« برگزاری جلسه ژورنال کلاببرگزاری نشست فرهنگی با عنوان «خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن معاصر» »

به گزارش واحد فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه، جشن میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام با سخنرانی سرکارخانم اسماعیلی و مولودی خوانی سرکار خانم قاسمی و با حضور اساتید، کادر و طلاب سطح 2 و 3 برگزار گردید. 
 
خانم اسماعیلی با تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: از محضر امام حسن علیه السلام می بایست کسب معرفت نمود و از مکتب ایشان درس گرفت و رفتارها و منش این شخصیت والامقام را سرلوحه زندگی قرار داد. از ویژگی های بارز امام حسن علیه السلام می‌توان به مهربان بودن، گذشت و مدارای ایشان، بخشندگی و مدارا با همسایه اشاره کرد.

کارشناس امور مذهبی اذعان کرد: برای اینکه مزاج ها به تعادل برسد اولین گام این است که همت را بلند کنیم چرا که خداوند متعال صاحبان همت های بلند را دوست دارد. دومین گام جهت رسیدن به مزاج متعادل، حضور در محضر حلقه های ذکر و بندگی است. آنجاکه یاد خدا همواره جریان دارد.

ایشان افزودند: مردم جامعه، طلاب را به نام اسلام می‌شناسند،  بنابراین مسئولیت طلاب در حفظ شأن اسلام بسیار مهم و خطیر است و آنان علاوه بر علم آموزی باید اهتمام جدی برای کسب فضایل اخلاقی و خودسازی داشته و برای آن برنامه ریزی نمایند و لازمه‌‌ی این کار، ایجاد تغییر است. برای خوب بودن و تغییر کردن باید زحمت کشید. مومنان حقیقی برای داشتن زیستِ مومنانه تلاش کرده و رنج هایی را متحمل می‌شوند. تاریخ اسلام مشحون از ایثارها و تحمل رنج‌هایی است که بزرگان دین و اولیا آنان در جهت تعالی فرد و اجتماع داشته‌اند.  

استاد اخلاق در ادامه نشست  درباره شأن و آداب طلبگی فرمودند: مطالعه کتاب منیه المرید و داشتن اهتمام جدی برای عمل به دستورالعمل‌های آن، در آغاز طلبگی ضروریست چرا که به طور مثال طلبه اگر حق استاد خویش را رعایت نکند و با رفتار و منش خود باعث آزار استاد شود، رشد روحی و معنوی نخواهد کرد؛ چراکه کوچکترین اعمال و نیات سوء، در برهم خوردن تعادل روحی مومن موثر است.

خانم اسماعیلی خاطرنشان کرد: طلبه باید به زهد و ورع اهتمام ویژه‌ای داشته و در نیمه های  شب مناجات و خلوتی با خالق خود داشته باشد. اهل نماز شب باشد. حتما سحرهای ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه ثمالی خوانده شود چراکه فرصت ماه مبارک زمان فرصت مغتنم و زودگذری است که باید برای رشد روح و کسب آرامش روان از آن نهایت استفاده را کرد.

          خانم اسماعیلی افزود: طلبه نباید اضطراب و افسردگی داشته باشد. کسی که اهل مناجات و دعا و ذکر نیست زندگی سالمی نخواهد داشت. فردی که خلوت با خدا نداشته باشد بیمار است. علت اصلی بیماری مردم امروز خلوت نداشتن با خداست. امروزه در آکادمی علمی لندن، یکی از محققین عالی رتبه اذعان کرده‌اند که در جامعه جهان امروزی نجات بخش مردم، نیایش و دعا  است.

وی در ادامه فرمودند: انس دائمی با قرآن و تدبر در آن و مراجعه به تفاسیر آیات، از امور مهمه برای طلاب است.

این استاد اخلاق تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های استاد و معلم خوب این است که وقتی شاگردش برای تربیت به او سپرده می‌شود موارد و مسائلی را برای ایشان تبیین کند. مثلا یادآوری نماید چیزهایی که برای مردم عرف است نباید برای طلبه هم معمول و عرف تلقی شود بلکه طلبه باید در ترازی بالاتر، مُبادی اخلاق باشد و حتی ظاهر و جرئیات پوشش را نیز رعایت کند چرا که طلبه، خاص است چون داخل حوزه در حال تحصیل و تهذیب است.

استاد اخلاق گفت: به محض اینکه در راه مباحث دینی قدم برداشته می‌شود، شیطان بیشتر به فرد رو می‌آورد چون سوگند یاد کرده و به خدا گفته است به عزتت قسم سر صراط مستقیم قرار می‌گیرم. شیطان از طریق وساوس، عادات، خیالات فاسد و اوهام کاذبه به سراغ انسان می‌آید.

ایشان در خاتمه خاطر نشان کردند: هرکاری که قصد انجام آن را دارید، اگر به آن عشق داشته باشید کل آن حسنه است و تمام حسنات عالم نشأت گرفته از امام حسن علیه السلام است و در آخر دعا می‌کنیم و از وجود مقدس آن حضرت می‌خواهیم حسنات وجودی ما را زیاد بفرماید.

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 29 فروردین 1401


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 275
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت