« برگزاری نشست فرهنگی با موضوع فن خطابه و روش تبلیغلزوم همراهی فقر با عفاف و غنا با شکر »

برگزاری نشست فرهنگی با موضوع بازخوانی اهداف رسالتی پیامبر اعظم در امتداد افق تمدن سازی نوین اسلامی

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج جشن مبعث نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در تاریخ 9/12/1400 با حضور ارزشمند خطیب محترم حجه الاسلام ناصر مظلوم با موضوع« بازخوانی اهداف رسالتی پیامبر اعظم در امتداد افق تمدن سازی نوین اسلامی» به صورت برخط در بستر اسکای روم برگزار گردید.
 

در این نشست حجه‌الاسلام مظلوم فرمودند برای دست‌یابی به تمدن اسلامی که قله‌ی رفیع آرمان‌های انقلاب اسلامی و گام نهایی چشم‌انداز جمهوری اسلامی است، لازم است گام‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تحقق دولت اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی برداشته شود. که ما در مرحله‌ی سوم از این گام‌ها هستیم.

ایشان فرمودند برای جامعه سازی لازم است به انسان‌سازی توجه شود. در قرآن کریم تزکیه و تعلیم نفوس انسانی را هدف بعثت انبیا معرفی نموده است. بنابراین بحث تزکیه پایه اصلی است که پیامبر اکرم این کار تربیتی را در جامعه دنبال نمودند. چراکه نقش تزکیه و خودسازی در تربیت انسان‌ها بسیار مهم است همان طور که مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب به خودسازی و جامعه سازی به عنوان دو مقدمه اصلی برای تمدن سازی اشاره فرموده‌اند.

حجه الاسلام مظلوم  سپس به شاخصه‌های ایمان و معنویت، قسط و عدل،علم و معرفت،صفا و اخوت، صلاح اخلاقی، اقتدار و عزت، کار و حرکت و پیشرفت دائمی  به عنوان مهم‌ترین  ویژگی‌های  حکومت نبوی  پرداختند.

ایشان درباره ویژگی‌های نظام اسلامی فرمودند، جامعه اسلامی باید مقتدر بوده و نیازمند و وابسته ودنباله‌رو دیگران نباشد بلکه عزیز، مقتدر، مستقل و تصمیم‌گیر باشد همان‌طور که مقام معظم رهبری به سه مولفه حکمت، مصلحت و عزت در سیاست خارجی تاکید دارند و الگوی ما در این شیوه، روش عزت‌مندانه نبی مکرم اسلام در بحث حکومت داری در مدینه است. ایشان فرمودند در نظام اسلامی کار و تلاش و حرکت جایگاه مهمی دارد همان‌طور که نظام حکومت نبوی استوار و پیش رونده و پیش برنده است.

ایشان تاکید کردند باید تمام این مسائل برای مردم تبیین شود. و ما موظفیم به عنوان سربازان ولایت در تمام ابعاد به تبیین مسائل بپردازیم. ایشان شناخت و تحلیل تاریخ خصوصاً تاریخ دوران حکومت پیامبر اکرم در مدینه را بسیار مهم دانسته و مطالعه کتاب هایی نظیر انسان 250 ساله را ضروری دانستند.

ایشان جهاد تبیین را وظیفه همه بویژه خواص دانسته و فرمودند باید حتما بیانیه گام دوم را خوب و دقیق مطالعه کرده و گذشته انقلاب و آینده‌ای که حضرت آقا برای انقلاب ترسیم کرده‌اند به خوبی بشناسیم و در این راستا جهاد روشنگری و امیدآفرنی داشته باشیم. چراکه دشمن این روزها با تمام هیمنه‌ای خود برای مبارزه با آرمان‌های انقلاب و امامین انقلاب به میدان آمده و از انواع و اقسام شیوه‌های پیچیده برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می‌کند و ما به عنوان مخاطبان اصلی فرمان جهاد تبیین حضرت آقا موظفیم با تجهیز به سلاح علم و تقوا در این جهاد سعی حداکثری داشته باشیم.

حجه الاسلام مظلوم به دشمن شناسی به عنوان یکی از موضوعات مهم در جهاد تبیین تاکید کرده و با استناد به روایتی معصوم علیه السلام فرمودند:

دشمنان ما: اولا مومنان حسود هستند. که با خوشحالی شما ناراحت و با ناراحتی شما خوشحال می‌شود و در مقابل تملق می‍گوید و در پشت سر خیانت می‌کند.

دومین دشمن مومن منافقان هستند. در قرآن کریم حدود سیصد آیه درباره منافقان است که باید ویژگی‌های آنان را شناخت و به جامعه معرفی نمود. چراکه ضربه‌ای که اسلام از ناحیه منافقان خورده بیش از ضربه‌ای است که از ناحیه کفار خورده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقابل با کفار موفق شد ولی بعد از نبی مکرم اسلام جریان نفاق با تشکیل سقیفه جامعه را به گمراهی کشاندند و «ارتد الناس بعد النبی إلا ثلاث» که این ارتداد سیاسی است که با وجود اینکه اعمال عبادی ظاهری را انجام می‌دادند امیرالمومنین را ترک کردند. در روایات بیش از هفت نفر گفته نشده است. که ظاهرا همان ها بودند که در دفن شبانه حضرت زهرا حضور داشتند.

ایشان ادامه دادند در نمازجمعه خطبه اول عبادی و خطبه دوم سیاسی است که در حکم دو رکعت نمازند و مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون قرائت شود. که هر دو 11 آیه دارند. سوره جمعه کاملا عبادی و سوره منافقون کاملا سیاسی است. اینکه «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» در نمازجمعه کاملا جلوه‌گر است.

استاد مظلوم فرمودند شناخت جریان نفاق با دشواری‌هایی همراه است و نیاز به بصیرت دارد. همان‌طور که شناخت ناکثین و قاسطین و مارقین در تاریخ خلافت امیرالمومنین بعضاً برای خواص جامعه با سابقه‌های طولانی که در اسلام داشتند، نیز مشکل بود. امروز هم دقیقاً این‌طور است و سختی‌های حال حاضر در زیر پرچم مقام معظم رهبری حفظه الله بیشتر و پیچیده‌تر از سختی‌های زمان امام راحل است و متاسفانه خواص زیادی در این زمان ریزش داشتند. البته رویش‌های زیادی امثال شهید حججی، شهید صدرزاده، شهید آسمیه و … داشته است.

ایشان درباره‌ ویژگی‌های منافقان که در روایت آمده فرمودند آنان دروغ می‌گویند و در امانت‌ خیانت می‌کنند و اگر وعده‌ای می‌دهند، خلف وعده می‌کنند. امروز گرفتاری‌های که در زمینه‌های مختلف خصوصاً بحث های اقتصادی و فرهنگی داریم به خاطر نفوذ جریان منافق است. و ما شاهد فعالیت نفوذی‌هایی هستیم که منویات دشمنان را دنبال می‌کنند و همان حرفی را در تریبون جمهوری اسلامی می‌زنند که دشمنان ما در سازمان سیا و امثال آن می‌زنند و لازم است رسوا شوند.

ایشان نفس اماره را دشمن دیگر انسان معرفی کردند که در این روایت بیان شده است و اهمیت خودسازی را دوباره مورد تاکید قرار می‌دهد.

ایشان در انتها به آیاتی از قرآن که دشمنان شدید مسلمانان را یهود معرفی می‌کنند هم اشاره کردند و کتابی در این زمینه معرفی نمودند. که یهود برای ضربه زدن به مسلمانان، ترور، ایجاد مانع و نفوذ را در دستورکار خود دارند. بنابراین دشمن شناسی از لوازم اصلی جهاد تبیین است و یهود شناسی در این موضوع بحث اولویت داری است. ایشان مجدداً مطالعه‌ی کتابهای زیر را  برای توانمندی در حوزه جهاد تبیین ضروری دانستند:

- انسان 250 ساله مقام معظم رهبری

- دشمن شدید شیخ مهدی طائب

- چهل تدبیر محمدعلی اوسط‌پور که 52 کودتایی که از اول انقلاب تاکنون از طرف دشمنان بر ضد نظام اسلامی طراحی شده را معرفی کرده است.

 

 

 

 


 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 11 اسفند 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 12
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 3433
  • 1 ماه قبل: 7272
  • کل بازدیدها: 170925
نماز حاجت