« برگزاری جلسه توجیهی پایگاه بسیج مدرسه | اصول وراهکارهای مدیریت زمان از دیدگاه آیات وروایات » |
ایمان فضیلت بزرگی است که خداوند متعال به بندگان مؤمن خود افاضه می کند.هر چقدر
مؤمن با تقواتر باشد نزد خداوند از مقام ومرتبت بالاتری برخوردار خواهد بود.پس می توان
ایمان وتقوا را این چنین تعریف کرد:ایمان در برابر کفراست،یعنی کفر به معنی پوشاندن
حق وایمان کشف حق واظهار آن است،همان طور که در قرآن کریم خداوند متعال میفرمایند:
﴿ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَبِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ ﴾و تقوا، خود رااز خطردور داشتن و برحذر
بودن از خطر است.ایمان، اساس نیّت وفهم معقول برای عمل است. ﴿ وَمَنْ يَكْفُرْبِالْإِيمَانِ فَقَدْ
حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴾ و تقوا نخستین پیام انبیاء به امت بوده است
﴿ وَإِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ، إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَلَا تَتَّقُونَ ﴾ایمان، عالیترین احساس الهی، هدف تبلیغ
و رسالت،امری قلبی و مرکز جان را آرامش و سکون واعتدال میبخشد. و اما تقوی، گاه قرآن
آن را شرط نجات ازدوزخ میگیرد﴿ ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا) وگاه شرط فوز به بهشت برین است
﴿ وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ) وگاه شرط قبولی عمل است ﴿ إِنَّمَايَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴾ ، گاه موجب
برکات و خیرات ﴿ لَوأَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ﴾ و
گاه مایه گشایش و رهایی از مشکلات است .﴿ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا ﴾پس انسان
نمیتواند بدون داشتن ایده، آرمان و ایمان، زندگی سالم داشته باشد و یاکاری مفید و ثمربخش
برای بشریت و تمدن بشری انجام دهد بخاطر همین است که قرآن در برابرایمان، پاداش اخروی
در نظر گرفته است.﴿ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوايَتَّقُونَ ﴾«قطعاً برای کسانی که ایمان
آورده و همواره تقوی پیشه کرده اند، پاداش آخرت بهتر است.»پس ایمان همراه با تقوی چاره
سازاست و گرنه سرنوشت مؤمن گناهکار مبهم است و ایمان و ملازمت بر تقوا شرط بهرهمندی
از پاداشهای اخروی است.مبحث ایمان در آیه 106 : ﴿ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴾
ایمان همراه با شرک بیان شده است که حدیثی از امام رضا (عليه السلام) نقل شده است که:
شرک در این آیه به معناي کفر و بت پرستی نیست بلکه مراد توجه به غیر خداوند است و در
روایات دیگری آمده که مراد از شرک در این آیه ، شرک نعمت است پس ایمان و تقوا که همان
عمل صالح است، به مثابه دو بال پرواز هستند که انسان بواسطه آن ها میتواند به لقاء پروردگار
و رضای او در آخرت دست پیدا کند.
به قلم سید حسینی
با سلام و احترام
اميدوارم با ياري خداوند متعال در تمام مراحل زندگي خود اين دو بال براي پرواز را مد نظر داشته باشيم.
موفق و سربلند باشيد.
فرم در حال بارگذاری ...