« آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی گرامی بادپیامبر(ص) گواه بر اعمال همگان »

معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری وبینار «در آمدی بر دین و سینما» با حضور کارشناسان رسانه، جناب آقای مهندس داود نوری و سرکار خانم بیات  در فضای اسکای روم خبر داد.

 


مهندس نوری با معرفی اجمالی رسانه و فضای حاکم بر آن از گذشته تاکنون، فرمودند در دنیای امروز اقتدار و ضریب نفوذ بیشتر  در سایه‌ی تعلیم و تربیت غیر رسمی صورت می پذیرد تا با تعلیم و تربیت از کانال های رسمی مثل مدارس و آموزش و پرورش و فرهنگ خانواده.

ایشان درباره الگوهای افراد در اعصار مختلف از قبل از مدرنیته تا پس از مدرنیته فرمودند، انسان در پسامدرنیسم گرفتار اسطوره ها و الگوهای پراکنده اما پرتوان شده است و الگوهای بسیاری برای تقلید در اختیار دارد.

انسان پس از مدرنیته آرمان سازی و الگوگیری را با قهرمانان تخیلی و شخصیت های پرماجرا، ستارگان سینما، موسیقی، خشونت و غیره تجربه می کند.

ایشان درباره‌ی نهادینه شدن فیلمنامه نویسی اسطوره ای در سینما، گفتند، اسطوره ها در سینمای هالیود بسیار پررنگ بوده و نظام صهیونیستی حاکم بر سینما به دنبال اسطوره سازی  و ترویج اسطوره های مختلف در تولیدات سینمایی هستند.

ایشان ضمن واژه شناسی و دسته بندی قهرمان ها در فیلم های هالیوودی و معرفی برخی تولیدکنندگان فیلم‌های متأثر از تفکرصهیونیستی از گذشته تا امروز به تعامل صهیونیست ها با سینمای کشورهای مختلف از جمله سینمای ژاپن پرداختند.

مهندس نوری در تقسیم بندی اسطوره ها بر اساس اعصار مختلف فرمودند: اسطوره های باستانی، غالبا التقاطی و شرک آمیز بودند. در دوران مدرن غالبا لیبرال، سکولار و علم زده اند. و در پست مدرن، اومانیستی، یهودی و صهیونیستی بودند. و امروز پر از اباحی گری و شکاکیت پیچیده و سود محور است.

ایشان درباره آرمان ها و الگوهای انسان پسامدرنیته در سینمای صهیودی به ویژگی های مشترک و مفاهیم پرتکرار در تولیدات هالیود اشاره کرده و گفتند:

لزوم مهاجرت یهودیان به ارض موعود و تاسیس کشور اسرائیل، اندیشه برتری قوم یهود، مظلوم نمایی از یهودیان در جنگ جهانی (هولوکاست)، قرائت صهیونیستی از زندگی حضرت موسی، انسجام بخشی به تمدن اومانیستی سکولاریستی و ماده محور غرب و … از مفاهیم پر بسامد در سینمای تحت تاثیر از فرهنگ صهیونیستی است.

در ادامه سرکار خانم بیات در خصوص  مفهوم بازنمایی و هرم سواد رسانه که شامل تولید رسانه ای، رفتار رسانه ای، سواد رسانه ای و سواد دیجیتال می شود توضیحاتی ارائه دادند.

در خاتمه  نشست کارشناس سواد رسانه خانم بیات اذعان کرد: استراتژی های بازنمایی ، کلیشه سازی و طبیعی سازی می باشد و در فیلم های ساخته شده توسط برخی کارگردانان تقابل لبیرال و سنت دیده می شود که افراد فرهیخته باید هوشمندانه با این قضیه برخورد نمایند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   شنبه 17 آبان 1399


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 283
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت