« برگزاری سلسله نشست های «خانواده تراز در حکمرانی اسلامی»برگزاری جلسه ژورنال کلاب »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه با همکاری مدرسه علمیه کوثردومین نشست فرهنگی- پژوهشی از سلسله نشست های «خانواده تراز در حکمرانی اسلامی » با حضور خانم دکتر خزعلی با موضوع «سیاست های جمعیتی و سقط جنین» در تاریخ 19/12/99 در سامانه سیما بصورت مجازی برگزار گردید.
 
در این جلسه سرکار خانم دکتر خزعلی  شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت گفته و بحث خود را  به شرح ذیل بیان نمودند:

مجموعه آیات «هل اتی»، «آیه مباهله» و «آیه تطهیر» که در شأن خانواده حضرت زهرا س می باشد نشان دهندة این است که کل خانواده در عرصه های فرهنگی و اجتماعی حضور فعال داشته اند و چیزی را که اسلام به عنوان زن مطرح می کند این نیست که زن در منشأ قدرت، ثروت، پست و مقام و ریاست باشد بلکه حضرت فاطمه زهرا س به گونه ای دیگر رفتار می کند. طوری که تا پای جان می ایستد و از امامت دفاع می کنند. کاری که یاران برجسته امام علی ع مانند: مقداد و اباذر و … نتوانستند انجام دهند.

الگویی که اسلام از خانواده معرفی می کند فاطمی بودن است ولی آن چه سکولار غربی با اسم فمنیسم بیان می کند زن رئیس جمهور، وزیر و … باشد و این موارد را ارزش یک زن تلقی می کند در حالیکه فقط ایده می باشند و هر کس بر اساس لیاقت و  شایستگی خود کاری ر ابه عهده می گیرد.

دکتر خزعلی در ادامه بیان داشتند که بحث انسان سازی کار انبیاء علیهم السلام می باشد و پیامبران چون مربی عالمیان هستند، انسان پروری می کنند و زن نیز همانند انبیاء نقش انسان پروری را به عهده دراد. زن به عنوان کانون اصلی خانواده، ابتدا باید به رشد و تعالی رسیده باشد تا بتواند آموخته های خود را به فرزندان انتقال دهد و بعد از آن به اصلاح جامعه بپردازد.

با توجه به این موارد باید از زن حمایت شود زیرا نقش اصلی زن فرزندآوری و فرزندپروری است و دولت در این زمینه سیاست هایی را اتخاذ نموده و در قانون اساسی تسهیل تشکیل و تحکیم خانواده لحاظ شده است.

بر اساس آماری که در کنترل جمعیت وجود دارد آمار جمعیتی از سال 92 با برنامه ای به نام غربالگری و اجباری شدن آن در سال 95 برای مادران باردار آمار جمعیتی با کاهش روبرو شد اما بعد از صحبت های حضرت آقا (زیده عزه)  که تاکیر بر تسهیل امر ازدواج و فرزندپروری بود موفق به افزایش آمار جمعیتی شد.

با توجه به عادی شدن سقط جنین در جامعه با استناد به  قرآن  که می فرماید: «فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزى مى دهیم. یقیناً کشتن آنان گناهى است بزرگ!» از این امر جلوگیری به عمل آمد.

در بهداشت و حقوق باروری در سند توسعه پایدار30 20؛ رفع خشونت را اینگونه معنی کردند که: زن هر کاری می تواند با بدن خود انجام دهد مانند انجام فحشا، سقط جنین و … انجام دهد و رفع تبعیض را که هیچ گونه فرقی بین آدم سالم و فاسق وجود ندارد معنا کردند و اصرار بر آموزش های جنسی در دوران کودکی داشتند و والدین ناآگاه نیز آن را عملی کردند در صورتی که در آمریکا کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده بود آن را فاجعه بزرگ و ممنوع اعلام کردند در حالی که در ایران این تفکرات القاء شده بود و خیلی از موسسات آن را اجرایی نمودند تا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی  دستور جمع آور کتب را اعلام کردند. زیرا این سند باعث متلاشی شدن کانون خانواده ها می شد.

برای جلوگیری از سقط های غیرقانونی و افزایش جمعیت و کنترل آن، دولت تدابیری از جمله مجازات پزشک و مادررا مطرح کرد. مواردی که با تشخیص پزشک قانونی حرج و خطر جانی برای مادر وجود داشته باشد دولت دستور به سقط داده است.

استاد خزعلی درباره اسقاط جنین غیرقانونی(جنایی) مواردی را بیان نمودند:

1. در سال 1392 با حذف قصاص از مجازا تهای قتل جنین، مقرر شده بود تعزیر اسقاط جنین که تا قبل از این متناسب قصاص داشتن این عمل بعد از ولوج روح بود، اصلاح شود اما هنوز هم این اصلاح صورت نگرفته است. به نظر میرسد لازم است پیشنهاد لایحه از سوی قوه قضائیه به سرعت دنبال شود.

2. لازم است تبلیغات و اقدام به اسقاط جنین غیرقانونی هم، (برای مباشری که به صورت حرفه ای اقدام می کند)جر م انگاری شود تا امکان اثبات جرم قبل از لحظه وقوع وجود داشته باشد.

3. سهل انگاری کلان، تحت تاثیر شیء انگاری وارداتی از غرب است. متأسفانه بسیاری از فضلا نیز جنین قبل از ولوج روح را موجودی غیرانسان می پندارند که گاهی ناشی از کژفهمی نسبت به دیدگا ههای فلسفی اسلامی و فقهی است درحالی که نه منظر صدرایی و نه منظر فقهی چنین دلالتی ندارد.

در خاتمه بحث دکتر خزعلی در رابطه با اسقاط جنین غیرقانونی پیشنهاداتی بیان نمودند: اولین پیشنهاد ایشان ایجاد نظام آماری دقیق و متقن و محرمانه در قوه قضائیه با همکاری دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت بهداشت، نظام پزشکی قانونی و دستگاه های امنیتی و انتظامی، انجمن های علمی و صنفی برای شناسایی باندها و همکاران خائن یا غافل وغیرمسئول در توسعه و تشدید سقط جنایی می باشد. همچنین بازنگری و تشدید مجازات ها و جرم انگاری فعالیت های مجازی و حقیقی و تبلیغاتی در فضای مجازی و خدمات در منزل؛ سپس تشدید مجازات باندهای تشکیلاتی و شبکه ای سقط که با همکاری کادر درمان و یا متخلفین که به نام کادر پزشکی در این عرصه فعالند و آخرین پیشنهاد گزارش ماهانه سازمان بازرسی کل کشور به ریاست محترم قوه از نظارت بر وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و مراکز خصوصی و دولتی فعال در امر سقط می باشد.
 

 

 

 

   چهارشنبه 20 اسفند 1399


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 301
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت