« بخشش کم، بهتر از هیچ ندادنبرگزاری نشست علمی پژوهشی »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه جشن میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در روزیکشنبه سوم بهمن ماه 1400 به صورت حضوری در محل موسسه و همزمان به صورت مجازی با پخش در سامانه سیما برگزار شد.
 

در این نشست سرکار خانم عظیمی با موضوع « تجلی توحید در زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها» به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا به مقام لیله القدری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و جایگاه وجودی ایشان در عالم هستی اشاره کرده و سپس فرمودند برای الگوگیری از حضرت لازم است به ظواهر رفتار و کردار آن حضرت بسنده نکرده بلکه روح حاکم بر زندگی و سیره آن حضرت را مورد توجه قرار داده و تلاش حداکثری برای تحقق آن در زندگی  امروز نمود.

ایشان در ادامه فرمودند برای این منظور و برای مدیریت و برنامه‌ریزی زندگی ابتدائاً می بایست به پرسش‌های بنیادینی که روشن کننده هدف غائی خلقت است، پاسخ داد چراکه اگر پاسخ این سوالات روشن نشود بقیه‌ی زندگی هیچگاه معنادار نمی‌شود.

خانم عظیمی با این سوال به طرح بحث پرداختند که چه چیزی مایه‌ی خوشبختی و سعادتمندی است؟

 در جوامع و افرادی که از تربیت الهی برخوردار نیستند پاسخ کاملاً مادی است و شامل درآمد بیشتر، محبوبیت، نفوذ و جایگاه اجتماعی بالاتر و امور این چنینی می‌شود. اما در مورد کسانی که باورهای مکتبی دارند  و از منظر معنویت و اخلاق به عالم نگاه می‌کنند، ممکن است در ابتدا اصلاح رفتار به عنوان مایه سعادت‌مندی معرفی شود. البته اصلاح رفتار وکسب فضائل اخلاقی خوب است ولی هدف نهایی نیست و نباید تمام ذهن در لایه‌ی رفتار خلاصه شود.

برخی که عمیق‌تر می‌اندیشند معتقدند تغییر در رفتار خوب است ولی باید ریشه رفتار تغییر کند یعنی به اصلاح درون را به عنوان هدف قرار داده‌اند. البته ما معتقدیم که بسیاری مواقع ظاهر رفتار دو نفر ممکن است یکسان باشد ولی ارزش عمل آنها متفاوت است. بنابراین حالات درونی و نیت‌ها مهم‌اند و انسان برای تغییر آن‌ها باید سرمایه‌گذاری کند اما بازهم نمی‌توان آن را هدف نهایی قلمداد کرد.

عده‌ای دیگر معنویت گرا شده و به دنبال ماوراءالطبیعه می‌روند و کمال و سعادت را در رسیدن به علوم یا قدرت‌های غیرعادی مانند شفا دادن یا خبرهای غیبی دادن یا تشریح مسائل آینده، می‌دانند. در حالی که وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم مومن با این‌چنین ویژگی‌هایی توصیف نشده است. البته در خلال برخی آیات به کارهای خارق العاده اهل ایمان اشاره شده است مانند مومن زمان حضرت سلیمان ولی هیچگاه به عنوان فضیلت مومن بیان نشده و داشتن چنین قابلیت‌ها و رفتارهایی را نمی‌توان شاخص ارزیابی انسان قرار داد و هدف گذاری نباید این باشد که طوری زندگی کنیم که پرده‌ها از جلو چشمان ما کنار برود.

از نگاه قرآن کریم هدف نهایی انسان، توحید است. آیه شریفه‌ی «قل إنما یوحی إلی أنما الهکم إله واحد»  و مانند آن نشان می‌دهد که تمام دستورات شریعت که برنامه زندگی در اختیار انسان قرار می‌دهد، زیر چتر توحید و مقدمه‌ای برای رسیدن به این حقیقت عالی است. قرآن درباره‌ی کسی که به بالاترین مقامات رسیده می‌فرماید که پاک و مخلص شده یعنی از الودگی‌ها مبرا گشته است.

ایشان در انتها فرمودند آنچه در شئونات مختلف زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی کامل دارد همان کلمه‌ی توحید است و باید تلاش نمود کلیه‌ی مظاهر شرک را از سبک زندگی پاک نمود که فوز و فلاح حقیقی صرفاً در نتیجه‌ی آن حاصل می‌شود.

در ادامه‌ی برنامه از برندگان مسابقه‌ی نقاشی  سردار دلها و جشنواره مقاومت  تقدیر به عمل آمد و هدایایی تقدیم شد همچنین کلیپ‌هایی از سخنرانی مقام معظم رهبری درباره هویت زن مسلمان پخش شد. سپس مولودی خوانی به مناسبت جشن میلاد توسط خانم قاسمی انجام گرفت. در انتها از مهمانان حضوری با چای و شیرینی و آش پذیرایی به عمل آمد.

 


 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 4 بهمن 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 360
  • دیروز: 2446
  • 7 روز قبل: 3428
  • 1 ماه قبل: 7123
  • کل بازدیدها: 170546
نماز حاجت