلاقی گفتند :اجتماع مطلوب اخلاقی اجتماعی است که در آن حق‌مداری و فضایل اخلاقی حاکمیت تام دارد و مقررات اخلاقی برای تمییز حق و باطل و تعیین مرزهای فضیلت و رذیلت وضع شده است و بر اثر اجرای این مقررات تعادل و موازنه اجتماعی برقرار می‌گردد و بین اعضای آن روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز ایجاد می‌شود. و سومین نکته ورود به بحث هدف بعثت انبیا را گفتند پیامبر اکرم فرمودند :«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » به‌راستی که من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را کامل و تمام کنم.

ایشان در ادامه تاکید کردند :اولین اصول اخلاقی خداباوری (پیوند توحید و نظام اخلاقی) می باشد که مهمترین اصول اخلاقی است زیراانسان خدا باور تلاش می‌کند در حد توان خود به خوبی‌ها و فضایل رو بیاورد و پیلدی ها و زذائل را از خود دور کند چون می داند خداوند ناظر اعمال اوست و پاداش و جزا می دهد .اصل دوم: خدمت به مردم است و این بدان معنی است که ایثار داشته باشد وایثار  از خودگذشتگی، است یعنی  دیگران را بر خود مقدم بدارند. و در خدمت به مردم باید تعاون را رعایت نمود و تعاون بدین معنا است که مؤمنان دست به دست هم داده هماهنگ و هم‌دل کارها را انجام دهند و مشکلات یکدیگر را حل کنند. امام صادق علیه السلام می فرمایند :  بر شماست که برای خدا، در میان خلق خدا خیرخواهی کنید و هرگز به عملی بهتر از آن خدا را ملاقات نمی‌کنید» اصل سوم وفای به عهد می باشد به طوری که  ضامن نظم و ثبات و بقای حیات اجتماعی انسان‌هاست..

علامه طباطبایی در این زمینه می‌گوید:عهد شامل تمام وعده‌های انسان و قول‌هایی که به اشخاص می‌دهد و نیز شامل هر عقد و معامله، معاشرت و امثال آن می‌شود.همچنین می گوید :کسانی که ناقض عهد و پیمان‌ها هستند:آنان با حضورشان در اجتماع، جامعه مطلوب اخلاقی را به جامعه‌ای غیر مطلوب مبدل ساخته و در ترویج ضد ارزش‌ها اصرار می‌ورزند.

در ادامه دکتر باقی زاده به اصل چهارم پرداختند و گفتند :از مصادیق عهد و پیمان: امانت‌داری است وامانت‌داری در استوارسازی جامعه نقش مهمی دارد .امانت‌داری اعتماد دوسویه را فزونی می‌بخشد. در نتیجه روابط انسان‌ها نیکو و مستحکم می‌گردد و به دنبال آن جامعه اخلاقی شکل می‌گیرد. و بزرگترین هدف انبیا امانت داری است در این زمینه امام صلدق علیه السلام می فرمایند :خدا هرگز پیامبری نفرستاد جز برای تبلیغ راست‌گویی و ادای امانت. و امانت داری در شئون مختلفی قابل بحث است از حمله در محیط خانواده ،در محیط کار و قبول مسئولیت و خمچنین در هنگام حرف نیاز باید امانت دار باشیم  و اخرین مورد در وقت و عمر دیگران امانت داری کنیم . امام صادق علیه السلام می فرمایند :بر شما باد به صداقت در گفتار و پاس داشتن امانت که در این صورت شریک مال مردم می‌شوید..

ایشان اذعان داشتند : اصل پنجم اصول اخلاقی محیط زیست می بلشد و شورای اقتصادی در اروپا در تعریف محیط زیست آورده است: محیط زیست شامل آب، هوا، خاک و عوامل درونی و بیرونی مربوط به حیات هر موجود زنده.و از مصادیق محیط زیست می توان گفت :محیط زندگی آدمی و هر موجود زنده دیگر از فضای خانه گرفته تا فضای کوچه‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، توقف‌گاه‌ها، جنگل‌ها، حاشیه نهرها، مراکز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، خدماتی، اداری، عبادی و… محیط زیست به شمار می‌آید. امام صادق علیه السلام فرمودند :از داشتن نعمت‌های خدایی به صورت بهینه بهره‌برداری کنید و بهراسید از این که از دست شما بیرون رود و به دیگران برسد. بدانید که هیچ‌گاه کسی نعمتی را از کف نداد که دیگر بار امید بازگشت آن باشد.

در خاتمه به روش های شکل گیری جامعه اخلاقی پرداختند و گفتند : لازم است برنامه ریزی صورت پذیرد و  این کار توسط مسئولین فرهنگی جامعه و با استفاده از فعالان و نخبگان فرهنگی باشد  سپس کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام بگیرد  که چگونه جامعه را با توجه به آموزه‌های دینی می توانیم  اخلاقی کنیم. و در قسمت آموزشی به افرادی که در این زمینه استعداد دارند، آموزش داده شود.تا جامعه را به سمت و سویی پیش بریم که زمینه ساز ظهور امام زمان علیه السلام باشد .

 
 

 

   یکشنبه 2 آبان 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرس و موسسه اموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست علمی با عنوان «مانع زدایی از نهضت تولید علم با محوریت راه کارهای بنیادی در نوآوری فعالیت های پژوهشی در حوزه خواهران» با حضور سرکار خانم ابوالقاسمی بصورت مجازی در اسکای روم خبر داد.
 
 

خانم ابوالقاسمی بحث خود را از اهمیت تحقیق و پژوهش شروع کردند و گفتند :  تحقیق در حوزه های علمیه نیاز است زیرا مقام معظم رهبری فرموده : ضامن تولید دو چیز است : 1مانع زدایی 2 پشتیبانی . برای شناخت موانع  گام اساسی، مانع زدایی است و چون انسان دارای حس کنجکاوی می باشد و حس کنجکاوی امری فطری است و همین حس باعث رشد و بالندگی می گردد زیرا حقایق پنهان در جهان هستی به واسطه همین حس آشکار می گردند و آن چه به عنوان پیشرفت در تمام زمینه ها ی علمی است همه به خاطر همین حس کنجکاوی می باشد و آن چیزی که حیات علم را تضمین می کند تحقیق و پژوهش است و در سایه تحقیق است که علوم مختلف رشد و توسعه پیدا می کنند به طوری که با  تحقیق زمینه رشد و توسعه پایدار هر جامعه فراهم می گردد.  وظیفه تحقیق در تمام دنیا به عهده مراکز علمی می باشد و در حال حاضر  در تمام نقاط دنیا با گسترش علم و تکنولوژوی روبرو هستیم و این پیشرفت تک بعدی نیست بلکه در تمام ابعاد فرهنگی ،د اقتصادی ، سیاسی … مطرح است از سوی دیگر در سند بیست ساله ایران مقام معظم رهبری وظایفی را  برای مراکز آموزش عالی اعم از حوزه و دانشگاه که مراکز توسعه علمی هستند برشمردند  از جمله : توسعه پایدار به عهده آن هاست ، توسعه همه جانبه در تمام ابعاد ساسی ، فرهنگی ، احتماعی .. ، و این مراکز باید پاسخ گو و کار آمد باشند تا نهضت تولید علم به صورت فعال باشد . همچنین رسالت و نقش آفرینی این مراکز در سه حیطه می باشد: 1 نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت گنند 2 ارتقا و ترویح دانش به گونه ای که دانش را از سطح آموزش به پژوهش و تولید علم برسانند 3 گسترش پژوهش زیرا با پژوهش زمینه رشد و بالندگی کشور فراهم می گردد .

در ادامه ایشان اذعان کردند : نهضت تولید علم یک فرآیند خاصی است که نظام آموزش و پژوهشی را در مجامع علمی به گونه ای عالمانه تغییر می دهد و سیر مثبت و صعودی دارد و این سیر ما را از مصرف کنندگی به تولید علم می رساند . تولیدات علمی کشور ما  نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین است  اما در حال حاضر پیشرفت های قابل توجه ای صورت گرفته است . ما برای آسیب شناسی تولید علم در کشور خودمان حتما باید تفاوت ها و مشکلات را مطرح کنیم ، اهداف را مشخص کنیم و این شکاف هایی را موجود است بررسی کنیم تا راه کارها مشخص شوند . حوزه های علمیه بزرگترین مراکزی هستند که متولی آموزش علوم دینی هستند بلاخص تولید علوم دینی شیعی  و از طرف دیگر حوزه های علمیه با نهادهای سیاست ، فرهنگ ، اقتصاد در ارتباط است پس حوزه ها باید بررسی کنند چه عواملی باعث می گردد ما به رشد علمی برسیم و چه عواملی باعث مانع می شود . یعنی باید آسیب شناسی صورت پذیرد و راه کارها بیان شود زیرا تا زمانی آسیب شناساایی نشود عملا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و همچنین عدم توجه به آسیب باعث نهادینه شدن آن می گردد که بزرگترین مانع رشد و بالندگی است . با توجه به اینکه در کشور ایران حوزه های علمیه  باید پاسخ گوی نیازها باشند اما این مراکز بدین گونه عمل نمی کنند دلسوزان آگاه دغدغه مند هستند اما هیچ کار همه جانبه ای انجام نشده است و تمامی کارهای صورت گرفته در  حد نظریه پردازی باقی مانده است و چون به صورت بنیادی کار نشده است هیچ نتیحه عملی هم دیده نمی شود.

خانم ابوالقاسمی تاکید کردند : موانعی که در نهضت تولید هست به هفت دسته تقسیم می شود : 1 مانع فرهنگی  : ما در کشور ایران با فقدان فرهنگ پژوهش روبرو هستیم زیرا ما را دچار سختی می کند در حالی که با توجه به گسترش علم کار بسیار سهل گردیده است . در حوزه های علمیه مانع فرهنگی سلطه سنت گذشتگان هست که چهار چوبی که متکلمان بزرگ ما را محکوم می کنند که در این سلطه حرکت کنیم ، و در مانع فرهنگی درگیر کارهای بیهوده شدن و عدم مدیریت زمان است و چون فرهنگ تقلید بر ما حاکم است هیچ پیشرفتی نخواهیم نداشت .2 موانع سازمانی : به شدت در سازمان ها در مورد تحقیقات تمرکز گرایی هست ، موانع اداری و مالی ، همچنین تحقیقاتی که انجام شده عملا کارایی ندارد و چون کاربست صحیح تحقیقاتی اتفاق نیفتاده  ، تصمیم سازان شجاعت تغییر را ندارند و هیچ سیاست گذاری صحیحی برای اینکه از کار تکراری حلوگیری شود وجود ندارد 3 موانع علمی : میزان آشنایی طلاب با متدهای تحقیق بسیار کم است و اصلا روش شناسی تحقیق را بلد نیستند و در حوزه ها به علوم دیگر اهمیت داده نمی شود و چون در حوزه ها فقه محوری است تمام ابعاد دیگر را تحت پوشش خود قرار داده است در حالی که باید متناسب سازی صورت بگیرد .4 موانع فردی : گاها طلاب خواهرفرصت کافی برای پژوهش ندارند به خاطر جایگاه مادری ، همسری .. و چون آشنایی کمی با تحقیق و پژوهش دارند و فقدان انگیزه مادی و معنوی باعث می گردد فرد گرایی حاکم شود و چون از تخصص دیگران اطلاعی نداریم باعث می گردد فضای نا امنی و عئم اعتماد ایجاد گردد 5 موانع ساختار تحقیقاتی: چون در حوزه های علمیه به تحقیقات بنیادی توجه نمی شود موازی کاری بسیار دیده می شود در حالی که دانستن و پژوهش کردن حق انسان است . 6موانع اقتصادی تامین هزینه دشوار است .منابع مالی ، مادی ، علمی ، منابع انسانی دسترسی نداریم وضغیت نابسمانی در بین بخش های مختلف کشور وجود دارد زیرا در کشور های پیشرفته مبالغ بسیاری را هزینه پزوهش می کنند در حالی که در ایران چهل و پنج صدم درصد تولید ناخالص ملی فقط به پژوهش و تحقیق صورت می پذیرد که عملا باعث دلسردی می گردد . 7موانع اجتماعی:پژوهشگر حایگاه خاصی ندارد و در حال حاضر به پژوهشگران معاصر توجه خاصی نمی شود و از انان تقدیر به عمل نمی آید که همین باعث بی انگیزگی می گردد.

و در خاتمه ایشان به بیان راهکارها پرداختند و گفتند : اولین راهکار این است که آموزش پژوهشگر داشته باشیم به گونه ای که بتواند پژوهش را آموزش دهد . راهکار بعدی حمایت از حلقه های تحقیاتی و حلقه های تشکلاتی که امکان چاپ آثر آنان فراهم شود .خلاقیت و کار آفرینی و نو آوری علمی در حوزه و دانشگاه انجام شود که باعث  تقویت روحیه اخلاق حستحو گری شود . راه کار بعدی اصلاح سیاست های آموزشی و پژوهشی است . متولیان آگاه و مستقل روی کار بیایند که توجه بهجایگاه علم و دانش داشته باشند که تداراکاتی بیندیشند که تحقیقات را هدفمند کنند و چالش های پیش رو را کم کنند تا پژوهشگرانی که صلاحیت کافی دارند زمینه رشد و بالندگی کشور را فراهم کنند . 

 

 

 

 

   پنجشنبه 29 مهر 1400نظر دهید »

مراسم در روز یکشنبه 12 مهر ماه مصادف با شب بیست و هشتم با سخنرانی سرکارخانم فرهادکیایی مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه مبحث در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در تعلیم و تربیت و با حضور مدیر محترم، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

فرهادکیایی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام گفت: مبحث نشست  در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم (ص) در تعلیم و تربیت است، سیره در کل به معنای روش و رفتار ویژه ای است که در اجتماع فرد را به این ویژگی  می شناسند. هدف از  مبعوث شدن پیامبر انسان سازی می باشد. در حدیثی آمده است مردم مثل معادن هستند زمانی که این معادن ارزش پیدا می کند که  استخراج شود.

مدرس حوزه و دانشگاه اذعان کرد:  خداوند متعال در قرآن کریم، سوره احزاب آیه  21  پیغمبر اکرم (ص) را اسوه حسنه معرفی می نماید که به عنوان الگوی خوب و مناسب برای مسلمانان محسوب می شود.

وی افزود:  سیره پیامبر(ص)  در دو محور قابل بررسی است،  محور نظری و  محور عملی. محور نظری به وفور بررسی شده، آنچه مهم و کاربردی است محور عملی می باشد که در این نشست اشاره خواهیم کرد.

فرهادکیایی تاکید کرد: اولین نکته مهم و اساسی در  تعلیم و تربیت داشتن فضای مناسب است که خانواده ها باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند که فرزند را به سمت و سوی تربیت دینی سوق دهند.

مبلغ امور دینی خاطر نشان کرد: نکته دیگر تربیت حضوری و چهره به چهره است که می بایست این نکته مهم  مد نظر قرار گیرد و مسئله اساسی و اصلی تربیت این است که خود والدین، مربی و استاد در وهله اول اهل عمل باشد و خود را مورد تعلیم قرار دهد بعد به فکر تعلیم دیگران باشد، آنچه پیغمبر ص در زندگی و سیره شان به چشم می خورد  همین عامل بودنشان می باشد که نکته با ارزش و با اهمیت به حساب می آید.

مراسم در روز یکشنبه 12 مهر ماه مصادف با شب بیست و هشتم با سخنرانی سرکارخانم فرهادکیایی مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه مبحث در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در تعلیم و تربیت و با حضور مدیر محترم، کادر و طلاب مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار گردید.

فرهادکیایی در ادامه گفت: دستگیری از فقرا و نیازمندان، عدم افراط و تفریط، عدالت محوری، امانت داری، رفق و مدارا می توان از جمله سیره عملی تعلیم و تربیت پیغمبر اکرم(ص) برشمرد.

استاد حوزه تاکید کرد: از دیگر مباحثی  که می توان در خصوص سیره عملی رسول اکرم ص بیان کرد صفت تغافل و چشم پوشی از عیوب افراد جامعه ست چرا که دین اسلام دین دستگیری است نه مچ گیری.

مبلغ امور مذهبی گفت: آخرین مسئله در خصوص این موضوع اشاره نمود  مسئله محبت و مهرورزی  است که از جمله شیوه های مثمر ثمر در مبحث تعلیم و تربیت محسوب می شود. در احادیث آمده است که بچه ها را دوست داشته باشید و به آنها محبت کنید چرا که اگر والدین به این امر توجه ویژه داشته باشند فرزند محبت را در فرد دیگری جستجو  نمی کند.

لازم به ذکر است  کلیپ مداحی از طریق سامانه سیما به سمع و نظر حضار در نشست رسید.

 

 

   سه شنبه 13 مهر 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری سومین روز کارگاه «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» با عنوان « رویا انگاری وحی ، قرآن و فرهنگ زمانه و سکولاریسم و …» مورخ 14/05/1400 خبر داد.
 
 

ایشان بیان کرد: این کارگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر خسرو پناه (استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.

دکتر خسرو پناه در ابتدای نشست گفتند : بحث این جلسه در مورد کلام جدید می باشد و مقصود از آن، الهیات مدرن در مقابل سنت و در اصطلاح معرفتی است. همان گونه که در دنیا سنت برقرار است مدرن نیز بعد از گذشت 500 سال کهنه نشده است. سوالی که مطرح می شود این است که ماهیت مدرن چیست؟ فلسفه مدرن کدام است؟ ایدئولوژی مدرن، سبک زندگی مدرن، چیست؟

یک تعریفی وجود دارد که دارای سه اصطلاح می باشد: 1. اومانیسیم ( انسان محوری ) 2. سابژکتیویست (عقلانیت خود بنیان) و 3. سکولاریسم ( جدایی دین از دنیا و جدایی دنیا از آخرت) . این سه اصطلاح در مقابل چه نظراتی در مسیحیت به وجود آمد؟ آقایان کانت و هگل، گوهر مدرن را سابژکتویسیم می دانند. در غرب عقلانیت یک اصطلاح رایج است و نظریات مختلفی در مورد آن وجود دارد. اما بنده اعتقاد دارم گوهر مدرن، اومانیسیم می‌باشد. به دلیل این که یک انشعاب معرفتی از آن پدید آمده است و باعث جدایی دین از سیاست شد و دیگری انشعاب بسندگی ادراک بشری است. در قرن 16 گوهر مدرن، اومانیسیم بود. از قرن 17 به بعد عقلانیت خود باوری، مطرح شد. حدود 150 سال پیش وقتی برای بار اول دانشجویان ایرانی به فرانسه رفتند مدرنتیته را برای ایران به ارمغان آوردند.

خسروپناه در ادامه گفت: اولین شخصیت هایی که از گوهر مدرن در ایران سخن گفتند میرزا ملکم خان … تا سروش همه از مدرنیته فقط سکولار را فهمیده اند، غافل از اینکه عقبه آن اومانیسیم می باشد. روشنفکران ایرانی همگی غرب زده بودند چرا که خودشان صاحب نظریه نیستند.

استاد اشاره داشتند اومانیسیم یعنی انسان محوری و انسان در بینش، کنش و منش دارای استقلال باشد. بینش در مقابل وحی و منابع معرفتی؛ منش در برابر خواسته های درونی استقلال دارد و درکنش چیزی به عنوان ادراک بشری وجود ندارد. مسیحیت در قرن چهارم در روم شکل گرفت و تا قبل از آن مسیحیت جرم بود. کلیسای مسیحیان در آن زمان در زیرزمین ها بصورت مخفی بود. از قرن پنجم به بعد؛ ظهور در معماری و هنر داشتند و در آغاز قرن نهم مسیحیت وارد سیاست شد.

 

آقای دکتر خسرو پناه به نقاشی میکلانژ اشاره داشتند و گفتند این فرد در سقف کلیسا واتیکان نقاشی حضرت آمدم با خدا را کشید و چهره حضرت آدم را بر اساس چهره هایی که در دوره سکولار در روم بوده است پیکر تراشی کرده است. در این نقاشی نمی خواهند نشان داده شود که انسان برهنه است، در واقع گفته می شود انسان این مدل از سبک زندگی را پذیرفته و می خواهد مستقل باشد و دست خود را به خدا نمی دهد و این همان انسان محوری است.

در عصر رنسانس ایمان به خدا و حضرت مسیح  مطرح بوده است اما بر مدار انسان محوری. در قرن هجدهم فرباخ می‌گوید: «من عقلانیتی را می پذیرم که منتهی به ایمان نشود». راسل و … ایمانشان اومانیستی بود یعنی ایمان آن ها به خدا، در توحید، در خالقیت یا توحیدی که در ذات قبول داشتند، ولی توحید ربوبی را خیر. کانت هم در قرن نوزدهم علوم انسانی را مطرح نمود که ربوبیت تکوینی را نفی می کرد. در قرن نوزدهم علوم انسانی مدرن شکل گرفت، کشف انسان و تصرف انسان. علوم انسانی امروزه از علوم طبیعی تجاوز بر انسان می کند مانند سینما، فیلم و … . همه ی این موارد در تغییر انسان نقش بسزایی دارند. انسان توانست شناخت روابط انسان ها را کشف کند و این یک امتیاز است اما چون اعتقاد داشت انسان می اندیشد دیگر به خداوند نیاز ندارد اگر خدایی هم باشد فقط خالق است.

ایشان تاکید کردند: آیا عقل نظری بر عقل عملی ارجحیت دارد؟ آنچه خداوند انجام می دهد حسن است. اگر بخواهد می تواند همه شیعیان را به جهنم بیندارد؟ می گوییم آنچه احسن است خداوند انجام می دهد و ادامه داد ما دو حجت داریم یکی عقل و دیگری پیامبر . ما قائل به اومانیسیم و عقل گرایی نیستیم، بلکه قائل بر خدا محوری هستیم و اعتقاد داریم عقل با ایمان بالنده می شود. چنین انسانی خدایی را توحید در ذات و خالقیت و ربوبیت قبول می کند . شخصیتی مثل باسکار اعقتاد دارد غیر از چیزهایی که می بینید، چیزهای دیگری هم هست که امکان دیدن آن وجود ندارد. عقلِ خودبنیاد، عقل و وحی را با هم قبول دارد اما علاوه بر آن ها حس و تجربه را نیز پذیرفته است. از پرتو وحی چهار بحث مطرح می شود: 1. اثبات پذیری وحی، 2. چیستی پذیری وحی ، 3.فهم پذیری وحی و 4. کاربرد پذیری وحی .

تجربه دینی اولین بار توسط ویلیام جیمز مطرح شد. آنچه در بین روشنفکران داخلی از تجربه دینی مطرح می شود حالت معنوی است . حالات روانی که بر نورانیت اثری می گذارد. این امر متاثر از سه امر است: 1. نور الهی؛ 2. حالات روانی و 3. عوامل اجتماعی . یعنی وحی در کنار عقل که تجربه دینی است. نظر دیگری نیز وجود دارد که  قرآن متاثیر از فرهنگ جامعه است  و نظر سوم را سروش مطرح کرده است که وحی رویای پیغمبر است. پیامبر خوابی دیده در عالم خیال و ممکن است این حقایقی که می گوید درست نباشند.

در ادامه گفتند: تجربه دینی غیر از وحی است و محال است این دو یکی باشند چون منافات با حکمت خدای متعال دارد.

در اثبات وحی با برهان عقلی باید گفت اگر خداوند توحید در خالقیت دارد باید وحی را بفرستد تا وحی الهی باشد. استاد سوالی پرسیدند که از کجا تشخیص دهیم وحی است یا خیر  در فهم پذیری وحی باید بگویم هر فهمی هرمنوتیک می خواهد یعنی قواعدی را باید استفاده کنیم مثل صرف، نحو و … دوباره سوال مطرح می شود که آیا در دوران مدرن، وحی می تواند پاسخ گوی انسان باشد؟ نیاز انسان هم ثابت است و هم متغییر؛ از طرفی آموزه های قرآن هم ثابت نیستند.

دکتر خسروپناه در خاتمه گفتند: در تولید علوم انسانی اسلامی با استفاده از مبنای هستی شناسی، به اسلام شناسی اسلامی دست می یابیم که از آن به استراتژیک تعبیر نمودند، و افزودند به  این معنا نیست که از آیات استفاده کنیم و عقل را کنار بگذاریم. در اسلام چند نوع رابطه داریم رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود ، انسان با طبیعت و انسان با دیگران. و در آخر هم یک نقد به آقای سروش واردنمودند که چگونه آموزه های دینی را عرفی می پندارند؟ اسلام دین جامعی است و جامعیت اسلام مانع نمی شود تا به ایدئولوزی اسلامی تبدیل کنیم. سکولار یک باور است که می گوید دین از دنیا جداست.

در پایان جلسه نیز به سوالات اساتید و طلاب پاسخ داده شد.

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری چهارمین کارگاه «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» با عنوان« چالش ها در اصالت و مولفه های تشیع » مورخ 14/05/1400 خبر داد.
 
 

ایشان بیان کرد: این کارگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر جبرئیلی (مدیر مرکز شیعه‌شناسی استان البرز) به صورت مجازی در فضای اسکای روم  برگزار شد.

دکتر جبرئیلی در مقدمه سخنان خود به معرفی چندین کتاب در باب اصالت تشیع پرداختند: از جمله کتاب «نشأة التشیع و الشیعه» تالیف شهید محمد باقر صدر و کتاب «تاریخ تشیع در ایران» تألیف رسول جعفریان که از پیدایش تشیع تا زمان دولت صفوی و همچنین مستنداتی در باب خاستگاه تشیع و انواع شیعه در این کتاب بیان شده است و کتاب دیگر «دانشنامه جهان اسلام» که حدود 300 صفحه از این دانشنامه اطلاعات مورد نیاز لازم یک شیعه‌پژوه را بیان کرده است. استاد در ادامه کتاب مقام معظم رهبری (زیده عزه) که قبل از انقلاب در سال 52 بر اساس دغدغه مندی خود مطالعه و تحقیقاتی در عصر حضور و حیات ائمه علیهم السلام انجام داده است را بیان کردند، از حمله کتاب: انسان 250 ساله، همرزمان حسین علیه السلام، دو امام مجاهد، که این کتاب ها، با زندگانی ائمه  علیهم السلام آشنا می کند و تحلیل های بسیار جامعی که ترکیبی از تاریخ و روایت هست را بیان نموده اند.

ایشان اذعان کردند: بحث اصالت، پیدایش و خاستگاه تشیع به این معنا است که شیعه از چه زمانی بوجود آمد؟ مولود کجاست؟ ظهور و بروزش از کجاست؟

استاد جبرئیلی گفتند: در باب اینکه خاستگاه تشیع از کجاست سه دیدگاه عمده جود دارد: نظر اول: تشیع برخاسته از فرهنگ و مولود طبیعی اسلام است و محل اصلی آن مدینه است و نظریه صحیح نیز همین می باشد. نظر دوم: تشیع زایده تحولات و حوادث فکری و سیاسی مسلمانان است و نظر سوم: تشیع نه مولود طبیعی اسلام است و نه زایده حوادث، بلکه محصول کار فرهنگی است، که این نظریه خود به سه قسم قابل تبدیل است: 1-روابط اجتماعی و تعامل سیاسی با ایرانیان؛ 2. یهودیان و 3. مسیحیان. نظریه سوم  یک نظر انحرافی است که در بین مخالفان امروزه مطرح می‌شود.

آقای جبرئیلی در ادامه بیان نمودند: ظهور و بروز تشیع از جریان سقیفه می باشد و اصالت تشیع از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد و تشیع در واقع ادامه اسلام است. در زمان امام علی علیه السلام تشیّع هیچ گونه تشکلی نداشت و اولین تشکل بعد از صلح امام حسن مجتبی علیه السلام شکل گرفت و در زمان امام صادق علیه السلام به طور رسمی شکل جامعی به خود گرفت.

در ادامه مولفه های تشیع را بیان کردند و گفتند: ارکان اصلی تشیع عبارتند از نصب ، عصمت و علم ویژه  و از آموزه های شیعه: تشیع به عنوان یک مذهب می باشد و در حال حاضر در جهان اسلام سه مکتب وجود دارد  1. مکتب خلفا ؛ 2. مکتب اهل بیت و 3. اباضیه که در عمان زندگی می کنند  که عقاید خاص خود را دارند. ما پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام هستیم و از آموزه های تشیع که می توان نام ببریم از جمله در حوزه کلام، بحث رجعت، بداء و تقیّه می باشد. در حوزه اصول فقه برخی از آموزه ها سلبی  است بدین معنا که بعضی از آموزه‌های اهل سنت را سلب می کنیم.

دکتر جبرئیلی بیان کردند: برخی از مخالفان تشیع می گویند شیعیان در مذهب خود صب دارند در حالی که این طور نیست، بین لعن و صب تفاوت وجود دارد: صب جایز نیست اما لعن جایز است و در روایات و ادعیه به آن اشاره شده است  از جمله تفات آن این است که: لعن یعنی شخص از رحمت الهی به دور شود و صب به معنای ناسزا گفتن است که در روایات اهل بیت علیهم السلام به ما اجازه صب داده نشده است. یکی دیگر از آموزه های مهم تشیع تقیّه می باشد و مقام معظم رهبری در کتاب های خود به این مسئله به خوبی پرداخته است.  استاد اشاره داشتند که تقیه یک عمل فردی نیست بلکه یک عمل اعتقادی و سیاسی است که به معنای سپر می باشد یعنی کاری را انجام دهد و ترک نکند. نگاه به تقیه باید یک نگاه درست باشد. ائمه علیهم السلام برای تحقق تقیه چندین کار انجام می دادند از جمله: 1. از افراد جاسوس بهره  می بردند؛  2. یار مخفی داشتند؛ 3. پاسخ های متفاوت و  4. نامه نگاری می کردند.

استاد در خاتمه بیان کردند: ما دو منبع داریم یکی قرآن و دیگری هم سنت پیامبر (ص) و آموزه های تخصصی شیعه ریشه در قرآن دارد زیرا ائمه در بحث رجعت، بداء و تقیه به قرآن رجوع می کردند. در پایان جلسه به سوالات اساتید و طلاب پاسخ داده شد.

 

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

به گزارش معاون پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه سومین نشست «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» تحت عنوان «شبهه پژوهی و تولید علوم انسانی اسلامی» مورخ 13 مرداد ماه 1400 با سخنرانی سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی و با حضور اساتید، کادر و طلاب در بستر فضای اسکای روم برگزار گردید.
 

سرکار خانم دکتر عبدلی ضمن خوش آمدگویی به اساتید و طلاب در ابتدای نشست گفت: علت پرداختن به این موضوع این است که علوم انسانی یکی از مهمترین مولفه های نرم افزاری فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب می شود، از منویات مقام معظم رهبری است  که مکررا تاکید دارند که  علوم انسانی  ما اسلامی نیست.

 

ایشان تاکید کردند: امروزه جامعه در شرایطی قرار دارد که باعلوم اسلامی سکولار که عمدتاً در یک فضای فکری ضد دینی غرب شکل گرفته است مواجه است که به دنبال آن شاهد آسیب های اجتماعی و فرهنگی  و اقتصادی آن هستیم.

سرکار خانم دکتر عبدلی در خصوص چیستی دین ، تعریف لغوی و اصطلاحی دین، همچنین چیستی، تعریف لغوی و اصطلاحی علم مباحثی را ارائه نمودند. سپس در ادامه پیرامون هویت دین به تبیین نظریه گزیده گویی، نظریه دایره المعارفی دین(دین حداکثری)، نظریه دین حداقلی (معرفت دینی تابعی) پرداختند. نظریه دایره المعارفی دین معتقد است دین متشکل از اصول و کلیات علوم، نظریه دین حداقلی شامل نظریه هرمنوتیکی و نظریه قبض و بسط می باشد،  نظریه  هرمنوتیکی عبارتند از فهم هرمنوتیکی از متون دینی .

در ادامه  به سه مرحله از هویت علم در دوران مدرن ، عصر انقلاب علمی، علم مدرن در عصر پوزیتیویسم، علم مدرن در عصر پسا پوزیتویسم اشاره نمودند.


ایشان در مورد جایگاه بحث علم ودین مسئله ای را بیان کردند که  امروزه مطالعه دین با عنوان عام به نام «دین پژوهی» مطرح می شود، عنوان «دین پژوهی» به دانش هایی اطلاق می شود که با رویکردی رئالیستی و پراگماتیستی به مطالعه دین می پردازد. رویکرد رئالیستی به اثبات واقع نمایی یا عدم واقع نمایی مدعیات دینی می انجامد .در این رویکرد از صدق و کذب دعاوی دین و حقانیت نظری گزاره های دین سخن به میان می آید؛ برای مثال بحث ازصدق یا کذب زندگی جاودانه انسان ما را در رویکرد رئالیستی قرار می دهد دانش هایی که با این رویکرد به مطالعه دین می پردازند، فلسفه دین و الهیات (کلام) می باشد.
استاد حوزه تاکید کرد: نوع دوم پژوهش هایی که بدون دغدغه در باب حقانیت دین و صرف نظر از صدق و کذب گزاره های دینی آثار و لوازم آن را در مقام تحقق و خارج بررسی می کند «روان شناسی» و«جامعه شناسی» است. مسئله تعارص علم ودین از مسائل مشترک «فلسفه دین» و «کلام» است که رابطه علم و دین عبارتند از رویکرد تمایز انگارانه، رویکرد وحدت انگارانه، رویکرد تعامل انگارانه، رویکرد تمایز انگارانه. که در خصوص هر کدام از این مباحث مطرح شده  به صورت مفصل مطالبی را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.

 

در ادامه نشست افزودند  در باب   مواجهه با علوم انسانی غربی( اهمیت و آسیب های کنونی ( اشاره کردند؛ نقش بنیادین علوم انسانی در تحقق یک نظام فکری منسجم و تمدن ساز ، تعارض های بنیادی علوم انسانی سکولار با مبانی و بنیادهای اسلام، ناکارآمدی علوم انسانی غربی در تحلیل حیات انسان مسلمان و حل مشکلات و چالش های آن، آسیب های معرفتی اعتقادی فرهنگی و اخلاقی علوم انسانی غربی از مهمترین آسیب های این علوم است . و از سوی دیگر  آسیب تحقیقات در این حوزه شامل عدم خروج از مباحث انتزاعی و فلسفی،  ابهام روش شناختی، عدم اجماع اندیشمندان داخلی بر یک چارچوب فکری و نظری تولید علم می باشد.

 

استاد دانشگاه خاطر نشان کردند: تعاریف مربوط به علوم انسانی از جهات مختلفی قابل تقسیم و دسته بندی می‌باشد؛ تعاریف ناظر به موضوع، غایت، روش؛ تعاریف حقیقی و یا تعاریف لفظی مانند تعاریف ناظر به مصادیق رشته‌های موجود و… همچنین می‌توان تعاریف علوم انسانی را از منظری دیگر به اعم، عام، خاص و اخص تقسیم نمود. علوم انسانی، منظومه وسیعی از اصول و مسائلی است که انسان به عنوان موضوع کلی در مرکز آن‌ها قرار دارد. این علوم با روش‌های مختلف عقلی، نقلی، شهودی و تجربی و با هدف رشد و تکامل انسان به توصیف، تبیین، پیش بینی، تغییر و اصلاح اندیشه و کنش‌های انسان و جوامع انسانی می‌پردازد.

ایشان یکی از کلیدی‌ترین مناقشات نظری متداول در میان معتقدان به امکان و معقولیت علوم انسانی اسلامی را «معنا» و «تعریف» آن دانست. تعاریف عرضه شده درباره‌ی ماهیت علوم انسانی اسلامی را می‌توان به تعاریف «فرضیه محور»، «مبانی محور»، «موضوع و مسأله محور»، «منبع محور »، «روش محور»، «غایت محور»، «عالِم محور » و «ترکیبی» تقسیم نمود. با این اوصاف در یک تعریف تلفیقی و با ملاحظه همه‌ی این ملاک‌ها می‌توان علوم انسانی اسلامی را علومی دانست که مبتنی برمبادی و مبانی دینی و اسلامی بوده و با استفاده از روش‌ها و منابع مورد تأیید دین و با هدف رشد و تکامل انسان به تغییر واصلاح اندیشه و کنش‌های انسانی بپردازد. به عبارتی دیگر مدیریت بهینه انسان و جوامع انسانی را در مسیر قرب الهی به عهده بگیرد.

سرکار خانم دکتر عبدلی در خاتمه  پس از تبیین دیدگاه مخالفان علم دینی از جمله دیدگاه دکتر سروش ، مجتهد شبستری و دکتر ملکیان به رویکر های تولیدی علم دینی اشاره نمود و پس از ان به مهم ترین محل های نزاع در علم دینی از جمله جایگاه تجربه درعلم دینی ، ارزش مداری نظام علم ، عینیت گرایی یا ذهنیت گرایی و همینطور مهم ترین محل های نزاع در بحث اسلامیت علم از جمله  تبیین فرآیند  اجتهاد و مراحل آن و اعتبار یابی ان و و مناسبات ان با فراورده های تجربه و… اشاره نمودند.

 

 

 

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین روزکارگاه «مدرسه تابستانی شبهه پژوهی» با محوریت شبهه پژوهی و خانواده با عنوان « عدالت جنسیتی، آسیب های اجتماعی و …» با حضور سر کار خانم دکتر خزعلی (رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) همزمان با روز خانواده و روز مباهله مورخ 13/05/1400 در بستر اسکای روم خبر داد .

خانم دکتر خزعلی در ابتدای سخنانشان فرمودند: خانواده از ابتداي تاريخ تاكنون در بين تمامي جوامع بشري، به عنوان اصلي‌ترين نهاد اجتماعي، زيربناي جوامع و منشأ فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاريخ بشر بوده است، پرداختن به اين بناي مقدس و بنيادين و حمايت و هدايت آن به جايگاه واقعي و متعالي‌اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انساني و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حيات حقيقي و سقوط به ورطه هلاكت و ضلالت بوده است.اسلام به عنوان مكتبي انسان‌ساز بيشترين عنايت را به تكريم، تنزيه و تعالي خانواده دارد و اين نهاد مقدس را كانون تربيت و مهد مودت و رحمت مي‌شمرد و سعادت و شقاوت جامعه انساني را منوط به صلاح و فساد اين بنا مي‌داند و هدف از تشكيل خانواده را تأمين نيازهاي مادي، عاطفي و معنوي انسان از جمله دستيابي به سكون و آرامش برمي‌شمارد.

ایشان در ادامه به تعریف خانواده پرداختند و گفتند: خانواده گروهي است متشكل از افرادي كه از طريق نسب يا سبب و رضاع با يكديگر به عنوان شوهر، زن، فرزندان، مادر، پدر، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشتركي پديد آورده و در واحد خاصي به نام خانواده زندگي مي‌كنند.

همچنین ا به یک سری اصول و مبانی خانواده اشاره نمودند از جمله:

 1- نظام زوجيت از اركان عالم خلقت و از آيات و نشانه‌هاي الهي است و وحدت زن و مرد در ابعاد انساني و اختلاف آنها در بعد بشري از شاهكارهاي خلقت و موجب تداوم و تكامل حيات آنان مي‌باشد؛

2- زن و مرد بر اساس حكمت الهي با لحاظ تفاوت‌هاي طبيعي آنها بايد از حقوق انساني، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي عادلانه برخوردار شوند؛

3- خانواده واحد بنيادين جامعه و كانون اصلي رشد و تعالي انسان است، قوانين و مقررات و برنامه‌هاي كشور بايد در جهت آسان كردن تشكيل خانواده، حمايت و پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي باشد؛

4- نتايج ازدواج ايجاد مودت، رحمت و آرامش ميان زن و شوهر است و با تكريم و احسان توسط فرزندان و رحمت و تربيت توسط والدين تداوم و تكامل مي يابد؛

5- اعضاي خانواده به‌ويژه والدين نسبت به حفظ حرمت و صيانت خانواده از آفات و آسيب‌ها و توانا نمودن اعضا در ابعاد شناختي و رفتاري جهت هدايت آنها در مسير الي الله و حصول به حيات طيبه مسئول مي‌باشند؛

 6- تربيت و عواطف اجتماعي به عنوان مهم‌ترين ويژگي‌هاي نظام انساني از خانواده نشأت مي‌گيرد و توجه به نقش محوري زن به عنوان محور عاطفه و تربيت و نقش محوري مرد در امر تربيت و تأمين معيشت و اداره زندگي، امري ضروري است.

خانم دکتر خزعلی به نظام کلی خانواده مطلوب از جمله: نظام اعتقادی؛ نظام مدیریتی؛ نظام تعلیم و تربیت؛ نظام معیشتی و اقتصادی و نظام ارتباطی اشاره نمودند و هر یک از این نظام ها را توضیح دادند.

خزعلی  نظام ارتباطی میان اعضای خانواده را بسیار مهم دانستند و  روابط همسران با یکدیگر مانند روابط مشترک میان همسران، رابطه زن با همسر و رابطه مرد با همسر  را تشریح نمودند و در ادامه روابط والدین نسبت به فرزندان، روابط فرزندان نسبت به والدین و رابطه با بستگان را نیز توضیح دادند.

در ادامه نشست به یکی از آسیب های اجتماعی اشاره کردند و گفتند : با وجود آنکه در دهه های اخیر بر ضرورت کنترل ایدز در کشور بسیار سخن گفته شده است، اما هنوز هیچ گزارش جامعی در مورد برنامه های کنترل ایدز و اقدامات کشوری ارائه نشده و تاثیرات اجرای  این برنامه ها از منظر فرهنگی- اجتماعی مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است . در این مجموعه با مرور فعالیت ها و  اقدامات انجام شده،  تلاش گردید تا ضمن طرح اقدامات و نکات قابل تامل در این زمینه ، با هم افزایی فکری، در خصوص محو و ریشه کنی ایدز در کشور، مدل بومی و اسلامی  ارائه شود .

ایشان نکاتی را در مورد ایدز فرمودند از جمله:در برنامه چهارم استراتژیک 66 کارشناس کشوری و مجامع بین المللی در محورهای آموزش و اطلاع رسانی –پیشگیری از انتقال جنسی –مراقبت و درمان اچ آی وی و بیماری های مقاربتی –کاهش آسیب –مراقبت کودکان خیابانی و پایش و ارزشیابی مشارکت کرده اند.همچنین نهمورد مداخله پیش بینی شده از جمله: توجه ویژه به سلامت جنسی در گروه های پرخطر و جوانان و افزایش برنامه های انگ زدایی به منظور کاهش تبعیض و تسهیل دسترسی به خدمات  و … سپس شاخص هایی جهت سنجش دستیابی به اهداف پیش بینی شده از جمله تا پایان سال 1398 درصد افراد در معرض بیشترین خطر انتقال جنسی که در آخرین تماس جنسی خود از وسایل جلوگیری نیز استفاده کرده اند 20 % افزایش یابد. (عدد پایه،  شریک جنسی غیرپولی در نظر گرفته شده است)

خانم دکتر اذعان کردند : اقدامات انجام شده برای بیماری ایدز عبارت از : ایجاد مراکز و سازمانهای مرتبطمانند شورای عالی ایدز، مراکز مشاوره بیماری های رفتاری یا کلینیک های مثلثی، باشگاه های یاران مثبت، مراكز دوستدار نوجوانان باشگاه های سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانانALL IN ، مراکز گذری کاهش آسیب(DIC)مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب‌پذیر، مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر، راه اندازی کلینیک سیار ایدز، تاسیس دو مرکز ویژه مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، تاسیس کلینیک زنان آسیب پذیر برنامه آتی می‌باشد.

دکتر خزعلی گفتند: باید تاملی بر برنامه های کنترل ایدز  داشته باشیم به ویژه برنامه چهارم مهم ترین استراتژی برنامه کنترل ایدز بوده است

در خاتمه پیشنهاداتی دادند از جمله:

آموزش های جنسی خانواده با توانمندسازی خانواده در مباحث سلامت جنسی
بررسی امکان سنجی قانونی کردن آزمایش تشخیص ابتلا بهHIV  قبل از عقد نکاح
پایش اثربخشی برنامه ها و اقدامات کنترل ایدز در ایران در پیشگیری و کاهش ابتلا بهHIV  ایدز
تهیه الگو و مدل بومی اسلامی –ایرانی در کنترل ایدز
تهیه و تدوین پیوست فرهنگی کنترلHIV  ایدز در کشور
بررسی برنامه های کنترل ایدز از منظر نقش آژانس های سازمان ملل در تدوین برنامه های ایدز ( به ویژه 4و 5)
مطالعه تاثیرات فرهنگی –اجتماعی اقدامات و برنامه های کنترل ایدز در کشور را بیان نمودند و در پایان جلسه به سوالات اساتید و طلاب پاسخ داده شد.

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری کارگاه شبهه پژوهی و مطالعات زنان با عنوان « فرزند‌آوری، اشتغال، تحصیل» با حضور سر کار خانم دکترعاشری مورخ 12/5/1400 در بستر اسکای روم خبر داد .
 
 

خانم دکترعاشری مباحث خود را از بحران جمعیت آغاز نمودند و گفتند نیروی جوان انسانی جزء سرمایه های اصلی یک کشور محسوب می شود و هرقدر یک کشور امکانات داشته باشد، ولی نیروی جوان نداشته باشد که از این امکانات استفاده کند و به عرصه تولید در بیاورند، فایده ای نخواهد داشت و در سال های آینده کشور دچار پیری خواهد شد. جامعه و ما طلاب وظیفه دارند به عنوان افراد متدین به دنبال راه کارهایی باشند که یکی از این راه کارها فرزندآوری است.

ایشان اذعان کردند: ما قشر مذهبی با وجود اعتقاد به رزاقیت خداوند معتقد هستیم آیا فرزندی آوری جزء اولویت های ما می باشد یا خیر؟ برای فرزند آوری چه استدلالی داریم و تا چه اندازه ما را قانع می کند؟ قسمت اعظم عدم فرزند آوری به زنان بازمی گردد به دو دلیل:اول بحث 1بحث تحصیل و دوم بحث اشتغال و فعالیت های اجتماعی.  ما در زندگی باید الویت بندی داشته باشیم  اشتغال و تحصیل نباید مانعی برای فرزندآوری باشد و باید  برای تربیت صحیح  فرزند بستر مناسب فراهم نمائیم. ایشان مسئله را با یک مثال بیان نمودند: وقتی گلخانه ای طراحی می کنیم مسئول هستیم که فضا ، نور ، آب و کود … تهییه کنیم و بعد از مراقبت دیگر ما تلاش خودر ا کرده ایم ممکن است برخی از گل ها بارور نشوند و من مادر با برنامه ریزی و اولویت بندی می توانیم فرزتد آوری داشته باشیم.

استاد گفتند: از موانع فرزند آوری جدای از مباحث اقتصادی کامل گرایی  است؛ زیرا انسان ذاتاً موجودی است که به دنبال سعادت و رسیدن به کمال می باشد به عنوان مثال: یک خانم انتظار دارد خانه اش به بهترین شکل ممکن تمییز باشد و همراه با آن تمام نمرات  هم بیست باشد …. البته همه این ها با برنامه ریزی ممکن خواهد بود. معمولا افراد کمال گرا یا صفر هستند یا صد و مابین نمی باشند. چرا  دائما به دنبال این هستیم  که کاری بی عیب و نقص انجام بدهیم؟ یکی از این دلایل، رقابت می باشد و اگر رقابت به معنای حذف دیگری باشد در دین اسلام به هیج وجه پذیرفته نیست. ما در دین اسلام بحث همکاری، مشارکت و تعاون داریم و نباید خود را با دیگران مقایسه کنیم، بلکه باید تلاش کنیم از وضعیت موجودی به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم. بحث کمال گرایی ریشه در دوران کودکی انسان ها دارد و علت آن نتیجه محوری می باشد. به عنوان مثال یک طلبه در طول ترم تحصیلی تلاش کرده اما زمان امتحان فرزندش مریض شده است و نتوانسته امتحان دهد یا نمره مطلوب بکسب کند . این فرایندی که در طی سال داشته است متاسفانه  دیده نمی شود، ما باید بتوانیم نتیجه را تغییر بدهیم و فرآیند محور باشیم.

در ادامه بیان کردند: یکی دیگر از موانع قرزندآوری، فعالیت های احتماعی می باشد. رهبر معظمانقلاب(زید عزه)  می فرمایند: الویت با مادری می باشد اما خانه و خانواده نباید مانع فعالیت اجتماعی باشد، بلکه باید تعادل برقرار شود بین شرایط خانه و فعالیت های اجتماعی. فعالیت اجتماعی عام است و می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد و حتی فعالیت احتماعی می تواند درآمد زا نباشد و این خود ما هستیم که باید بتوانیم بین خود و فعالیت احتماعی تعادل برقرار کنیم .

ایشان تاکید کردند : یکی از عوامل فرهنگی کاهش فرزند آوری این است که به افراد القا کردنه اند: فرزند کمتر، زندگی بهتر و یا دوتا فرزند کافی است . وقتی این تفکر برای انسان ملکه شد دیگر نمی توان کاری کرد و ما طلاب با نقش های مختلف همسری، مادری و فرزندی باید در زندگی برنامه ریزی کنیم و اولویت را با فرزندآوری قرار دهیم.

 یکی از راه کارها این است که برای خود اهدافی را مشخص کنیم و این اهداف کلی را به اهداف جزئی تر تبدیل کنیم. باید سعی کنیم از اولویت ها و برنامه ریزی انجام شده، خارج نشویم . چرا در زندگی خود فردگرایی، لذت گرایی را حاکم کرده ایم؟ مصرف گرایی و تجمل گرایی ها باعث عقب افتادن در زندگی شده است و باید تفکر را عوض کنیم تا دچار مصرف گرایی نشویم. وقتی ما دچار فردگرایی شویم، فرزند را مانع می بنیم در حالی که برای این افراد نیاز هست الگو سازی شود.

در خاتمه خانم دکتر عاشری بیان کردند: باید باور دینی افراد رشد پیدا کند.  زیرا ضعف باور دینی مانعی است برای فرزند آوری . در ارزش های دینی عمل خوب همیشه در جریان هست . باید بزرگان دین خود را الگو و سرمشق در زندگی خود قرار دهیم تا به هدف اصلی که عبد و بندگی است، دست یابیم.

 

   شنبه 16 مرداد 1400نظر دهید »

تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی از لسان مبارک آیت الله جوادی

 

 

گرچه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه مبارك رمضان كه عید اولیای الهی است ، فضیلت مخصوص است . در این فرصت كوتاه كه شرح اجمالی دعای نورانی ابوحمزة ثمالی به عرضتان می رسد ، متون و خطوط اصلی این دعا بازگو خواهد شد.
این دعائی است كه وجود مبارك امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارك رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی كنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت كنند. این دعا در جوامع روائی و حدیثی ما‌ آمده است. در مصباح كَفعَمی است، و در اقبال سیّدبن طاووس هست. مرحوم سیّدبن طاووس می‌گوید: با سند خاصی كه ما به هارون بن موسیِ طَلّ اُكبُری داریم، او از حسن بن محبوب ضَرّآء، و او از ابوحمزة ثمالی نقل می‌كند. این هارون بن موسیِ طَلّ اُكبُری كه ابن طاووس (رضوان الله علیه) سلسله سندش در نقل این دعای نورانی به او ختم می‌شود، از بزرگان حدیث است. مورد وثوق است.
دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات أقدس إله در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نكته اشاره كرد.

نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است.
اُكبُر از رجال به نام اسلام است . مكان و منطقة مخصوصی به عنوان طَلّ اُكبُری نام گذاری شده است كه این هارون بن موسی مال آن منطقه و محدوده خاص است. هارون بن موسیِ طَلّ اُكبُری! او از حسن بن محبوب كه هم به صَرّآء و هم به ضَرّآء ملقّب است نقل می‌كند كه او هم موثّق است .
حسن بن محبوب از ثابت بن دینار، مُكنّی به ابوحمزة ثمالی نقل می‌كند. ابوحمزة ثمالی طبق بیاناتی كه از ائمه علیهم‌السلام رسیده است از نظر زهد، سلمان عصر خود بود. از وجود مبارك امامِ رضا سلام الله علیه نقل شده است كه ابوحمزه ثمالی لقمان عصر خود بود. او چهار امام را اِدراك كرد. از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فرا گرفت. خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسید، شاگردی امام باقر سلام الله علیه افتخار او شد. تلمّذ محضر امام صادق سلام الله علیه بهره او شد.
و مقداری هم از عصر امام كاظم سلام الله علیه را درك كرده است. بنابراین این حدیث نورانی از نظر سند تام است. گذشته از این كه از جهت مضمون و محتوا بسیار بلند است. روایت را از دو جهت می‌توان معتبر دانست. یكی از نظر سند كه طریق، طریقیت دارد، نه موضوعیت. گاهی ممكن است روایت ضعیف باشد، ولی محتوای او بسیار عمیق و بلند باشد. با خطوط كلّی قرآن و روایات هماهنگ باشد. این هم یك تبیّن علمی است. یعنی انسان وثوق دارد، اطمینان دارد كه این مضمون از غیر خاندان عصمت و طهارت سلام الله علیهم أجمعین نمی‌رسد و نرسیده است. و این كه گفته شد: إنْ جآءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَاءٍ فَتَبَیَّنُوا (2)برای آن است كه انسان وثوق پیدا كند این مطلب رسیده است. وثوق به صحّت مطلب گاهی از راه طریق است و گاهی از نظر متن . ولی در اینجا جامع بین طریق و محتواست. یعنی هم سند معتبر است، و هم مضمون و محتوا.


مطلب دیگر آن است كه دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات أقدس إله در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نكته اشاره كرد. نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است. این بیان از امام سجاد سلام الله علیه در صحیفه سجادیه او نقل شده است.
مطلب سوم آن است كه همانطوری كه قرآن یُفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً، یَنْطِقُ بَعضُهُ بِبَعض، یَشهَدُ بَعضُهُ بِبَعض، آیات را باید با یكدیگر تفسیر كرد. ادعیه این چنین است، احادیث این چنین است، روایات دیگر این چنین است. اگر ما خواستیم دعاها را خوب تفسیر كنیم، باید از یكدیگر كمك بگیریم . برخی از دعاها شاهد و مفسّر دیگراند. مخصوصاً آنچه كه از امام سجاد سلام الله علیه در این زمینه رسیده است. یعنی صحیفه سجادیه یك شرح نورانی است برای دعای ابوحمزه ثمالی. این دعا كه امام سجاد را با سائر ادعیه آن وجود مبارك می‌توان به خوبی حل كرد.


مطلب بعدی آن است كه در غالب این ادعیه كلمه بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم در طلیعه و آغازش نیست. با این كه به ما دستور دادند هر كاری كه شروع می‌كنید اول نام ذات أقدس إله را ببرید. پاسخ این سئوال این است كه هر كاری را باید به نام خدا شروع كرد. نام خدا گاهی به صورت بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم است، گاهی به صورت اذكار و اُوراد دیگر . هیچ دعائی نیست كه بدون نام خدا شروع نشده باشد. همین دعای ابوحمزه ثمالی گرچه اولش بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ندارد، اما اول «الهی» و مانند آن است. إِلَهِي لا تُؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ پس به نام خدا شروع شده است. چون به نام شروع شده است، مشمول آن احادیثی نخواهد بود كه هر كاری كه به نام خدا شروع نشده است، ابتر و بی نتیجه است.

مطلب بعدی آن است كه این دعای نورانی، فرازهای گوناگون و جمله‌های متعددی دارد. همه اینها یك سطح نیست. چون همه دعا كنندگان یك سطح نیستند. بعضی مشكل خوف دارند، بعضی در مرحله رجاء مشكل دارند. بعضی دیگر مشكلات دیگر دامنگیر آنها شده است. لذا این دعای جامع برای همگان سودمند است. البته بحث‌های محوری این دعا همان مسئله توحید است كه در خِلال این مسائل بازگو می‌شود. اینها یك سلسله مسائل اجمالی است كه در دالان ورودی شرح كوتاه دعای سحر امام سجاد سلام الله علیه كه به وسیله ثابت بن دینار ابوحمزه ثمالی (رضوان الله علیه) نقل شده است، بازگو می‌شود. كه إن شآءَ الله اگر ذات أقدس إله توفیق داد در نوبت بعد آغاز این دعا شرح می‌شود تا در هر فرصت كوتاهی كه نصیب ما شد، با شما روزه‌داران الهی در میان خواهیم گذاشت.

غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیْكُمْ وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَكاتُه.

 

 

 

   یکشنبه 5 اردیبهشت 1400نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی زینبیه کرج، نشست سوم از سلسله نشست های« خانواده تراز در حکمرانی اسلامی» با موضوع «بررسی تطبیقی اصول و مبانی نظام خانواده در اسلام و غرب و کاربست آن در سبک زندگی» در تاریخ 15/1/1400 و با حضور استاد پژوهشگر، سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی در بستر سامانه سیما برگزار گردید.
 
 

در این نشست سرکار خانم دکتر عبدلی ابتدا به تبیین موضوع و واژگان کلیدی از جمله خانواده و سبک زندگی پرداختند و فرمودند طبق یک تعریف، خانواده، گروهی متشکل از افرادی است که به خاطر نسب یا سبب در ارتباط متقابلی با همدیگر قرار دارند و فرهنگ مشترکی پدید می‌آورند و در یک واحد مشترک به نام خانواده زندگی می‌کنند. اعضای خانواده با هم پیوستگی دارند  و افراد و نقش ها بر هم تاثیر دارند بنابراین نهاد خانواده به مثابه یک نظام اجتماعی تلقی می‌شود. و سبک زندگی همان شیوه ، روش و اسلوب زندگی است. رویکردهای مختلفی در حوزه سبک زندگی مطرح می‌شود. برخی  با رویکرد جامعه شناسانه سبک زندگی را  هویت جمعی و طبقه اجتماعی تعریف می نمایند و گاهی رویکرد روانشناسانه است که مبتنی بر ارزش ها و هنجارهاست و ریشه در رفتارها دارد. تعریفی دیگر، از سبک زندگی هم مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. آنچه مهم است اینست که سبک زندگی هیچگاه منفک از مبانی و اندیشه های فکری نیست و غرب تلاش دارد سبک زندگی مدنظر خود را بر جهان غالب نماید.

ایشان سپس درباره اهمیت بحث فرمودند: تأمل در مبانی فلسفی و ایدئولوژیک خانواده به ما کمک می‌کند که تبیین صحیحی از مباحث خانواده داشته باشیم و مبانی فلسفی غرب در حوزه خانواده ( مانند نظریات فمنیستی و نظریات کارکرد گرایی و …) را کشف و آسیب شناسی نماییم. بنابراین این بحث بسیار ضرورت دارد.سپس ایشان به بیان مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و ارزش شناسی در حوزه خانواده که تاثیر مستقیم در سبک زندگی دارد اشاره نمودند.

در نگاه هستی شناسانه توحیدی، خانواده در یک مسیر واحد و یگانه حرکت می‌کند وهمسرانی که هر دو، خود را مخلوق و فقیر نزد خالق خود می‌بینند و همواره خود را در محضر خداوند دانسته وهمسری را همسفری برای تعالی و تقرب به خداوند می انگارند و هر عمل صالح و اخلاق محورانه را یک گام برای رسیدن به مرکز و قطب عالم هستی تلقی می نمایند. اگر همه اعضای خانواده با تمام وجود اعتقاد به خداوند یکتا داشته باشند   در روح و فکر و گفتار و عملکردشان بازتاب خواهد داشت. و این اعتقاد به شکل یک اخلاق عالیه و فاضله‌ی انسانی نمود پیدا می‌کند. اعتقاد به وحدت و پذیرفتن منبع غیبی برای شریعت، عامل وحدت برای کل اعضای خانواده و سبب الفت و نزدیکی قلبها  خواهد بود. و اعضای خانواده به منزله‌ی یک بدن و تحت فرمان یک روح واحد، یک اراده واحد، و یک فکر واحد قرار می‌دهد.

ایشان در ادامه به آثار و نتایج  تفکر مادی گرایانه  که در مقابل تفکر و جهان بینی توحیدی قرار دارد اشاره کرده و فرمودند: مادی گرایی و تضعیف ایمان ، تجمل گرایی و فزون طلبی و خودآرایی از کاربست های این نوع نگاه در زندگی است و خانواده را بجای تعالی به انحطاط می کشاند.

خانم دکتر عبدلی در ادامه به مبنای  انسان شناختی پرداخته و فرمودند: آنچه موجب ارزش  انسان می‌شود، و به وی کرامت می‌بخشد، تقواست و سایر ملاکات در جهان بینی الهی جایگاهی ندارد. همچنین در نظام فکری اسلامی، خانواده،  خاستگاه فطری دارد؛ (به خلاف دیدگاه غربی که خاستگاه آن را، صرفا نیاز جنسی می‌داند) و هر گونه انحراف انسان از تشکیل خانواده که منطوی در فطرت اوست،  را موجب انحراف او از قوانین آفرینش و  گرفتار شدن در عکس العمل های منفی شدید دانستند.

ایشان در مورد کاربست‌ها و آثار و نتایج  جهان بینی مادی که نقطه مقابل نگاه انسان شناسانه توحیدی ست، به  آزادی مطلق، حق طلبی و تکلیف گریزی، فردگرایی و سکولاریسم اشاره کردند. که متاسفانه امروزه بطور محسوسی خانواده ها تحت تاثیر این حق طلبی و تکلیف گریزی و فرد گرایی ها متزلزل شده و آمار بالای طلاق ناشی از همین نوع نگاه تحت تاثیر تهاجمات فرهنگی است.

خانم دکتر عبدلی در انتها به مبنای سوم یعنی مبنای ارزشی و اخلاقی اشاره کردند که بر طبق این مبنا، تعاملات درون خانواده بر اساس یک غایت مشترک اخلاقی و براساس ملاک حیات طیبه و هدف آفرینش که همان قرب الی الله است تعریف  می‌شود و در دیدگاه اسلام نسبی گرایی کاملا طرد می‌شود و  اسلام قائل به واقع گرایی و ثبات ارزش هاست.  در مقابل کسی که قائل به نسبی بودن ارزش‌هاست هر بیماری اخلاقی را با توجیهات مختلف،  فضیلت تلقی می‌کند. و اخلاق در چنین خانواده‌ای بجای اینکه ابزار سالم سازی باشد، عامل فرار از مسئولیت هاست. و روز به روز خانواده به فروپاشی نزدیک‌تر می‌شود. و دگرگونی و عدم ثبات ارزش ها و تکیه بر لذت جویی های آنی از آثار این مبنای ارزشی و اخلاقی است.

ایشان در آخر ابراز امیدواری کردند با شناخت ریشه های مشکلات و گرفتاری اخلاقی در خانواده‌ها بتوان به راهکارهای مناسبی دست یافت و رفع موانع فرهنگی را از رسالت های مهم حوزه‌های علمیه دانستند.

 

   دوشنبه 16 فروردین 1400نظر دهید »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با همکاری مدرسه علمیه کوثردومین نشست فرهنگی- پژوهشی از سلسله نشست های «خانواده تراز در حکمرانی اسلامی » با حضور خانم دکتر خزعلی با موضوع «سیاست های جمعیتی و سقط جنین» در تاریخ 19/12/99 در سامانه سیما بصورت مجازی برگزار گردید.
 
در این جلسه سرکار خانم دکتر خزعلی  شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت گفته و بحث خود را  به شرح ذیل بیان نمودند:

مجموعه آیات «هل اتی»، «آیه مباهله» و «آیه تطهیر» که در شأن خانواده حضرت زهرا س می باشد نشان دهندة این است که کل خانواده در عرصه های فرهنگی و اجتماعی حضور فعال داشته اند و چیزی را که اسلام به عنوان زن مطرح می کند این نیست که زن در منشأ قدرت، ثروت، پست و مقام و ریاست باشد بلکه حضرت فاطمه زهرا س به گونه ای دیگر رفتار می کند. طوری که تا پای جان می ایستد و از امامت دفاع می کنند. کاری که یاران برجسته امام علی ع مانند: مقداد و اباذر و … نتوانستند انجام دهند.

الگویی که اسلام از خانواده معرفی می کند فاطمی بودن است ولی آن چه سکولار غربی با اسم فمنیسم بیان می کند زن رئیس جمهور، وزیر و … باشد و این موارد را ارزش یک زن تلقی می کند در حالیکه فقط ایده می باشند و هر کس بر اساس لیاقت و  شایستگی خود کاری ر ابه عهده می گیرد.

دکتر خزعلی در ادامه بیان داشتند که بحث انسان سازی کار انبیاء علیهم السلام می باشد و پیامبران چون مربی عالمیان هستند، انسان پروری می کنند و زن نیز همانند انبیاء نقش انسان پروری را به عهده دراد. زن به عنوان کانون اصلی خانواده، ابتدا باید به رشد و تعالی رسیده باشد تا بتواند آموخته های خود را به فرزندان انتقال دهد و بعد از آن به اصلاح جامعه بپردازد.

با توجه به این موارد باید از زن حمایت شود زیرا نقش اصلی زن فرزندآوری و فرزندپروری است و دولت در این زمینه سیاست هایی را اتخاذ نموده و در قانون اساسی تسهیل تشکیل و تحکیم خانواده لحاظ شده است.

بر اساس آماری که در کنترل جمعیت وجود دارد آمار جمعیتی از سال 92 با برنامه ای به نام غربالگری و اجباری شدن آن در سال 95 برای مادران باردار آمار جمعیتی با کاهش روبرو شد اما بعد از صحبت های حضرت آقا (زیده عزه)  که تاکیر بر تسهیل امر ازدواج و فرزندپروری بود موفق به افزایش آمار جمعیتی شد.

با توجه به عادی شدن سقط جنین در جامعه با استناد به  قرآن  که می فرماید: «فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزى مى دهیم. یقیناً کشتن آنان گناهى است بزرگ!» از این امر جلوگیری به عمل آمد.

در بهداشت و حقوق باروری در سند توسعه پایدار30 20؛ رفع خشونت را اینگونه معنی کردند که: زن هر کاری می تواند با بدن خود انجام دهد مانند انجام فحشا، سقط جنین و … انجام دهد و رفع تبعیض را که هیچ گونه فرقی بین آدم سالم و فاسق وجود ندارد معنا کردند و اصرار بر آموزش های جنسی در دوران کودکی داشتند و والدین ناآگاه نیز آن را عملی کردند در صورتی که در آمریکا کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده بود آن را فاجعه بزرگ و ممنوع اعلام کردند در حالی که در ایران این تفکرات القاء شده بود و خیلی از موسسات آن را اجرایی نمودند تا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی  دستور جمع آور کتب را اعلام کردند. زیرا این سند باعث متلاشی شدن کانون خانواده ها می شد.

برای جلوگیری از سقط های غیرقانونی و افزایش جمعیت و کنترل آن، دولت تدابیری از جمله مجازات پزشک و مادررا مطرح کرد. مواردی که با تشخیص پزشک قانونی حرج و خطر جانی برای مادر وجود داشته باشد دولت دستور به سقط داده است.

استاد خزعلی درباره اسقاط جنین غیرقانونی(جنایی) مواردی را بیان نمودند:

1. در سال 1392 با حذف قصاص از مجازا تهای قتل جنین، مقرر شده بود تعزیر اسقاط جنین که تا قبل از این متناسب قصاص داشتن این عمل بعد از ولوج روح بود، اصلاح شود اما هنوز هم این اصلاح صورت نگرفته است. به نظر میرسد لازم است پیشنهاد لایحه از سوی قوه قضائیه به سرعت دنبال شود.

2. لازم است تبلیغات و اقدام به اسقاط جنین غیرقانونی هم، (برای مباشری که به صورت حرفه ای اقدام می کند)جر م انگاری شود تا امکان اثبات جرم قبل از لحظه وقوع وجود داشته باشد.

3. سهل انگاری کلان، تحت تاثیر شیء انگاری وارداتی از غرب است. متأسفانه بسیاری از فضلا نیز جنین قبل از ولوج روح را موجودی غیرانسان می پندارند که گاهی ناشی از کژفهمی نسبت به دیدگا ههای فلسفی اسلامی و فقهی است درحالی که نه منظر صدرایی و نه منظر فقهی چنین دلالتی ندارد.

در خاتمه بحث دکتر خزعلی در رابطه با اسقاط جنین غیرقانونی پیشنهاداتی بیان نمودند: اولین پیشنهاد ایشان ایجاد نظام آماری دقیق و متقن و محرمانه در قوه قضائیه با همکاری دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت بهداشت، نظام پزشکی قانونی و دستگاه های امنیتی و انتظامی، انجمن های علمی و صنفی برای شناسایی باندها و همکاران خائن یا غافل وغیرمسئول در توسعه و تشدید سقط جنایی می باشد. همچنین بازنگری و تشدید مجازات ها و جرم انگاری فعالیت های مجازی و حقیقی و تبلیغاتی در فضای مجازی و خدمات در منزل؛ سپس تشدید مجازات باندهای تشکیلاتی و شبکه ای سقط که با همکاری کادر درمان و یا متخلفین که به نام کادر پزشکی در این عرصه فعالند و آخرین پیشنهاد گزارش ماهانه سازمان بازرسی کل کشور به ریاست محترم قوه از نظارت بر وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و مراکز خصوصی و دولتی فعال در امر سقط می باشد.
 

 

 

 

   چهارشنبه 20 اسفند 1399نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه جلسه ژورنال کلاب در تاریخ 12/12/99روزسه شنبه با حضور طلاب سطح 2 و 3 در سامانه سیما برگزار شد.
 
 

در این جلسه سرکار خانم علیزاده به عنوان دبیر جلسه به ضرورت پرداختن طلاب به مسئله تحقیق و پژوهش پرداختند و مقاله « بررسی تطبیقی معنای تاویل از منظر علامه طباطبایی و معتزله » را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدا دبیر جلسه به تعریف ژورنال کلاب که برنامه آموزشی جهت فهم و درک اصولی کلی عملکرد بر پایه شواهد و افزایش مهارتهای ارزیابی نقادانه است پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین جلساتی در حوزه علمیه بررسی  ساختار مقاله ، روش و شیوه های نگارش است و نقد محتوا در درجه دوم قرار می گیرد اما در سطح کشور هدف از ژورنال کلاب این است که مقاله را از نظر محتوایی مورد نقد و بررسی قرار می دهند .

خانم علیزاده  در ادامه به ویژگی های عنوان مقاله از جمله: جزئی بودن عنوان تحقیق؛  مسئله محور بودن ، حاوی متغییرهای اصلی پژوهشی، تکراری نبودن، مورد علاقه بودن پژوهشگر و … اشاره نمودند.سپس نکاتی را در مورد چکیده بیان نمودند از جمله : چکیده بیان مختصری از ساختار و نتایج مقاله است که باید محتوای نهایی مقاله در آن به نمایش گذارده شود ، در چکیده هدف مقاله ، روش پژوهش و همچنین نتیجه گیری و دستاوردهای تحقیق قرار می گیرد .

خانم علیزاده در ادامه به روش های نگارش مقاله ، مقدمه  ، بدنه اصلی و منابع اشاره نمودند .

 

 

   چهارشنبه 13 اسفند 1399نظر دهید »

 ۲۱ بهمن ۱۳۵۷


صبح اسلحه‌خانه‌ی نيروی هوايی به همت مردم و كمك همافران فتح شد.
ساعاتي بعد كلانتري‌هاي 9، 10، 11، 12، 16، 26 و كلانتري نارمك به دست مردم افتاد.
مردم تانك‌ها و نفربرها را به خيابان‌ها آوردند و به يكديگر روحيه مي‌دهند. فرمانداري نظامي كه دست‌پاچه شده‌است، در آخرين اعلاميه‌اش كه بارها از راديو پخش شد، ساعت منع عبور و مرور را چهار و نيم عصر اعلام كرد.
امام خميني در پاسخ به دستور فرمانداری پيامی به اين شرح صادر فرمودند: «اعلاميه‌ امروز حكومت نظامي، خدعه و خلاف شرع است؛ مردم به هيچ وجه به آن اعتنا نكنند، برادران و خواهران عزيزم، هراسی به خود راه ندهيد كه به خواست خداوند تعالی، حق پيروز است.»

مردم خيابان‌ها را ترك نكردند.

 

   سه شنبه 21 بهمن 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان «اخلاقی سازی جامعه؛ وظیفه حکومت یا فرد» با حضور جناب آقای دکتر گل محمدی به عنوان استاد ارائه کننده بحث و حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محدر به عنوان استاد منتقد و سرکار خانم علیزاده به عنوان دبیر علمی خبر داد.
 

 

استاد گل محمدی در ابتدا چنین بیان داشتند: علیرغم گذشت بیش از 40 سال از تشکیل جمهوری انقلاب اسلامی  همچنان شاهد حجم وسیعی از بداخلاقی در بین اقشار مختلف مردم هستیم و در این بین هیچکس خود را مسئول این وضع نمی‌داند و اگر به همین منوال پیش رود، جامعه از درون دچار فروپاشی خواهد شد. مسئله ما این است که متولی اخلاق جامعه کیست؟

ایشان با این فرضیه که متولی این امر حکومت می باشد، دلایل خود را در سه محور ادله عقلی، ادله نقلی و ادله قانونی ارائه نمودند.

استاد در بیان دلایل عقلی به موارد ذیل اشاره نمودند:

ایشان اولین دلیل عقلی را این چنین بیان نمودند که بسیاری از رفتارهای مردم معلول فرهنگ، پایگاه و نقش، عوامل اقتصادی، سیاسی، قوانین و مقررات، وسایل ارتباط جمعی،رفتارحاکمان و … است و چون این عوامل در دست حکومت است و یا حکومت بازیگر نقش اول آنهاست، پس تنظیم آنها در جهت اخلاقی سازی جامعه نیز برعهده دولت است.

 همچنین  اخلاقی سازی جامعه نیازمند برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج امکانات، هدایت، حمایت و نظارت است و این امور جز از طریق حکومت محقق نمی شود.

 دلیل سوم ایشان این بود که وظیفه حکومت، تامین و مدیریت نیازهای مردم است، اخلاق یکی از نیازهای مهم و اساسی مردم است. استاد گل محمدی وظیفه حکومت را، رساندن مردم به سعادت حقیقی و خیر اعلا دانست و گفت این هدف جز با زندگی اخلاقی میسر نمی شود و این مورد هم برعهده حکومت است. آخرین دلیل عقلی نیز این می باشد که دین، دارای سه جزء، اعتقادات، احکام و اخلاق است. وظیفه حکومت دینی، تحقق و اجرایی کردن دین در جامعه است. پس می توان نتیجه گرفت حکومت دینی موظف به اخلاقی سازی جامعه است.

ایشان بعد از بیان دلایل عقلی به سوره حج، آیه 44؛ سوره جمعه آیه2؛ سوره حدید، آیه  25؛ سوره آل عمران آیه 104 به عنوان مستندات نقلی اشاره نمودند و در ادامه به خطبه هایی از  نهج البلاغه از جمله  خطبه 3 و 164 پرداختند که در آنها به نقش مستقیم و غیر مستقیم حکومت ها و رسالت پیامبران به عنوان حاکمان الهی در زمین در جهت تزکیه نفوس و اخلاقی سازی جامعه اشاره شده است.

 استاد گل محمدی در ادامه به دلایل قانونی از جمله، اصل سوم قانون اساسی که تصریح می‌کند: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای اموری همچون ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی به کار برد».

همچنین اصل هشتم قانون اساسی که می‌گوید: در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می کند. «والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».

ایشان در ادامه به بخش هایی از بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری در زمینه وظیفه و نقش مهم دولت ها در اخلاقی سازی اشاره کردند. از جمله:

حضرت امام خمینی (ره) در این رابطه چنین می‌فرمایند:

«همه باهم دنبال این باشند که این کشور را به راه مستقیم هدایت کنند و این کشور را آباد کنند؛ و اخلاق اسلامى- انسانى را در تمام قشرها توسعه بدهند». همچنین در جلد 17 کتاب صحیفه چنین می‌فرمایند:  «یك مسئله که در رأس همه امور است مسئله معنویات است. ما باید کوشش کنیم که معنویات را در بین این ملت عزیز و در بین مسلمین پیاده کنیم، مردم را دعوت به معنویات و دعوت به اخلاق اسلامى و آداب فرهنگ اسلامى کنیم».

 و نیز در جای دیگر بیان می‌دارند مجلسى که اساس یك کشور است باید محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد.

استاد گل محمدی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله) اشاره نمودند:

در یك جامعه؛ اگر مردم از اخلاق خوب برخوردار نبودند، اگر فساد در میان مردم رواج داشت. اگر مردم تعلیم و تربیت را درک نکردند، اگر سطح سواد در میان مردم پایین بود … اگر رشد و آگاهی سیاسی به قدر لازم در مردم نبود، مردم آن جامعه را نمی‌شود ملامت کرد. حکومت‌های آن جامعه را باید ملامت کرد. زمامدارانی که سررشته ثروتهای مادی و معنوی دست آنهاست باید مورد شماتت؛ مواخذه، و عقوبت قرار بگیرند.

 «سازندگى باید در تمام ابعاد مادّى و معنوى آن صورت گیرد. هم باید چرخهای اقتصاد به حرکت درآید و هم باید روحیه معنوى و اخلاق و رابطه با خدا در ما تقویت شود. همه ما در قبال این وظیفه بزرگ مسئولیم.»

حضرت آقا در بیانات سال 1372 چنین فرمودند: «امروز در جامعه ما، یکى از تلاش های اساسى، باید تغییر اخلاق باشد».

 و نیز در جای دیگر  می فرمایند: «حکومت اسلامى براى این است که انسان ها در این فضا تربیت شوند، اخلاق آنها تعالى پیدا کند، به خدا نزدیكتر شوند و قصد قربت کنند».

 و همچنین ایشان فلسفه نظام اسلامی را برقراری اخلاق و معنویت دانسته و فرموده‌اند: «فلسفه نظام جمهورى اسلامى این است که بتواند همچنان که اسلام از مسئولان، انسان‌ها و ملت ها خواسته است، در میان مردم، هم عدالت، هم اخلاق، هم معنویت و هم رفاه مادّى را به وجود آورد».

 همچنین  ایشان به عدالت و اخلاق به عنوان شاخصه‌های مهم جامعه اسلامی اشاره کرده و می‌فرمایند: «جامعه اسلامى آن جامعه‌اى است که در او عدالت به نحو کامل استقرار داشته باشد؛ اخلاق اسلامى به صورت گسترده در میان مردم وجود داشته باشد». و «چهره‌ی فرهنگی کشور باید چهره نورانی، اسلامی و کاملاً منطبق با فضیلت های اخلاق اسلامی باشد؛  این یکی از خلأهای ماست».

در ادامه استادگل محمدی به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404اشاره نمودند و گفتند: جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز ویژگی‌هایی از جمله: توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی،آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسا نها و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه ی کارآمد، جامعه ی اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی ومنطق های بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) خواهد داشت.

همچنین در بند 24 اصول سیاست فرهنگی کشور نیز به «توسعه و اعتلای تبلیغات فرهنگی و هنری به نحو مناسب به منظور ترویج و تحکیم فضایل اخلاقی» اشاره شده است.

استاد گل محمدی در آخر چنین نتیجه گرفتند که اخلاقی سازی جامعه جزو وظایف ذاتی حکومت است و در صورت عدم اقدام لازم، وظیفه مردم مطالبه‌گری و وظیفه نهادهای ناظر و بازرسی، مجازات مقصران است. همچنین مسئول بودن حکومت نسبت به اخلاقی سازی جامعه، رافع تکلیف افراد و اشخاص نیست، بلکه هر کس به اندازه توان و مقدورات خود، باید در جهت اخلاقی سازی خود، خانواده و جامعه تلاش کند.

در ادامه کرسی آزاد اندیشی حجت الاسلام و المسلمین به عنوان استاد منتقد چنین بیان نمودند:

اهمیت اخلاق و تزکیه نفس بر کسی پوشیده نیست و تهذیب نفوس انسانی همواره یکی از دل ‌مشغولی‌های انسان بوده و است. بشر امروز با وجود پیشرفت‌های علمی شگرف نتوانسته بر مشکلات خویش فائق آید. بدون شک یکی از دلایل معناداری زندگی، اخلاق است و زندگی بدون اخلاق به حیات مردگان شباهت بیشتری دارد تا زندگان. این فضایل و ارزش‌های اخلاقی هستند که با اتکا بر جهان‌بینی و مسائل اعتقادی اهداف انسانی را تعیین می‌کنند و به زندگی انسان معنا می‌بخشند و انسان را به عالم ملکوت متصل می‌کنند. رسول گرامی اسلام چه زیبا می‌فرمایند: «خداوند اخلاق پاك را وسيله‏ى پيوند خود قرارداده، اين (فضيلت) براى شما بس كه به يك خوبى كه متصل به خداست تمسك جوييد.»  به همین دلیل پرورش ارزش‌های اخلاقی مردمان و تزکیه و تهذیب آنان از جمله اصلی‌ترین اهداف برانگیختن پیامبران و فرستادن پیام‌های آسمانی است. «اوست آن‌کس كه در ميان درس نا‌خوانده فرستاده‏اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان‏] قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.»

        قرآن کریم نیز فلاح و رستگاری انسان را در تزکیه نفس و متخلق شدن به ارزش‌های اخلاقی می‌داند: «كه هر كس نفس خود را پاك و تزكيه كرده، رستگار شده.»  در عظمت اخلاق همین بس که خداوند پیامبر خود را به عظمت اخلاقی می‌ستاید: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ» (قلم/4).

بر این اساس اگر در جامعه فردی دست به انجام عملی غیراخلاقی بزند، افزون بر برخوردي كه دستگاه‌هاي انتظامي با او مي‌كنند، مردم نيز حساسيت نشان مي‏دهند؛ به عنوان مثال اگر کسی ماشینش را در جای نامناسب پارک کرده باشد، همه مردم واکنش نشان می‌دهند و ماشين‏هاي مجاور بوق مي‏زنند و متخلف را تحت فشار قرار مي‏دهند. پس از آن جایی که مصالح و مفاسد افراد جامعه در هم تنیده شده است و افراد در جامعه همانند کسانی هستند که در یک کشتی نشسته‌اند، حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی در همه جوامع بشري وجود دارد. دليل آن نيز اين است كه همه مردم متوجه شده‌اند كه اگر بنا باشد در يك زندگي اجتماعي كساني از قانون تخلف كنند، سنگ بر روي سنگ بند نمي‌شود و دودش به چشم همه مردم خواهد رفت. بنابراين كسي كه در جامعه زندگي مي‌كند، نمي‌تواند بگويد من يك چهارديواري دارم و خودم صاحب‌اختيار آن‌ام. پس اين امري عقلي است كه اگر در جامعه‏اي، مقرراتي كه به نفع جامعه است، رعايت نشود، ديگران بايد حساسيت نشان دهند؛ نه آنكه منتظر شوند تا پليس يا مأموران دولتي جلوي آن عمل را بگيرند.

بنابراین به ضرورت عقلی تلاش برای اخلاقی کردن فضای جامعه وظیفه هر فردی می‌باشد. آیات و روایات فراوانی نیز در این زمینه وجود دارد. وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِك سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكيمٌ؛ «مردان و زنان مؤمن دوست‏دار يكديگرند. مردم را به كار نيك امر مي‏كنند و از كار زشت باز مي‏دارند و نماز به پا مي‌دارند و زكات مي‏پردازند و خدا و پيامبرش را اطاعت مي‏كنند. البته خدا آنان را مشمول رحمت خود گرداند، و خدا صاحب اقتدار و درست‏كردار است». یا در آیه دیگر می‌فرماید: فَلَمّا نَسُوا ما ذُكرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا؛ «پس چون پندي كه به ايشان داده بودند، از ياد بردند، كساني را كه ناهيان از منكر بودند، نجات داديم و ستمكاران را به عذاب گرفتار كرديم». بايد توجه داشت با رواج بداخلاقی در جامعه، قبحش ريخته مي‏شود و ديگران هم مرتكب آن مي‏شوند. ارتكاب آن معصيت، آثار اجتماعي زيان‌باري را نيز در پي دارد. بنابراین به ضرورت عقلی برای دفاع از حقوق خود فرد و همچنین برای دفاع از حقوق دیگر افراد جامعه و همچنین برای دفاع از حقوق فردی که مرتکب خطا می‌شود حساسیت تمام افراد جامعه و جلوگیری از ترویج منکرات در جامعه لازم است. همان‌گونه که انسان‌ها نسبت به خطرات مادی مثل سیل، زلزله، بیماری و … احساس مسولیت می‌کنند.

البته علاوه بر مسئولیت فردی، برخی به شكل گروهي نيز در زمینه مسائل اخلاقی احساس مسئولیت می‌کنند. براي نمونه، سازمان‌هايي همچون طرف‌داران حقوق بشر، ديده ‏بان حقوق بشر، عفو بين ‏الملل، حمايت از حيوانات، هم‌اكنون به شكلي نسبت به منکران اخلاقی واکنش نشان می‌دهند. بنابراين واکنش به ناهنجاریهای اخلاقی، در ميان عقلا نیز توجيه‌پذير است و نهادهای حاکمیتی نیز در این زمینه وظیفه دارند. قرآن در این زمینه می فرماید: وَلْتَكن مِّنكمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكرِ وَأُوْلَـئِك هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛(2)«و بايد از ميان شما گروهي باشند دعوتگر به خير كه به نيكي فرمان دهند و از ناشايستي باز دارند و اينان رستگارند».

بنابراین اصل مبارزه با كار ناشايست و ناروا نه‌تنها در جامعه اسلامي، بلكه در همه جوامع مطرح است. به‌عبارت‌ديگر، عقل هر انساني حكم مي‌كند كه بايد با منكرات، كارهاي زشت، و هر عملي كه حقوق انسان را از بين مي‏برد، مبارزه كرد؛ اما اينكه مصداق اين منكرات كدام است، اختلاف نظر وجود دارد. حاصل آنكه، انسان بايد در قبال رفتار ديگران احساس مسئوليت كند، اما مراتب چنين احساس مسئوليت و مصاديق كار خوب و بد در جوامع گوناگون، بر اساس نظام ارزشي حاكم بر آنها، متفاوت است. مرتبه حساسيت مردم در قبال رفتار ديگران، به نوع جهان‏بيني و نگرش آنان درباره انسان و جامعه انساني بستگي دارد. بر همین اساس دیدگاه حاكم بر جوامع را درباره انسان‌ها، مي‏توان به دو دسته كلي تقسيم كرد: فردگرايي(1) و جامعه ‏گرايي.(2) بر اساس نگاه لیبرالیستی که فردگرایی از ارکان آن است دخالت افراد در مورد ناهنجاری‌های اخلاقی حداقلی است و بیشتر توصیه به تساهل و تسامح اخلاقی دارند مگر در مواردی که منافع خودشان در خطر باشد. اما مكتب انبياي الهي و به‌ويژه دين مقدس اسلام، نگرش جامعه‏گرايي را تقويت مي‏كند؛ بدون اينكه حقوق فردي را ناديده بگيرد. دين اسلام مي‏كوشد به‌گونه‏اي انسان را تربيت كند كه در همه مراحل زندگي، به كل انسان‌ها به‌ويژه اعضاي جامعه اسلامي‌ـ نظر داشته باشد. تفاوت دیگر آن است که در غرب و تفکرات لیبرال واکنش‌ها عمدتا به ناهنجاری‌هایی است که ضرر مادی برای فرد یا جامعه دارد اما در نگاه دینی علاوه بر ضررهای مادی، به ناهنجاری‌هایی که جنبه معنوی و اخروی دارد نیز توجه شده است و اهمیت این قسم از قسم اول به مراتب بیشتر است.

بر این اساس در نگاه دینی احساس قلبی و ناراحتی از منکرات، اظهار ناراحتی و هم‌چنین نهی لسانی از مهم‌ترین وظیفه افراد در مقابل ناهنجاری‌های اخلاقی است. در مقابل نهادهای حاکمیتی و دولت نیز با امکانات فراوانی که در اختیار دارد، وظیفه دارد ضمن تاسیس نهادهای مختلف آموزشی و تربیتی افراد جامعه را به وظایف اخلاقی‌شان آشنا کند و در جهت تربیت اخلاقی افراد جامعه تلاش کند. « هُوَ الَّذِى بَعَث فى الأُمِّيِّينَ رَسولاً مِّنهُمْ يَتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايَتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحْكْمَةَ وَ إِن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِى ضلَلٍ مُّبِينٍ؛ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‏كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند.»

 وظیفه دیگر حکومت این است که با متخلفین و کسانی که با انجام ناهنجاری‌های اخلاقی به حقوق دیگران تعدی می‌کنند برخورد قاطع و بازدارنده داشته باشد. در سوره حدید این دو وظیفه حاکمیت به زیبایی بیان شده است.« لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلَنَا بِالْبَيِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَب وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاس بِالْقِسطِ  وَ أَنزَلْنَا الحْدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شدِيدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصرُهُ وَ رُسلَهُ بِالْغَيْبِ  إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ؛ ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت عمل كنند. و آهن را كه در آن نيرويى سخت و منافعى براى مردم است فروفرستاديم، تا خدا بداند چه كسى به ناديده، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. زيرا خدا توانا و پيروزمند است.» تعبیر به کتاب و میزان در آیه شریفه، اشاره به دو مسئولیت حکومت دارد.

بنابراین فرمایش جناب دکتر گل محمدی که اخلاقی کردن جامعه را وظیفه حاکمیت می‌داند صحیح به نظر نمی‌رسد. با توجه به ضرورت حیات اجتماعی وجود قوانینی که وظیفه هر شخص را تعیین کند و هم‌چنین برای تخلفات احتمالی مجازات‌هایی را تعیین کند ضروری می‌باشد. این هدف زمانی محقق می‌شود که قوه مجریه از جرم اطلاع و بر مجرم تسلط داشته باشد. بنابراین اگر جرمی در خلوت صورت بگیرد و قوه مجریه از آن اطلاع نداشته باشد در این صورت جلوی جرم گرفته نمی‌شود. هم‌چنین اگر قوه مجریه ضعیف باشد یا در برخورد با مجرمین سهل‌انگاری کند و یا اگر مجرمین در بدنه خود قوه مجریه باشند در این صورت هم قوانین موضوعه بی‌ثمر و بی‌نتیجه خواهند بود. بنابراین تا زمانی که مردم احساس مسولیت نکنند و مردم به ملکات فاضله انسانی از قبیل پیروی حق، احترام انسانیت، عدالت و کرامت پایبند نباشند جلوی تخلفات گرفته نخواهد شد. ضمن آنکه مسئولیت اخلاقی کردن جامعه را بر گردن حکومت انداختن در حقیقت سبب می‌شود قوانین اخلاقی همانند قوانین حقوقی فقط از پشتوانه دولتی برخوردار شوند و این نظریه در حقیقت خوانشی از قراردادگرایی توماس هابز می‌باشد.

در انتها  دکتر گل محمدی اشاره کردند که بر طبق دلایل عقلی، روایی و قانونی وظیفه حکومت به عنوان یک نهاد بزرگ اجتماعی این است که از طریق امکانات، سازمان ها و ارگان های مختلفی که در اختیار دارد و همچنین با وضع قوانین متعدد می تواند مانع بروز بی اخلاقی ها شوند این امر به خصوص در باره حکومت اسلامی امری ضروری تر به نظر می‌رسد. چرا که یکی از اهداف مهم  انقلاب اسلامی اخلاقی کردن جامعه است با توجه به این امر که مردم پیش از انقلاب نیز مناسک دینی و مذهبی خود را نیز اجرا می کردند.

دبیر جلسه سرکار خانم علیزاده در جمع بندی نظرات فرمودند:

با توجه به فرمایشات دکتر گل محمدی و دکتر محدر می توان این طور نتیجه گیری کرد که اخلاقی کردن جامعه، هم وظیفه حکومت است به دلیل داشتن امکانات و مسئولیت بیشتر و هم وظیفه مردم است که  با یکدیگر در یک جامعه زندگی می کنند و در سود و زیان جامعه با هم اشتراک دارند به عبارت دیگر وظیفه حکومت در اخلاقی کردن جامعه به معنای سلب مسئولیت از مردم نیست و هر کس در هر موقعیتی که قرار دارد چه به عنوان شهروند عادی و چه به عنوان یک مسئول در یک ارگان و نهاد دولتی باید در جهت اخلاقی کردن جامعه تلاش کند و نقش مؤثری داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

   جمعه 28 آذر 1399نظر دهید »

 

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری کارگاه پژوهشی با محوریت «مقاله نویسی» بصورت مجازی در سامانه سیما با حضور سرکار خانم حاتمی خبر داد.
 
خانم حاتمی در آغاز تعریفی از پژوهش کردند و گفتند : پژوهش، فرآيند پردازش اطلاعات است؛ پردازشي  برخوردار از انتظام؛ متعلّق به گستره خاصي از علــوم و داراي هويـت جمعي كه به نوآوري مي‌انجامد.

در ادامه به تعریف مقاله پرداختند و تاکید کردند: در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه تعیین می‌شود و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

علمی پژوهشی  

علمی ترویجی

علمی تخصصی

در ادامه مراحل ابتدایی نگارش مقاله را خاطر نشان شدند و گفتند: انتخاب موضوع مقاله اولین  و مهمترین گام در نگارش مقاله، انتخاب موضوع است. با توجه به سطح دانش نویسنده، مرتبه علمی، علاقه، و سایر امکانات و توانمندی ها موضوع  یا مسئله محور بودن مقاله تعیین می شود.

خانم حاتمی نمای کلی مقاله را این‌گونه بیان نمودند: 1 - عنوان مقاله2- نام نویسنده3- چکیده 4- واژگان کلیدی5- مقدّمه 6- بدنۀ اصلی مقاله (متن اصلی)6- نتیجه‌گیری 7 - منابع تحقیق (کتاب‌نامه). سپس نکاتی در مورد چکیده بیان کردند.

ایشان اذعان کردند: مقدمه مقاله در حکم  فصل کلیات پایان نامه یا تحقیق پایانی می باشد. رعایت مولفه هایی در آن الزامی است از جمله: نباید بیش از یک پنجم مقاله باشد. در آن به صورت مختصر هر مطلب مهم و مفیدی که مخاطب را با مسأله تحقیق آشنا ‌کند، در چارچوب زیر توضیح داده ‌شود.از چند بخش و یا از چند پاراگراف تشکیل شود. در بخش اوّل یا در پاراگراف اوّل آن به ترتیب، مسألۀ تحقیق، تعریف و محدودۀ آن مشخّص شود، تبارشناسی آن بیان شود، رویکرد پژوهش و علّت انتخاب آن توضیح داده شود، همچنین به سیر تحوّل تاریخی موضوع تحقیق، اشاره شود.در بخش دوّم یا در پاراگراف دوّم آن به ترتیب، ضرورت و اهمّیّت پژوهش، پیشینۀ تحقیق و وجه تمایز آن با تحقیقات قبلی بیان شود، همچنین جهت جدید مسألۀ پژوهش برای مخاطب توضیح داده شود.

خانم حاتمی گفتند:  در بدنه اصلی مقاله رعایت این موارد الزامی است: شرح مفاهیم و متن اصلی.

سپس به ویژگی های نتیجه گیری پرداختند و گفتند: نباید مباحثی که در مقاله هیچ اشاره‌ای بدان‌ها نشده است، در نتیجه‌گیری ذکر شوند. از آنجا که ارجاعات در متن مقاله جای دارند، در نتیجه‌گیری هیچ‌گونه ارجاعی داده نمی‌شود. بعد از نتیجه‌گیری، به تعداد منابعی که در مقاله مورد استفاده قرار گرفته است، «فهرست منابع» تنظیم می‌گردد. و در خاتمه شیوه های ارجاع دهی را بیان نمودند.

 

 

 


 

   سه شنبه 25 آذر 1399نظر دهید »

 


کتاب، رسولی ست که زندگی را در دستانت به تماشا می گذارد

تا لحظه های تنهایی ات را با خویش خلوت کنی و دل به معبود بسپاری.


موضوعات: مناسبتها, پژوهش
   شنبه 24 آبان 1399نظر دهید »

روز اول محرم

ماه محرم فرا رسید و روزهای عزاداری بر سالار شهیدان و یاران با وفایش پرشورتر شد.

با وقایعی که در دو روز اول محرم سال 61 هجری قمری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش اتفاق افتاد به طور مختصر آشنا می‌شویم.

امام حسین علیه‌السلام در روز اول محرم با سپاه حر دیدار کرد و حر و سپاه او توسط امام از آب سیراب شدند.

نقل شده که ظاهرا در اول محرم بوده که کاروان حسینی در حرکت بودند و امام علیه‌السلام در صبحگاه دستور دادند که ظروف و مشک‌ها را پر از آب کنید، حرکت کردند، ناگهان یکی از یاران امام با صدای بلند تکبیر گفت، و گفت از دور نخلستانی پیداست.

امام فرمود چه می‌بینید؟

عده‌ای گفتند نخلستان نیست گوش‌های اسب از دور چنان می‌نماید که نخل است. آنها نزدیک شدند تعداد هزار سواره نظام به فرماندهی حر، مأمور از طرف عبیدالله بن زیاد لعنة الله علیه.

امام به یارانش فرمود: از آنها پذیرایی و آن‌ها را که تشنه‌اند سیراب کنید. [1]

تا روز دوم، حر، اصرار داشت حضرت را همراه کاروان به سوی کوفه ببرد، بین امام و حر گفت‌وگوهایی صورت می‌گرفت و امام علیه‌السلام وقت نمازها، نماز را اقامه می‌کرد و سپاه حر نیز با حضرت و به اقتدا به امام، نماز جماعت می‌خواندند.

بدین ترتیب امام پس از نماز ظهر و عصر بر آنها موعظه و اتمام حجت می‌نمود. حر نیز به خواسته و مأموریت خود پافشاری می‌کرد اما امام علیه‌السلام از قبول درخواست او امتناع می‌کرد.

حر به امام عرض کرد که در این واقعه اگر بر مخالفت اصرار و پافشاری کنی، تو و همراهانت کشته می‌شوید.

حضرت در این حال به شعر یکی از صحابه استناد فرمود و گفت تو مرا از مرگ می‌ترسانی مرگ بر جوانمرد عار نیست، وقتی آرزوی حق و قصد دفاع از حق را داشته باشد و جهاد کند…

وقتی حر این اشعار را از امام شنید به کناری رفت و با سپاه خود حرکت کرد امام نیز با قافله خود در حرکت بودند تا به منزلگاه بیضه رسیدند.

امام برای اتمام حجت خطبه‌ای خواند و اهداف خویش را آشکار نمود و با استناد به سخنان پیامبر اکرم(ص) فرمود که هر کس سلطان ستمگری را بنگرد که حرام خدا را حلال می‌کند و عهد شکن است، بر مسلمانان است که در مقابل او اعتراض کند. [2]

در مسیری که امام از مکه حرکت کرد روز هشتم ذی حجه تا رسیدن به کربلا با افراد و کاروان‌های مختلفی دیدار و ملاقات داشت.

از جمله این دیداردها دیدار با عبدالرحمن حر بود که امام از او خواست به کاروان کربلا بپیوندند او امتناع کرد و اسب خود را به امام پیشکش نمود.

حضرت امتناع از قبول کرد.

در آخر شب جوانان را دستور داد تا مشک‌ها را پر از آب کنند، سپس دستور داد از منزل قصر بنی مقاتل حرکت کنند حرکت کردند، حضرت بر پشت اسب خود چرتی زد، و بیدار شد و فرمود «انا لله و انا الیه راجعون» دوبار کلمه استرجاع بر زبان آورد، در این حال فرزندش علی اکبر به پیش او آمد و علت را پرسید.

حضرت فرمود: فرزندم در عالم رویا دیدم که سواره‌ای ندا داد مرگ بر دیدار اهل کاروان می‌آید، و اهل کاروان به سوی مرگ در شتابند.

علی سئوال کرد: ای پدر آیا ما بر حق نیستیم، فرمود: فرزندم ما بر حقیم و بازگشت بندگان به سوی خداوند است،

اکبر عرضه داشت: پس ای پدر مهربانم چه باکی از مرگ داریم امام از کلام علی خوشحال شد و دعایش کرد. [3]

وقتی صبح شد کاروان حسین نماز صبح را خواندند و حرکت کردند. یاران حر، به سوی آنان آمده تا کاروان را به سوی کوفه بکشند، آنها امتناع کردند و زهیر گفت مولای من با همین سپاه کم، نبرد کنیم که شکست آنها برای ما سهل است.

امام فرمود: من هرگز آغازگر جنگ نخواهم بود.

در این روز پیکی از کوفه آمد و کاروان حسینی؛ با اصرار حر به سوی نینوا در حرکت بودند به شهر و یا آبادی غاضریه رسیدند.

پیک از سوی عبیدالله برای حر پیامی آورد، که حسین را یا وادار به بیعت کن یا در سرزمین بدون آب و علف و بدون قلعه و پناهگاه فرود آور و منتظر دستور بعدی باشد.

حر امام را از مضمون نامه آگاه کرد. امام فرمود ای حر ما را رها کن در این قریه اقامت کنیم، حر پاسخ داد این مرد جاسوس و پیک عبیدالله است که کارهای مرا زیر نظر دارد، من از خواسته تو معذورم.

امام و یارانشان، حرکت کردند و به دشتی بـی آب و علف رسیدند.

اسب امام ایستاد، امام فرمود نام این زمین چیست، زهیر گفت: نام‌های مختلف دارد، یکی از نام هایش عقر و نام دیگرش کربلا است.

امام فرمود: اینجا قافله را نگه دارید و خیمه‌ها را بپادارید این جا نامی است آشنا، وقتی با پدرم به سوی صفین می‌رفتیم اینجا استراحت کرد و از خواب بیدار شد و گفت در خواب دیدم این دشت پر از خون است و حسین در آن خون غوطه‌ور است.

شیخ عباس قمی از کتاب ملهوف نقل کرده در روز دوم سال 61 حضرت امام حسین علیه‌السلام به زمین کربلا ورود فرمود و چون به آن زمین رسید، پرسید که این زمین چه نام دارد؟ گفتند: کربلا مى‌‏نامندش. چون نام کربلا شنید گفت: «اللهُمَّ إنّی أعوذُبِک مِن الکَربِ وَالبَلاء».

پس فرمود: این موضع کرب و بلا و محل مِحنت و عنا است، فرود آیید که این ‏جا منزل و محل خیام ما است. این زمین جاى ریختن خون ما است و در این مکان قبرهاى ما واقع خواهد شد. [4]

روزی که کاروان امام حسین علیه‌السلام به کربلا رسید روز دوم محرم سال 61 هجری قمری بود. پس از این روز، کار بر آنان سخت شد و هر روز محاصره سپاه کوفه تنگ و تعداد آنان افزوده می‌شد به نحوی که امام علیه‌السلام جنگ را قطعی می‌دانست. [5]

 

 پاورقی:
[1]. شیخ مفید، الارشاد، چاپ اول، قم، آل البیت، 1414، ج2، ص 77 ـ 78.
[2]. شیخ مفید، همان، ص 82.
[3]. شیخ مفید، همان، ج2، ص 83 - 84.
[4]. شیخ عباس قمی، وقایع الایام، ص 222
[5]. مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم.

 

   شنبه 1 شهریور 1399نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع بررسی نقش مولفه های اعتبار و تورم در ربوی شدن عقود در فقه امامیه با حضور سرکار خانم دکتر سیدبحری به عنوان استاد ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر الماسی به عنوان استاد منتقد خبر داد.
 
سرکار خانم سید بحری در ابتدای جلسه فرمودند : در آیات و روایات تاکید فراوانی به بحث ربا شده است و حرمت آن مورد اجماع همه فقها می باشد. ولیکن امروز مصادیق ربا تغییر کرده و از شکل ساده‌ی اولیه خارج شده و در فقه پویا باید مصادیق جدید آن کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

ایشان افزودند ربا بر دوشکل قرضی و معاملی مفروض است و ربای قرضی که بیشتر متداول است همان ربای نقدی است. از آنجاکه پشتوانه‌ی پول در غالب موارد، طلا می باشد، دریافت هر نوع زیاده از پول قرض داده شده، ربا محسوب می شود. ولی اگر چنانچه پشتوانه پول، بجای طلا، اعتبار (کردیت) باشد، شکل قرض تغییر خواهد نمود.

از آنجا که در بسیاری از کشورها و بویژه کشور ما تورم قابل توجهی در اقتصاد وجود دارد و در بعضی مقاطع میزان این تورم بسیار زیاد است، فرض قرض دادن بدون افزایش مبلغی در هنگام بازپرداخت، وام دهنده را متضرر خواهد نمود چون ارزش پول دریافتی او ، بعد از گذشت مدت وام، به اندازه‌ی تورم، کاهش پیدا کرده است. و اگر این مسئله ثابت باشد، فرهنگ قرض الحسنه به مرور از بین خواهد رفت.

 بنابراین در چنین شرایطی بایستی راهکاری برای حل این مسئله جستجو نمود و آن قرار دادن اعتبارات ( به جای طلا) به عنوان پشتوانه‌ی پول است. که بسیاری کشورها مانند امارات و مالزی مسئله را بدین نحو حل نموده اند.

زمانی که پشتوانه پول اعتبار باشد از بحث ربا خارج می گردد و می توان مبتنی بر ضابطه و ملاک  و با توجه به نرخ تورم سود پرداخت کرد .

استاد الماسی به عنوان استاد منتقد گفتند: ربا در پول و سود پول ناظر به ربای قرضی است و اگر کسی سود بگیرد ربا محسوب می‌گردد و این سخن لاخلاف است و اجماع نیز بر حرمت اصل ربا وجود دارد پس چطور می توان با این لاخلاف مخالفت نمود ؟

خانم سید بحری در پاسخ گفت: اینجا صحبت در این است که این مسئله مصداق ربای قرضی نیست لذا سود پول در جایی که پشتوانه اش اعتبار باشد از مقوله ربا، از نظر موضوعی خارج می‌گردد.

در ادامه آقای الماسی سوال دیگری مطرح نمودند : قبلا زیاده در نقدین، ربا بوده است و حال شک می کنیم که پول جزء نقدین است یا خیر ، استصحاب می‌کنیم که رباست تا یقینا از ربا با دلیل خارج شود.

سید بحری گفت : استصحاب بحثی است که دارای ارکان متعددی است و طبق نظر همه اساتید فن، استصحاب در این جا دارای یکی از ارکان اساسی نمی باشد. در این مسئله ذات متیقن با ذات مورد شک یکی نیست. پس رکن استصحاب وجود ندارد و اصل استصحاب جاری نمی‌گردد .

دکتر الماسی گفتند : همه فقها فتوا می دهند که گرفتن سود برای پول حرام است این توافق مراجع به فتوای ربوی بودن سود را چگونه پاسخ  می دهید ؟

سید بحری گفت : در این مسئله اجماع وجود ندارد بلکه فقط توافق وجود دارد و نکته ای که مطرح می‌گردد این است که آیا اساسا امکان دارد خلاف نظر مرجعی صحبت کرد یا خیر ؟ پویایی فقه به این است که نظرات کارشناسی در دادن فتوا اعمال شود و نظر مراجع هم قابل تغییر است.

دکتر الماسی فرمودند : در ربای قرضی اگر سود پول را به عنوان ربا بر داریم در این صورت چیزی به عنوان ربای قرضی نخواهیم داشت پس اصل معاملات ربوی قرضی، حذف می شود .

خانم سید بحری در پاسخ گفت : الزامی وجود ندارد که احکام هیچگاه تغییر نکند بلکه بسیاری از مسائل فقهی که در گذشته موضوعیت داشت، امروز موضوعیت خود را از دست داده اند. در عین حال اینطور نیست که بالکل ربای قرضی حذف شده باشد.

الماسی گفت : پول نقدین نیست بلکه کالاست و تورم باعث می شود ارزش پول به عنوان یک کالا پایین بیاید و اگر بخواهیم قرض دهیم باید ارزش آن لحاظ شود برای تامین این کاهش ارزش ، دست به دامن اعتبار شویم. ولی این ملاک ناقص است. در کشورهایی که اعتبار جا افتاده است اعتبار را در همه جا وسعت نداده اند، در حالی که شما همه پول را اعتبار قلمداد می‌کنید ؟

سید بحری گفت : اعتبار دارای چنان ظرفیتی است که می تواند در معاملات فراگیر بشود و اساسا اعتبار به دو بخش اعتبارات متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌گردد. در پایان نامه‌ای که با این عنوان تحقیق شده است، صحبت از اعتبارات متمرکز است که پشتوانه آن حکومت و سیاست می‌باشد و مبتنی بر فرد نیست. مواردی که استاد اشاره فرمودند در اعتبارات غیر دولتی است که افراد تصمیم گیرنده اند نه دولت .

الماسی گفت : هر بانکی می تواند به دلخواه خود سود بگیرد و ملاکی برای آن بیان نشده است  و نگرانی افتادن در مهلکه‌ی بی ضابطه شدن سود در اینجا وجود دارد.

سید بحری گفت : باید ضابطه‌ای با حرکت علمی فقها تعیین شود و پیدا کردن ملاک و ضابطه نیازمند کار دقیق کارشناسی است و به هیچ وجه لاینحل نمی باشد.

در آخر جلسه سرکار خانم حاتمی معاونت پژوهش به عنوان دبیر جلسه گفت : با توجه به اینکه پشتوانه پول در حال تغییر از طلا به اعتبار است و نیز بخاطر اینکه در جامعه شاهد تورم هستیم لازم است ضابطه ای برای دریافت سود مشخص مبتنی بر میزان تورم و با توجه  محاسبه تورم نقطه به نقطه تعیین شود.

 

 

 

 

 

 

   دوشنبه 30 تیر 1399نظر دهید »

 

چکیده

دریک نظام کارآمد و اثربخش، نیروی انسانی،به عنوان مهمترین و اساسی ترین عامل درمیان تمام عوامل نظام اداری و سازمانی می باشد ازطرفی امروزه عصر شایسته محوری و شایسته سالاری است عصری که بهترین افراد که دارای مهارت و لیاقت هستند باید به عنوان کارگزاران برای مشاغل سازمانی انتخاب شوند ومسئولیت های مهمی را برعهده گیرند.شایسته سالاری یک نگرش مدیریتی است که در آن منابع انسانی با توجه به تلاش و توانایی ذاتی شان در جایگاه خود در نظر گرفته میشوند.یکی از امور ضروری درحکومت ها و سازمان ها انتصاب افراد شایسته برای رده های مختلف امور اداری و اجرایی می باشد زیرا فناوری های نوین و شتاب تحولات و تغییرات نیاز به نیروی انسانی متخصص را بیش از پیش کرده است که این امر دولت را به سوی نظام و سیستمی شایسته سالار رهنمون می کند چرا که مهمترین عامل دوام یک نظام و حکومت فرزانگی و شایستگی مسئولین و کارگزاران آن نظام می باشد.اگر مدیران شایسته و تربیت یافته در رأس سازمان ها قرار گیرند کیفیت فعالیت های سازمانی به طور فزاینده ای بهبود خواهد یافت زیرا مدیریت شایسته محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت ها به شمار می آید. پژوهش حاضر با استفاده از منابع الکترونیکی و کتابخانه ای گرداوری شده است و سعی بر این شده تا ضمن روشن ساختن مفهوم شایستگی و شایسته سالاری با عنایت به آیات قرآن کریم به معیارها و ملاک های انتصاب مسئولین شایسته سالار در جامعه بپردازد.بنابراین انتخاب و انتصاب افراد در سازمان ها باید بر اساس معیارهایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پست ها انتخاب و به کار گمارده شوند و این موجب کاهش فساد اداری و گسترش عدالت اجتماعی می شود.

کلید واژگان: انتصاب،شایسته سالار،مسئولان،معیار

 

جهت کسب اطلاع بیشتر با واحد پژوهش مدرسه علمیه زینبیه تماس حاصل فرمایید.


موضوعات: پژوهش
   دوشنبه 23 تیر 1399نظر دهید »

موضوع مقاله: نقش عدالت محوری ومبارزه با فساد در امور اداری و تاثیرآن بر سایر جرایم با تاکید بر فرمایشات حضرت علی (ع) و بیانیه ی گام دوم رهبری

 

چکیده

این مقاله در خصوص نقش عدالت محوری و مبارزه با فساد در امور اداری و تاثیرآن برسایرجرایم

با تاکید برفرمایشات حضرت علی (ع)وبیانیه ی گام دوم رهبری می باشد که هدف از طرح این

موضوع شناسایی و تحلیل میزان اثرگذاری عدالت در اداره ها و نقش آن برسایرجرایم مردمی

است چرا که توجه به عملکرد آنان نقش بسزایی در امنیت جامعه و کاهش جرایم خواهد داشت.

بدین سان بخشی از این نوشته به صورت میدانی از طریق تدوین پرسشنامه میان مردم عادی و

همچنین مجرمان زندان کچوئی و قزل حصار واقع در حسین آباد و مهرشهرکرج و بررسی میزان

مراجعین در طول یک ماه به دادگستری کرج و قسمی نیز کتابخانه ای می باشد و از علوم جامعه

شناسی،قضایی،روان شناسی،دینی مدد گرفته شده است.چنانچه با برآورد های حاصله ظاهرا

درصد بالای بزهکاری در مردم عادی بیشتر بوده است ولیکن خلافکاری های اداری اعم از رشوه،

اختلاس،رانت و انواع قاچاق ها وحتی مصرف شخصی وسایل دولتی،کم کاری،عدم توجه

به ارباب رجوع،استفاده شخصی از برگه های ماموریت و…به دلیل پیچیدگی های اداری وعدم

نظارت های صحیح و مرتب پوشیده مانده است از این رو همنطور که رهبرمعظم انقلاب نیز

فرمودند عدالت درصدرهدف های اولیه الهی می باشد متخلف با بی عدالتی علاوه بر فساد دیگر

عناصر،قادر است با اعمال نفوذ و دسترسی به اطلاعات کشوری بخشی از ثروت جامعه را به نفع

خویش و نزدیکانش به تاراج برد و جوانان صالح و نخبه را از فعالیت مفید باز دارد در این خصوص

نیز رهبر فرزانه یانقلاب فرمودنددر جمهوری اسلامی کسب ثروت نه تنها جرم نیست که مورد تشویق

نیز هست اما تبغیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه خواری و مدارا با فریبکاران

اقتصادی که همه به بی عدالتی می انجامد به شدت ممنوع است و ماحصل این تحقیق آن بوده

که تاثیر های مخرب در بخش های اداری موجب تزلزل اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،دینی،امنیتی

در کشورشده و به ناچار قشر ضعیف جامعه را بیش از پیش به سوی چرخه ی بزه سوق می دهد.

به عبارتی شعور معنوی و وجدان اخلاقی در میان حکام ومسئولان یک جامعه بیشتر باشد به همان

میزان پرهیزگاری،معنویت وآرامش در سطح جامعه رشد خواهد یافت .بدین سان حضرت آیت الله

عظماء امام خامنه ای نیزتصریح کردند دستگاه های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت

از تشکیل نطفه ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند چنانچه امام علی (ع) فرمودند:

مردم پیرو دین حکام و اربابان خویش اند.

 

کلیدواژه ها:عدالت، فساد، اداره، جرم.

 

مخاطبین محترم جهت کسب اطلاع بیشتر پیرامون مقاله فوق با واحد پژوهش مدرسه علمیه تماس حاصل فرمایید.

 

 


موضوعات: پژوهش
   دوشنبه 12 خرداد 1399نظر دهید »

چکیده

پژوهش پیش رو با عنوان بررسی تطبیقی نور در قرآن و عرفان به معنای نور و مصادیق و اقسام آن و اشتراکات و افتراقات آنها در قرآن و عرفان پرداخته است. نور همان چیزی است که خودش ظاهر است و غیر خودش را نیز ظاهر می کند. با این تحقیق روشن شد که نور یک امر وجودی است در مقابل ظلمت که امری عدمی است. نور بهترین کلید واژه برای شناخت خدا و چگونگی ارتباط ساحت ربوبی با ماسوی الله است. بنابراین اساس برخی از مهمترین مکاتب فلسفی و عرفانی برنور بنا شده است. به طوری که برای فهم و بررسی این مکاتب ابتدا باید دیدگاه آنها در مورد نور مشخص شود. در قرآن نیز نور وسیله ای برای خداشناسی و انسان شناسی و جهانشناسی است. در نتیجه بررسی تطبیقی آن امری مهم است این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی  و با مراجعه به متون معتبر تفسیری و عرفانی به بررسی تطبیقی نور در قرآن و عرفان پرداخته است. بنابراین نور در منطق بیانی عرفان و قرآن و, در تشریح مبانی ایدئولوژی خود منطقی منحصر به فرد می تواند باشد، منطقی که تنها با استفاده از نمادهای رسا و شیوا و به دور از هرگونه استدلالات پیچیده و دشوار فلسفی، مفاهیم قرآنی و تجارب عالی و غنی عرفانی خود را که شامل خودشناسی و خداشناسی و ولی شناسی می شود را با بیانی روشن و شفاف تبیین و توجیه می کند.

کلید واژه : نور ، قرآن ، عرفان

 

جهت کسب اطلاع بیشتر پیرامون مقاله فوق با واحد پژوهش مدرسه علمیه تماس حاصل نمایید.

 


موضوعات: پژوهش
   چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399نظر دهید »

چکیده

 پژوهش حاضر با عنوان «انحرافات اخلاقی زنان و راهکارهای مواجهه با آن از منظر آیات و روایات» به شناخت انواع انحرافات در حوزه زنان و راهکارهای مواجهه با آن پرداخته است.انحراف اخلاقی به معنای دست کشیدن از اصول اخلاقی و انجام کارهای ناشایست است.این پژوهش با هدف کاربردی و رویکردی توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به متون معتبر اخلاقی به انحرافات اخلاقی زنان و راهکارهای مواجهه با آن پرداخته است. با انجام این تحقیق روشن شد که مصادیق زیادی برای انحراف وجود دارد که به انحراف اخلاقی، دینی، سیاسی، فکری و … اشاره شده است از میان این انحرافات،انحرافات اخلاقی  به دلیل زمینه ساز بودن سایر انحرافات  اهمیت به سزایی دارد و از آن جایی زن به عنوان یکی از مهم ترین اعضای جامعه و مربی بشر و محور خانواده است که نقش مادری و همسری بر عهده اوست، شناخت انحرافات اخلاقی او امری مهم و قابل توجه است که در این تحقیق  به روسپی گری که از مهم ترین و شنیع ترین آنان و بی حجابی که بدون شک یکی از عوامل منافی عفت است و همجنس گرایی و زنا و … اشاره شده است. همچنین در این پژوهش راهکارهایی برای مواجهه با این انحرافات بررسی شده که می توان به تقوا و خویشتنداری اشاره کرد که زنان با مقاومت کردن در برابر خواهش های نفسانی می توانند از مبتلا شدن به این انحرافات جلوگیری کنند و همچنین حجاب و عفاف از راهکارهای عمومی است که باعث تحکیم بنیاد مقدّس خانواده وکاهش مفاسد اخلاقی می شود علاوه بر این حیای در رفت و آمد، عفت در گفتار، پرهیز از تبرج، عدم استعمال بوی خوش و … نیز راهکارهایی هستند که می تواند از بروز انحرافات اخلاقی زنان پیشگیری کند.

 کلید واژه: انحراف، اخلاق، زنان.

جهت کسب اطلاع بیشتر پیرامون مقاله فوق به واحد پژوهش مدرسه علمیه مراجعه نمایید.

 

 


موضوعات: پژوهش
   سه شنبه 30 اردیبهشت 1399نظر دهید »

عنوان این تحقیق پایانی بررسی تطبیقی جایگاه عقل از دیدگاه حکمت صدرایی و اندیشمندان مکتب تفکیک است. عده ای معتقدند از آن جهت که هیچ یک از اصطلاحات عقلی و فلسفی در آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام ذکر نشده است پس نیازی نیست به بررسی جایگاه عقلانیت، کارکردهای آن و… بپردازیم و این در حالی است که قرآن ، مكرّر از عقل و تعقّل ياد كرده است؛ بنابراین، عدم بررسی جایگاه عقل و پذیرش نظریه تفکیک، موجب دامن زدن به تفکر تفکیکی و بدبینی عمیق نسبت به همه‌ی مکاتب فلسفی و عرفانی وچشم پوشی جزمی از آنها میشود. ملاصدرا، عقل را یکی از مهمترین منابع کسب معرفت بشمار می‌آورد که مقصود از آن، جوهر بسیط مجرد است و معنای دیگر آن ما به الادراک می‌باشد که از قوای نفس بشمار می‌آید؛ اما در مقابل، پیروان مکتب تفکیک تصور میکنند که حقایق وحیانی از افکار بشری جدا هستند، البته نظریه‌پردازان این مکتب در ابتدا دیدگاهی افراطی داشتند اما دیدگاه متأخرین آنها تعدیل پیدا کرده و عقل فطری را راه شناخت معارف دینی می‌دانند که موجودی نوری، مجرد، قائم به ذات و خارج از نفس انسان است؛ البته بررسی تطبیقی دیدگاه‌های حکمت متعالیه و مکتب تفکیک پیرامون ابعاد مختلف عقل، این را روشن می‌سازد که نظرات این دو تفکر در مواردی به یگدیگر نزدیک‌ هستند درحالی که تفاوت‌های فراوانی نیز باهم دارند. این پژوهش از نوع اسنادی و کتابخانه‌ای می‌باشد که به صورت توصیفی و تحلیلی به بررسی تطبیقی جایگاه عقل از دیدگاه حکمت صدرایی و اندیشمندان مکتب تفکیک پرداخته است.

کلید واژه ها: عقل، عقل فلسفی، حکمت متعالیه، مکتب تفکیک.

 

جهت کسب اطلاع بیشتر پیرامون مقاله فوق به واحد پژوهش مدرسه علمیه مراجعه نمایید.

 

 


موضوعات: پژوهش
   چهارشنبه 2 بهمن 1398نظر دهید »

معاونت پژوهش آموزش عالی زینبیه جهت آمادگی بیشتر طلاب برای امتحانات متن زیر را در خصوص نکات کاربردی یادداشت برداری در اختیار طلاب عزیز قرار داده است.
 

 

 

يادداشت برداری یکی از مهمترين فعالیت هایی است که دانشجویان یا هر فردی که در جلسه آموزشی یا پژوهشی قرار داشته باشد، به آن نیاز خواهد داشت. يادداشت برداری بعنوان یکی از بهترین شیوه های مطالعه به شما کمک ميکند تا اطلاعاتی را که امکان دارد فراموش کنید، مکتوب ساخته و ریسک از دست دادن آنها را به صفر برسانید. ولی براي استفاده از این امکان باید فوت و فن آنرا بدانید.

خواندن به تنهایی کافی نیست. دانسته ها به سادگی به فراموشی سپرده می شوند. خواندن زمانی موثر است که براي بخاطرسپردن ازطریق يادداشت برداری استفاده کنیم.

يادداشت هایی که ضمن گوش دادن درس استاد یا خواندن کتاب های درسی تهیه می کنید، راهنمای اصلی شما در کار مطالعه و یادگیری است.

قسمت اعظم درس خواندن شما باید از روی يادداشت هایی که هم در کلاس و هم از کتاب درسی برداشته اید، صورت گیرد. تجربه ها نشان می‌دهند که براي یادگیری، يادداشت برداری صحیح، چندین برابر از خواندن مؤثرتر است؛ ضمن این که يادداشت برداری صحیح، در بخاطرسپردن و به یادآوردن مطالب هم نقش اساسی دارد. کار يادداشت برداری، نوعی نزد خود تکرار کردن است که هم باعث تمرکز حواس و هم باعث بیش تر بخاطرسپردن مطالب درسی ميشود .

به طور کلی خلاصه نویسی و يادداشت برداری به چهار علت پیشنهاد ميشود :

اول: این که موقع مطالعه و دقیق خوانی، از اصول مهم به شمار مي‌ايد و در عمیق تر کردن یادگیری مؤثر است. 

دوم: حجم و زمان مرور کم تر شده و امکان مرورهای چند باره را به شکلی سریع فراهم ميکند .

سوم: درصورتی که به شیوه ای صحیح انجام گیرد به هنگام مرور بهتر و مؤثر از خود مطلب موثر واقع ميشود.

 چهارم: این امکان را فراهم ميکند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع را که در کتاب درسی، جزوه، كتاب کمک اموزشی و هر منبع دیگری پراکنده باشد را در یکجا جمع اوري كرده و از پراکنده خوانی جلوگيري ميشود .

 

نکات یادداشت برداری سریع

يادداشت ها چه طور باید باشند؟

جالب است بدانید که هر کتاب بطور میانگین ۱۵ درصد مطلب براي یادگیری دارد.

به عبارت ديگر ۸۵ درصد هر کتاب( بطور متوسط) مطلب اضافی میباشد .

ما بعنوان خواننده باید از آن ۱۵ درصد مطلب مفید نت برداریم.

به همین سبب نت های ما باید در قالب کلمات کلیدی باشند. اغلب اشخاص در دفتر خویش نکته ها را بصورت جمله ای می نویسند که ای کار اصلا پیشنهاد نمی شود.

نوشتن نکات بصورت جمله ای میتواند هم وقت بیشتری از ما بگیرد و هم عمل مرور را براي ما به شدت سخت کند.

در هر صفحه از کتاب نکات اصلی ای درقالب جملات وجود دارند

این جملات دارای دو تیپ( نوع) کلمه هستند: کلمات کلیدی ،کلمات اضافی

در موقع يادداشت برداری باید از نوشتن کلمات اضافی بپرهیزیم.

کلمات کلیدی را نوشته و باقی کلمات را در قالب تصاویر در ذهن خویش نگه دارید.

باید ها و نباید های يادداشت برداری

بیش تر ما موقع مطالعه نت بر میداریم ولی از این نکته غافلیم که يادداشت برداری نادرست دقیقا مثل يادداشت برنداشتن است. 

چند بار برایتان پیش آمده که از کتابی نت برداری کنید ولی دوباره براي مرور سراغ آن يادداشت ها نروید؟

 

روش های يادداشت برداری

نکات مهمی که باید اجرا کنیم:

قبل از رفتن به کلاس یا سمینار و یا حتی مطالعه، خویش را از لحاظ ذهني آماده کنید.

مهارت های شنیداری خویش را تقویت کنید.

از روشی استفاده کنید که بیش تر با شما سازگاری دارد.

اشخاص گوناگون از روش های متفاوت براي يادداشت برداری استفاده می کنند و اینکار سبب گرفتن نتيجه بهتری مي شود.

يادداشت های خویش را مرور و ویرایش کنید.

ممکن است پس از چند وقتی نکات جدیدی مرتبط با مطالب قبلی پیدا کنید. سعی کنید آن نکات را به يادداشت هایتان اضافه کنید. این نکات جدید به شما در مقابله با منحني فراموشی کمک می کنند.

شیوه هایی مثل هایلایت کردن و یا خط کشیدن زیر مطالب انعطاف زيادي ندارند. از این رو اشخاص معمولاً دوباره به سراغ آن ها نمی آیند و آن ها را مرور ميکنند .

 کارهایی که بهتر است انجام دهید:

تاریخ جلسه و شماره هر صفحه را معلوم کنید. مطمئن شوید آنچه می نویسید، می توانید بخوانید. یادداشت های ناخوانا وقت و کاغذتان را هدر می‌دهند . از کاغذهای کلاسور استفاده کنید که بعدا بتوانید یادداشتهای کلاسی و یادداشتهای کتابی تان را در پوشه ای جمع اوري کنید.

تنها جزوه های همان روز درس را با خویش همراه داشته باشید. پوشه های درسی را در منزل نگه دارید و یادداشتهای روزانه تان را در پوشه مربوطه بگذارید . براي راحت دیدن و راحت نوشتن تنها روی یک طرف کاغذ بنویسید. از پشت کاغذ براي نوشتن سؤالات، يادداشت براي خودتان و افکار و اطلاعاتی که در طول کلاس برایتان رخ ميدهد استفاده کنید.

بین عناوین جای خالی قرار دهید. هرروز تا حد امکان بعد از کلاس، چند دقیقه ای را به ویرایش یادداشتهایتان اختصاص دهید. هر جایی که نکته ای جا افتاده، پیدا و تکمیل کنید. زیر مطالب و عناوین و نکات مهم را خط بکشید و نکات مهم را خلاصه کنید.

کارهایی که بهتر است انجام ندهید:

به یادداشت دیگران وابسته نباشید:یادداشتهای شما مخصوص مهارتهای شما و مقدم بر دانش شما است. به نوارهای درسی عادت نکنید، مگر زمانیکه علت موجهی براي آن دارید. استفاده از نوار زمانی موثر است که استادتان مطالب را سریع بیان ميکند ، ولی استفاده از آن هنگام سخن رانی را برایتان مضاعف ميکند و میتواند مانعی در مهارت يادداشت برداری شما باشد. ضمنا مطمئن شوید که با اجازه استاد، سخنرانی وی را ضبط می کنید.

موفق باشید

آموزش عالی حوزوی زینبیه


موضوعات: پژوهش
   چهارشنبه 25 دی 1398نظر دهید »

معاونت پژوهش از کسب رتبه طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در «جشنواره استانی علامه حلی(ره)» خبر داد.

حائزین رتبه های برتر در «جشنواره استانی علامه حلی ره»

معاونت پژوهش از کسب رتبه طلاب مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه در «جشنواره استانی علامه حلی(ره)» خبر داد.

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه  اعلام کرد: در «سومین جشنواره استانی علامه حلی(ره)» که در روز چهارشنبه مورخ 98/10/4 برگزار شد، خانم آیدا حسنی به عنوان برگزیده استان ، و خانم ها سارا کوهستانی نجفی و نسیم محمدزاده موفق به کسب  رتبــه سوم و خـانم زینب شکر پور از مدرسه علمیه زینبیه و خانم زهرا کردلو از موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه شایسته تقدیر شدند. و خانم ها لیلا اصغر لو، سمیرا علیپور، سحر یگانه صوفی، مینا مصطفوی و سمیرا مهدوی از موسسه آموزش عالی زینبیه و خانم ها الهه سیف الهی فرد، معصومه انصاری، سمیرا کریمی، سیده شبنم میر جلالی، سمانه مصعودی، عطیه دانش یار، ندا عبادی و  مهدیه آقا براری از مدرسه علمیه زینبیه آثارشان به مرحله تفصیلی یک راه یافته و از سوی جشنواره علامه حلی از آنها نیز تقدیر به عمل آمد.

 

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از شرکت جمعی از طلاب و کادر این مرکز در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان شهیدشان خبر داد.
 
 

 

 

 

وداع با سردار دلها

معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از شرکت جمعی از طلاب و کادر این مرکز در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان شهیدشان خبر داد.

 فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفر کرده بود، در بامداد روز جمعه 13 دی ماه 1398 در نزدیکی فرودگاه بغداد، خودرو حامل ایشان و فرمانده حشدالشعبی عراق، ابومهدی المهندس، هدف موشک هلی کوپترهای آمریکایی قرار گرفت و این مجاهد خستگی ناپذیر که استکبار و صهیونیست و جریان تکفیری را در منطقه به زانو درآورده بود،  به آرزوی دیرینه‌ی خود در وصال به محبوب  رسید و امت اسلام و جبهه مقاومت در غم بزرگ از دست دادن این فرمانده مخلص و توانمند ماتم زده شد.

موسسه و مدرسه زینبیه همراه با مردم فهیم و انقلابی و برای عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر ارواحنا فداه و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ادای احترام به مقام والای این شهید بزرگوار و نیز تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و شهدا در مراسم تشییع این شهدای والامقام شرکت کردند.

ان شا الله شفاعت آنان شامل حال ما باشد و تلاش و خلوص آنان سرلوحه‌ی کار ما قرار گیرد.

 

 

   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه، اعلام کرد : روزچهارشنبه مورخ 97/9/7 کارگاه پژوهشی با محوریت «مقاله نویسی و انتخاب عنوان» در مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد.

ایشان بیان کرد: این کارگاه توسط سرکار خانم عبدلی با حضور طلاب سطح 2 برگزار گردید. هدف از برگزاری این کارگاه آشنا نمودن طلاب برای  انتخاب عنوان مناسب جهت رفع نیازهای جامعه، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش و … بود.

وی در ادامه افزود: محورهای آموزش داده شده توسط استاد خانم عبدلی در این کارگاه به شرح ذیل می باشد:

 *تعیین موضوع یا عنوان

 *استانداردهای انتخاب عنوان مسئله

*فرق سوال با مسئله

*آسیب شناسی مسئله

*تبدیل موضوع به عنوان

*اقسام مقاله

*مراحل عملیاتی مقاله نویسی

* هشت گام اصلی مقاله نویسی و چکیده نویسی

 

 

   دوشنبه 12 آذر 1397نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه، به مناسبت هفته کتاب و کتابخانی برنامه ها و نشست های مختلفی جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد. که شرح برنامه های اجرایی واحد پژوهش عبارتند از:

*برگزاری نشست علمی –پژوهشی با عنوان مطالعه موثر و هدفمند استاد سرکار خانم علیزاده

*برگزاری نشست پژوهشی  با موضوع اهمیت کتاب و آشنایی با سامانه کتابداری توسط سرکار خانم ایزدی .

*تقدیر از کتابدار مدرسه سرکار خانم ایزدی

*برگزاری مسابقه کتاب خوانی با عنوان « رو شهای مطالعه کتاب آقای اسلام پور»

*تقدیر از برندگان مسابقه کتاب و اهداء جوایز .

*برگزاری مسابقه خلاصه نویسی  از کتابهای:

-کتاب جامعه مهدوی

-کتاب رزق و رزاقیت

-کتاب تربیت اخلاقی جوان 

*برگزاری مسابقه طراحی لوگو و تقدیر از برندگان

*برگزاری مسابقه خاطره نویسی و تجلیل از برندگان

*بازدید طلاب مدرسه  از کتابخانه ی مدرسه

*برگزاری کلاس درس در کتابخانه مدرسه   

*فضاسازی  مدرسه به مناسبت هفته کتاب با احادیث ائمه اطهار و سخنان بزرگان

*برگزاری نمایشگاه نرم افزار نور

*تشویق طلاب به مطالعه هدفمند در طی دوران طلبگی

   دوشنبه 5 آذر 1397نظر دهید »

معاونت پژوهش و فرهنگی  مدرسه علمیه زینبیه از برگزاری اردوی پژوهشی –فرهنگی در تاریخ 97/9/1 به شهر مقدس قم و بازدید از کتابخانه های عمومی قم خبر داد.  

این اردو درطی  یک روز  با حضور طلاب  و با هدف آشنا نمودن آنان با کتابخانه های تخصصی و آشنایی با آثار بزرگان  ، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش و … برگزار گردید.

لازم به ذکر است در بین مسیر عکس شهید دفاع مقدس به مناسبت هفته بسیج توزیع و ثواب زیارت به نیت آن شهید اهدا گردید ، همچنین دعای کمیل توسط طلاب قرائت شد.

   دوشنبه 5 آذر 1397نظر دهید »

“هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد.”

برای دریافت عکس با کیفیت بالاتر کلیک کنید.

مقام معظم رهبری:امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک «واجب دینی» است.

1. کتابخوانی کودکان

کودکان را به کتابخوانی عادت بدهید، این کار تا آخر عمر همراه با آنها خواهد بود

پدر و مادرها بچه‌ها را از اول با کتاب مانوس کنند 

2. کتابخوانی تابستانی

در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصل تعطیلند حتماً کتاب بخوانند ، کتاب‌هایی را معین کنند، بخوانند و تمام کنند.

3. زنگ کتاب‌خوانی

معلمین و دانش‌آموزان ساعاتی را به کتابخوانی اختصاص دهند. این را حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند.

4.محفل کتابخوانی

جوان‌ها وقتی دور هم می‌نشینند و دو ساعت سه ساعت جلسه دارند یه قرار بگذارند که از این جلسه ، نیم ساعت کتاب بخوانند .

5. کتابخوانی روزانه

به بهانه اشتغال و کارهای روزمره از مطالعه غفلت نکنید . 63.8.15 کتابخوانی را جزء کارهای زندگی بدانید.

6. اهمیت کتاب

بهای کتاب را جزئی از هزینه‌های ضروری بدانید .

7. عرضه کتاب

ناشرین در قطار راه آهن ، مترو و اتوبوس‌ها کتاب‌های جذاب و سرگرم‌کننده عرضه کنند.

در اداراتی که مردم زیاد انتظار می‌کشند و جمعیت زیاد است کتاب عرضه شود .

8. بازار کتاب

دنبال کتاب مورد نظرتان بگردید تا ناشر و مولف هم برای پدید آوردن کتاب تلاش کنند.

9. همراه کتاب

 با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقت‌های اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید.

10. صدقه کتاب

در صورت توان برای چاپ کتاب‌های خوب هزینه کنید و آن را به حساب صدقه جاریه بگذارید.

11-هدیه کتاب

کتاب‌های خوبی که می‌خرید را پس از مطالعه به دوستان و فرزندانتان بدهید تا آنها هم بخوانند.

 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

   شنبه 26 آبان 1397نظر دهید »

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه، به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی روز یکشنبه مورخ 20/8/97  نشست علمی-پژوهشـی با موضوع « روش مطالعه  هدفمند و موثر» با حضور استاد سرکار خانم علیزاده، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد.

خلاصه ای از گزارش این نشست به شرح ذیل می باشد:

در این نشست  سرکار خانم علیزاده  فرمودند: روایت ها تاکید زیادی روی تفکر و فکرکردن دارند. در روایات آمده است یک ساعت تفکرکردن برتر از عبادت هفتاد سال است که شبها به عبادت بپردازی وروزها روزه بگیری .

ایشان بیان کرد : تفکر از طریق روش های مختلفی ایجاد می شود یکی از روش های متداولی که  تفکر را ایجاد می کند مطالعه می باشد. مطالعه یک امری ضروری برای انسان است. اگر یک طلبه وارد حوزه می شود خود را باید به امر مطالعه ملزم کند . حوزه علمیه زمینه را برای مطالعه فراهم می کند اما اگر بخواهیم علم را بالا ببریم نیازمند تلاش مضاعف می باشیم.

استاد مربوطه تاکید کرد : تعریف مطالعه، یک فرایندی شرطی واکتسابی جهت افزایش معلومات است .

 از جمله رو ش های مطا لعه : مطالعه اجمالی ، مطالعه تند خوانی ، مطالعه انتقادی و … می باشد و نوع مطالعه باید با نوع کتاب هماهنگ باشد  .

 خانم علیزاده در خاتمه نشست گفتند : اولین قدم برای مطالعه هدفمند برنامه ریزی کردن است که  فواید برنامه ریزی  عبارت است از :

*انتخاب روشی مناسب برای پاسخ به شبهات  و سوالات

 *افزایش تمرکز

*کاهش اضطراب و تنش های روانی

*تقویت اراده و تصمیم گیری

 *ارزیابی انسان نسبت به افعال خود  می باشد

 

   دوشنبه 21 آبان 1397نظر دهید »

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه علمیه زینبیه جلسات اخلاق روزهای چهارشنبه هر هفته با حضور سرکار خانم اسماعیلی ، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه زینبیه برگزار می گردد.  

موضوعات سخنرانی در جلسات برگزار شده تا کنون به شرح ذیل می باشد:

*جلسه اول: هماهنگی بین عقل و دل  

*جلسه دوم:تفسیر حدیثی از امام رضا علیه السلام پیرامون آیه آخر «سوره حشر»

*جلسه سوم: بیان برخی از آداب طلبگی

 ***جهت دریافت متن کامل سخنرانی ها کلیک کنید.

   شنبه 12 آبان 1397نظر دهید »

معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه اعلام کرد : به یاری خداوند متعال سه نفر از طلاب سطح 2 موفق به دفاع از تحقیق پایانی خود در تاریخ 97/6/19 شدند، که یک نفر از طلاب موفق به کسب نمره 20 شد.

ایشان بیان کرد : در این جلسه از تحقیقات پایانی خانم ها  سیده راضیه سیدی با موضوع « ادله و گستره ی عصمت انبیا از منظر امامیه  »  و سمیرا کریمی با موضوع « بایسته های اخلاقی عضویت در شبکه های مجازی » با راهنمایی سرکار خانم سلیمانی پور دفاع گردید.

و همچنین خانم آیدا حسنی از تحقیق پایانی خود با موضوع «بررسی تطبیقی جایگاه عقل از دیدگاه حکمت صدرایی و اندیشمندان مکتب تفکیک » با راهنمایی سرکار خانم عبدلی دفاع کرد که این تحقیق با کسب نمره 20 به عنوان تحقیق برترشناخته شد .

گفتنی است ، این دفاعیه ها توسط داور محترم جناب آقای دکتر باقی زاده در این مدرسه برگزار گردید.

 

   یکشنبه 1 مهر 1397نظر دهید »

معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه گفت : به یاری خداوند متعال 8 نفر از طلاب سطح 2 موفق به دفاع از تحقیق پایانی خود در تاریخ 97/6/25 شدند .

ایشان اعلام کرد تمام دفاعیه ها توسط  داور محترم جناب آقای دکتر باقی زاده برگزار شد و اسامی طلاب موفق به دفاع به شرح ذیل می باشد: 

1. خانم  طیبه خزائی با موضوع «پیامدهای تکذیب آیات الهی از منظر آیات و روایات»  با راهنمایی سرکار خانم علیزاده 

2.خانم مینا شعبانی  با موضوع « بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر متکلمین و فلاسفه شیعه» با راهنمایی سرکار خانم سلیمانی پور 

3.خانم سکینه شیرزاد با موضوع « بررسی و نقد معرفت فطری خداوند در مکتب تفکیک » با راهنمایی سرکار خانم سلیمانی پور 

4.خانم زهرا شوقیان با موضوع «نقش و جایگاه بصیرت در انتظار مهدوی » با راهنمایی سرکار خانم عبدلی دفاع گردید.

5.خانم اعظم صدری با موضوع «راه های مقابله با ظلم از منظر آیات و روایات»با راهنمایی سرکار خانم حاتمی 

6.خانم الهه سیف الهی با موضوع «بداء از منظر مفسران شیعه و سنی» با راهنمایی سرکار خانم حاتمی

7.خانم مهدیه آقابراری با موضوع « مقایسه سبک تربیتی والدین در اسلام با غرب» با راهنمایی سرکار خانم حاتمی

8.خانم عطیه دانشیار با موضوع «نقش عشق در تکامل انسان از دیدگاه عرفای اسلامی» با راهنمایی سرکار خانم حاتمی 

 

 

 

 

   یکشنبه 1 مهر 1397نظر دهید »

معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه گفت : به یاری خداوند متعال 6 نفر از طلاب سطح 2 موفق به دفاع از تحقیق پایانی خود در تاریخ 97/6/26 شدند .

 ایشان اعلام کرد در این جلسه تمام دفاعیه ها توسط  داور محترم جناب آقای دکتر باقی زاده برگزار شد و اسامی طلاب موفق به دفاع به شرح ذیل می باشد: 

 1.خانم اسماء رستمی با موضوع «  عوامل و موانع نفوذ شیطان بر انسان از منظر آیات و روایات  »  با راهنمایی سرکار خانم آتش پنجه

 2.خانم لیلا اصغرلو با موضوع « بررسی تطبیقی ادله موافقان و مخالفان افزایش جمعیت »  راهنمایی سرکار خانم  عبدلی

 3.خانم ربابه جودی با موضوع «بررسی تطبیقی منزلت انسان در مکتب اومانیسم و اسلام  » با راهنمایی سرکار خانم  عبدلی  

 4.خانم شکوفه نعیمی با موضوع « پیام های اخلاقی وصیت امام علی علیه السلام به کمیل » با راهنمایی سرکار خانم نجم الدینی

 5.خانم طیبه پیران با موضوع « راه کارهای ایجاد شادی از منظر آیات و روایات »  با راهنمایی سرکار خانم نجم الدینی  

 6.خانم سمانه مسعودی با موضوع « ویژگی حکومت الهی با حکومت طاغوت از منظر آیات و روایات »  با راهنمایی سرکار خانم دانش کهن 

   یکشنبه 1 مهر 1397نظر دهید »

معاون پژوهشی مدرسه علمیه زینبیه اعلام کرد:سومین همایش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، با عنوان «جامعه اسلامی و مطالبات مردم از مسئولین »برگزار خواهد شد.

 محورهای اصلی همایش به شرح زیر می باشد:

1- چیستی و رتبه بندی مطالبات مردمی

2- علل و عوامل شکل گیری مطالبات مردمی

3- راهکارها و راهبرد های پاسخگویی به مطالبات مردمی

4- چرائی عدم رسیدگی به مطالبات مردمی و راهکارهای پیشگیری از آن

5- آثار و پیامدهای مطالبات مردمی

6- شیوه های مواجهه مردم با مطالبات

 * لازم به ذکر است تمامی محور های ذکر شده در ارتباط با مطالبات مردمی در زمینه های علمی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی، اجتماعی ، مدیریتی و حقوقی ، بهداشت و سلامت و …. قرار می گیرد.

*جهت دریافت سرفصل های پیشنهادی در راستای مطالبات مردمی کلیک کنید.

 مهلت ارسال آثار تا 30 آذر ماه می باشد.

   شنبه 20 مرداد 13971 نظر »

جلسه دفاع پنج تن از طلاب سطح دو مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد.

 
معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه گفت: به یاری خداوند متعال پنج تن از طلاب سطح 2 موفق به دفاع از تحقیقات پایانی خود شدند.

وی افزود: در این جلسه از تحقیقات پایانی خانم ها: سیده فاطمه رئیسی و  اکرم تقی خانی با موضوع «ملاک های همسر شایسته و کارکردهای تربیت آن در زندگی انسان از منظر آیات و روایات»؛ «معناشناسی واژة شفا در قرآن» با راهنمایی سرکار خانم نجم الدینی و خانم مرضیه فتحی با عنوان «شیوه های عفاف آفرینی در برنامه های نمایشی تلویزیون» با راهنمایی سرکار خانم فاطمه سلیمانی پور و خانم اعظم سپهرنوش با موضوع «بررسی تطبیقی الهیات شیعی و مسیحیت با تأکید بر توحید نظری» با راهنمایی سرکار خانم عبدلی و خانم عزت معصومی با موضوع «مصادیق طیبات و خبیثات از منظر قرآن» با راهنمایی سرکار خانم حاتمی دفاع گردید.

گفتنی است، تمامی دفاعیه ها توسط داور محترم جناب آقای دکتر باقی زاده در این مدرسه علمیه برگزار گردید.
 

   شنبه 15 مهر 1396نظر دهید »

جمعی از طلاب مدرسه علمیه زینبیه در آخرین شب مراسم عزاداری حضرت

 

فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها واقع در حسینیه امام خمینی (قدس سره)

 

شرکت نمودند.
 


به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه زینبیه: مراسم حسینیه امام

 

خمینی (ره) به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با حضور

 

مقام معظم رهبری دام ظله العالی و مقامات دولتی ، کشوری و هزاران نفر

 

از قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

 

وی افزود: جمعی از طلاب مدرسه علمیه زینبیه نیز در این مراسم شرکت

 

نمودند.

 

این مسئول ادامه داد: در این مراسم حجه الاسلام سید احمد خاتمی ایراد

 

سخنرانی نمودند و مطالبی پیرامون فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها ارائه

 

کردند.

 

وی حضور «شجاعانه، روشنگرانه و عفیفانه» حضرت صدیقه کبری سلام‌الله‌

 

علیها در انجام وظیفه و دفاع از دین و ولایت را الگویی  بی‌بدیل دانست و

 

افزود: انقلاب اسلامی ایران نمونه‌ای از حضور بهنگام مردم در انجام وظیفه

 

و تکلیف است و در دفاع از انقلاب و ارزشهای دینی-مذهبی نیز باید همچون

 

ام‌الائمه‌ علیهاالسلام با بصیرت و بدون واهمه از تهدیدها و سرزنش‌ها، به

 

تکلیف عمل کرد.

 

  در پایان مداحی و سینه زنی توسط مداح اهلبیت علیهم السلام آقای

 

سعید حدادیان انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

   شنبه 14 اسفند 1395نظر دهید »

نشست علمی پژوهشی با موضوع «مدیریت زمان حرکت به سمت تعالی» در مدرسه

علمیه زینبیه برگزار گردید .

معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه گفت: جلسه نشست علمی پژوهشی با موضوع

«مدیریت زمان حرکت به سمت تعالی» در این مدرسه با حضور طلاب و اساتید از سوی

معاونت پژوهش برگزار گردید .

ی افزود: در این نشست که  از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر به طول انجامید سرکار خانم

داروغه استاد مبلغ و مشاور تحصیلی جامعه الزهراء قم به تکنیک های مدیریت زمان و

عوامل هدر دادن زمان پرداختند. داروغه با اشاره به اهمیت مدیریت زمان در زندگی و

تحصیل تاکید نمودند مدیریت موفق  به 3 عامل بستگی دارد :مدیریت خود ، مدیریت

محیط و مدیریت زمان ؛ تا زمانی که فرد درمدیریت خود و محیط ناتوان باشد قادر نخواهد

بود زمان را مدیریت کند .ایشان با توجه به اینکه تحصیل بخشی از پازل زندگیست و

زندگی در تحصیل خلاصه نمی شود تاکید کردند تنها زمانی می توان برای تحصیل

برنامه ریزی نمود که دیگر ابعاد زندگی نیز تابع نظم و برنامه باشد .

ایشان با توضیح اینکه کوهنوردی که نداند به کدام قله قصد صعود دارد هرگز به مقصد

نمی رسد بیان داشتند برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای ابتدا باید هدف به وضوح

مشخص شود تا بتوان برای رسیدن به آن به صورت عینی برنامه ریزی کرد .

واقع بینانه بودن، تناسب با استعداد و توانایی های فرد ، تناسب با شرایط زندگی از

ویژگی هایی بود که مشاور محترم برای رسیدن به هدف برشمرد .

در بخش دوم نشست با توزیع پرسشنامه و دریافت پاسخ  از سوی طلاب میزان موفقیت

و ناکامی در مدیریت زمان  به صورت کارگاهی و عملی بررسی و آسیب شناسی

شد. (نمونه پرسش نامه در انتهای مطالب جهت استفاده کاربران قرار داده شده است) .

ایشان جهت تمرکز بر امور و فعالیت های مشخص ( کلاس،مطالعه ، عبادت ، ورزش، استراحت

و …. ) رسم جدولی را به طلاب پیشنهاد کردند که در آن از هنگام بیداری تا زمان خواب برای

هر کاری ، زمان خاص و مناسبی را معین کنند و طبق همان برنامه تنظیم شده به انجام دادن

آنها بپردازند . ایشان از حاضرین خواستند که مدت زمان تمام فعالیت های روزانه خود را با

جزئیات یادداشت کنند و در انتها کل زمان ها را جمع بزنند تا دریابند علت اینکه همه در پاسخ

به اینکه چرا به همه کارهای خود نمی رسند به راستی چیست و چفدر در انتها وقت اضافه

می اورند. و در پایان برنامه روزانه خواستند تا به کارهایی که طبق برنامه انجام داده اند

امتیاز مثبت دهند و اگر کاری را طبق برنامه ریزی انجام نداده اند امتیاز منفی داده و در کل

با جمع امتیازها میزان موفقیت خود را در طی یک شبانه روز محاسبه نمایند .  در ادامه

روش های صحیح پیش مطالعه ، مطالعه و پس مطالعه بیان شد. هم چنین در پایان به

درخواست طلاب، روش های موثر بر یادگیری و تمرکز و راه کارهایی در این زمینه ارائه شد.

گفتنی است، بخش پایانی جلسه با پرسش و پاسخ طلاب به اتمام رسید .







موضوعات: پژوهش
   چهارشنبه 28 مهر 1395نظر دهید »


کرسی آزاداندیشی با موضوع ” حدود و ثغور اطاعت‌پذیری زنان در محیط خانواده وارتباط آن با

عصرظهور ” در مدرسه علمیه زینبیه برگزار گردید .

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه، کرسی آزاداندیشی با موضوع” حدود و

ثغور اطاعت‌پذیری زنان در محیط خانواده و ارتباط آن با عصر ظهور “  در تاریخ18/2/95  با حضور

دکتر محمدجعفر غفرانی  ، سرکار خانم موسوی و سرکار خانم سلیمانی پور  در این مدرسه

برگزار گردید .

استاد غفرانی به عنوان استاد ارائه کننده بحث صحبت هایشان را با توجه به فلسفه بعثت

اطاعت پذیری از پروردگار آغاز کردند . ایشان فلسفه بعثت اطاعت پذیری را طبق ایات 54 و

55 سوره نور تبیین کردند .

در ادامه ایشان اقسام اطاعت را نام و تشریحکردند که اطاعت بر دو قسم است اطاعت

تکوینی و اطاعت تشریعی .

در اطاعت تشریعی مخلوق مختار با اطاعت از منصوبین خداوند به بارگاه الهی شرفیاب

می شود.

منصوبین الهی طبق آیات قران برای بانوان 6 مورد است .عقل پیامبران پیامبرخاتم اولی الامر

و همسر طبق آیه 34 سوره نساء . البته این طاعت طبق فتاوای تمامیمراجع در دو مورد

محدود است :1-خروج از منزل 2-تمکین و تمتع

در حین ارائه مباحث از سوی استاد غفرانی سرکار خانم موسوی به عنوان استادمنتقد مواردی

را متذکر شدند ایشان حدود اطاعت پذیری از همسری غیرمتشرع را نیازمند تبیین بیشتر

دانستند .

در برخی روایات از مجالست با افرادی نهی شده است مانند نادان، دروغگو و… در مواردی

که همسر مبتلا به این رذائل است تبعیت زن از همسر لزومی ندارد همچنین ایشان سعة

وجودی همة بانوان در برابر ناملایماتزندگی را به یک میزان ندانستند ، طبق آیه لایکلف الله

نفسا الا وسعها، گاه تحمل طرف مقابل منجر به مشکلاتی برای زن می‌شود و در برخی 

موارد، صبر و تحمل همسر را بر رفتارهای غیرمنطقی اش جری تر می کند و در واقع نوعی

معاونت در ظلم است.

در پایان دبیر جلسه سرکار خانم سلیمانی پور  به جمع بندی مباحث پرداختند .









موضوعات: پژوهش
   سه شنبه 21 اردیبهشت 1395نظر دهید »

ایران یکی از کشورهایی است که تا حدود 30 الی 35 سال آینده یک کشور میانسال و پیر خواهد بود.

به گزارش معاونت پژوهشی مدرسه علمیه زینبیه، نشست علمی ـ پژوهشی این مدرسه در تاریخ

29/2/94 با موضوع «خانواده، جمعیت، سبک زندگی» برگزار گردید.

وی گفت:این نشست با حضور استاد ارائه کننده بحث سرکار خانم دکتر حسینی عضو شورای اجتماعی 

فرهنگی زنان  و سرکار خانم زهره انجام نجم الدینی در بین طلاب سطح 2 و 3 ، اساتید و دانش آموختگان

سطح 2 و 3 انجام شد.

دکتر حسینی در این نشست به اهمیت و ضرورت افزایش جمعیت و بیان کارهای صورت گرفته از دهه

60 تا سال 90 برای کاهش جمعیت از سوی دولت و مردم پرداخت.

وی هم چنین ایران را به عنوان یکی از کشورهایی که تا حدود 30 الی 35 سال آینده یک کشور میانسال

و پیری خواهد بود معرفی کرد و افزود: مشکلات چنین جامعه ای هم برای دولت و هم برای خانواده هاست.

گفتنی است، در پایان نشست علمی ـ پژوهشی جلسه پرسش و پاسخ صورت گرفت.






موضوعات: پژوهش
   سه شنبه 5 خرداد 1394نظر دهید »

 

چکیده

 

اين تحقيق با موضوع جايگاه انتظار در اسلام مي باشد. بنا بر اعتقاد شيعه انتظار به

معناي چشم به راه آمدن واپسين ذخيره الهي و برپايي حكومت عدل و قسط در

سراسرگيتي است. نشاط و پويايي بشر در دوران زندگي فردي و اجتماعي، مرهون

نعمت انتظاراست كه در آن به همه­ي نياز هاي روحي و جسمي پاسخ داده مي شود.

مسئله­ي مهمي كه درطول تاريخ پر انتظار اسلام بوده است وعده هاي تخلف ناپذير

الهي در مورد آينده اسلام وپيروزي نهايي مومنان و مستضعفان مي باشد كه در قرآن كريم

و روايات به آن اشاره شده است.

انتظار موعود جهاني در همه­ي ابعاد زندگي منتظر و اجتماع تأثير مي گذارد، از جمله

آراستگي به عدالت و تقوا، آراستگي به بردباري و پايداري،حل نشدن در فساد محيط،

عمل به دستورات اسلام،اصلاح طلبي و ظلم ستيزي و … . بنابراين بايد فهم و تلقي صحيحي

انتظار داشته باشد تا دچارتحريف، تفسير يا انحراف از اصل انتظار نشود.


كليد واژه ها: انتظار، منتظر.

نام  و نام خانوادگی پژوهشگر سرکار خانم خراسانی/ استاد راهنما سرکار خانم فرهادکیایی




   پنجشنبه 28 اسفند 1393نظر دهید »


کلاس دوره پیشرفته  کامپیوتر ICDL در مدرسه علمیه زینبیه برگزار شد.

اولین جلسه کلاس کامپیوتر با حضور طلاب  در روز یکشنبه تاریخ 26 مرداد ماه تشکیل شد.

سرکار خانم مشهد لو مدرس کامپیوتر اذعان داشتند که طلاب متقاضی جهت ثبت نام این دوره

از کلاسها به سایت مورد نظر مراجعه کنند.

لازم به ذکر است این دوره به مدت 7 هفته  و  با ارائه مدرک  معتبر فنی حرفه ای خواهد بود.

   دوشنبه 27 مرداد 1393نظر دهید »

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Hidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″>

“>

بسمه تعالی

دستورالعمل نگارش تحقیق پایانی از لحاظ شکلی

1- طرح کلی تحقیق پایانی

- جلد پایان­نامه: حتما به صورت گالینگور و مطالب روی جلد زرکوب شود، فونت آن مانند نمونه (1) و رنگ جلد تحقیقات پایانی سبز تیره باشد.

- صفحه سفید

- صفحه بسم الله: ساده و بدو ن کادر باشد

- صفحه عنوان: تمام مطالبی که روی جلد نوشته شده در اینجا عیناً ذکر شود. ذكرعناوين و القاب مانند دكتر، حجت الاسلام، آقاي، خانم و….اشكال ندارد.

- تصویر(کپی) نتیجه ارزیابی هیأت داوران مبنی بر قبول تحقیقات پایانی(پیوست شماره18)

- صفحه تحمیدیه: ساده و بدون کادر باشد.

- صفحه تقدیم: ساده و بدون کادر باشد.

- صفحه تقدیر و تشکر: ساده و بدون کادر باشد.

- چکیده: چکیده حداکثر 300 کلمه و یک صفحه A4 با فاصله خطوط یک سانتی­متر آورده شود. چكيده نبايد بيشتر از يك صفحه A4باشد. در انتهای چکیده حتماً کلید واژه­ها ذکر شوند.

- فهرست مطالب: عناوین مطالب در سمت راست و شماره صفحات مربوطه درست در مقابل آن در سمت چپ آورده شود (از تایپ فهرست مطالب به صورت دستی خودداری شود و بعد از تایپ از امکانات محیط Word برای ایجاد فهرست به صورت اتوماتیک- استفاده شود). در پایان فهرست مطالب، فهرست اشکال، جداول و پیوست­ها (در صورت نیاز) ذکر شود.

2- متن اصلی

شامل مقدمه (کلیات تحقیق)، فصول تحقیق­ پایانی و نتیجه­ گیری است. تعداد صفحات متن اصلی با احتساب فهرست منابع حداقل 60 صفحه و حداکثر 120 صفحه است.
- مطالب در برنامه (Word 2007) و یک رو تايپ شود.عناوين اصلی در هرفصل با (B Titr 14)و عناوين فرعي با قلم (B Titr 12)و زير عناوين فرعي با (B Titr 12) فاصله سطرها در تمامي متن فارسي 5/1 سانتي متر باشد. حاشيه از سمت راست صفحه 4 سانتي متر، از بالا 5/3 سانتي­متر، از پايين 3 سانتي­متر و از سمت چپ 5/2-3 سانتی­متر باشد. تعداد خطوط در هر صفحه (با احتساب پاورقی ها) بين 17 تا 22 خط باشد. عناوين فصل در وسط صفحه و با فونت (B Titr 28 بستگی به کوتاه و یا طولانی بودن عنوان متفاوت می­شود) آورده مي­شود. مانند نمونه عمل شود.(نمونه 2)
- در تايپ كلمات عربي از فونت بدر و انگليسي از فونتTimes new استفاده شود.

- مطالبي كه عيناً از يك منبع نقل مي­شوند (نقل قول هاي مستقيم) داخل گيومه نوشته شوند. بايد با دوفونت ريزتر از متن فارسي(B Lotus 12 يا B Nazanin 12) چپ­چين شود.

 

- در صورت نیاز به آیات و روایات درون متن، حتماً به صورت بولد و با فونت… و داخل گیومه « ….» نوشته شود و سند آن در پاورقی ذکر شود.

 

- مواردی مانند (ص)، (س)، (ع) و … باید در صفحه عنوان، فهرست مطالب، متن و … به صورت کامل نوشته شوند  مانند سلام الله علیها، عليه السلام و… .

شماره گذاری صفحات: شماره صفحات در پایین صفحه وسط قرار گیرد. فاصله شماره تا پایین صفحه1سانتی­متر باشد. صفحات قبل از مقدمه مانند صفحات آغازین(تحمیدیه، تقدیم و تشکر،

چكيده، فهرست مطالب و سایر فهرست ها با حروف ابجد شماره­گذاری می­شوند. از مقدمه تا آخرین صفحه پایان نامه با اعداد ترتیبی شماره­گذاری می­شوند. صفحات عناوين فصول نبايد شماره صفحه داشته باشد اما در شمارش صفحات لحاظ می­شوند.

3-    شماره­ گذاری موضوعات

عناوين اصلي در هر فصل به عناوين فرعي و زير عنوان­هاي فرعي­تر تقسيم وبه وسیله شماره مشخص می­شوند. شماره سمت راست نشان دهنده عنوان اصلی و عدد سمت چپ شماره عنوان فرعی مدنظر است. اگر عناوین فرعی نیز دارای زیر عنوان باشند، شماره آن در سمت چپ می­آید. مثال:

 

عنوان اصلی: 3- نقش معنویت در زندگی

عنوان فرعی: 3-1-ویژگی های زندگی معنوی در اسلام

زیر عنوان فرعی: 3-1-1- سعه صدر

زیر عنوان فرعی: 3-1-2- اعتدال


4- تنظیم فهرست منابع

- اگر از قرآن و يا نهج البلاغه در متن استفاده شده باشد، اول قرآن و بعد نهج البلاغه بدون ذكر مشخصات آورده مي­شود.

- در تنظیم فهرست منابع، ابتدا کتب به ترتيب حروف الفبای نام خانوادگی نویسنده مرتب می­شوند. در ابتدا کتابهای فارسی و بعد منابع عربی ، انگلیسی و… جداگانه ذکر می­شوند.

شیوه ارجاع كتب در فهرست منابع:

نام خانوادگی، نام، عنوان کتاب، (مترجم یا مصحح یا محقق)، جلد، چاپ چندم، محل نشر: انتشارات، سال نشر.


نکته:

ng>

- اگر از منابع مختلف یک نویسنده استفاده شود در فهرست منابع به جای تکرار نام نویسنده از خط تیره استفاده شود. به طور مثال:

مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.

__________، پیرامون انقلاب اسلامی، چاپ سوم، قم: انتشارات صدرا، 1375.

- اگر محل انتشار کتاب مشخص نباشد کلمه (بی جا) و اگر سال انتشار مشخص نباشد به جای آن کلمه (بی تا) می­آوریم.

- مثال: زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، ج2، چاپ سوم، بی جا، بی تا، 1390.

ly: arial,helvetica,sans-serif;">- بعد از کتب، فهرست مقالات پژوهشی و تخصصی ذکر می­شود.

شیوه ارجاع مقالات:

ly: arial,helvetica,sans-serif;">نام خانوادگی، نام، “عنوان مقاله"  داخل گیومه ، نام نشریه، شماره نشریه، سال انتشار. مثال:

- بعد از مقالات تخصصی و… فهرست مقالاتی که از روزنامه ها و نشریات عمومی استفاده شده است ذکر می­شود. شیوه ارجاع، مانند مقالات پژوهشی است.

5-  شیوه ارجاع در پاورقی

پاورقی­ها در زیر یک خط پررنگ و دو شماره ریزتر از قلم متن نوشته شود. پاورقی­های هر صفحه به طور جداگانه از عدد 1 شروع شود. فاصله آخرین خط پاورقی با لبه پایینی صفحه، 2 سانتی­متر باشد.


انواع پاورقی

1-       پاورقی توضیحی: اگر واژه­ای یا عبارتی در متن نیاز به توضیح خاص یا ترجمه داشته باشد توضیح یا ترجمه آن در پاورقی آورده می­شود.

2-       پاورقي ارجاعی

پاورقي ارجاعی بسته به نوع منبع ،اشکال مختلفی دارد :

1-2)کتاب

نام، نام خانوادگی، عنوان کتاب، نام(مترجم یا مصحح یا محقق)جلد، چاپ چندم، محل نشر: انتشارات، سال نشر. شماره صفحه

مثال: زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، ج2، چاپ سوم، تهران، نشر نی، 1390، ص35


نکته:

-   اگرهمان منبع بلافاصله بعد از منبع قبلی ذکر شد، به جای تکرار سند، کلمه «همان» آورده شود.

مثال: فرض کنید محقق از کتاب زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران،ج2، چاپ سوم، تهران، نشر نی، 1390، ص35 مطلبی را نقل کرده و نشانی آن را ذکر کرده است. اگر محقق بلافاصله در پاراگراف بعدی و یا در صفحه بعد دوباره از این کتاب استفاده کرد، بدون این­که از منبع دیگر استفاده کند، به جای نشانی  کلمه «همان» آورده می­شود.


مثال:

-        زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران،ج2، چاپ سوم، تهران، نشر نی، 1390، ص35

-        همان

-        اگر فقط شماره صفحه عوض شده بود. شماره صفحه ذکر می­شود. مثال: همان،ص40

-  اگر همان منبع با فاصله آورده شود، مثلا از کتاب «نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران» مطلبی ذکر شده و در صفحات یا فصل­های بعدی دوباره از این کتاب استفاده شود به اين صورت ارجاع داده می­شود:

نام، نام خانوادگی نویسنده، همان کتاب، شماره صفحه.

مثال: زهرا، فاطمی، همان کتاب، ص35

-  اگر از منابع مختلف یک نویسنده (در صورتی که نویسنده چند کتاب دارد) با فاصله استفاده شود، برای بار اول نشانی را کامل می­نویسیم، اما در استفاده­های بعدی  به اين صورت عمل شود:

نام، نام خانوادگی نویسنده، عنوان کتاب، همان، شماره صفحه.

-        مثال: زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران،همان، ص35

-        زهرا، فاطمی، مهدویت ومسأله مشروعیت سلطنت پهلوی،همان، ص65

 

-  اگر کتابی دو یا سه نویسنده داشته باشد به ترتیبی که نام آنها روی جلد کتاب درج شده، در پاورقی آورده می­شود .

مثال:

زهرا، فاطمی، فاطمه، مهدوی، فاطمه، علوی، مهدویت و مسأله مشروعیت سلطنت پهلوی،……

-   اما اگر بیشتر از سه نویسنده باشد: نام، نام خانوادگی اولین نویسنده به همراه کلمه (و دیگران) آورده می­شود.

به طور مثال: زهرا، فاطمی و دیگران، مهدویت و مسأله مشروعیت سلطنت پهلوی،……

 

-  اگر در ارجاع فقط از یک صفحه منبعی استفاده شود، علاوه بر اطلاعات دیگر  شماره صفحه به صورت ص 120 نوشته می­شود. اما اگر از چند صفحه متوالی استفاده شود به صورت ص 125-120 نوشته می­شود.

مثال:

زهرا، مهدوی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.ص18

مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.صص123-120

-   براي ارجاع آيات در پاورقي، نام سوره، شماره سوره داخل پرانتز و بعد شماره آيه مي­آيد:  سوره نمل(27) آيه 34

-   القاب و عناوين مانند دكتر، مهندس، آيت الله، حجت الاسلام، شهید و… در پاورقي و در فهرست منابع حذف مي­شوند.

مثال: مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: انتشارات صدرا، 1368.

 

2-2-) مجموعه مقالات

نام، نام خانوادگی نویسنده، “عنوان مقاله” داخل گیومه، عنوان کتاب مجموعه مقالات، شماره چاپ، نام، نام خانوادگی گردآورنده، نام ناشر، محل انتشار، سال نشر.

مثال:

زهرا، فاطمی، ” مهدویت و مسأله مشروعیت سلطنت پهلوی “، مجموعه مقالات انقلاب اسلامی،چاپ­سوم،فاطمه، مهدوی، نشر نی، تهران، 1358، ص88


3-2) مقالات علمی

نام، نام خانوادگی،عنوان مقاله، مترجم (اگر مقاله ترجمه شده باشد) نام نشریه، شماره نشریه، سال انتشار. شماره صفحه.

مثال:

زهرا، فاطمی، سيماي كلان آرمان­شهر مهدوي، فصلنامه شیعه شناسی، شماره38،1390، ص22


4-2) پایان نامه

نام، نام خانوادگی، عنوان پایان نامه، نام واحد آموزشی حوزوی یا دانشگاه، شهر محل واحد حوزوی یا دانشگاه، مقطع تحصیلی، سال. شماره صفحه

مثال پایان­نامه حوزه:

زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، مؤسسه آموزش عالی

حوزوی الزهرا(س)، قم، پایان نامه سطح 3 ، ص92

مثال پایان­نامه دانشگاه:

زهرا، فاطمی، نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه مفید، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص142

 

5-2) کتابخانه دیجیتالی و …

در صورت ضرورت استناد به منابع دیجیتالی، همانند استناد به کتاب و مقالات، عمل می­شود. اما به جای مشخصات چاپ، نشانی دقیق سایت و تاریخ دسترسی به سایت حتما ذکر شود.


نمونه(1)

(آرم الله) (B Titr 12)

شورای عالی حوزه علمیه قم(B Titr 14)

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران(B Titr 16)

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان ……… ( B Titr 14)

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی) (B Titr 16)

عنوان (B Titr16)

سیره سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)(B Titr 26)

استاد راهنما(B Titr 12)

………………………………… (B Titr 14)

استاد داور(B Titr 12)

…………….. (B Titr 14)

پژوهشگر(B Titr 12)

………….. (B Titr 14)

مرداد  1390(B Titr 12)


(نمونه2)

فصل دوم (B Titr 22)

مبارزات سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

(رفتارهای سیاسی عملی)

(B Titr28 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 





   دوشنبه 7 بهمن 13921 نظر »

به گزارش واحد پژوهش کارگاه روش تحقيق ميدانی با هدف آموزش اعضای گروه

فراخوان مسابقه ي رشد3 در اين مجموعه برگزار گرديد. اين كارگاه آموزشي در

طي سه جلسه براي طلاب سطح سه و سطح دو و فارغ التحصيلان مدرسه علميه

زينبيه، با حضور جناب آقاي دكتر امانت، در مورخ 28 و 30 ارديبهشت و 6

خرداد مجموعاً در 20 ساعت برگزار شد. خاطر نشان می شود كه هر يك از

طلاب به نمايندگی از گروه، به صورت عملی بر روي موضوعات تحقيقی خود فعاليت نمودند.


واحد پژوهش


موضوعات: پژوهش
   چهارشنبه 30 مرداد 1392نظر دهید »

تحقیق وپژوهش نوعی اکتشاف واستخراج علمی است که مانند استخراج منابع طبیعی در ابتدا به

مطالعات مقدماتی قابل توجهی نیاز دارد.به طور مثال موفقیّت یک پروژه ی استخراج نفت تا حدود

زیادی به مطالعات قبلی وابتدایی،پیش از عملیات حفاری بستگی دارد ودر این زمینه باید متخصصان

متعددی در علوم زمین شناسی وجغرافیایی وصاحبنظران همکاری نمایند تا ضمن شناسایی منطقه،

احتمال وجود ذخایرنفتی زیادی را در آنجا تعیین نمایند وسپس به محاسبه وچگونگی عملیّات اکتشاف

واستخراج پرداخته ودر آخر زیر نظر سرپرست طرح،کارراعملیاتی و به مرحله ی اجرا در آورند.

فرایند پژوهش وتحقیق را نیز می توان به اکتشاف واستخراج نفت تشبیه کرد یک پژوهشگر قبل از

هرچیز باید موضوع ومسئله را انتخاب نماید که قابلیت اکتشاف واستخراج علمی را داشته باشد و

پیرامون آن تا حدود زیادی مطالعه نمایند وبه این نتیجه برسد که مسئله مانند زمین است که ذخایر

علمی زیادی در آن نهفته است که با روشهای پژوهشی مناست می توان آنها را کشف واستخراج

نمود.بعد از انتخاب موضوع ومسئله واطمینان کامل ،محقق باید برای چگونگی انجام کار خود و

اینکه از چه روش و رویکردی می خواهد به نتیجه برسدوچه مراحلی را باید بگذراند را مشخص

نماید که در قالب طرح تفضیلی(پرویزال) ارائه می دهد. این طرح ریزی محقق مانند یک نقشه کار

وعملیات است که گام به گام محقق را در رسیدن به نتیجه ی مطلوب وارائه ی یک تحقیق علمی

دقیق یاری می نماید.در بسیاری از اوقات محقق در جریان کار با مشکلات بزرگی روبرو می شود

به گونه ای که ادامه ی طرح برایش سخت است بیشترین دلایلش ضعف روش شناختی است.بیشتر

محققان پس از طرح اولیه ی تحقیق نمی دانند باید از کجا شروع کنند ویا نمی دانند از اطلاعات

زیادی که جمع آوری نموده اند چگونه استفاده نمایند یا کار را چگونه شروع کرده وادامه داده و

چگونه به پایان برسانند؟

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مطالب بعدی ما مراجعه نمایید.

به قلم خانم نجم الدینی


موضوعات: پژوهش
   شنبه 26 مرداد 1392نظر دهید »
 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 81
  • دیروز: 158
  • 7 روز قبل: 1434
  • 1 ماه قبل: 4611
  • کل بازدیدها: 167759
نماز حاجت