« مدرسه تابستانی شبهه پژوهیسخنان ارزشمند شهید بهشتی »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری کارگاه شبهه پژوهی و مطالعات زنان با عنوان « فرزند‌آوری، اشتغال، تحصیل» با حضور سر کار خانم دکترعاشری مورخ 12/5/1400 در بستر اسکای روم خبر داد .
 
 

خانم دکترعاشری مباحث خود را از بحران جمعیت آغاز نمودند و گفتند نیروی جوان انسانی جزء سرمایه های اصلی یک کشور محسوب می شود و هرقدر یک کشور امکانات داشته باشد، ولی نیروی جوان نداشته باشد که از این امکانات استفاده کند و به عرصه تولید در بیاورند، فایده ای نخواهد داشت و در سال های آینده کشور دچار پیری خواهد شد. جامعه و ما طلاب وظیفه دارند به عنوان افراد متدین به دنبال راه کارهایی باشند که یکی از این راه کارها فرزندآوری است.

ایشان اذعان کردند: ما قشر مذهبی با وجود اعتقاد به رزاقیت خداوند معتقد هستیم آیا فرزندی آوری جزء اولویت های ما می باشد یا خیر؟ برای فرزند آوری چه استدلالی داریم و تا چه اندازه ما را قانع می کند؟ قسمت اعظم عدم فرزند آوری به زنان بازمی گردد به دو دلیل:اول بحث 1بحث تحصیل و دوم بحث اشتغال و فعالیت های اجتماعی.  ما در زندگی باید الویت بندی داشته باشیم  اشتغال و تحصیل نباید مانعی برای فرزندآوری باشد و باید  برای تربیت صحیح  فرزند بستر مناسب فراهم نمائیم. ایشان مسئله را با یک مثال بیان نمودند: وقتی گلخانه ای طراحی می کنیم مسئول هستیم که فضا ، نور ، آب و کود … تهییه کنیم و بعد از مراقبت دیگر ما تلاش خودر ا کرده ایم ممکن است برخی از گل ها بارور نشوند و من مادر با برنامه ریزی و اولویت بندی می توانیم فرزتد آوری داشته باشیم.

استاد گفتند: از موانع فرزند آوری جدای از مباحث اقتصادی کامل گرایی  است؛ زیرا انسان ذاتاً موجودی است که به دنبال سعادت و رسیدن به کمال می باشد به عنوان مثال: یک خانم انتظار دارد خانه اش به بهترین شکل ممکن تمییز باشد و همراه با آن تمام نمرات  هم بیست باشد …. البته همه این ها با برنامه ریزی ممکن خواهد بود. معمولا افراد کمال گرا یا صفر هستند یا صد و مابین نمی باشند. چرا  دائما به دنبال این هستیم  که کاری بی عیب و نقص انجام بدهیم؟ یکی از این دلایل، رقابت می باشد و اگر رقابت به معنای حذف دیگری باشد در دین اسلام به هیج وجه پذیرفته نیست. ما در دین اسلام بحث همکاری، مشارکت و تعاون داریم و نباید خود را با دیگران مقایسه کنیم، بلکه باید تلاش کنیم از وضعیت موجودی به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم. بحث کمال گرایی ریشه در دوران کودکی انسان ها دارد و علت آن نتیجه محوری می باشد. به عنوان مثال یک طلبه در طول ترم تحصیلی تلاش کرده اما زمان امتحان فرزندش مریض شده است و نتوانسته امتحان دهد یا نمره مطلوب بکسب کند . این فرایندی که در طی سال داشته است متاسفانه  دیده نمی شود، ما باید بتوانیم نتیجه را تغییر بدهیم و فرآیند محور باشیم.

در ادامه بیان کردند: یکی دیگر از موانع قرزندآوری، فعالیت های احتماعی می باشد. رهبر معظمانقلاب(زید عزه)  می فرمایند: الویت با مادری می باشد اما خانه و خانواده نباید مانع فعالیت اجتماعی باشد، بلکه باید تعادل برقرار شود بین شرایط خانه و فعالیت های اجتماعی. فعالیت اجتماعی عام است و می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد و حتی فعالیت احتماعی می تواند درآمد زا نباشد و این خود ما هستیم که باید بتوانیم بین خود و فعالیت احتماعی تعادل برقرار کنیم .

ایشان تاکید کردند : یکی از عوامل فرهنگی کاهش فرزند آوری این است که به افراد القا کردنه اند: فرزند کمتر، زندگی بهتر و یا دوتا فرزند کافی است . وقتی این تفکر برای انسان ملکه شد دیگر نمی توان کاری کرد و ما طلاب با نقش های مختلف همسری، مادری و فرزندی باید در زندگی برنامه ریزی کنیم و اولویت را با فرزندآوری قرار دهیم.

 یکی از راه کارها این است که برای خود اهدافی را مشخص کنیم و این اهداف کلی را به اهداف جزئی تر تبدیل کنیم. باید سعی کنیم از اولویت ها و برنامه ریزی انجام شده، خارج نشویم . چرا در زندگی خود فردگرایی، لذت گرایی را حاکم کرده ایم؟ مصرف گرایی و تجمل گرایی ها باعث عقب افتادن در زندگی شده است و باید تفکر را عوض کنیم تا دچار مصرف گرایی نشویم. وقتی ما دچار فردگرایی شویم، فرزند را مانع می بنیم در حالی که برای این افراد نیاز هست الگو سازی شود.

در خاتمه خانم دکتر عاشری بیان کردند: باید باور دینی افراد رشد پیدا کند.  زیرا ضعف باور دینی مانعی است برای فرزند آوری . در ارزش های دینی عمل خوب همیشه در جریان هست . باید بزرگان دین خود را الگو و سرمشق در زندگی خود قرار دهیم تا به هدف اصلی که عبد و بندگی است، دست یابیم.

 

   شنبه 16 مرداد 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 192
  • دیروز: 2446
  • 7 روز قبل: 3428
  • 1 ماه قبل: 7123
  • کل بازدیدها: 170546
نماز حاجت