« برگزاری نشست فرهنگی با عنوان «خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن معاصر»برگزاری نشست فرهنگی با موضوع فن خطابه و روش تبلیغ »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان «اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی» با حضور سرکار خانم دکتر علیزاده خبر داد.

خانم علیزاده در ابتدا بحث خود را با حدیثی از امیر المومنین علی (علیه السلام) آغاز نمودند و گفتند: درباره «هر تلاشی که در آن پژوهش و تحقیق نباشد فایده ای نخواهد داشت.» وائمه معصومین (علیهم السلام) نیز بسیار به امر تحقیق اهتمام ورزیده اند. و ضروری زندگی هر مسلمانی است که برای کارهای روزانه خود تحقیق نماید. و ما به عنوان یک طلبه تحقیق و پژوهش را باید تکلیف لازم برای خود بدانیم. زیرا امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «هیچ حرکتی نیست مگر اینکه نیاز به معرفت دارد»  یعنی در هر کاری می خواهید وارد شوید یا هر فعالیتی که خواسته یا ناخواسته انجام می دهید نیاز به امر تحقیق و پژوهش است.

یک مبلغ موفق کسی است که بتواند یافته های تحقیق خود را به دیگران ارائه کند. مثلا یک استاد زمانی ارزش علمی خود را می تواند مطرح کند که اولویت او، کارهای علمی -پژوهشی باشد.

 در ادامه استاد پژوهشگر حوزه و دانشگاه جهت ایجاد انگیزه طلاب جهت شرکت در جشنواره علامه حلی گفت: جشنواره علامه حلی فرصت مناسبی است تا استعداد خود را شناسایی کنیم و به عرصه ظهور درآوریم. اگر می بینید کسی به کار پژوهشی علاقه ای ندارد به این دلیل است که ضرورت های پژوهش خوب تبیین نشده است و مهارت و آموزش های لازم برای نوشتن مقاله را کسب نکرده است. با آموزش و بهره بردن از اساتید می توانی استعداد خود را کشف نمایید. همچنین یکی از اهمیت های جشنواره علامه حلی این است که باعث شناسایی طلاب پژوهشگر می شود.

 خانم دکتر علیزاده تاکید کردند: علم به دو گونه هست یا علم حضوری است یا حصولی. درس هایی که در حوزه می خوانید همه علم حصولی و عاریتی هستند زیرا بعد از مدتی از ذهن ها دور می شود اما علمی راسخ و حقیقی است که با تحقیق و پژوهش بدان رسیده باشیم. امام صادق (علیه السلام) می فرماید «علمی مقید و ثابت قدم است که از طریق کتابت بدست آمده باشد». مهم این است که در هر مسئله ای به چیزی که گفته شده اکتفا نکنیم بلکه پیرو آن  تحقیق و پژوهش کنیم.

ایشان اذعان کردند: در بحث مطالعات قرآنی، قرآن پایه و اساس هر علمی می باشد و مرجعیت علمی در اسلام به قرآن باز می گردد و همچنین مطالعات قرآنی پایه دیگر علوم هستند. زمانی که در مقالات جستجو می کنید مشاهده می شود از بحث های گستره سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … صحبت شده است اما مهم این است که شما از طریق پژوهش به مطالب، عمق و غنا ببخشید و از حالت گستردگی خارج کنید. مطالعات قرانی دو جنبه دارد: 1- معارف قرآن کریم: یعنی اموری که در قرآن به عنوان معرفت استخراج شده است و برای عملی و تحقیقی کردن آن الگوسازی و نظام سازی می کنیم و از مفاهیم قرآن کریم فرهنگ سازی کنیم. زیرا ما تحقیقات بسیاری داریم که همه آن ها سطحی است اما کسی که ذهن پرسشگر دارد می تواند این معارف قرآنی را مدل سازی کرده و الگو سازی نماید.

2- تخصصی کار کردن مباحث قرآنی که به این واسطه می توان مباحث نو و جدیدی را بررسی نمود. از معارف قرآن کریم برای رشته تخصصی خود با رویکرد قرآنی تحقیق و پژوهش نماید.

در خاتمه بیان کردند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «وقتی کسی بمیرد میراث او دفترها و قلم ها باشد بهشت جایگاه اوست». تنها علم راسخ این است که با تحقیق بدان رسیده باشیم و تحقیق و پژوهشی از خود به جا بگذاریم تا دیگران از آن استفاده کنند و مسیر برای آن ها مشخص گردد و باعث هدایت افراد شویم.

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   پنجشنبه 18 فروردین 1401


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 361
  • دیروز: 358
  • 7 روز قبل: 4007
  • 1 ماه قبل: 7812
  • کل بازدیدها: 171766
نماز حاجت