« بین بایدن و ترامپ تفاوتی وجود نداردمرگ و زندگی جاودان در بهشت یا جهنم »

 

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج از برگزاری کارگاه پژوهشی با محوریت «مقاله نویسی» بصورت مجازی در سامانه سیما با حضور سرکار خانم حاتمی خبر داد.
 
خانم حاتمی در آغاز تعریفی از پژوهش کردند و گفتند : پژوهش، فرآيند پردازش اطلاعات است؛ پردازشي  برخوردار از انتظام؛ متعلّق به گستره خاصي از علــوم و داراي هويـت جمعي كه به نوآوري مي‌انجامد.

در ادامه به تعریف مقاله پرداختند و تاکید کردند: در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه تعیین می‌شود و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

علمی پژوهشی  

علمی ترویجی

علمی تخصصی

در ادامه مراحل ابتدایی نگارش مقاله را خاطر نشان شدند و گفتند: انتخاب موضوع مقاله اولین  و مهمترین گام در نگارش مقاله، انتخاب موضوع است. با توجه به سطح دانش نویسنده، مرتبه علمی، علاقه، و سایر امکانات و توانمندی ها موضوع  یا مسئله محور بودن مقاله تعیین می شود.

خانم حاتمی نمای کلی مقاله را این‌گونه بیان نمودند: 1 - عنوان مقاله2- نام نویسنده3- چکیده 4- واژگان کلیدی5- مقدّمه 6- بدنۀ اصلی مقاله (متن اصلی)6- نتیجه‌گیری 7 - منابع تحقیق (کتاب‌نامه). سپس نکاتی در مورد چکیده بیان کردند.

ایشان اذعان کردند: مقدمه مقاله در حکم  فصل کلیات پایان نامه یا تحقیق پایانی می باشد. رعایت مولفه هایی در آن الزامی است از جمله: نباید بیش از یک پنجم مقاله باشد. در آن به صورت مختصر هر مطلب مهم و مفیدی که مخاطب را با مسأله تحقیق آشنا ‌کند، در چارچوب زیر توضیح داده ‌شود.از چند بخش و یا از چند پاراگراف تشکیل شود. در بخش اوّل یا در پاراگراف اوّل آن به ترتیب، مسألۀ تحقیق، تعریف و محدودۀ آن مشخّص شود، تبارشناسی آن بیان شود، رویکرد پژوهش و علّت انتخاب آن توضیح داده شود، همچنین به سیر تحوّل تاریخی موضوع تحقیق، اشاره شود.در بخش دوّم یا در پاراگراف دوّم آن به ترتیب، ضرورت و اهمّیّت پژوهش، پیشینۀ تحقیق و وجه تمایز آن با تحقیقات قبلی بیان شود، همچنین جهت جدید مسألۀ پژوهش برای مخاطب توضیح داده شود.

خانم حاتمی گفتند:  در بدنه اصلی مقاله رعایت این موارد الزامی است: شرح مفاهیم و متن اصلی.

سپس به ویژگی های نتیجه گیری پرداختند و گفتند: نباید مباحثی که در مقاله هیچ اشاره‌ای بدان‌ها نشده است، در نتیجه‌گیری ذکر شوند. از آنجا که ارجاعات در متن مقاله جای دارند، در نتیجه‌گیری هیچ‌گونه ارجاعی داده نمی‌شود. بعد از نتیجه‌گیری، به تعداد منابعی که در مقاله مورد استفاده قرار گرفته است، «فهرست منابع» تنظیم می‌گردد. و در خاتمه شیوه های ارجاع دهی را بیان نمودند.

 

 

 


 

   سه شنبه 25 آذر 1399


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 382
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت