« برگزاری کارگاه پژوهشی برنامه ریزی تحصیلی، مطالعه هدفمند و زمانمند بانوان طلبهبرگزاری کارگاه ویراستاری و درست نویسی »

به گزارش معاون فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه نشست فرهنگی با موضوع «بازنمایی هویت طلبگی در ساحت علمی و ضرورت مطالعات دین پژوهی» برگزار گردید.
 
 

این نشست روز یکشنبه مورخ 23 آبان ماه با  دعوت از استاد گرامی سرکارخانم دکتر مرضیه عبدلی  استاد حوزه و دانشگاه،  با حضور اساتید، معاونین و طلاب مدارس علمیه استان البرز در سامانه اسکای روم برگزار گردید.

استاد محترم در ابتدای نشست ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام گفت: هر فردی، هویتی، یک خود فردی، یک هویت متمایز از هویت فردی دارد. هویت مجموعه ای از مختصات، ویژگی ها، علاقه مندی ها و یک شناسنامه ای که فرد برای خودش دارد.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: هویت وقتی مضاف واقع می شود با توجه به مضاف الیه خودش، یک معنای خاص پیدا می کند. به طور مثال هویت صنفی، هویت اجتماعی، هویت سیاسی و بحث امروز ما هویت طلبگی که هر کدام به طور جداگانه معنای ویژه خود را دارد. طلبگی چیست؟ چه ویژگی هایی و چه عوارضی دارد که طلبه را از غیرطلبه تمییز می دهد. هویت طلبگی برای ما  وظایف، رسالت ها، فعالیت ها، شاخصه ها را روشن می کند.

وی در ادامه گفت: طبق آیه 122 سوره توبه که خداوند  می فرماید: « وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً  فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ» طلبگی حامل سه رسالت مهم است که عبارتند از تفقه در دین، انذار و رجوع به مردم. اگر طلبه این سه رسالت را مد نظر قرار دهد، هیچ وقت از تلاش و کوشش احساس خستگی نمی کند. در همه مواقع در حال آموختن است به طوری که فارغ التحصیلی ندارد. وظیفه و رسالتی که خداوند به عهده وی گذاشته به بهترین و احسن وجه آن را انجام می دهد.

دکتر عبدلی افزود: اولین رسالت طلبه، دریافت آموزه های دینی، تفقه در دین (لیتفقهوا)، دومین وظیفه، انذار دین (لینذروا) و سومین وظیفه که در آیه بیان می کند غایت طلبه و هدفمندی تبلیغ  و انذار را می رساند این است که به سمت مردم برگردد، آرمانهای دین را تحقق بخشد و مولفه های دین را در سطح جامعه توسعه دهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اضلاع سه گانه هویت طبگی،  ساحت معنوی و اخلاقی ، ساحت علمی و  وپژوهشی، ساحت تبلیغی می باشد که طلاب عزیز باید به هر سه مطلب ذکر شده اهتمام ویژه داشته  تا بتوانند طلبه کارآمد و پویا در عرصه علم، پژوهش و فرهنگ  و در پی آن در جامعه فردی مثمر ثمر باشند.

دکتر عبدلی در خصوص ساحت علمی طلبگی گفت: طلبه می بایست خوب درس بخواند، خوب تامل کند، خوب تفکر کند و این ساحت علمی طلبگی با مطالعات دین می تواند رسالت سوم خود که در بین مردم باشد به نحو احسن ایفاء نماید.

وی اذعان کرد: طلبه امروز عالم فرداست، عالم دین است، وارث انبیاء و اولیاء ست، مامور تعلیم و تربیت جامعه ست. هویت طلبگی با دین گره خورده است، طلبه می بایست بیشترین وقت خود را صرف دین نماید. صرف تفقه در دین، دین شناسی، دین پژوهی تا به نحو اکمل و اتم قادر باشد انذار نماید، دین را در بطن جامعه عینیت بخشی کند.

 استاد دانشگاه افزود: اکنون وارد بحث اصول در ساحت علمی می شویم، اگر بخواهیم در ساحت علمی موفق باشیم اولین اصل، علم گرایی عمل محور است که  به عنوان مولفه و اصل مهم محسوب می شود. اسلام طرفدار تحصیل علم است به طور مطلق، برخی از علوم واجب عینی، برخی واجب کفایی و بعضی هم مستحب می داند. تاکید می کند هیچ وقت از فراگیری علم غافل نشوید. تحصیل علم در تمام جهات واجب است. چرا که علم جزء صفات ذاتی ذات اقدس الله است و ذات خداوند لایتناهی است و علم هم لایتناهی. دانش نقطه پایان ندارد. حضور در مجلس علم به مثل راه بهشت است.دومین اصل از اصول در ساحت علمی این است که در تمام طول زندگی خود از طلبه بودن خسته نشوید، جهاد علمی از جهاد نظامی بالاتر است. سنخ دانش علوم دینی « لا یمسه الا المطهرون » است. برای اینکه علممان رشد کند باید علم را به مرحله عمل برسانیم.اگر می خواهید رشد کنید و احساس خستگی نکنید، خوب درس بخوانید چرا که خستگی ناپذیری رمز موفقیت یک طلبه ست. در مسیر طلبگی یک سری انگیزه های درونی و یک سری انگیزه های بیرونی وجو دارد که برای حفظ نشاط و رشد علمی به سرمایه های درونی خود تکیه کنید.

دکتر عبدلی خاطر نشان کرد: علم مانند آب است، رفع عطش می نماید، وقتی عطش داشته باشید هیچ گاه احساس خستگی نمی کنید. در تحصیل علم اخلاص داشت باشید تا بتوانید آن را حفظ کنید. خود را به حدیث عنوان بصری که از امام صادق علیه السلام روایت شده است ملتزم نمایید.

وی گفت: از جمله راه های تقویت تفکر گرایی و خلاقیت که در بحث اصول مطرح است تقویت اندیشیدن است نظام اموزش ما گفتار محور و نریشن محور است ماباید  رابطه و تعامل با استاد را بازسازی کنیم و از رابطه منولوگی به سمت رابطه دیالکتیکی قدم برداریم از نظام گفتار محور به نظام گفتگو محور از نظام حافظه محور بر نظام اندیشه و دانایی محور.  طلبه باید خود را به اندیشیدن وادار کند. اگر طلبه بخواهد از تفکر به خلاقیت برسد به این موارد توجه ویژه داشته باشد: داشتن برداشت نو، جولان ذهنی، فرهنگ سازی، رها شدن از قید و زنجیرها.

استاد حوزه بیان کرد: آخرین بحث پیرامون اصول در ساحت علمی آزاداندیشی است یعنی اینکه جرات علمی پیدا کنید. جرات شکستن حصارها را پیدا کنید. عوامل درونی مثل استکبار و غرور را دور بریز. طلبه ای که آزاد اندیش و نو اندیش شد طالب تغییر و تحول مطلوب است، وقتی به رسالت ها رسیدیم این شخص مولد علم می شود.

دکتر عبدلی تاکید کرد: وقتی اصول را رعایت کردیم به شاخص ها می رسیم. تخصص گرایی مهم ترین خصلت حیات علمی امروز ماست. تک بعدی نباشیم. از علوم دیگر بهره ببریم چرا که علوم در هم تنیده شده اند. خودتان را در یک چیز محصور نکنید. اصالت اندیشه را به معنای حصرگرایی تلقی نکنیم. به مباحث رایج در حوزه بسنده نکنیم.  به نیازهای معرفتی جامعه اسلامی توجه داشته باشیم.

استاد دانشگاه پیرامون شاخص  ها خاطر نشان کرد: از جمله مواردی که می توان درباره شاخص ها اشاره نمود، مسئولیت پذیری، جامعیت توام با ژرف نگری، مدیریت ذائقه در رسیدن به هدف، احساس گرایی عقل محور، توجه به نیازهای معرفتی است و از جمله مباحث درباره رسالت ها می توان به مولد علم و بسط دهنده معرفت،  فرا زمانی بودن،  ورود به عرصه مطالعات دین پژوهی  و مطالعات میان رشته ای،  ساختار شکنی هوشمندانه و روشمندانه  ، پرهیز از انزوا طلبی اشاره نمود.

وی پیرامون  رشته ها و شاخه های مختلف دین پژوهی مطالبی را ارائه نمود و در پایان نشست منابعی جهت مطالعات تکمیلی  در حوزه مطالعات دین پژوهی ، آسیب شناسی دین پژوهی، هویت طلبگی، راه و رسم طلبگی به طلاب معرفی کرد.
 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   دوشنبه 24 آبان 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 287
  • دیروز: 2446
  • 7 روز قبل: 3428
  • 1 ماه قبل: 7123
  • کل بازدیدها: 170546
نماز حاجت