« برگزاری جشن میلاد امیرالمومنین علی علیه السلامبرگزاری نشست بصیرتی با عنوان انقلاب اسلامی از دیروز تا چشم انداز فردا »

 

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج در تاریخ یکشنبه 17 بهمن ماه 1400 و در آغاز نیمسال تحصیلی جدید نشست با موضوع « طلبگی امتداد رسالت انبیاء» با سخنرانی خانم عظیمی برگزار گردید.
 
 این نشست که به علت شیوع کرونا و تعطیلی حوزه‌های علمیه به صورت مجازی و در سامانه سیما برگزار شد. خانم عظیمی فرمودند: لازم است برای اینکه موقعیت و مختصات خود به عنوان یک طلبه را بفهمیم و بدانیم که چه انتظاراتی از ما می‌رود و چه چیزی از ما طلب شده، لازم است ابتدا نگاهی به سیر تاریخی انسان داشته باشیم تا احساس هدف‌مندی و انگیزه بیشتری نماییم چراکه  اگر بخواهیم بفهمیم طلبه کیست لازم است جریان خلقت انسان از آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) تا امروز را مرور نماییم.

ایشان فرمودند: خداوند متعال با خلقت انسان، عالم را متلاطم نمود؛در حالی که پیش از آن همه مخلوقات هستی با یکدیگر متلائم بودند و اختلافی وجود نداشت. با خلقت انسان، وقتی به ملائکه دستور داده شد که بر او سجده کنند، هستی مورد ابتلا قرارگرفت و برخی تمرد کردند و مخلوقات دو دسته شدند.

ملائکه کارگزاران الهی و فرماندهان و کار به دستان و مدبرات امور عالم هستند و با دقت در مسئله سجود که به معنای خضوع و اطاعت ملائکه نسبت به انسان است معلوم می‌شود که مأموریت آدم علیه السلام خلیفه اللهی و سرپرستی همه عالم است و بر همه هستی ولایت دارد. همین حقیقت در سلسله  فرزندان آدم  که پیامبران الهی بودند نیز نسلی بعد از نسلی دیگر ادامه پیدا کرد و ایشان مسئولیت سرپرستی و هدایت بشر را بر عهده داشتند. بنابراین خداوند متعال بهترین بندگان خود را که برتر از ملائکه بودند به عنوان هدایتگران هستی انتخاب نمود. تا این که پس از گذشت یک دوره‌ی هفت هزار تا ده هزار ساله به دوران نبوت حضرت ختمی مرتب رسید. نقش انبیا در طول تاریخ رشد دادن استعدادها و بالا بردن ظرفیت‌ها بود و در این مقطع بشریت در اخذ دین به بلوغ نهایی رسیده بود. دین نبی ختمی مرتبت اوج بلوغ بشریت را ایجاد کرد.  در جریان غدیر ولایت بعد از انبیا بر عهده‌ی اوصیاء الهی قرار گرفت و در یک دوره 250 ساله با حضور امامان یکی پس از دیگری، استعدادی که بشریت برای دین ختمی پیدا کرده بود، تثبیت شد.

حدود سال 260 هجری و با آغاز غیبت صغری، دوران انتقال نقش به علما با نصب خاص معصوم شکل گرفت.  تا این زمان هدایت بشر فقط بر عهده انبیا و اوصیا بود که معصوم بودند اما دوران غیبت صغری عالمانی که معصوم نیستند اما وارثان انبیا هستند با نصب خاص امام معصوم مسئولیت هدایت بشر و ارتباط و واسطه‌گری بین مردم را به عهده گرفتند. این کار بسیار عظیمی است که تثبیتش 70 سال طول کشید.

ده هزار سال طول کشید تا مردم نقش انبیاء را به عنوان هدایتگر کامل بپذیرند.( البته نه همه مردم همان تعدادی که مومن شدند). بعد از آن دوران وصایت می‌شود یعنی دیگر نبی ایی که مستقیماً وحی الهی را از جانب خداوند بگیرد در کار نیست و دوران تبیینِ دین خاتم است که 250 سال طول کشید. تا زمان غیبت صغری که برخی علما با وجود عدم عصمت، شایستگی پیدا کردند با تحقق معیارها به امام معصوم متصل بشوند و هدایت‌گری شان محقق شود. وساطت در دوران 70 ساله غیبت صغری وساطتی تام و کامل بود.

بعد از این هفتاد سال غیبت کبری آغاز می‌شود. در اینجا تازه وظیفه‌ی ما آشکار می‌شود. در دوران غیبت کبری امام معصوم ملاکات عامی را بیان فرمودند که طبق این ملاکات و شرایط عام، علما و کسانی که حاملان احادیث  و آشنا به علم آنها هستند  به صورت عام و با ذکر خصوصیات -نه بصورت خاص- هدایت انسان‌ها را بر عهده می‌گیرند و مردم موظفند با رجوع به خبرگان از بین علما آن عالمی را که به این خصوصیات نزدیکتر است به عنوان اطاعت از او و وجوب اطاعت از او برای حرکت به سوی خدا انتخاب کنند.

ایشان در ادامه افزودند: وظیفه عالمان این است که همه به آن افقی که نیابت عامه است برسند و مردم از میان این سبقت در فضایل وکمالاتی که در بین عالمان ایجاد شده،  با تطبیق ملاکات و صفات یکی را به عنوان بهترین کشف کنند تا هدایت انسا‌ها را بر عهده بگیرد. پس کاری که عالِم می‌خواهد انجام دهد کار امام و کار پیغمبران یعنی همان خلیفه اللهی است و همان‌طور که گفته شده کار خلیفه خدا که همه هستی بر او سجده کردند این بود که همه هستی را با خودشان به سمت خدا و قرب الهی ببرند. پس معلوم می‌شودکه خداوند چه قدرت و قوتی در انسان قرار داده است که می‌تواند همه هستی با همه کمالاتش را با خود همراه کند. اگر ما  این‌چنین نگاهی نسبت به خود داشته باشیم استعدادها و ظرفیت‌های خود را به نحو شایسته به کار خواهیم بست.

خانم عظیمی در ادامه به حدیثی درباره انتقال امامت از بصائر الدرجات اشاره کرده و فرمودند: هارون بن فضل گفت حضرت امام علی النقی را در همان روز که امام جواد علیه‌السلام به شهادت رسیده بود دیدم. فرمود انا لله و انا الیه راجعون پدرم از دنیا رفتند. عرض کردم آقا از کجا دانستید فرمود چنان ذلت و خواری و خشوعی نسبت به پروردگار مرا فرا گرفت که قبل ازآن چنین معرفت سنگینی نداشتم. ان شا الله ما هم در حد خودمان احساس سنگینی بر روی دوش خود احساس کنیم  و این باور در ما شکل بگیرد که رهبری و قافله سالاری را بر عهده داریم، در آن صورت آدمی که انگیزه دارد دیگر وقتش راحت به بطالت نمی‌گذرد و انگیزه جدی دارد. طلبه یعنی کسی که خودش را اختیارا در مرحله‌ای قرار داده است که اثرش هدایت‌گری است بنابراین به دنبال تحصیل خصوصیاتی می‌رود که در افق نیابت عامه مدنظر است. عالمان نسبت به امام مثل یک شبکه هرمی می‌باشند و هریک به دنبال این هستند که بالا و بالاتر رفته و به امام نزدیک‌تر شوند و بار مسئولیت بیشتری به دوش بگیرند. ما باید خود را در این مراتب قرار داده و روز به روز این عهد و مسئولیت در وجود ما شدیدتر شود. البته در میان راه و برای تکمیل هرم هدایتی، هریک به مباحثی می‌پردازیم و مولف شدن، مدرس شدن، مبلغ شدن، هم‌نشینی با مردم، تمام اینها در این مسیر تابع تکلیف می‌شود. در این هرم هر فعلی چون به تابعیت از امام و با تشخیص وظیفه است همه فعل امام است.  لذا به این جهت است که امام زمان (عج) فرموده اند تکیه ما و نیروهای ما این طلبه ها هستند و ما غیر اینها کسی را نداریم.

ایشان در انتها به فرازی از دعای ندبه اشاره کردند که خصوصیت اولیا  الهی را این چنین بیان می‌کند.

اللهم لک الحمد علی ما جری به قضائک فی اولیائک الذین استخلصتهم لنفسک  اذ اخترت لهم جزیل ما عندک من النعیم المقیم الذی لازوال له و لااضمحلال بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیه

این قاعده «بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا» قاعده کلی در تمام انتخاب های الهی است. اینکه شرط کردی که در درجات این دنیا و مراتب این عالم و هستی دنیا زهد را انتخاب کنند. یعنی اگر کسی برای خدا انتخاب شده است می‌خواهد خودش را وقف خدا بکند. عالم باید فوق دنیا باشد. نه اینکه از دنیا بهره‌مند نباشد اما رفت و آمد دنیا در وجودش اثر نمی‌گذارد و با بالا و پایین شدن فرو نمی‌ریزد و دچار دلهره نمی‌گردد. همان طور که مولی الموحدین فرموده است که معنای زهد در بین دو کلمه قرآن است که فرمود لکیلا تاسوا علی مافاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم.

ایشان سپس طلاب محترم را به جدیت در درس و تحقیق و رعایت کلیه شئونات طلبگی دعوت کردند تا ان شا الله شاهد بالندگی علمی و اخلاقی طلاب عزیز باشیم.

 

 

 

 

 


موضوعات: اخبار مدرسه
   چهارشنبه 20 بهمن 1400


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
ذکر ایام هفته
آمار
  • امروز: 204
  • دیروز: 211
  • 7 روز قبل: 3644
  • 1 ماه قبل: 7483
  • کل بازدیدها: 171136
نماز حاجت