« یکـــــ جـــرعه تفکـــر | فضیلت زیارت عاشورا از نگاه اهل بیت (ع) » |
دعاي نوراني وجود مبارك امام صادق(عليهالسلام)نخستين وظيفه انسان اهل انتظار را تبيين ميكند:
اللّهمّ! عرّفني نفسك، فانّك إن لمتعرّفني نفسك لم أعرف نبيّك. اللّهمّ! عرّفني رسولك، فإنّك إن لمتعرّفني
رسولك لم أعرف حجّتك. اللّهمّ! عرّفني حجّتك، فإنّك إن لمتعرّفني حجّتك ضللت عن ديني.
شناخت امامت و امام، اولين وظيفه مؤمن اهل انتظار است، كه بر اساس معرفت توحيد و شناخت
نبوّت استوار ميگردد، چون دانستيم پيامبر خليفه خداوند است و بر اساس امر و وحي او سخن ميگويد و
كار ميكند، آنگاه ميبايست امام را در پرتو معرفت پيامبر بشناسيم، وگرنه مي پنداريم مسئله امامت را ميتوان
تحت لواي سقيفه به سامان رسانيد.
از آنجا كه امامت جز نيابت رسالت نيست و نائب جز سخن منوب عنه را نميگويد، آن كه منوب عنه را شناخت،
به معرفت نائب او بار مييابد و چون بدين پايه رسيد، مشكلات علمي و عملياش حل خواهد شد؛ يعني وقتي
به اين معرفت بار يافت و از مجراي امامت و نبوّت به توحيد مرتبط شد، آنگاه در فكر و عمل، به غير دين سر
نخواهد سپرد و در تمامي عرصههاي زندگي دين سالار خواهد بود. در عرصه امور اجتماعي، به مردم سالاري
غير ديني تن نخواهد داد و قانون را بر محور «امر الله» خواهد دانست نه «امر الناس»، از اينرو به قانوني جز
قوانين الهي كه از بيان و بنان و تبيين مقام والاي نبوّت و امامت جاري ميگردد تسليم نخواهد شد.
ادراك صحيح و روشن معناي انتظار اقتضا ميكند كه انسانِ منتظر حركتي دائمي و تلاشي پويا داشته باشد،
تا بر اثر آن خود و جامعه خويش را مهياي ظهور امام منتظَر(عج) سازد. فرمايش وجود مبارك امام صادق
(عليهالسلام) كه ليعدنّ أحدكم لخروج القائم و لو سهماً چراغ روشنايي بخش اين راه خجسته است.
لحظه ميمون ظهور ناپيداست و اين خود سبب ميشود تا هر لحظه بي صبرانه در انتظار طلوع مباركش باشيم.
اين انتظار عاقلانه در پرتو كلام نوراني صادق آل محمّد(عليهمالسلام) ما را بر آن ميدارد كه خويش را با حركت
و تلاش در راه استعداديابي و زمينه سازي ظهور حضرتش و فراخور خود حتي به اندازه مهيا كردن تيري، آماده
حضورش سازيم. آنچه هست اين تير، گاه تير بيان و بنان است و گاه تيري درخور ساير عرصه هاي علمي و نظامي.
يا بايد توانمند باشيم كه معارف الهي را شرح و تفسير كنيم و توسعه دهيم و نشر و ابلاغ كنيم و با تمييز عقل
از حسّ و قياس و وهم و استحسان و خيال و مغالطه، در صيانت اين چراغ نوراني بكوشيم؛ يا با تسلط به فنآوريهاي
گوناگون در عرصه هاي مختلف به ويژه در زمينه دفاع نظامي مهيّاي رويارويي با آناني باشيم كه زعم خاموشي شعله
فروزان وحي را در سر ميپرورانند، گرچه داشتن هر دو سلاح، مطلوبتر است.
آن كه به انتظاري تهي از رزمآوري و مجاهده دل خوش مي دارد و گمان ميكند بيآمادگي براي جهاد و شهادت
مي توان منتظر موعود موجود بود، خيالي باطل دارد و كار انتظارش به سامان نخواهد رسيد.
تخلق به کرائم اخلاقی
شكي نيست كه منتظران وجود مبارك ولي عصر(عج) كه در مكتب انتظار صادقانه درس صلاح و اصلاح آموخته اند،
ميبايد افزون بر دعاي زباني براي تعجيل در فرج وجود مبارك امامشان، با زبان حال و استعداد نيز چنان باشند.
بر همين اساس، آنكه انتظارش حقيقي و ترقّبش صادق باشد، ميتواند از عمق جان خويش با زبان حال و قال
فرج ميمون و خجسته امام خويش را از خداوند سبحان مسئلت دارد.
براي نيل به چنين مرتبهاي انسان منتظر ميبايست به دانش خود عمل كند و مجهولات را بپرسد؛ نيز خيرخواه
همگان باشد و كينه كسي را در دل نپرورد، چرا كه قلب كينآلوده شايسته بذرافشاني معرفت و محبت ولي
عصر(عج) نيست.
منتظر حقيقي را بايسته است كه به غير خدا تكيه نكند و جز به او اميد نبندد و مراقب سرزمين قلبش باشد
و اين كالاي ثمين را به ثمن بخس شهوت و غفلت نفروشد، زيرا ارائه دهنده چنين كالايي جز دشمن آشكار
انسان نيست و ابليس چون چنين معاملهاي كند، ثمن و مثمن را با هم ميبرد و چيزي جز خسران و زيان بهره
فروشنده نخواهد شد.
آن كه دين و اخلاقش را به شيطان بفروشد، شيطان تمام هويت انساني او را ميستاند و چون چنين كرد،
همه را در مسير تباب و تباهي خويش هزينه خواهد كرد و آنگاه چنين انساني مصداق بارز ﴿خَسِرَ الدُّنيا والاخره)
خواهد بود.
ترك تعلق به مظاهر دنياي مذموم، زمينه طهارت روح و پاكي ضمير انسان منتظر را فراهم ميآورد؛ آنگاه به لطف
خداي سبحان صاحب شامّهاي ميشود كه عطر دلانگيز حضور مولاي خويش را استشمام ميكند و مستانه ميسرايد:
«سحر ازبسترم بوي گل آيو». نه تنها با اين شامّه بوي خوش يار را درمييابد، رايحه عفن دنيازدگي، دنياخواهي،
نفاق و تفرقهافكني را نيز تشخيص ميدهد و از حريم هلاكتبار آن نيز دوري خواهد كرد.
معناي حقيقي انتظار، تحصيل شرايط حضور و ظهور ولي عصر(عج) است و هر كه در اين مسير مجاهده نكند،
انتظارش به حقيقتِ انتظار موصوف نميشود.
برپايه روايات تشريح وقايع پس از ظهور، هنگام قيام ولي عصر(عج) دست لطف الهي بر سر امت كشيده و
عقلهايشان كامل ميگردد و بردبار ميشوند. اين رشد و بالندگي چيزي نيست كه نيازي به زمينه سازي نداشته
و انسانها ناگاه و يكباره از ناداني به دانايي رسند. تعالي سطح فرهنگ، تعقل و فهم عمومي، نخستين زمينه
لازم جهت ادراك پيام انسان كامل و ظهور ولي مطلق خداست و اين مهم از گرانمايهترين وظايف منتظران آن
حضرت است، زيرا جامعه اي كه از سطح فرهنگ والاتر و بالاتري برخوردار باشد، معارف الهي را كه امام
(عليهالسلام)عرضه خواهد كرد بهتر ادراك و در برابر هجوم امواج جهل و كينه بهتر ايستادگي و دفاع ميكند.
نه خود گرفتار جهل و تجاهل ميگردد و نه اجازه مي دهد از جهل ديگران سوء استفاده شود.
وظيفه ديگر اهل انتظار، رشد و تعالي بخشيدن به تدبير امور، مديريتهاي اجتماعي و اكمال ملكات شهامت و شجاعت
است، زيرا دين و اجراي احكام حياتبخش آن همواره به اين چهار عنصر محتاج است و به فرموده امام باقر(عليهالسلام)
شجاعت، صلابت و نفوذ در اجراي احكام الهي از ويژگيهاي ياران وجود مبارك امام زمان(عج) است: اجري من ليث
و أمضي من سنان و چون جامعه اسلامي دررشد و تعالي فرهنگ و خرد ورزي از سويي و بالندگي شجاعت، شهامت
و مديريت از سوي ديگر به نصاب خود رسيد، زمينه ظهور حجت مطلق الهي فراهم ميگردد.
امام عصر(عج) احيا كننده آموزه هاي نوراني قرآن و معارف پيامبر اكرم و ائمّه هدي(عليهمالسلام) است.
رهاورد امام عصر(عج) همان اسلام ناب و معارف والاي پيامبر عظيم المنزله اسلام است كه از خزائن الهي
عرضه داشت و امامان معصوم(عليهمالسلام) يكي پس از ديگري اين حقيقت را در بيان و سيره خويش پاس داشتند.
راه امام عصر(عج) جز راه قرآن و عترت نيست و منتظر امام عصر(عج)، مي بايست با قرآن و آموزه هايش از سويي و با
سيره و معالم عترت از سويي ديگر آشنا باشد، تا بتواند خويش را در پرتو انوار روح بخش آنها نهد و با اقتداي به آنان
خود را براي حضور در محضر امام زمان(عج) آماده سازد.
برگرفته از کتاب امام مهدی موجود موعود(عج)،حضرت آیت الله جوادی آملی
مرضیه ابراهیمی
سلام
خسته نباشی
خداقوت
از منتظران با بصیرت باشیم
جالب بود
فاطمیه جلفا
فرم در حال بارگذاری ...