« جشن میلاد با سعادت عقیله‌ی بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیهاجامعه اسلامی ، ارزش ها و ضد ارزش ها »

معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دومین نشست از سلسه نشست‌های تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی در تاریخ 98/9/27 در محل موسسه خبر داد.

در این نشست دکتر رضا عیسی‌نیا دکتری علوم سیاسی وهیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی به معرفی کتاب تألیفی خود با عنوان «درآمدی بر الزامات تحول در حوزه علمیه؛ روحانیت؛ تهدیدها و فرصت‌ها» پرداختند.

دکتر عیسی‌نیا ابتدائاً به معرفی اجمالی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداختند تا پژوهشگران علاقه مند از برنامه ها و آثار این مجموعه‌ی وزین استفاده نمایند.

این پژوهشگاه یکی از پژوهشگاه‌های اسلامی است که ده پژوهشکده دارد از جمله پژوهشکده فلسفه و کلام، فقه و حقوق، مهدویت،علوم اجتماعی تمدنی و…  و از نظر مطالعات اسلامی بسیار موفق است وآثار زیادی داشته است. بطور مثال تا پاییز 98، 250 کتاب چاپ کرده است. نشر دیجیتالی این پژوهشگاه نیز بسیار غنی است.

پژوهشگران این پژوهشگاه بصورت هدفمند در ذیل کلان پروژه‌های متنوع، در قالب نشست، همایش، تألیف کتاب و… در حال پژوهش هستند.

یکی از این برنامه‌های کلان، در حوزه روحانیت و سیاست است. دکتر عیسی نیا، چند کتاب در این حوزه دارند از جمله کتاب درآمدی بر الزامات تحول در حوزه علمیه (روحانیت، تهدیدها و فرصت ها) که در این نشست به معرفی اجمالی این اثر پرداختند.

سپس ایشان در معرفی کتاب خود به بررسی رفتار و ماهیت روحانیت به‌طور خلاصه به ویژگی‌ها و محورهای اساسی سه نظریه‌ی اراده‌گرایی، ساختارگرایی و نظریه‌ی ساخت‌بندی گیدنز از این کتاب  اشاره کردند.

 ایشان ادامه دادنددر ساخت بندی به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که نظم اجتماعی چگونه حاصل می‎شود؟ برای تحقق نظم اجتماعی هم مشوق و هم تنبیهاتی لازم است ولی از همه پایدارتر اینست که افراد به ارزش‌ها دست بیابند. نظم اجتماعی مبتنی بر کنشگری اجتماعی متداول و تکرار شونده حاصل می‌شود.

برای تسلط در دنیای امروز قطعاً به سه مولفه‌ی دانش، ثروت و رسانه نیاز است. بنابراین لازم است روحانیت در متن حقیقت مادی مردم هم نقش داشته باشند. و بتوانند این ارزشها را در جامعه رسوخ دهند.

بحث بعدی ایشان در این کتاب ایضاح مفهومی  و سپس تیپ شناسی و ویژگی های ساختاری و کارگزاری روحانیت است. ایشان در موضوع روحانیت؛ تهدیدها و فرصت ها به برخی از مولفه‌های جامعه‌ی امن که مولف محترم در کتاب مورد توجه قرار داده است، از جمله استقرار جامعه اسلامی، اتحاد مسلمانان ، استقلال سیاسی و حفظ امنیت و آزادی و عدم جدایی دین از سیاست و… پرداختند.

ایشان در ادامه به چرایی تهدیدات سیاسی اشاره نمودند.  ودر آخر تاکید کردند برای تاثیرگذاری باید تحمل پذیری در این قشر بالا باشد و با استناد به روایت کونوا دعاه الناس بغیرالسنتکم مهمترین وظیفه روحانیت را عمل به آموزه های والای دینی دانستند.

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 27 آذر 1398


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 5
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 982
  • 1 ماه قبل: 4677
  • کل بازدیدها: 168100
نماز حاجت