« خدا حافظ ای ماه خوب خدا | بررسی فقهی لقاح خارج از رحم » |
پیامبر(ص) بر این نکته انگشت میگذارد که اگر انسان جوینده حقیقت باشد و برای کشف حقیقت خود را بیطرف
و خالص بکند، در این صورت قلب اوهرگز به او خیانت نخواهد کرد و او را در مسیر صحیح هدایت خواهد کرد.
اساسا انسان تا زمانی که جوینده راستین حق و حقیقت است، و در جاده حق گام بر میدارد هر چه که به او برسد
حق و حقیقت است. و البته این نکته ظریفی است که اغلب باعث اشتباه میشود. آنجا که انسان به گمراهی کشیده
میشود دلیلش این است که از ابتدا جهتگیری خاصی داشته و جویای حقیقت خالص نبوده است. پیامبر در جواب
کسی که سؤال کرده بود «برّ» چیست، جواب داداگر تو واقعا به دنبال برّ هستی، آنگاه که قلبت به چیزی آرام
میگیرد و وجدانت آسوده میشود بدان که آن برّ است. ولی آنگاه که به چیزی راغب هستی اما دلت آرام و قرار
نمیگیرد مطمئن باش که آن اثم(گناه) است.و در جای دیگر از پیامبر درباره معنای ایمان میپرسند. پیامبر(ص)
میفرماید: آنکه هرگاه کار زشتی انجام میدهد، دچار ناراحتی و پشیمانی میشود و هر گاه کارشایستهای انجام
میدهد، خوشحال و شاد میگردد، او از ایمان بهره مند است.از حضرت امام صادق(علیه السلام) نقل میکنند
که فرمود: مؤمن وقتی از گرفتاری تعلق به دنیا آزاد شد حلاوت دوستی خدا را در قلب خود احساس میکند
و در این هنگام، گویی دیگر زمین برایش کوچک میشود و با تمام وجود میخواهد که از این عالم ماده رها شود
و بیرون برود. و این واقعیتی است که اولیاءالله و مردان خدا با زندگی خود درستی آن را به اثبات رسانده اند.
در تاریخ زندگی پیامبر نوشتهاند روزی بعد از نماز صبح به سراغ اصحاب صفه رفت.اینان مردمی فقیر بودند
که از مال دنیا هیچ نداشتند و در مدینه در کنار مسجد پیامبر روزگار میگذرانیدند. پیغمبر چشمش به یکی از
آنان بنام زید یا حارث بن زید افتاد، دید که رنجور و نزار است و چشمهایش در کاسه سرش فرو رفته است.
پرسید حالت چطور است؟ جواب داد در حالی صبح کردهام که اهل یقین شدهام. پیامبر فرمود: ادعای بزرگی
میکنی، علامت آن چیست؟ گفت علامت یقین من این است که شبها خواب از من گرفته شده و روزها همواره
درروزه بسر میبرم و شب تا به صبح بیتاب عبادتم. پیامبر فرمود کافی نیست بیشتر بگو. او هم شروع کرد به
گفتن سایر علائم. عرض کرد یا رسول الله من الان در حالتی هستم که گویی اهل بهشت و اهل جهنم را میبینم
و صدایشان را میشنوم اگر به من اجازه دهی باطن یک یک اصحاب تو را بگویم. پیامبر(ص)فرمود: سکوت،
سکوت، بیشتر نگو. اما چه آرزویی داری، عرض کرد آرزوی جهاد در راه خدا.
قرآن میگوید صیقل زدن دل، انسان را به چنان مقامی میرساند که به قول امیرالمؤمنین(علیه السلام) اگر پرده
از جلوی او برداشته شود، چیزی بر یقینش افزوده نمیگردد. آنچه که قرآن در تعلیماتش مد نظر دارد، پرورش
انسانهایی است که هم از سلاح عقل بهرهمندند و هم از اسلحه دل و قلب و این هر دو رابا بهترین شیوه و
عالیترین کیفیت در راه حق بکار میگیرند. انسانهایی که نمونه های زنده و مجسمش امامان (علیهم السلام) و شاگردان
شایسته و راستین آنها هستند.
آیت الله شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج1
استشمام عطر خوش عید فطر از پنجره ملکوتی رمضان
گوارای وجود پاکتان!
عید فطر بر شما و خانواده محترمتان مبارک!
فرم در حال بارگذاری ...