« غبارروبی مزار شهدای گرانقدر | برگزاری اردوی طلیعه حضور » |
معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین جلسه دوره مهارت افزایی امام شناسی با موضوع «کرامت و صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در تعامل با دوستان و دشمنان» با حضور دکتر باقی زاده به صورت مجازی در سامانه سیما مورخ 3/7/1401 خبر داد.
دکتر باقی زاده در ابتدای بحث خود گفتند: امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت هستند. چرا به ایشان کریم میگویند: در روایتی خود امام حسن (ع) پاسخ دادند. از ایشان سوال شد کریم به چه کسی گویند؟ پاسخ دادند: کریم کسی است که قبل از اینکه دیگران درخواستی داشته باشند، مورد اجابت قرار گیرد. امام به مردم اطعام می کردند قبل از اینکه آنها از امام درخواست کنند. سیوطی درباره شخصیت امام حسن (ع) می گوید: امام آرام، با وقار، متین،کریم و بخشنده بودند. سیوطی در ادامه می گوید به فقیران رسیدگی می کردند، معمولاً بیش از درخواستشان، رسیدگی می کرد تا زندگی آنان را تامین کند. امام روا نمی دید که سائلی بیش از یکباردرخواست کند تا موجب شرمساریش شود. در طول عمر مبارک خود دو بار تمام ثروت خود را بخشیدند و این معنای صحیح کریم اهل بیت (ع) بودن است. باید گفت امامان معصوم از ما انتظار ندارند که تمام ثروت خود را ببخشیم، اما در حد توان می توانیم به دیگران کمک کنیم.
در ادامه استاد بیان کردند: آنچه در زندگی امام حسن مجتبی برجسته می باشد مسئله صلح ایشان با معاویه است. چرا امام حسن (ع) صلح کرد ولی امام حسین (ع) با یزید وارد جنگ شد؟ امامان با توجه به شرایطی که داشتند هر کدام شیوه ای را انتخاب نمودند. امام حسن (ع) اگر در زمان یزید بود قطعا با یزید جنگ می کرد همان طور که امام حسین (ع)در زمان معاویه انجام داد. زیرا شرایط کاملا متفاوت بود. استاد مطهری می گوید معاویه علناً فساد نمی کرد ولی یزید در ملأ عام مرتکب فساد می شد و مسائل را رعایت نمی کرد و شرایط کاملا فرق داشت و امام حسن (ع) مجبور به صلح شد .
استاد حوزه علمیه مفاد صلح نامه امام حسن علیه السلام را بدین گونه بیان کردند: معاویه باید به کتاب خدا، سنت رسول و سیرهیخلفای صالح عمل کند، معاویه جانشین انتخاب نکند، مردم در امان باشند، معاویه در علیه ما و یاران ما نهان و آشکارا آشوب نکند. در نهایت معاویه این صلح نامه را امضاءکرد ولی به هیچ کدام عمل نکرد.
آقای دکتر باقی زاده عوامل صلح امام حسن را چنین برشمردند :
1-ناهمگونی سپاه امام حسن (ع)، زیرا سپاه امام پنج گروه بودند: شیعیان امام علی (ع) که هیچ گونه کوتاهی نکردند؛ خوارج؛ کسانی که به دنبال غنیمت بودند؛ شکاکان و قومیت گرایان. و این سپاه ناهمگون طوری رفتار کرد که امام مجبور به صلح شد.
2-دنیا گرایی و سستی کوفیان
3-نقش منفی اشرافی قبیله گری
4-حفظ تشیع
5-عبیدالله یکی از فرماندهان سپاه امام به علت اینکه فرزندانش کشته شدند، ترسو و دنیا طلب بود و تسلیم معاویه شد و باعث فروپاشی سپاه گردید.
در پایان نیز گفتند: امام حسن (علیه السلام) برای حفظ جان و مال و امنیت مسلمانان مجبور به پذیریش صلح شدند.
فرم در حال بارگذاری ...