« جلسات اخلاقملاقات سریع »

برگزاری دومین جلسه تهذیب و اخلاق ویژه کادر مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه


به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه دومین جلسه تهذیب و اخلاق در ماه مبارک رمضان با سخنرانی خانم عبدلی مدیریت محترم و حضور کادر برگزار گردید.

مدیریت محترم سرکار خانم دکتر عبدلی ضمن قرائت فراز اول دعای ابوحمزه ثمالی که به مبحث خداشناسی اشاره دارد گفت: راههای مختلفی برای شناخت خداوند متعال وجود دارد که قرآن کریم از این راهها به راه آفاقی و راه انفسی تعبیر نموده است.

دکتر عبدلی فرمودند: راه آفاقی روشی است که انسان بوسیله‌ی آیه‌ها و نشانه‌ها خداوند را می‌شناسد به طور مثال با دقت در عالم هستی، مخلوقات، آسمان و زمین و  نیز از جمله‌ی راه‌های شناخت خداوند، مراجعه به وجود خود است که همان راه انفسی می باشد.

مدیریت محترم افزود: همه عالم هستی در وجود انسان جمع شده با این توضیح که انسان دارای حس می باشد پس عالم ماده در وجودش هست. انسان به خودی خود می تواند ماهیتی را داخل ذهن خود تصور و خلق کند، پس عالم مثال (عالم برزخ) در ذات انسان وجود دارد.

 دکتر عبدلی در ادامه  گفت: انسان در وجودش مرتبه ای از عقل هست همچنین دلی دارد که با فطرت الهی سرشته شده است. که همان درون مایه انسان است که  با خداشناسی و خدایاری عجین شده است.و در دل  حرمی هست  به نام حرم خدا پس عالم لاهوت در وجود انسان می باشد. با این اوصاف انسان همه ابعاد و عوالم هستی در وجود انسان، هست.

ایشان تاکید کردند دلی که حرم خداست باید از غیر خدا خالی شود.و ادعیه مأثور تجلی این سوز عارفانه اولیا خداست وتاکید کردند: تا دل آدم گداخته نشود حرم خداوند نمی شود.

چون خدا خواهد که مان یاری کند / میل مارا جانب زاری کند /

ای خنک چشمی که گریان اوست / وی همایون دل که آن بریان اوست

ایشان در شرح بند اول از دعای ابوحمزه به برهان صدیقین برای اثبات وجود خدا نیز اشاره کردند که در آن خدای سبحان، بی هیچ واسطه‌ای و با خود خدا شناخته می شود، نه به واسطه‌ی مخلوقات خدا و برهان صدیقین بالاتر از براهینی چون نظم، علیت، حدوث و … است.

ایشان در انتها توفیق فهم و درک عارفانه خصوصا در شبهای ماه مبارک رمضان را مسئلت داشتند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 22 اردیبهشت 1399


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 304
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت