« در خواست نکردن از نا اهلاننتیجه از دست دادن دوستان »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، نشست بصیرتی- سیاسی در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و در دهه‌ی کرامت، بصورت برخط در تاریخ 24/3/1400 با حضور استاد محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر محمدعلی صادق زاده و با موضوع « نقش بانوان در ارتقاء بینش سیاسی جامعه» برگزار گردید.
 
 

ایشان به عنوان مقدمه فرمودند انقلاب اسلامی تحول بزرگی در کلیه عرصه ها و در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی پدید آورد. و مردم ایران با انقلاب اسلامی با نفی وضعیت موجود حرکت به سمت وضعیت مطلوب را آغاز نمودند. امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جداست. هم در پیدایش هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه و نیات. مقام معظم رهبری (مدظله) هم در بیانیه گام دوم، پیروزی انقلاب اسلامی را آغازگر عصرجدیدی در عالم دانسته اند که اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. لذا صیانت از اهداف انقلاب و کرامت افراد و ارزش ها و انتقال این مفاهیم از یک نسل به نسل دیگر ضروری است.

دکتر صادق زاده در ادامه فرمودند:  با فروپاشی شوروی سابق نوعی تقابل بین اسلام و استکبار در صحنه جهانی پدید آمد. بر این اساس جمهوری اسلامی با تاکید بر استقلال و عزت و اقتدار و امنیت، نفی سلطه گری و سلطه پذیری و  با رویکرد حمایت از ملت های مظلوم و ستمدیده و جریان مقاومت در جهان معرفی شد. و  تضاد ماهوی گفتمان اسلام شیعی و سلطه جویی غرب آشکارتر از همیشه گردید.

سیاست آمریکا در برابر ایران پس از انقلاب اسلامی رویکردی کاملا تهاجمی و تقابلی و جنگ طلبانه گردید و به دنبال آن  با استفاده از تبلیغات و هجمه های گسترده ی رسانه‌ای، اسلام هراسی و شیعه هراسی و نیز  ایران هراسی و مخدوش کردن چهره ایران در جهان را بطور جدی پیگیری نمود.

ایشان در ادامه فرمودند یکی از موثرترین اقشار و نیروهایی که می توانند نقش راهبردی در پیشرفت و توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان جامعه ای الگو و نمونه با معرفی تمدن اسلامی و ایرانی و مبلغ و مروج گفتمان انقلاب اسلامی در سطح داخل و خارج داشته باشند،  قشر بانوان فرهیخته است.

ایشان در ادامه به تعریف برخی مفاهیم سیاسی در این زمینه از جمله محیط اجتماعی، مشارکت سیاسی و مشارکت سیاسی اسلامی پرداختند.

 مشارکت سیاسی عبارتست از شرکت و فعالیت فرد در سطوح مختلف در نظام سیاسی و از این رو با اجتماعی شدن رابطه دارد و عاملی مهم در توزیع قدرت و تعیین سیاست ها ست.

مشارکت سیاسی اسلامی شرکت و حضور مسئولانه با هدف ارتقاء سطح مشارکت و ارتقاء کارآمدی نظام به عنوان یک تکلیف شرعی و دینی و یک نوع احساس مسئولیت در برابر خداوند در برابر خویشتن و در برابر جامعه است. لذا چنانچه در اصول فقه هم آمده است که مقدمه واجب واجب است بر این اساس توسعه و پیشرفت مادی و کمال  و تعالی معنوی، نیازمند کسب آگاهی‌های لازم شناخت احکام الهی ، قانون مدون و  مسئولیت پذیری و ایفای نقش‌های مربوطه می باشد.

دکتر صادق زاده در ادامه به تعریف فرهنگ سیاسی پرداخته و فرمودند: فرهنگ سیاسی یک جامعه،  مجموعه جهت گیری های سیاسی یک ملت نسبت به نظام سیاسی، نخبگان سیاسی و قدرت سیاسی است  که در طول زمان و در ارتباط با رویدادهای مختلف در درون یک جامعه شکل می‌گیرد و نوع و میزان رابطه‌ی  میان قدرت سیاسی(دولت) و قدرت اجتماعی( ملت) را تبیین می نماید.

ایشان تاکید کردند، امروزه توجه به منابع و نیروهای انسانی و آموزش و جهت دهی به نیروهای انسانی نقش مهمی در رشد یک جامعه دارد . به گونه ای که دانش و ظرفیت های علمی و فرهنگی یک جامعه مهم ترین عامل شکوفایی استعدادها و توانمندی ها و همچنین بهره مندی از منابع مادی و معنوی است و در این میان حضور بانوان در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از پیش نیازهای توسعه یافتگی سیاسی است.

ایشان در ادامه به جایگاه زن در قانون اساسی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری اشاره کردند و فرمودند  در اندیشه امام خمینی (ره) دخالت و مشارکت در تعیین سرنوشت و حضور فعال زنان هم حق و هم تکلیف آنان است. چنانچه حمایت بالای آنان در پیروزی انقلاب اسلامی دارای اهمیت بسزایی بوده است.امام (ره) علاوه بر حفظ شأن وکرامت زنان بر حقوق سیاسی اجتماعی  آنان  تاکید فراوان کرده اند.

رهبر معظم انقلاب هم بر اهمیت بانوان در نظام اسلامی همواره تاکید داشته اند و نقش آنان در ترویج الگوی زن مسلمان را بسیار با اهمیت می دانندو آنان را قشری فعال و تاثیرگذار و دارای نقش راهبردی در عرصه اجتماع معرفی می نمایند.

ایشان در انتها به تعدادی از  راهکارها و پیشنهاداتی که منجر به ارتقای بینش سیاسی اجتماعی بانوان می‌گردد اشاره نمودند و فرمودند در بعد فرهنگی توجه این عوامل لازم است:

1- تلاش در جهت تحقق ارزش ها و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی

2- الگوسازی  از زن ایرانی در مکتب فاطمی

3- تبیین ویژگی های سیمای زن در اسلام

4- ترویج مکارم اخلاقی در جامعه

5-  فراهم کردن فضای مساعد در خانواده برای رشد اعضای خانواده براساس معیارهای اسلامی

6- ترویج  سبک زندگی ایرانی اسلامی در سطح جامعه

7- شرکت در دوره ها و نشست های فرهنگی

8- ایجاد مراکز فرهنگی در جهت جذب، تربیت و ساماندهی نیروهای انسانی کارآمد

9- انتشار و تولید آثار مرتبط با معیارهای اسلامی ایرانی و نهضت نرم افزار

10- شناخت نظام سلطه فرهنگی غرب و نقد بر آن

ودر  بعد سیاسی،  ولایت مداری در تمام ساحت ها برای تحقق جامعه مهدوی، بصیرت افزایی در فضای جامعه، شرکت در فعالیت های انتخاباتی،  ایجاد تعامل سازنده و همکاری موثر بین حوزه های علمیه خواهران با انجمن ها و تشکل های دانشجویی،  جهت دهی به پایان نامه های بانوان در مقطع سطح 3 و 4 و کارشناسی ارشد و دکتری در جهت بررسی نقش زنان در تحولات آینده،  حمایت های مادی و معنوی از پژوهش های علمی و فعالیت های هنری و ورزشی بانوان ارزشی و فرهنگ ساز، راه اندازی شبکه های فرهنگی و سیاسی در فضاهای مجازی و حضور فعال در بسیج خواهران و… را از فعالیت هایی برشمردند که می تواند نقش بسزایی در ارتقاء بینش سیاسی بانوان داشته باشد.

دکتر صادق زاده در انتها به مناسبت نزدیکی به انتخابات به این سوال پاسخ دادند که چرا باید انتخابات شرکت کنیم؟

 ایشان در پاسخ به قانون اساسی استناد کرده و فرمودند مردم بر طبق تصریح قانون دارای سه نقش اساسی هستند. اولا  برخورداری از حق انتخاب که همه‌ی مسئولان نظام بطور مستقیم و غیر مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند. دوم نقش مردم در تعیین قانون اساسی سوم نقش نظارتی که بر اصل نظارت مردم بر دولت و دولت بر ملت تاکید دارد. بر این اساس انتخابات مظهر حضور مردم بوده و هم حق و هم تکلیف آنان است.

دکتر صادق زاده در جمع بندی فرمایشات خود فرمودند: با ارتقاء بینش سیاسی و مشارکت مردم، در عمل، زمینه های ثبات اجتماعی نظام اسلامی و سیاسی فراهم می‌گردد. در مقابل اگر در جامعه، افراد به بلوغ سیاسی و بصیرت لازم نرسیده باشند به همان میزان نقش مخرب خواهند داشت. جهت دهی ها و درگیر کردن افکار عمومی  دشمنان به بعضی پدیده ها در انتخابات نشانگر کم بودن بصیرت در این زمینه هاست. و لازمه ورود به این مسائل و آگاهی بخشی در جامعه و مجاب کردن مردم با استدلال های قوی است.

ایشان در انتها منابعی برای مطالعه بیشتر به طلاب علاقه مند معرفی نمودند.

 


 

   سه شنبه 25 خرداد 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 154
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت