« برگزاری اولین نشست همایش طلیعهبرگزاری مراسم آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید »

معاونت پژوهش مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری دوره امام شناسی، نشست اول با عنوان « امام حسین و تحلیل واقعه عاشورا و اربعین از منظر آیات و روایات » با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر جبرئیلی در سامانه کوثر نت به صورت مجازی خبر داد.

دکتر جبرئیلی در ابتدای بحث گفتند : یکی از دغدغه های مهم امروز، قرار دادن قرآن کریم به عنوان محور اصلی تمام مباحث می باشد. زیرا پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام همه در محضر قرآن هستند . بر این اساس با محوریت دادن آیاتی از قرآن کریم به تحلیل واقعه  عاشورا و اربعین حسینی می پردازیم.

ایشان ابتدا به سوره انبیا آیه 73  اشاره نمودند و گفتند: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ» که این آیه شریفه در زیارت نامه ها به صورت صریح آمده است . به واسطه این آیه می توانیم به شبهات نیز  پاسخ بدهیم . به طور نمونه  یکی از شبهات  مطرح شده توسط  فرقه وهابیت  این است که چرا به زیارت می روید؟ در قرآن کریم از دو واژه‌ی «اوحینا» و «وصینا» استفاده شده است. یکی از ویژگی های انبیا مطیع امر الهی بودن است  و رسالت انبیا هدایت افراد می باشد .

 آیه دوم سوره سجده آیه 24 «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ» طبق این آیه، وظیفه و رسالت انبیاء علیهم السلام، هدایت است.  اما در آیه آخر که سوره قصص آیه 41 «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُونَ» در آیه هم از هدایت صحبت شده است اما هدایتی که باعث گمراهی و ضلالت هست .

طبق دو آیه اول امامان معصوم علیهم السلام وظیفه و رسالتشان هدایت مردم به راه راست است اما در آیه آخر مانند فرعون و یزید یا در زمان حاضر اسرائیل و آمریکا مردم را به گمراهی دعوت می کنند.

در ادامه استاد جبرئیلی واقعه اربعین را از منظر قرآن مورد تحلیل قرار دادند و گفتند : امام صادق علیه السلام در تفسر آیات فرمودند: امام معصوم علیهم السلام امر خدا را بر امر خود  و همچنین حکم الهی را بر حکم خود مقدم می شمارنند و امامان معصوم علیهم السلام تمام تلاش خود را می کنند تا مردم را به قرب الهی نزدیک سازند و موانع را از بین ببرند و لوازم را محیا کنند تا مردم را هدایت کنند . امامی که هادی است در تمامی ابعاد مختلف آنچه که لازمه حکومت الهی است را اجرا می کند و مصلحت و حکم خدا را در نظر می گیرد نه منافع و مصلحت خویش را . امام غیر هادی امر خود را بر امر خدا مقدم می داند و در طول تاریخ هم کم ندیده ایم که حاکمانی که امیال و اغراض خود را بر مصالح اسلام مقدم شمرده اند .

استاد جبرئیلی بیان کرد: رسالت امام هدایت است و هدایت دو گونه می باشد : 1-ارائه طریق که امام راه را نشان می دهد و انسان چون دارای اختیار است خود با اراده و اختیار خود مسیر را برمی گزیند2- ایصال الی المطلوب : افرادای که استحقاق دارند امام آن ها را به گونه ای خاص پرورش می دهند که به مدارج عالی برسند . هدایت هم در تکوین هست هم در تشریع . امام به عنوان رهبر و مدیر جامعه وظیفه اش هدایت است .

دکتر جبرئیلی اذعان کردند : ما در روایت هم می توانیم هادی بودن امام را تحلیل کنیم به طوری که در این فراز از زیارت اربعین آمده است : «وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ ، وَمَنَحَ النُّصْحَ ،وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، …… او را از میان جانشینان، حجّت بر بندگانت قرار دادی و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت و از خیرخواهی دریغ نورزید .و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، » طبق همین فراز از زیارت اربعین  وظیفه امامت تصریح شده که رسالت امام هدایت هست و مردم را از گمراهی و ضلالت نجات دهند.

 در خاتمه بیان کردند : مهمترین مسئولیت امام هدایت جامعه هست و در کربلا و عاشورا این بُعد از ابعاد دیگر مهم تر است . زیرا آیات قرآن و زیارت اربعین به طور صریح بر همین بعد هدایتی امام تاکید می کند زیرا امام حسین علیه السلام  فرمودند : من برای احیا سنت ، دین و راه و روش جدم قیام کردم  . بنابراین امام حسین علیه السلام هادی و احیاگر بودند.

 

   جمعه 25 شهریور 1401


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 335
  • دیروز: 272
  • 7 روز قبل: 3807
  • 1 ماه قبل: 7598
  • کل بازدیدها: 171408
نماز حاجت