« برگزاری نمایشگاه نرم افزار اسلامی نوربرگزاری نشست علمی پژوهشی »

معاونت پژوهش و فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری نشست پزوهشی فرهنگی با عنوان « اصول و روش های شکل گیری جامعه اخلاقی از منظر امام صادقر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای باقی زاده به صورت مجازی در اسکای روم خبر داد .

 

آقای باقی زاده گفتند : در ابتدای هر بحثی نیاز است که ابتدا اخلاق و جامعه اخلاقی تعریف شود و بیان کردند اخلاق به معنای علمی که صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آن‌ها را معرفی می‌کند و شیوه تحصیل صفات خوب نفسانی و انجام دادن اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می‌دهد. و همچنین در تعریف جامعه اخلاقی گفتند :اجتماع مطلوب اخلاقی اجتماعی است که در آن حق‌مداری و فضایل اخلاقی حاکمیت تام دارد و مقررات اخلاقی برای تمییز حق و باطل و تعیین مرزهای فضیلت و رذیلت وضع شده است و بر اثر اجرای این مقررات تعادل و موازنه اجتماعی برقرار می‌گردد و بین اعضای آن روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز ایجاد می‌شود. و سومین نکته ورود به بحث هدف بعثت انبیا را گفتند پیامبر اکرم فرمودند :«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » به‌راستی که من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را کامل و تمام کنم.

ایشان در ادامه تاکید کردند :اولین اصول اخلاقی خداباوری (پیوند توحید و نظام اخلاقی) می باشد که مهمترین اصول اخلاقی است زیراانسان خدا باور تلاش می‌کند در حد توان خود به خوبی‌ها و فضایل رو بیاورد و پیلدی ها و زذائل را از خود دور کند چون می داند خداوند ناظر اعمال اوست و پاداش و جزا می دهد .اصل دوم: خدمت به مردم است و این بدان معنی است که ایثار داشته باشد وایثار  از خودگذشتگی، است یعنی  دیگران را بر خود مقدم بدارند. و در خدمت به مردم باید تعاون را رعایت نمود و تعاون بدین معنا است که مؤمنان دست به دست هم داده هماهنگ و هم‌دل کارها را انجام دهند و مشکلات یکدیگر را حل کنند. امام صادق علیه السلام می فرمایند :  بر شماست که برای خدا، در میان خلق خدا خیرخواهی کنید و هرگز به عملی بهتر از آن خدا را ملاقات نمی‌کنید» اصل سوم وفای به عهد می باشد به طوری که  ضامن نظم و ثبات و بقای حیات اجتماعی انسان‌هاست..

علامه طباطبایی در این زمینه می‌گوید:عهد شامل تمام وعده‌های انسان و قول‌هایی که به اشخاص می‌دهد و نیز شامل هر عقد و معامله، معاشرت و امثال آن می‌شود.همچنین می گوید :کسانی که ناقض عهد و پیمان‌ها هستند:آنان با حضورشان در اجتماع، جامعه مطلوب اخلاقی را به جامعه‌ای غیر مطلوب مبدل ساخته و در ترویج ضد ارزش‌ها اصرار می‌ورزند.

در ادامه دکتر باقی زاده به اصل چهارم پرداختند و گفتند :از مصادیق عهد و پیمان: امانت‌داری است وامانت‌داری در استوارسازی جامعه نقش مهمی دارد .امانت‌داری اعتماد دوسویه را فزونی می‌بخشد. در نتیجه روابط انسان‌ها نیکو و مستحکم می‌گردد و به دنبال آن جامعه اخلاقی شکل می‌گیرد. و بزرگترین هدف انبیا امانت داری است در این زمینه امام صلدق علیه السلام می فرمایند :خدا هرگز پیامبری نفرستاد جز برای تبلیغ راست‌گویی و ادای امانت. و امانت داری در شئون مختلفی قابل بحث است از حمله در محیط خانواده ،در محیط کار و قبول مسئولیت و خمچنین در هنگام حرف نیاز باید امانت دار باشیم  و اخرین مورد در وقت و عمر دیگران امانت داری کنیم . امام صادق علیه السلام می فرمایند :بر شما باد به صداقت در گفتار و پاس داشتن امانت که در این صورت شریک مال مردم می‌شوید..

ایشان اذعان داشتند : اصل پنجم اصول اخلاقی محیط زیست می بلشد و شورای اقتصادی در اروپا در تعریف محیط زیست آورده است: محیط زیست شامل آب، هوا، خاک و عوامل درونی و بیرونی مربوط به حیات هر موجود زنده.و از مصادیق محیط زیست می توان گفت :محیط زندگی آدمی و هر موجود زنده دیگر از فضای خانه گرفته تا فضای کوچه‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، توقف‌گاه‌ها، جنگل‌ها، حاشیه نهرها، مراکز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، خدماتی، اداری، عبادی و… محیط زیست به شمار می‌آید. امام صادق علیه السلام فرمودند :از داشتن نعمت‌های خدایی به صورت بهینه بهره‌برداری کنید و بهراسید از این که از دست شما بیرون رود و به دیگران برسد. بدانید که هیچ‌گاه کسی نعمتی را از کف نداد که دیگر بار امید بازگشت آن باشد.

در خاتمه به روش های شکل گیری جامعه اخلاقی پرداختند و گفتند : لازم است برنامه ریزی صورت پذیرد و  این کار توسط مسئولین فرهنگی جامعه و با استفاده از فعالان و نخبگان فرهنگی باشد  سپس کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام بگیرد  که چگونه جامعه را با توجه به آموزه‌های دینی می توانیم  اخلاقی کنیم. و در قسمت آموزشی به افرادی که در این زمینه استعداد دارند، آموزش داده شود.تا جامعه را به سمت و سویی پیش بریم که زمینه ساز ظهور امام زمان علیه السلام باشد .

 
 

 

   یکشنبه 2 آبان 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 336
  • دیروز: 2446
  • 7 روز قبل: 3428
  • 1 ماه قبل: 7123
  • کل بازدیدها: 170546
نماز حاجت