« برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت سوم خردادبرگزاری نمایشگاه کتاب »

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج در تاریخ سه‌شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 نشست تخصصی با موضوع «الزامات جهاد تبیین در فضای مجازی» با حضور کارشناس با سابقه‌ی فضای مجازی استاد روح الله مومن نسب بصورت حضوری در محل مدرسه و همزمان با پخش در سامانه سیما برگزار گردید.

استاد مومن نسب ابتدا درباره‌ی اهمیت پرداختن به فضای مجازی فرمودند این مسئله پدیده‌ای است که امروز همگان و در همه‌جا با آن مواجهند از طرفی رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر جهاد تبیین داشته‌اند. بنابراین در کنار هم قرار دادن این دو جنبه مسئولیت خطیر ما را در شناخت این فضا به جهت تبیین‌گری می‌رساند و پیش از پرداختن به موضوعات مختلف فضای مجازی باید خود این فضا تا حد امکان شناخته و تبیین شود؛ از جمله اینکه صاحبان و ارائه دهندگان سرویس و چرایی آن برای ما به عنوان کاربر فعال معلوم گردد؛ زیرا موضوع جنگ در فضای مجازی از قبیل جنگ‌های هیبریدی و ترکیبی است که در آن حتما باید جبهه خودی و جبهه دشمن شناخته شوند. باید در این عملیات دشمن، میدان مین، اهداف، برنامه‌های عملیاتی، مخاطبان، چگونگی تاثیرگذاری و … را کاملا بشناسیم. جنگ نرم در فضای مجازی علیرغم آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، سخت‌تر از جنگ سخت است.

کارشناس ارشد فضای مجازی فرمودند: حیطه فضای مجازی بسیار گسترده و متنوع است و فقط ایشان ۲۸۰۰ عنوان مسئله‌ی که نیاز به تببیین دارد، احصا نموده‌اند. چراکه گستره‌ی فضای مجازی به وسعت فضای حقیقی است و همه‌ی حوزه‌های زیستی، سیاسی، اجتماعی، هنری، اعتقادی و …. در آن معادل دارد. مانند جغرافیای سایبری، هویت مجازی، جنگ مجازی، ایجاد شناخت، تغییر رفتار و عقیده، اقتصاد و تجارت مجازی، فرهنگ مجازی، بهداشت و سلامت و… بطور مثال فقط 1200 عنوان مشکل در بررسی صورت گرفته در ایالات متحده  آمریکا درباره مضرات گوشی موبایل بر سلامت انسان  برشمرده شده است.

استاد مومن نسب افزودند: حضرت آقا می‌فرمایند جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهن‌ها. برنامه‌ی دشمن این است که مردم به همه چیز شک داشته باشند و ایجاد تردید بسیار ساده است. هنر ایجاد تردید در جنگ نرم از طرف ما بسیار مهم است. همچنین مصرف کننده‌ی صرف نبودن و تجزیه و تحلیل و داشتن تفکر درباره اطلاعات موجود در آن بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال باید از خودمان سوال کنیم: چرا با وجود اینکه مرکز وب جهان آمریکاست ولی هرچه تحریم‌ها بر علیه ایران تشدید می‌شود سرعت اینترنت بیشتر می‌شود و دسترسی به اینترنت آسان‌تر؟چرا گوگل اندروید ما را تحریم نمی‌کند؟ چرا اکانت بعضی‌ها را می‌بندد و برخی را نمی‌بندد؟ و دهها پرسش از این قبیل. پاسخ به این پرسش‌ها اهتمام دشمن به نفوذ بر افکار مردم را بوسیله تسلط بر فضای مجازی به روشنی می‌رساند بنابراین باید هوشیار بود و در زمین دشمن بازی نکرد. ایشان ضمن بیان فتوای مقام معظم رهبری مدظله العالی در حرمت استفاده از نرم افزارهای خارجی که معادل داخلی دارند و حضور و عضویت در آنها اعانه ظالم به شمار می‌رود؛ فرمودند بجز کسانی‌که اجازه خاص از ولی‌فقیه برای عملیات‌های هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده در این فضا دارند، حضور بقیه صرفا توهم تاثیرگذاری برای آنان ایجاد می‌کند و در حقیقت چنین نیست.

ایشان به نقل از مرحوم آیت الله حائری شیرازی فرمودند: استعمار جدید استعمار فکر است. به این معنا که استعمارگران می‌خواهند به جای مردم فکر ‌کنند و هر چیز که مردم به آن نیاز دارند قبل از اینکه بخواهند، به آنان، آن طور که خودشان اراده دارند، می‌دهند تا دیگر حتی به خواستنش هم فکر نکنند. دشمن سرویس می‌دهد ولی این سرویس دهی را آن طور که می‌خواهد و تا آن جایی که می‌خواهد، انجام می‌دهد تا وابستگی به او وجود داشته باشد و این وابستگی، به مرور دلبستگی ایجاد می‌نماید. آنها در کلیه‌ی نرم‌افزارها با مدل قورباغه پخته و با صبر زیاد، مخاطبان خود را شکار می‌کنند.

استاد مومن نسب ادامه دادند تحقیقات نشان می‌دهد افراد غالبا بیش از سه تا پنج برابر مدت زمانی که تصور می‌کنند، از گوشی خود استفاده می‌کنند در حالی‌که اگر این زمان خود را محاسبه نمایند خواهند دید که وقت مفید زیادی را از دست داده‌اند. اطلاعاتی که تصور می‌شود از این فضا به دست می‌آید اغلب بسیار گذراست و ماندگاری در ذهن ندارد.

ایشان افزودند: اصلی‌ترین حرکت ولایتمداران می‌بایست، حفظ جایگاه ولایت و جلوگیری از بی‌اثر نشدن او باشد؛ بنابراین امروز مهمترین وظیفه‌ی ما اینست که حرف رهبری را تبدیل به مطالبه از مسئولان نماییم. مهمترین مطالبه رهبری درخصوص فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات است. ایشان تصریح کردند با وجود پیامرسان‌های داخلی مطلوب، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی که سرورهای آن‌ها خارج از کشور بوده و اطلاعات مردم (که مهمترین سرمایه امنیتی کشور است) در بیش از ده نقطه خارج از ایران، کپی و نگهداری می‌شود؛ خطای راهبردی بزرگی خصوصا برای افراد مومن انقلابی و دغدغه‌مند است. و باید تلاش نمود تا استفاده مردم روز به روز از نرم افزارهای خارجی کمتر شود. البته اقناع دیگران نوعی جهاد است و واقعا سخت است و نیاز به دانش زیاد دارد. بنابراین یکی از ضرورت های امروز کسب دانش مورد نیاز فضای مجازی ست. فضایی که هویت و فرهنگ و دین و باور انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ابعاد مختلف آن شناخته شود.

ایشان در انتها یکی از دوره‌های مفید تربیت مربی فضای مجازی را معرفی نموده و نیز به سوالات و ابهامات طلاب در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 1990
  • دیروز: 226
  • 7 روز قبل: 1056
  • 1 ماه قبل: 4833
  • کل بازدیدها: 168100
نماز حاجت