« صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت استبرگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها »

مصاحبه مدیریت محترم مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با خبرگزاری کوثر :

 

اهتمام به پژوهش بر اساس منابع دینی و فرهنگی/ حوزه نباید از تحولات جامعه عقب بماند.

 

نفر برگزیده همایش کتاب سال حوزه گفت: متولیان و تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه به خصوص مسئولان و معاونان پژوهشی باید پژوهش ها و تحقیقات طلاب را با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی خاصی که در آن قرار داریم، هر چه بهتر و بیشتر به سمت نیازهای اصلی جامعه سوق دهند.
 
 
دکتر مرضیه عبدلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «کوثر»، با اشاره به این که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با کتاب «استخراج، تحلیل و ارزیابی مدل‌های اجتهادی در روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» به عنوان نفر برگزیده مورد تجلیل قرار گرفته است، اظهار داشت: بی شک برگزاری جشنواره هایی چون کتاب سال حوزه و علامه حلی در فضای حوزوی بسیار مفید و موثر است و باید این برنامه ها با قوت بیشتر تداوم یابد.

وی افزود: از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی- پژوهشی بنده در مقطع کارشناسی ارشد و سطح 3، کاربردی کردن اعتقادات و باورهای دینی در متن زندگی اجتماعی و تلاش برای فهم اجتهادی از دین و پویایی هرچه بیشتر فقهی و اجتهادی در کشف و استنباط گزاره‌های اجتماعی از متون دینی بود.

استاد پژوهشی برتر استان البرز گفت: از آنجاکه تولید علوم انسانی اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه های نرم‌افزاری تمدن نوین اسلامی در منظومه‌ی فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) واز ضروری ترین نیازها و اقتضائات جامعه‌ی دانشگاهی بود، انگیزه من برای نوشتن رساله‌ی دکتری در این حوزه مضاعف گردید. چراکه علوم انسانی که اکنون در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، بومی و متناسب با نیازهای جامعه‌ی مسلمان ما نیست و بعضاً مبانی غیردینی و الحادی در آن اشراب گردیده است. لذا با همین دغدغه رساله‌ی دکتری را که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه شایسته تقدیرگردید را تألیف کردم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اهمیت علوم انسانی و اجتماعی و نقش بنیادین آن در فرهنگ‌سازی و تحقق یک نظام فکری منسجم و تمدن‌ساز با توجه به چالش‌ها و تعارض‌های جدی علوم سکولار غربی با مبانی دینی و اسلامی، بر هیچکس پوشیده نیست و به نظر عمده ترین ضعف علم دینی در داخل کشور، ابهام روش شناختی و عدم تبیین مدلی جامع بر پایه تمام مولفه های بایسته‌ی تکوین معرفت است.

وی افزود: از این رو طراحی مدل و مدل‌سازی گامی مهم در پیشبرد ادبیات علم دینی و تحقق عملی پروژه علوم انسانی اسلامی می‌باشد که در این رساله با واکاوی مفهوم مدل و مولفه‌های مدل شناختی با تأکید بر روش شناسی تولید علم به تحلیل و ارزیابی رویکردهای اجتهادی در تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته شد.

دکترمرضیه عبدلی، شایسته تقدیر در بخش مقالات علمی با تاکید بر اهمیت تحقیقات و پژوهش های کاربردی بیان داشت: متولیان و تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه به خصوص مسئولان و معاونان پژوهشی باید پژوهش ها و تحقیقات طلاب را با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی خاصی که در آن قرار داریم، هر چه بهتر و بیشتر به سمت نیازهای اصلی جامعه سوق دهند.

وی با بیان اینکه چشم‌اندازهای حوزه‌های علمیه خواهران بایستی، خروج از تحقیقات انتزاعی صِرف و بعضاً تکراری و کلیشه‌ای، ورود به عرصه‌ موضوعات کاربردی باشد، اظهار داشت: با توجه به نیازها و اقتضائات زمانی و مکانی طلاب، رویکرد فعالانه و نه منفعلانه در برخورد با تحقیقات علمی- پژوهشی، عدم تقلید و رسیدن به باور «ما می‌توانیم» ، ورود به تحقیقات میان رشته‌ای، رعایت اخلاق پژوهشی و پرورش طلاب محقق، فرزانه، صاحب رأی و اندیشه در تراز انقلاب اسلامی، پرهیز از کمیت گرایی و رویکرد کیفی به تحقیقات و… باشد.

برگزیده بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به اینکه نقش و مسئولیت های خانه و خانواده نمی‌تواند مانعی برای فعالیت‌های علمی- پژوهشی و اجرایی بانوان باشد، گفت: وظیفه‌ی اولی و ذاتی بانوان تربیت و پرورش نسلی مهذب و انسان‌سازی در قالب سبک زندگی اسلامی است با این وجود و در همین مسیرخطابات عام، فراگیر و فارغ از جنسیت قرآن و روایات در بیان فضیلت علم و اهل دانش، اثبات می‌کند که گرایش به علم و دانش‌اندوزی و پژوهش جنسیت نمی‌شناسد.

وی تصریح کرد: یک خانواده تراز اسلامی و الگو و نمونه، چنان همبستگی و تعاون قلبی ایجاد می نماید که خانه و خانواده و مسئولیت‌های زنانه نه تنها مانع نیست، بلکه محمل تولید علم و ارتقاء دانش برای فرد، فرد خانواده خواهد بود.

دکترمرضیه عبدلی در پایان با اشاره به ورود به گام دوم انقلاب و در لبیک به بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله) مبنی بر « قوی شدن در همه‌ی عرصه‌ها» خاطر نشان کرد: ان شاء الله ما  شاهد درخشش حوزه های علمیه خواهران و بانوان حوزوی به عنوان بازوان اجرایی توانمند در تحقق اهداف و آرمان‌های اسلام و انقلاب در چارچوب چشم‌انداز حوزه‌های علمیه خواهران باشیم.

منبع: سایت کوثر نیوز

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 12 بهمن 1398


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 19
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 830
  • 1 ماه قبل: 4607
  • کل بازدیدها: 167874
نماز حاجت