« برگزاری نشست علمی پژوهشیبرگزاری نشست فرهنگی با عنوان بازنمایی هویت طلبگی در ساحت علمی و ضرورت مطالعات دین پژوهی »

مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج به مناسبت هفته کتاب تا پژوهش از برگزاری کارگاه پژوهشی با عنوان « برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبه (تحصیل، اشتغال و تربیت فرزند) »به صورت مجازی دراسکای روم ، خبر داد.
 
 

به  گزارش معاون پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کارگاه پژوهشی با عنوان « برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبه (تحصیل، اشتغال و تربیت فرزند) مورخ 3 آذر ماه 1400 با سخنرانی  سرکار خانم دکتر داروغه و با حضور اساتید، کادر و طلاب در بستر فضای اسکای روم برگزار گردید.

سرکار خانم دکتر داروغه در ابتدای نشست به اهمیت برنامه ریزی از نگاه امام علی (ع) اشاره کردند که: بهره گیری از فرصت ها به ویژه جهت توشه اندوزی برای آخرت، شیوه متقین و نشانه عقل و تدبیر است و از دست دادن فرصت یا عجله در کاری که هنوز موعد آن فرا نرسیده نشانه بی خردی و نادانی است. همچنین استاد گفتند. امام علی (ع) عقلی بودن مسئله برنامه ریزی را این چنین بیان نموده اند که: «لا عقل کالتدبیر» و در جای دیگر می فرمایند: دوری از تبذیر و برنامه ریزی خوب، نشانه خردمندی است.

استاد داروغه در ادامه گفتند: اگر برنامه‌ریز توانایی لازم رابرای برنامه‌ریزی پیدا کند، بی تردید ضریب موفقیت او در امور و در نتیجه رضایتمندی او از خود و زندگیش به شدت بالا می‌رود. پر واضح است که برنامه ریزی فقط نوشتن و زمانبندی نیست، بلکه عوامل متعددی در یک برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش دخیل است که ما آنها را مهارت‌های برنامه‌ریزی می نامیم.

ایشان در تعاریف متعددی از برنامه ریزی بیان کردند و گفتند:

 برنامه ریزی فعالیتی است که هدف آن ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار است.
برنامه ریزی طرح و نقشه ای است که ما را به هدف یا هدف هایمان می رساند.
برنامه ریزی روشی است که طی آن از منابع و امکانات موجود برای رسیدن به اهداف مان استفاده می کنیم.
برنامه ریزی فعالیتی مستمر و منطقی است که در آن هم مقصد (هدف) و هم بهترین راه رسیدن به هدف تبیین شده است.
خانم داروغه فرمودند برنامه‌ریزی:

روشی مناسب برای پاسخ به نیاز شما است.
موجب افزایش تمرکز می شود.
کاهش اضطراب و فشار روانی می‌شود.
 باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود.
 موجب خوش‌بینی به آینده و امیدواری است.
 موجب خود نظم بخشی می‌شود.
 خود ارزیابی را تسهیل می کند.
 مدیریت زمان را در پی دارد.
همچنین ایشان اذعان داشتند، تعیین هدف در برنامه ریزی نقش کلیدی دارد. هدف مقصد برنامه‌ریزی است. اول باید هدفمان را از برنامه ریزی معلوم کنیم.  انسان بی هدف همانند کشتی بی بادبان است.

 اگر هدف داشته باشیم، سختی‌ها را بهتر تحمل می‌کنیم و در برابر مشکلات مقاومت می‌کنیم. اگر هدف داشته باشیم، جهت فعالیت های مان مشخص است و لذا سردرگم نمی شویم همچنین انگیزه ما برای رسیدن به آن افزایش می‌یابد و فعال تر می‌شویم.  به عنوان مثال اگر هدف داشته باشیم، علاقه ما به تحصیل زیاد می‌شود و قدرت یادگیری افزایش می‌یابد.

استاد داروغه در پایان اشاره کردند که چهار عامل مهم در تبیین هدف وجود دارد که عبارتند از: توانایی های خود را در نظر بگیرید؛ در تعیین هدف علاقه و رغبت ؛امکانات و شرایط را در نظر بگیرید و اهداف کلی و بزرگ را به اهداف جزئی و کوچک تقسیم کنید.

خانم داروغه از طلاب خواستند تا برنامه ریزی دو روز تحصیلی و یک روز تعطیل خود را بطور کامل یادداشت کنند تا در جلسه بعدی که در تاریخ 10 آذر ماه می باشد مدیریت زمان را بصورت کارگاهی ادامه دهند.

 

 

   شنبه 6 آذر 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 286
  • دیروز: 2446
  • 7 روز قبل: 3428
  • 1 ماه قبل: 7123
  • کل بازدیدها: 170546
نماز حاجت