« برگزاری جشن میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلامبرگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان «اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی» »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج نشست فرهنگی به مناسبت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها در روز سه‌شنبه 23 فروردین ماه 1401 برگزار شد.
 
در این نشست معاون فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه، خانم عظیمی، با موضوع «خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن معاصر» به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا با اشاره به مظلومیت این بانوی بزرگوار، تلاش در جهت شناساندن و الگوگیری از این شخصیت ممتاز تاریخ اسلام را لازم و ضروری و از مصادیق جهاد تبیین دانستند. خانم عظیمی فرمودند این بانوی بزرگوار نمونه‌ی عالی از برترین فضایل اخلاقی بوده و توجه به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت، خط روشنی برای زن امروز در به عینیت رسانیدن توحیدباوری ترسیم می‌نماید.

حضرت خدیجه سلام الله علیها پیش از اسلام نیز از نظر کمالات و فضایل اخلاقی، سرآمد زنان بودند و هرگز گرد جاهلیت بر دامن  مبارک آن حضرت ننشست. ایشان از آن جهت که مدافع سرسخت و خستگی‌ناپذیر رسول اکرم بودند همواره مورد حسد و غضب دشمنان و منافقان واقع می‌شدند و پنهان کردن مناقب آن حضرت در گذر تاریخ از آثار این دشمنی‌هاست.

خانم عظیمی به وصیت حضرت خدیجه  سلام الله علیها و آمدن کفن از بهشت برای آن حضرت به عنوان شاهدی برای عظمت جایگاه این بانوی مکرمه اشاره نمودند.

ایشان ادامه دادند: حضرت خدیجه سلام الله علیها به شدت مورد توجه پیامبر اکرم و محبوبه‌ی آن حضرت بودند. رسول خدا تا آخرین روزهای عمر مبارک خود، همواره از خدیجه سلام علیها به نیکی یاد می‌کردند و می‌فرمودند: « انی قد رزقت حب خدیجه».

برای الگوگیری از این بانوی بزرگوار لازم است با تتبع در تاریخ زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ملاکات اصلی در حب و بغض های حضرت را به دست آوریم.

حضرت خدیجه سلام الله علیها دارای ثروت قابل توجهی بودند که تاجران مکه به صورت مضاربه‌ای با اموال آن حضرت کار می‌کردند. بعد از ازدواج با پیامبر اکرم این بانوی فداکار اختیار همه اموال خود را به پیامبر بخشیدند که در راه اسلام هزینه شد. اگر ثروت این بانوی بزرگ نبود در سالهای اول بعد از بعثت، مسلمانان با چالش‌های سخت مواجه می‌شدند؛ خصوصاً در سال‌های سخت محاصره اقتصادی، ثروت حضرت خدیجه مسلمانان را از گرسنگی نجات می‌داد و یا امکانات واسباب مهاجرت آنان را فراهم می‌آورد. بنابراین چشم‌پوشی از مال دنیا وایثار آن در راه خدا که همراه با استقامت و پایداری در مسیر حق باشد صفت بسیار ارزنده‌ی این بانوی بزرگ است.

از دیگر خصوصیات بارزاخلاقی این بانو ادب و عاطفه ایشان است که احترام و صمیمیت دلنشینی را در خانه ایجاد کرده بود. خدیجه سلام الله علیها التیام بخش درد و رنج های پیامبر در سال های اول بعثت بودند و پیامبر در مورد ایشان فرموده است:« او زنی بود که وقتی همه از من رویگردان بودند و از من می‌گریختند او به من مهربانی و محبت می کرد و وقتی همه مرا تکذیب می‌کردند او مرا تصدیق کرد و او بود که غم و اندوه را از قلبم می‌زدود.

ایشان از دیگر مولفه های شخصیتی حضرت خدیجه به عاقل بودن و مدیریت صحیح خانواده خصوصاً در شرایط بحرانی اشاره کردند و فرمودند ایشان الگوی کاملی از این جهت است و زن مسلمان به تأسی از این بانوی بزگ در سختی ها متزلزل نمی‌شود و با ناملایمات فرو نمی‌ریزد بلکه با صبر و درایت تکیه گاه سایر اعضا خانواده می شود.

خانم عظیمی در ادامه به شباهت‌های حضرت زینب کبری و حضرت خدیجه کبری سلام الله علیهما اشاره کرده و فرمودند: حضرت زینب سلام الله علیها از لحاظ صورت و سیرت شبیه جده مکرمه خود بودند. همان‌طور که حضرت خدیجه مونس و انیس و پشتیبان پیامبر اکرم بودند حضرت زینب سلام الله علیها هم مونس و همراه همیشگی برادر بزرگوار خود امام حسین علیه السلام بودند. این دو بانو در عقل و درایت هم شبیه یکدیگر بودند؛ چنانچه در مورد حضرت خدیجه آمده است « اکملهن عقلا و أتمهن رایا» و در تاریخ گفته شده که خطبه حضرت زینب « یدل علی عقل و قوه جنان».

ایشان افزودند: نقش زن در اجتماع بسیار مهم  بوده و می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد و حرکت‌های بزرگ را شکل دهد. ایشان به عنوان نمونه به شهیده بنت الهدی صدر اشاره کردند که از جمله زنان تاثیرگذار معاصر هستند که همراه برادر بزرگوارشان منشأ بیداری در عراق شدند.

خانم عظیمی در انتها یادآور شدند دشمنان اسلام همواره تلاش نموده‌اند، چهره‌ی الگوهای بی‌بدیل زن کامل و تمام عیار را مخفی نگه دارند. روش استکبار جهانی در این راستا، به انحراف کشاندن و بی‌اثر کردن حضور زنان و جریان سازی های مصلحانه آنان است و در هر عصر و زمان با شیوه‌های مختلف به این امر می‌پردازند. از جمله هویت زدایی از زن مسلمان، بی‌اهمیت جلوه دادن جایگاه و کرامت زن و نقش ارزنده‌ی او در خانواده و اجتماع،  تقلیل دادن افق نگاه زنان و سرگرم کردن آنان با مسائل کم اهمیت، ترویج بی حیایی و بی حجابی و ده‌ها راهبرد دیگر. بنابراین نگاه هستی شناسانه و کلان زنان مورد هدف قرار گرفته است که یکی از راههای مقابله با این ترفندهای دنیای استکبار، معرفی زنان نمونه از گذشته تا امروز است.
 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 24 فروردین 1401


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 412
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت